S učenicima započnite aktivnost “Moje putovanje do ovdje”: Pripremite učenicima listić na kojem će biti nacrtana strelica koja predstavlja tijek života i ispod nje četiri pravokutnika. To možete učiniti koristeći alat za obradu teksta Google Dokumenti. Zadatak je učenika da na njoj obilježi točke/godine života koje su im bile zbog nečeg važne. Povedite raspravu o tome koje su godine života istaknuli i zbog čega su im bile važne. Potaknite učenike da razmisle kakvi su osjećaji pratili ove važne događaje, kako su se oni ponašali tada i na koji način su ti događaji utjecali na njih.
Sada upitajte učenike, kada bi imali čarobni štapić, što bi u svome životu promijenili? One učenike koji bi željeli promjenu, upitajte kako bi se nakon toga osjećali? Postoji li mogućnost da pokrenu željenu promjenu bez čarobnog štapića? Povežite to s njihovim osjećajem samopoštovanja i samopouzdanja.
Pravokutnici ispod vremenske crte na listiću predstavljaju kofere koje će ponijeti na put u igri “Putovanje brodom”. Na svaki kofer trebaju napisati jednu svoju pozitivnu osobinu ili vještinu. Nakon toga im recite da su stigli u luku i presjedaju na manji brod, te mogu ponijeti samo tri kofera. Neka izbrišu jedan kofer/osobinu. Nakon dva tjedna plovidbe, brod se pokvario i trebaju se prekrcati u čamac koji će ih prebaciti do otoka. Mogu zadržati samo jedan kofer a dva će izbrisati. Onaj kofer koji ide s njima je ona vještina/osobina koja ima je najvažnija, bez koje ne mogu zamisliti da postoje kao osoba.
Unaprijed pripremite online ploču u digitalnom alatu Lino. Neka svaki učenik napiše jedan “stickies” sa svojim imenom. Učenike zatim podijelite u četveročlane grupe. Svaki član grupe će kao komentar na “stickies” ostalih članova napisati dvije dobre osobine ili karateristike osobe čije ime na njemu piše. Podsjetite ih da napišu one karakteristike koje se upravo odnose na tog učenika čije je ime na “stickiesu”. Nakon što svakom učeniku kolege napišu dobre osobine, on/ona ih treba dopisati na listić ispod svoje najvažnije osobine. Recite im da svaki dan barem jedanput pročitaju popis svojih dobrih osobina, naročito ukoliko ih taj dan očekuju neki veći napori i izazovi. Naglasite im kako je to početni korak kojim mogu povećati svoje samopoštovanje i samopouzdanje, te ih motivirajte da isprobaju i druge načine.
Na početku aktivnosti potaknite i ohrabrite učenike da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života.
Za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Za korištenje digitalnih alata učenicima izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Koristeći opis različitih postupaka za poticanje samopoštovanja i samopouzdanja, učenici mogu prikazati neke od njih u obliku stripa koji će izraditi u alatu Pixton.
Na prethodnom nastavnom satu uputite učenike da upoznaju sadržaj opere Die Walküre Richarda Wagnera. Na početku aktivnosti najavite slušanje ulomka Kas Walküra iz te opere.
Prije prvog slušanja postavite učenicima pitanja za analizu glazbenih obilježja ulomka. Pitanja (višestrukog odgovora ili kratkog odgovora) možete pripremiti koristeći alat za izradu upitnika Forms. Predlažemo sljedeća pitanja: Koji izvođački sastav sudjeluje u izvedbi ulomka? Imaju li izvođačice individualizirane uloge ili više pjevačica pjeva pojedinačnu dionicu? Koja dinamika i koji tempo prevladavaju u ulomku? Temelji li se mjera na dvodobnom ili trodobnom taktu? Koje se orkestralne skupine glazbala osobito ističu na početku ulomka? Koje glazbalo izlaže glavnu temu ulomka? Zajedno raspravite o učeničkim odgovorima.
Prije ponovnog slušanja iste skladbe postavite sljedeća pitanja učenicima: Tko su Walküre te koje je značenje naziva ulomka? Znaju li što je Valhalla? Uz kakve se motive često povezuje zvuk trublje te navedite vezu s konkretnim primjerom? Kakve karakterne osobine povezujemo s junacima?
