Pripremite kratku anketu naziva „Najvažnije mi je.....“ koristeći digitalni alat GoSoapBox. U anketi navedite nekoliko različitih vrijednosti i stavova (npr. Imati dovoljno novca, biti popularan, imati vlast, zabavljati se i ugodno živjeti, ostvariti profesionalni uspjeh, baviti se samo onim što želim, osnovati vlastiti posao, imati obitelj, hraniti se zdravo itd.). Pozovite učenike da poredaju ove vrijednosti tako što će onoj koja se najviše odnosi na njih dati rang jedan i tako redom sve do posljednje. Uvidom u rezultate, prokomentirajte: Različiti smo, što je vidljivo i po vrijednostima koje ste različito poredali. Nekom je najvažnije ostvariti profesionalni uspjeh, a nekom drugom je najvažnija sloboda da se bavi onim što ga zanima. Povedite raspravu o tome kako ove vrijednosti utječu na izbor prijatelja s kojima se družimo. Kako utječu na naše donošenje odluka te odolijevanje pritisku i nagovoru? Jesu li ove vrijednosti povezane s našim osobinama ličnosti ili su posljedica naše prilagodbe na okolinu u kojoj živimo?
Predstavite učenicima sljedeći zadatak. Učenici moraju odabrati skupinu učenika s kojima bi željeli otići na maturalno putovanje. Naglasite kako svatko od njih treba odabrati najmanje troje učenika s kojima želi na put i kako svatko od njih može biti biran u najviše dvije skupine. Kako biste im olakšali izbor, organizirajte speed date. Svatko od njih će se moći predstaviti drugom u dvije minute, tako što će istaknuti svoje tri najviše poredane vrijednosti iz prethodne aktivnosti. Nakon toga će moći odgovarati na pitanja sugovornika. Podsjetite ih što je cilj izbora i kakva bi pitanja trebala biti. Nakon nekoliko krugova, tražite ih da donesu odluku i izaberu članove svoje skupine. Prilikom izbora, trebaju provjeriti je li njihov odabranik već prihvatio poziv drugih dviju skupina. Pozovite ih da obrazlože svoj odabir, da objasne zašto su odabrali upravo te učenike i koje su ih njihove osobine i vrijednosti privukle. Raspravljajte o tome kako su odolijevali pritisku i nagovoru da izaberu baš neke od kandidata. Na kraju usporedite različite izbore i povežite to s njihovim sustavom vrijednosti.
U ovoj aktivnosti, da bi se postigao cilj scenarija, a da se pritom ne povrijedi osobnost učenika s teškoćama, potrebno je od samog početka o tome voditi računa. Tako u raspravi o različitosti, temeljem različitih vrijednosti, ne treba izbjegavati, ako je u razredu učenik s teškoćama, spomenuti uz navedene razlike i razlike do kojih dovodi određeno oštećenje, kao što su sljepoća, teškoće u ponašanju, učenju i sl. (spomenu se dva do tri oštećenja, među kojima je i ono prisutno kod učenika u razredu). Važno je istaknuti činjenicu da nitko od nas nije mogao birati, primjerice boju očiju, ali isto tako nismo mogli birati niti neke druge naše osobine. Ako je u razredu učenik s ADHD-om ili PSA (poremećajem iz spektra autizma) nastavnik objašnjava, ako je netko povučen, ne znači da ne želi društvo ili ako često naglo reagira i zamjera se drugima da mu nije poslije žao i da je nesretan zbog toga. Može se pitati učenike jesu li o tome razmišljali.
Učenici s ADHD-om i PSA već su na početku sata upoznati s redoslijedom zadataka na svom predlošku. Učeniku s PSA će u aktivnostima trebati vršnjačka pomoć, najbolje da je to isti učenik s kojim se inače više druži.
