Porazgovarajte s učenicima o njihovim kućanskim režijama i od čega se sve sastoje. Dogovorite se s učenicima koja će 3 režijska troška pratiti (mogu biti struja, voda, plin) i raditi na smanjenju njihovih troškova u naredna 3 mjeseca, kao i način realizacije internog natjecanja među obiteljima s temom tko će više uštedjeti po članu kućanstva. Ukažite na važnost štednje energije, a time i mogućnosti uštede u kućnom budžetu te kako štednja utječe na zaštitu okoliša.
Potaknite ih na promišljanje o tome kako mogu štedjeti u kućanstvu. Na primjer, možemo dogovoriti da smanje temperaturu u dnevnoj sobi za 1 °C, korištenje uređaja visokog energetskog razreda, zamjenu običnih žarulja štednima te da pripaze na paljenje svjetla tijekom dana, neka koriste glačalo, perilice posuđa i rublja u vrijeme kad je struja jeftinija i sl. Za vodu upozoriti da paze kako peru zube i ruke te na trajanje tuširanja. Potaknite ih na češća tuširanja, a manje kupanja.
Plan štednje koji dogovorite s učenicima zajednički prezentirajte u obliku letka koji učenici mogu izraditi u alatu Canva i podijelite roditeljima na nekom od roditeljskih sastanaka gdje ćete roditelje obavijestiti o provođenju natjecanja. Možete ga objaviti i na mrežnim stranicama škole. Nakon predstavljanja natjecanja te upoznavanja obitelji s dogovorenim načinima štednje učenici izračunavaju potrošnju 3 dogovorena režijska računa za posljednja 3 mjeseca te potrošnju po članu obitelji.
Neka nakon tri mjeseca štednje ponovo provedu aktivnost na način da primijene iste izračune potrošnje na to razdoblje te vide koja je obitelj ostvarila najveću uštedu po članu kućanstva u tom razdoblju. Za obitelj koja je postigla najveću uštedu, učenici mogu napraviti digitalnu značku također u alatu Canva.
Pri postavljanju (uvodnog) problemskog pitanja o kućanskim režijama ohrabrite učenike da iznesu svoje pretpostavke i navedu primjere iz vlastitog života. Pri tome, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore i koja će ih voditi prema željenim zaključcima.
Provjerite jesu li učenici razumjeli zadatak praćenja režijskih troškova te prema potrebi izradite i pisanu uputu s koracima provedbe zadatka, a ako je moguće, koristite i vizualnu podršku. Za učenike s izraženijim teškoćama, učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s poremećajem iz spektra autizma smanjite zahtjevnost zadatka na način da moraju pratiti i raditi na smanjenju samo jednog od režijskih troškova.
Zaključke donesene zajedničkim promišljanjima o načinima štednje u kućanstvu oblikujte u pisani podsjetnik koji će učenicima olakšati usustavljivanje sadržaja i njihovu praktičnu provedbu kod kuće. Ovakav će podsjetnik biti posebno koristan za učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i učenike s teškoćama pažnje i koncentracije. Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma preporučljivo je sadržaj podsjetnika prikazati i vizualno.
Tijekom tromjesečnog razdoblja provedbe aktivnosti povremeno podsjećajte učenike i njihove roditelje na mjere štednje koje trebaju provoditi kod kuće.
Prilikom računanja potrošnje režijskih računa učenicima s teškoćama omogućite uporabu podsjetnika s formulama, korištenje kalkulatora i, prema potrebi, hodogram za rješavanje zadataka ili rješavanje prema ponuđenom modelu.
Provjerite podržava li asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida samostalno korištenje alata Canva i prema potrebi potaknite vršnjake na rad u paru.
Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zadajte učenicima zadatak da izmjere koliko vode troše na rastrošno pranje zubi ili tuširanje/kupanje. Neka naprave dva pranja zubi tako da vodu puštaju u lavor i to tako da u jednom pranju štede, a u drugom ne štede vodu tijekom pranja. Neka nakon svakog pranja izmjere volumen vode i odrede razliku. Mogu izračunati koliko litara ili m3 mjesečno mogu uštedjeti svi članovi kućanstva ako štedljivo peru zube te koliko je to novca. Sličnim mjerenjima mogu izračunati mjesečnu štednju u kućanstvu tako da kupanje zamijene tuširanjem.
