Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Zašto granice nisu nevidljive?

Međupredmetna tema
Građanski odgoj i obrazovanje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: nacionalne manjine, kulturna društva, dvojezičnost
  • HRV: Kristian Novak, “Ciganin, ali najljepši”, migranti
  • IZVAN: nacionalne manjine, međunacionalni dijalog, dokumentarni film
  • POV 1: Hrvatska u srednjem vijeku, narodi u Hrvatskoj u srednjem vijeku, onomastika
  • POV 2: Habsburška Monarhija, hrvatsko plemstvo
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Dragocjeni većini iako u manjini

Pripremite učenike za simuliranu konferenciju o nacionalnim manjinama metodom obrnute učionice, koja će se održati pod sloganom “Dragocjeni većini iako u manjini”. Uputite učenike na poveznicu Nacionalne manjine u RH i zajedno s njima izaberite koje ćete manjine istražiti. Podijelite ih u parove i neka svaki par istražuje jednu manjinu u Republici Hrvatskoj. Kako biste ih motivirali i potaknuli na kreativnost u pripremi konferencije, prikažite im videozapis Pokreni kotač znanja.

Učenici istražuju prava nacionalnih manjina, broj pripadnika nacionalne manjine u Hrvatskoj, kriterije prema kojima određena nacionalna manjina daje svoje predstavnike u jedinice lokalne samouprave i Sabor. Učenici navode primjere kulturnih društava određene nacionalne manjine, dodatno istražuju specifičnosti vezane uz obrazovanje nacionalnih manjina, pravo na dvojezičnost, materinski jezik i pismo manjine. Učenici pronalaze članke u novinama ili na internetu o pozitivnim primjerima suživota ili eventualnom kršenju ljudskih prava određene manjine u Hrvatskoj .

Svaki par na konferenciji predstavlja jednu nacionalnu manjinu u Hrvatskoj i priprema poster u digitalnom alatu za izradu postera i brošura Canva na kojemu će predstaviti informacije o pojedinoj nacionalnoj manjini. U prvom dijelu konferencije učenici izlažu specifičnu problematiku svake od istraženih nacionalnih manjina i komentiraju pojedine pronađene studije slučaja iz novina ili s interneta vezane uz kršenje ljudskih prava manjina. U drugom dijelu konferencije moderirajte raspravu o uopćenim i prepoznatim problemima nacionalnih manjina u Hrvatskoj. Raspravite s učenicima o temama vezanima uz prava nacionalnih manjina te pokušajte zajedno s učenicima odgovoriti na pitanja jesu li prava svih nacionalnih manjina identična ili postoji diskriminacija prema određenim manjinama. Podržite učenike da se kritički postave prema primjerima kršenja zakona nacionalnih manjina i raspravite o posljedicama takvih radnji za zajednicu i sankcijama prema onima koji krše zakon.

Ohrabrite učenike na izlaganje primjera kršenja ljudskih prava nacionalnih manjina u svojoj zajednici i potaknite ih na iznošenje toga kako bi postupili da se nađu u situaciji kojom se krše njihova ljudska prava. Raspravite o tome kako bi se osjećali kao hrvatska manjina u nekoj drugoj zemlji bez prava koje imaju nacionalne manjine u Hrvatskoj. Poduprite učenike da osmisle pozitivan slogan vezan uz pojedinu nacionalnu manjinu sličan sloganu iz uvodne aktivnosti. Prikupite slogane s pomoću digitalnog alata za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama više odgovaraju kraće etape rada uz dovoljno vremena za ponavljanje i spoznaju teme. Korisno ih je povezati s drugim vršnjacima u paru kao oblik pomoći ili kontrole rada učenika. Pritom je dobro dogovoriti prikupljanje podataka određene vrste ili točno određenih podataka s obzirom na to da je prikupljanje podataka pogodna aktivnost za sve učenike te je uputno voditi brigu o interesima učenika i dostupnosti prikupljanja podataka (pr. kod učenika s oštećenjima vida i motoričkim poremećajima). Pri obradi podataka važno je da alati budu dostupni učeniku u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama). Za predstavljanje istraživanja učenike je potrebno unaprijed upoznati sa sadržajem odabranih poveznica, a količinu i način davanja potrebnih informacija prilagoditi teškoći. Tijekom upisivanja prava manjina važno je predvidjeti manju količinu teksta kao i grafičke organizatore u koje se upisuju željeni podaci. Strukturirajte zadatke za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti tako da ih mogu uspješno završiti i naglasite ono što učenik može izvršiti. Učenicima možete ponuditi rješavanje zadataka i odgovaranja na pitanja prema ponuđenom modelu. Pritom je uputno odrediti ulogu učenika s teškoćama (u skladu s onim što nastavnik procijeni da učenik može učiniti) i tako osigurati aktivno sudjelovanje učenika, primjerice za interaktivnu prezentaciju. Ako se u razredu nalazi slabovidni učenik, važno je da ima čitač ekrana, odnosno poželjna je prilagodba ekrana s pomoću programa ZoomText. Poželjno je slijepom učeniku osigurati računalo ili tablet za pisanje na Brailleovu pismu. Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Animirajte učenike da istraže postoje li u njihovoj zajednici “miješani” brakovi, odnosno brakovi u kojem su partneri različitih nacionalnosti. Potaknite ih da pripreme i provedu intervju s bračnim parom na temu ljudskih prava, a da rezultate intervjua predstave ostatku razreda. Ako postoji mogućnost, organizirajte susret u školi s takvim bračnim parom.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Dragocjeni većini iako u manjini