Vršnjačka pomoć će dobro doći i učeniku s oštećenjem vida, zavisno o razini funkcionalnosti vida (kod rangiranja vrijednosti zapisivanja osobina drugim učenicima na leđa ili za čitanje poruke drugih učenika njemu), kao i učeniku s oštećenjem sluha (za praćenje i aktivno sudjelovanje u raspravi). Više o općim prilagodbama učenicima s teškoćama zavisno o oštećenju ili poremećaju možete naći u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17.).
Pri izboru učenika za maturalno putovanje, vršnjak pomaže u pripremi predstavljanja učeniku s PSA, tako da se prvo jedan drugome predstave da bi se učenik s PSA na isti način mogao predstavljati dalje.
Napomena: Voditi računa da ishod za učenika s teškoćama ne bude da je izabran samo od jednog vršnjaka i to onog koji je pružao podršku tijekom aktivnosti.
Učenici, koji žele znati više, neka prouče neki od modela ličnosti iz udžbenika ili Model ličnosti. Nakon toga neka pokušaju predstaviti dimenzije ličnosti osobe s kojom bi se ugodno osjećali na maturalnom putovanju. Razrednim kolegama to mogu predstaviti pomoću alata Prezi.
Aktivnost započnite prezentacijom ili ponavljanjem latinskih riječi koje označavaju vrline (npr. simplicitas, pietas, gravitas i sl.) To možete napraviti koristeći neki od obrazaca na mrežnoj stranici LearningApps. Zatim te riječi, odnosno vrijednosti, pohranite u virtualnu riznicu vrijednosti, primjerice u digitalnom alatu Padlet. Možete ih poredati i po hijerarhiji koju sami možete napraviti i raspraviti. U tu svrhu predlažemo da, pri otvaranju online zida u Padletu, koristite predložak Canvas (pogodan za postavljanje sadržaja bilo gdje na zidu i međusobno povezivanje sadržaja, tj. izradu shematskog prikaza).
Izaberite zatim nekoliko mitoloških priča, odnosno likova s jasnim karakternim crtama i tragičnim završetkom (pr. Narcis, Eho, Piram i Tizba i sl.). Učenike podijelite u odgovarajući broj grupa te svakoj grupi dodijelite ili dajte na izbor jednu priču. Potom učenici najprije pronalaze mitološke priče u knjigama ili na internetu, a zatim ih na način koji žele (priča/igrokaz/plakat) predstavljaju drugim grupama. Ovdje se može provesti vršnjačko vrednovanje u alatu Forms (obrazac Likertova ljestvica) o uspjehu prezentacije. Napomenite učenicima da prilikom vrednovanja vode računa o uloženom trudu, neovisno o različitim formama prezentacije.
U sljedećem koraku učenici u digitalnom alatu Padlet iz virtualne riznice biraju vrijednost odnosno vrlinu, koju primjenjuju u početnoj priči mijenjajući joj kraj te nastoje pomoću odabrane vrline postići sretan završetak. Promijenjene priče zatim objavljuju na zidu Padleta (povezujući ih s odgovarajućom vrlinom) i ponovno predstavljaju na način koji žele. Slijedi rasprava o utjecaju vrlina na tijek našeg/njihovog života. Poveznicu na Padlet zid možete objaviti na mrežnim stranicama škole kao primjer zbirke reinterpretiranih mitoloških priča sa sretnim završetkom.
Nakon što nastavnik upozna učenike s teškoćama (ADHD i PSA) s rasporedom svih zadataka ove aktivnosti na predlošku, osigurava im, kao i učenicima s teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha popis vrlina na latinskom i hrvatskom jeziku.
U grupnom radu učenici s teškoćama, bez obzira na vrstu oštećenja ili poremećaja, sudjeluju, uz osiguranu, po potrebi (vrlo su velike individualne razlike kod učenika s oštećenjem sluha; funkcionalnost ostatka vida je vrlo različita; potreba za podrškom ovisi i o drugim osobinama učenika), podršku jednog vršnjaka u traženju izvora za mitološku priču i u aktivnom učešću u predstavljanju drugim grupama. Učenik s PSA, učenik s teškoćama učenja ili učenik s oštećenjem sluha je u grupi s manje kompleksnom mitološkom pričom (možda Piram i Tizba). Podrška vršnjaka se nastavlja i nakon uvođenja jedne od vrlina kad se stvara i predstavlja nova priča. Više o općim prilagodbama za učenike s teškoćama (uključujući i motoričke poremećaje i jezično-govornu-glasovnu komunkaciju u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17.).
