Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Informiraj se, uključi se!

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • INF: lažne vijesti, pravila provjere informacija
  • POV: informacija, povijesni izvor
  • ENG: pouzdani izvori informacija, izmišljene vijesti
  • NJEM: analiza, razred, SWOT
  • HRV: obavijesti, mediji
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Detektivi informacija

Na početku aktivnosti povedite razgovor s učenicima o vijestima koje prate. Izaberite neki od aktualnih događaja, kao što je npr. Pandemija koronavirusom ili neki događaj za koji ste sigurni da o njemu učenici dovoljno znaju. Povedite raspravu o tome kako su dolazili do informacija te znaju li jesu li su sve bile točne. Vjeruju li svakoj vijesti koju čuju ili pročitaju? Trebaju li informacije koje primamo biti istinite? Potaknite ih da iznesu i osobna iskustva.

Učenicima pustite video pod nazivom Prepoznaj lažnu vijest s interaktivnog sadržaja Lažne vijesti. Neka provjere istinitost vijesti u videu, a potom ponovno povedite razgovor. Raspravite o posljedicama primanja i širenja netočnih informacija. Za primjer možete koristiti tekst Što je točno, a što ne? Pregled najraširenijih dezinformacija o COVID-u 19. Usmjerite ih na iznošenje osobnih stavove o opasnostima koje mogu prouzročiti lažne vijesti, ali i važnosti i pravu na informiranje građana. Najavite im rad u grupama.

Kako bi olakšali prepoznavanje istinitosti informacija, učenici neka osmisle i izrade check listu pravila za provjeru vjerodostojnosti informacija. Pri tome učenike podijelite u grupe primjerice prema godišnjem dobu u kojem su rođeni pa neka svaka grupa izradi svoju check listu pravila.

Pri izradi pravila, učenicima će pomoći pouzdani izvori čije poveznice podijelite na online ploči za suradnju u Padlet-u (Wall):

Ovo nije istina!: Lažne vijesti za djecu (na sve strane), Fake news - što su lažne vijesti, kako ih prepoznati i prijaviti? i Priručnik za provjeru informacija iz medija.

Grupne check liste neka objave na online ploči (Padlet). Potaknite ih da o svim pravilima rasprave, analiziraju ih, komentiraju i vrednuju (oznakom Palac gore) te na temelju analize izrade konačnu razrednu listu pravila i smjernica za vrednovanje informacija. Po završetku, ponovno ih uputite na interaktivni sadržaj, ali na prvi element pod nazivom Lažne vijesti i dezinformacije - kako ih prepoznati? Uputite ih da provjere koje upute su dane, a koje su oni preporučili, rasprave o njima i usklade. Konačnu listu pravila objavite na razrednoj i školskoj mrežnoj stranici.

Postupci potpore

Tijekom rasprave ne ispravljate učenike koji mucaju i imaju artikulacijske poremećaje, spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da govore pred razredom ako to ne žele ili je to za njih nemotivirajuća situacija. Na početku aktivnosti potaknite ih i ohrabrite učenike na iznošenje pretpostavki i navođenje primjera iz vlastitoga života. Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore, posebno učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenicma s oštećenjem sluha. Tijekom izrade check liste pravila dobro je predvidjeti rad u paru kako bi suučenik mogao usmjeravati učenika s određenim oštećenjem ili poremećajem ili mu pomagati (pr. učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida). Uputno je voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka, pr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima. Potrebno je dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka s poveznice.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici izrađuju digitalne novine u kojima odabiru teme i fotografije (škola, lokalna zajednica). Osmišljavaju i pišu članke (koriste Office 365 ili Google dokument). Učenici čitaju vijesti u razredu i prema pravilima razredne check liste analiziraju njihovu istinitost. Vrednuju radove uz raspravu. Aktivnost možete pripremati u suradnji s učiteljem Hrvatskog jezika, pri čemu ćete ih podijeliti u grupe i dati im zaduženja u izradi novina (osmišljavanje i pisanje teksta, izrada i obrada fotografija, uređivanje članka).