Kako biste motivirali učenike na aktivnost, prikažite im fotografije životinja zarobljenih u plastičnoj ambalaži, kao što je ova riba u plastičnoj rukavici. Upitajte ih: Kako možemo pomoći ovim živim bićima? Što bismo trebali učiniti da do ovakvih problema ne dođe? Očekivano je da će učenici zaključiti da je nužno drastično smanjiti upotrebu plastike. Potaknite ih zatim da analiziraju u svome domu upotrebu plastične ambalaže, jednokratnih i višekratnih predmeta od plastike i vrećica.
Nakon analize učenike podijelite u timove u kojima će izraditi izvješće o uporabi plastike u svome domu (izvješće će sadržavati podatke svakog člana tima i objedinjene rezultate tima). Nakon prikaza izvješća po timovima upitajte učenike mogu li tijekom mjesec dana pokušati reducirati upotrebu plastike u domovima. Neka u tom razdoblju svi timovi prate upotrebu plastične ambalaže vodeći bilješke u zajedničkoj mrežnoj Excel tablici (jedan tim, jedan list). Učenici individualno evidentiraju upotrebu dogovorenim oznakama (možete u tablici ponuditi komponente praćenja kao što su jednokratne plastične vrećice, višekratne plastične vrećice, plastične kutije, plastične boce koje se recikliraju, plastične boce koje se ne recikliraju, plastična ambalaža kozmetičkih proizvoda, plastični potrošni uredski materijal itd., pri čemu potaknite učenike da se na temelju izrađenog izvješća sami sjete što više kategorija, a vi ih uredite i dopunite po potrebi). Tablicu podijelite s učenicima na način da samo interne osobe mogu pristupiti te ćete na taj način moći pratiti redovitost vođenja bilješki i, prema potrebi, podsjetiti učenike na dogovor.
Nakon mjesec dana neka objedine rezultate praćenja po timovima, izrade novo izvješće i usporede ga s prvim. Upitajte učenike: Kakvi su rezultati? Na koje ste poteškoće nailazili prilikom provedbe ove aktivnosti? Kojih ste se plastičnih predmeta teško odrekli? Kojih se predmeta niste uspjeli odreći? Učenicima predložite da istraže i pokret Zero waste. Dosta informacija mogu pronaći na stranici Zero waste Hrvatska. Potaknite ih da u alatu Canva izrade upute na plakatu pomoću kojih će biti lakše mijenjati navike i promicati održivost u svakodnevnom životu.
Fotografije životinja zarobljenih u plastičnoj ambalaži opišite učenicima oštećenog vida. Koristite jednostavne i jasne izraze, imenujte sve ključne dijelove prikaza, a izbjegavajte općenite i nejasne pojmove koji mogu biti zbunjujući. Za slabovidne učenike pokušajte pronaći primjere fotografija koje su dovoljno velike, sa što manje detalja i u jasnom kontrastu u odnosu na pozadinu.
Navedite konkretne primjere plastične ambalaže čiju je upotrebu potrebno pratiti u kućanstvu, najbolje uz njihov slikovni prikaz i dajte ih, uz kratak opis zadatka, u pisanom obliku učenicima s teškoćama. Podsjetnik bi trebao sadržavati i obrazac s jasno navedenim kategorijama ambalaže i označenim prostorom za upisivanje podataka koji će se pratiti. Takva jasna grafička organizacija i upute osigurat će im veću samostalnost u radu, olakšati kasniju izradu izvješća o uporabi plastike i dati sve potrebne informacije članovima obitelji koji će im pružati podršku. Posebno se to odnosi na učenike s intelektualnim teškoćama, učenike s poremećajem iz spektra autizma i učenike s poremećajem pažnje.
Provjerite razumiju li učenici kako pristupiti zajedničkoj Excel tablici i kako je popunjavati. Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se tablica koristi i provjerite jesu li sve razumjeli. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu.
U aktivnosti istraživanja pokreta Zero waste dajte učenicima jasne i konkretne smjernice i poveznice pomoću kojih će lakše doći do traženih podataka, osobito učenicima s teškoćama pažnje i poremećajem iz spektra autizma. Možete napraviti i podsjetnik s koracima aktivnosti, odnosno potpitanjima na koje učenici trebaju pronaći odgovore kako bi obuhvatili sve ključne informacije. Važno je dodatno pojasniti nove pojmove, pojmove na stranom jeziku ili pojmove koji su apstraktni i nejasni nekim učenicima (zero waste, Greenpeace, fast fashion). Potkrijepite ih, gdje je moguće, primjerima iz svakodnevnog života.
