Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Plan: Danas rastem!

Međupredmetna tema
Osobni i socijalni razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • PRI: list, sazrijevanje
  • MAT: računanje troška, troškovnik
  • BIO: biljke, stablo, stablašice
  • TZK: procjena, taktika
  • IZVAN: razgovor u skupini, spontana i planirana komunikacija, e-portfolio
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Na putu života

Aktivnost provedite nakon obrade sadržaja o pubertetu. Prikažite im interaktivni sadržaj Isti u različitosti. Razgovarajte o psihičkim promjenama koje se događaju u pubertetu. Sazrijevanjem mlade osobe razvijaju vlastiti identitet, preuzimaju odgovornost za svoje postupke, donose samostalno odluke (suočavaju se i s posljedicama nekih od njih). Koje odluke donosite svaki dan? (npr. što obući) Na osnovu čega donosite svoje odluke? (vlastite vrijedosti i uvjerenja) Donosite li odluke sami ili tražite nekoga za savjet (pomoć)? Koje odluke učenici donose krajem osnovnoškolskog obrazovanja?

Zamolite učenike da donesu u školu jedan list koji su pokupili na putu do škole. (napomenite im da list ne beru). Uputite učenike neka pokažu svoje listove na način da svatko kratko (okvirno dvije-tri rečenice u prvom licu) progovori jezikom svog lista i opiše njegov životni put od nastajanja do današnjeg posjeta razredu. Razgovarajte s učenicima: Postoje li dva ista lista koja su donijeli? A dva ista životna puta? Zašto ne?

Neka nakratko zamisle kakav bi bio svijet kada bismo svi bili isti, npr. da svi ljudi imaju iste interese/talente, isto zanimanje, iste vještine, iste stavove. Neka podijele svoje ideje, a na kraju istaknite kako je u tome ljepota življenja - graditi vlastiti životni put, jedinstven zbog naših različitosti i iskustava koje proživljavamo, “baš poput naših listova”.

Zamolite učenike da u alatu Padlet izrade vremensku crtu na kojoj će prikazati svoj životni put, svoj osobni razvoj. Životni put treba sadržavati tri dijela: prošlost, sadašnjost i budućnost. Neka prilože simbole/ilustracije/riječi/slike/crteže koji prikazuju lijepa iskustva iz prošlosti, ono što ih opisuje u ovom trenutku (sadašnjost) i ono što žele (budućnost), koje su njihove snage (talenti) koje im mogu pomoći u ostvarivanju ciljeva u budućnosti. Ispod svakog dijela neka napišu koja su važna znanja i vještine stekli, koji im su trenutci bili presudni i koje su njima važne osobe. Neka učeniku, s kojim im je ugodno raditi, izlože svoj životni put tehnikom izmjene misli u paru, a zatim raspravite o njihovim trenutnim ciljevima, kako zamišljaju sebe u budućnosti nakon što ostvare taj cilj, kako će ga ostvariti, tko im može pomoći i sl. Razgovarajte s učenicima: Je li dobro planirati? Ili pustiti da se stvari dogode? Neka se prisjete nekog lijepog trenutka u prošloj godini (na što su ponosni, što su postigli…) Jesu li ga planirali ili se sam dogodio? Što mogu učiniti kada nam nešto “ne ide od ruke”? Prokomentirajte s učenicima kako mogu ostvariti svoje ciljeve. Jesu li oni povezani sa sadašnjosti? Hoće li trud u sadašnjosti utjecati na njihovu budućnost? Je li pojedinac odgovoran za svoje ponašanje?

Postupci potpore

Kao i u drugim aktivnostima, za učenike s ADHD-om i PSA pripremite predložak s redoslijedom aktivnosti, a za učenike s PSA i detaljnu slikovnu potporu za prikaz svoga životnog puta.

Učenicima s teškoćama (intelektualne teškoće, PSA, teškoće učenja, teškoće pažnje) pripremite i pisanu inačicu zadatka, primjerice:

Nabroji odluke koje donosiš svaki dan!

Izaberi kako donosiš odluke:

1.sam

2.uz pomoć.

Životnu priču lista rade učenici (PSA, intelektualne teškoće) u paru s vršnjakom, tako da počinje vršnjak i prema njegovom primjeru uz podršku, priča učenik s teškoćama. Uspoređuju priče svojih listova i zaključuju da ni listovi nisu isti kao što nisu ni ljudi.

Za izradu svoje vremenske crte u alatu Padlet učenici s teškoćama rade uz podršku vršnjaka i grafički prikladnog podsjetnika za unos podataka u sva tri razdoblja, npr.