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Detektivi informacija

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ D.5.1. Učenik pronalazi i vrednuje informacije.
  • OŠ C.5.3. Učenik osmišljava plan izrade digitalnog rada, izrađuje ga, pohranjuje u mapu digitalnih radova (e-portfolio) i vrednuje ga.
  • OŠ C.5.4. Učenik upotrebljava multimedijske programe za ostvarivanje složenijih ideja u komunikacijskome ili suradničkome okruženju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Povijesni fake news

Koristeći alat1 ili alat2, pripremite naslovnicu novina i tekst s lažnim vijestima o nekom aktualnom događaju (pr. vijest o slavnoj osobi, političaru, osobi iz škole) i prikažite je na razrednom zaslonu. Zatražite od učenika da ocijene vjerodostojnost teksta. Istaknite da je vijest lažna te potaknite raspravu o tome kako prepoznati lažnu vijest, postoje li one u stvarnom životu te imaju li takve vijesti utjecaj na današnji svijet.

Nakon toga zatražite od učenika da zamisle da su ljudi iz budućnosti koji ništa ne znaju o našem svijetu, osim te fotografije novina i vijesti. Razgovarajte o tome što će ljudi budućnosti misliti o toj vijesti, hoće li znati da je lažna, kakvu će predodžbu stvoriti o našem svijetu. Usporedite to s radom povjesničara u otkrivanju povijesne istine i najavite da će se u ovoj aktivnosti suočiti sa sličnim izazovom.

Učenike podijelite u grupe s četiri ili pet članova na način koji smatrate najprikladnijim, uzimajući u obzir brojnost učenika u razredu.

Svakoj grupi podijelite po jedan povijesni izvor ispisan na papiru, ali tako da učenici nemaju uvid u povijesne izvore drugih skupina. Idealna je tema za izvođenje aktivnosti organizacija vlasti u grčkim polisima, ali izvori mogu biti bilo koje teme koje se poučavaju tijekom petoga razreda.

Svaka grupa treba u dodijeljenom tekstu povijesnog izvora napraviti izmjene koje će promijeniti značenje teksta, a koje će se ujedno teže primijetiti. U svakom tekstu treba napraviti najviše pet izmjena, mijenjajući podatke ili smisao rečenica, ali ne cijele odijeljke. Ako su tekstovi kraći ili duži, prilagodite zadani broj izmjena. Učenike možete potaknuti na rad natjecateljskom aktivnošću tako da grupu, čije se greške najteže otkriju, a uzrokuju najveće promjene u zaključcima druge grupe, proglasite pobjednicima.

Kreirajte zajednički mrežni zid Padlet (format Shelf) s onoliko stupaca koliko ima grupa, a u dodijeljene stupce učenici neka postave izmijenjene tekstove. Svakoj grupi dodijelite izmijenjeni tekst povijesnog izvora druge skupine, a za zadatak trebaju uočiti koji su dijelovi teksta povijesnog izvora izmijenjeni. Te dijelove mogu označiti drugom bojom ili ih zapisati kao komentar ispod teksta. Odredite vremensko ograničenje za izvršenje zadatka. Nakon toga svaka grupa neka potvrdi ili opovrgne točno prepoznavanje izmijenjenih dijelova teksta.

Raspravite s učenicima o tome koliko se razlikuju priče s pogrešnim informacijama i one u kojima su ih tražili i izbacivali pogrešne informacije, jesu li uspjeli pronaći sve pogrešne informacije ili su negdje pogriješili i ispravljali informacije koje su bile točne, koje su bile posljedice pogrešnog ispravljanja. Usporedite njihov zadatak s radom povjesničara na izvorima. Kako provjeriti točnost neke informacije? Možete li primjenjivati slične postupke u svakodnevnom životu? Gdje se najčešće možete susresti s pogrešnim informacijama i kako ih prepoznati?

