Aktivnost započnite provođenjem upitnika koji je dostupan u knjizi Mirjane Krizmanić “O toleranciji” za samoprocjenu tolerancije prema nekim oblicima ponašanja članova obitelji. Pitanja prilagodite svojim učenicima. Upitnik pripremite u digitalnom alatu Google Forms. Učenici ga anonimno ispunjavaju. Odmah po ispunjavanju upitnika prikažite rezultate i razmijenite ideje i prokomentirajte statistički obrađene odgovore.
Nakon uvodne aktivnosti učenike podijelite u grupe s četiri člana. Svaka će grupa metodom intervjua s analitičarem u čitati različita poglavlja knjige Mirjane Krizmanić “O toleranciji”. Autorica se bavi sljedećim temama: Što je tolerancija?, Utjecaj kulture na toleranciju u različitim područjima ljudskoga života, Što sve pogoduje razvoju i odražavanju tolerancije?, Izražavanje tolerancije, Mjerenje tolerancije, Granice tolerancije, Tolerancija prema različitim idejama i ljudima, Tolerancija i netolerancija u svakodnevnom životu, Posljedice tolerancije i netolerancije i Poticanje i poučavanje tolerancije.
Učenici najprije čitaju zadano poglavlje. Nakon što svaki učenik samostalno pročita poglavlje, jedan učenik postavlja pitanja drugome, treći je promatrač koji bilježi pitanja i odgovore, a analitičar sažima zaključke grupe. Za ovu aktivnost pripremite obrazac koristeći Word Online sa stupcima za svakog člana i ulogu (postavljač pitanja, intervjuirani, promatrač, analitičar) u koje upisuju svoje bilješke. Bilješke će učenicima pomoći da osmisle videoupute o temi tolerancije koju su odabrali, ali i primijeniti te upute na tolerantno ponašanje u digitalnom okružju. Tekst uputa treba biti napisan u skladu s upućivačkim diskursom kojeg odlikuju kratkoća, jednoznačnost, jezgrovitost, uporaba svevremenskog prezenta ili imperativa. Učenicima mogu od pomoći biti i autoričini sažeci i upute napisane na kraju svakog poglavlja. Videoupute izrađuju u alatu AdobeSpark (nastavnički korisnički račun) koja omogućuje povezivanje, u aplikaciji dostupnih besplatnih fotografija i glazbe s tekstom uputa nastalih na osnovi bilježaka. Tekst snimaju kao zvučni zapis i nastaje kratak video od najviše tri minute. Videoupute svih grupa objavite na školskoj mrežnoj stranici na Međunarodni dan tolerancije.
Učenicima s teškoćama posebice učenicima s oštećenjem vida pružite podršku kod rješavanja upitnika. Za učenika s oštećenjem vida, ako koristi čitač ekrana, provjerite podržava li čitač digitalni alat. Ako ne podržava, omogućite mu podršku učenika iz razreda. Učenicima s teškoćama pripremite prilagođeni tekst za čitanje, odaberite odgovarajući font (calibri, ariel) te veličinu slova, stavite veći prored između redova. Uključite učenike s teškoćama u rad grupe tako da budu aktivni članovi. Unaprijed definirajte njihovu ulogu i zadatke te im dajte konkretne upute. Izbjegavajte u potpunosti prepustiti podjelu zadataka članovima grupe. Važno je da učenik s teškoćama ne bude pasivan promatrač i da može uspješno izvršiti svoj dio zadatka te doprinijeti zajedničkom radu grupe. Tijekom izrade videouputa učeniku s teškoćama opišite vizualni dio videa. Tijekom zadataka potrebno je provjeriti razumiju li učenici sa specifičnim teškoćama i teškoćama iz spektra autizma zadatak. Ukoliko ne razumiju potrebno je dati dodatne upute koje mogu biti u pisanom obliku uz slikovne prikaze. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Potičite suradnju unutar grupe i pružanje podrške od strane vršnjaka.
Učenici koji žele znati više mogu iščitati cjelovitu knjigu Mirjane Krizmanić te prema sažecima svake cjeline sastaviti podsjetnik na ključne pojmove i ideje knjige u obliku postera ili videa.
Kako bi motivirali učenike i uveli ih u raspravu o Hladnom ratu, na početku aktivnosti im prikažite sliku koja opisuje na koji način su Amerikanci doživjeli Sovjete u Hladnom ratu te provedite s njima raspravu o odnosu te dvije države. Zajednički je analizirajte. Zašto je uopće došlo do Hladnog rata? U kojoj mjeri je Hladni rat bio rat, a u kojoj natjecanje? Kako je sukob SAD-a i Sovjeta utjecao na cijeli svijet? Na koji način se odnos SAD-a i Sovjeta mogao poboljšati? ...
Aktivnost je zamišljena da se kroz razgovor o tematici Hladnog rata detaljnije analizira netolerancija u tadašnjem društvu te da učenici osmisle na koji način su dva suprotstavljena tabora mogla bolje djelovati i stvoriti tolerantnije društvo i ozračje u svijetu. Podijelite učenike u grupe koje će na internetu istraživati o različitim temama vezanima za Hladni rat, a rezultate svojih istraživanja mogu prikazati kao podcast.
Neka na početku učenici istraže što je to podcast i na koji način se kreira i provodi.
Zatim neka kreiraju svoj profil na SoundCloud na kojem će objaviti snimljene audio podcaste koje kreiraju. Neka za svoj kanal osmisle zanimljiv naslov koji je vezan za promicanje tolerancije u društvu. Podcast može biti audio ili video datoteka u kojoj će učenici na početku predstaviti temu i sugovornike, opisati temu o kojoj govore te provesti kratku diskusiju s naglaskom na probleme tolerancije, ali i moguća rješenja.