Ako postoji pojačani interes učenika, prezentacija koja prethodi primjeni vrlina i ona koja joj slijedi, mogu biti spojene, snimljene i sl. te predstavljene kao igrokaz/strip/sveščica s nazivom Kako vrline mijenjaju i mit i život.
Svako društvo i svaka kultura temelji se na određenom sustavu vrijednosti. Sudjelujući u sljedećoj aktivnosti, učenici će izraziti osobni stav o vrijednosti glazbe u suvremenom društvu te saznati kakvo je značenje imala glazba u pojedinim civilizacijama staroga vijeka.
Na početku aktivnosti organizirajte kratku debatu na temu odgojne funkcije glazbe. Pripremite unaprijed Lino ploču na kojoj će učenici, neposredno prije debate, podijeliti s razredom svoj stav o odgojnosti glazbe (afirmativni stav - “Glazba nas odgaja i gradi naš karakter.” te negacijski - “Glazba uglavnom služi za opuštanje i podizanje raspoloženja.”). Temeljem dobivenih rezultata u razredu definirajte afirmativnu i negacijsku skupinu za debatu te odaberite nepristrane članove (obavezno neparan broj) koji će donijeti svoj sud o tijeku debate. Tijekom debate afirmacijska i negacijska skupina neka naizmjenično iznose stavove. Ako tijekom debate promijene mišljenje, neka promijene skupinu. Po završetku debate, temeljem uvjerljivosti argumenata, članovi nepristrane skupine donose odluku tko je pobijedio.
U nastavku aktivnosti s učenicima obradite sadržaje na temu “Odgojna funkcija glazbe u civilizacijama staroga vijeka” pomoću T-tablice. T-tablicu (stranicu podijeljenu u dva stupca) pripremite u obliku digitalnog zida u Padletu (obrazac Shelf) i podijelite s učenicima. Uputite učenike da pročitaju tekst na poveznici Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku - podnaslovi: Države starog Istoka, Antička Grčka i Stari Rim te donesu zaključke u kojim starim civilizacijama glazba ima važnu odgojnu ulogu i koja su obilježja takve glazbe. Na lijevu stranu T-tablice učenici neka navedu civilizacije u kojima je glazba imala odgojnu vrijednost (primjerice Grčka, Kina i sl.) te upišu zaključke o obilježjima takve glazbe, a na desnu stranu T-tablice neka naprave isto za civilizacije u kojima glazba nema odgojnu vrijednost (primjerice Rim). Zajedno raspravite zaključke o odgojnoj vrijednosti glazbe u civilizacijama staroga vijeka.
Usporedite zaključke iz prijašnjih aktivnosti te potaknite učenike na dodatno promišljanje sljedećim potpitanjima: Slušate li istu glazbu u svim životnim situacijama? Koliko vam je bitno da tekstovi pjesama koje slušate nose neku poruku ili vam je bitnije da u vama izazove određeno raspoloženje? Kakve vrijednosti promovira takva glazba i na koji način? Može li glazba utjecati na dobrobit pojedinca ili šire zajednice? Na koji način? Ima li takva glazba određena obilježja i koja su to obilježja? U kojoj mjeri glazbene sklonosti mogu oblikovati našu osobnost i vrijednosti prema kojima živimo? i sl. Neka svoj stav potkrijepe primjerom.
Metodom minuta za kraj, učenici neka na unaprijed pripremljenoj Lino ploči podijele svoja promišljanja sažeta u nekoliko kratkih rečenica. Prokomentirajte zaključke.