Postupci potpore

Za svaki zadatak s digitalnim alatom potrebno je provjeriti razumije li učenik s teškoćom naputak za rad, a za njegovo korištenje potrebno je povezati učenika s teškoćama s drugim vršnjacima u paru ili grupi kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Potrebno je provjeriti razumije li učenik sve pojmove. Pri radu na tekstu važno je voditi se onim prilagodbama koje odgovaraju određenom učeniku s teškoćom i strukturirati tekst na manje logičke cjeline, primjerice vizualizacijom (fotografija, aplikacije i druga vizualna pomagala), a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći učenika. Za učenike s teškoćama koji imaju teškoće čitanja, pa tako i razumijevanja pojmova, posebno apstraktnih, potrebno je razložiti i objasniti složene pojmove na prilagođenom pisanom predlošku koji će se dati učeniku. Za prilagodbe izvornih tekstova važno je voditi se onim prilagodbama i objašnjenjima ključnih riječi koje odgovaraju konkretnom učeniku. Važno je planirati i izvoditi aktivnost s predviđenim vremenom trajanja, uz uvođenje stanki ako je potrebno zbog otklonjive pažnje, bržeg zamaranja i sl. (posebno za učenike s motoričkim teškoćama, deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem). Tijekom rasprave govorite jasno i razumljivo jer, primjerice, gluhi učenik čita s usana, a pritom okrenite lice prema svjetlu jer to olakšava čitanje. Ostvarujte kontakt očima, ne govorite „pokraj“ učenika. Ponovite, preoblikujte ili skratite rečenicu ako vas učenik nije razumio, a učenici s teškoćama nakon rasprave mogu dobiti pitanja i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više predložite da potraže na internetu informacije ili nestručne članke s mrežnih časopisa i portala. Teme mogu biti aktualni događaji koji su učenicima zanimljivi (pr. sportska natjecanja ili izbjeglička kriza). Neka se učenici podijele u dvije grupe, a svaka grupa neka preuredi jedan članak tako da napravi izmjene i postavi ga na mrežni zid u digitalnom alatu Padlet koji će dijeliti s drugom grupom. Neka grupe razmijene izmijenjene dokumente te im pristupe kao povjesničari iz budućnosti, pokušavajući odgonetnuti i protumačiti događaje iz davne prošlosti. Neka zapišu svoje zaključke uz izmijenjeni izvor, a nakon toga usporede izvornu vijest s povijesnom analizom povjesničara iz budućnosti.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Povijesni fake news

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ POV D.5.1. Učenik obrazlaže proces stvaranja i širenja države, državno uređenje i upravljanje državom u starome vijeku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba IKT-a
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Kako to (ne) znaš!?

Podijelite učenike u parove da napišu tri jednostavne rečenice o sebi. Usmjerite ih na članove obitelji, hobije, interese i sl., a pritom neka upotrijebe sadašnje vrijeme ili modalne glagole koje su učili (pr. I live in a house, I don’t like ice-cream, I can’t drive a car). Od triju rečenica jedna mora sadržavati netočne informacije. Učenici čitaju rečenice u paru jedni drugima i svaki član para treba prepoznati netočnu rečenicu. Raspravite o tome jesu li uspješno razlikovali točnu od netočne informacije, kako su zaključili što bi moglo biti točno i zašto je važno prepoznavanje netočnih informacija. Najavite pojam fake news i raspravite o tome kako nastaju, tko ih širi i zašto.

Podijelite učenike u četveročlane grupe i najavite im da će izrađivati materijale za kviz znanja. U kvizu će trebati razlikovati točne od netočnih informacija.

