Ova je aktivnost pogodna za početak školske godine kad se učenici međusobno upoznaju i predstavljaju nastavnicima. Na nastavi Hrvatskoga jezika zanimljivo je kako će se predstaviti kao čitatelji te opisati svoj literarni ukus.
Zamolite ih da prije aktivnosti izrade svoju čitateljsku iskaznicu. Na nju će staviti svoju fotografiju, ime i prezime, zapisati ime najdražeg pisca, najdraži književni žanr, omiljeno književno djelo i citat koji im služi kao osobni moto. Uz osnovne podatke mogu uključiti i dodatne informacije o sebi kao što su članstvo u knjižnicama, čitateljskim klubovima i sl. Čitateljsku identifikacijsku karticu mogu izraditi u aplikaciji Canva koja obiluje različitim predlošcima. Iskaznica će im poslužiti za lakši početak komunikacije i potragu za srodnim čitateljima.
Aktivnost započnite zajedničkim razgovorom u krugu. Svaki učenik neka donese sa sobom najdražu knjigu i predstavi je kratkim jednominutnim usmenim izlaganjem. Tijekom predstavljanja ustaje s mjesta, kaže svoje ime i prezime i započinje govor dojmljivim citatom iz odabrane knjige i preporukom za njezino čitanje.
Nakon što su svi učenici predstavili svoje odabire, zamolite ih da ustanu sa svojega mjesta i započnu šetati učionicom i tražiti sebi srodne čitatelje. Učenici se mogu grupirati prema književnim žanrovima, omiljenim piscima ili omiljenom djelu. Kad su oblikovali grupe, zajednički dogovaraju strategiju kojom će nagovoriti druge čitatelje da posegnu za njihovim čitateljskim odabirom. Izrađuju zajednički poster s citatima, motivacijskim preporukama za čitanje, crtežima i sl. Kad je poster dovršen, jedan učenik ostaje uz njega kao predstavnik grupe, a ostali obilaze druge grupe i prepuštaju se njihovim nagovorima. Na kraju aktivnosti svaki učenik u oblak riječi u aplikaciji Mentimeter upisuje naslov knjige koju je poželio pročitati nakon provedene aktivnosti. Najčešće odabranu knjigu možete proglasiti knjigom tjedna (mjeseca). Ovaj dio aktivnosti možete provoditi češće pa naslov knjige tjedna (mjeseca) redovito objavljivati na mrežnoj stranici škole kao preporuku za čitanje.
Ova aktivnost odgovara i učenicima s teškoćama jer je prilika da se u novoj sredini srednje škole učenici međusobno bolje upoznaju. Priprema aktivnosti za učenika s Aspergerovim sindromom (PSA) će biti vrlo pažljiva jer treba voditi računa o njegovim teškoćama u komunikaciji. Stoga je dobro da je učenik upoznat sa zadatkom već na prethodnom satu i da dobije napisani redoslijed aktivnosti s kratkim i jasnim uputama. Odgovarat će mu da već prije sata izradi čitateljsku iskaznicu i da odluči koju će knjigu odabrati te se pripremi za jednominutno izlaganje. Provjerite prije početka aktivnosti znaju li učenici koristiti Canvu kao i Mentimeter, po potrebi isprobajte na satu te dogovorite vršnjaka/e koji će biti spremni pomoći.
I učenici s ADHD-om često nisu ljubitelji čitanja, kao niti učenici s teškoćama učenja jer u tom području su njihove glavne prepreke za veća školska postignuća, teškoća pažnje i teškoće čitanja. Zato će im priprema za izradu iskaznice i za predstavljanje izabrane knjige pred razredom biti jako važna za početak njihovih socijalnih interakcija u razredu. Učeniku s PSA se kod izbora grupe, rada u grupi i izbora knjige koju je poželio pročitati, osigurava unaprijed dogovorena podrška vršnjaka.
Više o općim prilagodbama kod prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata naći ćete u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17.).
Učenici, koji žele više, mogu snimiti svoj videomamac za odabranu knjigu, žanr, pisca i urediti ga u aplikaciji PowToon. Videomamce mogu objaviti na mrežnoj stranici školske knjižnice.
U uvodnom dijelu aktivnosti koristeći Mentimeter (Oblak riječi), zamolite učenike da podijele s razredom svoje slobodne asocijacije na pojam identitet. Zajedno prokomentirajte odgovore. Zatim podijelite učenike u parove. Neka sa sugovornikom razmijene mišljenja o tome što smatraju da određuje njihov osobni identitet. Svaki učenik neka izdvoji po dvije odrednice za sebe samoga, kako sami sebe vide te dvije odrednice identiteta njegovoga sugovornika.