PROŠLOST

- lijepi događaj

- stečena znanja i vještine

- ključni (presudni) trenutak

- važne osobe.

U paru s vršnjakom razmjenjuju mišljenja o svom životnom putu i kako se vide u budućnosti. Razgovaraju kako doći do cilja te o povezanosti sadašnjeg uloženog truda s ostvarenjem ciljeva u budućnosti. Nakon rasprave na razini razreda zapisuju zaključke, što je posebno važno za učenike s PSA i intelektualnim teškoćama, čije se teškoće manifestiraju u socijalnim situacijama. Prikupljanjem važnih zaključaka do kojih se došlo u scenarijima, stvaraju svoju mapu, koja će im poslužiti kao podsjetnik u svakodnevnim životnim situacijama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele više, mogu osvijestiti svoje vještine i sposobnosti te vlastite interese. U Google Jamboard neka nacrtaju rad pod nazivom “Koji sam ja cvijet?” U latice cvijeta neka upišu u čemu su dobri, što ih zanima, što vole, koje su njihove pozitivne osobine, kakvi žele biti. Latice mogu proizvoljno dodavati. Neka prepoznaju područja u kojima mogu napredovati.

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Na putu života

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI B.6.3. Učenik objašnjava značenje ciklusa na primjerima iz žive i nežive prirode.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Moj put iz snova

U uvodnom dijelu aktivnosti porazgovarajte s učenicima o životnim ciljevima, kako ih postavljaju i ostvaruju ciljeve te jesu li sretni i ponosni kada ih ostvare, a nesretni kada ih ne ostvare te koliko se trude da ostvare postavljeni cilj.

Zatim učenike podijelite u parove i zadajte im zadatak da se svatko prisjeti koji cilj su postavili i ostvarili u prošloj godini, a koji nisu. Neka međusobno razgovaraju kako su se trudili da dođu do ostvarenja cilja. Nakon razgovora neki od parova mogu razredu izložiti o čemu su razgovarali.

Možete im predložiti da svatko individualno prouči interaktivan sadržaj Životni ciljevi. Kako bi na vlastitom primjeru mogli primijeniti metodu MUDRO postavljanja ciljeva, zadajte im zadatak da, istražujući Google karte, pronađu mjesto na koje bi željeli otputovati. Neka naprave popis znamenitosti koje žele posjetiti u tom gradu. Svoj cilj, troškove i izračune neka svrstaju u tablicu (npr. Word) i neka izračunaju koliko vremena im je potrebno da štednjom u banci ostvare svoj cilj.

Troškove putovanja mogu saznati na mrežnim stranicama raznih turističkih agencija, a uvjete za štednju na mrežnim stranicama banaka. Ukoliko putuju u mjesto izvan Republike Hrvatske, neka istraže koja valuta se koristi u toj zemlji te koliko će im trebati novaca za osobnu potrošnju u toj valuti.

Nakon izračuna troškova predstavljaju dobivene troškove tako da ostali učenici postavljaju pitanja. Mogu pitati gdje putuju, koliko dugo će putovati, koja valuta se koristi u toj zemlji, koje zanimljivosti će posjetiti, koliko će im dugo trebati da uštede za putovanje…

Učenici mogu raspraviti ima li među njima onih koji bi otputovali na isto mjesto. Ako ima, mogu usporediti troškovnike.

Nakon rada učitelj može postavljati pitanja misle li je li dobro na ovaj način postavljati ciljeve, kako su se osjećali kad su ostvarili cilj te što mogu napraviti u slučaju da ne uspiju doći do cilja.

Postupci potpore

U ovoj aktivnosti radeći u parovima s vršnjakom spremnim za podršku, učenici s teškoćama će moći uspješno sudjelovati bez obzira na vrstu teškoće. Ukoliko se ne planira da svi učenici rade u parovima, ostavite mogućnost rada u paru, posebno onih učenika koji bi željeli ići na isto mjesto. Na taj način ne izdvaja se učenik s teškoćama, niti vršnjak koji je njemu par, već učenici to mogu smatrati prednošću te se opredijeliti za ovaj oblik rada. Prethodno će učenici s PSA i ADHD-om biti upoznati s redoslijedom aktivnosti, a odabir vršnjaka u paru će ovisiti i o njihovim ranijim međusobnim odnosima.

Pri tome će se voditi računa da se, ovisno o sposobnostima učenika s teškoćama, izabere destinacija za koju će biti manje složene pripreme. Pomoći će ako par s učenikom s teškoćama (PSA, intelektualne teškoće) dobije predložak planiranja ciljeva prilagođen prema metodi MUDRO postavljanja ciljeva. Učenici će međusobno raspodijeliti zadatke u skladu s njihovim sklonostima i sposobnostima.