Da bi učenici s teškoćama mogli ravnopravno sudjelovati u aktivnosti, preporuka je da se prije aktivnosti upoznaju s tekstom Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku - podnaslovi: Države starog Istoka, Antička Grčka i Stari Rim uz uputu nastavnika na što da obrate pažnju te da pripreme po jednu rečenicu zaključka za svaki podnaslov. Na taj način u fokusu ove aktivnosti, ostaje glazba, a ne čitanje, koje je otežano većini ovih učenika, bilo zbog perceptivnih teškoća ili teškoća u usmjeravanju pažnje.
O općim prilagodbama učenicima s teškoćama, kao što su čitanje i pisanje kod slijepih i slabovidnih učenika, podrška u nastavi učenicima s oštećenjem sluha kao i ostalima s određenim poremećajem ili oštećenjem, naći ćete u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17.).
Na početku aktivnosti nastavnik podijeli predložak s redoslijedom aktivnosti učenicima s ADHD-om, PSA, teškoćama učenja i oštećenjem sluha te im osigurava podršku vršnjaka za vrijeme početne debate kako bi mogli provjeriti svoje mišljenje prije iznošenja pred razredom.
Kod popunjavanja T- tablice učenik s teškoćama mora imati podsjetnik, najbolje tablicu na predlošku i po potrebi podršku vršnjaka.
Na lijevoj strani tablice će pisati:
- Navedi civilizacije u kojima je glazba imala odgojnu vrijednost!
- Koja su obilježja takve glazbe?
Na desnoj strani će pisati:
- Navedi civilizacije u kojima glazba nije imala odgojnu ulogu!
- Koja su obilježja takve glazbe?
Učenicima s teškoćama (oštećenja sluha, PSA, teškoće učenja, ADHD) potrebno je pripremiti predložak s potpitanjima za dodatno promišljanje o glazbi.
Za zadnju aktivnost nastavnik osigurava učenicima s teškoćama, prema njihovim individualnim potrebama, podršku vršnjaka za upis promišljanja na Lino ploču.
Učenici, koji žele znati više, neka promišljanjima o vrijednostima u glazbi nadograde izradom osobnoga Grozda vrijednosti (primjeri vrijednosti: društveni uspjeh, ljubav, ljudsko dostojanstvo, poštovanje, iskrenost, obitelj, solidarnost, odgovornost, pravda, tolerancija, sloboda, zdravlje, domoljublje itd.). Grozd neka izrade alatom Coggle, na način da se od središnjeg pojma (Grozd vrijednosti) dalje granaju vezani pojmovi i asocijacije. Pritom, neka središnjem pojmu postave najbliže one vrijednosti koje su njima osobno najbitnije te ukratko uz određenu kategoriju obrazlože svoj odabir i poredak. Svakako neka barem jedan pojam sadržajno povežu s glavnom aktivnošću. Prije sljedećeg sata ispišite uratke i napravite malu izložbu Grozdova vrijednosti.
Postavite učenicima pitanje kojim bi se poslom htjeli baviti u budućnosti, odnosno, ako radite u strukovnoj školi, zašto su odabrali svoje zanimanje. Neka ukratko opišu kako zamišljaju svoje idealno zaposlenje nakon završetka školovanja. Učenici najprije kratko promišljaju, zatim dijele svoje razmišljanje s kolegom iz klupe, a na kraju upisuju svoj odgovor na Lino ploču. Grupirajte njihove odgovore prema sličnostima i razlikama u skupine koje promiču određene osobne i moralne vrijednosti kao što su: razvoj osobnih potencijala, želja za pomaganje drugima, istraživanje nepoznatog, komunikacija na stranim jezicima i sl.
Učenicima prikažite Profesionalni interesi kao poticaj za samoprocjenu i donošenje zaključaka. Potom im ponudite interaktivnu vježbu Podjela zanimanja prema RIASEC modelu pomoću kojeg mogu razvrstati primjere zanimanja, među kojima se možda nalazi i neko koje su sami naveli.
