Međupredmetna tema
Poduzetništvo
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

TECHnovacija

Međupredmetna tema
Poduzetništvo

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • KEM 1: materijali
  • IZVAN 1: Europska Unija, europski fondovi
  • FIZ: elektromotor
  • IZVAN 3: automatizacija, optimizacija
  • IZVAN 2: industrijska revolucija, agrarna revolucija, uvođenje tehnoloških rješenja u proizvodnju
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Tražim ulagača

Potaknite učenike na razmišljanje o situaciji da imaju određeni kapital ili zainteresiranog ulagača te žele otvoriti poduzeće, čime bi se to poduzeće bavilo, odnosno što bi proizvodilo. S pomoću alata Mentimeter ispitajte njihove stavove o pokretanju vlastitog poduzeća te činjenicu koliko su upoznati s industrijom 4.0. Pri ispitivanju im ponudite i vrstu proizvoda koju bi njihovo poduzeće moglo proizvoditi (npr. predmete od anorganskih i organskih polimera, bojila i pigmente, sapune, eterična ulja…). Kako bi se upoznali sa značenjem pojma industrija 4.0, pokažite im video poput 9 stupova industrije 4.0 ili materijale kakvi su na ovoj poveznici.

Podijelite učenike u grupe (moguća je podjela na temelju njihovih odgovora u početnom ispitivanju) koje imaju zadatak osmisliti zajedničko poduzeće. Potaknite učenike da navedu što bi proizvodili i kako te osmisle naziv i logo poduzeća, koji mogu dizajnirati u alatu Canva. Organizaciju i poslovanje poduzeća mogu osmisliti u skladu s načelima industrije 4.0. Za svoj proizvod neka obvezno prikažu način proizvodnje s kemijskog aspekta. Svakako treba navesti koje se kemikalije upotrebljavaju kao sirovine (i njihova fizikalna i kemijska svojstva) te koje se fizikalne i kemijske promjene događaju tijekom proizvodnje. Sve opisane promjene treba prikazati odgovarajućim molekulskim ili strukturnim formulama i jednadžbama kemijskih reakcija te treba analizirati promjene energije tijekom proizvodnje (jesu li reakcije endotermne ili egzotermne) i odrediti kakvi trebaju biti uvjeti u kojima je najpovoljnija proizvodnja (npr. vrijednosti tlaka i temperature). Za proizvod treba naglasiti fizikalna i kemijska svojstva i povezati ih s njegovom primjenom. Također treba istražiti i koje se fizikalne i kemijske promjene događaju s proizvodom tijekom upotrebe te istaknuti to u vidu upute za održavanje proizvoda.

Potaknite učenike na predstavljanje svojeg poduzeća potencijalnim ulagačima izradom prezentacije u alatu AdobeSpark, koristeći se nekim od predložaka (prezentacija, video, poster, mrežna stranica...). Alat omogućava online suradnju.

Spojite po dvije grupe u parove u kojima će jedna grupa glumiti poduzetnike, a druga ulagače, a zatim će se zamijeniti za uloge. Popis prezentacija i vremenik podijelite s učenicima ranije, kako bi se i "ulagači" mogli pripremiti. Nakon prezentacija zajednički analizirajte koje su mogućnosti proizvodnje probnih uzoraka njihovih proizvoda i ako je moguće, pokušajte ih proizvesti u školskom laboratoriju.

Postupci potpore

Za ispitivanje stavova učenika u uvodnom dijelu vodite brigu o poželjnim grafičkim prilagodbama (povećan i pojačan tisak, font bez vitica, povećani razmaci) pri upotrebi digitalnog alata Mentimeter. Ako procijenite da je potrebno, u pripremi za sat omogućite učenicima da kod kuće istraže određenu poveznicu po pojedinim opisanim područjima industrije 4.0 prema zadanim pitanjima.