Na kraju je važno da i učenici s teškoćama osjete i iskažu zadovoljstvo nakon ove aktivnosti planiranja ciljeva i nalaženja puta za njihovo ostvarenje.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima se može zadati zadatak da naprave troškovnik putovanja cijele svoje obitelji na željeno mjesto i podatke neka prikažu u Excel tablici. Mogu napraviti dva troškovnika tako da na željeno mjesto putuju različitim prijevoznim sredstvima, a zatim neka uoče razlike u cijenama putovanja.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Moj put iz snova

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT E.8.2. Interpretira podatke povezane s novcem te na osnovi toga donosi odluke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

U šumi pronalazim sebe

Kako biste potaknuli zanimanje učenika za aktivnost, prikažite im interaktivni sadržaj Kakva sam osoba koji prikazuje različite vrste stabala. Kada pregledaju sve fotografije, trebaju odabrati jedno stablo koje im se najviše istaknulo između svih prikazanih.

Neka na papiru A4 formata učenici skiciraju stablo koje su izabrali. U donji lijevi kut papira neka napišu naziv odabranog stabla, a u donji desni kut svoje ime. Zatim neka zamisle sebe kao živuće stablo i prema naputku dodaju/ucrtaju i upišu na skicu:

  • u KORIJEN - što ih hrani, što im daje snagu, koje su to njihove kvalitete, pozitivne osobine ličnosti i/ili vrijednosti koje su možda odgojem dobili
  • u KROŠNJU - male plodove - za neke manje, kratkoročne ciljeve; i/ili velike plodove ako su ciljevi obuhvatniji i dugoročniji
  • u DEBLO - korake kojima planiraju ostvarenje ciljeva
  • u TLO - trule plodove/osušeno lišće - ono što žele odbaciti, poput loših navika, strahova, razmišljanja koja ih koče i sl.
  • POKRAJ drva mogu nacrtati osobu koja brine o njima, pomaže im ili koja se naprosto divi stablu.

Kada učenici izrade svoje stablo, uputite ih da na samoljepljivim papirićima različitih boja (svaki biljni organ druga boja) napišu koje su uloge korijena, stabljike (debla), lista i ploda u životu biljke. Kako budu zapisivali uloge biljnih organa, neka samoljepljive papiriće stavljaju na svoje stablo.

Nakon što završe svoje prikaze, potaknite ih da u grupi usporede i zapišu na poseban papir koje su podudarnosti u njihovim prikazima. Neka grupe zatim predstave svoje radove i naglase što im je zajedničko kao grupi, a zatim neka svaki član grupe navede ono što je naveo samo on.

Raspravite o tome koliko im je bilo izazovno i/ili teško popunjavati skicu stabla i što im je bilo najteže izraditi. Pitajte ih je li teško raditi na izgradnji samoga sebe. Povežite to s izlaganjem činjenica o ulogama biljnih organa. Jesu li sve grupe navele sve uloge biljnih organa? Koliko su se grupe podudarale kad je u pitanju osobno stablo? Možemo li pronaći sličnosti među ljudima? A između ljudi i biljaka stablašica? Po čemu smo slični? Iako postoje različite vrste biljaka stablašica, imaju puno zajedničkih karakteristika. Neka ih učenici navedu.

Naposljetku mogu odigrati igru Memory unutar interaktivnog sadržaja i provjeriti znanje te povezati fotografije stabala s početka aktivnosti s njihovim pripadajućim opisima.

Postupci potpore

Preporuka je za učenike s PSA i učenike s intelektualnim teškoćama prilagoditi aktivnost u skladu s njihovim mogućnostima za razumijevanje metafora. Napomenite im da opise osobnosti prema odabiru stabla u interaktivnom sadržaju Kakva sam osoba shvate kao igru, a ne kao stvarnost. Uputno je prirediti im poseban predložak s ucrtanim okvirom u središnjem dijelu u koji će učenici skicirati drvo. Unutar okvira postavite okvire za naziv drveta i za svaki dio drveta. Okvir za naziv je prazan, a u druge su upisani nazivi pojedinih njegovih dijelova krošnja, deblo, korijen, u koje će učenik ucrtavati navedene dijelove te naziv tla i osobe koja brine o drvetu (primjerice voćar). Od istaknutih naziva povučene su strelice s lijeve i desne strane prema označenim dijelovima/okvirima u koje će učenik upisivati podatke o sebi koje im navedete. Primjerice, strelica od naziva drva ide do okvira u kojem piše Moje ime je..., a strelica od korijena ide do okvira s Moje dobre strane su... i tako za svaki dio skice stabla (Moje najveće želje su..., Moje želje ću ostvariti tako da..., Kod sebe želim promijeniti..., O meni najviše brine...). Na papirićima za upisivanje uloga pojedinih dijelova biljke možete postaviti pitanja, a možete prema potrebi dati i moguće odgovore među kojima učenik bira one točne.

