Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Moje radno mjesto

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: obavijesni neknjiževni tekst, svrha čitanja, grafička struktura teksta
  • GK: vrste glazbe, vokalna glazba, instrumentalna glazba
  • MAT: mjerne jedinice, opseg geometrijskih likova, površina geometrijskih likova
  • POV: obrazovanje, stara Grčka
  • IZVAN: tople i hladne boje, statično, dinamično
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Mali trikovi čuda čine

Pripremite u košari listiće za igru dopunjavanja rečenica (npr. Moj radni stol je…; Na mom radnom stolu…; Dok sjedim za svojim radnim stolom, osjećam…; Za organizaciju radnog stola…; Zatrpan radni stol…; Uredan radni stol…; Ne mogu učiti dok mi je stol…; Zamišljam radni stol koji…). Dajte učenicima da izvlače listiće, čitaju početak rečenice i sami predlože završetak.

Pokazujući fotografiju koja prikazuje primjer dobre organizacije radnog stola potaknite učenike na čitanje neknjiževnog obavijesnog teksta. Taj neknjiževni tekst, koji sadrži savjete o organizaciji radnog stola, pripremite ranije, pazeći da tekst bude popraćen naslovom, podnaslovom i fotografijama. Naglasite učenicima da, dok čitaju, trebaju, radeći u parovima, u dokumentu u Wordu zapisati ključne riječi i kratke bilješke te uočiti ulogu fotografija priloženih uz tekst. Uz pomoć ključnih riječi i bilješki nek učenici prepričavaju tekst te razgovarajte o tome što su već ranije znali i što je od navedenog već primijenjeno u organizaciji njihovog radnog mjesta za učenje. Pitajte ih i što su novoga saznali te zajednički prokomentirajte grafičku strukturu teksta, tj. povezanost teksta s naslovom, podnaslovom i fotografijama priloženim uz tekst.

Uputite učenike na istraživanje mrežnih stranica o trikovima dobre organizacije radnog mjesta za učenje, primjerice: Organizacija prostora za učenje, Radni prostor za uspješno učenje, pravilno sjedenje za računalom i pitajte ih bi li svrha takvog čitanja bila osobna ili javna. Ideje iz tekstova o preuređenju radnih stolova i svoje vlastite ideje neka zapišu u dokument u Wordu, a potom ideje razmijene razgovarajući s drugim učenicima. Ideje o uređenju svog radnog prostora učenici mogu kod kuće realizirati, a fotografije trikova, koje su primijenili u uređenju svojih radnih stolova, postaviti u zajedničkoj virtualnoj izložbi u Padletu.

Postupci potpore

Osmislite jednostavne primjere rečenica za dopunjavanje te provjerite razumijevanje kod učenika s intelektualnim teškoćama. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma pripremite i slikovne prikaze rečenica. Pri prikazu fotografije organizacije radnog mjesta, učenicima s oštećenjem vida detaljno opišite što se nalazi na fotografiji. Pripremite jednostavan tekst, s istaknutim ključnim pojmovima za učenike s intelektualnim teškoćama, kako bi ih samostalno mogli izdvojiti kao bilješke. Pripazite na broj fotografija i veličinu teksta za učenike s teškoćama pažnje. Pripremite smjernice za pisanje bilješki iz teksta. Primjerice, navedite korake koji će biti smjernica učeniku (1. Pročitaj prvu rečenicu. 2. Podcrtaj riječi koje su ti važne (ključne riječi), itd). Pripremite i predložak za pisanje bilješki, primjerice natuknice ili tablicu kao okvir za pisanje, što će biti velika podrška učenicima s teškoćama pisanja i grafomotorike. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu osmisliti i prezentirati ideje za uređenje nekog školskog prostora te ih predložiti na Vijeću učenika.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Mali trikovi čuda čine

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.5.3. Učenik čita tekst, izdvaja ključne riječi i objašnjava značenje teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Učenje uz glazbu - da ili ne?