Svaka grupa sastavlja tri skupine tvrdnji od kojih su dvije točne, a jedna netočna. Objasnite im da trebaju napisati tvrdnje koja su dio općeg obrazovanja i za koja smatraju da svi učenici moraju procijeniti njihovu istinitost (npr. Republika Hrvatska je država u Europi.). Jezično usmjerite učenike na uporabu sadašnjega vremena ili modalnih glagola koje su učili. Mogu se poslužiti aktualnim informacijama iz svakodnevnog života ili informacijama koje su svladali na drugim predmetima u školi. Područja koja mogu obuhvatiti su geografija, film, glazba, priroda i društvo, pravopis, životinjski svijet i sl. Uputite ih da sastave što više tvrdnji i neka ih tematski grupiraju (pr. poveznica za nastavnika). Radi bolje pripreme učenika usmjerite ih na tekstove i činjenice iz udžbenika za engleski jezik ili tekstove vezane uz aktualne teme (projektni dan, blagdani, kulturološke razlike i sl.) koje ste prethodno obrađivali. Navedite primjer Fish can swim, Giraffes can swim, Dogs can swim kako bi učenici dobili ideju što se od njih očekuje.

Dok učenici rade u grupama, pripremite učionicu za natjecanje u kvizu znanja tako da izgleda poput televizijskoga studija (klupa za natjecatelje, mikrofon). Učenici se natječu u grupama, svaka grupa treba izabrati ime kojim će se predstavljati.

Provedite natjecanje tako da jedan učenik iz svake grupe čita sastavljene tvrdnje drugim grupama. Grupa koja je prepoznala netočnu tvrdnju dobiva bod. Neka se sve grupe predstave svojim tvrdnjama, a pobjednička grupa je ona koja je prikupila najviše bodova.

Podijelite učenicima dva listića za samoprocjenu - jedan za pisanje, a drugi za razumijevanje pročitanih pitanja.

Nakon završetka kviza raspravite s učenicima o tome kako su znali koje su tvrdnje točne, a koje nisu, odakle su preuzimali informacije u tvrdnjama i kako su odredili što je izmišljeno, a što nije, koji su pouzdani, a koji nepouzdani izvori informacija. Istaknite neke od netočnih tvrdnji koje su učenici napisali u svojim tvrdnjama. Raspravite o tome što bi se dogodilo kada bi je objavili kao istinitu u školskim novinama, na televiziji ili internetu. Pitajte ih kakva bi šteta nastala širenjem takvih lažnih vijesti i/ili informacija.

Potaknite učenike na raspravu o procjeni težine ili lakoće svojih tvrdnji i o kvaliteti kviza. Neka učenici prepišu svoje tvrdnje u Kahoot! i izazovu učenike drugih razreda na natjecanje u kvizu znanja.

Postupci potpore

Potrebno je dodatno objasniti pojmove na engleskom jeziku koje učenik s teškoćama još nije usvojio, a svaki novi pojam treba prevesti i popratiti slikovnim materijalom. Važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje, posebno za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha. Potrebno je ponuditi i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. Učenicima koji imaju teškoće čitanja i razumijevanja pojmova, posebno apstraktnih, potrebno je razložiti i objasniti složene pojmove na prilagođenom pisanom predlošku. Rad u grupi uvijek poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer je omogućena podrška suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Važno je da učenici s teškoćama sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje prepreka u odnosu na prisutno ograničenje, primjerice da učenik s poremećajem glasovno-jezično-govorne komunikacije u zadatku ne treba govoriti, već može unutar ponuđenog izvora odabirati fotografije koje bi mogle doći u obzir. Pri stvaranju grupa za sudjelovanje u kvizu znanja potrebno je da učenici s teškoćama imaju mogućnost uspješno ostvariti planirane i dogovorene zadatke u svojim grupama. To se može postići tako da mu se točno odredi dio koji će raditi samostalno ili s nekim učenikom. Pritom je potrebno provjeriti je li učenik razumio upute čime će se olakšati komunikacija i razumijevanje zadatka.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele više mogu istražiti poznate Britance (pr. Johna Lennona, princezu Dianu i sl.) i sastaviti kviz znanja na engleskom jeziku. Za izradu kviza mogu se poslužiti alatom LearningApps te pripremiti priznanja za pobjednike. Pitanja mogu ponuditi u formatu tvrdnji s ponuđenim odgovorima True/False, podijeliti poveznicu na mrežnim stranicama škole pa ga tako provesti i na razini škole.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Kako to (ne) znaš!?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) EJ A.5.7. Piše kratak i jednostavan tekst poznate tematike koristeći se vrlo jednostavnim jezičnim strukturama i razlikujući upotrebu osnovnih pravopisnih znakova.
  • OŠ (1) EJ A.5.1. Razumije kratak i jednostavan tekst poznate tematike pri slušanju i čitanju.
  • OŠ (1) EJ C.5.6. Tumači osnovne informacije iz različitih izvora te izvodi kratke prezentacije jednostavnih sadržaja i upotrebljava ih.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednika
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Četiri strane mojega razreda

