Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što sam sve danas udahnula/o na biciku?

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • INF: prijevozna sredstva, zagađenje, 3D slika
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Stvori svoj 3D bolji svijet!

Porazgovarajte s učenicima o tome koliko voze bicikl i gdje, kako to utječe na njihovo zadovoljstvo i zdravlje, a kako na okoliš. Zatim komentirajte na koje sve načine prijevozna sredstva mogu utjecati na zdravlje i okoliš (zagađenje zraka i vode, klimatske promjene i njihove posljedice).

Povedite s učenicima oluju ideja u kojoj će navesti što više prijevoznih sredstava. Dok učenici navode sredstva, vi potražite njihove 3D slike u aplikaciji Bojanje 3D te ih u dogovoru s učenicima slažite u niz prema tome koliko zagađuju. Pomozite im tako da spomenete vozila kao što su električni automobili čiji učinak na okoliš i ljude ovisi i o tome proizvodi li se struja za njih od fosilnih goriva i kako se dobivaju materijali za baterije.

Recite učenicima da će trebati prikazati nekoliko prijevoznih sredstava u 3D-u tako da dođe do izražaja njihov pozitivan ili negativan učinak na ljude i okoliš. Pomozite im da se podijele u grupe na temelju slobodnog odabira prijevoznog sredstva, pri čemu neka grupa svakako treba odabrati bicikl, a neka automobil/brod/zrakoplov na fosilna goriva. Dodatno ih uputite u alat Bojanje 3D i objasnite da trebaju pronaći pozadinu i prijevozna sredstva te ih kreativno urediti na način koji snažno prikazuje njihov karakter i utjecaj.

Kada završe svoje uratke, objavljuju ih na unaprijed pripremljenom zidu alata Padlet. Potaknite učenike na vršnjačko vrednovanje prema kriterijima kao što su kreativnost prikaza, cjelovitost prikaza, snaga karaktera prijevoznog sredstva i utemeljenost poruke koju prikaz odašilje.

Učenici mogu odabrane radove objaviti na mrežnoj stranici škole kako bi povećali svijest o dobrobiti/štetnosti prijevoznih sredstava i promovirali češće korištenje bicikla.

Postupci potpore

Imajte na umu da učenici s teškoćama u razvoju često ne znaju voziti bicikl pa prema potrebi modificirajte pitanja kako bi i oni mogli doprinijeti raspravi na temelju svojih iskustava.

Učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s poremećajem iz spektra autizma pripremite podsjetnik sa slikovnim prikazima prijevoznih sredstava i njihovim utjecajem na okoliš te provjerite razumijevanje manje poznatih pojmova poput fosilnih goriva. Podsjetnik učenici mogu koristiti tijekom oluje ideja, ali i kasnije u grupnom radu.

U aktivnosti izrade prijevoznih sredstava u 3D prikazu provjerite jesu li učenici s oštećenjem sluha i učenici s oštećenjem vida razumjeli zadatak. Učenicima oštećenog sluha, ako je potrebno, osigurajte pisane upute ili vizualnu podršku, a učenicima oštećenog vida dodatno opišite korištene 3D prikaze prijevoznih sredstava. Osigurajte smještanje učenika s teškoćama u grupu u kojoj će dobiti podršku vršnjaka i ravnopravno sudjelovati u zajedničkom zadatku.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici upotrijebe maštu i izmisle novo prijevozno sredstvo koje ne bi štetilo našem okolišu te neka ga prikažu u alatu Bojanje 3D, s tim da uz svoj izum i pozadinu dodaju i opis njegovih izvrsnih svojstava.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Stvori svoj 3D bolji svijet!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ C.5.4 Učenik upotrebljava multimedijske programe za ostvarivanje složenijih ideja u komunikacijske ili suradničkome okruženju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Više kretanja - manje onečišćenja?!

Napomena: aktivnost se provodi nakon što su učenici upoznali sastav i svojstva zraka. Ovu aktivnost možete izvesti u timu s kolegicom iz matematike (pogledajte aktivnost iz matematike u ovom scenariju).

Zainteresirajte učenike za temu postavljanjem pitanja Zašto je dobro ili korisno voziti bicikl? Kreirajte pitanje tipa "oblak riječi" (Word Cloud) koristeći alat za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter te omogućite učenicima da zabilježe tri razloga koja su po njihovom mišljenju najvažnija. Prokomentirajte s učenicima njihove odgovore (zdravlje, praktičnost - parkiranje, užitak, ne šteti okolišu…).