Zatim učenicima najavite gledanje kratkoga animiranog filma “El empleo” (Zaposlenje). Prije gledanja podijelite im radni listić s trima stupcima koje će popunjavati prije gledanja, tijekom gledanja i nakon gledanja. Prije gledanja učenici upisuju što očekuju od filma s navedenim naslovom. Tijekom gledanja zapisuju svoje misli, asocijacije i osjećaje na distopijski svijet u kojemu su ljudi prikazani kao predmeti, odnosno oni služe drugim ljudima kao stalci, prometala, otirači. Potaknite ih da zabilježe i pitanja koja su im se nametnula tijekom gledanja.
Nakon gledanja pozovite učenike da ustanu sa svojih mjesta i započnu se kretati učionicom. Na pljesak ih zaustavite i sparite sa slučajnim partnerima u trojke s kojima će razmijeniti svoja opažanja i zaključke koliko je film zadovoljio/iznevjerio njihova očekivanja. Potaknite učenike da pročitaju jedni drugima pitanja koja su si postavili i pokušaju doći do odgovora.
Svaka trojka na kraju objavljuje svoje zaključke koje su zapisali u trećem stupcu na Lino ploči kao odgovor na pitanja: Kako je film djelovao na vaše razlikovanje zanimanja i zaposlenja? Koja je ideja ključna u filmu? Koja je poruka filma?
Prije početka aktivnosti nastavnik pripremi za učenike s ADHD-om ili PSA predložak s redoslijedom aktivnosti. Učenici s teškoćama, kao i ostali, nakon što razmisle o budućem poslu, podijele svoje mišljenje s učenikom koji sjedi do njih te zajedno upisuju na Lino ploču. Učenicima s teškoćama (teškoće učenja, ADHD, PSA, oštećenja sluha) pripremi se RIASEC-model profesionalnih interesa u pisanom obliku, kako bi ga imali pred sobom u nastavku aktivnosti.
Napomena: Preporučuje se prije gledanja filma provjeriti, najbolje koji sat ranije, ima li učenik s PSA iskustva sa sličnim situacijama gdje se traži preneseno značenje, kao u filmu “El empleo” gdje su ljudi prikazani kao predmeti. Zbog teškoća u razumijevanju socijalnih situacija, mogla bi mu primjerice, scena supruge vješalice na koju suprug, po dolasku kući, vješa kaput, biti samo smiješna. Ako je potrebno, nastavnik će na jednoj takvoj slici objasniti poruku.
Za učenike s teškoćama vida, budući da se radi o nijemom filmu, nastavnik ili vršnjak opisuje događanja u filmu “El empleo”. Poželjno je da učenici s teškoćama imaju podršku vršnjaka u zapisivanju misli ili pitanja za vrijeme gledanja filma, posebno u završnom dijelu, donošenju i zapisivanju zaključaka o porukama filma i zanimanjima, koristeći po mogućnosti RIASEC- model.
Više o općim prilagodbama za učenike s teškoćama od prostora, mjesta sjedenja prilikom aktivnosti, korištenju pomagala kod čitanja i pisanja, prilagodbe digitalnih sadržaja, podrške kod usmenog izlaganja možete naći u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17.).
Učenici, koji žele više, mogu napisati scenarij za film koji će biti odgovor na distopijsku sliku svijeta rada u koji će upisati vrijednosti koje povezuju sa svojim idealnom slikom budućega zaposlenja i međuljudskih odnosa koje žele njegovati.
Pogledajte grafički prikaz kretanja broja nezaposlenih u Hrvatskoj na sljedećoj poveznici Kretanje broja nezaposlenih u Hrvatskoj. Analizirajte s učenicima grafički prikaz te zamolite učenike da komentiraju razdoblja pozitivnih i negativnih trendova nezaposlenosti u Hrvatskoj. Analizirajte s učenicima infografike s poveznice u novinskom članku Nova hrvatska emigracija koja pokazuje istraživanje na 1126 sudionika koji su u razdoblju od 2013. do 2019. godine emigrirali u različite zemlje, pri čemu je najviše ispitanika bilo iz Njemačke, Velike Britanije i Irske. Zamolite učenike da izdvoje razloge iseljavanja vidljive na infografici. Pripremite u digitalnom alatu LearningApps spajalicu (obrazac Matching Pairs) u kojoj će učenici spojiti privlačne i potisne faktore koji utječu na migracije stanovništva.
