Potaknite s učenicima razgovor o prepisivanjima tijekom pisanja testova, jesu li bili u situaciji da se od njih očekuje da omoguće da se od njih prepiše, kako su se pritom osjećali, kako su se osjećali kad su dobili visoku ocjenu iz prepisanoga testa, može li se tome stati nakraj i kako i dr. Zadajte im zatim da dramatiziraju situaciju prepisivanja na testu sa četiri lika: učenikom koji prepisuje, učenikom od kojeg se prepisuje, nastavnikom na čijem se satu prepisuje i ravnateljem škole te da napišu sinopsis od desetak rečenica. Aktivnost možete razviti u dva moguća smjera: na temelju sinopsisa mogu napisati scenarij za kratki film i snimiti ga i urediti u alatu Adobe Spark ili izraditi strip u alatu Pixton. Prezentirajte stripove i filmove u razredu te razgovarajte o njima: u kojoj mjeri su obuhvatili sve vrijednosti koje podrazumijeva pojam akademske čestitosti, jesu li se bavili pitanjem iskrenosti, jesu li njihovi likovi pokazali hrabrost (npr. da priznaju), odgovornost, povjerenje, kajanje, u kojem trenutku te u kojoj mjeri? Upriličite prikazivanje filmova na filmskoj večeri s prigodnim naslovom Prikaži se u novom svjetlu uz Dan škole.
U svrhu razgovora u početnom dijelu aktivnosti potrebno je pripremiti primjere situacije prepisivanja iz iskustva učenika ili strip koji će opisati istu situaciju. S obzirom na specifičnosti socijalnih vještina i interakcija učenika s poremećajem iz spektra autizma, potrebno je prije dramatizacije pojasniti primjerom te dati upute učenicima ako je potrebno. Nakon razgovora o ulogama, pripremite zajednički s učenikom kratki tekst koji će učenik govoriti, na listu papira. Također omogućite učenicima s teškoćama vida i sluha, ravnopravno sudjelovanje u dramatizaciji. Pojasnite i dodatno oprimjerite pojam sinopsisa. Pri oblikovanju teksta sinopsisa pripazite na: primjerenu veličinu i font slova (Arial,14 pt), razmak između riječi i redaka, istaknite bitno u tekstu (učenici s teškoćama učenja). Po koracima pripremite upute za zadatke, što će biti podrška osobito učenicima s teškoćama pažnje. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više, mogu, uvodeći nove likove, snimiti dodatne scene (u uredu ravnatelja, scena u obitelji,...) i povezati ih u alatu Adobe Spark.
Na samom početku aktivnosti možete na ploču napisati naslov "Ne kiti se tuđim perjem" i od učenika zatražiti prijevod na engleski jezik. Iskoristite taj naslov za kratko poučavanje o idiomima u engleskom jeziku. Unaprijed pripremite kviz o tome što je plagijat i što sve spada pod taj pojam u alatu Kahoot!. Za pripremu kviza može vam izvrsno poslužiti stranica Plagiarism. U pitanja koja se odnose na temu plagiranja uključite izraze i vokabular na engleskom jeziku (npr. to plagiarize, plagiarism, to turn in somebody’s work as your own, to give credit to someone’s work, copyrighted music/image/video, to cheat in a test, integrity, academic integrity)
Nakon što učenici riješe kviz i tako osvijeste svoje (ne)znanje o plagiranju, najavite im da će kroz etape ove aktivnosti upoznati kako se na plagiranje gleda u zemljama engleskog govornog područja. Podijelite učenike u grupe tako da grupa bude ukupno pet. Četiri grupe istraživat će zemlje engleskog govornog područja i njihov odnos prema varanju i plagiranju u obrazovnom sustavu (grupa Velika Britanija, grupa SAD, grupa Kanada, grupa Australija), dok će peta grupa učenika istraživati odnos prema varanju i plagiranju u Hrvatskoj. Učenici imaju zadatak u grupama istražiti zadanu temu i osmisliti način kako svoja saznanja predstaviti ostatku razreda. Mogu izraditi poster u digitalnom alatu Canva pa uz pomoć njega ispričati što su saznali ili mogu napraviti kratak videozapis o svojoj temi i saznanjima u alatu Adobe Spark. Naglasite učenicima da u svojem predstavljanju moraju ispuniti tri kriterija: širinu vokabulara u kojoj se provjerava upotreba izraza koje ste već spominjali u uvodnom dijelu aktivnosti, govorne sposobnosti svakog člana grupe (svaki član morao bi ispričati nešto o temi) i informativnost (odnosno do koje su mjere kvalitetno ispunili zadatak). Na kraju istraživanja učenici svoja saznanja predstavljaju ostatku razreda. Dok jedna grupa predstavlja svoj rad, učenici drugih grupa pozorno slušaju i u tablici bilježe do koje je mjere ta grupa ispunila zadane kriterije. Tablicu s kriterijima vrednovanja postignuća unaprijed pripremite. Na samom kraju aktivnosti povedite raspravu s učenicima o tome što su čuli te napravite kratku komparativnu analizu o plagiranju u četiri zemlje engleskog govornog područja i Hrvatskoj. Na ploči napravite tablicu s imenima zemalja, a učenici u plenumu neka nadopunjuju tablicu onime čega se sjećaju iz prethodne aktivnosti.
