Nakon obrade trigonometrijskih omjera upitajte učenike znaju li gdje se oni koriste. Upitajte ih kako bi se organizirali kad biste im rekli da imaju par dana za istraživanje primjene omjera i predaje rada u digitalnom obliku i to svaki učenik za sebe. Bi li im bilo jednostavnije kad bi mogli s nekim surađivati i razmjenjivati ideje.
Podijelite učenike u grupe i kreirajte svakoj grupi online prostor za suradnju npr. u Teamsu. Grupama zadajte projektni zadatak npr. primjena trigonometrijskih omjera u navigaciji/graditeljstvu, ali ne usmeno, nego im postavite obavijest u virtualnu učionicu s opisom projekta, rokom za predaju, načinom predaje i elementima vrednovanja. Poseban naglasak u vrednovanju stavite na suradnički rad u online okružju.
Učenici na početku svaki za sebe samostalno istražuju zadanu temu te svoja saznanja i/ili ideju dijele s ostalim članovima svoje grupe kao objavu u online okružju. Nakon što su svi članovi grupe iznijeli svoje ideje, zajednički odlučuju u kojem će smjeru razvijati svoj projektni zadatak.
Izrađuju plan rada grupe, dodjeljuju si zadatke i rokove, organiziraju video sastanke (napomenite im da je potrebno odraditi bar jedan ovakav sastanak) i rade na zajedničkim dokumentima. Konačan rezultat projektnog zadatka učenici prikazuju koristeći Wakelet, alat za uređivanje, organizaciju i podjelu sadržaja izuzetno pogodan za projektne zadatke. Vi pratite njihovu aktivnost u virtualnoj učionici te odgovarajte na njihove eventualne upite.
Po završetku izrade projekata sve stranice Wakelet grupe mogu podijeliti međusobno i prezentirati svoj rad u razredu.
Nakon izlaganja učenicima podijelite 2 upitnika koristeći primjerice Forms, jedan za samovrednovanje, a drugi za vrednovanje. Upitnik za samovrednovanje je zapravo upitnik o zadovoljstvu rada njihove grupe, tj. jesu li svi odrađivali svoje zadatke, koliko je bilo jednostavno/složeno raditi u online okružju, itd. Upitnik za vrednovanje služi za ocjenjivanje projektnih zadataka ostalih grupa.
Prokomentirajte s učenicima o tome koliko su (ne)zadovoljni ovakvim načinom rada, koje su prednosti, a koji nedostaci, kako bi te nedostatke mogli promijeniti u nove prilike za svoj osobni rast i razvoj.
Nakon predaje svih projektnih zadataka uputite učenike da pregledaju i recenziraju jedan do dva projektna zadatka na kojima oni sami nisu radili. Za svaki rad u formatu teksta (npr. Word Online) učenik piše što je u projektnom zadatku bilo dobro, ima li eventualnih pogrešaka i na koji način ih grupa može popraviti, objašnjava zašto je nešto pogrešno, daje ideje o tome kako se rad može poboljšati ili čak proširiti. Gotove recenzije učenici mogu postaviti na stranicu Wakeleta kako bi ona bila vidljiva svim članovima te grupe.
Nakon predaje svih projektnih zadataka uputite učenike da pregledaju i recenziraju jedan do dva projektna zadatka na kojima oni sami nisu radili. Za svaki rad u formatu teksta (npr. Word Online) učenik piše što je u projektnom zadatku bilo dobro, ima li eventualnih pogrešaka i na koji način ih grupa može popraviti, objašnjava zašto je nešto pogrešno, daje ideje o tome kako se rad može poboljšati ili čak proširiti. Gotove recenzije učenici mogu postaviti na stranicu Wakeleta kako bi ona bila vidljiva svim članovima te grupe.
Podijelite učenike u grupe na sljedeći način: pripremite pet jednostavnijih zadataka iz područja kvadratnih jednadžbi te svakom učeniku zadajte jedan od tih zadataka. Nakon što riješe zadatak, zbroj rješenja predstavlja broj grupe kojoj učenik pripada.
