Aktivnost je zamišljena da se provodi u sklopu jedne nastavne cjeline ili kroz duži period. Predlažem da olujom ideja na početku s učenicima provjerite njihovo znanje o pojmu dokolice te na koje se sve sfere ljudskog života poslijeratne Jugoslavije ona odnosila. Umjesto oluje ideja možete otkrivati pojam dokolice igrom asocijacija.
Učenici neka zamisle da su zaposlenici nekog medijskog portala koji se bavi proučavanjem gospodarskih prilika u Hrvatskoj nakon Drugog svjetskog rata. U razgovoru s učenicima odredite društvenu mrežu na kojoj će učenici napraviti svoju stranicu ili grupu (primjerice Facebook) gdje će s ostalim učenicima iz razreda ili škole moći komentirati objavljene članke, fotografije i video uratke koji su vezani za njihovo istraživanje. Prije nego počnete s radom, učenike upoznajte s odgovornim ponašanjem na društvenim mrežama, o privatnim i javnim sadržajima, načinu na koji bi mogli zaštiti svoje podatke te o tome kako reagirati na neprihvatljivo ponašanje ukoliko na njega naiđu. Odredite učenike koji će biti administratori stranice te dogovorite način upravljanja stranicom i pravila ponašanja na stranici.
Nakon toga podijelite učenike u grupe ili parove i zadajte im da na internetu istražuju različita područja tadašnjeg društva i života (npr. razvoj industrije u poslijeratnoj Jugoslaviji, slobodno vrijeme radnika, razvoj turizma u Jugoslaviji 1960-ih godina, nastanak radničkih odmarališta, izgradnja jadranske magistrale, prvi automobili, sport, kinematografija, prvi radio i televizija te kućanski uređaji, organizirane radničke akcije, odlazak u kupovinu u Trst i Graz itd.). Svoje istraživanje neka objave u obliku članka koji će napisati i objaviti na odabranoj društvenoj mreži. Osim izrade članka učenici mogu provesti anketu s ukućanima ili starijim građanima kojom će usporediti tvrdnje i podatke koje su saznali u istraživanju s doživljajima i sjećanjima ispitanika. Anketu mogu provesti u alatu kao što je Google Forms, a rezultate ankete također će objaviti u svojoj Facebook grupi.
Učenike s teškoćama jasnim i kratkim uputama uvedite u aktivnost oluja ideja. Objasnite im zadatak i što se od njih traži u zadatku. Možete im pružiti podršku postavljanjem potpitanja kako bi došli do ideje za zadatak. Učenicima s oštećenjem vida omogućite korištenje asistivne tehnologije te provjerite podržava li čitač ekrana aplikacije koje se koriste u zadatku. Tijekom podjele učenika s teškoćama u grupe i parove vodite računa da je učenik s teškoćama u grupi ili paru s učenicima koji mu mogu pružiti podršku. Učeniku s teškoćama unutar grupe definirajte ulogu i dajte mu zadatak koji s obzirom na teškoće može samostalno odraditi. Važno je da bude aktivan član grupe. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Predlažem da učenici koji žele znati više kreiraju razredni profil na Twitteru na kojem će objavljivati iste sadržaje i teme te kritički proučiti prednosti i nedostatke izabranih digitalnih alata, analizirati različitost u komunikaciji i prezentiranju vijesti na Facebooku i Twitteru te o tome kreiraju svoju usporednu tablicu.
Upitajte učenike znaju li koju definiciju (nešto što su učili u školi npr. definiciju biologije, psihologije, logike…). Povedite kratku raspravu o tome imaju li navedene definicije sličnu strukturu i koju to. Upitajte ih znaju li što je to divizija te ako znaju, mogu li navesti primjer. Navedene primjere definicije i divizije te članak Definicija optimizma Deepike Chopre bi vas mogla (ugodno) iznenaditi podijelite u predmetnom kanalu u virtualnom razredu u Teamsu.
Učenicima objasnite definiciju (zadržite se na bitnoj (esencijalnoj) definiciji) i pravila definiranja te diviziju i pravila divizije u tradicionalnoj logici. Učenicima zadajte neka parafraziraju rečenice iz uvodnog članka kako bi dobili “pravu” definiciju optimista.
