Učenici će istraživati slučajeve korupcije od početka hrvatske samostalnosti do danas. Dajte im tekst iz kojeg se može zaključiti što podrazumijeva korupcija. Možete se poslužiti tekstom koji govori o iskustvima građana s korupcijom u Hrvatskoj (neka učenici pročitaju dokument od 11. do 20. stranice).
Podijelite učenike u grupe od četiri ili pet učenika koje će odabrati jedan primjer korupcije u Hrvatskoj iz 1990-ih ili 2000-ih godina. Možete im ponuditi novinski tekst o primjerima korupcije iz toga razdoblja, a nakon toga svaka grupa izrađuje studiju slučaja odabranoga primjera. Istraživanje mogu obavljati s pomoću arhive tiskanih medija u gradskim knjižnicama, mrežnim arhivima medija i drugim dostupnim izvorima. Trebaju fotografirati prikupljene materijale i pohraniti ih u zajedničku mapu na Google Disku koju ste unaprijed pripremili i organizirali podmapama. Na temelju znanstvenog članka (posebice stranica 26. - 33., 40 - 45. i stranice 53.) svaka grupa izrađuje analitički okvir za svoj slučaj, a zatim izrađuju tablicu u kojoj navode tip korupcije, kako je slučaj bio predstavljen u medijima, je li imao svoj pravni epilog i kakav je bio. Tablicu izrađuju s pomoću alata za obradu teksta Google Dokumenti i pohranjuju u svoju podmapu.
Neka predstavnik svake grupe iznese rezultate. Raspravite o tome smatraju li da su slučajevi reprezentativni za hrvatsku političku stvarnost u vremenu kada su se događali. Je li riječ samo o izoliranim primjerima ili o masovnoj pojavi? Što nam govore podatci o percepciji javnosti u kojoj se korupcija smatra raširenom pojavom i o vrlo malo broju sudskih procesa koji su završili osuđujućim presudama? Neka argumentiraju svoje stajalište i iznesu prijedloge kojima bi smanjili takve radnje koje štete građanima, ali i ugledu države.
Tijekom istraživanja i rada na tekstu preporučuje se osigurati prilagođen pisani predložak i smanjiti broj novijih pojmova i činjenica. Upute je potrebno razlomiti i u koracima ponuditi postupnost. Treba provjeriti je li učenik s teškoćom razumio upute. Fotografije će biti potrebno povećati i prostorno ih organizirati da ne bi dolazilo do perceptivnog ometanja. Pri obradi podataka u tablici i stupcima važno je da alati budu dostupni učeniku i u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je dobro organizirati rad u paru. Važno je pripremiti jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njegovo razumijevanje. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s oštećenjem sluha važno je predvidjeti manju količinu teksta za pisanje kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podatci. Prije odlaska u gradsku knjižnicu poželjno ih je unaprijed upoznati s ciljem i sadržajem odlaska, izložiti plan odlaska i očekivanja povezana s njihovim ponašanjem, pri čemu treba istaknuti na što je važno obratiti pažnju. Poželjno je omogućiti učeniku s teškoćom da govori o svojim doživljajima, odnosno da se više izražava usmeno nego pisanim putem (primjerice, za učenike s teškoćama čitanja i pisanja). Pri iznošenju rezultata većina učenika može samostalno, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje, predstaviti u ime skupine rezultate rada ili može predstaviti samo dogovoreni dio na kojem je bio najviše angažiran. Ne ispravljajte učenike koji mucaju i imaju artikulacijske poremećaje, spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da govore pred razredom ako to ne žele u nekoj za njih nemotivirajućoj situaciji.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele više, mogu kroz tjedan dana ili jedan mjesec, pratiti dnevne medije i izdvojiti aktualne primjere korupcije. Od prikupljenih materijala neka naprave analizu te sve zajedno prikažu virtualnom doku izložbom. Za to mogu koristiti alat Artsteps.
Aktivnost započnite kao obrnutu učionicu. Učenicima postavite problemsko pitanje Zašto je prema Indeksu percepcije korupcije 2018., koji provodi organizacija Transparency International, Hrvatska jedna od korumpiranijih država Europske unije? Problemsko pitanje možete proširiti i drugim pitanjima poput Što je korupcija? Kako se očituje u svakodnevnom životu? Na temelju kojih je informacija Trasparency International postavio Hrvatsku na svoju listu? Je li Hrvatska uspješna u borbi s korupcijom? Koji su književnici pisali o korupciji?
