Upitajte učenike koliko su upoznati s društvenom mrežom Twitter. Ako netko od učenika ima korisnički račun na Twitteru, neka ukratko opiše tu društvenu mrežu te iznese ključne razlike u odnosu na druge društvene mreže.
Nakon toga s učenicima pogledajte video Twitter for PLN (trajanje 2:12 min) o upotrebi Twittera kao osobne mreže za učenje, tzv. PLN. Učenike pozovite da kreiraju korisnički račun na Twitteru te urede svoj profil i odaberu jedinstveno korisničko ime, a nakon toga pošalju prvi tweet, koristeći ključnu riječ ili hashtag koji ste unaprijed dogovorili (npr. #1Aclassmeet), kako bi se sve njihove Twitter objave našle na jednom mjestu. Prije kreiranja hashtaga provjerite da takav isti hashtag već nije u upotrebi na Twitteru kako se objave Vas i Vaših učenika ne bi preklapale s nekim nepovezanim temama. Učenici se međusobno mogu početi pratiti, retvitati i lajkati objave te pretraživati Twitter kroz tražilicu upisujući neke ključne riječi o aktualnim temama.
Nakon što su učenici savladali osnove korištenja Twittera, u suradnji s nastavnikom iz neke druge srednje škole, bilo iz Hrvatske ili šire, organizirajte TweetMeet tj. Twitter chat između vaših učenika na temu volontiranja. Ovaj Twitter chat možete organizirati i u vrijeme obilježavanja Svjetskog dana volontera. Učenicima objasnite da će u realnom vremenu sudjelovati u TweetMeet razgovoru s partnerima iz drugih škola koji će biti moderiran od strane nastavnika. Kako biste učenicima što bolje približili Twitter chat, možete im prikazati videozapis Twitter Chat Basic o njegovim osnovama u trajanju od 3:24 min. Svaki Twitter chat ima svog moderatora koji samostalno kreira pitanja i poziva sudionike da mu se pridruže u raspravljaju. Neka pitanja koja možete ponuditi učenicima za TweetMeet o volontiranju: Q1: How would you define volunteering?, Q2: What are some benefits of volunteering?, Q3: In what way can volunteering help us in our professional life? Tijekom ovog Tweetmeeta potaknite ih da retvitaju iIi u lajkaju tuđe tvitove, komentiraju tvit u vidu rasprave čime ih posebno potičete na vršnjačko vrednovanje. Na kraju TweetMeeta neka počnu pratiti i neke od učenika iz drugih škola. Tako kreiraju svoju osobnu društvenu mrežu ljudi s kojima jednog dana mogu dodatno surađivati i dijeliti ideje.
U aktivnosti gledanja videa učenike s oštećenjem vida stavite da sjede ispred računala te im ovisno o stupnju oštećenja opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta.
Za učenike sa senzoričkim oštećenjima, učenicima s oštećenjem iz spektra autizma omogućite gledanje videa bez zvuka ako im zvuk smeta te im također pripremite pisani predložak ili im omogućite gledanje u drugoj prostoriji. Ako je potrebno, učenicima s teškoćama pružite podršku demonstracijom ili pripremite dodatne pisane upute uz slikovne sheme za izradu Twitter računa. Učeniku s oštećenjem vida omogućite korištenje asistivne tehnologije ili podršku učenika iz razreda. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka dodatno prouče TweetDeck, alat za bolje upravljanje kompletnim sadržajem Twitter računa uz jednostavnije praćenje pojedinih kategorija tvitova te ga predstave kolegama u razredu.
Motivirajte učenike i aktivirajte njihovo predznanje provođenjem kratke uvodne aktivnosti kojom ćete vrlo jednostavno prikazati stvaranje i širenje osobne mreže za učenje. Tijekom cijele aktivnosti učenici koriste njemački jezik.