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO B.2.1. Učenik analizira razmještaj i kretanje broja stanovnika, pokazatelje prirodnoga i prostornog kretanja stanovništva te demografske strukture i procese na lokalnoj, nacionalnoj i svjetskoj razini s pomoću tablica, grafičkih prikaza i geografske karte.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

U paukovoj mreži

Kao nijemi impuls na početku aktivnosti učenicima prikažite animirani film Pružam ruku Centra za edukaciju, savjetovanje i humanitarno djelovanje “Krugovi” koji se bavi temom suvremenih migracija iz zemalja Bliskog istoka. Postavite problemsko pitanje Koje su ključne poruke filma? Nakon kraćeg razgovora najavite temu istraživačkog zadatka Kako se tema migracija preslikava iz stvarnosti u književnost? Učenici započinju istraživačko učenje ispunjavanjem tablice koja služi kao generator pitanja o zadanoj temi. Sastoji se od pet stupaca i pet redaka u kojima su pitanja Tko? Što? Kad? Kako? Zašto?, a u stupcima modaliteti jest, bilo je, moglo je biti, ako, čini/radi. Učenici s pomoću tablice smišljaju pitanja o migracijama, npr. Tko su migranti? Što ih potiče na migracije? Što bi bilo da se omogući neometan prolazak migrantima preko svih granica? Što bi učinio/učinila da otkriješ migrante u svojoj vikendici? Koliko su integrirani skitalački narodi poput Roma u matične društvene zajednice? i sl. Kad učenici osmisle pitanja, ponudite im čitanje zbirke osobnih priča migranata objavljenih u različitim medijima da bi temu sagledali iz različitih perspektiva i iz migrantskog gledišta. Sastavite zbirku u aplikaciji Wakelet, a materijale možete potražiti na mrežnim stranicama poput Centra za mirovne studije ili Isusovačke službe za izbjeglice.

Nakon te orijentacijske aktivnosti, koja će učenicima pomoći da prikupe potrebne podatke i stvore osobno stajalište o problematici suvremenih migracija, učenicima zadajte zadatke za usmjereno čitanje romana "Ciganin, ali najljepši" Kristiana Novaka. Učenici tijekom čitanja pripremaju početne hipoteze s očišta svakog lika romana koji se pojavljuju kao pripovjedači: Milena, sredovječna Hrvatica iz Sabolščaka; Sandokan Sandi Ignac, Rom iz Bukova Dola; Plančić, mladi konferencijski policajac iz Zagreba; Nuzat, Kurd iz Mosula, ilegalni migrant. Promišljaju o radnji i s očišta Japice Rudolfa, novinarke kojoj se Milena ispovijeda, gluhoga Tompe, kriminalista Bule, lokalnoga korumpiranog policajca Padoleka, maloumne Sandijeve majke Albine.