U nastavku aktivnosti će svaki učenik za sebe sastaviti listu od 3-5 „junaka” tj. uzora za svoj osobni rast i razvoj koje bi stavio u svoju osobnu Valhallu. Incijalne ideje za promišljanje mogu biti primjerice sljedeće: Jesu li to osobe iz njihovog osobnog okruženja ili iz javnog života? Zbog kojih osobina, životnih situacija, postignuća i sl. su ih istaknuli? Čime ih te osobe nadahnjuju i potiču na vlastiti razvoj? Podijelite učenike u parove. Neka razmijene svoja razmišljanja s parom. Na kraju će svaki učenik, cijelom razredu, predstaviti jednog “junaka” (s osobinama, postignućima i sl.) kojeg je istaknuo njegov sugovornik. Konačno, metodom vruće olovke učenici neka istaknu sljedeće:
Unaprijed pripremite interaktivnu prezentaciju koristeći alat Mentimeter s trima pitanjima tipa Word Cloud. Učenici anonimno upisuju osobine koje su ranije prepoznali i zapisali. Kada učenici odgovore na sva tri pitanja, zajedno komentirajte najčešće pojavljivane osobine (one će u oblaku riječi biti zapisane najvećim slovima).
Povežite zapisane osobine s prijašnjom temom i raspravom pitanjem tipa: Koje promjene na sebi (odricanja, odabir prioriteta, izlazak iz zone komfora, voljeti sebe) biste trebali napraviti kako biste se približili svojim “junacima”? Kako svatko od nas želi ostvariti neke svoje snove, rasprava može dotaknuti i razloge odnosno različite motivacije za promjenu. Potaknite učenike da razmisle i prisjete se primjera takvih promjena iz svoje okoline i svakodnevice. Radom na sebi i odgovornim donošenjem svojih odluka, postajemo bolje osobe koje na taj način doprinose boljitku i napretku društva u cjelini.
Učenicima s oštećenjem sluha omogućite sjedenje u blizini zvučnika kako bi bolje čuli ili osjetili vibracije. Učenicima s oštećenjem vida osigurajte opis scena u videoulomku. Pri postavljanju (uvodnog) problemskog pitanja na početku aktivnosti potaknite i ohrabrite učenike da iznesu svoje odgovore. Za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan. Za korištenje digitalnih alata učenicima izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama
Učenici koji žele znati više neka naprave prezentaciju (primjerice, u digitalnom alatu Prezi) na temu Hrabrost u umjetnosti. Neka promisle o tome jesu li umjetnici hrabri i trebaju li biti hrabri? Neka opišu što za njih znači biti hrabar na polju umjetnosti. Također neka potraže jedan primjer hrabrosti u svijetu glazbene umjetnosti i argumentiraju svoj odabir.
Na početku sata zamolite učenike da vam pojasne/kažu kako oni shvaćaju pojam osobne granice (situacije preko koje ne bi mogli prijeći). Zatim ih zamolite da na unaprijed pripremljenom papiriću kratko opišu situaciju iz vlastitog života koja ih je duboko potresla i koju stoga smatraju primjerom granične situacije. Također ih zamolite da navedu kako su na tu situaciju reagirali i kakav je trag ostavila u njihovom životu. Obavezno im naglasite da to rade anonimno. Nakon što učenici obave navedeni zadatak, zamolite ih da papiriće ubace u pripremljenu kutiju.
U sljedećem koraku zamolite nekoliko učenika da iz kutije izvuku po jedan napisani papirić i pročitaju situaciju koja je navedena. Neka ju komentiraju na način: bi li oni jednako reagirali i koje bi rješenje ponudili. Zamolite ih da obrazlože svoje odgovore. Ujedno možete upitati i ostatak razreda što bi oni učinili u toj situaciji. Nakon što komentirate nekoliko primjera (nije potrebno sve), upoznajte ih s učenjem K. Jaspersa o graničnim situacijama. Porazgovarajte s njima o tome što misle: mogu li situacije koje nas “izbace” iz kolotečine biti poticaji za pozitivne promjene u nama?
Zatim im u suradnji s nastavnikom Engleskog jezika i nastavnikom Psihologije/školskim psihologom, pustite kratki isječak iz filma Molitve za Bobbyja. Pojasnite im kako je film snimljen prema istinitom događaju, a govori o majci koja, suočivši se sa sinovim samoubojstvom, preispituje svoja dotadašnja uvjerenja.
Zatim ih kratko upoznajte s pojmom metanoje. Recite im da navedeni pojam vuče podrijetlo iz stoičke etike te da su ga srednjovjekovni filozofi prilagodili kršćanskom nauku. Naglasite im da je taj pojam u suvremenoj filozofiji i psihologiji/psihijatriji (npr. kod C. G. Junga) usko vezan za pojam granične situacije, budući da takve situacije u pravilu izazivaju egzistencijalnu krizu, a ponekad i duhovnu preobrazbu. Nakon toga s učenicima povedite razgovor o tome koji su “okidači” za moguću promjenu životnog stava i uvjerenja (kakva karakterizira metanoju)? Upitajte ih trebamo li situacije i spoznaje koje nam nisu ugodne shvaćati kao nepoželjne, te mogu li one biti pokretač pozitivnih životnih promjena?