Kako biste potaknuli učenike na razmišljanje o dinamici njihova razreda, provedite jednostavnu SWOT analizu „Meine Klasse“ na razini razreda. Učenici će tako uočiti koje su njihove snage “die Stärke”, slabosti “die Schwäche”, prilike “die Chance” i prijetnje “das Risiko” kao grupe/razreda.

Napišite pojmove na ploču i razgovarajte s učenicima. Motivirajte ih tijekom razgovora da pojasne što znači pojedina kategorija/pojam te što ćete se postići analizom. Tijekom uvoda učenici će osvijestiti svoje osjećaje i utvrditi pojmove koje ste unaprijed ponudili (npr. Freundschaft, Klassenzimmer, Mathematik, große/kleine Klasse, Hausaufgabe, Mobbing, Tablets, Klassenlehrerin, spielen…). Možete uvesti i nove pojmove poput streiten, petzen ili feiern. S obzirom na to da je riječ o stranom jeziku i najčešće drugoj godini učenja, odlučite koliko ćete im ponuditi pojmova po kategoriji.

Nakon uvoda učenici mogu započeti s analizom. Koristeći obrazac Forms, provedite anketu među učenicima tako da im ponudite kategoriju po kategoriju (die Stärke, die Schwäche, die Chance i das Risiko) i opciju slobodnog upisivanja odgovora. Za početak učenici u svaku kategoriju unose pojam kojim izražavaju svoje stajalište vezano uz kategoriju, npr. u kategoriji “die Schwäche” učenici će vjerojatno unijeti pojam petzen, u kategoriji “die Stärke” unijet će pojam Freundschaft i sl.

Prikažite rezultate nakon unosa, a za unos učenici se mogu koristiti tabletom ili mobitelom. Objedinite rezultate svih kategorija te ih iskoristite za usmenu analizu (npr. Es ist gut/nicht gut…, Ich mag/mag nicht…, Ich finde… doof/super/gut...). Na taj način s učenicima možete doći do zaključaka što je dobro, a što se može popraviti u razrednoj dinamici, mogu se uočiti prednosti i nedostaci njihovoga razreda. Cilj je povezati grupu/razred i prihvatiti činjenicu da dobra razredna dinamika, uvažavanje tuđeg mišljenja i dogovaranje strategija poboljšanja utječe na dobrobit cijele grupe/razreda. Rezultati se mogu upotrijebiti za usmenu analizu i izradu razrednog plakata s razrednim pravilima koja će doprinijeti rješavanju budućih nesuglasica.