Započnite aktivnost eksperimentom u kojem ćete od učenika tražiti da s razumijevanjem svatko u sebi pročita kratak tekst (npr. Što znaš o harfi?) nakon kojeg ćete putem kraćeg kviza izrađenog u digitalnom alatu MS Forms provjeriti koliko su razumjeli i zapamtili sadržaj teksta. Tijekom čitanja, na uređaju za audioreprodukciju, pustite popularnu pjesmu učenicima bliske glazbe koja se trenutačno nalazi na vrhu glazbenih ljestvica. Nakon čitanja i provedenog kviza razgovarajte s učenicima koliko im je glazba pomogla i/ili odmogla tijekom čitanja sadržaja koje su trebali razumjeti i usvojiti. Kako pojedine glazbene sastavnice kao što su izvođači, tempo i dinamika mogu utjecati na tijek učenja? Na što bi trebalo obratiti pozornost kada se odluče učiti uz glazbu. Zaključke zapišite i postavite na vidljivo mjesto u učionici.

Učenicima podijeljenima u skupine ili parove zadajte sljedeće zadatke:

  1. pronađite tri skladbe/pjesme uz koje bi nastavne sadržaje bilo lakše i zabavnije učiti, a koje ne bi ometale tijek učenja
  2. pronađite tri skladbe/pjesme uz koje bi tjelovježba ili kućanski posao bili manje teški i opterećujući
  3. pronađite tri skladbe/pjesme uz koje bi se nakon napornog zadatka ili dana mogli najbolje opustiti.

Skladbe ili pjesme mogu biti različitih stilova i vrsta glazbe. Učenici koriste internetske preglednike u svrhu izrade zadatka. Svoje ideje predstavljaju u razredu puštajući samo isječke glazbenih primjera.

Postupci potpore

Pri oblikovanju teksta pazite na veličinu fonta (Arial 14 pt), razmak između riječi, prored za učenike s teškoćama učenja. Provjerite razumijevanje riječi u tekstu, osobito kod učenika s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. Tijekom slušanja skladbi obratite pozornost na jačinu glazbe, blizinu učenika izvoru zvuka, primjerice kod učenika s preosjetljivošću na zvukove. Za učenike oštećena sluha pripremite kratak opis skladbe (brzina, dinamika, izvođač). Nakon slušanja, za potrebe razgovora o skladbi, pripremite tablice s naznačenim pitanjima. Primjerice u prvom stupcu je napisano pitanje: Glazba mi je pomogla pri čitanju teksta, a u sljedećem stupcu su odgovori DA/NE te učenik može zaokružiti svoj doživljaj. Za rad u skupinama, za učenike s poremećajem iz spektra autizma i intelektualnim teškoćama pripremite slikovne prikaze aktivnosti i situacija navedenih u pitanjima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu prikupiti ideje i glazbene prijedloge svih razrednih skupina te ih posložiti u playlistu koristeći zajednički Online Word dokument u koji će postaviti poveznice na navedene skladbe te predložiti učiteljima ostalih predmeta da ih koriste u svojoj nastavi kao poticaj i motivaciju za učenje.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Učenje uz glazbu - da ili ne?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK A.5.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • OŠ GK A.5.4. Učenik temeljem slušanja glazbe razlikuje vokalnu, instrumentalnu i vokalnoinstrumentalnu glazbu te različite izvođačke sastave.
  • OŠ GK C.5.1. Učenik na osnovu slušanja glazbe i aktivnog muziciranja prepoznaje različite uloge i vrste glazbe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Razred, škola, dom - površina je po mom

Aktivnost započnite ponavljanjem formula za izračunavanje opsega i površine pravokutnika i kvadrata, kao i mjernih jedinica. Ponavljanje možete napraviti u LearningApps alatu u obliku uparivanja formule za izračunavanje i geometrijskog lika ili formule i mjerne jedinice. U svrhu motivacije učenike upitajte znaju li što je Državni pedagoški standard. Pripremite iz njega izvadak o broju učenika članak 8., stavak (1) te površini učionice čl. 23., stavak (1). Provedite usporedbu broja učenika u razredu i površinu učionice s propisanim standardom. Učenike podijelite u tri homogene grupe, s obzirom na njihove sposobnosti. Prva grupa zadužena je za mjerenje i izračunavanje volumena učionice. Druga grupa izračunava površinu učionice, a treća površinu klupe. Načine mjerenja, odabir formule i konačno rješenje učenici u svakoj grupi pišu na list papira, stavljaju na razredni pano i prezentiraju razredu.