Nakon aktivnosti digitalne plakate koje su učenici izradili možete objaviti na mrežnim stranicama škole ili isprintane postaviti na panou u učionici ili drugom prikladnom prostoru škole.
Pri kreiranju kviza primjereno oblikujte tekst (veličina i font slova, razmak između riječi i redaka, istaknite bitno) te kombinirajte vrste pitanja (dopunjavanje, višestruki izbor, točno/netočno), što će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje i učenja. Prije rješavanja kviza provjerite razumiju li učenici pitanja. Uz kviz, u svrhu ponavljanja znanja o plagiranju, pripremite kartice s pojmovima, asocijacijama, a za učenike s poremećajem iz spektra autizma pripremite socijalne priče koje mogu obuhvaćati sliku i rečenicu koja opisuje situaciju (primjerice, strip određene situacije plagiranja). Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u grupama, a po potrebi osigurajte rad u paru unutar grupe (npr. učenik s oštećenjem vida). Pripremite upute u koracima za izradu postera. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti na koji je način pitanje varanja regulirano u nekim drugim zemljama (npr. u Finskoj ili u Kini koje slove kao države s ponajboljim obrazovnim sustavima). To što su istražili mogu predstaviti infografikom u alatu Piktochart.
Kako biste motivirali učenike i potaknuli njihovo predznanje, odigrajte kratak kviz u obliku točnih i netočnih tvrdnji koje sadrže kratke i jednostavne primjere ispravnog i neispravnog citiranja izvora s interneta. Kviz možete izraditi pomoću jednog od digitalnih alata za izradu kvizova, primjerice Kahoot!.
S učenicima ukratko analizirajte i usporedite primjere iz kviza te ih potaknite na iznošenje vlastitih zaključaka i navođenje važnih elemenata citiranja izvora s interneta.
Omogućite učenicima razvijanje vještine citiranja vođenjem online dnevnika čitanja. Za izradu online dnevnika čitanja učenicima možete preporučiti jedan od digitalnih alata kao što je e-bilježnica OneNote.
Ponudite nekoliko internetskih stranica sa sadržajno i jezično prilagođenim aktualnim vijestima i člancima. Uputite učenike da odabrane stranice prate tijekom duljeg razdoblja, primjerice mjesec dana te tjedno prema vlastitom interesu odaberu i pročitaju jedan članak. Objasnite im da u svome online dnevniku čitanja za svaki pročitani članak objave kratak sažetak u obliku nekoliko jednostavnih rečenica poštujući pritom pravila citiranja izvora s interneta. Pripremite upute za samostalan rad s pročitanim člancima, koje će učenicima omogućiti razvijanje jezičnih vještina i potaknuti ih na samorefleksiju.
Zamolite učenike da povremeno posjete online dnevnike čitanja drugih učenika te putem pisanih komentara pruže jedni drugima podršku, istaknu koliko su uspješno primijenili pravila citiranja te daju savjete.
Naposlijetku omogućite učenicima da u razredu u kratkom izlaganju predstave najomiljeniji članak iz svoga online dnevnika čitanja te provedite s njima evaluaciju cjelokupne aktivnosti.