Postupci potpore

Učeniku s teškoćom potrebno je pojmove na njemačkom jeziku koje još nije usvojio prikazati slikovnim materijalom i jasnom definicijom. Sadržaj i pojmovi za analizu trebali bi biti predstavljeni na njemu dostupan način, vizualno podržani fotografijama. Za učenike s teškoćama koji imaju teškoće čitanja, razumijevanja pojmova, posebno onih apstraktnih, potrebno je razložiti i objasniti složene pojmove. Korisno je osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputka za rad i pružiti podršku prikazom slijeda glavnih događanja. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. Zadatci sa/na slikovnim prikazima olakšavaju rješavanje gotovo svim učenicima, a posebno učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja te učenicima s teškoćama iz spektra autizma. Ovisno o potrebama učenika slike se mogu povećati, pridružiti im tekst i prostorno ih organizirati kako ne bi dolazilo do perceptivnog ometanja. Pri izradi plakata dobro je uključiti učenika s teškoćom u rad s vršnjakom bez teškoće kako bi učenik s teškoćama imao mogućnost dobro vidjeti, čuti i uključiti se u rad s digitalnim alatom. Uputno je da učitelj za svakog učenika s teškoćom predvidi ulogu koju će imati u izradi plakata u skladu s njegovim sposobnostima i ograničenjima (npr. pronalaženje aplikacija, crtanje, dopunjavanje itd.). Važni dijelovi sadržaja koji će se promatrati tijekom rada s digitalnim alatom za učenike s oštećenjem vida mogu se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Poželjno je da imaju svoje računalo ili tablet, a ako im to nije dostupno, važno je da imaju čitač ekrana, odnosno prilagodbu ekrana uz pomoć programa ZoomText, pri čemu je važan odabir mjesta sjedenja zbog dotoka svjetlosti.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Aktivnost se može provesti i na drugim temama poput “Meine Schule”, “Meine Siedlung”. Potaknite učenike da budu pokretači promjena na razini škole, a svoje rezultate neka predstave Vijeću učenika. U tu svrhu za sastanak Vijeća učenika neka pripreme PowerPoint prezentaciju.

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Četiri strane mojega razreda

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ NJ A.5.4. Učenik sudjeluje u kratkoj i vrlo jednostavnoj govornoj interakciji.
  • OŠ NJ C.5.1. Učenik primjenjuje veći broj strategija učenja i uporabe jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Sat razrednika
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Kaktus obavijest

Uputite učenike na fotografiju kaktusa pa ih potaknite da kroz razgovor postupno odgovaraju na pitanja koja su „skrivena“ u bodljama. Primjerice, gdje (rastu kaktusi), što (je glavno obilježje kaktusa), kada (najbolje uspijevaju), kako (ih je potrebno uzgajati), zašto (su kaktusi važni)? Neka učenici odgovoraju na pitanja bez provjere njihove točnosti i bez povratne informacije. Upitajte ih bi li njihove odgovore mogli objediniti i napisati članak o kaktusima za neki časopis iz područja prirodoslovlja.

Za pretpostaviti je da će učenici izraziti sumnju u točnost svih informacija o kaktusima (sastavljenih od njihovih odgovora) pa usmjerite raspravu ističući važnost prenošenja točnih informacija. Zašto je važno uvijek prenositi točne informacije? Tko sve prenosi informacije? Koje su moguće posljedice prenošenja netočnih ili polovičnih informacija? Mogu li netočne ili polovične informacije “ubosti”? Potaknite ih u razgovoru na objašnjenje izraza “nešto bode u oči” (smeta, strši, iznenađuje, zbunjuje, začuđuje). Navedite učenike da asocijativno povežu osjećaj koji na njih ostavlja netočna informacija s glavnim obilježjem kaktusa, bodljama.

Podijelite učenike u grupe te im najavite zadatak - pisanje obavijesti. Na ploči zapišite naslov stvarnog i vremenski bliskog događaja, primjerice Školski sportski dan. Uputite učenike da sastave obavijest o tom događaju uz korištenje interaktivne slike kaktusa i pitanja „skrivenih“ u bodljama, ali tako da u obavijesti izostave odgovor na jedno od pitanja. Pitanje koje će izostaviti neka odaberu dogovorom unutar grupe. Kao polazište za pisanje obavijesti neka im posluži galerija fotografija unutar interaktivnog sadržaja, a za pisanje predložak u prilogu. Neka u obavijesti svakako naglase zašto je taj sportski događaj važan za učenike jedne škole te koje se pozitivne vrijednosti mogu razviti sudjelovanjem u takvim aktivnostima. Učenicima odredite vremenski okvir za pisanje obavijesti, a nakon toga neka predstavnici grupa pročitaju svoj rad. Ostale učenike potaknite da otkriju koja informacija nedostaje u obavijesti i neka obrazlože svoje zapažanje.

