Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Izrađujemo kognitivnu mapu

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: zamjenice
  • MAT: vrste četverokuta, svojstva paralelograma
  • KEM: atom, kemijski element, PSE
  • INF: online pohrana, online digitalni alat, e-društvo
  • IZVAN: vršnjak pomagač, kognitivne mape
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Živa mapa

Aktivnost provedite u svrhu ponavljanja nastavnih sadržaja nakon cjeline o zamjenicama. S učenicima povedite razgovor o tome što su do sada naučili o zamjenicama. Razgovarajte o načinima pomoću kojih se nastavni sadržaji o zamjenicama mogu organizirati (tablično, podcrtavanjem, dijagramima, umnim mapama, konceptualnim mapama i sl). Razgovarajte o važnosti sistematizacije i organizacije. Gdje u stvarnom životu uočavaju organizaciju? Kako je organizirana obitelj, kako je organiziran razred, škola i slično? Neka učenici razmisle o tome kako su organizirani ujutro prije odlaska u školu, a roditelji prije odlaska na posao. Tko ide prvi u kupaonicu i zašto? Obavljaju li najprije higijenu pa se odijevaju ili obrnuto? Kako organiziraju doručak, ima li svatko u obitelji neko zaduženje? Istaknite važnost dobre organizacije u svakodnevnom životu. Podijeliti razred u tri grupe. Za svaku grupu pripremite samoljepive listiće u tri različite boje. Na ploči označite tri stupca po jedan za svaku grupu učenika. Zadajte učenicima da u ograničenom vremenu ispišu što više saznanja kojih se sjećaju o zamjenicama. Naka se u grupi organiziraju tako da svatko ima određeni zadatak. Neki učenici neka zapisuju saznanja o osobnim zamjenicama, neki o posvojnim itd.

Nakon toga recite učenicima da ćete u učionici uprizoriti jedan oblik sistematizacije - živu grupnu kognitivnu mapu. Unaprijed pripremite prikaz kognitivne mape o zamjenicama čije sastavnice izrežite u obliku kartica u boji, pa sastavnice podijelite učenicima. Učenici zajedno izrađuju grupnu kognitivnu mapu pozicionirajući se u prostoru. Vodite učenike da živu mapu rade korak po korak - onako kako bi je radili na papiru. U sredinu učionice staje učenik koji je dobio glavni pojam (zamjenice), zatim prilaze učenici koji na svojim karticama imaju zapisane pojmove koji se granaju (osobne zamjenice, posvojne zamjenice, itd). Učenik koji predstavlja osobnu zamjenicu primi za prst ruke učenika koji je središnji pojam. I tako redom. Kada svi učenici nađu svoje mjesto i povežu se započnite igru tako da učenik koji je predstavljao glavni pojam odabere poimence jednog učenika, a drugog učenika pita koji je pojam označavao odabrani učenik. Ako je točno odgovorio taj učenik bira sljedećeg i tako do kraja. Na kraju igre razgovarajte s učenicima o tome kako su se osjećali. Je li im ovakav oblik organizacije pomogao u usustavjivanju nastavnog sadržaja? Na što su trebali paziti prilikom organizacije u živu grupnu kognitivnu mapu?

Nakon toga učenici u digitalnom alatu Bubbl.us samostalno, svatko za sebe, izrađuju svoje kognitivne mape o zamjenicama kako bi još jednom usustavili znanja stečena o zamjenicama.