Zamolite ih da obrazlože svoje mišljenje. Zatim im pustite scenu govora Bobbyjeve majke iz gore navedenog filma (također u suradnji s nastavnikom Engleskog jezika). Pojasnite im kako u ovom dijelu majka dječaka koji je počinio samoubojstvo opisuje svoj odnos s njim te kakve je posljedice za nju imao navedeni događaj. Poslije gledanja isječka, zadajte im da na zajedničkom online platnu (Canvas) alata Padlet ukratko skiciraju proces promjene koji se majci dogodio.
Zatim ih upitajte, što misle: je li dječak iz filma možda mogao pronaći rješenje koje za njega ne bi imalo tragičan ishod? Poslušajte njihove odgovore, a zatim ih upoznajte s pojmom životnog smisla kako taj pojam shvaća psihijatar i psihoterapeut V. Frankl. Naglasite vezu između tog pojma i pojma granične situacije kakvu je npr. iskusio sam Frankl tijekom svog zatočenja u koncentracijskom logoru Auschwitz. Neka učenici kod kuće pročitaju ulomak iz Franklove knjige Nečujan vapaj za smislom, a koji se odnosi na smisao života (od 35. do 41. stranice) te napišu kratak osvrt na pročitano. Kao poticaj za pisanje osvrta postavite im pitanje: Postoji li granična situacija u kojoj više nema smisla tragati za smislom ili je takva potraga čovjeku duboko svojstvena, bez obzira na težinu situacije? Osvrt mogu napisati koristeći alat Google Dokumenti te poveznicu podijeliti s vama. Komentirajte predane osvrte na sljedećem satu, a zatim im pustite snimku pjesme grupe TBF Pozitivan stav.
Prilikom gledanja videoisječaka za učenike s oštećenjem vida osigurajte opis viđenoga, a za učenike s oštećenjem sluha titlove ili prijevod. Pri postavljanju (uvodnog) problemskog pitanja na početku aktivnosti potaknite i ohrabrite učenike da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života. Pri tome, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan.
Za domaću zadaću čitanje dijelova knjige za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju možete prilagoditi tekst (font, pisanje svake rečenice u novi red, isticanje bitnog podebljanjem)
Za korištenje digitalnih alata učenicima izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više na: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike koji žele znati više uputite na sljedeće videozapise Nick Vujičić: Od pokušaja samoubojstva do čovjeka koji bezuslovno slavi život, vjeru i nadu (ili neki poput njega) i S. Kierkegaard vs. A. Camus. Nakon pogledanih videozapisa neka pokušaju izvesti zaključak je li život i djelovanje Nicka Vujičića (ili nekog drugoga) bliže Camusovom ili Kierkegaardovom pogledu na život. Svoje zaključke neka ukratko argumentiraju i prezentiraju razredu. To mogu učiniti koristeći PowerPoint Online.
Predlažem da na početku aktivnosti s učenicima razgovarate o uspjesima naših najtrofejnijih sportaša (Goran Ivanišević, Janica i Ivica Kostelić, Sandra Perković itd.) Nakon toga provedite raspravu o tome može li se uspjeti u sportu ili bilo kojem drugom području života bez upornog rada na sebi? Saznajte što za njih predstavlja raditi na sebi? Koje su im najveće prepreke na koje nailaze na putu do uspjeha? Donose li uvijek odluke koje ih dovode do uspjeha? Što čine kada donesu neku krivu odluku? Nauče li nešto iz neuspjeha koji dožive? Kako neuspjeh utječe na njihovo emocije? Čine li ponekad nešto izvan svoje zone komfora kako bi se promijenili? Što bi zadržali, a što promijenili na sebi? Neke od odgovora možete zapisati na ploču.
Zatim učenike podijelite u 2-3 grupe. Zadatak svake grupe je da istražujući izvore na internetu naprave ‘’case study’’ o sportašu/sportašici koji im je zadan, nekom po vlastitom izboru (npr. Jesse Owens, Michael Jordan, Kostelići, Goran Ivanišević, Sandra Perković, braća Sinković itd.) ili nekom od poznatih hrvatskih paraolimpijaca (Bruno Bošnjak, Sandra Paović, Tomislav Zadro i dr.). Neka učenici saznaju koje su to prepreke sportaši doživjeli u svom životu te na koji su način te prepreke savladali? S kakvim su se problemima susretali u svojoj karijeri? Na koji način su se nosili s neuspjehom? Kako su organizirali rad na sebi? itd. Rezultate svojeg istraživanja mogu prikazati u obliku plakata uz pomoć digitalnog alata kao što je Piktochart te ih prezentirati ostalim grupama u razredu. Na kraju aktivnosti, nakon izrade plakata, zadatak svake grupe bit će da osmisle nekoliko ideja i aktivnosti o tome kako raditi na sebi te da na temelju vlastitog iskustva i osmišljenih ideja kreiraju kartice s uputama ‘’Savjeti kako raditi na sebi’’. Kartice mogu izraditi u alatu kao što je Word Online kako bi ih učenici kasnije mogli isprintati.