Svi zajedno odgovaraju na pitanja i donose zaključak:

Koliko površine, od ukupne površine razreda, otpada na učeničke klupe?

Kolika površinu, obzirom na broj učenika, otpada na svakog učenika? Sjetite se Državnog pedagoškog standarda, čl. 23. “Mjerila za prostore u osnovnim školama” te napravite i usporedbu veličine učionice, s brojem učenika, koliko kvadrata otpada na svakog učenika, a koliko je propisano prema standardu?.

Koliki dio volumena razreda otpada na jednog učenika?

Zadatak je za učenike da kod kuće izmjere isto. Moraju izmjeriti površinu svoga radnog stola ili stola na kojem pišu zadaće, površinu prostorije u kojoj ispunjavaju svoje školske obaveze i volumen prostorije svoga radnog mjesta za učenje.

Dobiveni rezultati u školi i kod kuće se uspoređuju. Može se izvesti zaključak koliko učenika ima veću površinu prostora za učenje koja otpada na njih same kod kuće, a koliko učenika manju. Je li površina prostora za učenje kod kuće presudna za uspjeh učenika u školi?

Postupci potpore

Pripremite podsjetnike s formulama izračunavanja opsega i površine pravokutnika i kvadrata. Na podsjetniku se nalazi crtež geometrijskih likova na kojem označite različite stranice pravokutnika različitim bojama kako bi učenik s perceptivnim teškoćama razlikovao kvadrat i pravokutnik. Osigurajte ravnopravno sudjelovanje učenika u grupi, po potrebi omogućite rad u paru unutar grupe (učenik s diskalkulijom, drugi učenik podrška pri računanju). Pojam Državni pedagoški standard potrebno je potkrijepiti primjerima i razumljivim rječnikom učenika, osobito učenicima s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. Semantički pojednostavite članke koji se pojavljuju u tekstu. U uputama zadatka istaknite poznate i nepoznate podatke te ih izdvojite. Neka uputu prati skica učionice. Ako je učionica pravokutnog oblika, označite različitim bojama njenu širinu i dužinu radi lakšeg razlikovanja geometrijskih likova. Uz uputu, učenicima je napisana formula za izračunavanje površine i opsega (učenici s intelektualnim teškoćama, teškoćama učenja). Za domaću zadaću učenicima konkretno zadajte predmete koje će mjeriti, osobito učenicima s intelektualnim teškoćama. Broj predmeta mjerenja prilagodite sposobnostima učenika. Radi lakše usporedbe mjerenja radnog mjesta kod kuće i u školi, pripremite tablice s podacima (širina, dužina) u koju će učenik upisati rezultate svojih mjerenja (dva stupca: kod kuće i u školi).

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu izraditi plakat u digitalnom alatu Canva o podacima prikupljenima u mjerenju i izračunavanju površina u razredu i kod kuće.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Razred, škola, dom - površina je po mom

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.5.5. Računa s decimalnim brojevima.
  • OŠ MAT D.5.2. Odabire i preračunava odgovarajuće mjerne jedinice.
  • OŠ MAT D.5.4. Računa i primjenjuje opseg i površinu geometrijskih likova.
  • OŠ MAT D.5.5. Računa i primjenjuje volumen kocke i kvadra.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Učenje u Grčkoj = grčenje

S učenicima povedite razgovor o tome vole li ići u školu i učiti te što im sve olakšava učenje, kakva je njihova svakodnevna rutina učenja, gdje uče, kako je organiziran njihov prostor za učenje…