Sadržaj planiranog videa ili poveznice prije njegova prikaza na nastavnom satu sažeto prepričajte. Prema potrebi zaustavite video ili se zadržite na pojedinom dijelu dokumenta s poveznice kako biste ispitali razumijevanje gledanog, tj. čitanog, što je pogodno za sve učenike. Materijale s predviđene poveznice također možete prema potrebi prikazati shematskim prikazom, pisanim ili zvučnim sažetkom (primjerice za učenike s jezično-govornim teškoćama, oštećenjima vida). Učenicima s oštećenjima vida omogućite potrebne opise.

U realizaciji osmišljavanja zajedničkog poduzeća poželjno je učenike uputiti da izrade plan/slijed po kojem će raditi i njegove sastavnice, a možete im prirediti tablicu ili shemu u koju će unositi tražene podatke (posebno pogodno za učenike s PSA i ADHD-om). S učenikom, ovisno o teškoćama, dogovorite zadatke na kojima će raditi (primjerice učenici s motoričkim i vidnim oštećenjima), a učenicima s oštećenjima vida prema potrebi osigurajte zvučne opise vizualnih prikaza (npr. video, izgled proizvoda, logo poduzeća).

Prije upotrebe planiranih digitalnih alata učenika prema potrebi podsjetite na način njemu najpogodnije primjene (primjerice, biranje za učenika pogodnih opcija u digitalnom alatu Canava ili AdobleSpark) ili ponudite jednostavne kratke i/ili slikovne grafički prilagođene upute odgovarajuće teškoćama učenika (primjerice učenika s motoričkim oštećenjima, PSA, ADHD-om).

Omogućite učenicima dovoljno vremena za pripremu njihovih glumačkih uloga (primjerice učenicima s jezično-govornim teškoćama, PSA i ADHD-om).

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da prouče kakav je utjecaj proizvodnje predloženih proizvoda na okoliš te koje su mogućnosti kontrole proizvodnje i zaštite okoliša. Rezultat analize mogu nazvati Ekološki otisak poduzeća i podijeliti u obliku infografike izrađene s pomoću alata Canva.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Tražim ulagača

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM AB.4.20. Povezuje svojstva odabranih tvari s njihovom primjenom.
  • SŠ KEM B.4.19. Analizira kemijske promjene odabranih tvari.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Uz EU fondove do tehnološke obnove!

Organizirajte sastanak s učenicima i motivirajte ih za pripremu izvannastavne aktivnosti čiji je cilj prikupljanje podataka o poslovanju tvrtki ili obrta prije i nakon uvođenja novih tehnoloških rješenja. S učenicima pročitajte jedan od tekstova “Zadnji juriš lake konjice”, “Zagorski vinogradi i nove tehnologije”, “Što je informatizacija poduzeća” na sljedećoj poveznici s ciljem spoznaje pojma tehnološka rješenja. Poučite učenike načinu sastavljanja upitnika i intervjua. Usmjerite učenike na izgled obrasca upitnika i intervjua te na broj i vrste pitanja koja se postavljaju sugovornicima ili osobama koje anketiramo. Ohrabrite učenike i pomozite im da izrade upitnik i intervju prema kriterijima koje će primijeniti pri istraživanju. Za izradu upitnika možete se koristiti digitalnim alatom Google obrasci. Podijelite učenike u parove ili manje grupe. Dogovorite zajedno s učenicima vrijeme intervjua i upitnika s određenim brojem tvrtki i obrta u vašem gradu ili županiji.

Pitanja koja možete upotrijebiti u istraživanju podijelite u nekoliko tema: korištenje poticaja za tvrtke iz europskih fondova za uvođenje novih tehnologija, konkurentnost tvrtki na hrvatskom i vanjskom tržištu prije i nakon uvođenja novih tehnologija, orijentiranost tvrtke na izvoz ili na prodaju proizvoda na hrvatskom tržištu, broj zaposlenih prije i nakon uvođenja novih tehnologija, utjecaj uvođenja tehnologije i globalizacije na identitet poduzeća (naziv tvrtke), jezik poslovanja tvrtke ili obrta, edukacija zaposlenika prije i nakon uvođenja novih tehnologija, kriteriji odabira zaposlenika s obzirom na njihove vještine i slično.