Svim učenicima s teškoćama u ovoj aktivnosti osiguravaju se detaljne i jasne upute za svaki zadatak i po potrebi rad u paru s vršnjakom.

U raspravi, kad se povezuju ove aktivnosti s izgradnjom samog sebe, poželjno je potaknuti sve učenike da svojim primjerom pokažu kako nije lako razviti neke osobine, primjerice pažnju na satu, upornost u izradi i dovršavanju zadataka, toleranciju…Najbolje je neke i izravno pitati, među kojima će biti i učenici s teškoćama (ako žele jer je to prilika kako bi ih vršnjaci bolje razumjeli).

Za učenike koji žele znati više

Učenike, koji žele znati više, uputite da izrade interaktivnu kartu na kojoj će prikazati rasprostranjenost prikazanih biljaka stablašica. Za izradu karte preporučite im alat NatGeo Mapmaker. Na kartu mogu umetnuti oznake i tekstualne okvire s pojašnjenjima. Poveznicu na izrađenu kartu neka podijele svim učenicima pa neka rasprave o rasprostranjenosti prikazanih stablašica i mogućim uzrocima takve rasprostranjenosti.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

U šumi pronalazim sebe

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ BIO A.7.2. Povezuje usložnjavanje građe s razvojem novih svojstava u različitih organizama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Znam li točno što mogu?

U kratkom uvodu objasnite učenicima da odrastanjem razvijaju sposobnost procjene vlastitih mogućnosti, što će u aktivnosti biti testirano. Postavite sljedeći cilj: u vremenu od 60 sekundi potrebno je osvojiti što više bodova gađajući koš s različitih udaljenosti. Postavite kriterij tako da pogodak s veće udaljenosti donosi više bodova. Postavite oznake polukružno na udaljenosti: dva metra od koša (1 bod), četiri metra od koša (2 boda) i šest metara od koša (3 boda). Učenici neka sami odluče, prema vlastitoj procjeni, s koje udaljenosti i koliko puta će gađati koš u zadanom vremenu. Neka subjektivno procijene je li taktički bolje gađati više puta iz blizine ili manje puta za više bodova, iz daljine. Svaki učenik prije početka aktivnosti neka objavi i zapiše procjenu ishoda gađanja, tj. koliko bodova planira osvojiti gađanjem. Započnite aktivnost i mjerenje vremena. Nakon isteka vremena neka učenici upišu svoj rezultat. Procijenjeni i ostvareni broj bodova učenici neka bilježe koristeći alat za proračunske tablice Excel Online. Na kraju analizirajte kratko s učenicima tijek aktivnosti te im zadajte zadatak izrade dijagrama u spomenutom alatu kojim će prikazati razliku u procijenjenim i stvarnim, ostvarenim vrijednostima te jesu li taktički pogodili ili pogriješili. Nagradite učenike koji su procijenili točno ili bar bili najbliže svojim predviđanjima (npr. mogu birati sportsku igru koja će se kasnije provoditi i slično). Također, ukoliko želite, možete, koristeći mrežmi generator za izradu certifikata Certificate Magic, napraviti diplome najuspješnijim učenicima. Ovu aktivnost možete ponoviti nekoliko puta u određenom vremenskom razdoblju i pratiti napreduju li učenici u procjeni vlastitih mogućnosti.

Postupci potpore

Ova aktivnost će nekim učenicima s teškoćama, kao i njihovim vršnjacima, donijeti zadovoljstvo uspjehom u gađanju koša, što neće biti slučaj s učenicima koji su motorički manje spretni, bez obzira imaju ili nemaju neku teškoću. No, cilj je aktivnosti provjeriti samoprocjenu sposobnosti gađanja, koja ne mora biti povezana s uspješnosti u gađanju. Znači da bi i procjena učenika s teškoćama (učenik s teškoćama učenja, oštećenjem sluha, motoričkim poremećajem), mogla biti vrlo dobra i odgovarati konačnom rezultatu učenika.