Prezentirajte učenicima Galeriju slika tzv. Douris vaza iz 5. st. pr. Kr. koja prikazuje scene edukacije u antičkoj Grčkoj. Učenicima prezentirajte interaktivni zadatak koji mogu rješavati metodom razmijeni misli u paru, s pitanjima o vrsti povijesnih izvora o razdoblju kojem vaza pripada, koji su predmeti prikazani na vazi te koji je društveni sloj prikazan na vazi. Učenici također mogu opisati vazu, pokušati slici dati naziv ili osmisliti pitanja koja bi postavili prikazanim osobama…

Neka učenici odgovore što na slici nedostaje. Nečija odsutnost govori glasnije nego prisutnost: na slici, naime, nedostaju djevojčice/djevojke, kojima u staroj Grčkoj obrazovanje najčešće nije bilo dostupno.

Učenici pomoću alata Mentimeter (potrebno je odabrati opciju Open ended) uspoređuju svoje mjesto za učenje s onim iz doba stare Grčke (vjerojatno će primijetiti osnovnu razliku - na slici nema stola, zatim su tu tehnološke promjene koje je donio prolazak tisućljeća, danas i djevojčice imaju svoje radne stolove te im je obrazovanje dostupno; s druge strane, neke stvari se nisu promijenile - aktivnosti čitanja i pisanja dio su naše svakodnevnice i dalje mlađe poučavaju stariji i odrasliji... U maniri grčkog umjetnika, u tehnici po izboru, učenici crtaju svoju vazu na kojoj je prikazano njihovo radno mjesto te na taj način likovno izražavaju kontinuitet i promjenu.

Postupci potpore

Za praćenje razgovora o učenju pripremite pitanja na listu papira za učenike s teškoćama pažnje. Pripremite sliku Dorius vaze te ju pokažite učenicima. Pripazite na veličinu i jasnoću slike kako bi učenici s teškoćama vidne percepcije, teškoćama vida, mogli uočiti detalje. Pripremite lente vremena na kojima će biti obilježeno 5. stoljeće te neki događaj koji učenici mogu povezati s istim stoljećem (sadržaj koji ste već učili). Za metodu Razmijeni misli u paru pitanja zapišite na papir te ih dajte učenicima s teškoćama pažnje i poremećajem iz spektra autizma. Broj pitanja prilagodite sposobnostima učenika (manji broj pitanja učenicima s teškoćama pažnje). U dijelu zadatka gdje učenici zaključuju što nedostaje na vazi, ponovno usmjeravajte pitanjima koja mogu biti u pisanome obliku. Usmjerite učenike na promatranje vaze na listu papira. Za usporedbu svog radnog mjesta i radnog mjesta učenika u staroj Grčkoj pripremite tablicu s dva stupca. U svakom se stupcu nalazi pitanje na koje učenik odgovara riječju ili crtežom. Za učenike s teškoćama u pisanju, pripremite odgovore višestrukog izbora ili crteže koje učenik zaokružuje. Za učenike s teškoćama grafomotorike, motoričkim teškoćama, pripremite predložak vaze na kojem učenik može nacrtati svoje radno mjesto.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više uputite na prikladne izvore kako bi osvijestili da, iako živimo u 21. stoljeću, te je tehnologija koja im pomaže u obrazovanju napredovala, jako velikom broju djece još su jedva dostupni uvjeti obrazovanja iz stare Grčke, primjerice: Fotografija koja je rastužila svijet: Đaci slušaju učitelja, a oko njih je pustoš.

Učenici istražuju u kakvim se uvjetima obrazuju stotine tisuća djece koja djetinjstvo provode u izbjegličkim kampovima diljem svijeta. Kako biste potragu suzili te učenicima geografski približili, istraživanje možete ograničiti samo na izbjegličke kampove iz susjednih zemalja (npr. BiH), dakle one na našem pragu.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Učenje u Grčkoj = grčenje

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ POV A.5.1. Učenik objašnjava dinamiku i promjene u pojedinim društvima u prapovijesti i starome vijeku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

Oblikujmo prostor za učenje!