Porazgovarajte s učenicima o prenamjeni odjevnih predmeta, prikažite im primjere dobre prakse (kao što je ovaj videozapis) i potaknite ih da izaberu jednu majicu koju više neće nositi. Organizirajte radionicu izrade vrećica od odabranih majica kojima će moći dobrim dijelom nadomjestiti jednokratne plastične vrećice. Možete i dokumentirati etape izrade vrećice i objaviti ih na mrežnim stranicama škole te tako potaknuti i druge učenike na iskorištavanje stvari i materijala i prenamjene istih umjesto gomilanja otpada.
Potrošnja energije postaje sve veći svjetski problem jer sve veća potrošnja, u kombinaciji s presporim prelaskom na obnovljive izvore energije, pogoršava klimatske promjene. Razgovarajte s učenicima o potrošnji električne energije u njihovu kućanstvu i važnosti racionalnog korištenja energije. Mogu li putem računalnog programa analizirati i pratiti dnevnu potrošnju električne energije u svom kućanstvu? Koji su podatci pri tome potrebni?
Prije izrade programa učenici će pripremiti algoritam i dijagram tijeka. Uz vašu pomoć učenici dogovaraju način na koji će njihov program računati potrošnju energije. Preko obrasca ("Oblak riječi") koji ste pripremili u alatu Mentimeter, učenici upisuju električne uređaje koje koriste u svom kućanstvu. Analiziraju koje uređaje najviše koriste. Odlučuju se za deset uređaja (npr. televizijski prijamnik, računalo, perilica za rublje, usisavač, električni hladnjak, električni štednjak, mikrovalna pećnica, glačalo, sušilo za kosu, radijski prijamnik). Učenici uz vašu pomoć na internetu istražuju podatke o električnoj snazi ovih uređaja te izrađuju tablicu s podatcima (uređaj, električna snaga). Koji uređaji dovode do najveće potrošnje struje? Potrebne podatke možete potražiti na mrežnim stranicama:
Koji uređaji dovode do najveće potrošnje struje?
Vrijeme rada svakog pojedinog uređaja potrebno je pomnožiti s pripadajućom električnom snagom iz tablice. Dobiveni se iznosi zbrajaju za sve uređaje koje smo koristili tijekom dana, što će omogućiti programska petlja. Dodatno će nas program izvijestiti o dnevnoj potrošnji energije putem semafora (krugova ili komentara): crveno – visoka potrošnja, žuto – srednja potrošnja, zeleno – niska potrošnja. O granicama vrijednosti razine potrošnje razred će se dogovoriti uz vašu pomoć.
Učenicima ćete podijeliti slike kućanskih uređaja koje ste prije pripremili te ih učenici bez gledanja izvlače iz omotnice. Učenici koji su odabrali sliku istog kućanskog uređaja tvore grupu. Učenici u oformljenim grupama ispisuju algoritam (Google dokument) te izrađuju dijagram tijeka putem alata Diagrams.
Grupe na Padlet ploči, koju ste unaprijed pripremili, objavljuju svoje radove. Analiziraju se radovi te izrađuju programi u programskom jeziku Python. Svaka grupa provjerava rad svog programa i potom ga objavljuje na Padlet ploči.
Učenici svake grupe tijekom tjedna prate potrošnju uređaja u kućanstvu i pomoću svog programa računaju dnevnu potrošnju električne energije. U zajedničkom Google dokumentu za svaku grupu učenici upisuju dnevne vrijednosti potrošnje te pokušavaju prema semaforu potrošnje smanjiti potrošnju sljedećih dana. Nakon tjedan dana, svaka grupa izvještava o svojoj potrošnji električne energije, kao i o svojim postupcima u cilju smanjenja vrijednosti dnevne potrošnje energije. Članovi grupe koja je imala najmanju potrošnju dobivaju digitalnu značku Čuvar električne energije.
Učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s oštećenjem vida i učenicima s poremećajem pažnje na prethodnom satu dajte zadatak da do sljedećeg puta prouče i zapišu koje sve električne uređaje imaju kod kuće i da promisle ili uz pomoć roditelja zabilježe koje od njih najviše koriste.