Razgovarajte s učenicima o zraku. Što je zrak po svom sastavu? Od čega se sastoji? Je li sastav zraka stalan? Kojim se sastojcima zraka mijenja udio?

S učenicima pogledajte videozapis Zrak (barem do 1:33 min) o onečišćenju zraka kao jednom od glavnih okolišnih uzroka smrtnosti (koji možete postaviti na drugoj sličici svoje interaktivne prezentacije).

Prokomentirajte nove informacije koje su saznali gledajući video te raspravite učenička saznanja o temi. Za unos pitanja koja ih dodatno zanimaju ili su ostala nerazjašnjena, pripremite novu sličicu svoje Mentimeter prezentacije s pitanjem otvorenog tipa odgovora (Multiple Choice).

Uputite učenike da usporede indekse kvalitete zraka u proteklih godinu dana na tri različite postaje (npr. veliki grad, manji grad, zaštićeno područje (npr. PP ili NP)) u RH prema europskom indeksu kvalitete zraka (dobro, prihvatljivo, umjereno, loše, vrlo loše) koristeći interaktivnu kartu - Kvaliteta zraka u Republici Hrvatskoj (znak dijagrama sa strelicom u izborniku s lijeve strane; ako ste na malom zaslonu, vjerojatno će vam biti aktivan u pejzažnom položaju uređaja). Nakon individualne analize podataka neka učenici suradničkim učenjem (razmisli - spari - razmijeni) podijele i prokomentiraju svoja razmišljanja u paru, pri čemu ih uputite da se osvrnu na to kako oni i njihove obitelji utječu na takve rezultate. Zajednički zaključak neka zabilježe kao odgovor na još jedno pitanje otvorenog tipa odgovora na sljedećoj sličici vaše interaktivne prezentacije. Na sličicu možete dodati sliku kako odgovori ne bi odmah biti vidljivi. Napomenite učenicima kako je bitno uvažavati različita mišljenja pa sakrijte sliku, tj. pokažite odgovore. Pitajte učenike jesu li se njihova mišljenja promijenila nakon dijeljenja mišljenja s ostalim učenicima i, ako jesu, zašto. Hoće li onečišćenju zraka biti više izloženi stanovnici gradova i zašto?

Napomena: europski indeks kvalitete zraka opisuje trenutno stanje kvalitete zraka na određenoj mjernoj postaji, a određen je izmjerenim koncentracijama pet ključnih onečišćujućih tvari u zraku (dušikov dioksid, sumporov dioksid, ozon u prizemnom sloju atmosfere te broj lebdećih čestica veličine manje od 2,5 µm i manje od 10 µm). Više o europskom indeksu kvalitete zraka možete saznati na poveznici Europski indeks kvalitete zraka.

Podijelite učenike u grupe. Svakoj grupi dajte jedan papir na koji će članovi grupe u dva stupca T-tablice zapisati kako svojim postupcima pozitivno/negativno utječu na kvalitetu zraka. Zatim ih uputite da zajedno predlože promjene za postupke iz tablice koji negativno utječu na kvalitetu zraka. Raspravite učenička opažanja i ideje i, ako je potrebno, podsjetite ih na pozitivnu ulogu vožnje bicikla.

Postupci potpore

Tijekom gledanja videozapisa učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha pripremite predložak s napisanim sadržajem teksta koji će ostali učenici slušati tijekom gledanja videozapisa. Učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije osigurajte sažetak s ključnim pojmovima i slikovnim prikazom sadržaja koji će gledati te ih tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih odrednica.

Za slijepe i slabovidne učenike provjerite podržava li asistivna tehnologija koju imaju korištenje interaktivne karte - Kvaliteta zraka u Republici Hrvatskoj i alata Mentimeter. Ako ne podržava, osigurajte i potaknite na potporu učenika iz razreda kroz rad u paru. Pri tome vodite računa da učenik s oštećenjem vida od partnera dobije sve potrebne informacije o radu u alatu kako bi mogao samostalno donositi zaključke te potičite suradnički rad i uvažavanje mišljenja i prijedloga učenika s teškoćama.