U nastavku aktivnosti svaki učenik pristupa izradi umne mape osobnoga glazbenog identiteta na način da za odrednicu (doživljaja samoga sebe, odnosno kako ga drugi vide) potkrijepi poveznicom na skladbu po osobnom izboru, bez obzira na vrstu glazbe ili glazbeni žanr. U umnoj će mapi učenik uz poveznicu na skladbu priložiti kratki opis glazbenom terminologijom, stih pjesme i sl. kojim argumentira svoj odabir. Pri izradi zadatka učenici mogu koristiti digitalni alat Coggle.
Na kraju aktivnosti učenici neka uoče sličnosti i različitosti u opisima obilježja identiteta, zatim sličnosti i različitosti glazbenih preferencija koje ta obilježja potkrepljuju.
Učenici s teškoćama, kao i svi drugi, imaju svoje skolonosti prema glazbi, neku više, a neku manje vole, što će se pokazati i u ovoj aktivnosti.
Provjerite imaju li učenici s teškoćama u razredu već iskustvo s korištenjem digitalnih alata Mentimetera i Coggle. Više o prilagodbi u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17.).
U pripremi aktivnosti posebno se vodi računa o učeniku s PSA. On dobiva na predlošku redoslijed aktivnosti i kratke upute ili podsjetnik uz aktivnost vezanu uz njegovo osobno iskustvo i sadržaje. Za poimanje identiteta može biti primjerice, podsjetnik: Tvoj identitet su sve tvoje osobine; dječak, visok, dobar u crtanju, znatiželjan (želi znati), dobrodušan (dobre duše)...
U paru je, kao i po potrebi i drugi učenici s teškoćama, s vršnjakom spremnim za podršku, koji mu pomaže i u izradi umne mape osobnog glazbenog identiteta. Uputa za glazbeni identitet bi mogla biti za učenika s PSA, primjerice: Tvoj glazbeni identitet je glazba koju voliš. Navedi je i kratko opiši.
S učenikom u paru traži sličnosti i razlike među učenicima u glazbenim preferencijama.
Učenici, koji žele znati više, neka izrade stablo obiteljskoga glazbenog identiteta, razvojno, kroz nekoliko generacija. Potaknite ih da na nekom servisu s besplatnim fotografijama primjerice Pixabay pronađu sliku stabla te koristeći alat za izradu interaktivne slike ili videa ThingLink , na grane stabla ugrade audiozapise skladbi. Rezultat neka predstave na satu Glazbene umjetnosti.
Glavni preduvjet zdravog odnosa prema sebi je samopoštovanje, koje rezultira samospoznajom i pozitivnim vrednovanjem samoga sebe i svoga postojanja (“Ja vrijedim samim time što postojim.”). Kako bi se doprinijelo razvoju samopoštovanja kod učenika, cjeloživotno treba jačati njihovo samopouzdanje (osjećaj adekvatnosti u specifičnim sposobnostima i vještinama).
Potaknite razgovor s učenicima o tome koliko se samopouzdano osjećaju u vježbanju na nastavi Tjelesne i zdravstvene kulture. Pojasnite im termin samopouzdanja i istaknite kako nam ono govori o našim sposobnostima, umijeću; što nam ide dobro i u čemu smo vješti ili u čemu smo nespretni i neuspješni. Putem anketnog upitnika u digitalnom alatu Google Forms pitajte ih kako bi opisali sebe te, ukoliko se osjećaju ugodno, neka pritom navedu svoje sposobnosti/vještine, nedostatke/mane, i neka obrazlože svoje odgovore. Podiže li se ili spušta njihovo samopoštovanje vježbanjem na satu Tjelesne i zdravstvene kulture? Što po njihovom mišljenju izgrađuje njihovo samopouzdanje na nastavi ovog predmeta?
Istaknite im kako na jednostavan način mogu jedni drugima poticati samopoštovanje budući da se ono uz vlastite procjene, gradi i porukama i reakcijama drugih. U nastavku aktivnosti primijenite suradničko učenje raznovrsnim motoričkim aktivnostima u paru. Kako biste učenike preciznije uveli u zadatak, ponudite im "Igre ogledala" odnosno oponašanja pokreta jedan drugoga u paru, uz uputu za nužnim pozitivnim reagiranjem kako na stil vođenja, tako i na pojedine pogreške koje se mogu javiti u slijeđenju pokreta.