Učenici mogu istraživati i neke od uspješnih sportaša s invaliditetom (npr.Oscar Pistorius). Tekstove i izvore koje će učenici koristiti u istraživanju potrebno je unaprijed pripremiti i prilagoditi za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju (prilagoditi količinu teksta i informacija, veličinu fonta i prorede, kratke rečenice od kojih je svaka u novom redu). Za učenike s deficitom pažnje / poremećajem hiperaktivnosti, učenike s teškoćama iz spektra autizma, dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati, uvijek uz provjeru razumijevanja.
Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti koji su poznati sportaši obilježili povijest njihovog mjesta te po čemu su bili posebni. Ukoliko postoji mogućnost za to, učenici mogu napraviti intervju i kasnije ga prezentirati ostalim učenicima u razredu. Svoj članak/intervju neka napišu koristeći Adobe Spark (Web page) i objave na mrežnoj stranici škole.
U dramskoj grupi učenici vježbaju uživljavanje u različite likove i dramske situacije. Rad na dramskom liku prilika je učenicima da izađu iz zone svoje ugode i tumače likove različite od njihovih privatnih osoba. Osmislite kartice s kratkim opisom likova i njihovih dramskih situacija u koje će se učenici trebati uživjeti. To mogu biti kartice koje s jedne strane imaju fotografiju ili sliku, a s druge osnovne podatke, npr. Sida Horvat, studentica. Sida namjerava promijeniti svoje ime zbog učestalih neugodnosti i zadirkivanja zbog povezivanja njezina imena s bolešću AIDS. Muči je pitanje hoće li s promjenom imena izgubiti i dio sebe i svoje prošlosti. Osmislite najmanje 20% više kartica nego što je učenika u dramskoj grupi. Svaki član dramske grupe treba odabrati svoju karticu i u suradnji s drugima raditi na svojem liku.
Prije nego što će lik sjesti na vrući stolac i predstaviti se drugima, podijelite članove dramske grupe na četvorke koje će raditi na likovima tehnikom JOHARI prozora. Ta tehnika obuhvaća razmišljanje o četirima dimenzijama informacija unutar svijesti lika. One se prikazuju u četirima kvadratima. U gornji lijevi kvadrat učenici upisuju informacije koje su poznate liku i svima oko njega. To su otvorene informacije. U donji lijevi kvadrat upisuju informacije koje su poznate samo liku, tj. skrivene su od drugih iza “fasade”. To mogu biti tajne, ali i jednostavni detalji svakodnevice o kojima se ne razgovara. U gornji desni kvadrat upisuju informacije o liku kojih on nije svjestan, ali ih prepoznaje okolina. To može biti uporaba poštapalica, tikovi i sl. U donji desni kvadrat upisuju informacije koje pripadaju nesvjesnom dijelu dramskog lika i koje nitko ne vidi niti prepoznaje. To je zona sumraka koju je dobro otkriti jer može bitno promijeniti lik. Učenici u grupi razgovaraju o svakom liku tako što svaki glumac najprije piše ono što on može reći na osnovi opisa, a zatim mu drugi postavljaju pitanja i usmjeravaju ga da može što jasnije definirati tko je on/ona i da mu bude jasno što na vrućem stolcu može izreći, što će zatajiti, koje će pokrete izvoditi i zašto.
Na kraju ove aktivnosti svaki glumac osmišljava dramsku situaciju u koju će staviti lik i predstaviti ga publici u obliku kratke dramske improvizacije. Nakon svake izvedbe slijedi razgovor u krugu o tome koliko im je rad s JOHARI prozorima pomogao u izgradnji njihove uloge. Svaki učenik upisuje svoj odgovor u obliku 3 - 2 - 1 kartice oblikovane u Google obrascima (3 stvari koje je doznao o sebi tijekom vježbe, 2 stvari na kojima želi raditi, 1 koju može povezati s likom). Nastavnik na osnovi prikupljenih odgovora može osmisliti daljnje aktivnosti potrebne u radu s učenicima, a učenici zaključuju proces učenja osvještavanjem rezultata učenja i njihovom vrijednosti za daljnje učenje, radu na sebi i važnosti odgovornog donošenja životnih odluka.
Služba za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti Zadar (2016). Samopoštovanje, samopouzdanje i mentalno zdravlje (13.8.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.