Rad u paru omogućite i ostalim učenicima s teškoćama u aktivnosti koja predviđa individualnu analizu podataka o kvaliteti zraka. Objasnite pojam indeksa kvalitete zraka jednostavnim rječnikom i davanjem primjera. Za učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma i učenike s teškoćama pažnje i koncentracije izradite slikovne upute koje će ih korak po korak voditi kroz zadatak na interaktivnoj karti.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu podržati mobilnu održivost primjenjujući Globalne ciljeve održivog razvoja (br. 11 – Održivi gradovi i zajednice, br. 13 – Klimatske promjene) posjetom meterološkoj postaji biciklom na Svjetski dan bez automobila (22. 9.). Neka fotografiraju meteorološku postaju, upoznaju načine i vrste mjerenja koja se tamo provode i sl. Po povratku u školu mogu napraviti infografiku u alatu Piktochart te je objaviti na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Priroda

Više kretanja - manje onečišćenja?!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ PRI B.5.1. Učenik objašnjava svojstva zraka, vode i tla na temelju istraživanja u neposrednom okolišu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Zrak u tablici

Napomena: Ovu aktivnost možete izvesti u timu s kolegicom iz prirode (pogledajte aktivnost iz prirode u ovom scenariju).

U uvodnom dijelu aktivnosti s učenicima porazgovarajte što misle o kvaliteti zraka koji udišu te gdje bi mogli saznati te podatke. Ukažite im da postoje mjerne postaje po cijeloj Hrvatskoj koje svaki sat mjere kvalitetu zraka.

Podijelite učenike u grupe tako da svaka grupa bude zadužena za jedan indeks kvalitete zraka (dobro, prihvatljivo, umjereno, loše i vrlo loše) kako bi se učenici mogli usredotočiti na dovoljno mali obim podataka. Uputite sve grupe na mrežnu stranicu Kvaliteta zraka u Republici Hrvatskoj i to na njen dio u opciji "Udjeli indeksa u proteklih godinu dana po postajama" (znak kružnog dijagrama u izborniku s lijeve strane). Neka pronađu dijagram koji prikazuje kvalitetu zraka mjerenu na postaji najbližoj njihovom mjestu stanovanja. Neka očitaju i zapišu koji je postotak godine indeks kvalitete zraka na toj mjernoj postaji bio dobar/prihvatljiv/umjeren/loš/vrlo loš, ovisno o tome kojoj grupi pripadaju.

Zatim neka svaka grupa očita podatak o dodijeljenom indeksu kvalitete zraka u proteklih godinu dana za još 5 mjernih postaja koje ćete za njih odabrati. Zadajte im mjesta različite veličine i u različitim dijelovima Hrvatske te obavezno uvrstite jednu mjernu postaju u Zagrebu. Očitane podatke učenici prikazuju tablično (dajte im detaljnu uputu za izgled tablice ili im unaprijed pripremite tablice s ujednačenim veličinama stupaca i redaka) i uspoređuju.

Podijelite svakoj grupi papir u boji koja odgovara indeksu kvalitete zraka koju predstavljaju i uputite ih da na njega prepišu svoju tablicu. Zajedničku tablicu neka svaka grupa izreže tako da imaju poseban papir za svaku postaju. Pripremite i kartu Hrvatske koju ćete postaviti na ploču. Na njoj će grupe pronaći odabrane mjerne stanice i zalijepiti dijelove svoje tablice na odgovarajuće mjesto, pri čemu će boje papira pridonijeti preglednosti slike. Jedan član grupe iznosi njihove zaključke dok ostali lijepe dijelove tablice po karti.

Neka sada usporede vrijednosti na karti i objasne zašto se razlikuju te tako dobiju uvid u ukupnu situaciju. Neka pokušaju zaključiti koji su razlozi onečišćenja zraka te kakva je uloga automobila, a kakva bicikla. Potaknite raspravu o utjecaju automobila i industrije na okoliš. Raspravite o tome koliko je važno što više pješačiti i voziti bicikl, a manje se voziti automobilima jer je to aktivnost na koju mogu osobno utjecati.

Postupci potpore

Prilikom grupnog rada jasno definirajte zadatke za učenike s teškoćama, u skladu s njihovim mogućnostima kako bi im omogućili osjećaj uspjeha i doprinosa grupi.

Učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajem iz spektra autizma, učenicima s teškoćama pažnje i koncentracije te učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija, diskalkulija) pripremite pisanu uputu koju mogu slijediti i listić s jasno označenim mjestima na koje će upisivati tražene podatke. Kako bi im olakšali zadatak, tražene dijagrame možete ispisati, uvećati i na njima istaknuti ključne podatke koje je potrebno očitati. Ova će prilagodba biti korisna i slabovidnim učenicima.