Sljedeća prikladna aktivnost koju možete primijeniti je preskakivanje vijače. Učenike uputite na pravilno preskakivanje vijače. Težina zadatka se postavlja od lakšega prema težem, tj. zahtjevnijem. Jedna od osnovnih vježbi za svladavanje navedene aktivnosti je preskakivanje vijače u paru koja se može provoditi na različite načine. Uputite učenike na pretraživanje internetskih stranica kako bi istražili kakve sve aktivnosti se mogu izvoditi s vijačama. Zanimljivosti na koje su naišli tijekom istraživanja, mogu postaviti na zajednički online zid u Padletu. Zadajte im zadatak da u parovima odaberu i uvježbaju jedan od načina preskakivanja vodeći računa da bude u skladu s njihovim sposobnostima. Naglasite kako bit vježbe nije u idealnoj izvedbi, već vježbom u paru šaljući jedan drugome pozitivne poruke i podršku, čak i kada je teško utjecati na pozitivan razvoj samopoštovanja.
Jednako tako, na individualnoj razini, redovito nudite povratnu informaciju i istaknite svakom učeniku napredak u preskakanju vijače u okviru njegovih sposobnosti.
Naposljetku, istaknite važnost strpljenja i prihvaćanja različitosti (u sposobnostima, brzini učenja, načinu reagiranja) među učenicima. Pritom možete citirati Angelinu Jolie: “Dobar čovjek si tek kad počneš poštivati ljudske različitosti.”
Normalizirajte prisutnost različitosti ističući kako je u redu da se netko spotiče, da netko i padne preko vijače pokušavajući se uskladiti sa svojim parom, kao što je u redu i da netko drugi to radi s lakoćom. U ljudskom pogledu, svi jednako vrijede.
Većini učenika s teškoćama, koji su motorički spretni, ova aktivnost može samo doprinijeti razvoju njihovog samopoštovanja. Međutim za one, koji to nisu, kao što je to i u općoj populaciji, potrebno je tako organizirati aktivnost da se i kod njih ostvare ciljevi ovog scenarija.
Prije primjene anketnog upitnika u digitalnom alatu Google Forms provjerite ima li učenik s teškoćama iskustvo u korištenju ovog alata, a ako nema, upoznaje ga nastavnik ili vršnjak te po potrebi radi uz podršku vršnjaka. Više u: Didaktičko- metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17.).
Učeniku s Aspergerovim sindromom će se pripremiti predložak s redoslijedom aktivnosti i pitanjima na koje treba odgovoriti.
U motoričkim igrama u paru vodi se računa o izboru vršnjaka, koji će biti u paru s učenikom manje razvijenih motoričkih vještina ili s učenikom s Aspergerovim sindromom. Vršnjak će prilagoditi izvođenje svojih pokreta, tako da ga učenik s teškoćama može lakše pratiti i izvesti pokrete te će njegovu izvedbu popratiti prikladnim komentarom. Učenik s Aspergerovim sindromom će uz pomoć podsjetnika poticajnih izjava, reagirati na aktivnost vršnjaka u paru.
Preskakivanje vijače će biti nekim učenicima s teškoćama vrlo zahtjevno pa se i težina prilagođava njihovim sposobnostima. Provjerite prije vježbe preskakivanje vijače u paru ima li učenika u razredu koji nisu svojim motoričkim sposobnostima u mogućnosti izvesti tu vježbu. Ako ih ima, mogu se pozvati na ovu vježbu “svi oni koji žele” aktivno sudjelovati, a ostali će biti gledatelji i komentatori ili možda i ocjenjivači, posebno kad se radi o učenicima s motoričkim poremećajima. Važno je da svaki učenik nađe svoje odgovarajuće mjesto u aktivnosti i da cjelokupna aktivnost bude doprinos njihovoj slici o sebi.
Učenici, koji žele znati više, mogu provedbu aktivnosti ostalih učenika iz razreda popratiti videozapisom u digitalnom alatu Animoto. Po završetku aktivnosti neka ga prikažu cijelom razredu kako bi slikovito prikazali uspješnost izvođenja zadatka, ali i pogreške koje će u daljnjoj realizaciji ispraviti.
Pitajte učenike koliko puta su u časopisima rješavali neki test osobnosti. Prozovite nekog od učenika koji će opisati od čega se sastoje takvi testovi, jesu li rezultati bili istiniti i zaista opisivali njih kao osobe.
Pitajte ih koliko su svjesni povezanosti matematike i psihologije te znaju li što je statistika. Najavite da ćete se baviti granom matematike, koja na osnovi prikupljenih i obrađenih podataka, donosi neke zaključke.