Ipak nekim učenicima s teškoćama će biti korisna vršnjačka pomoć jer bi mogli imati teškoća u procjeni sposobnosti gađanja i korištenju alata Excel Online ovisno o predznanju, primjerice učenici s teškoćama u intelektualnim sposobnostima i učenici s ADHD-om. Njima je potrebno dati podršku u donošenju odluke o udaljenosti s koje će gađati, a i u procjeni rezultata kako bi se izbjegla procjena sposobnosti vezane uz njihovo osnovno oštećenje i nepotrebno izazvalo razočarenje učenika. Učenik s PSA, ako već ima pozitivno iskustvo u ovoj aktivnosti, će se uključiti, a razina podrške ovisit će u kojoj je mjeri usvojio vještinu i koliko to prepoznaje.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite da, primjerice u aplikaciji Microsoft Excel, naprave još jedan dijagram koji će statistički pokazati tko je bio najuspješniji pucač kojemu možete dodijeliti diplomu.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Znam li točno što mogu?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK C.8.1. Prati osobna motorička postignuća i unapređuje ih.
  • OŠ TZK D 8.2. Odabire opterećenja prilikom vježbanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Vreća puna uspomena

U suradnji s učiteljicom razredne nastave organizirajte zajedničku radionicu prvašića i sedmaša, članova Multimedijske skupine. Učenicima najavite radionicu na temu našega ponašanja i odrastanja i obavijestite ih da donesu jedan predmet iz djetinjstva uz koji će vezati neku zanimljivu priču o svom ponašanju. Najavite im i zadatak pripovijedanja o vlastitom rastu i odrastanju, uz sedam fotografija koje će donijeti (prvašići, po mogućnosti, jednu fotografiju za svaku godinu svojega života, a sedmaši po jednu za svaku godinu školovanja).

Podijelite učenike u dvije grupe (prvašići – stavljaju predmete u jednu vreću, a sedmaši u drugu). Prvašići nasumice izvlače po jedan predmet iz vreće uspomena sedmaša i kratko postavljaju pitanja sedmašima o njihovim predmetima i ponašanjima u djetinjstvu. Kad su gotovi, sedmaši ističu pitanja koja su ih se posebno dojmila i, po potrebi, dopunjavaju još nekim detaljima priču uz predmet koji su donijeli. Pitajte sedmaše je li im ovakav zadatak pomogao u spoznavanju nekih vlastitih vrijednosti ili interesa. Potom neka sedmaši nasumice izvlače predmete iz vreće prvašića i postavljaju njima pitanja. Pitajte prvašiće je li im se zadatak svidio i što su danas naučili o sebi, a sedmaše potaknite na komentiranje vlastitog puta odrastanja - od prvaša do sedmaša.

Potaknite prvašiće da sedmašima predstave svoj rast i svoje odrastanje, uz naslov „Priča sedam fotografija o sedam godina mojega života“, a potom i sedmaše, uz naslov „Priča sedam fotografija o sedam godina mojega školovanja“. Pitajte prvašiće kakva očekivanja imaju za sebe u budućnosti i kako oni zamišljaju svoj put rasta i odrastanja, a sedmaše sjećaju li se svojih očekivanja kad su bili u prvom razredu i jesu li na dobrom putu ispunjavanja tih očekivanja.

Dalje nastavite rad sa sedmašima upućujući ih na izradu e-portfolija u digitalnom alatu Adobe Spark. Pomozite im u prepoznavanju i dokumentiranju (tekstom, poveznicom, fotografijom, stripom, audio/videosnimkom…) područja u kojima su napredovali tijekom školovanja, a koja bi im mogla ukazivati i na smjer budućeg profesionalnog razvoja. Naglasite važnost prikazivanja realne slike o sebi pa ih pitajte jesu li zadovoljni razvojem svojih osobnih potencijala i što misle koliko će im e-portfolio pomoći u praćenju vlastitog napredovanja.

Izvannastavna aktivnost

Vreća puna uspomena

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Svrha
  • Upućivanjem na govorenje (prema planu) i razgovaranje (uz primjenu vještina razgovora u skupini) potaknuti učenike na prepoznavanje područja u kojima su napredovali tijekom školovanja, a koja bi im mogla ukazivati na smjer budućeg profesionalnog razvoja.
  • Potaknuti učenike na izradu e-portfolia u digitalnom alatu Adobe Spark za praćenje vlastitog napredovanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Bićanić, J. (2009) Vježbanje životnih vještina: Priručnik za razrednike. Zagreb, Alinea

Kušan Jukić, M. i sur. (2020) Radim na sebi - Priručnik za samopomoć i osnaživanje studenata, Nastavni zavod za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar (13. 8. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.