Uputite učenike da se teme o Hladnom ratu prikažu u kontekstu promicanja tolerancije nužno potrebne u svim aspektima društva s naglaskom na potrebu tolerancije u digitalnom okružju. Kroz teme o Hladnom ratu neka analiziraju (ne)tolerantno društvo i glavne probleme kao što su bili nacionalna netolerancija, svjetonazorska netolerancija (kapitalizam i komunizam), gospodarska netolerancija, vjerska netolerancija (Amerikanci prikazivani kao vjernici, a Sovjeti kao ateisti), netolerancija u umjetnosti (američki filmovi koji prikazuju Sovjete kao glavne negativce, socijalistički realizam i moderna umjetnost), nametanje svojih političkih uvjerenja drugim državama (socijalističke države u Europi), sloboda kretanja između dva bloka (npr. Berlinski zid), stvaranje ozračja straha od ‘’Crvenih’’ u SAD-u i nedemokratski odnosi američke Vlade prema svojim građanima (špijuniranje ‘’komunista’’, CIA), podržavanje nedemokratskih režima u svijetu (Iran, Nikaragva, Guatemala itd.), o (ne)suradnji u znanosti, natjecanju u naoružanju te utrci za svemir itd. Svoje audio podcaste neka snime mobitelom i objave ih u Sound Cloudu. Putem korisničkih imena, učenici će lako pronaći jedni druge, poslušati objave, komentirati i lajkati.
Najbolje uratke podijelite na mrežnoj stranici škole i na službenim društvenim stranicama škole. Promocijom i dijeljenjem ovakvih sadržaja na mreži učenici doprinose promociji tolerancije, a svojim ponašanjem bi trebali biti primjer tolerantnog ponašanja u digitalnom okružju.
U uvodnoj aktivnosti učeniku s oštećenjem vida povećajte sliku, ako su oštećenja vida veća, sliku mu detaljno opišite. Učenicima s teškoćama osigurajte smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti podršku drugih učenika. Definirajte njihovu ulogu i zadatke u grupi kako bi im osigurali uspješnost. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u SoundCloudu ako ga prvi put koriste. Učenici s oštećenjem sluha mogu snimiti video podcast na znakovnom jeziku uz prijevod. Važno je da učenici s teškoćama budu aktivno uključeni te da se osjećaju uspješno. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu kreirati video podcast na navedenu temu te neka kreiraju svoj profil na Instagramu ili YouTubeu gdje će ga objaviti.
Aktivnost možete provesti u sklopu obilježavanja Svjetskog dana tolerancije. Pokažite učenicima "oblak riječi“ vezanih za nastavnu temu, a koje bi ih trebale asocirati na riječ tolerancija ili netolerancija. Npr. judgement, challenge, acceptance, difference, opinion, beliefs, agreement, disagreement, respect… i sl. Oblak riječi možete kreirati pomoću WordArt digitalnog alata. Kad učenici pogode temu, zadajte im da u parovima osmisle svoju definiciju tolerancije te je napišu u Mentimeteru (OpenEnded). Učenici kroz razredni razgovor komentiraju predložene definicije te glasaju i odabiru onu koja je po njima najjasnija, odnosno najprihvatljivija.
Nakon toga uputite učenike da pročitaju članak Accepting Other People’s Differences. Tijekom čitanja članka neka ispišu dodatne ključne riječi iz teksta i poruke koje bi povezali s tolerancijom i prihvaćanjem drugih te porazgovarajte o primjerima iz teksta. Upitajte učenike u kojoj se mjeri slažu s nekim tvrdnjama i primjerima te mogu li dati neke dobre primjere tolerancije iz svog osobnog iskustva. Potaknite raspravu.
Za kraj aktivnosti učenici u paru osmišljavaju pozitivnu poruku o tolerantnom ponašanju i prihvaćanju drugih u digitalnom okruženju te istu u trajanju od 30-tak sekundi snimaju putem Vocaroo digitalnog alata. Svoje poruke mogu povezati sa stečenim znanjem, s osobnim iskustvom, a mogu je i dodatno zaokružiti citirajući i neke poznate osobe i njihove poruke o toleranciji. Sve audio snimke učenici dijele na Padlet (Wall) zidu koji ste prethodno kreirali. Učenicima isprintajte rubriku za vršnjačko vredovanje pomoću koje vrednuju barem dvije preslušane audio snimke svojih kolega i to ocjenom (Rating) koristeći zvjezdice i komentar ispod objave sa snimkom na Padletu. Rubrika može uključivati neke od sljedećih kategorija: Speaks Clearly, Originality, Duration of the recording i sl.
Učenicima s teškoćama pripremite vokabular s manje poznatim riječima koje će se koristiti tijekom sata. Zadani članak prilagoditi font (Calibri, Ariel) i veličinu slova (najmanje 14 pt) ovisno o učenikovim teškoćama. Za učenike s oštećenjem vida, ako koriste čitač ekrana, provjerite podržava li aplikaciju, ako ne podržava, omogućite mu podršku vršnjaka iz para. Učenici s oštećenjem sluha mogu poruku napisati, a vršnjak iz razreda je snimi. Za njih pripremite audio snimke u pisanom obliku kako bi vidjeli poruke vršnjaka. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenik koji želi znati više može skupiti sve audio snimke te od njih kreirati podcast koristeći Podbean digitalni alat. Podcast može nazvati Building a Tolerant Society.
Mirjana Krizmanić (2015). O toleranciji. VBZ. Zagreb (13.8.2020.).
Netokracija. Veliki vodič hrvatskih podcasta (13.8.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.