Osigurajte sudjelovanje učenika s motoričkim teškoćama u svim aktivnostima. Učenici mogu očitavati podatke koje će njihovi vršnjaci upisivati u tablicu, komentirati, iznositi zaključke.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da na karti Kvaliteta zraka u padajućim izbornicima pronađu zonu/aglomeraciju kojoj pripada njihovo mjesto, neka odaberu mrežu koju će promatrati (državnu ili lokalnu) i neka odaberu vrijeme za koje će promatrati podatke. Mogu uzeti prije 5, 10, 15, 20 i 25 sati. Promatraju podatke za istovrsne zagađujuće tvari u različitim vremenima te ih uspoređuju i mogu prikazati tablično. Neka analiziraju dobivene podatke te uvide da su mjerenja različita danju i noću, a zatim pokušaju zaključiti zašto su različiti.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Zrak u tablici

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT A.5.5. Računa s decimalnim brojevima.
  • OŠ MAT E.5.1. Barata podacima prikazanim na različite načine.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Priroda
Izvannastavna aktivnost

Okoliš pamti pa ti dvostruko vrati

U dogovoru s učenicima Literarne izvannastavne skupine organizirajte izvanučioničku nastavu. Ranije isplanirajte biciklističku rutu na koju ćete povesti učenike i unaprijed odredite dva mjesta stajanja (prvo mjesto neka bude ugodno i čisto, npr. dio uz šumu, park, jezero; drugo mjesto stajanja neka bude manje ugodno i donekle onečišćeno, npr. dio u blizini divljih odlagališta smeća, tvornice, otpadnih voda). Obavijestite učenike da ćete ih podijeliti u dvije grupe i da sa sobom trebaju ponijeti prostirke za sjedenje, bilježnice, olovke i tablete/mobitele za potrebe fotografiranja prizora iz okoliša.

Na biciklističkoj ruti povedite učenike do prve točke stajanja, zadajte prvoj grupi da fotografira prizore svojega okruženja. Sjednite potom s učenicima na prostirke i vodite ih kroz literarnu radionicu grupnog sastavljanja činkvina (prvi stih – jedna riječ/tema/imenica; drugi stih – dva pridjeva koji opisuju prvu riječ; treći stih – tri glagola; četvrti stih – četiri riječi koje izražavaju osjećaje prema temi). Zadatak ponovite s drugom grupom na drugoj točki stajanja. Potaknite ih na komentiranje zadatka i usporedbu osjećaja ugode za rad na prvom i drugom mjestu. Kako prizori iz prirode, na čije smo stanje mi kao ljudi utjecali, sada povratno djeluju na nas, naše raspoloženje i zdravlje? Na taj način ih navedite na prepoznavanje važnosti očuvanja okoliša za opću dobrobit.

Po povratku pitajte učenike što su sve danas udahnuli na biciklu i zadajte im zadatak uređivanja pjesama. Zadani naslov lirskih pjesama je "Što smo sve danas udahnuli na biciklu?“ Prva grupa, uz pjesničku slobodu, sastavlja pjesmu ekološke tematike od stihova nastalih na prvoj točki stajanja, a druga grupa od stihova nastalih na drugoj točki stajanja. Obje grupe trebaju još u te svoje pjesme unijeti jednu olfaktivnu pjesničku sliku i jedno retoričko pitanje. Obje grupe dogovaraju izrade vizualnih prezentacija svojih pjesama. U alatu Adobe Spark grupe trebaju napraviti prezentacije (Web Page) svojih pjesama tako što će u podijeljenom ekranu na lijevoj strani zapisivati stihove, a na desnoj strani ih popratiti vlastitim fotografijama prizora iz okoliša. Prezentacije objavite na mrežnoj stranici škole.

Predložite grupama da si međusobno predstave pjesme (stihove popraćene fotografijama) pa razgovarajte o uzrocima zagađenja. Uz rečenicu “Okoliš pamti pa ti dvostruko vrati” potaknite učenike na razmišljanje o tome kako svojim ponašanjem mogu pridonijeti problemu, a kako rješenju.