Najprije podijelite učenike u parove. Uputite ih da naizmjence jedni drugima postavljaju pitanja vezana uz studiranje u zemljama njemačkog govornog područja i odgovaraju na njih, npr. poznaješ li nekoga tko studira u nekoj od zemalja njemačkog govornog područja? U kojim gradovima se nalaze pojedina sveučilišta? Što se sve može studirati? Koliko traju studiji? Gdje se mogu pronaći informacije o pojedinim studijima?... Prvo pitanje na koje parovi ne znaju odgovoriti, zapisuju na papir. Zatim od parova formirajte veće grupe u kojima će učenici tražiti odgovore na prethodno neodgovorena pitanja. Nadalje, pomoću alata Mentimeter (Open Ended) prikupite sva pitanja koja su unutar grupa ostala neodgovorena.
Prikažite učenicima u plenumu sva neodgovorena pitanja i potaknite ih da zajedno odgovore na što više pitanja.
Uputite učenike da svoju potragu za odgovorima nastave i prošire u online okružje te da na društvenoj mreži Facebook samostalno kreiraju i administriraju FB grupu u kojoj će prikupljati, organizirati, analizirati i vrednovati informacije iz različitih online izvora vezane uz studiranje u zemljama njemačkog govornog područja. Predložite im da se povežu s trenutnim i/ili bivšim studentima, pronađu stručnjake i pozovu ih da svoja iskustva i znanje podijele u njihovoj FB grupi. Potaknite ih da svoju FB grupu učine dostupnom svim učenicima zainteresiranim za studij u zemljama njemačkog govornog područja. Možete pripremiti smjernice vezane uz istraživanje teme.
Priključite se FB grupi, pratite aktivnost učenika te ih prema potrebi savjetujte i pružite im povratnu informaciju. Naposljetku provedite raspravu u razredu i potaknite učenike da iznesu svoje zaključke o prednostima i nedostacima studija u zemljama njemačkog govornog područja te svoje doživljaje i mišljenje o cjelokupnoj aktivnosti.
Učeniku s teškoćama omogućite rad u paru s učenikom s kojim se dobro slaže i koji mu može pružiti podršku tijekom rada. Unutar rada u paru jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama i odredite mu zadatak koji s obzirom na teškoće može uspješno izvršiti. Važno je da bude aktivan član para. Učenicima s oštećenjem omogućite korištenje asistivne tehnologije, ako koriste čitač ekrana povjerite podržava li čitač aplikaciju. Tijekom rada u parovima za učenike s oštećenjem sluha osigurajte komunikacijskog posrednika kako bi mogao i učenik s oštećenjem sluha aktivno sudjelovati u radu u paru. Učenicima s teškoćama pripremite pisane upute uz slikovne sheme za korištenje digitalnih alata. Učenike s teškoćama potrebno je dodatno pratiti i osigurati im podršku tijekom povezivanja s drugim studentima u FB grupi. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Dodatno motiviranim učenicima predložite da izrade prezentaciju i pripreme izlaganje u kojem će objasniti proces stvaranja i širenja njihove osobne mreže za učenje te istaknuti prednosti i nedostatke koje su uočili. Učenicima možete predložiti korištenje jednog od digitalnih alata za izradu prezentacija poput Google prezentacije.
Školski čitateljski klubovi omogućuju učenicima povezivanje prema čitateljskim interesima i literarnom ukusu koji obuhvaća književne i neknjiževne tekstove koji nisu propisani školskim kurikulumom. Čitatelji okupljeni u čitateljski klub obvezuju se da će pročitati jedno djelo mjesečno prema zajedničkom odabiru. Sastanci mogu biti jednom tjedno, dva puta mjesečno ili jednom mjesečno uživo ili online. Na prvom sastanku potaknute učenike da daju ime svojem čitateljskom klubu koje upućuje na njihove interese. Zajedno pregledajte koji čitateljski klubovi djeluju u Knjižnicama grada Zagreba. Komentirajte imena: Iskra, Spajalica, Bookmarkeri, Moj sat vremena čitanja, Na tragu klasika, Knjigotron i dr. Organizirajte pretraživanje drugih čitateljskih klubova i njihovih pravila djelovanja. Upoznajte učenike s najvećom svjetskom čitateljskom društvenom mrežom Goodreads. Učenici odlučuju hoće li njihov čitateljski klub biti virtualni, hibridni ili će se sastajati uživo. Zajednički oblikuju mrežnu stranicu svojeg kluba u Wixu (ili Google Sites). Za virtualne sastanke predložite im Teams.