Otvorite dva foruma za raspravu - jedan za rješavanje problemskoga pitanja, a drugi za postavljanje dodatnih pitanja koja će svakog učenika dovesti do postavljanja početne hipoteze. Kao pomoć u smišljanju pitanja učenicima može poslužiti generator pitanja. Za diskusije u virtualnom prostoru pogodni su forumi na platformi za udaljeno učenje Loomen.
Učenici samostalno istražuju u različitim izvorima, prikupljajući informacije i dokaze u prilog hipotezi koju su zauzeli o problemskom pitanju. Pripremite poveznice na pogodne izvore: Konvencija Ujedinjenih naroda protiv korupcije, Strategija suzbijanja korupcije za razdoblje od 2015. do 2020, Institucije koje se bore protiv korupcije. Aktivnost u školi započnite čitanjem postavljenih hipoteza i njihove argumentacije. Učenike podijelite u grupe. Svaka grupa mora odabrati i obrazložiti hipoteze koje su joj najzanimljivije. Najavite vođeno čitanje romana Miroslava Krleže “Na rubu pameti”. Roman prikažite kao primjer literarne studije slučaja nastale tridesetih godina 20. st. Glavni lik Doktor retrospektivno pripovijeda o događajima koji su uslijedili nakon nesmotreno izgovorene rečenice na večeri kod poslodavca. Organizirajte grupno čitanje teksta po poglavljima. U svakom poglavlju učenici traže dokaze da se u romanu prikazuje raznoliko koruptivno djelovanje: širenje glasina, difamiranje osobe, pogodovanje, davanje i nuđenje mita, bahatost vlasti i dr. Potičite ih da predlažu moguća rješenja i načine djelovanja prikladne društvenom i povijesnom kontekstu i primjenom znanja o korupciji i antikorupcijskim mjerama. Uz tematske slojeve teksta učenici dubinski prate i diskurzivne postupke kojima je tekst oblikovan. Učenicima predložite da vode dnevnik čitanja kao podstranicu u Wikiju koji ste pripremili u Loomen učionici. Osobito ih usmjerite na povezivanje osobina ličnosti s događajima u koje su uključeni. Nakon dubinske analize predložene literarne studije slučaja učenici preuzimaju ulogu aktivističkoga novinara koji za neovisni i nekomercijalni medij piše analitički članak o slučaju “Doktor”, pozivajući se na detalje iz djela koji su ga potaknuli na promišljanje suvremene hrvatske stvarnosti i univerzalnosti literarnih poruka Miroslava Krleže današnjim čitateljima. Neka napišu svoj članak koristeći se alatom Sway, a zatim neka ga podijele na zajedničkom blogu koji ste stvorili u Loomen učionici.
Pri postavljanju (uvodnih) problemskih pitanja potaknite i ohrabrite učenike s teškoćama na iznošenje svojih pretpostavki i navođenje primjera iz vlastitog života. Uputno je postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponuditi odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan, posebice za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenike s oštećenjem sluha. Nije poželjno upotrebljavati iznenadna pitanja, otvorena pitanja poput „Reci mi sve što znaš o...“, dvosmislene poruke ili igre riječima. Dobro je da učenik s teškoćama unaprijed zna temu rasprave. Tijekom analize teksta za učenika s teškoćama čitanja važno je dati pojednostavljeni, kraći tekst i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti njihovo razumijevanje. Svaki novi pojam za učenika treba biti popraćen slikovnim materijalom i jasno istaknutom definicijom. Ako se radi o složenom zadatku (izvedba nekoliko aktivnosti), potrebno ga je razdijeliti po koracima. Uz usmeno objašnjenje dijelova teksta preporuča se osigurati i prilagođen pisani predložak koji prati tekst. Učenicima s teškoćama više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme, a korisno je povezati učenike s drugim vršnjacima u paru ili grupi kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. U predlaganju poglavlja teksta važna je prilagodba teorijskog dijela (teksta) sažimanjem i/ili izdvajanjem važnih odrednica i broja činjenica. Uputno je napraviti i sažetke ključnih dijelova teksta koji će učeniku olakšavati analizu i samostalan rad. Ovisno o teškoći učenika to može biti različito organizirani tekst, shematski prikaz, kombinacija teksta i slika ili zvučni sažetak (primjerice, za učenike s oštećenjem vida). Za učenike s disleksijom preporučuje se upotrebljavati i dvostruki prored između riječi i rečenica poravnanjem teksta s lijeve strane. Za učenike s oštećenjem vida potrebno je prilagoditi tekst i/ili upotrijebiti čitač ekrana koji pretvara sadržaj ekrana računala ili mobilnog telefona u tekstualne informacije.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici će proširiti svoje razumijevanje romana čitanjem eseja Miroslava Krleže o Erazmu Roterdamskom i učiti o povezanosti ideja iz romana i eseja te napisati usporedni esej pod naslovom Koje su ideje zajedničke Miroslavu Krleži, Erazmu Roterdamskom i Doktoru? Esej mogu napisati koristeći se alatom Word Online i poslati datoteku kao My Mail unutar Loomen učionice.
