Prije provođenja ove aktivnosti istražite mrežnu stranicu Kinderweltreise i pregledajte informacije o školi koje se nude za Ekvador, Australiju, Keniju, Mongoliju i Kanadu ili sami izaberite države, no važno je da budu različitih društvenih standarda. Prilagodite tekstove stranice jezičnim kompetencijama vaših učenika jer su prezahtjevni za njihov samostalan rad na njemačkom jeziku. Uz pričanje im svakako prikazujte sadržaje na predloženoj mrežnoj stranici.
Za uvodnu aktivnost predlažemo pokazati učenicima fotografije različitih škola u svijetu na kojima su prikazane aktivnosti i školsko okruženje koje se razlikuje od onog u našoj zemlji. Pitajte ih mogu li prepoznati gdje bi se ta škola nalazila i po čemu je različita, a po čemu slična njihovoj školi te koliko je važan izgled škole za stjecanje obrazovanja. Završite raspravu njihovim zaključkom o važnosti jednakog obrazovanja za sve.
U središnjem dijelu aktivnosti upoznajte učenike s mrežnom stranicom Kinderweltreise. Podijelite im Steckbriefe te ih uputite da tijekom i nakon slušanja vašeg izlaganja o izabranim državama upisuju podatke o uočenim i prepoznatim razlikama u obrazovanju pojedinih država (npr. Land, Schuldauer, Ferien, Noten, Schulweg itd.). Podatke trebaju upisati samostalno, a nakon toga provjerite njihovu točnost.
Podijelite učenike u grupe i svakoj grupi dodijelite jednu državu koju ste predstavili. Uputite ih da unutar grupe kratko prokomentiraju što su saznali (obilježja države, godine obrazovanja u toj državi, izgled puta do škole, raspored i trajanje školskih praznika, opremljenost škola i sl.). Ako je potrebno, učenici mogu te podatke potražiti i provjeriti koristeći se stranicom Kinderweltreise. Oblikuju kratak tekst sa svojim zapažanjima koji će predstavnik grupe predstaviti ostatku razreda (npr. Die Schule ist in Kanada; Die Schule dauert…; Die Noten sind von … bis … itd.)
Učenici komentiraju što im se svidjelo u predstavljenoj školi, a što ne, koje razlike u obrazovanju primjećuju u istraženim zemljama, treba li postojati razlika u uvjetima obrazovanja djece, o čemu ti uvjeti ovise, tko se u državi skrbi za to da sva djeca imaju jednake uvjete za obrazovanje, smatraju li da je njihova škola dovoljno opremljena i da imaju sve što je potrebno za kvalitetno obrazovanje. Uključite i ostale učenike iz grupe (npr. Ich mag die Schule in Australien. Sie haben keine Noten). Svaka grupa neka napravi plakat o državi koju su istraživali koristeći se informacijama na spomenutoj mrežnoj stranici. Plakat može biti u papirnatom obliku, a ako se odlučite za digitalni plakat, predlažemo Canva. Plakate izložite u razredu ili školskom hodniku.
Za aktivnosti istraživanja mrežne stranice preporučuje se učenicima s teškoćama prevesti pojmove na njemačkom koje još nisu usvojili te ih popratiti slikovnim materijalom i jasnom definicijom. Važni dijelovi vizualnog sadržaja mogu im se i opisati kako bi što bolje uočavali što je predstavljeno. Sve što se promatra, dobro je prethodno pojasniti učeniku jer, dajući im sadržaj unaprijed, omogućavamo im razumijevanje onoga što gledaju i kvalitetnije sudjelovanje u nastavi. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka. Pri pisanome obliku rješavanja zadataka za učenike sa specifičnim teškoćama učenja važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci, a dobro je i organizirati rad u paru. Potrebno je učenike unaprijed upoznati sa sadržajem odabrane poveznice, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Svakako je uputno pokazati način uporabe poveznice i provjeriti kako se učenik snalazi. Tekst mora biti sažet i s označenim ključnim dijelovima, potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica. Pri izradi plakata i radu u grupi učenike s teškoćama važno je dovoljno približiti mjestu izvođenja kako bi mogli dobro vidjeti, čuti i uključiti se u rad, a poželjno im je i osigurati vršnjačku podršku u grupi. Uputno je da učitelj točno odredi ulogu učenika s teškoćama i da ona bude u skladu s onim što učenik može (npr. priprema materijala, pronalaženje aplikacija, crtanje, dopunjavanje itd.). Tako se osigurava aktivno sudjelovanje učenika, a ne samo njegova pasivna ulogu. Ako se u razredu nalazi slabovidni učenik, za izradu plakata potrebno je odabrati mat papir ili papir žućkaste boje koji ne daje odbljesak.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici naprave plakat o školi kakvu oni priželjkuju (npr. Unsere Superschule ili Unsere Traumschule), a da se pritom koriste informacijama koje su saznali o svim predstavljenim školama. Mogu odabrati i neku drugu državu čiji će sustav obrazovanja istražiti pri čemu trebaju osvijestiti različitost tih sustava, ali i važnost obrazovanja u cijelom svijetu.