Učenici u digitalnom alatu Mentimeter (predložak World Cloud) upisuju koja potrebna znanja i vještine moraju savladati u današnje vrijeme kako bi mogli konkurirati na tržištu radne snage u Hrvatskoj ili u nekoj drugoj zemlji. Analizirajte dobivene učeničke odgovore, potaknite razgovor o onim odgovorima koji su najčešći te ih zajedno s učenicima grupirajte u suvremene oblike pismenosti (knjižnična, matematička, vizualna, medijska, informatička, digitalna, mrežna i informacijska pismenost). Nakon što ste ukazali učenicima na različite oblike pismenosti, povedite razgovor o tome koliko je važno razvijati sve oblike pismenosti uz ostale vještine kao, na primjer timski rad i vozačke sposobnosti, kako bi nakon završetka školovanja mogli konkurirati u prvom redu na odabrane fakultete, a kasnije i za željeni posao.
Podijelite učenike u parove i neka svaki par odabere jednu zemlju u kojoj bi htjeli raditi. Uputite učenike na provjerene stranice koje traže radnike (na primjer Rad u Njemačkoj). Zamolite učenike da istraže koje vještine i znanja poslodavci traže, koji poslovi i koji profil radnika je trenutno aktualan. Komentirajte s učenicima zahtjeve poslodavaca i pitajte ih osjećaju li se oni trenutno spremni za takav oblik posla te koje su pozitivne i negativne strane rada u drugoj zemlji. Raspravite koje vještine i znanja bi trebali dodatno usvajati kako bi mogli biti konkurentni. Ohrabrite učenike da iskažu svoj stav prema radu u drugoj državi i što bi trebalo učiniti da se smanji učinak potisnih faktora.
Nastavnik pripremi predložak s redoslijedom zadataka u aktivnosti i daje ga učeniku s teškoćama kao što su ADHD i PSA.
U uvodnom dijelu, kad se analizira nezaposlenost u Hrvatskoj i trendovi emigracije hrvatskih građana, poželjno je da učenik s teškoćama (teškoće učenja, oštećenje sluha, ADHD, PSA, poremećaj jezično-govorno-glasovne komunikacije) radi u paru. Isto tako, kad treba upisati znanja i vještine koje danas traži tržište rada, učenici s teškoćama osjećat će se sigurnije, ako prethodno mogu razmijeniti mišljenja s drugim vršnjakom.
Za vrijeme razgovora o suvremenim oblicima pismenosti poželjno je da ih u pisanom obliku imaju učenici s teškoćama pred sobom (slijepi učenik digitalnu bilježnicu ili svoj laptop), kako bi lakše pratili diskusiju o važnim oblicima pismenosti. Više o općim prilagodbama za učenike s različitim oštećenjima i poremećajima možete naći u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (str.11-17).
U završnom kompleksnom dijelu ove aktivnosti, kad učenici istražuju zainteresiranost poslodavaca u nekoj drugoj državi u odnosu na profile zanimanja i potrebne vještine i znanja te trebaju iskazati svoje mišljenje o radu izvan Hrvatske, učenici s teškoćama po potrebi nastavljaju biti u paru s istim vršnjakom.
Zamolite učenike da istraže u svojoj zajednici postoje li osobe koje su emigrirale iz Hrvatske zbog traženja posla u drugoj državi. Potaknite ih da uspostave vezu s tom osobom te pripreme pitanja i provedu intervju na temu posla u drugoj zemlji koristeći Skype ili Teams. Motivirajte ih da snime intervju, montiraju najzanimljivije dijelove u kratki video uz pomoć digitalnoga alata Kizoa te rezultate predstave ostalim učenicima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.