Nakon toga učenike podijelite u grupe (tri ili četiri grupe, ovisno o veličini razrednog odjeljenja). Učenike uputite da svaka grupa ima zadatak pretraživati internetske portale (primjerice Jutrarnji list, 24 sata, Index, Večernji list, Telegram, Dnevno i slično) te u njihovim tekstovima tražiti definicije određenih pojmova ili divizije pojmova. Grupe samostalno biraju portale koje će pretraživati. Možete odrediti kako svaka grupa ima zadatak pronaći tri do pet tekstova u kojima se pojavljuje definicija i/ili divizija. Recite im neka izdvoje takve tekstove i podijele u Teamsu s ostatkom razreda. Svaka grupa može odrediti voditelja čiji je zadatak objavljivati članke dok će ostali članovi grupe pretraživati portale, tražiti članke i dogovarati koje će od pronađenih članaka voditelj objaviti ostatku razreda. U Teamsu će učenici međusobno surađivati i komentirati članke koje su podijelili. Uputite ih kako je zajednički zadatak u tekstovima koje su pronašli na portalima i podijelili s ostatkom razreda, pronaći definicije (neka odrede definiendum i definiens u pronađenim definicijama) i divizije. Zatim im recite neka iz tekstova koje su podijelili izdvoje pogrešne definicije određenih pojmova i otkriju koja je pogreška u definiranju počinjena. Nakon toga neka, u suradnji s drugima, pokušaju ispravno definirati pojam. Također neka iz podijeljenjih tekstova izdvoje divizije pojmova kod kojih je počinjena pogreška. U suradnji s drugima neka odrede o kojoj se pogreški radi i neka pokušaju napraviti ispravnu diviziju pojma.
Uputite ih neka izrade plakat u Canvi kojim će prikazati pogrešne definicije i divizije koje su pronašli istražujući portale te ispravno definirane pojmove i divizije pojmova pronađenih u tekstovima na kojima su radili.
Učenike s teškoćama jasnim i kratkim uputama uvedite u aktivnosti. Pri korištenju digitalnih alata učenike usmjeravajte u radu uz prethodnu jasnu i razumljivu uputu. Kod učenika s oštećenjem vida, ukoliko koriste čitač ekrana, treba provjeriti podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko ne podržava, osigurajte potporu učenika iz razreda radom u paru. Učeniku osigurajte potrebnu podršku kako bi bio uspješniji u zadatku i motiviraniji za rad. Tijekom podjele učenika s teškoćama u grupe obratite pozornost na sastav grupe. Bitno je da se učenik s teškoćama u toj grupi osjeća prihvaćeno. Jasno mu definirajte ulogu i zadatak u grupi ovisno o njegovim mogućnostima. Važno je da u radu grupe bude aktivan, a ne pasivan promatrač. Tijekom izrade plakata potaknite učenika s teškoćama da se uključi sa svojim prijedlozima i idejama. Kod učenika sa specifičnim teškoćama učenja provjerite razumije li zadatak te treba li dodatne upute za rad na zadatku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka otvore Facebook stranicu na kojoj će objavljivati pogrešne definicije i divizije iz tekstova s raznih portala.
Porazgovarajte s učenicima o online tečajevima i upitajte ih jesu li ikada pohađali neki online tečaj, ako jesu, na kojoj stranici i kako im se to svidjelo. Svoje dojmove i razmišljanja mogu podijeliti u alatu Mentimeter (Word Cloud). S učenicima možete započeti raspravu o prednostima i nedostacima takvog načina poučavanja. Također ih upitajte jesu li čuli za MOOC-ove te im objasnite što ih razlikuje od ostalih online tečajeva. Razlike im možete objasniti i na primjerima.
Učenike podijelite u grupe i svakoj grupi dodijelite jednu talijansku MOOC platformu, primjerice EMMA, Eduopen, OpenupEd, Oilproject, Iversity, Trio... koju trebaju istražiti te pronaći tečaj koji će pohađati. Svi članovi grupe pohađaju srodan tečaj, ali na različitim platformama kako bi kasnije mogli usporediti razlike i sličnosti u izvođenju i poučavanju teme. Neka tema svih tečajeva bude zajednička, primjerice o tehnologiji i medijima kako bi grupe što bolje upoznale temu.