Postupci potpore

U svrhu ponavljanja pripremite podsjetnike sa zamjenicama (vrsta, primjeri, pomoćna pitanja itd.). Pri sastavljanju grupa pripazite na odabir učenika s obzirom na njihove sposobnosti i preferencije s kim bi željeli biti u grupi. Osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu grupe (učenik s teškoćama pažnje zapisuje, učenik s oštećenjem vida radi u paru s učenikom unutar skupine i dr.) Pojmove sistematizacije i organizacije oprimjerite situacijama iz učenikova života, osobito učenicima s poremećajem iz spektra autizma te učenicima s intelektualnim teškoćama (primjerice, razred ili škola). U izradi i izvedbi žive kognitivne mape provjerite razumijevanje uputa. Pripremite primjer pisane kognitivne mape kako bi primjerom predočili ključni pojam i ostale sastavnice, osobito za učenike s intelektualnim teškoćama, a za učenike iz spektra autizma kognitivne mape popratite slikovnim prikazima. Pružite podršku (s učenikom u paru) učenicima s oštećenjem vida i motoričkim teškoćama pri pozicioniranju u živoj kognitivnoj mapi.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više upoznajte s pojmom konceptualnih mapa te im predložite izradu takve mape o zamjenicama. Učenici mogu ostalim učenicima u razrednom odjelu predstaviti svoje radove te im skrenuti pažnju na razliku između umnih i konceptualnih mapa.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Živa mapa

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.6.5. Prepoznaje osobne, posvojne, povratno-posvojnu, povratnu, pokazne i upitne zamjenice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Informacija - edukacija - motivacija

Aktivnost provedite nakon obrađene nastavne cjeline “Četverokuti”, u svrhu usustavljivanja nastavnih sadržaja. S učenicima odigrajte kviz koji ste pripremili u alatu Kahoot! na temu četverokuta. Učenike podijelite u 6 grupa. Za svaku grupu pripremite bojice, papire za pisanje i listić s ispisanom riječi. Na listićima ispišite riječi: pojam četverokuta, paralelogram, romb, pravokutnik, kvadrat, trapez. Zadatak je učenika bojom koju su dobili za svoju grupu na papir napisati sve što znaju o zadanoj riječi, svojstva, odnose dijagonala, stranica, primjere predmeta koji imaju taj oblik, a s kojima su se susreli u svakodnevnom životu i slično. Na razredni pano stavljate papir s ispisanom ključnom riječi četverokuti. Svaka grupa prezentira svoj rad i stavlja svoj list papira pokraj ključne riječi. Na taj ćete način izaditi razrednu kognitivnu mapu na zadanu temu. Učenicima prezentirajte video o izradi kognitivne mape i prednostima njenog korištenja. Rješavajući osmosmjerku, učenici će utvrditi sastavne dijelove kognitivne mape (središnja tema, podnaslovi, detalji, slike, simboli, boje, ključne riječi).

Zajedno diskusijom i kritičkim promišljanjem o učinjenom prema preporukama u videu provjerite jesu li ispunjena sva pravila Tonyja Buzana o izradi kognitivnih mapa. Učenici dopisuju i dorađuju razrednu kognitivnu mapu. Učenike navedite da uvide korist kognitivnih mapa kao svojevrsnog sabirnog centra za informacije o određenoj temi.

Postupci potpore

Kao podsjetnik za nastavnu cjelinu “Četverokuti” pripremite crteže četverokuta (pravokutnik, kvadrat, paralelogram, trapez). Označite stranice, vrhove geometrijskih likova bojom kako bi učenik perceptivno uočio razlike i sličnosti vrsta četverokuta. Učenicima s teškoćama vidne percepcije opišite likove, pripremite dovoljno velike crteže te zajedno uočite i označite (pr.bojama) sličnosti i razlike četverokuta. Vrste četverokuta opišite i usporedite s primjerima predmeta svakodnevnog života, iz učenikove neposredne blizine, što je smjernica u učenju učenika s intelektualnim teškoćama. Pripremite tablicu s dva stupca- sličnosti i razlike. U redovima tablice napisani su nazivi četverokuta te im je pridružen crtež istog. Učenici uz vašu pomoć i korištenje podsjetnika, u tablicu upisuju sličnosti i razlike. Kasnije u zadatku, kad svi učenici opisuju sličnosti i razlike, učenik će sam upisivati u istu, praznu tablicu uz podršku podsjetnika s vrstama četverokuta. Prije izrade kognitivne mape, učenicima približite pojam i sastavnice uz primjere. Za izradu i pravila Tonya Buzana, pripremite pisane upute koje su razumljive i konkretne, označene koracima izvođenja zadatka rednim brojem te crtežom, koje su važne za učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma te teškoćama pažnje.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu izraditi kognitivnu mapu s ključnom riječi četverokuti u programu MindMeister.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Informacija - edukacija - motivacija