Članovi grupe ostaju sjediti na mjestu, a komunicirat će, dogovarati se i rješavati zadatke koristeći obrazovnu brbljaonicu Chatzy koju ćete pripremiti i unutar koje ćete kreirati grupe. U Chatzyu se mora registrirati samo učitelj, otvoriti chat sobe te podijeliti poveznice učenicima. Učenici se u svoju chat grupu prijavljuju imenom i prezimenom.
Kako biste im ukazali na mogućnost ulaska nepoznatih osoba u nezaštićena virtualna okružja (ako se poveznica dijeli nepoznatim osobama ili objavi javno), uđite tijekom odrade zadataka u jednu ili dvije sobe pod nepoznatim imenom te, iz unaprijed pripremljenog dokumenta, zalijepite rečenice kojima ćete ih omesti u radu. Učenici ne znaju unaprijed da će netko upasti u njihovu sobu.
Pripremite zadatke primjene kvadratne funkcije, podijelite poveznice za chat grupe na online zidu Padlet (Shelf) i pustite učenike da se sami organiziraju. Učenici svojoj grupi pristupaju imenom i prezimenom. Unutar grupe komuniciraju isključivo putem brbljaonice, dogovaraju se tko će koji zadatak i na koji način riješiti. Budući da se radi o kvadratnoj funkciji, uputite ih da zadatke mogu riješiti u programu dinamičke geometrije Geogebra, ali objašnjenja i rješenja moraju postaviti u grupu.
Nakon isteka vremena koje ste im dodijelili, grupe prezentiraju i objašnjavaju kako su se organizirali unutar grupe, prikazuju i dijele s ostatkom razreda način komunikacije te rješenje jednog od zadataka.
Povedite raspravu o prednostima i nedostacima ovakvog načina suradnje. Koji oblik je lakši i zašto, klasični gdje sjede za istim stolom ili ovaj. Naglasite da u ovo doba digitalizacije i nastave na daljinu digitalna komunikacija jest izazov kojeg moramo savladati i prihvatiti.
Grupe koje su imale anonimnog posjetitelja posebno uputite da objasne što su napravile. Naglasite da se i u virtualnoj učionici ili grupi moraju pridržavati pravila lijepog ponašanja i komunikacije te paziti na opasnosti komunikacije s nepoznatim osobama.
Tijekom podjele zadataka, vodite računa da učenik s teškoćama može točno riješiti zadatak jednadžbe. Jasnim i kratkim uputama učenicima s teškoćama objasnite zadatak. Tijekom podjele učenika s teškoćama u grupe prema broju omogućite im premještaj u drugu grupu ako se u toj ne osjećaju dobro. Tijekom rada u grupi važno je da se učeniku s teškoćama može pomoći te da je on njezin aktivan član. Učenicima s ADHD-om objasnite pravila rada u grupi te jasno definirajte njihovu ulogu i zadatak, često tijekom sata pratite njihov rad i potičite ih. Omogućite im pisane upute za aplikacije koje ćete koristiti tijekom zadataka. Za učenike sa senzoričkim teškoćama i teškoćama iz spektra autizama pripremite prilagođene upute koje sadrže slikovne prikaze. Učeniku s teškoćama, posebice učeniku s oštećenjem vida, omogućite rad u paru unutar grupe. Osigurajte mu korištenje asistivne tehnologije, a ako koristi čitač ekrana, provjerite podržava li čitač aplikaciju. Učeniku s teškoćama trebate omogućiti da aktivno iznosi svoje mišljenje o ovakvom načinu rada. Ako ga ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz para. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Kreirajte posebnu grupu u kojoj će se udružiti učenici koji žele znati više i koji će unutar nje na sličan način kao na satu riješiti projektni zadatak “Primjena kvadratne jednadžbe u svakodnevnom životu”. Članovi grupe se dogovaraju, komuniciraju, smišljaju i rješavaju zadatak unutar grupe, zajedno ga kreiraju u programu za izradu prezentacije primjerice Sway. Projektni zadatak učenici prezentiraju pred razredom.
Za uvod u aktivnost ponovite s učenicima što su do tada učili iz programiranja pomoću kratkog kviza u alatu Kahoot. Nakon što odigraju kviz, otvorite pitanja, analizirate i komentirajte odgovore.
