Orijentacijsko kretanje (Orijentacijski sport i orijentacijske karte) aktivnost je koja učenicima može ponuditi istraživanje, rješavanje problema, razvoj kreativnosti i inovativnosti te različite izazove. Omogućuje povezivanje nastavnih tema koje se primjenjuju na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture.
Pri provođenju ove aktivnosti poduzmite odgovarajuće mjere sigurnosti (verbalne upute, planiranje aktivnosti, odabir orijentacijskih točaka). Orijentacijsko kretanje pozitivno djeluje na učenike, a glavna mu je zadaća osposobiti učenike da samostalno planiraju put kretanja.
Vrlo je važna dobra priprema, i vas i učenika, koja osigurava kvalitetan rad. Aktivnost je primjenjiva u nastavi i u slobodno vrijeme.
Organizirajte međurazredno natjecanje svih četvrtih razreda u orijentacijskom kretanju.
Uputite učenike na pravila kojih se trebaju pridržavati i dajte im točne smjernice kojima se mogu koristiti pri planiranju aktivnosti.
Nastavnik zadaje 10 kontrolnih točaka koje će učenici upotrijebiti pri postavljanju kontrolnih točaka drugom (protivničkom) razredu. Na koji se način postavljaju kontrolne točke i kojim redoslijedom odlučuju učenici kao ekipa. Uputite ih da preuzmu besplatnu aplikaciju Kompas koja će im biti potrebna te navedite neke od primjera kontrolnih točaka koje se mogu upotrijebiti u navedenoj aktivnosti, kao što su:
Kako biste doveli do izražaja kreativnost učenika, predložite im da na internetskim stranicama istraže čime se sve mogu koristiti od sredstava i rekvizita (markacijske oznake, kompas, štoperica…) te što sve mogu samostalno izraditi. Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa istražuje materijale i proizvode potrebne za izradu jednog rekvizita (cijena, materijal, količina) od više različitih dobavljača, koje zatim uspoređuju te se odlučuju za jednu opciju. Uputite učenike da, osim na materijalne, obrate pozornost i na nematerijalne resurse pri izračunu i formiranju konačne cijene te određivanju načina na koji će postići konkurentnost svojeg proizvoda te ga plasirati na tržište. Uputite učenike neka odaberu koja je njihova ciljna skupina. Na osnovi odabira potencijalne skupine učenici biraju mehanizme promocije (način komunikacije - promotivni materijali, mrežna stranica, popusti, nagrade za vjernost i sl.). Učenici predstavljaju svoj proizvod drugoj grupi učenika koja će se njime koristiti u orijentacijskom kretanju. Svaki razred odabire rekvizite i prema uputama nastavnika postavlja kontrolne točke i određuje smjer kretanja drugom razredu. Svaki je razred jedna ekipa koja detaljno utvrđuje program orijentacijskog kretanja za drugi razred s obzirom na njihove vještine i sposobnosti. Cilj je u što kraćem vremenu obaviti zadatak pridržavajući se postavljenih uputa.
Uputno je da sve pojmove i pravila vezana uz provođenje orijentacijskog kretanja praktično s učenicima utvrdite u okružju škole, pri čemu učenicima s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima osigurajte podršku radom u paru. Učenicima s oštećenjima vida prema potrebi osigurajte zvučne opise cjelokupnog prostora i kontrolnih točaka.
Pri podjeli učenika u grupe vodite brigu o ograničenjima učenika i prema potrebi im osigurajte rad u paru i jasno dogovorite njihove zadatke (npr. istraživanje poveznica, zapisivanje podataka, osmišljavanje i izrada promotivnih materijala, mrežnih stranica, računanje popusta, nagrada za vjernost). Učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise rekvizita, sirovina i za njih potrebnih materijala koji se istražuju i odabiru za potrebe provođenja ove igre.
Prema potrebi neka učenici prije aktivnosti formiranja cijene rekvizita navedu/zapišu sve potrebne stavke za izračun. Učenicima omogućite dovoljno vremena za pripremu predstavljanja proizvoda (posebno s jezično-govornim teškoćama, ADHA-om i PSA).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više izrađuju prikaz mape kretanja i prolaska kontrolnih točaka ostalih ekipa u digitalnom alatu Google Earth. Nakon završetka međurazrednog natjecanja, odnosno na dan proglašenja pobjednika, svoje će uratke prikazati svim razredima, što će doprinijeti unapređenju postavljanja kontrolnih točaka, kao i njihova prelaska.