Razgovarajte s učenicima o zastupljenosti korupcije u sportu. Kako biste provjerili razumijevanje pojmova, u razgovoru ih uputite da navedu primjere koruptivne radnje za koju su saznali iz medija. Neka potkrijepe primjerima vezu korupcije i sporta, odnosno sportove koje bi naveli s najvišim stupnjem korupcije, a za koje smatraju da je ima najmanje ili uopće nema. Neka komentiraju zašto se pojavljuje u sportu te postoji li samo na svjetskoj razini ili je primjećuju i u svojoj okolini tijekom treniranja nekog sporta.
Učenicima podijelite Globalno istraživanje o korupciji u sportu u razrednoj virtualnoj učionici u digitalnom alatu Edmodo. Uputite ih da pročitaju rezultate istraživanja te im najavite istraživački rad u grupama. Svaka grupa istražit će medijski praćene korupcijske slučajeve za jedan dodijeljeni sport (nogomet, rukomet, košarka, tenis, atletika, odbojka) i izdvojit će poznate sportaše u odabranom sportu koji su povezani s korupcijom. Neka istraže obje strane "medalje", prije i nakon navedenog događaja, i neka ih usporede u obliku plakata u digitalnom alatu Canva. Pri odabiru ključnih riječi za pretraživanje mrežnih stranica pomoći će im vrste koruptivnog ponašanja u sportu navedene na str. 34. dokumenta Snaga tolerancije. Neka podijele s ostalima u razrednoj grupi Edmodo svoj plakat s primjerima sportaša koji su se služili takvim radnjama. Potaknite učenike da u grupi napišu konstruktivan komentar na barem jedan plakat drugih grupa.
Svaka grupa neka predstavi svoj rad ostalim učenicima. Provjerite promjenu njihovih mišljenja/stajališta s početka aktivnosti u vezi sporta koji ima najveći stupanj korupcijskih radnji te je li to dokazalo njihovo istraživanje. U završnom dijelu aktivnosti učenici igraju onaj sport u kojem je dokazano najviše koruptivnih radnji (izbor sporta prilagodite uvjetima rada).
Podijelite učenike u timove prema pravilima za sport koji će odigrati. Timovima dodijelite imena - jedan tim neka bude naziva "Fair play", a drugi "Korupcija". "Fair play" ekipa poštuje sva pravila odabranog sporta dok ekipa "Korupcijska" radi sve suprotno (simulacija krivog suđenja, podmićivanje sudaca, negiranje). Nakon provedene igre raspravite o tome kako su se osjećale obje ekipe i podržavaju li takav obrazac ponašanja. Završite razgovor njihovim zaključcima i primjerima zašto korupciji nije mjesto u sportu kao ni u bilo kojem drugom interesnom području pojedinca te što oni mogu učiniti u sprečavanju korupcije.
Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne treba ustrajati na tome da učenici govore pred razredom ako to ne žele. Pri postavljanju pitanja, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenike s oštećenjem sluha, uputno je postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponuditi odgovore na pitanja od kojih je jedan točan odgovor. Pri istraživanju u nekoj od aplikacija uputno je učenicima s teškoćama usmeno objasniti te provjeriti razumiju li određeni pojam, a preporuča se osigurati i prilagođen pisani predložak. Učenicima više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme. Pri izradi digitalnog plakata nastavnik treba točno odrediti ulogu učenika s teškoćama (u skladu s onim što nastavnik procijeni da učenik može) i tako osigurati aktivno sudjelovanje učenika, a ne samo njegovu pasivnu ulogu. Za učenike s oštećenjem vida potrebno je opisati fotografije koje su predmet opisivanja i rasprave. Nastavnik treba probno odigrati igru s učenikom s teškoćama da bude siguran razumije li je učenik, odnosno razumije li upute i pravila kako ne bi ostao samo pasivni promatrač. Ako je moguće, poželjno je prilagoditi igre tako da budu dostupne što većem broju učenika ili ponuditi više igara s istim ili različitim ciljem, ovisno o željenim ishodima, pa uključite učenika u onu igru koja najviše odgovara njegovim interesima, znanjima, sposobnostima i mogućnostima.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu izraditi jedan zajednički plakat koji će obuhvatiti istraživanje svih grupa, odnosno prisutnost korupcije u svim sportovima s naglaskom na sprečavanju takvih radnji. Za izradu plakata mogu se poslužiti alatom Canva, a može se i obilježiti Međunarodni dan sporta 27. svibnja, postavljajući ga na zid u školskom hodniku.
