Potaknite učenike na razgovor o načinima kako komuniciraju na mreži (e-pošta, čavrljanja, grupe, forumi, igrice…). Pitajte ih koriste li gramatiku i pišu li pune rečenice. Neka daju primjere skraćivanja svojih poruka (kratice, pisanje samo malim slovima, znakovi, emotikoni, emoji, gifovi, izbacivanje samoglasnika, zamjena č/ć/đ/š/ž sa c/d/s/z, kombinacija hrvatskog i engleskog jezika, zamjena dijelova riječi brojevima…). Napomenite razliku između emoja i emotikona. Za pripremu možete koristiti zanimljivi članak Kratice, smajlići, brojevi umjesto riječi – jezik i pravopis na internetu.
Neka učenici napišu neke poruke koristeći gore navedene načine skraćivanja poruka i postave ih na zajedničko mjesto gdje svi mogu vidjeti te pročitati što su napisali. Neka porazgovaraju o tome jesu li baš svaku poruku uspjeli shvatiti. Pitajte učenike jesu li se ikada pitali što je pošiljatelj poruke htio uopće reći. Upozorite učenike da takve poruke mogu biti nerazumljive, da se mogu krivo protumačiti te mogu ostaviti loš dojam na onoga kome su upućene.
Učenike podijelite u grupe. U Teamsu, sustavu za timski rad, svakoj grupi dodijelite po jedan, svakoj grupi drugačiji, unaprijed pripremljen tekst (poruku ili sl.) koristeći Word Online. Neka učenici u grupama zamijene riječi tog teksta s emojima, emotikonima, kraticama, brojevima… Zamjene ne smiju biti jednolične, već se u zadanom tekstu moraju koristiti i kratice, i brojevi, i slike. Za emoje mogu koristiti simbole iz Worda ili online izvora, primjerice Emoji Art i Emoji. Učenici u grupama sami određuju kojom metodom će mijenjati tekst, hoće li se podijeliti pa objediniti ili će sve raditi zajedno. Nakon završetka radovi se predstavljaju javno i članovi drugih grupa pokušavaju prevesti tekst.
Neka sada učenici u objavama na Teamsu napišu svoje mišljenje o neformalnom pisanju poruka u formalnoj poruci vama, a zatim neka međusobno vrednuju te poruke koristeći emotikone koje nudi Teams.
Učenike s teškoćama uključite u uvodni razgovor o mrežnoj komunikaciji postavljajući potpitanja i dajući sugestije. Članak prilagodite za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i oštećenjem vida tako da koristite odgovarajući font slova (Calibri, Ariel) te prilagodite veličinu slova i povećate prored. Za učenike s intelektualnom teškoćama pripremite sažeti članak s bitnim činjenicama. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnim alatima ako ih prvi put koriste. Tijekom podjele u grupe, učenike s teškoćama stavite u grupu vršnjaka s kojima se dobro slaže te koji mu mogu pružiti podršku tijekom rada. Definirajte ulogu učenika s teškoćama te mu odredite zadatak ovisno o njegovim mogućnostima. Tako će se osjećati uspješniji i biti motiviraniji za takav oblik rada. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka ispišu nekoliko zgodnih poruka te kod svojih ukućana (različite dobi) i osobama s kojima komuniciraju izvan škole ispitaju razumiju li poruke te istraže njihovo mišljenje o takvom vidu komunikacije. Neka analizu svog istraživanja objedine u PowerPoint prezentaciji te je izlože svom razredu.
Potaknite s učenicima razgovor o jeziku koji se koristi na internetu. Je li to engleski ili neki drugi svjetski jezik? Je li to engleski kojim uobičajeno govorimo? Po čemu se razlikuje od uobičajenog engleskog?