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT C.6.3. Konstruira četverokute, analizira njihova svojstva i odnose.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Poveži građu tvari i bolji uspjeh ostvari

Učenicima prezentirajte video o izradi kognitivne mape i prednostima njenog korištenja. Rješavajući osmosmjerku, učenici će utvrditi sastavne dijelove kognitivne mape (središnja tema, podnaslovi, detalji, slike, simboli, boje, ključne riječi). Najavite učenicima da će izradom takve mape moći kvalitetno ponoviti i povezati sadržaje cjeline Građa tvari. Pripremite šest radnih mjesta s barem jednim računalom i/ili listovima papira na kojima su većim fontom ispisani pojmovi s radnih listića. Učenike podijelite u šest grupa. Podijelite radne listiće, dajte upute i objasnite način rada. Učenici će ponoviti sadržaje cjeline Građa tvari. Prijedlozi tema nastavnih listića: atomi, kemijski elementi, simboli kemijskih elemenata i periodni sustav elemenata, izotopi, građa elementarnih tvari, kemijski spojevi i valencije, kemijske formule i imenovanje kemijskih spojeva. Učenici u grupama rješavaju radne listiće, objašnjavaju pojmove, povezuju ih i shematski prikazuju, crtaju... Mogu raditi na listovima papira veličine A3 ili u alatu Coggle. Učenici po skupinama izlažu svoje radove – objašnjavaju zadane pojmove. Oni koji rade tradicionalnom tehnikom na listu papira, nakon izlaganja svoje pojmove magnetima pričvrste na ploču formirajući grupnu kognitivnu mapu. Za učenike koji rade u alatu Coogle, pripremite obrazac kognitivne mape sa šest grana, podijelite s učenicima mapu da ju mogu uređivati. Svaka sljedeća skupina treba zadane pojmove povezati u kognitivnu mapu koju ste podijelili s njima. Po završetku izrade grupne kognitivne mape, predložite im da mapu spreme na svoje računalo i/ili isprintaju da ju mogu i dalje koristiti za ponavljanje ovog važnog gradiva za usvajanje svih ostalih kemijskih koncepata. Raspravite s učenicima gdje bi u svakodnevnom životu, osim za lakšu organizaciju učenja, mogli koristiti kognitivne mape (priprema izlaganja, sastanaka, lista za kupovinu, planiranje odmora...).

Postupci potpore

Pripremite podsjetnik s primjerom kognitivne mape, na kojem će biti označeni ključni pojam i ostale sastavnice. Odaberite jednostavnije kognitivne mape s više slikovnih prikaza za učenike s intelektualnim teškoćama te poremećajem iz spektra autizma. Izradite podsjetnik s uputama izrade kognitivne mape, prikazano kroz korake izrade označene rednim brojem. Pri sastavu skupine učenika osigurajte ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama, po potrebi i radu u paru unutar grupe učenika (primjerice učenik s oštećenjem vida). Pri izradi radnih listića pripazite na oblikovanje teksta, osobito za učenike s teškoćama učenja (čitanja i pisanja). Primjereno oblikovanje teksta obuhvaća: font i veličinu slova (Arial 14 pt), razmak između slova/riječi, prored, dovoljno mjesta za pisanje i crtanje. Kako pažnja ne bi bila distraktibilna, učenicima s teškoćama pažnje na listićima pripremite primjeren broj zadataka/teksta/slika po listu papira. Pripremite fotografije, crteže, grafičke prikaze koje učenici s motoričkim teškoćama mogu zalijepiti na umnu mapu, umjesto crtanja ili pisanja. Izradite primjere korištenja kognitivne mape u svakodnevnom životu. Uz smjernice zajedno s učenikom izradite primjer njegove kognitivne mape za neku aktivnost u školi ili kod kuće.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više možete dati zadatak da istraže elemente od kojih su načinjeni pametni telefoni. Podijelite ih u grupe i neka istraže što više podataka o jednom kemijskom elementu: bakru, zlatu, kositru, volframu, tantalu. Uputite učenike da se pritom služe podacima koji su im dostupni na nekoj od digitalnih aplikacija periodnoga sustava elemenata Periodni sustav elemenata prema preporukama IUPAC-a (2013.). Neka objedine svoje uratke i u alatu Coggle ili nekom drugom po vlastitom izboru naprave kognitivnu mapu. Središnji pojam može predstavljati fotografija nekog pametnog telefona.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Poveži građu tvari i bolji uspjeh ostvari