Pripremite za učenike video koji prikazuje probleme s kojima se susreću sirijske izbjeglice, što je ujedno i aktualni europski problem. Potaknite učenike na kratku raspravu o životu tih ljudi, razlozima napuštanja vlastitoga doma, poteškoćama na koje nailaze na putovanju, o problemima na koje nailaze dolaskom u tuđu kulturu i sl. Potaknite učenike na iznošenje vlastitog stajališta o pokoravanju drugih naroda. Tijekom rasprave ih navedite na osudu takvoga ponašanja.
Nastavite aktivnost metodom oluje ideja kojom će učenici navesti karakteristike Aleksandra Velikog (osvajač, moćan, snažan, zloban, okrutan, sklon kulturi, učen i sl.). Zapišite navedene osobine na ploču. Učenici će zatim ocijeniti jesu li navedene osobine pozitivne ili negativne, argumentirajući svoja stajališta. Tijekom rasprave podsjetite učenike na povijesni događaj “vjenčanje Europe i Azije”, prevlast grčkog jezika i kulture te Aleksandrovo stjecanje bogatstva. Potaknite učenike na kritičko promišljanje o Aleksandru Velikom kao pozitivnoj ili negativnoj povijesnoj osobi.
Podijelite učenike u dvije grupe te im najavite da će unutar grupa istražiti činjenice, argumentirati i raspraviti o stajalištu Cilj opravdava sredstvo. Mogu se poslužiti svojim udžbenicima iz Povijesti i mrežnim stranicama. Neka se jedna grupa usmjeri na tezu da je dozvoljeno i ispravno koristiti se svim metodama i sredstvima za stvaranje ili proširivanje države, čak i ako to podrazumijeva protjerivanje domaćeg stanovništva najčešće nehumanim metodama i protiv njihove volje, a druga na tezu da zbog stvaranja države ili njezinog proširivanja domaće stanovništvo ne smije biti protjerano niti povrijeđeno.
Dok učenici istražuju, pripremite zajednički mrežni zid s pomoću alata Padlet (Shelf) i svakoj grupi dodijelite jedan stupac. Naslovite ga Opravdava li cilj sredstvo?, a stupce Da i Ne. Neka svaka grupa upiše u odgovarajući stupac argumente za obje tvrdnje bez obzira na njihovo osobno stajalište. Dajte učenicima kratak vremenski rok, a potom u zajedničkoj raspravi utvrdite koja je grupa dala više argumenata i koja je imala jednostavniji zadatak.
Nakon toga potaknite učenike na osobno iznošenje stajališta. Usmjerite raspravu na osobna iskustva učenika s izbjeglicama, poznaju li neke, odakle su i kada su došle u Hrvatsku, zašto su napustili svoje domove i sl. Neka iznesu svoje stajalište o njihovom zadovoljstvu životom u drugoj državi i neka se pokušaju poistovjetiti s njima.