Pružite im podršku u traženju podataka na mrežnim stranicama na način opisan u prethodnoj aktivnosti i ovisno o individualnim mogućnostima učenika, smanjite zahtjevnost zadatka pa neka učenik traži podatke o električnoj snazi za manji broj uređaja.
Unaprijed pripremite tablicu za upisivanje podataka o uređaju.
Osigurajte samostalno sudjelovanje učenika s motoričkim teškoćama i učenika s oštećenjem vida u aktivnosti izvlačenja slika kućanskih uređaja i dijeljenja u grupe. Radi li se o učeniku s većim motoričkim teškoćama, koji ne može samostalno izvlačiti sliku prilikom dijeljenja u grupe, postavite nekoliko papirića na stol ispred učenika (slikom prema dolje) kako bi mogao pokazati i nasumce odabrati jedan. Slijepom učeniku opišite što je sve prikazano na karticama i što je na njegovoj kartici. Na karticama može biti i naziv na Brailleovom pismu.
Zadatak praćenja potrošnje uređaja u kućanstvu olakšajte učenicima na način opisan u Aktivnosti 2 (praćenje potrošnje plastične ambalaže u kućanstvu).
Učenici izrađuju digitalnu značku Čuvar električne energije. Pri tome mogu koristiti neki od alata kao što su Open Badges i Canva. Učenici objavljuju svoj rad na Padlet ploči. Razred vrednuje radove te učenici biraju najbolju digitalnu značku!
Pripremite učenicima ilustraciju presjeka jedne kuće s različitim uređajima u svakoj prostoriji. Navedite učenike da imenuju uređaje koji se ondje nalaze, kao i to u kojoj se prostoriji nalaze. Uputite učenike da odrede što pokreće određeni uređaj (struja, plin, baterije, solarna energija…). Učenici u jednostavnoj rečenici usmeno opisuju što pokreće određeni uređaj (It runs on…). Pritom im može pomoći interaktivni slikovni rječnik s rječnikom uređaja i tehnologija.
Nakon što je svaki učenik opisao barem jedan uređaj, uputite učenike da zaigraju interaktivnu igru Smanji potrošnju!. U razgovoru s učenicima objasnite im da je njihov zadatak kliknuti na pojedine dijelove interaktivne ilustracije i ispraviti sve što mogu na slici tako da poboljšaju energetsku učinkovitost kuće i dobiju zeleno svjetlo na semaforu energetske učinkovitosti.
Po završetku te aktivnosti podijelite učenike u grupe od po četiri učenika unutar kojih učenici međusobno uspoređuju rezultate izmjena koje su napravili na interaktivnoj ilustraciji. Uputite učenike da pogledaju radove drugih i komentiraju u obliku savjeta koristeći rečenice poput You should i Why don't you za sve one interaktivne elemente za koje nisu napravljene izmjene u drugom zadatku.
Objasnite učenicima da će u obliku sastavka opisati koja su poboljšanja uveli. Opis pišu u svoju OneNote razrednu bilježnicu koristeći rečenice u prošlom vremenu. (I closed the refrigerator door; I switched off the lights…). Na taj način ćete u OneNote bilježnici objediniti popis svih poboljšanja energetske učinkovitosti kuće koja su učenici ispitali korištenjem interaktivne ilustracije, a mogu primijeniti u svome domu i svakodnevnom životu. Neka učenici provedu samovrednovanje pomoću popisa (checklist) koji može sadržavati broj prijedloga poboljšanja, korištenje rečenica u prošlom vremenu, provjeru pravopisa i slično.
Ilustraciju presjeka kuće isprintajte u uvećanom formatu za slabovidne učenike. Neka crteži uređaja budu što jasniji i jednostavniji. Smanjite zasićenost prikaza i broj elemenata na ilustraciji te naglasite kontrast između likova i pozadine. Jednake prilagodbe bit će korisne i učenicima s intelektualnim teškoćama, učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učenicima s poremećajem pažnje i koncentracije.
Slijepim učenicima presjek kuće i prostorije možete istaknuti pastom za označavanje ili pištoljem s vrućim ljepilom, a nazive pojedinih prostorija i uređaja u njima ispisati Brailleovim pismom.
Nazive uređaja na slikovnim karticama napišite i na hrvatskom jeziku.
Provjerite podržava li asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida i učenika s motoričkim teškoćama sve predviđene digitalne alate te prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku i rad u paru.