S učenicima ćete na osnovu testa osobnosti najprije za svakog posebno, a onda na razini cijelog razreda, uvesti osnovne pojmove prikupljanja, obrade i analize podataka.
Uputite učenike na Model ličnosti gdje je u galeriji opisano pet glavnih dimenzija ličnosti (ekstraverzija, neuroticizam, savjesnost, ugodnost, otvorenost iskustvima). Neka svatko za sebe pročita kratki opis i izračuna postotak koliko je neka njegova osobina i u kojoj mjeri zastupljena. Isto neka naprave i za osobu s kojom sjede.
Potom neka učenici ispune pripadajući upitnik (Velikih pet dimenzija ličnosti) te dobivene rezultate (koje su preračunali u postotke) usporede sa svojom početnom procjenom.
U programu za izradu proračunskih tablica Excel Online unaprijed pripremite tablicu koju ćete podijeliti učenicima. U retke tablice upišite vrste osobnosti, a u stupce upišite ime i prezime učenika. Podijelite tablicu učenicima u koju će upisati svoje bruto rezultate testa za svaku pojedinu dimenziju.
Pokažite učenicima tablicu s prikupljenim podatcima koje je potrebno analizirati i na osnovu kojih se mogu donijeti neki zaključci.
Pitajte ih na koji bi način mogli iskoristiti dobivene informacije kako bi dobili profil osobnosti cijelog razreda. Možemo očekivati da će učenici računati prosjek. U ovom koraku uvedite pojam aritmetičke sredine te ju izračunajte. Porazgovarajte s učenicima o prednostima i nedostatcima aritmetičke sredine te definirajte i izračunajte i druge sredine, medijan i mod.
Pitajte ih: Kako biste prikupljene podatke mogli prikazati? Jeste li već negdje vidjeli ili koristili grafičke prikaze iz tabličnog? Napravite stupčasti i kružni grafikon te razmotrite koji je od ta dva u prikazu jasniji i bolji.
Pokažite učenicima i druge grafičke prikaze te ih upozorite da je važno procijeniti koji je grafički prikaz bolji za točniju predodžbu.
Potaknite učenike da izrade poster o osobinama ličnosti s grafičkim prikazom razvijenosti pojedinih dimenzija ličnosti na razini cijelog razreda. Poster neka izrade u digitalnom alatu za izradu postera, prezentacija, infografika Canva.
Preporuka je, jedan sat prije ove aktivnosti, uputiti učenike, koji nemaju još iskustva s testovima osobnosti, da pronađu neki test osobnosti na internetu (primjerice Besplatan test osobnosti 16 Personalities) i pokušaju ga riješiti. Važno je da učenici dožive primjenu testova osobnosti više kao igru, koji će možda pokazati kod jednih više izraženu jednu, a kod drugih neku drugu crtu osobnosti. Potrebno je naglasiti da stručnu interpretaciju psiholoških testova može dati samo psiholog, kao što primjerice, samo liječnik može interpretirati neki laboratorijski nalaz.
Provjerite prije početka aktivnosti imaju li učenici iskustvo u korištenju alata Canva u izradi plakata, po potrebi isprobajte na satu i dogovorite vršnjaka/e koji će biti spremni pomoći učeniku s teškoćama ukoliko je potrebno. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17.).
Učeniku s PSA i ADHD-om pripremite redoslijed aktivnosti s kratkim uputama u pisanom obliku, kako bi mogao pratiti tijek aktivnosti s manje nesigurnosti od nepoznatog ili lakše zadržati pažnju na aktivnostima. Preporuča se za učenike s teškoćama rad u paru s vršnjakom s kojim se inače više druži.
Za ovako složenu aktivnost koja traži znanje iz statistike i razumijevanje i interpretaciju rezultata testa osobnosti, poželjno je suradničko poučavanje nastavnika psihologije i nastavnika matematike. Na taj način mogu se izbjeći nepoželjne interpretacije za pojedinog učenika ili za razred u cjelini.
Učenike uputite da aktivnost prošire na cijelu generaciju. Neka podijele poveznicu za test osobnosti učenicima škole te prikupljene podatke analiziraju i izrade profil generacije.