U nastavku osmislite role play tako da podijelite učenike u dvije grupe - jedna grupa su sociolozi koji istražuju način komunikacije mladih na internetu, a druga teenageri koji odgovaraju na pitanja npr. kakav jezik mladi upotrebljavaju na mreži? Koliko su pristojni jedni prema drugima? Govore li nešto što u izravnoj komunikaciji ne bi rekli?... Neka daju primjere pozitivne i negativne komunikacije na internetu. Nakon razgovora glasnogovornik svake grupe iznosi kratki zaključak o kvaliteti komunikacije mladih na mreži. U produžetku aktivnosti osvrnite se na izradu memova te njihovu ulogu u komunikaciji među teenagerima. Mora li meme uvijek biti sarkastičan? Može li sadržavati afirmativnu sliku i pozitivnu poruku i biti istovremeno duhovit? Podijelite učenike u grupe. Članovi grupe zajednički osmišljavaju i popunjavaju oblak riječi koji ste unaprijed pripremili u Mentimetru (Word Cloud) s pojmovima koji opisuju pozitivnu komunikaciju na mreži – POSITIVE ONLINE COMMUNICATION, primjerice, prijateljska komunikacija, afirmativno izražavanje, pristojnost, uvažavanje različitosti, uključivanje, potpora itd. Potaknite učenike da prije upisivanja pojmove provjere uz pomoć rječnika i/ili online rječnika.
Pojmove koje ste dobili ispišite uz pomoć pisača te izrežite i stavite u kutiju s natpisom „Be positive online!“ Učenici nastavljaju raditi u grupama te svaka grupa uzima jedan pojam iz kutije.
Uputite ih u izradu memova putem alata ToonyTool i na besplatne izvore slika poput Pixabaya. Potaknite učenike da upotrebe afirmativne slike i poruke za izradu memova putem kojih će promovirati pozitivan način komuniciranja na mreži. Svaka grupa izrađuje svoj meme koristeći jednu pozitivnu značajku važnu za jezik na mreži – uključivanje, potpora, prijateljstvo, itd. Npr. Include not exclude; Be supportive not abortive; Praise friendship itd. Uputite učenike da koriste imperativ i/ili modalne glagole. Nakon što izrade memove, mogu ih objaviti na web stranici škole te ih podijeliti sa svojim vršnjacima putem društvenih mreža i pratiti koji će dobiti najviše oznaka LIKE te na sljedećem satu izvijestiti o rezultatima.
Učenicima s teškoćama dajte jasne i kratke upute za izvođenje zadatka. Tijekom podjele u grupe vodite računa da je učenik s teškoćama u grupi s učenicima s kojima ima dobar odnos te koji mu mogu pružiti podršku u radu. Jasno definirajte njegovu ulogu i zadatak unutar grupe u skladu s njegovim mogućnostima. Učeniku s teškoćama pripremite vokabular s nepoznatim riječima i sažetak s imperativom i modalnim glagolima. Demonstrirajte im rad u digitalnim alatima, ukoliko je potrebno dajte im pisane upute napisane po koracima. Učenicima s oštećenjem iz spektra autizma uz pisane upute dodajte i slikovni prikaz, ukoliko je potrebno zajedno s njima prođite kroz digitalni alat i jasnim, kratkim i jednostavnim uputama objasnite im kako koristiti digitalni alat. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenike koji žele znati više uputite da pronađu citate iz djela pisaca engleskog govornog područja koji govore o nužnosti pozitivnih promjena u društvu npr. “Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.”― Oscar Wilde, “The Picture of Dorian Gray” te ih potaknite da ih prilagode u izradi memova koji promoviraju pozitivan način komuniciranja na mreži. Neka za svaki odabrani citat u svoju bilježnicu zapišu obrazloženje. Primjere mogu pronaći na sljedećim poveznicama Famous Literary Quotes, Morality Quotes.
Učenike podijelite u tri grupe. Svakoj grupi zadajte da na internetu pronađu podatke i fotografije sljedećih znamenitosti: Baščanske ploče (prva grupa), Misala po zakonu rimskoga dvora (druga grupa) i Šibenske molitve (treća grupa). Svoja saznanja i podatke neka prikažu na unaprijed pripremljenom online zidu u Padletu (Wall).