Povedite s učenicima kratku raspravu o obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima čija su sjedišta u njihovoj sredini. Uputite učenike da se za daljnju provedbu zadatka usmjere na obiteljska poljoprivredna gospodarstva na području svoje županije.
Neka učenici s pomoću određenoga digitalnog alata Mentimeter (pitanje otvorenog tipa) navedu nekoliko najpoznatijih OPG-ova iz svojega kraja.
Nakon toga podijelite učenike u dvije grupe od kojih jedna ima zadatak raspraviti nedostatke, a druga prednosti poslovanja.
Tijekom rasprave izdvojite ključne tvrdnje te s učenicima oblikujte online upitnik (npr. poslovanje u lokalnom okružju smanjuje troškove distribucije proizvoda, jeftinija radna snaga i sl.). Na tvrdnje u upitniku ispitanici mogu odgovarati na ljestvici u rasponu od 1 do 5 (od "uopće se ne slažem" do "potpuno se slažem").
Upitnik izrađen u Google obrascima pošaljite tvrtkama koje su učenici izdvojili kao poznate u njihovu kraju. Nakon provedenoga upitnika analizirajte s učenicima dobivene rezultate.
Istaknite prednosti i nedostatke koje su ispitanici naveli kao ključne u svojemu poslovanju. Podijelite učenike u grupe po 4-5 sa zadatkom da se svaka grupa učenika usmjeri na rješavanje jednog nedostatka. Učenici daju prijedloge rješenja određenog nedostatka. Nakon odabira rješenja učenici izrađuju kratku simulaciju poslovanja s rješenjem za koje su se odlučili te raspravljaju o tome kako će se njihovo rješenje pozitivno odraziti na poslovanje OPG-a.
Učenici u razredu prezentiraju svoja rješenja koristeći se digitalnim alatom Tricider kako bi drugi učenici mogli izraziti svoje slaganje i neke dodatne prijedloge. Izdvojite s učenicima teškoće u poslovanju koje navode ispitanici, a objašnjavaju nedostatcima realnoga (privatnoga) sektora te teškoće za koje ispitanici ističu da im je uzrok vlastodržac, zakonodavac (uloga države i/ili lokalnih vlasti).
Pripremite s učenicima javnu tribinu na koju bi bili pozvani predstavnici privatnoga sektora i lokalnih vlasti te prezentirajte rezultate istraživanja, kao i rješenja koja su kreirali učenici.
Prije formiranja online upitnika raspravite što je važno za kreiranje dobrog upitnika i istaknite ključne točke, kao što su ciljna skupina, opća i specifična pitanja, redoslijed i jasnoća pitanja, broj pitanja i dužina upitnika, stvaranja skale i sl. (uputno za učenike s PSA i ADHD-om).
Dogovorite s učenicima konkretne zadatke koje će obavljati u aktivnostima uzimajući u obzir njihove sposobnosti i ograničenja (primjerice učenika s motoričkim i vidnim oštećenjima).
Učenicima možete ponuditi uvećanu tablicu u koju će upisati teškoće koje navode ispitanici svrstane prema nedostatcima realnog sektora te propustima državnih ili lokalnih vlasti.
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
S učenicima istražite najbliži poduzetnički inkubator u lokalnoj sredini te prikupite tehničke informacije o gospodarskim subjektima koji djeluju u tim inkubatorima.
Neka učenici izrade simulaciju jednoga mikro poslovnog pothvata te rezultate prezentiraju na razini škole, primjerice u povodu obilježavanja nekog od dana vezanih uz ekonomiju ili poduzetništvo.
Na početku pokažite učenicima galeriju fotografija vertikalnih vrtova.