Učenike podijelite u grupe od 3 do 4 učenika unutar razreda. Za svaku grupu kreirajte tim u virtualnoj učionici u Teamsu, sustavu za suradnju timova. Učenicima prethodno pripremite dodatne nastavne materijale za računalno razmišljanje i programiranje, primjerice zadatke s natjecanja Dabar, kategorija za SŠ Giga Dabar.
Svaki tjedan će po jedan učenik iz grupe odabrati problem iz ponuđenih zadataka koji ostali učenici iz grupe trebaju zajednički riješiti. Zadaci mogu biti: analiza problema, opis postojećeg algoritma, prepoznavanje algoritamskih struktura, opis djelovanja pojedinih matematičkih i logičkih operacija itd. Svaki tjedan postavite obavijest i označite učenika koji je na redu za osmišljavanje zadatka. Razradite rubrike koje sadrže razine postignuća te konkretne sastavnice vrednovanja kako bi učenici u grupi međusobno vrednovali rad svojih vršnjaka i napisali što je tko konkretno radio. Rubrike podijelite svakoj grupi u Teamsu. Svaki tjedan provjerite i pratite rad i napredak svojih učenika. Nakon rješavanja zadatka, možete s učenicima povesti raspravu o procesu rješavanja problema, kako su se osjećali, koliko su dobro surađivali te mogu li istaknuti čime su bili zadovoljni, a čime nisu i zašto.
Zadatke provjerite i po potrebi korigirajte, objedinite ih te provedite razredno natjecanje kako bi se dobila najuspješnija grupa.
Tijekom podjele učenika u grupe vodite računa o učenicima s teškoćama, stavite ih u grupu vršnjaka s kojima dobro surađuju. Učenicima s teškoćama kratkim i jasnim uputama objasnite što se od njih očekuje u ovom zadatku i kako će zadatak izgledati. Podijelite pisane upute kako koristiti aplikacije koje se traže unutar zadatka. Dodatne nastavne materijale prilagodite tako da ih mogu koristiti i učenici s teškoćama. Učeniku s oštećenjem vida omogućite korištenje asistivne tehnologije te provjerite podržava li čitač aplikaciju. Učeniku s teškoćama pružite podršku, dodatna objašnjenja ako za to bude potrebe kad dođe njegov red za zadavanje problema učenicima iz grupe. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka pripreme pitanja za razredno natjecanje na način da svaki tim dobije onoliko zadataka koliko je članova tima. No, neka se uvede pravilo natjecanja da sljedeći član tima smije početi rješavati zadatak tek kad prethodni član završi svoj. Tim koji je prije završio i imao više točnih zadataka pobjeđuje.
Primjenjivost štafetnih igara je vrlo velika. Štafetne igre imaju natjecateljski karakter u kojima je cilj da se kretanjem preko raznih prepreka i uz pomoć raznovrsnih rekvizita usvajaju nova znanja, vještine i navike. Podijelite učenike u više grupa kako bi sama igra bila brža i zanimljivija, a učenici motiviraniji. Predstavite učenicima štafetnu igru, sve potrebne rekvizite i sprave te je demonstrirajte kako bi učenici dobili bolju predodžbu o izvedbi koju trebaju provesti. Svaka grupa dobiva jednog učenika iz druge grupe čiji je zadatak nadgledati tijek provođenja i ispravnost izvođenja igre. Ako dođe do pogreške prilikom izvođenja, po završetku igre ta grupa dobiva negativan bod (1 sekunda manje na ukupan rezultat). Suradnjom i dogovorom unutar grupe nastoje sljedeći put pravilno izvesti zadanu aktivnost kako bi ostvarili što bolji plasman. Vrijednost štafetne igre je u timskom radu svih sudionika gdje stječu sve kvalitete natjecateljskog duha i poštenog ponašanja.