Nakon što pročitaju zajednički odabranu knjigu i prodiskutiraju o njoj na sastanku uživo ili online, učenici svoje preporuke, razmišljanja o pročitanom i komentare objavljuju na svojoj Goodreads stranici. Mogu i svoj klub preseliti na Goodreads.
Ravnopravnost čitatelja u čitateljskom klubu očituje se odabirom sjedenja u krugu, to može biti i na podu na mekanim prekrivačima ili na foteljama. Razgovor uvijek moderira voditelj čitateljskog kluba. On svim članovima prije čitanja šalje smjernice za čitanje i raspravu o pročitanom, daje riječ i potiče na razgovor i donošenje zaključaka. Ulogu voditelja možete prepustiti učeniku ili pak je preuzeti sami.
Čitateljska mreža omogućuje učenicima da lakše oblikuju svoje stavove o književnosti te izgrade čitateljske interese i ukus koji ne mora biti utemeljen na školskoj lektiri.
Porazgovarajte s učenicima, motiviranim matematičarima kako se oni pripremaju za maturu iz matematike, gdje pronalaze materijale, ima li ih dovoljno, jesu li svi kvalitetni i poučni, itd. Upitajte ih mogu li oni svoje znanje i sposobnost učenja matematike na neki način podijeliti s drugim učenicima i pomoći im u pripremi za državnu maturu. Podsjetite ih kako se najbolje uči poučavanjem drugih.
Otvorite tečaj u Loomenu i dodijelite učenicima ulogu administratora. Njihov je zadatak osmisliti tečaj pripreme za maturu (npr. zimski tečaj). Kako bi osmisli doista koristan tečaj za svoje vršnjake iz škole, provode anketu izrađenu u alatu Forms u kojoj žele saznati koje gradivo (tema, razred) najviše muči maturante i po rezultatima ankete odlučuju što će njihov tečaj sadržavati, tj. na što će se u njemu fokusirati. Anketu dijele putem web stranice škole ili putem društvenih mreža.
Kako bi kreirali tečaj pronalaze odgovarajuće digitalne sadržaje na internetu (video lekcije, online kvizove, dokumente, itd.), određuju bi li taj sadržaj bio koristan, je li kvalitetan, itd. Uputite ih i na Edutorij digitalnih obrazovnih sadržaja.
Nakon prikupljanja sadržaja, učenici ''pune'' svoj tečaj sadržajem, vodeći računa o postupnosti, tj. od lakšeg prema težem. Na početku tečaja otvaraju i forum gdje će učenici moći postavljati pitanja, raspravljati o zadatcima i sl.
Potaknite učenike da razmisle i o tome da njihov tečaj bude dostupan široj populaciji srednjoškolaca, za početak neka kontaktiraju škole u županiji/regiji i ponude im priključivanje tečaju, isto tako mogu ostvariti i suradnju s učenicima drugih škola koji im mogu pomoći u kreiranju/administriranju tečaja.
Po završetku kreiranja tečaja upitajte učenike jesu li oni zadovoljni, kako se osjećaju sad kad je njihov tečaj poprimio konačni oblik, bi li što mijenjali, smatraju li da su i oni u ovom procesu izrade puno toga naučili i bi li voljeli doraditi postojeći ili kreirati još jedan tečaj.
Blažić, A. (2010). Mala škola Twittera (13.8.2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.