Podijelite zatim učenike u pet grupa. Svaka grupa predstavlja jedan OPG koji proizvodi određenu skupinu biljaka za vertikalne vrtove. Prema želji možete unaprijed odrediti za koji tip vertikalnog vrta svaka grupa (svaki OPG) uzgaja biljke: za zelene fasade ili za neki određeni tip "živućeg zida" ili možete ostaviti grupama da same odaberu. Učenici u grupama pripremaju prezentaciju za sajam arhitekata. Svojom prezentacijom napravljenom u alatu Google prezentacije predstavit će svoj OPG, biljke koje uzgajaju za odabrani vertikalni vrt i njihove prednosti pred drugim vrstama biljka. U prezentaciji trebaju objasniti na koji će se način održavati odabrani vertikalni vrt, hoće li biljke biti u zemlji ili nekom drugom mediju, je li im potrebno navodnjavanje, gnojenje, dodatno osvjetljenje i slično. Osim toga, učenici izračunavaju troškove izrade (režijski troškovi, troškovi nabave sirovina i materijala, plaća radnika, trošak dostave do finalnih kupaca, trošak distribucije, troškovi administracije) planiranoga vertikalnog vrta, što uvrštavaju u prezentaciju. Nakon izračuna svih troškova izrade vertikalnih vrtova učenici određuju tržišnu cijenu vrtova uzimajući u obzir način na koji se izračunava cijena. Cijena proizvoda temelji se na ukupnim troškovima (u obzir se uzimaju svi troškovi koji su nastali do konačne isporuke proizvoda; takvim izračunom dobili smo jedinični trošak po proizvodu i na njega dodajemo profitnu maržu, što je naša zarada po proizvodu, te tako dobijemo finalnu cijenu; marža varira od industrije do industrije, pa čak i od prodavača do prodavača te ovisi o materijalima potrebnim za obavljanje usluge). Određivanje cijena prema tržištu također je dio određivanja cijene. Provodi se tako da se prouče cijene konkurenata te se odrede jednake ili niže cijene. Ako se odlučimo za ovaj model određivanja cijena, treba biti svjestan da je to vrlo dinamično i uključuje stalno praćenje konkurentskih cijena i mijenjanje vlastitih prema zahtjevima tržišta.
Potaknite učenike na pregled videozapisa u kojem će u intervjuu s krajobraznim arhitektom spoznati pojam vertikalnih vrtova, njihove prednosti i nedostatke te slične podatke. Nakon pregleda videozapisa usmjerite učenike na rješavanje kviza o vertikalnim vrtovima, kako biste provjerili razumijevanje same tematike.
Budući da se učenici prezentiraju arhitektima, trebaju crtežom ili simulacijom prikazati primjer jednoga vertikalnog vrta ili njegova dijela izvedenog biljkama iz njihova uzgoja. Na kraju organizirajte "sajam arhitekata", odnosno pozovite na prezentaciju nekoliko arhitekata, krajobraznih arhitekata i građevinara te neka svaka grupa održi prezentaciju i predstavi svoj OPG. U raspravu nakon prezentacija uključite goste i doznajte koliko sami imaju iskustva s vertikalnim vrtovima, koliko se oni često izrađuju i s kojom namjenom.
U pripremi za nastavni sat učenicima možete preporučiti da, ako je moguće, posjete jedan OPG koji se bavi uzgojem biljaka te se upoznaju s time kako se pojedine biljke uzgajaju, je li im potrebno navodnjavanje, gnojenje, dodatno osvjetljenje i slično te koji su sve troškovi njihova uzgoja i plasmana.
Budu li razgovarali s krajobraznim arhitektom, unaprijed sastavite pitanja koja će učenicima pomoći u vođenju razgovora ili intervjua važnog za razumijevanje i uspješnu izradu prezentacije (primjerice učenicima s jezično-govornim teškoćama, PSA, ADHD-om).
Učenicima s oštećenjima vida prema potrebi osigurajte zvučne opise promatranih vertikalnih vrtova na fotografijama s poveznice te neka se sami opredijele u kojem bi OPG-u, odnosno vertikalnom vrtu željeli uzgajati biljke. Također im osigurajte i opise interaktivnog videozapisa kako bi što bolje doživjeli krajobrazne arhitekture.
Za izradu prezentacije uputno je da učenici dogovore i napišu svoj plan kako je žele postaviti (korisno za učenike s PSA i ADHD-om). Prije izračuna troškova vertikalnih vrtova zajednički navedite/napišite sve sastavnice potrebne za izračun pojedine stavke (npr. režijski troškovi, troškovi nabave sirovina i materijala, plaća radnika itd.), prema potrebi ih pojasnite, utvrdite način izračunavanja pojedine stavke i po mogućnosti organizirajte učenike u parove za izračun određenih stavki te konkretizirajte zadatke (primjerice učenicima s motoričkim teškoćama i oštećenjima vida, ADHD-om, PSA).