Ponovno raspravite o važnosti točnih i potpunih informacija te o mogućim posljedicama širenja nepotpunih ili netočnih informacija. Za završetak aktivnosti neka učenici zajednički sastave cjelovitu obavijest kojom će najaviti neku predstojeću učeničku aktivnost, primjerice čišćenje okoliša škole ili sudjelovanje u pripremi i organizaciji sportskoga dana. Dogovorite objavljivanje obavijesti na mrežnim stranicama škole sa školskim administratorom stranice kako bi se i drugi učenici škole mogli uključiti.

Postupci potpore

Postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore, posebno učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenicima s oštećenjem sluha. Budite sigurni da ste zaokupili njihovu pažnju. Potrebno je da tijekom rasprave svi govore jasno i razumljivo jer gluhi učenik čita s usana, a neka nastavnik uvijek stoji licem okrenut prema svjetlu jer to olakšava učeniku čitanje. Potrebno je ponoviti i objasniti pojmove. Učenicima s teškoćama više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme da bi mogli proučiti usporedni slikovni prikaz, a korisno je povezati učenika s drugim vršnjacima u paru ili grupi kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Mogu se ponuditi pitanja u vezi s osmišljavanjem obavijesti na koja će odgovoriti, a odgovori će predstavljati sažetak koji će moći upotrijebiti za praćenje rasprave.

U dijelu zadatka sa slikama one trebaju za učenike s oštećenjem vida biti dovoljno velike, s manje detalja i u jasnom kontrastu u odnosu na pozadinu. Tijekom analize, tj. opisivanja slika potrebno je učeniku detaljno opisati sliku onako kako je vidimo sa svim oblicima i tekstom. Tijekom aktivnosti na karticama važno je da učenik s teškoćom na njima uoči i prepozna ključne elemente. Učenicima s oštećenjima vida važni dijelovi vizualnoga sadržaja mogu se i opisati kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Sve što se promatra, prethodno treba biti pojašnjeno kao i za vrijeme gledanja slika/crteža/ilustracija/modela ili neposrednih izvora stvarnosti. U radu s učenicima s disleksijom i disgrafijom dobro je izbjegavati učenikovo čitanje naglas, kao i pretjerano pisanje (osim ako učenik ne izrazi želju). Uputno je da učenik s teškoćama tijekom razgovora dobije određena pitanja, a nakon razgovora kratki zaključak. Pri rada u alatu uputno je dogovoriti rješavanje određene vrste zadatka. Važno je uzeti u obzir da je alat dostupan učeniku i u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je dobro organizirati rad u paru.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj poveznici Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da u alatu za grafički dizajn Canva izrade infografiku s pravilima o sastavljanju obavijesti te o važnosti prenošenja točnih informacija. Svoj rad učenici mogu prezentirati na Vijeću učenika i educirati ostale učenike te ga objaviti na školskoj i razrednoj mrežnoj stranici.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Kaktus obavijest

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ B.5.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
  • OŠ HJ C.5.2. Učenik opisuje značenje popularnokulturnih tekstova u kontekstu svakodnevnoga života
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Engleski jezik
  • Njemački jezik
Interaktivni sadržaj za učenike

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Medijska pismenost, Problem dezinformacija (8.6.2020)

Medijska pismenost, Obrazovni materijali za preuzimanje (8.6.2020)

Rolf Gollob, Peter Krapf, Wiltrud Weidinger (ur.) (2010.) Obrazovanjem do demokracije. Metodički priručnik za odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo i ljudska prava. Vijeće Europe. (8.6.2020)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.