Pripremite učenicima interaktivni nastavni listić koristeći se digitalnim alatom Wizer koji će riješiti kod kuće. U listić postavite video Ne korumpiraj se! koji razmatra pojam korupcije i objašnjava njezino postojanje kroz primjere iz svakodnevnice. Prije gledanja videa na listiću im napišite upute za vođenje bilješki, a prateći video neka odrede značenje pojmova korupcija, mito i razlikovanje javnog i privatnog sektora u djelovanju građana. Nakon gledanja videa osmislite nekoliko zadataka kojima ćete provjeriti jesu li dobro vodili bilješke (pitanja otvorenog tipa, popunjavanje praznina, razvrstavanje i/ili uparivanje). Na kraju listića postavite raspravu (Discussion), okvir u koji će učenici moći upisati svoj komentar, a koji će vidjeti i drugi učenici.
Analizirajte odgovore i komentare učenika na satu i potaknite ih na navođenje svojeg primjera korupcije u javnome i privatnome sektoru. Raspravite o slučajevima korupcije za koje su čuli iz određenih izvora te koliko ti postupci utječu na pojedinca. Najavite učenicima nastavak aktivnosti podjelom po grupama.
Pripremite onoliko Web Whiteboard mrežnih bijelih ploča koliko imate grupa, svakoj grupi dodijelite jedan izmišljeni opis koruptivne radnje (svakako uključite primjere korupcije u javnom i privatnom sektoru, ali i slučajeve gdje nema koruptivne radnje). Svakoj grupi podijelite QR kod koji ih vodi na njihovu ploču na kojoj je zapisan primjer koji će analizirati.
Primjeri tekstova:
“Amaterski si sudac u lokalnoj ligi. Za godišnjicu kluba na prijateljsku utakmicu dolazi nacionalni prvak. To je tvoj omiljeni nogometni klub, pogotovo zbog igrača koji ti je nogometni uzor. Kao sudac uočiš prekršaj koji ni iskusniji sudci ne bi primijetili. Propisana je kazna crveni karton, ali prekršaj je počinio tvoj omiljeni igrač. Što je najgore, vidio je da si i ti primijetio/primijetila što je učinio i mudro šuti. Što ćeš učiniti?”
“Ove godine pristupaš ispitima državne mature i nadaš se upisu na željeni fakultet. Posljednju godinu dana intenzivno se pripremaš za ispite koji će ti odrediti nastavak obrazovanja iako znaš da je interes za tim fakultetom svake godine sve veći. Najviše se bojiš rezultata iz matematike koju trebaš položiti odličnim uspjehom. Matematika ti je uvijek predstavljala malen problem, ali ne želiš ništa prepustiti slučaju. U razgovoru s prijateljem saznao/saznala si da je njegova mama prof. matematike koja je sudjelovala u sastavljanju ovogodišnjeg ispita državne mature. Što ćeš učiniti?”
“Mjesecima štediš za novu kolekciju jedne modne kuće. Posebno želiš jedan komad odjeće za koji već odavno čitaš po forumima da će se razgrabiti u trenu. Nisu dozvoljene rezervacije. Kolekcija u dućane stiže za dva dana. Neki već danas kampiraju pred dućanom kako bi ugrabili željeni komad odjeće. U dućanu radi tvoja sestra. Što ćeš učiniti?”
Svaka grupa na zadani primjer treba navesti nekoliko pozitivnih i negativnih posljedica izbora, odnosno posljedice koje stvara donesena odluka. Uputite ih da na svoju mrežnu bijelu ploču zapišu pozitivne i negativne posljedice za pojedinca i grupu u odnosu na sve odluke koje se mogu izvesti iz zadane situacije. Članovi grupe na ploči rade suradnički, a potom uz nju predstavljaju svoj primjer ostatku razreda.