Zaključite aktivnost pisanjem afirmativnih poruka o prihvaćanju ljudi iz drugih država. Navedite koja su im prava narušena i zašto je važno da budu prihvaćeni u novim sredinama. Poruke možete ispisati i postaviti na panoima u školskom prostoru kao i na dozvoljenim mjestima za javno oglašavanje u svojem mjestu kako bi i ostale stanovnike više informirali o tom problemu.
Preporučuje se učenicima s teškoćama unaprijed najaviti videozapis kako bi ga mogli pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Za gledanje videozapisa mogu im se podijeliti predlošci koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Na predlošku može stajati rečenica za nadopunjavanje, pitanje, alternativni zadatak ili sl. Ključne odrednice sadržaja mogu biti prikazane pisano i/ili vizualno na temelju kojih učenik može prepričati sadržaj, označiti nešto tijekom gledanja, odgovoriti na pitanja itd., a sve kako bi mogao aktivno sudjelovati u raspravi. Potrebno je smanjiti broj novih pojmova i činjenica, uz provjeru razumije li zadatak. Tijekom gledanja potreban je dodatni poticaj, posebno učenicima s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti, poremećajima u ponašanju i emocionalnim poremećajima, učenicima s intelektualnim teškoćama ili teškoćama iz spektra autizma kojim se usmjeravaju na pozornije gledanje sadržaja i ključnih odrednica. Učenicima s oštećenjem vida mogu se opisati važni dijelovi vizualnog sadržaja kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Sve što se promatra, prethodno treba biti pojašnjeno kao i tijekom gledanja filma. Tijekom rada u grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivni promatrač. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku u radnoj grupi.
Potrebno je izbjegavati čitanje naglas (ili pisanje po ploči) učenika sa specifičnim teškoćama učenja pred razredom, osim ako učenik to ne želi. Za učenike s teškoćama čitanja, pisanja i s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje kao i grafičke organizatore u koje će moći upisivati potrebne podatke.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici će istražiti kako je nastao i što je predstavljao grad Aleksandrija, služeći se tekstom na poveznici. Učenici mogu zamisliti i nacrtati kako je izgledala Aleksandrija. Učenici će prikazati svoje istraživanje u digitalnom alatu Lino, postavljajući svoj crtež i prateći ga tekstualnim opisivanjem.
Razgovarajte s učenicima o ljudskim, odnosno dječjim pravima. Potaknite ih da nabroje najvažnija dječja prava, da ih oprimjere, da objasne što označavaju i kako se provode u svakodnevnom životu. Da bi utvrdili poznavanje dječjih prava, uputite ih na infrografiku Ljudska prava i prava djeteta i usmjerite razgovor na važnost prava na slobodno vrijeme i igru. Neka navedu mjesta na kojima provode svoje slobodno vrijeme, koliko vremena provode na dječjim igralištima, kome su namijenjena, koliko im je taj prostor važan, tko se brine o njegovoj opremljenosti i kvaliteti opreme, sudjeluju li građani u takvim akcijama i jesu li ikada u njima sudjelovali.
Najavite učenicima da će započeti akciju „spašavanja svojega igrališta“.
Tijekom izvanučioničke nastave posjetite obližnja igrališta. Podijelite učenike u dvije grupe i dajte im zadatak - neka jedna grupa snimi fotografije onoga što je dobro i očuvano na igralištu, a druga ono što je uništeno i ima nedostatke. Potaknite ih da obrate pažnju na detalje (dobro uređeni, opremljeni, prilagođeni svima, potencijalno opasni poput uništenih klupa, nedostatak mreže na nogometnim golovima, uništeni koš i sl.).
Pripremite mrežni zid Padlet (Shelf) s četiri stupca i podijelite ih učenicima. Neka u prvi stupac postave najupečatljivije fotografije očuvanih igrališta, u drugi fotografije onih s nedostacima, a za treći stupac pronađite besplatne fotografije koje prikazuju igrališta prilagođena djeci s invaliditetom. Četvrti stupac zasad ostavite prazan.