Povedite s učenicima razgovor o komunikaciji: što mislite o srednjovjekovnoj pisanoj komunikaciji? Kako su ljudi razmjenjivali poruke prije nego što su nastali mobilni uređaji? Kako učenici danas komuniciraju? Čime se sve služe da bi komunicirali? Kakvim se jezikom služe? Osim slova koriste li još nešto za komunikaciju i zašto?
Jednoj grupi učenika podijelite papir na kojem su glagoljička slova, drugoj grupi papir sa slovima bosanice, a treća grupa neka uzme mobitel.
Svaka grupa treba u pet minuta osmisliti poruku koju će napisati drugoj grupi (prva grupa glagoljicom, druga grupa bosanicom, a treća grupa mobitelom, ali tako da iza svake druge napisane riječi treba upotrijebiti jedan simbol umjesto riječi). Svoje poruke učenici neka fotografiraju vlastitim uređajima i objave na postojećem online zidu. Učenici će nakon toga pokušati otkriti što piše u poruci. Razgovarajte o porukama koje su dobili. Zašto su imali poteškoće prilikom otkrivanja značenja?
Sada neka svaka grupa učenika iz čitanke odabere jednu pjesmu prema vlastitom izboru. Neka prvu strofu pjesme prepišu u Wordu tako da svaku riječ dužu od tri slova zamijene simbolom, emojiem ili bilo kojim znakom iz Worda, a da nije riječ. Uputite učenike da njihov simbol značenjski treba biti povezan s riječju koju opisuju. Nakon toga neka fotografiraju svoj uradak i objave na Padlet. Zatim neka učenici pokušaju otkriti što se krije iza znakova kojima su se služili. U komentarima objave neka napišu svoj prijevod poruke. Razgovarajte o ishodima koje ste dobili.
Učenike motivirajte na služenje hrvatskim standardnim jezikom. Svaki dan postavite jednu objavu na postojećem online zidu u Padletu koju učenici trebaju komentirati te međusobno komunicirati i komentirati služeći se standardnim hrvatskim jezikom. Učenike koji će u definiranom roku, primjerice tjedan dana, poštivati normu hrvatskog standardnog jezika pohvalite i nagradite.
Učenicima s teškoćama osigurajte smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika. Jasno odredite njihovu ulogu i zadatke u grupi kako bi im osigurali uspješnost, posebice ako u razredu imate učenika iz spektra autizma, potrebno je da bude u grupi učenika s kojima se osjeća ugodno. Tijekom podjele zadataka vodite računa o zadatku koji ćete dati grupi u kojoj je učenik s teškoćama tako da bez obzira na svoje teškoće može biti aktivan i uspješan član grupe. Važno je da kod podjele zadataka učenike vodite jasnim i kratkim uputama te pratite njihov rad i pružate podršku ukolko je to potrebno. Pri korištenju alata Padlet demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koristi i provjerite jesu li sve razumjeli. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu te prema potrebi omogućite rad u paru. Za slijepe učenike, ako koriste čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Ako ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda. Učeniku s motoričkim oštećenjem gornjih ekstremiteta pružite fizičku podršku ili pomoć asistenta kod korištenja digitalnih alata. Važno je da asistent pruža isključivo fizičku podršku tijekom rada, a ne da radi umjesto učenika. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
S učenicima koji žele znati više dogovorite temu kratkog teksta koji će napisati glagoljicom, bosančicom i standardnim hrvatskim jezikom koji će napisati služeći se glinom. U glini neka urežu poruku te je izlože u školskom prostoru predviđenom za izložbu.
Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Hrvatski pravopis. Preuzeto s http://pravopis.hr/pravila/ (1.7.2020.)
Hašek - aplikacija za računalnu provjeru pravopisa. Preuzeto s https://ispravi.me/info/ (1.7.2020.)
IKZ studentski projekti. Glagoljica. Preuzeto s http://ikzstudentskiprojekti.ffzg.hr/Glagoljica/index.html (17.8.2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.