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • KEM OŠ A.7.2. Primjenjuje kemijsko nazivlje i simboliku za opisivanje sastava tvari.
  • KEM OŠ D.7.2. Primjenjuje matematička znanja i vještine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Manje se muči, uz mapu uči

Učenicima prezentirajte video o izradi kognitivne mape i prednostima njenog korištenja. Rješavajući osmosmjerku, učenici će utvrditi sastavne dijelove kognitivne mape (središnja tema, podnaslovi, detalji, slike, simboli, boje, ključne riječi). U svrhu upoznavanja s digitalnim alatom i postupkom izrade kognitivnih mapa, napravite, korak po korak, zajedno s učenicima, na temu po izboru mapu u digitalnom alatu Coggle. Nakon toga podijelite učenike u parove. Za svaki par unaprijed pripremite nastavnu temu s izdvojenim ključnim pojmovima, važnim informacijama, podjelama i slično. Teme i nastavne sadržaje možete odabrati u suradnji s učiteljima ostalih nastavnih predmeta. Svaki par izrađuje grupnu kognitivnu mapu o zadanoj temi uz podršku i praćenje učitelja. Potom učenicima predložite izradu kognitivne mape u kojoj će unositi pojmove vezane uz e-društvo, odnosno uz rad i život u online okruženju. U mapu učenici na kraju svakog sata unose nove ključne pojmove i važne podatke koje su taj dan učili. Mapu spremaju te im treba biti dostupna i u školi i kod kuće. Na taj način se za svaki sat informatike mogu pripremati i ponavljati sadržaje koristeći kognitivnu mapu koju su izradili.

Nakon završene cjeline i provjere znanja porazgovarajte s učenicima o tome koliko je upotreba kognitivne mape utjecala na njihovu uspješnost u učenju. Potaknite učenike da kognitivne mape izrađuju i za druge nastavne sadržaje iz informatike i ostalih predmeta.

Postupci potpore

Pri podjeli učenika u parove obratite pozornost na sposobnosti i želju učenika. Prije izrade kognitivne mape pripremite gotov primjer te s učenicima prođite korake izrade kognitivne mape. Korake zapišite na papir, a učenik ih može upisati u pripremljen Word dokument u obliku tablice s označenim rednim brojem koraka. Za učenike iz spektra autizma ili učenike s intelektualnim teškoćama pripremite slikovne simbole koji će pratiti korake izrade kognitivne mape. Izrađen podsjetnik s koracima izrade kognitivne mape služit će učeniku i u drugim predmetima. Pri odabiru nastavnog sadržaja i određivanju ključnih pojmova za kognitivnu mapu, učenicima istaknite ključne pojmove (primjerice bojom) ili ih izdvojite kao primjer u izradi umne mape. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma popratite slikovno ključne pojmove. U svrhu samovrednovanja pripremite tablicu s tužnim i veselim smješkom te će učenik zaokružiti simbol kojim procjenjuje svoju uspješnost u učenju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici samostalno odabiru temu i na temelju nje izrađuju kognitivnu mapu s ključnim pojmovima. Gotovu mapu spremaju kao sliku (dio zaslona) i u digitalnom alatu Thinglink dodaju objašnjenja za svaki ključni pojam. Tako izrađene mape doniraju u obrazovne svrhe na stranici Thinglinka.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Manje se muči, uz mapu uči