Rasprava i donošenje zaključaka odvija se u četveročlanim grupama. Za svaku grupu pripremite listiće s imenima likova. Učenici se dogovaraju tko će govoriti iz čije perspektive. Na vrućem stolcu svaki učenik predstavlja cjelovitu radnju romana iz perspektive zadanoga lika, a drugi mu učenici postavljaju pitanja o glavnim problemima u djelu. Ti se problemi odnose na društveni položaj romske zajednice, uzroke kriminalnoga djelovanja likova, odnos većinske zajednice prema manjinskim zajednicama, ilegalne prelaske granice, vezu govora likova s njihovim društvenim statusom (standard, narječje, manjinski jezik).

Nakon što se svaki učenik uživi u zadani lik i predstavi ključne ideje djela sa svojeg očišta, pojedina grupa daje odgovor na istraživačko pitanje s kojim će sudjelovati u zaključnoj plenarnoj raspravi svih učenika.

Postupci potpore

Uputno je prije gledanja animiranog filma učeniku s teškoćama dati tekst koji sadrži ključne odrednice sadržaja, s označenim ključnim dijelovima i pojmovima na temelju kojih učenik može kasnije sudjelovati u raspravi, prepričati, odgovoriti na pitanja itd. Tijekom istraživačkog učenja poželjno je učenika unaprijed upoznati s ciljem i sadržajem teme. U radu na tablici uputno je istaknuti ono na što učenik treba obratiti pažnju tijekom istraživanja i dodatno ga potaknuti, posebno učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti, poremećajima u ponašanju i emocionalnim poremećajima kojim se usmjeravaju na pozornije praćenje sadržaja i ključnih odrednica (tiha govorna uputa, dodir po ruci ili ramenu). Za pripremanje hipoteza uputno je organizirati rad u paru koji uvijek poticajno djeluje na uključivanje učenika s teškoćama jer omogućava podršku suučenika u obavljanju predviđene aktivnosti. Tijekom aktivnosti usmjerenog čitanja važno je uzeti u obzir da se učeniku ponude kraći i jednostavni dijelovi, ovisno o vrsti opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, disleksijom), zbog čega je dobro organizirati rad u paru. U aktivnosti u kojoj su učeniku potrebna objašnjenja nekih pojmova, važno je dati jednostavne, kratke i jasne upute povezane sa zadatkom te provjeriti razumijevanje pojma i postupka za rješavanje zadatka. Rasprava je aktivnost za sve učenike pri čemu je uputno voditi brigu o njihovim interesima kako učenik s teškoćom ne bi bio samo pasivni promatrač, a poželjno je i dogovoriti u kojem će dijelu učenik sudjelovati prema zadanim ključnim pojmovima, posebno učenik s oštećenjima vida, sluha i glasovno-jezično govornim teškoćama.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Pripremite kartice u alatu Quizlet s pomoću kojih će učenici ponoviti značenja riječi koje su ujedno i podnaslovi dijelova romana: ojkofobija - strah od poznatog, spektrofobija - strah od vlastita odraza, anakilofobija - strah od paraliziranosti, tripofobija - strah od rupa, decidofobija - strah od izbora, simetrofobija - strah od simetrije i nekrofilija - uživanje u promatranju mrtvih. Nakon toga za svako poglavlje i zadanu fobiju traže dokaze o vezi naslova, radnje i glavnih likova toga poglavlja.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

U paukovoj mreži

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ B.2.1. Učenik izražava svoj literarni doživljaj i obrazlaže stavove o književnom tekstu.
  • SŠ HJ B.2.2. Učenik uspoređuje književne tekstove prema temi ili žanru na sadržajnoj i izraznoj razini i primjenjuje književnoteorijske pojmove.
  • SŠ HJ C.2.1. Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje životnoga stila primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Dobro došli u moj kraj

Organizirajte grupu učenika zainteresiranih za izradu filma s temom nacionalnih manjina ili predložite takvu temu filmskoj grupi. Učenici će snimiti film o nacionalnim manjinama u svojemu gradu (dokumentarni, prilog ili intervju), a o vrsti odlučite prema njihovom interesu i tehničkoj opremljenosti. Možete provesti aktivnost u suradnji s nastavnikom Hrvatskog jezika i školskim psihologom.