U svrhu ponavljanja pripremite podsjetnike s pravilima pravilnog citiranja. Na podsjetnicima prikažite primjere pravilnog i nepravilnog citiranja. Primjeri će biti smjernica u rješavanju kviza, osobito učenicima s teškoćama pažnje i učenja. Pripremite upute za izradu dnevnika čitanja. Upute prikažite po koracima popraćene s primjerom dnevnika čitanja. Pružite podršku učenicima u pretraživanju internetskoga preglednika (usmjeravanjem pitanjima, smjernicama ili uputama). Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Za učenike s teškoćama pažnje, teškoćama učenja ili poremećajem iz spektra autizma pripremite tablicu s rokovima za ispunjenje zadataka. Pripazite na raspoloženje učenika i njegove emocije u zadatku predstavljanja, odnosno izlaganja pred cijelim razredom, osobito učenika s emocionalnim teškoćama, govorno-jezičnim teškoćama te poremećajem iz spektra autizma. Ako učenik s teškoćama pažnje ima teškoće u konceptu izlaganja, s prisjećanjem sadržaja koji prezentira, pripremite s učenikom podsjetnik s bitnim natuknicama izlaganja (u koracima).
Dodatno motiviranim učenicima predložite da nastave s vođenjem online dnevnika čitanja koji će sadržavati sažetke iz drugih izvora prema interesima učenika, primjerice kratka, jednostavna književna djela, stručni članci i sl. Predložite učenicima neka svoje online dnevnike učine dostupnima i za ostale učenike.
Kao uvod u aktivnost zamolite učenike da pronađu podrijetlo i analiziraju pojmove autor, autoritet i plagijat. Mogu se služiti rječnicima u fizičkom obliku ili on-line latinskim rječnicima, primjerice Online Latin dictionary. Unaprijed pripremite ili neka pronađu tekstove i prijevode Alkejeve bibliotheca Augustana i Horacijeve “O navis” i usporede je s Nazorovom pjesmom Hrvatski Pjesnici: Zvonimirova lađa i Preradovićevom Moja lađa.
Učenike podijelite u onoliko grupa koliko pjesama analizirate, odnosno uspoređujete. Zadatak je učenika uživjeti se u ulogu filoloških forenzičara koji na sudu Muza moraju dokazati je li pjesma plagijat ili original, je li stariji predložak poslužio kao nadahnuće ili je jednostavno prepjevan. Neka istraže što bi se o pjesmama moglo reći na osnovi definicije autorskih prava danas: Autorsko pravo i srodna prava.
Raspravu zatim usmjerite na njima blisko iskustvo i ponudite im analizu prepisanih prijevoda, neke prethodne generacije učenika. Aktivnost završite raspravom o intelektualnom i ljudskom poštenju i čestitosti nakon koje će sami oblikovati Dekalog o prepisivanju i varanju u školi koji mogu prezentirati na plakatu ili mrežnoj stranici škole.
Pojasnite dodatno pojmove: autoritet, autor, plagijat. Pripremite u tu svrhu primjere bliske učeniku (osobito za učenike s poremećajem iz spektra autizma - Aspergerov sindrom). Za snalaženje i pretragu riječi u rječnicima pripremite upute za učenike. Upute napišite u obliku koraka, označene rednim brojevima, kao smjernicu učenicima s teškoćama pažnje i učenja. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Tekstovi i prijevodi u pisanom obliku moraju pratiti smjernice primjerenog perceptivnog prilagođavanja, primjerice, font i veličina slova (Arial,14 pt), prored, razmak između slova/riječi, isticanje bitnog i dr. (teškoće učenja). Za usporedbu tekstova (Alkelejeva i Horacijeva te Nazorova i Preradovićeva pjesma) pripremite tablicu u kojoj su označene sastavnice pjesme koju učenici trebaju usporediti (primjerice, broj stihova, kitica, rima, stilska sredstva, pjesničke slike i dr.), što će biti pregledno za upis učenika u tablicu i smjernica u usporedbi zadanog. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu u grupi, po potrebi i rad u paru unutar grupe. U dijelu aktivnosti kad učenici igraju igru uloga (forenzičari), pojasnite i uputite učenike s poremećajem iz spektra autizma s obzirom na specifičnosti socijalnih vještina i interakcije te po potrebi zajedno s učenikom na list papira napišite natuknice koje će ga voditi kroz igru uloga i raspravu. Također, pripremite primjere pojmova ljudsko poštenje, čestitost za raspravu te ih prikažite kroz svakodnevne situacije.