Učenici neka se za ovaj sat pripreme tako da fotografiraju svoje radno mjesto kod kuće i postave na pripremljeni online zid u alatu Padlet. Fotografije možete projicirati na ploču, a nakon što ih zajednički promotrite, neka učenici komentiraju kako čije mjesto izgleda. Povedite raspravu o tome postoje li neka pravila, kako bi radno mjesto trebalo izgledati? Razgovor usmjerite prema općim preporukama (izvor svjetlosti na strani suprotnoj od ruke kojom pišemo, poželjan sjedeći stav tijela, ergonomija stolca, pravilno sjedenje za računalom, uvijek učiti na istom mjestu, bez okolinskih faktora koji ih ometaju). Nakon toga možete povesti raspravu o osobnim navikama - tko je uredan ili neuredan, tko sluša glazbu, je li to glazba s riječima ili bez… i što je od svega toga za njih bolje. Što mislite, može li vam nešto u vašoj okolini pomoći da lakše učite? Zajedno na fotografijama pronađite što bi to moglo biti. Primjerice, nečija fotografija pokazuje kako nema drugih stvari na radnom stolu, osim onih koje su potrebne za učenje. Što mislite kako boje kojima smo okruženi utječu na naš radni učinak? Znanstvenici su proučavali utjecaj boja na ljudsku psihu i došli su do zaključka da narančasta boja potiče mentalnu aktivnost i kreativnost. Je li narančasta topla ili hladna? Učenicima ponovite koje su to tople i hladne boje te njihova svojstva – dojam približavanja ili udaljavanja te dojam statičnosti ili dinamičnosti. Definirajte pojmove statično i dinamično. Na projiciranim primjerima, npr. - Piet Mondrian: Kompozicija s velikom plavom plohom, 1921. i Joan Miró: Osobe i pas na Suncu, 1949. možete povezati statično u geometrijskim oblicima s hladnim bojama, a dinamično u slobodnim, organskim oblicima s toplim bojama.

Pozovite učenike da iskažu svoje dojmove o statičnom i dinamičnom u umjetničkm djelima. Možemo li iz današnje rasprave izvući najmanje dva pravila za kvalitetnu organizaciju radnog mjesta? Zapišite ih na ploču. Geometrijskim ili slobodnim likovima u hladnim bojama ili toplim bojama i tekstom, učenici neka osmisle i izrade plakat u online programu Canva. Pri izradi treba paziti da plakat sadrži barem dva univerzalna pravila za kvalitetno radno mjesto, a ostala neka budu ona koja pomažu njima u koncentraciji i boljem učenju. Nakon što završe s izradom, bitno je razgovarati o rezultatima. Može ih se razvrstati u četiri skupine – geometrijski likovi i tople boje, geometrijski oblici i hladne boje, slobodni oblici i hladne boje, slobodni oblici i tople boje. Učenici mogu usporediti svoj rad i radove drugih učenika te ukazati na zanimljiva rješenja ili moguća poboljšanja.

Izvannastavna aktivnost

Oblikujmo prostor za učenje!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Razvijati vizualno i likovno mišljenje te vizualnu i likovnu pismenost.
  • Vježbati tehničke i izražajne mogućnosti novih medija.
  • Procijeniti utjecaj prostornoga oblikovanja okoline na vlastiti život.
  • Uočiti važnost vizualne komunikacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Institut za društvena istraživanja u Zagrebu (2020), Organizacija prostora za učenje - Za učenike 5.- 8. razreda osnovne škole. Youtube videozapis. (13. 8. 2020.)

Buljat, M. (2018) Poticajna okolina za učenje, diplomski rad, ERF Sveučilišta u Zagrebu (13. 8. 2020.)

Jadan, E. (2018) Učenje uz glazbu - stavovi i interesi učenika osnovnih škola sedmih i osmih razreda, završni rad, Muzička akademija, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli (13. 8. 2020.)

Jensen, E. (2003) Super nastava: Nastavne strategije za kvalitetnu školu i uspješno učenje, Educa, Zagreb

Marić, I.(2019) Upotreba glazbe tijekom učenja studenata sveučilišnih studija, završni rad, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku (13. 8. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.