Učenici na početku trebaju obaviti istraživački posao pretraživanjem mrežnih stranica ili druge dostupne literature. Neka saznaju postoji li u njihovom gradu/mjestu udruga nacionalnih manjina, postoje li poznati nekadašnji ili sadašnji građani pripadnici nacionalne manjine, kako su pripadnici manjina sudjelovali u životu grada, uočavaju li nacionalne manjine koje su lokalno diskriminirane, postoje li napetosti između većinskog i manjinskih naroda. Uključite u izradu filma i učenike pripadnike nacionalnih manjina. U slučaju suradnje učenika s nekim izvan škole, vodite računa o primjerenoj komunikaciji i sudjelujte u prijedlogu modaliteta suradnje.

Nakon istraživanja učenici trebaju razraditi scenarij filma, posebice ako su se odlučili za izradu dokumentarnog filma. Trebaju prikazati primjer pozitivne integracije nacionalnih manjina u društvo ili primjer diskriminacije nacionalnih manjina. Neka izrade knjigu i plan snimanja uz vašu pomoć. Tijekom pripreme mogu se poslužiti uputama Kako napisati scenarij i pripremiti se za snimanje i Što je plan snimanja. Trajanje filma treba biti 5-15 minuta, ovisno o odabranoj filmskoj formi. Na scenariju mogu raditi u zajedničkom Google Dokumentu, a video mogu složiti koristeći se alatom Animoto.

Nakon izrade filma učenici trebaju organizirati okrugli stol na kojem će prikazati film i raspravljati o njemu. Organizirajte okrugli stol kao izvannastavnu aktivnost u prostoru škole, a neka učenici koji su izradili film budu panelisti. Kao ostale sudionike uključite i druge učenike, nastavnike, a prema mogućnostima i predstavnike manjina koji su sudjelovali u filmu.

Snimljeni film možete prijaviti i na natječaj koji problematizira temu ljudskih i manjinskih prava.

Izvannastavna aktivnost

Dobro došli u moj kraj

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Svrha
  • Učenici ovom izvannastavnom aktivnošću postižu dva cilja. Prvo, radom na temi o nacionalnim manjinama promiču toleranciju, jednakost i društvenu solidarnost. I drugo, uče kako izraditi kratki film.
  • Aktivnost promiče inkluziju pripadnika nacionalnih manjina u samoj školskoj ustanovi i promiče međunacionalni dijalog i razumijevanje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Kome pripadam?

Prije početka aktivnosti dajte učenicima zadatak istražiti prošlost svoje obitelji (metoda obrnute učionice). Pretraživanjem mrežne stranice poput Acta Croatica ili razgovorom s članovima obitelji pokušaju saznati više o podrijetlu svojega prezimena, odnosno trebaju saznati jesu li njihovi predci pripadali nekom narodu (Nijemcima, Mađarima, Česima itd.) i postoje li saznanja kada su došli na naše prostore.

Aktivnost započnite razgovorom o njihovim saznanjima tijekom istraživanja. Utvrdite koja su prezimena vaših učenika najstarija, potječu li iz srednjeg vijeka i kojem narodu pripadaju. Popis najstarijih prezimena i naroda možete napisati na ploču.

U nastavku aktivnosti raspravite s učenicima o tome kako se u srednjem vijeku određivala pripadnost nekoj skupini ili narodu? Je li postojao koncept nacije? Jesu li postojale nacionalne manjine? Važno je naglasiti učenicima da ljudi u srednjem vijeku nisu bili pripadnici neke nacije ili nacionalne manjine jer se taj koncept pojavio tek u 19. st., a prije su se uglavnom određivali kao pripadnici naroda, grupe ili stanovnika nekog naselja.

Da bi bolje povezali prošlost sa sadašnjošću, zadajte učenicima da istraže etničku strukturu stanovništva svojega mjesta ili mjesta u bližoj okolici (npr. Zagreb i Oroslavje). Učenici mogu provesti svoje istraživanje na temelju pisanih izvora i dokumenata ili pretražujući mrežne stranice poput rodoslovlje.hr. Podijelite učenike u grupe i neka svaka grupa istraži određeni dio vezan za etničku strukturu svojeg naselja. Neka saznaju koji su narodi postojali u njihovom mjestu u srednjem vijeku (npr. slavenski narodi, Vlasi, Latini itd.)? Koliko su imali pripadnika? Čime su se bavili? Jesu li osnivali kulturna društva? Je li se broj pripadnika vremenom smanjivao? Koje nacionalne manjine danas žive u njihovom mjestu? Kakva su prava narodi imali u prošlosti, a kakva prava manjine imaju danas? itd. Sve grupe predstavit će rezultate istraživanja u alatu BookCreator. Podijelite kod vaše BookCreator knjižnice (Library) s učenicima kako bi mogli izrađivati svoje digitalne knjige i čitati postojeće knjige u knjižnici. Svaka grupa izrađuje jednu knjigu u kojoj prikazuje rezultate svojega istraživanja te ih predstavlja ostatku razreda i zajedno raspravlja. Na kraju od svih radova možete izraditi jednu knjigu.