Nakon završetka provođenja upitnika i intervjua u svim odabranim tvrtkama analizirajte zajedno s učenicima podatke koje ste prikupili i osmislite način na koji ćete ih predstaviti ostalim učenicima u školi. Grupirajte odgovore ispitanika te u digitalnom alatu Meta-Chart ili Office 365 (Excel) jednostavno i brzo izradite različite grafikone kako biste vizualno prikazali prikupljene podatke. Motivirajte jednu grupu učenika da iskušaju izradu postera u digitalnom alatu Canva. Učenici izrađuju poster koji objedinjava dobivene informacije i prikazuje (na temelju analize prikupljenih podataka) utjecaj Europske unije na poslovanje tvrtki i uvođenje novih tehnologija. Druga grupa učenika može pripremiti brošure s istom temom koristeći se isti alatom ili Office 365 (Word). Iskoristite Europski dan poslodavaca kako bi učenici predstavili svoje istraživanje ostalim učenicima u školi i zainteresiranim dionicima u zajednici, a koji uključuju i predstavnike tvrtki. Pozovite gosta predavača iz jedne od anketiranih tvrtki da održi kratko predavanje s tom temom. U provođenje izvannastavne aktivnosti možete uključiti nastavnike predmeta Geografija, Politika i gospodarstvo, Povijest, Informatika.

Izvannastavna aktivnost

Uz EU fondove do tehnološke obnove!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Razvijanje digitalne pismenosti učenika te provođenje, analiza i objava rezultata prikupljenih metodom anketiranja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
  • Politika i gospodarstvo
  • Povijest
  • Informatika
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Što stoji iza proizvodnje kruha?

S učenicima dogovorite zamišljenu situaciju u kojoj je vaša skupina, odnosno razred zapravo malo poduzeće koje se bavi proizvodnjom pekarskih proizvoda. Zadajte učenicima zadatak da svaki od njih kod kuće izmjeri vrijeme koje mu je potrebno da prema određenom receptu umijesi tijesto za kruh. Jedno mjerenje neka naprave za ručno pripravljanje tijesta, a pri drugom mjerenju neka tijesto umijese električnom miješalicom (mikserom).

Koristeći se Mentimetrom (obrazac Word Cloud), upitajte ih što misle izum kojeg je uređaja unaprijedio proizvodnju malih kućanskih aparata, poput miksera i slično. Raspravite s učenicima njihove odgovore.

Podijelite zatim učenike u tri grupe i zadajte im da pretraživanjem na internetu istraže način rada, primjenu i korisnost sljedećih uređaja: parnog stroja, motora s unutarnjim izgaranjem i elektromotora. Svaka grupa neka u PowerPoint prezentaciji predstavi svoje istraživanje. Potaknite raspravu o različitostima triju uređaja, čije ćete informacije poslije povezati s prednostima i nedostatcima (tehnoloških) procesa.

U drugom dijelu aktivnosti zajednički pogledajte videosadržaj s automatiziranim pokretnim trakama te raspravite prednosti i nedostatke takvih procesa. Organizirajte raspravu o rezultatima mjerenja napravljenih kod kuće (očekuje se da je vrijeme pripreme električnom miješalicom kraće nego vrijeme potrebno da se tijesto umijesi ručno).

Podsjetite učenike na zamišljenu situaciju s početka aktivnosti, ponovno ih podijelite u grupe i napomenite kako njihovo poduzeće pekarskih proizvoda više ne posluje efikasno zbog vremena potrebnog za ručni proces proizvodnje kruha. Potaknite ih da osmisle i na kraju predstave prijedloge novih tehnoloških rješenja u procesu proizvodnje kruha korištenjem uređaja s elektromotorom (objasnite im proces proizvodnje kako slijedi: priprema sirovina, doziranje sirovina, zamjes i fermentacija predtijesta, zamjes i fermentacija krušnog tijesta, oblikovanje, pečenje, pakiranje). Možete učenike uputiti na istraživanje same proizvodnje na sljedećoj poveznici (str. 19. - 21.).

Nakon osmišljavanja prijedloga novih tehnoloških rješenja potaknite učenike da ih predstave koristeći se alatom AdobeSpark koji nudi različite predloške (plakat, prezentacija, izvještaj...).