Učenicima pripremite i podijelite razrednu bilježnicu u alatu OneNote Class Notebook u kojoj će u prostoru za suradnju na talijanskom jeziku pisati svoje refleksije o učenju, a u osobnom dijelu bilježnice vodili bilješke koje su im važne za pohađanje tečaja.
Za vrijeme pohađanja tečaja, svaki učenik treba surađivati s ostalim sudionicima MOOC-a u raspravama na forumu na talijanskom jeziku. Uputite ih i na zajednicu sudionika MOOC-ova kojoj se mogu priključiti putem društvene mreže Twitter i to praćenjem predavača, drugih relevantnih sudionika tečaja, ključnih riječi (hashtagova) i sl.
Kada svima završe tečajevi, zajednički raspravite njihove bilješke i ovaj način učenja. Nakon toga organizirajte debatu s tezom “MOOC-ovi i budućnost obrazovanja ”.
Podijelite učenike u afirmacijsku i negacijsku grupu te grupu sudaca (najmanje troje), s time da afirmacijska grupa treba dokazati zadanu tezu pomoću čvrstih argumenata, a negacijska ju treba osporiti svojim argumentima te pobiti argumente afirmacijske ekipe. Svaka grupa iznosi do pet argumenata kako bi potkrijepila svoje stavove. Pri tome je važno jasno i razumljivo formulirati argumente i dokaze, naravno na talijanskom jeziku i koristeći različite web stranice. Na kraju debate grupa sudaca iznosi svoju presudu i potvrđuju je li afirmacijska grupa uspjela dokazati tezu pri čemu je važno da ne sude debatu prema osobnim stavovima, već prema jačini i uvjerljivosti argumenata.
Nakon debate, obje grupe neka izrade plakat o online tečajevima, njihovim prednostima i nedostatcima u alatu Canva koje možete objaviti na školskim mrežnim stranicama te ih ispisati i izložiti u školskom prostoru kako bi se što veći broj učenika upoznao s ovakvim načinom učenja ili se uključio u isti.
Podijelite učenicima poveznicu o narušenoj kvaliteti zraka i utjecaju zagađenja na zdravlje. Zajednički analizirajte članak i ispitajte provjeravaju li učenici informacije o kvaliteti zraka i utječu li vrijednosti na njihove odluke o provođenju aktivnosti izvan kuće. Podijelite učenicima zadatak da kao razred dizajniraju školsku postaju za mjerenje kvalitete zraka. Podijelite ih u grupe i svaka grupa neka odabere jedan parametar kvalitete zraka koji će svakodnevno pratiti. Primjerice, koncentraciju SO2, NO2, CO, O3 ili lebdećih čestica (PM 2.5, PM 10). Kao predaktivnost neka na mrežnim stranicama istraže na koji se način vrše mjerenja navedenih parametara i izračunaju financijske troškove za kupovinu mjernih uređaja za svaki pojedini parametar. Uz to neka predlože kemijske načine mjerenja navedenih parametara u zraku (bez specijaliziranih uređaja). Svoje prijedloge neka prikažu pomoću alata Google crteži i podjele putem Google Diska. Uz svaki parametar neka istraže i kako navedene tvari utječu na zdravlje i okoliš i navedu primjere utjecaja u neposrednoj okolini (ako postoje). Tijekom aktivnosti zajednički analizirajte sve prijedloge, a učenici neka provedu analizu kakvoće zraka u školskom dvorištu za parametre koje mogu mjeriti opremom dostupnom u školi. Na temelju rezultata mjerenja neka izračunaju IQA parametar kvalitete zraka. Dobiveni podatak neka usporede s podatkom s najbliže mjerne stanice koji mogu pronaći na stranici Kvaliteta zraka u Hrvatskoj. Neka analiziraju zašto se javlja razlika u odnosu na IQA koji su sami izračunali. Podatke o mjerenjima kvalitete zraka i utjecaju parametara kvalitete zraka na zdravlje i okoliš neka podijele putem školske društvene ili mrežne stranice.
Za kraj aktivnosti potaknite učenike da budu odgovorni članovi zajednice. Neka uz podatke o aktualnom stanju naprave i prijedloge kako stanje poboljšati. Neka navedu konkretne primjere kako bi oni mogli doprinijeti poboljšanju stanja i pri tom razvijati svijest o važnosti kvalitete zraka: npr. vožnjom javnim prijevozom ili biciklom do škole ili na izlaske s društvom.