Izvannastavna aktivnost

Okoliš pamti pa ti dvostruko vrati

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Svrha
  • Pisati lirske pjesme ekološke tematike na temelju istraživanja stanja u okolišu i njegova utjecaja na osobnu i opću dobrobit.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Biciklijada

Razgovarajte s učenicima o zdravstvenim problemima koji se sve više javljaju kao posljedica onečišćenja zraka. Što mislite kako zrak utječe na naše zdravlje? Znate li da se u mjestima sa zagađenim zrakom češće pojavljuju alergije? Kakav utjecaj na kvalitetu zraka ima vožnja automobilom, a kakav vožnja biciklom? Pokažite im kako mogu koristiti aplikaciju Airvisual koju besplatno mogu preuzeti iz GooglePlay trgovine. Aplikacija pruža informacije o kvaliteti zraka nakon što unesete kontinent, državu i grad koji želite. Neka učenici pogledaju stanje u različitim gradovima te uz vašu pomoć prokomentiraju situaciju.

Upoznajte učenike s Europskim tjednom mobilnosti koji se tradicionalno obilježava u razdoblju od 16. do 22. rujna tijekom kojeg se gradovi i zemlje Europske unije natječu tko će pružiti bolje uvjete svojim građanima za alternativni prijevoz, s ciljem smanjenja štetnih emisija. Europski dan bez automobila svojevrsna je kulminacija te inicijative posvećene promicanju održivog kretanja i povećanja kvalitete života u urbanim sredinama, a obilježava se 22. rujna. Povodom tog dana organizirajte s učenicima i njihovim roditeljima biciklijadu u školskom dvorištu, kvartu ili naselju. U slučaju da želite organizirati biciklijadu po gradskim ulicama, poduzmite sve mjere za sigurnost djece u prometu.

Učenike podijelite u pet grupa. U dogovoru s učenicima na početku tjedna mobilnosti dogovorite smjernice uključivanja u organizaciju. Svakoj grupi dodijelite zadatak.

Prva grupa izrađuje plakat s važnim podatcima: vrijeme i mjesto okupljanja, cilj manifestacije, opis staze. To mogu učiniti koristeći digitalni alat Canva. Druga grupa unaprijed određuje rutu biciklijade pomoću Google karte i mjeri njenu duljinu. Prikaz staze na karti (sliku ekrana) i ostale podatke predaju prvoj grupi radi izrade plakata. Treća grupa mjeri i bilježi vrijeme koje je bilo potrebno za prolazak staze svih sudionika. Četvrta grupa, u suradnji s učiteljem Hrvatskog jezika, unaprijed osmišljava pitanja i intervjuira (audiozapisom) sudionike biciklijade o važnosti bavljenja tjelovježbom i pozitivnim utjecajima bicikliranja na kvalitetu zraka. Peta grupa fotografira cijelu manifestaciju. Nakon biciklijade od svih prikupljenih materijala, u suradnji s učiteljem Hrvatskog jezika, učenici izrađuju izvješće u Adobe Spark te stavljaju poveznicu na njega na mrežnu stranicu škole s ciljem poticanja zanimanja više učenika za bicikliranje.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama potaknite da se uključe u raspravu o posljedicama onečišćenja zraka i pri tome ih potpitanjima i sugestijama usmjeravajte na željeni zaključak. Postavljajte jasna i kratka pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore. Ovo je osobito važno za učenike s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma, oštećenjem sluha ili poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije.

Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto s kojeg će nesmetano moći pratiti komunikaciju svih uključenih u raspravu. Idealno bi bilo da klupe u razredu budu postavljene u polukružni oblik. Govornici neka budu licem okrenuti prema svjetlu i govore jasno i razumljivo jer gluhi učenik čita s usana. U slučaju da učenik nije razumio, izgovorene rečenice treba ponoviti, skratiti i preoblikovati

Učenike s teškoćama pokušajte što aktivnije uključiti u sve korake planiranja i provedbe biciklijade. Dodijelite im zadatke u skladu s njihovim mogućnostima i interesima.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu istražiti koji sve biciklistički klubovi postoje u njihovom kraju, koje biciklističke staze postoje u njihovom kraju i što je od toga pogodno za njihov uzrast.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Biciklijada

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Peti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ TZK A.5.3. Izvodi osnovne elemente sportova.
  • OŠ TZK B.5.1. Sudjeluje u provjeravanju morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti te obilježja pravilnoga tjelesnog držanja.
  • OŠ TZK D.5.2. Pokazuje da se brine o prostoru za tjelesno vježbanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.