Postupci potpore

U pripremi za uvodni dio vodite brigu o zadatcima za učenike s motoričkim teškoćama i oštećenjima vida i odredite ih prema njihovim sposobnostima (primjerice, umjesto da mijese tijesto, istražuju u receptima vrijeme potrebno za pripremu kruha ručno i električnom miješalicom) ili dogovorite rad u paru koji će se realizirati kod jednog učenika kod kuće.

Prije početka istraživanja korisno je da učenici prema dogovorenim područjima rada načine plan/slijed rada, odnosno strukturu za unošenje potrebnih podataka. Za rad u grupi predvidite konkretne zadatke ovisno o teškoćama pojedinog učenika te prema potrebi osigurajte podršku učenicima s motoričkim teškoćama (rad u paru), a učenicima s oštećenjima vida opise vizualnih prikaza (PowerPoint prezentacija, video). Učenicima s oštećenjima vida, kao i učenicima s teškoćama čitanja prema potrebi osigurajte podršku vršnjaka u paru u čitanju naglas pojedinih dijelova diplomskog rada danog na poveznici.

Pitanja koja prosljeđujete učenicima prema potrebi pripremite u uvećanom i pojačanom tisku s povećanim razmacima (primjerice za učenike s oštećenjima vida i teškoćama čitanja). Za poticanje rasprave učenicima također možete pripremiti pitanja s pomoću kojih će se pripremiti (posebno učenici s jezično-govornim teškoćama).

Detaljnije na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirane učenike uputite u posjet tvornici koja se u proizvodnji koristi strojevima. Unaprijed organizirajte stručno vodstvo po tvornici, a učenici mogu snimiti kratki video i razgovor sa stručnim voditeljem ili inženjerom u tvornici. Video o posjetu mogu objaviti na mrežnoj stranici škole ili predstaviti na otvorenom danu škole.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Što stoji iza proizvodnje kruha?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ FIZ B.3.3. Analizira elektromagnetsku indukciju i primjene.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Nova tehnologija - da ili ne?

Na temelju prethodne aktivnosti Što stoji iza proizvodnje kruha? organizirajte raspravu ili debatu u kojoj ćete učenike podijeliti u tri grupe:

  1. grupa – Odjel za proizvodnju i razvoj
  2. grupa – Sindikat, predstavnici radnika
  3. grupa – Uprava poduzeća.

Cilj je debate da učenici svake grupe iznesu svoje komentare za uvođenje novih tehnoloških rješenja u proces proizvodnje kruha i protiv njega, u skladu s grupom koju predstavljaju.

Potaknite predstavnike Odjela za proizvodnju i razvoj da tijekom rasprave ili debate prikažu i predstave što bi za malo poduzeće koje se bavi proizvodnjom pekarskih proizvoda značio prelazak s ručnog pripravljanja tijesta na strojno, objašnjavajući pritom kolike će troškove imati poduzeće za potencijalnu nabavu strojeva, povećanu potrošnju energije i održavanje te kolike će biti uštede zbog kraćeg vremena priprave, veće učinkovitosti i manjeg broja radnika.

Uputite predstavnike Sindikata, odnosno grupu koja predstavlja radnike, neka u raspravi objasne negativnosti i posljedice uvođenja automatizacije u proizvodne procese, kao što su gubitak radnih mjesta, drukčiji zahtjevi za zaštitu na radu i eventualni utjecaj na okoliš. Potaknite grupu koja predstavlja Upravu poduzeća da prije početka rasprave istraži tehnološke izazove na sljedećoj poveznici kako bi spoznali razvoj tehnoloških rješenja tijekom vremena. Nakon istraživanja Uprava moderira raspravu i traži od prethodnih dviju grupa da odgovore na pitanja koja će im pomoći u konačnoj odluci o načinu rada poduzeća u sljedećem razdoblju.

Nakon iznošenja argumenata učenici zajednički mogu izraditi video, grafiku ili prezentaciju pod nazivom Nova tehnologija - novi izazov, da ili ne? Predlažemo izradu u alatu AdobeSpark u kojem učenici mogu surađivati na istom uratku. Izrađeni materijal mogu objaviti na mrežnoj stranici škole, društvenim mrežama škole ili oglasnoj ploči.