Na sljedećem satu raspravite, analizirajte i usporedite s učenicima fotografije triju stupaca. Što primjećuju na njima, jesu li zadovoljni stanjem u kakvom se nalaze njihova igrališta, misle li da mogu izgledati bolje i sigurnije, jesu li prilagođeni svakom djetetu, trebaju li igrališta za djecu s invaliditetom biti odvojena? Potaknite ih na razmišljanje o tome jesu li sve fotografije u odgovarajućem stupcu pa zamijenite mjesta ukoliko se većina učenika slaže s prijedlogom. Neka razmisle mogu li nešto učiniti da njihova igrališta budu bolja. Zaključite raspravu njihovim idejama o izgledu igrališta za djecu u smislu opremljenosti i uključenosti svakog djeteta. Omogućite im da dodavanjem oznaka Palac gore i Palac dolje uz fotografije na mrežnom zidu zajednički odaberu najpozitivniji i najnegativniji primjer igrališta. Podsjetite ih na značenje pojma „demokratsko odlučivanje“ koje su ranije naučili na nastavi Povijesti.
Za nastavak aktivnosti podijelite učenike u grupe i najavite im pisanje teksta sa svojim prijedlozima, poštujući trodjelnu strukturu i pazeći na pravopisnu normu hrvatskoga jezika. Tijekom pisanja trebaju paziti na temu, motive i ideju. Neka u tekstu objasne zašto dječje igralište treba izgledati drukčije, odnosno zašto bi trebalo biti opremljeno novim spravama i prilagođeno svakom djetetu. Uputite ih na navođenje promjena u svojem ponašanju kako bi se igrališta duže očuvala. Neka se u pisanju osvrnu na fotografije koje su glasovanjem odabrali kao pozitivan i negativan primjer. Neka svaka grupa objavi svoj tekst u četvrti stupac zajedničkoga mrežnog zida. Neka pojedinačno oznakom Palac gore izaberu tekst za koji smatraju da sadrži najcjelovitije prijedloge. Napomenite da ne mogu izabrati tekst svoje grupe. Komentirajte strukturu teksta i pravopis. Neka učenici uz vašu pomoć dostave ravnatelju najbolji tekst s priloženim fotografijama nedostataka i zamole ga za posredovanje kod predstavnika lokalne zajednice.
Potrebno je provjeriti razumiju li učenici s teškoćama sve ključne pojmove, a njihovo značenje potrebno je ponoviti. Nakon razgovora uputno im je pripremiti zaključke tako da dobiju pitanja i odgovore. Tijekom izvanučioničke nastave uputno je voditi brigu o interesima učenik s teškoćama i dostupnosti prikupljanja podataka, npr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) i dobro je organizirati rad u paru. Potrebno je učenika unaprijed upoznati sa sadržajem, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi njegovoj teškoći, uz osiguravanje dovoljno vremena za objašnjavanje i za izvršavanje aktivnosti. Ne preporučuje se dati istovremenu aktivnost pisanja i slušanja učenicima s jezičnim teškoćama i oštećenjem sluha. Tijekom aktivnosti samostalnog pisanog oblika rješavanja zadataka važno je predvidjeti za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i grafomotoričkim teškoćama manju količinu teksta za pisanje kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. Potrebno je pripremiti kratak predložak s uputama koje će biti razdvojene na korake. Dobro je organizirati i rad u paru kako bi suučenik mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati (npr. učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida). To je uputno i tijekom aktivnosti rada na zajedničkom mrežnom zidu. Greške u pisanju ne treba vrednovati. Ovisno o potrebama učenika potrebno je uvećati fotografije, pridružiti im tekst i prostorno ih organizirati kako ne bi dolazilo do perceptivnog ometanja. Pri analizi fotografija, uz usmjeravanje, mogu se uključiti gotovo svi učenici, osim slijepih učenika. Važni dijelovi vizualnoga sadržaja mogu se opisati učenicima s oštećenjem vida kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju u analizi i pri uspoređivanju fotografija. Sve što se promatra, treba prethodno biti pojašnjeno.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu istražiti koliko su javni prostori (nogostupi, parkovi, pješački prijelazi, semafori, ulazi u škole, domove zdravlja, ljekarne, trgovine i sl.) prilagođeni životu osoba/djece s invaliditetom. Istraživanje mogu predstaviti alatom PowerPoint na Vijeću učenika i zajednički sastaviti tekst/dopis kojim će obavijestiti predstavnike lokalne zajednice o rezultatima.