Zainteresirani učenici mogu provesti dodatnu analizu Sapfine pjesme “φαίνεταί μοι κῆνος” i Katulove “Ille mi par esse” i zatim napisati i raspravljački esej o tome je li Katul prepisao Sapfo ili je njome bio nadahnut.
Kako biste učenike zainteresirali za aktivnost, pripremite kratku igru. Na Padletu pripremite zadatak u kojem opisuju svog ljubimca, najboljeg prijatelja, roditelja i slično. Učenici anonimno pišu opise, nakon toga nasumično izaberite 5 učenika i slučajnim odabirom dodijelite im zadatak da pročitaju nečiji zapis s Padleta kao da su ga oni napisali. Promatrajte reakcije u razredu. Nakon što su učenici pročitali opise, pohvalite ih i dajte im povratnu informaciju o “njihovu” radu. Potaknite raspravu u razredu pitanjima poput: Kako ste se osjećali kad ste primili pohvalu za nešto što niste napisali? Kako su se osjećali učenici čiji je opis pročitao netko drugi i za to primio pohvalu? Zašto je prisvajanje tuđih radova ili dijelova radova problem? Koliko je raširen problem preuzimanja i prisvajanja istraživačkih radova? Koji su dijelovi istraživačkog rada?
Podijelite učenike u grupe. Neka učenici u zadatku razvrstaju nazive dijelova istraživačkog rada te opise svakog od njih. Svaka skupina priprema kratko izlaganje o jednom dijelu istraživačkog rada. Kako budu predstavljali svoj dio rada, tako će slagati redom zadatak koji prikazuje dijelove istraživačkog rada redoslijedom kako se pojavljuju. Posebno se osvrnite na to u kojim su dijelovima istraživanja poželjni citati i što su reference. Učenici mogu izraditi plakat na temu akademske čestitosti s porukama protiv prepisivanja, svojatanja nečijeg rada i ideja te ga prikazati ostalim učenicima tijekom Dana otvorenih vrata škole.
Pripremite smjernice na listu papira, u obliku pitanja, koja će usmjeravati učenike u opisivanju (učenici s teškoćama pažnje, učenja). Pri čitanju opisa, izbjegnite nasumično čitanje opisa, već odredite vršnjake koji će pročitati opis učenika s teškoćom kako biste izbjegli negativne komentare na moguće greške u pisanju. Također, ako učenik ima teškoće u čitanju, izbjegavajte čitanje naglas pred cijelim razredom. Tekst Istraživačkog rada, čije dijelove pripremate učenicima, primjereno prilagodite (s obzirom na font, veličinu teksta, prored, razmak između riječi/redaka, istaknite bitno u tekstu). Pripremite upute za analizu dijelova istraživačkog rada te njihovu prezentaciju.. Omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u skupini, po potrebi rad u paru unutar skupine (učenici s oštećenjem vida). Pripremite natuknice, zajedno s učenicima, za potrebe izlaganja. Pripremite podsjetnike s primjerima citata i referenci, kao pravila koja mogu koristiti i kasnije učenicima.
Učenici koji žele znati više mogu se okušati u vlastitom istraživanju i napisati istraživački rad prema vašim smjernicama. Pomozite im oblikovati istraživačko pitanje i potaknite ih da svoje istraživanje predstave i ostatku razreda. Učenicima predložite neka izrade istraživački rad u Wordu ili u PowerPointu iz paketa Microsoft Office 365. Unaprijed dogovorite kriterije i formu kao što su broj stranica (slajdova), font, veličinu slova i slično.
Bajkuša, M. (2017) Kako s učenicima razgovarati o akademskoj čestitosti i plagiranju, Forum za slobodu odgoja, Zagreb (13. 8. 2020.)
Podijeli znanje a ne zadaću, Zbirka učeničkih radova, Forum za slobodu odgoja, 2014. (13. 8. 2020.)
NJEMAČKI JEZIK:
zdf.de, Logo - Kindernachrichten (13. 8. 2020.)
nachrichtenleicht.de, Nachrichtenleicht (13. 8. 2020.)
blinde-kuh.de, Nachrichten für Kinder (13. 8. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.