Kako bi se što bolje mogao pratiti napredak grupa na duži vremenski period, pripremite i podijelite zajedničku tablicu u Excelu Online u koju će predstavnici grupa upisivati podatke o postignutim rezultatima. Ostali učenici će samo pratiti sadržaj u tablici, odnosno postignuća po grupama i komunicirati s ostalim učenicima putem komentara. Pri tom se moraju pridržavati Pravilnika o sigurnoj i odgovornoj upotrebi informacijsko-komunikacijske tehnologije škole ili Kućnog reda škole. Nakon određenog vremena predstavnici grupa rade usporednu analizu podataka pojedine grupe i njenog napretka kao i svih grupa međusobno.
Na kraju aktivnosti proglasite najbolju razrednu grupu koja je napravila najveći napredak. Razredne rezultate usporedite s ostalim razredima u školi kako bi proglasili najbolju grupu.
Učenike s teškoćama podijelite u grupe učenika s kojima dobro surađuju i koji im mogu pomoći. Za ovu aktivnost možete organizirati parove unutar grupe posebice za učenike s oštećenjem vida. Tijekom izvedbe štafetne igre uključite učenika s teškoćama ako je to moguće, a igru prilagodite tako da on može sudjelovati. Možete produljiti vrijeme ili ukloniti prepreke koje s obzirom na teškoću koju ne može savladati. Ako učenik s teškoćama ne može sudjelovati u štafeti zbog većih motoričkih oštećenja, može dobiti ulogu suca koji će nadgledati ispravnost i tijek provođenja aktivnosti. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više osmišljavaju vlastitu štafetnu igru koju će popratiti videozapisom u digitalnom alatu EDpuzzle. Učenici na nastavi provode osmišljenu igru te slijedi rasprava o pravilnosti izvedbe po grupama.
U današnje vrijeme digitalnih tehnologija jedan od najbržih i najjednostavnijih načina razmjene ideja i suradnje odvija se putem različitih videokonferencija. Kako biste osnažili svoje učenike za buduće tržište rada te im pomogli da steknu bolje vještine prezentiranja, komunikacije, suradnje, razvijanja poduzetničke ideje, dogovaranja partnerstva, govorenja na stranim jezicima i sl. potaknite ih da se uključe u tzv. StudentsMeet videokonferencije.
StudentsMeet videokonferencije su videokonferencije učenika za učenike putem kojih učenici iz različitih škola diljem svijeta u formatu od 3 do 7 minuta prezentiraju na određenu temu putem nekog videokonferencijskog alata (npr. Zoom, Adobe Connect, Webex). Učenici prije pripremanja prezentacije istražuju o temi te se što bolje pripremaju kako bi vrlo kratko i jasno prenijeli svoje informacije. Neka ovo bude Studentsmeet na točno definirano temu "Rješavanje sukoba u digitalnom okružju". Učenici mogu istražiti kako bi riješili neke neugodne situacije na društvenim mrežama, kako pravilno reagirati i kome se obratiti za pomoć, koliko je bitna sloboda govora, kako se neprimjereni sadržaji na društvenim mrežama mogu prijaviti i sl.
Kako biste sa svojim učenicima realizirali ovaj online događaj prvo pronađite partnere na društvenim mrežama (Facebook, Twitter). Predložite kolegama ideju i pozovite ih da se sa svojim učenicima uključe u StudentsMeet međunarodnu videokonferenciju. Za promoviranje ovog online događanja kreirajte poster u alatu Canva te ga objavite na školskim mrežnim stranicama i na Portal škole.hr. Pozovite i one škole čiji učenici ne moraju direktno sudjelovati u prezentacijama već mogu samo slušati prezentacije ostalih učenika.
Dogovorite određeni dan i sat kada bi se videokonferencija održala. Svakako barem dan prije testirajte videokonferencijsku sobu sa svojim učenicima i učenicima partnerskih škola kako bi otklonili bilo kakve tehničke poteškoće.
Izradite certifikat za svakog učenika koji je sudjelovao u organizaciji i provedbi StudentsMeet videkonferencije kao tehnička podrška, novinar, promotor i/ili predavač, isto učinite i za njegovog mentora. Certifikate možete izraditi koristeći predložak iz alata Canva, online grafičkog editora.
Education world. Online Chat: Ideas for Classroom Use (13.8.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.