Uobičajeno je planiranje izvođačkih nastupa u lokalnoj zajednici u sklopu glazbenih izvannastavnih aktivnosti kao što su pjevački zbor, folklorne skupine, orkestar i dr. Uključite u tu aktivnost roditelje, bake i djedove učenika. Ukoliko u blizini vašeg mjestu djeluje dom umirovljenika, možete provesti aktivnost u suradnji s njima.
Najavite učenicima sudjelovanje u malom glazbenom istraživačkom projektu "Glazbeni vremeplov".
Razgovarajte s učenicima o njihovom slobodnom vremenu, načinu i vrsti igre, interesima i hobijima, ali i o vrsti glazbe koju slušaju i plesovima koje poznaju. Neka objasne koliko im je sve navedno važno u životu i koliko vremena provedu u tim radnjama.
Najavite učenicima da će intervjuirati svoje roditelje, bake i djedove, provjeravajući kako su provodili svoje slobodno vrijeme kada su imali 11 godina, koje su im igre bile najdraže, jesu li se bavili nekim sportom, koji im je najdraži ples, najdraža pjesma i sl. Učenik može intervjuirati i druge članove svoje uže ili šire obitelji. Potaknite ih da osmisle pitanja intervja u alatu za prikupljanje i razmjenu ideja Tricider. Usmjerite ih da bi pitanjima trebali prikupiti podatke o slobodnom vremenu, njihovim najdražim igrama, omiljenim pjesmama i plesovima, bavljenju sportom i sl. Neka glasovanjem u alatu odaberu pet do šest najprikladnijih pitanja.
Učenici imaju nekoliko dana za izvršavanje zadatka. Neka snime zvučne zapise intervjua mobilnim uređajima pa ih zajedno analizirajte. Razgovarajte u smjeru razlika u odgovorima baka, djedova i roditelja, ali neka ih usporede i sa svojim odgovorima s početka aktivnosti kako bi mogli uočiti sličnosti i razlike u životu jedanaestogodišnjaka triju generacija.
Da bi se upoznali s dječjim pravima, uputite ih na infografiku Ljudska prava i prava djeteta. Pitanja za raspravu: Jesu li to prava koja su imali njihovi roditelji, bake i djedovi? Koja prava imaju danas? Misle li da je njihov život danas kvalitetniji nego što je bio njihovim bakama i djedovima?
Podijelite učenike u dvije grupe u kojima će razvrstavati po skupinama prikupljene odgovore o izboru pjesama i plesova. Neka jedna grupa sastavi top ljestivicu pjesama i razvrsta ih od sporijih i smirenijih pjesama do bržih i plesnih. Neka druga grupa složi popis plesova prema tempu i ugođaju te pronađe osnovne podatke o svakoj vrsti plesa.
Učenici mogu složiti top ljestvicu pjesama, njihove tekstove, popis plesova i informacije o njima u manju pjesmaricu naziva "Glazbeni vremeplov". Za izradu pjesmarice možete se poslužiti alatom StoryJumper.
Aktivnost završite razgovorom s učenicima: Imaju li danas veća prava nego njihovi roditelji, bake i djedovi u istoj dobi. Sviđaju li im se pjesme i plesovi koje su istraživali? Možete ispisati i podijeliti pjesmaricu Glazbeni vremeplov obiteljima koje su sudjelovale i objaviti je na školskoj mrežnoj stranici.
Škola kao moja: jedinstveno priznanje školama širom svijeta (2008) Ured UNICEF-a za Hrvatsku, Zagreb.
Život kao moj: kako žive djeca širom svijeta (2006) Ured UNICEF-a za Hrvatsku.
Kinderweltreise, kinderweltreise.de (10.5.2020)
Pecolaj, D., M. Bajkuša i M. Šarić (ur.) (2021.) Učenik građanin: zbirka prijedloga nastavnih priprema uz priručnik za Građanski odgoj i obrazovanje. Forum za slobodu odgoja, Zagreb.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.