Aktivnost zaključite analizom njihovih odluka donesenih u vezi zadanoga slučaja. Naglasite negativne posljedice koruptivnog ponašanja i usmjerite ih na naglašavanje odluka koje vode do suzbijanja korupcije u društvu.
Za učenike s teškoćama potrebno je osmisliti nastavne listiće s jasnim i kratkim uputama, jednostavnim i kraćim rečenicama uvećanog fonta i pojačanog tiska. Upute je potrebno razdijeliti, smanjiti broj pojmova i činjenica, a ovisno o potrebama učenika organizirati da ne bi dolazilo do perceptivnog ometanja. Mogu se označiti samo određeni dijelovi koje je potrebno povezati sa slikovnim prikazima ili označiti mjesta na koje je potrebno upisati određene nazive. Za aktivnosti gledanja videozapisa preporučuje se podijeliti im predloške koji ih upućuju na gledanje s određenim zadatkom praćenja sadržaja. Na predlošku može stajati rečenica za nadopunjavanje, pitanje, alternativni zadatak i sl. Ključne odrednice sadržaja mogu biti pisano i/ili vizualno prikazane na temelju kojih učenik može prepričati sadržaj, označiti nešto tijekom gledanja i odgovoriti na pitanja. Ne preporuča se uporaba natuknica jer učenik s teškoćama treba cjelinu da bi razumio smisao. Za učenike s oštećenjem vida potrebno je usmeno opisati sve što se promatra, a slijepom se učeniku prije gledanja može ponuditi tekst na Brailleovu pismu. Poželjno je da ima svoje računalo ili tablet, odnosno važno je da ima čitač ekrana. Pri analizi podataka važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku u skladu s vrstom opterećenja ili poremećajem (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je dobro organizirati rad s nekim drugim vršnjakom u paru.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Za učenike koji žele nastaviti proučavati načine borbe protiv korupcije pripremite nekoliko novih primjera koruptivnih radnji/ponašanja. Učenici mogu prikazati u strip tehnici sve izvedene odluke iz analiziranih primjera kao i njihove posljedice za pojedinca i grupu. Odluke za zadani slučaj mogu se prikazati kroz nekoliko kratkih stripova u nizu, koristeći se digitalnim alatom Pixton. Obilježite Međunarodni dan borbe protiv korupcije 7. prosinca radovima učenika.
Pripremite zadatke kojima ćete ponoviti vektore, računske operacije s vektorima, duljinu vektora, skalarni umnožak, okomite vektore, linearnu kombinaciju vektora. Zadatke složite po težini i svakom zadatku dodijelite određeni broj bodova. Najavite učenicima da ćete provesti timsko natjecanje u svrhu provjere usvojenosti ishoda.
Podijelite razred u timove po četiri učenika od kojih se jedan tim neće natjecati, nego će ocjenjivati, a jedan od timova bit će grupa u kojoj nema uloga pa svi jednako i svojim znanjem pridonose boljem plasmanu. U tu grupu uključite učenike koji bolje razumiju gradivo i od kojih se unaprijed očekuje pobjeda.
U ostalim timovima dodijelite uloge članovima: vođa tima - koordinira rad tima, bodri tim, vodi računa da su svi zadatci točno ispunjeni i zapisani te vodi računa o vremenu, jedino on pokazuje svoju ulogu i rješava zadatke isključivo na temelju svojeg znanja; radnik - rješava zadatke i sluša upute vođe, tijekom rješavanja doprinosi svojim znanjem, komunicira s članovima tima i odbija bilo kakvu vrstu prevare, pošten je i radišan; varalica - pomaže timu pokušavajući prepisati od drugog tima, iz bilježnice, s interneta, iz udžbenika, ali tako da ga nitko ne primijeti; svoju ulogu ne smije otkriti drugim članovima; podmićivač - pokušava podmititi ispravljače, pokušava uvidjeti koji bi ispravljač mogao biti koruptivan da bi prihvatio mito, nitko ne treba znati koja je njegova uloga.
Ispravljači također rješavaju zadatke i pripremaju tablicu s imenima ekipa i potrebnim formulama za izračunavanje ukupnoga broja bodova, služeći se alatom za tablične proračune Excel Online. I oni izvlače svoje uloge u kojima su dva ispravljača koruptivna, a dva su poštena i trude se izvesti sve prema pravilima. Ispravljači se ne miješaju jedni drugima u posao, tj. ako je ispravljivač 1 dodijelio najveći broj bodova timu 5 ili zakinuo bodove timu 3, nitko od drugih ispravljača ne preispituje bodovanje.