Aktivnost započinite kratkim razgovorom o 5-6 ključnih osoba iz legendarne rimske povijesti s izraženim karakternim osobinama. Važno je da uključite i “pozitivce” i “negativce”. Upitajte učenike o saznanjima koja već imaju o navedenim osobama te ih po potrebi proširite općim informacijama iz života ključnih osoba, okolnostima u kojima su živjeli, njihovim djelovanjem te specifičnostima radi kojih se povijesno ističu. Njihove fotografije ili imena objavite na zajedničkoj virtualnoj oglasnoj ploči Lino. Učenike podijelite u grupe, a svakoj grupi dodijelite zadatak da na mrežnim stranicama podrobnije istraže i prikupe detaljnije informacije o jednoj od osoba iz početne rasprave, vodeći računa o tome da svaka grupa dobije u zadatak istražiti drugu osobu. Usmjerite ih da se usredotoče na one manje znane informacije (iz djetinjstva, o odnosima s drugima, mogućim porocima, donesenim odlukama i sl.) iz kojih je moguće zaključiti o osobinama i karakternim crtama dodijeljene osobe: audacia, severitas, pietas, amicitia, superbia itd. Potom, osobine koje su prepoznali i uočili o svakoj osobi, neka zapišu i objave na oglasnoj ploči Lino na način da je na svakom “papiriću” jedna osobina, ali ne navodeći osobu kojoj pripada. Time formiraju zbirku pozitivnih i negativnih osobina.
Zatražite od učenika da svatko za sebe, ponaosob, odluči koja bi osoba iz početne rasprave željeli biti. Zatim za sebe odabiru osobine slavnih Rimljana koje su prethodno sve grupe prikupile u istraživanju i popisale u virtualnoj oglasnoj ploči. Učenicima možete uvjetovati da odaberu 5 pozitivnih i 1 negativnu osobinu za koju misle da ih imaju. Potom, neka svaka skupina razvrsta “papiriće”, odnosno prikupljene osobine, pridružujući ih istraživanim osobama. Na kraju neka učenici analiziraju kojem su legendarnom Rimljaninu zaista slični (sličnost po želji mogu izraziti u postotcima).
Povedite ih zatim u raspravu o tome kako vidimo sami sebe, a kakvi zaista jesmo, trebamo li biti slični ikome ili svoji. Aktivnost možete završiti raspravom o strategijama kako postati ono što želimo biti.
Ako je u razredu učenik s Aspergerovim sindromom (PSA), osigurava mu se prije početka aktivnosti predložak s redoslijedom zadataka kako bi unaprijed znao što ga očekuje što mu olakšava prijelaz sa zadatka na zadatak. I na učenika s ADHD-om će povoljno djelovati jer će mu se povećati usmjerenost pažnje na pojedine zadatke i više će se zainteresirati za aktivnost u cjelini.
Nekim učenicima s teškoćama (teškoće učenja, PSA, ADHD) bit će potreban predložak s prijevodom latinskih riječi koje se odnose na osobine ličnosti.
Budući da se radi o grupnoj aktivnosti, obliku poučavanja koji olakšava položaj učenika s teškoćama u procesu učenja, izborom vršnjaka u grupi koji će pružiti potrebnu podršku, ovisno o vrsti oštećenja ili poremećaja, omogućit će se aktivna uključenost i učenika s teškoćama. S obzirom na dostupna pomagala i prilagodbu digitalnih alata, neće trebati podrška vršnjaka takvog opsega da bi ga ometala u radu. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama(str.11-17.).
Preporuča se da učenik s PSA radi u grupi uz podršku vršnjaka s kojim se više druži kako bi lakše razumio što mu je zadatak. Primjerice, teže će biti odlučiti koja bi od legendarnih rimskih osoba on htio biti, ali će znati odabrati koja mu se osobina nekih osoba posebno sviđa (s time da to zadrži za sebe). Komentarom vršnjaka (nakon što izabere osobu s takvom osobinom) Možda si mu sličan!, postići će se namjera zadatka. Pri tome nastavnik može samo komentirati: "Ne trebaš prihvatiti njihovo mišljenje ako ti ne odgovara!"
Preporuča se potaknuti učenike s teškoćama na raspravu kako bi imali priliku izreći kako vide sebe i dobiti podršku, da je biti svoj i biti drugačiji društveno prihvatljivo.
Aktivnost se može proširiti uvođenjem povijesnih ličnosti koje su kompleksnije poput Julija Cezara, Augusta i slično. Ovu aktivnost možete završiti debatom s polaznom tezom npr. Želim biti poput Cezara.
istrazime.com, Velikih pet dimenzija ličnosti i gdje ih prepoznajemo u svakodnevnom životu (13. 8. 2020.)
Butković, A., Vukasović, T., Bratko, D. (2011), Ličnost i glazbene preferencije: XX. Ljetna psihologijska škola, FF Press (monografija), Zagreb
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.