Učenicima s teškoćama pripremite pisani sažetak članka kako bi mogli uspješnije i aktivnije sudjelovati u raspravi i zadatku. Učenicima s teškoćama osigurajte smještanje u skupine u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika. Jasno odredite njihovu ulogu i zadatke u skupini, kako bi im osigurali uspješnost. Pri korištenju digitalnih alata demonstrirajte učenicima s teškoćama njihovo korištenje i provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu ako se prvi put susreće s istim. Slijepim i slabovidnim učenicima, ukoliko koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ukoliko čitač ekrana ne podržava aplikaciju, osigurajte im potporu učenika iz razreda kroz rad u paru unutar grupe. Učenicima s teškoćama objasnite i demonstrirajte kako će uz pomoć dostupne opreme mjeriti kakvoću zraka na školskom dvorištu. Omogućite im da aktivno sudjeluju u tom zadatku pružajući im potrebnu podršku ovisno o njihovoj teškoći. Ukoliko se radi o učeniku s oštećenjem vida, svaki korak mjerenja verbalizirajte i opisujte. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka na temelju dobivenih rezultata o kvaliteti zraka predlože kojim bi se aktivnostima u lokalnoj zajednici moglo pridonijeti poboljšanju kvalitete zraka. Također neka analiziraju na kojem bi mjestu u školskom dvorištu bilo najbolje postaviti uređaj za mjerenje kvalitete zraka. Za postavljeni uređaj neka predlože sustav povezivanja s računalom i automatskog izračuna IQA vrijednosti te dijeljenje vrijednosti putem mrežnih stranica škole ili aplikacije za praćenje vrijednosti kvalitete zraka poput Svjetsko onečišćenje zraka.
Povedite razgovor s polaznicima izvannastavne aktivnosti o tome sjećaju li se prve godine svog gimnazijskog školovanja ili čak ranijeg perioda kada su razmišljali što i koju školu upisati? Zašto su upisali baš ovu školu? Smatraju li da se škola dovoljno reklamira? Mogu li vaši polaznici izvannastavne aktivnosti učiniti školu popularnijom, a da pri tom i sami imaju korist i ponove matematička znanja koja su im potrebna za polaganje državne mature?
U svrhu promidžbe škole uputite učenike da kreiraju digitalni udžbenik u kojem će, prolazeći kroz zadatke s državne mature, izdvojiti one koje bi trebali znati učenici pri završetku osnovne škole.
Uputite učenike da istraže, pronađu te prebace u digitalni format pogodan za uređivanje zadatke s mature, i tekstualni i grafički dio.
Možete ograničiti teme: računski zadaci na skupu realnih brojeva, linearne jednadžbe, sustavi linearnih jednadžbi, problemski zadaci prvog i drugog stupnja, zadaci s postotcima, proporcionalnost, geometrijski zadatci.
Polaznike možete podijeliti u manje grupe ili, ako je manje učenika, svakom zadajte da istražuje jedno područje.
Nakon prikupljenih zadataka uputite učenike da osmisle kako bi izgledao digitalni udžbenik kojeg će kreirati. Udžbenik može biti podijeljen na teme u kojima se ukratko ponavlja gradivo, a na kraju svake teme mogu se nalaziti izdvojeni zadatci s državne mature.
Uputite učenike da digitalni udžbenik izrađuju u alatu GeoGebra (izradi novu GeoGebrinu knjigu), te ga objave na web stranici škole i na društvenoj mreži na stranici škole. Učenici svoj digitalni udžbenik mogu prezentirati na danima otvorenih vrata škole ili večeri matematike. Uputite učenike da svoj udžbenik ponude osnovnim školama grada u kojem žive. Budući je udžbenik u digitalnom formatu, može se nadopunjavati svake godine novim primjerima i zadacima.
Hribar, M. (2018). Crtica o MOOC-ovima (13.8.2020.).
Juričić, D. (2015). Isprobajte MOOC (13.8.2020.).
Bowden, P. (2019). Beginners Guide to Massive Open Online Courses (MOOCs) (13.8.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.