Izvannastavna aktivnost

Nova tehnologija - da ili ne?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Upoznati prednosti, nedostatke te cjelokupan utjecaj tehnoloških dostignuća na različite aspekte rada poduzeća.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Povijest
  • Sociologija
Izvannastavna aktivnost

Savjetnici pametne poljoprivrede

Na početku aktivnosti s učenicima odigrajte jednu igru spajanja koju možete kreirati u alatu kao što je Learning Apps (npr. predložak Group assignment) te raspravite s njima o tome što je sve dobro i loše poljoprivrednoj proizvodnji donijela industrijska revolucija. Učenicima mogu biti ponuđeni pojmovi kao što su povećanje poljoprivredne proizvodnje, zagađenost okoliša, uporaba umjetnih gnojiva, krčenje šuma, veći prinosi, manji troškovi proizvodnje, hrana dostupna svima i sl. Pojmove učenici razvrstavaju pod dobre ili loše strane razvoja poljoprivredne proizvodnje nakon industrijske revolucije.
U daljnjem razgovoru upitajte učenike: Koji su to alati i strojevi nastali nakon 18. st. utjecali na razvoj poljoprivrede i omogućili da se s manje ljudskog rada postignu veći prinosi u proizvodnji? Mogu li se ti prinosi još više povećati i unaprijediti uporabom nekih modernih tehnologija? Znate li što je to "pametna poljoprivreda"?

Nakon razgovora učenike podijelite u grupe. Zadatak je svake grupe istražiti različite vrste OPG proizvođača u svojem kraju (npr. stočari, pčelari, voćari itd.). Kako bi doznali u kojoj se mjeri OPG proizvođači koriste tehnološko-digitalnim rješenjima u svojoj proizvodnji, učenici mogu osmisliti i provesti anketu s proizvođačima.

Predlažemo da anketu odrade virtualno ili da posjete lokalni OPG ako mogu. Pitanja u anketi mogu biti usmjerena na sljedeće: Kada su proizvođači uveli tehnološko-digitalna rješenja u proizvodnju? Na koji im je način to olakšalo, ubrzalo ili poboljšalo proizvodnju i poslovanje? Koliko su usmjereni na nove tehnologije ili su više naklonjeni konvencionalnoj proizvodnji? Na koji način promiču svoje proizvode i kako ih plasiraju na tržište? Jesu li upoznati s pojmom "pametna poljoprivreda"? i sl. Anketu mogu izraditi u alatu Forms.

Nakon provedbe i analize ankete potaknite učenike da na internetu istraže i prouče koncept "pametne poljoprivrede" (Smart Farming) te doznaju koje se nove tehnologije nude na tržištu i kako se njima koristi (npr. pčelarstvo - primjena digitalnih SMS vaga koje mjere unos meda u košnicu, stočarstvo - GPS lokatori koji javljaju točnu lokaciju životinja, ratarstvo - mobilna aplikacija za upravljanje poljoprivrednom proizvodnjom itd.). Nakon spoznaje koncepta "pametne poljoprivrede" potaknite učenike da analiziraju poslovanje OPG-a i predlože im tehnološka rješenja koja bi mogli primijeniti u svojoj proizvodnji i kojima bi mogli unaprijediti poslovanje.

Izvannastavna aktivnost

Savjetnici pametne poljoprivrede

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Upoznati učenike s promjenama koje je donijela industrijska revolucija te utjecajem iste na gospodarski razvoj i poljoprivrednu proizvodnju kroz povijest s aktualizacijom o upotrebi modernih tehnološko - digitalnih rješenja u poljoprivredi današnjeg doba.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Boban, M.; Babić, A. (2014). Utjecaj internetski tehnologija na gospodarski rast, poslovni rezultat i stopu rasta profita poduzeća u Republici Hrvatskoj (15.06.2020.).

Državni zavod za statistiku (2019). Primjena informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT) u poduzećima u 2019. (15.06.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.