Postupci potpore

Pri rješavanju zadatka u okviru istraživanja bilo bi dobro napisati učenicima s teškoćama nekoliko važnih pitanja na temelju kojih će pisati o svojoj prošlosti, tj. podrijetlu. Tako im se pomaže strukturirati pisani iskaz uz kratka i jasna pitanja koja će učenici dobiti, a na koja trebaju odgovoriti. Učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti, učenicima s disleksijom i disgrafijom potrebno je odrediti strukturu kako bi im pisano izražavanje bilo lakše i preglednije. Ako je učeniku lakše, potrebno je napraviti sažetke sadržaja iz kojih je važno izdvojiti pitanja povezana s ključnim odrednicama sadržaja ili točno određenim događajem koji će moći povezati sa zadatkom. Tijekom rada u digitalnom alatu dobro je da učenici s teškoćama imaju plan rada u koracima, posebice kada je riječ o traženju podataka na dostupnim mrežnim izvorima. Važno je predvidjeti ulogu koju će imati u aktivnosti (u skladu s onim što nastavnik procijeni da učenik može). Primjerice, zadaci sa/na slikovnim prikazima i/ili njihovo pronalaženje olakšavaju rješavanje zadatka. Time će se u aktivnosti grupe osigurati aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama. Pri radu na zadatcima u grupi važno je uzeti u obzir da alati budu dostupni učeniku u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je za tog učenika dobro organizirati unutar grupe i rad u paru. Za učenike s oštećenjem vida preporuča se korištenje čitača ekrana koji sadržaj ekrana računala ili mobilnog telefona pretvara u tekstualne informacije. Tako dobivene informacije učenik pretvara u govor ili se za slijepog učenika prikazuju u obliku njemu pogodnoga pisma. Slijepi učenici na nastavu najčešće nose prijenosno računalo koje ima čitač ekrana za zapisivanje bilježaka na nastavi.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu nadograditi istraživanja iz glavne aktivnosti tako što će istražiti pozitivne primjere suživota s nacionalnim manjinama u svojem mjestu. O tome mogu snimiti materijal s pomoću alata kao što je Anchor te ga objaviti na mrežnoj ili društvenoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Kome pripadam?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV A.2.1. Učenik analizira društvene promjene i odnose između društvenih skupina u srednjem i ranom novom vijeku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Rasuti po svijetu

Aktivnost će se provesti u sklopu teme "Hrvatska kao dio habsburških zemalja". Pripremite geografsku kartu Europe na kojoj su vidljive zemlje i granice Habsburške Monarhije, geografsku kartu Hrvatske te pribadače ili magnete u boji (ovisno hoće li se karta digitalno prikazati ili staviti na pano). Svaka boja pribadače ili magneta označit će jedan narod unutar Habsburške Monarhije koji će učenici morati označiti na karti. Učenici će isto tako na geografskoj karti Hrvatske označiti nacionalne manjine koje se u njoj nalaze. Uputite ih da pri označavanju razmisle žive li u Hrvatskoj pripadnici nekog drugog naroda osim hrvatskog. Učenici će promatrati šarenilo boja na geografskim kartama, a zatim zaključiti jesu li ranije povijesne okolnosti utjecale na raspored nacionalnih manjina u današnjoj Hrvatskoj.

Nakon zaključivanja upozorite ih da do 19. stoljeća stanovništvo nije iskazivalo nacionalnu nego stalešku pripadnost tako da nije postojala potreba za razvijanjem koncepta nacija i nacionalnih manjina. Razgovarajte o manjinama danas, je li netko u razredu pripadnik nacionalne manjine, jesu li prijatelji s njim, osjećaju li se “uklopljenima” u hrvatsko društvo.