Uputno je na jednom primjeru pokazati izračun troška po proizvodu na koji se dodaje profitna marža tako da se dobije finalna cijena kako bi se pojasnile moguće nejasnoće (primjerice učenicima s PSA i ADHD-om).
Rješavanje kviza o vertikalnim vrtovima prema potrebi organizirajte u paru s vršnjakom (primjerice za učenike s oštećenjem vida ili teškoćama čitanja).
Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Zainteresirani učenici mogu u školi izraditi jedan vertikalni vrt. Prema mogućnostima, odaberite hoće li izraditi vertikalni vrt unutar škole ili izvan nje. Pri izradi vrta učenici neka upotrijebe predmete koje bi inače odbacili i autohtone biljke kraja u kojem je škola. Predložite im neka i osmisle malu promociju svojeg vrta roditeljima i lokalnim OPG-ovima koji se bave vrtlarstvom kako bi im predstavili novi "proizvod".
Donesite bilo koji predmet ili se koristite predmetima u učionici za sljedeću vježbu. Zatražite od učenika da nabroje nove namjene za poznati predmet. Primjer može biti papirnati tanjur.
Kratkim razgovorom nakon igre otkrijte ključnu riječ kreativnost. Pogledajte film (primjer filma kao multimedijskog sadržaja - Kingston University What is Creativity?) gdje ćete doznati što je kreativnost i kako razni ljudi gledaju na kreativnost. Povedite razgovor o tome koje je ministarstvo zaduženo za razvoj kreativnosti. U razgovoru nakon gledanja filma izdvojite i zapišite pojmove kreativnost, inovativnost, standardiziranost, ideja, nesputanost, kreativna industrija, odnosno sve što su učenici uočili u filmu. U nastavku razgovora navedite imena ministarstva u RH i izložite ih na vidljivo mjesto u učionici te objasnite učenicima da će u nastavku aktivnosti upoznati uloge pojedinih ministarstava, njihove nadležnosti i ustrojstvo.
Podijelite učenike u manje grupe sa zadatkom da u vlastitoj učionici/razredu/školi/gradu/županiji pronađu probleme koje treba riješiti. U svojem radu neka upotrijebe tehniku oluje ideja uz pomoć alata Stormboard i zabilježe sve probleme koje su uočili. Možete ih uputiti na sadržaj Kako doći do kreativne ideje. Primjeri problema mogu biti: organizacija učioničkih prostora, predstavljanje uspjeha učenika škole na lokalnoj, županijskoj ili državnoj razini, povećanje razine kvalitete učenja u razrednom okružju, unapređenje rada sportskih klubova, uređenje prostora hodnika, uređenje gradskih četvrti, održavanje okoliša pojedinih gradskih naselja, povezanost dijelova grada i slično. Dopustite grupama da prezentiraju ostalim grupama probleme koje su uočili. Podijelite svakoj list s QR kodom koji će ih povezati sa stranicom Središnjeg državnog portala na kojoj su popisana sva ministarstva te tako mogu istražiti nadležnost i ustrojstvo svakog ministarstva. Uputite grupe da prouče rad onog ministarstva u čijoj je nadležnosti rješavanje nekog od uočenih problema, a za koji članovi grupe imaju kreativne prijedloge. Potom analiziraju problem te u oluji ideja navode mogućnosti njegova rješavanja, a pritom im nisu postavljena proračunska ograničenja. Objasnite učenicima da u konačnici ne moraju doći do krajnjih rješenja, nego samo osmišljavaju put, načine, mogućnosti ili prijedloge kojima bi se uočeni problem mogao riješiti.