Tijekom rada u grupi vodite računa da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju i ne dopustite da budu pasivni promatrači. Pripremite im podsjetnik s primjerima rečenica You should i Why don't you koje će im olakšati sudjelovanje u grupnoj raspravi.
Učenicima s teškoćama (učenicima s poremećajima pažnje i hiperaktivnosti, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije) dajte strukturu koja će ih voditi prilikom pisanja sastavka, a učenicima s većim teškoćama umjesto pisanja sastavka omogućite da na jednostavniji način opišu poboljšanja koja su uveli. Primjerice, ponudite im rečenice na nadopunjavanje, zaokruživanje ili povezivanje.
Učenici izrađuju plakat koristeći alat Postermywall na kojem će, crtajući presjek svoje kuće, navesti koja poboljšanja koja se tiču potrošnje energije mogu napraviti u svojoj kući. Plakat je objavljen u zajedničkoj mapi razredne OneNote bilježnice koja služi kao galerija ovih radova.
Recite učenicima da zatvore oči te da će trebati nakon poslušane zvučne priče odgovoriti na pitanja: Gdje se nalaziš? U čijem si društvu? Kako se osjećaš? O čemu razmišljaš? Pojasnite značenje pojma (soundscape/zvučni okoliš/zvučni pejzaž) pa pustite učenicima zvučnu priču THE GREAT ANIMAL ORCHESTRA. Recite im da odgovore na ranije navedena pitanja. Poslušajte njihove odgovore i zajedno zaključite u kojoj mjeri zvučno okruženje utječe na čovjekove misli i osjećaje. Prokomentirajte zvučno okruženje u kojemu se učenici svakodnevno nalaze, u školi i izvan škole, na način da odgovore razvrstavaju na ugodne i manje ugodne/neugodne.
Objasnite učenicima da će sudjelovati u stvaranju zvučne priče, a sami se za zadatak pripremite uz pomoć videa Izrada zvučne priče. Pojasnite učenicima da je zvučna priča ispričana samo zvukovima, a da će se oni pozabaviti stvaranjem zvučne priče koja će prikazati prekomjernu potrošnju energije. Podijelite ih u grupe pa objasnite da prvo trebaju napraviti storyboard (priču u crtežu i riječi) uz naslov "Svakodnevno me pale… gase… pale“. Neka priča ima desetak crteža popraćenih s desetak rečenica. Neka jedna grupa gradi priču s glavnim motivom uključivanja radija/televizije/interneta, druga grupa s glavnim motivom sušila za kosu/slavine… Naglasite im da u zadatku paze na uvodni dio priče, postupni prijelaz, središnji dio, prijelaz i završni dio. Potom trebaju osmisliti i zapisati kako će te priče predstaviti samo zvukom/kombinacijom zvukova. Kad scenariji zvučnih priča budu spremni, pomozite učenicima u snimanju zvučne priče u alatu Audacity. Neka svoje priče predstave gostima koje će pozvati na prezentaciju i neka im najave da zatvore oči te da će na kraju trebati napisati odgovore na pitanja: Gdje se nalaziš? U čijem si društvu? Kako se osjećaš? O čemu razmišljaš? Gosti mogu biti drugi učenici, ali i učitelji i roditelji.
Kad gosti zapišu svoje odgovore na postavljena pitanja, na razmišljanje o povezanosti kvalitete života s potrošnjom energije potaknite učenike tako što će trebati usporediti svoje odgovore (o mislima i osjećajima nakon zvučne priče iz prirode) s odgovorima gostiju (nakon poslušanih zvučnih priča s glavnim motivima potrošača energije). Potaknite ih na taj način na raspravu s gostima o potrebi uštede energije i uštede pri plaćanju režija te na razgovor o tome što bi ušteda energije i racionalnija potrošnja značile za okoliš, za smanjenje buke i za opće dobro.
Zvučne priče, s pričama u crtežu i riječima, možete urediti u programu AdobeSpark i objaviti na mrežnoj stranici škole.
Božičević Vrhovčak, M., Bukarica, V., i Pašičko, R. (2011). Obnovljivi izvori energije Slikovnica za učenje i zabavu. Zagreb: Društvo za oblikovanje održivog razvoja.
Smil, V. (2019). Growth: From Microorganisms to Megacities. Cambridge, MA, USA: The MIT Press.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.