Učenike podijelite u četiri grupe. Pripremite materijale kao što su Nacionalne manjine u Republici Hrvatskoj i Položaj i prava pripadnika nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj kojim će se upoznati s nacionalnim manjinama i njihovim pravima u Hrvatskoj. Dvjema grupama dodijelite jednu nacionalnu manjinu (pr. romska, srpska ili talijanska) koju će istražiti sa zadanim smjernicama: gdje se nalazi većina pripadnika nacionalne manjine koju istražujete, koja prava su im osigurana i na koji način, koja prava su im uskraćena i zašto. Pretražujući mrežne stranice, pronađite materijale kao što su Obilježja Roma u RH, videozapis Kampanja za poticanje obrazovanja Romkinja i Roma#1, Kampanja za poticanje obrazovanja Romkinja i Roma #2. Druge dvije grupe istraživat će Hrvate kao nacionalnu manjinu, (pr. gradišćanski Hrvati i moliške Hrvati) isto kao i prethodne grupe. Uputite učenike na videozapis o gradišćanskim Hrvatima i videozapis o moliškim Hrvatima. Svaka grupa izradit će digitalni plakat u alatu Canva kojim će prikazati svoje istraživanje te promicati važnost poštivanja prava nacionalnih manjina. Svoj će rad prvo predstaviti grupe koje prikazuju nacionalne manjine u Hrvatskoj, a zatim grupe koje prikazuju Hrvate kao nacionalnu manjinu čime će pokazati da smo svi negdje manjina.

Postupci potpore

Za slijepog učenika i za učenika s većim oštećenjem vida potrebno je služiti se taktilnim kartama, odnosno omogućiti im taktilnu prilagodbu, a sadržaj treba biti popraćen detaljnim verbalnim pojašnjenjima. Ne preporučuje se upotrijebiti velik broj boja i podloga, najbolje je upotrijebiti podlogu koja je jednobojna zbog lakšeg snalaženja učenika, a poželjno je i ispisati tekst podebljanim slovima. Za učenike s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost koju mogu obavljati, uvijek uz provjeru razumijevanja (pr. pri analizi ispisanog teksta ili teksta s mrežne stranice). Potrebno je osigurati dodatno vrijeme za izvršavanje zadatka, pojednostavljivanje naputka za rad na tekstu, ali i strukturiranje teksta na manje logičke cjeline. Uputno je postavljati kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan, posebno za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije i učenike s oštećenjem sluha. Uputno je usmjeriti učenika na ključne činjenice u vizualnom prikazu i videozapisu. Potrebno je omogućiti gledanje videozapisa više puta – onoliko koliko je potrebno da usvoje sadržaj. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Pri radu na zadatcima u skupini važno je da alati budu dostupni i u skladu s vrstom opterećenja ili poremećaja (učenici s oštećenjima vida, sluha, motoričkim teškoćama) zbog čega je unutar skupine dobro organizirati i rad u paru.

Didaktičko-metodičke upute za učenike s teškoćama možete pronaći na ovoj stranici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu izabrati jednu nacionalnu manjinu te o njoj snimiti reklamni spot. U spotu mogu zauzeti ulogu pripadnika izabrane manjine i iznijeti pozitivne primjere asimilacije u društvo. Neka poruka spota sadržava prikaz provedbe Zakona o manjinama i njihovim pravima, a mogu ga snimiti pametnim telefonom u jednom kadru.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Rasuti po svijetu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV D.2.1. Učenik analizira društveno-politički razvoj u srednjem i ranom novom vijeku u svijetu, Europi i hrvatskim zemljama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Novak, Kristian. (2016). Ciganin, ali najljepši. OceanMore. Zagreb.

Deutsche Welle, Životne priče izbjeglica i migranata (19. 6. 2020.)

Ivo Goldstein; Slavko Goldstein (ur.), Povijest grada Zagreba. Knjiga 1. Od prethistorije do 1918., Zagreb: Novi liber 2012. (19. 6. 2020.)

Rolf Gollob, Peter Krapf, Wiltrud Weidinger (ur.) (2010.) Obrazovanjem do demokracije. Metodički priručnik za odgoj i obrazovanje za demokratsko građanstvo i ljudska prava. Vijeće Europe. (3. 7. 2020.)

Forum za slobodu odgoja (2015) Svi smo mi djeca ovog svijeta: kako s učenicima razgovarati o izbjegličkoj krizi (3. 7. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.