Učenici izvlače papiriće na kojima je QR kod s opisom njihove uloge. QR kodove možete pripremiti u alatu QR Code Generator.
Završetkom natjecanja ispravljači boduju timove, stvaraju listu te proglašavaju pobjednika. Ukoliko više timova ima isti broj bodova, bolje mjesto osvaja tim koji ima više bodova u težim zadatcima.
Razgovarajte s timovima jesu li iznenađeni brojem osvojenih bodova. Misli li netko da je zakinut ili da ima više od zasluženog broja bodova? Da mogu, bi li se žalili na bodovanje? Sumnjaju li u nešto? Ovdje se očekuje da se jave timovi kojima su oduzeti bodovi i koji argumentiraju zašto misle da su prevareni.
Pozovite članove timova da kažu koje su bile njihove uloge i objasne kako su pokušali podmititi članove povjerenstva. Članovi povjerenstva također se izjašnjavaju i priznaju tko ih je i kako podmitio te kome su dali više bodova, a koga su zakinuli. Raspravite s njima zašto je to pogrešno, zašto korupcija ni u kakvim uvjetima ne smije i ne može biti prihvatljiv obrazac da bismo dobili ono što želimo. Pitajte tim učenika koji je rješavao zadatke isključivo na temelju svojeg znanja kako se osjeća sada kada zna da je prevaren. Kakvu poruku koruptivno društvo šalje mladom čovjeku?
Za učenike s teškoćama dobro je predvidjeti rad u paru kako bi suučenik po potrebi mogao usmjeravati ili pomagati učeniku s određenim oštećenjem ili poremećajem (primjerice, učeniku s motoričkim poremećajima, oštećenjima vida). Tijekom rada u paru važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćom aktivno sudjeluje u svim aktivnostima i da ne bude samo pasivni promatrač. Primjerice, tijekom natjecanja i rada u timovima takvog učenika treba uključiti u tim koji ima ulogu ocjenjivača ili u kojoj nema uloga jer svi jednako pridonose boljem uspjehu, ali nikako u natjecateljsku skupinu. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne svakom učeniku u paru, tj. timu. Svaku aktivnost za učenika s teškoćom, tj. svaki zadatak potrebno je planirati i izvoditi s predviđenim vremenom trajanja, primjerice, pri rješavanju zadataka i pripremanja tablice s imenima ekipa i formulama, uz uvođenje stanki ako je to učeniku potrebno zbog otklonjive pažnje, bržeg zamaranja i sl. (posebno za učenike s motoričkim teškoćama, deficitom pažnje/hiperaktivnim poremećajem). Potrebno je ponavljati naputak za rad, a uz usmeno objašnjenje preporuča se osigurati i prilagođen pisani predložak za učenika s disleksijom. Za razgovor i raspravu uputno je pripremiti predložak na kojem može biti rečenica kao podsjetnik, pitanje i alternativni zadatak. Ključne odrednice mogu biti prikazane pisano i/ili vizualno na temelju kojih može nešto objasniti i/ili prepričati. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je imati svoje računalo ili tablet, a ako to nije dostupno, važno je imati čitač ekrana kao i prilagodbu ekrana s pomoću programa ZoomText. U raspravi ne treba ustrajati na tome da učenici s teškoćama govore pred razredom ako to ne žele.
Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite učenike na istraživanje tijela kojima se mogu obratiti u slučaju da svjedoče ili sumnjaju na korupciju. Ukoliko je riječ o školi, ravnatelj je osoba kojoj mogu napisati pritužbu. Učenicima zadajte da napišu pritužbu i dopis koji će dostaviti ravnatelju, a koji govori o slučaju korupcije tijekom timskog natjecanja. Pritužbu pišu u alatu za obradu teksta Word Online.
European Comission, Tematski informativni članak o Europskom semestru, Borba protiv korupcije (30. 6. 2020.)
Bajkuša, M. (2017) Kako s učenicima razgovarati o akademskoj čestitosti i plagiranju, Forum za slobodu odgoja, Zagreb. (3. 7. 2020.)
Bajkuša, M. (2020) Kako s učenicima razgovarati o imovinskim karticama: zbirka nastavnih priprema, Forum za slobodu odgoja, Zagreb. (3. 7. 2020.)
Miroslav Mićanović (ur.) (2012) Građanski odgoj i obrazovanje, Modul: Zakon u razredu prema kulturi vladavine prava i demokracije, Priručnik za nastavnike, Agencija za odgoj i obrazovanje, Zagreb. (3. 7. 2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.