Nakon što grupe sastave i uvježbaju prezentiranje svojih ideja, pripremite učionički prostor za prezentiranje ideje na sljedeći način: oslobodite prostor od učeničkih klupa i stolaca, a po sredini učionice postavite dvije nasuprotne trake u razmaku od 3 metra. Objasnite učenicima da je obilježeni prostor područje "sive ekonomije i korupcije". U razgovoru s učenicima objasnite koje je značenje tih riječi. Prije igre svakom članu svih grupa dodijelite žeton od 100 bodova. Objasnite učenicima da sve grupe kreću u isto vrijeme s jednog kraja učionice na drugi, ali tako da nijedan član njihove grupe ne smije zakoračiti u obilježeno područje. Svako stajanje, ležanje ili dodirivanje tla u tom prostoru bit će kažnjeno oduzimanjem žetona. Za prelazak preko obilježenog područja svaka grupa smije koristiti samo tri stolca. Motivirajte grupe na skupljanje dodatnih bodova po redoslijedu prelaska na područje prezentiranja ideje (1. grupi dodijelite 500 bodova, 2. grupi 400 bodova itd.). Grupe prezentiraju svoje ideje ostalim grupama. Nakon prezentiranja svih ideja, grupe odabiru najkreativniji pristup. Zbrojite s učenicima dodijeljene bodove u igri i proglasite pobjednika. Dodijelite nagradu pobjedničkoj grupi (npr. komplet drvenih kvačica kao novi izazov za razvoj kreativnosti). Zaključite aktivnost kraćim razgovorom o naučenim ključnim pojmovima te dopustite učenicima da izraze svoje dojmove.
Unaprijed s učenicima odredite datum i mjesto održavanja debate (koja će biti tematski vezana uz razvoj poduzetništva u Hrvatskoj) te pošaljite poziv za sudjelovanje uvaženim članovima svoje lokalne zajednice, koji bi u ulozi sudaca mogli pridonijeti kvaliteti rasprave. Potaknite učenike na razmišljanje o svrsi i namjeni rasprave. Napomenite da je važno poticati generiranje dobrih ideje za rješavanje problema, jer će neki od njih u budućnosti biti donositelji odluka za rješavanje problema na lokalnoj, županijskoj ili državnoj razini.
U pripremnoj fazi debate, metodom brainstorminga, potaknite učenike na utvrđivanje tekuće problematike poduzetnika u Hrvatskoj: administrativne prepreke (digitalizacija sustava radi lakšeg poslovanja), manjak edukacije (formalno obrazovanje koje već dugo zaostaje za modernim zahtjevima tržišta), odljev mozgova, siva ekonomija. Na osonvu utvrđene problematike osmislite temu debate npr. “Kako digitalizacija može pomoći poduzetnicima u Hrvatskoj?”, te postavite tezu. Kad dogovorite tezu debate, jasno je napišite na vidljivom mjestu.
Dogovorite tko će biti: sudionici debate, voditelj debate, mjeritelj vremena, publika, i tko će još (osim pozvanih gostiju) biti sudac. Publici dajte zadatak da će za vrijeme debate, na oglasnoj ploči u digitalnom alatu Lino objavljivati povremeno svoje komentare. Sudionike debate podijelite u afirmacijski i negacijski tim, dajte im po jedan veliki bijeli list za pisanje ideja, pa ih potaknite, metodom brainstorminga, na pronalaženje argumenata/pobijajućih argumenata i osmišljavanje strategija za dokazivanje/pobijanje postavljene teze. Kad zapišu svoje ideje, uputite ih na katagorizaciju, dopisivanje bilješki i pripremu debatnog materijala, uz kritičko procjenjivanje informacija i njihovog izvora.
Ponovite učenicima zadanu strukturu koje se trebaju pridržavati: A1 (6 min) – N3 ispituje A1 (3 min) – N1 (6 min) – A3 ispituje N1 (3 min) – A2 (5 min) – N1 ispituje A2 (3 min) – N2 (5 min) – A1 ispituje N2 (3 min) – A3 (5 min) – N3 (5 min) i ohrabrite ih na govorenje u skladu s govornom ulogom. Mjeritelj vremena, uz pomoć digitalnog tajmera za odbrojavanje, neka upozorava sudionike na završetak govora/ispitivanja.
Na kraju voditelj debate pročita komentare publike objavljene na oglasnoj ploči u digitalnom alatu Lino; prozove publiku i sudce na davanje glasa pobjedničkom timu te na iznošenje završnih komentara; sažme sadržaj debatiranja, iznese zajedničke zaključke i sud o mogućem rješenju problemske situacije. Nakon završene rasprave pohvalite učeničke vještine promišljanja i govorenja te naglasite važnost odgovornog poduzetništva za razvoj pojedinca, ali i za rast zajednice u cjelini.
Enciklopedija. Resurs (13.8.2020.).
Partnerstvo-razvoj.hr. Prednosti i nedostatci malog poduzetništva (13.8.2020.).
Eciklopedija. Siva ekonomija (13.8.2020).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.