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ C.6.1. Nakon šeste godine učenja predmeta Informatika u domeni Digitalna pismenost i komunikacija učenik izrađuje, digitalne sadržaje s pomoću nekoga online programa pri čemu poštuje uvjete korištenja programom te postavke privatnosti.
  • OŠ C.6.2. Nakon šeste godine učenja predmeta Informatika u domeni Digitalna pismenost i komunikacija učenik koristi se primjerenim programima kao potporom u učenju.
  • OŠ D.6.1. Nakon šeste godine učenja predmeta Informatika u domeni e-Društvo učenik objašnjava ulogu i važnost digitalnih tragova.
  • OŠ D.6.2. Nakon šeste godine učenja predmeta Informatika u domeni e-Društvo učenik prepoznaje vrste elektroničkoga nasilja, analizira ih i odabire preventivne načine djelovanja za različite slučajeve elektroničkoga nasilja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

Zlata vrijedna vještina

Ideja aktivnosti je poučiti učenike, članove Vršnjaka pomagača, izradi kognitivne mape kako bi oni tu tehniku mogli koristiti pri pomaganju u učenju svojim vršnjacima.

Uvodno upitajte učenike na koji način najčešće uče i kako se hvataju u koštac sa složenijim nastavnim sadržajima. Predstavite im tehniku kognitivne mape i opišite prednosti koje pruža. Vodite ih pri izradi njihove prve mape.

Pri obuci učenika o kognitivnim mapama, slijedite opće naputke koje možete pročitati na stranici Mentalne mape.

Uputite učenike da na sredini papira navedu središnju temu kognitivne mape. Neka tema vaše grupne kognitivne mape bude Kognitivna mapa. Osim zapisa teme učenici u središnji dio mogu dodati skicu ili crtež koji prikazuje temu. Zajedno odredite ključne pojmove koji opisuju temu. U ovom slučaju to mogu biti: veličina slova, boja, ključni pojmovi, struktura mape, linija koja izlazi iz ključne riječi i slično. Naglasite kako je poželjno da se veličina slova mijenja kako se raspisuje umna mapa, da biraju i prikazuju simbole koji predstavljaju ključne pojmove, da paze na duljinu linija i opisa koje izlaze iz ključne riječi i da teže svoju mapu individualizirati, ali neka paze da je zrakaste strukture.

Kada ovladaju tehnikom izrade mape, uputite ih da za vježbu izrade mapu iz biologije koristeći tradicionalnu tehniku papir/olovka ili digitalne alate. Jedan od alata koji je izrazito jednostavan za korištenje jest Popplet. Osim Poppleta često se koristi i Coggle.

Idući je zadatak učenicima pomagačima da svoju novostečenu vještinu izrade kognitivne mape prenesu vršnjacima kojima pomažu u učenju.

Izvannastavna aktivnost

Zlata vrijedna vještina

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Svrha
  • Pružanje mogućnosti izravnog pomaganja starijih učenika mlađim učenicima.
  • Omogućiti učenicima da dobiju pomoć u učenju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Buzan, T. (2004) Kako izrađivati mentalne mape, Veble commerce, Zagreb

Buzan, T. (2005) Mentalne mape za klince, Veble commerce, Zagreb

Dolenec, J. (2018) Kognitivne strategije za djecu s teškoćama učenja, diplomski rad, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu. (13. 8. 2020.)

Letina, A., Ištvanić M.(2017) Kompetencije budućih učitelja za primjenu mentalnih mapa u nastavi prirode i društva. Napredak, časopis za interdisciplinarna istraživanja u odgoju i obrazovanju, Vol. 158 No.1-2. (13. 8. 2020.)

Matulić, D. (2018) Mentalne mape - put do lakšeg učenja. Mrežna stranica logoped.hr (13. 8. 2020.)

Valec Rebić, M., Mentalne mape, blog Hrvatski po Rebi. (13. 8. 2020.)

Galerija kognitivnih mapa Tonyja Buzana. Mrežna stranica ayoa.com (13. 8. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.