Formirajte grupu učenika koja će ići u organizirani posjet Hrvatskom saboru. Dogovorite termin sa Službom za posjete građana i hodogram aktivnosti prilagodite datumu posjeta. Ako je moguće, neka se organizira susret sa saborskim zastupnicima iz vaše izborne jedinice. Učenici će u pripremi posjeta imati zadatak izraditi kratki edukativni video o trodiobi vlasti s naglaskom na zakonodavnu vlast i funkcioniranje Hrvatskog sabora, izraditi kviz o institucijama vlasti u Republici Hrvatskoj i osobnu razglednicu od jedne minute u kojoj će opisati zašto oni jednog dana žele biti saborski zastupnici.
Podijelite učenike u timove i neka svaki tim obavi dio zadatka. Jedan tim je zadužen za izradu videa, a drugi za izradu kviza. Učenici prvo izrađuju scenarij i knjigu snimanja videa. Za to im priložite prikladne početne materijale i nadgledajte izradu svake od faza. Priložite i tekstove koji daju podatke o trodiobi vlasti ili o ustavnim odredbama vezanim za podjelu vlasti. Video može uključivati igrane i dokumentarne dijelove. Nakon što ste usuglasili scenarij i knjigu snimanja učenici mogu snimiti video mobilnim uređajima, a snimke mogu obraditi koristeći digitalni alat Adobe Spark. Trajanje videa treba biti u rasponu od 4-7 minuta. Uz zajednički video, svaki učenik snima i osobnu razglednicu pod nazivom ‘’Zašto želim biti saborski zastupnik’’ u trajanju od 1 minute u kojem će obrazložiti svoj interes za obavljanjem te političke funkcije.
Izrada kviza se odvija u tri faze. U prvoj fazi učenici određuju kakav će tip kviza izraditi: broj pitanja, vrsta pitanja (pitanja višestrukog izbora, točno/netočno, uparivanje, nadopunjavanje) i dr. U drugoj fazi učenici trebaju napisati pitanja za kviz, a u trećoj izrađuju sam kviz u nekom od digitalnih alata. Kviz učenici mogu izraditi koristeći, primjerice digitalni alat Testmoz. Odabir alata prilagodite vrstama pitanjima i mogućnostima alata.
Prije posjete pogledajte zajedno snimljeni video i razglednice, a kviz pošaljite (elektroničkom poštom unutar koje će biti poveznica za kviz) klubovima zastupnika u Saboru i zamolite ih da ga riješe i komentiraju. Neka učenici istraže tko su saborski zastupnici iz vaše izborne jedinice. Odaberite jedan radni dan u školi povodom nekog državnog blagdana u kojem ćete na satu razrednika pokazati kviz, prikazati video i razglednice.
Učenike uputite da samostalno istraže zašto je u Poljskoj važan datum 3. svibanj, a zašto u Hrvatskoj 22. prosinac. Objasnite im okolnosti nastanka Ustava u Poljskoj te im prikažite video Hrvatski Ustav i Ustavni sud do 1:47 min. Raspravite, na temelju videa i učeničkih saznanja općenito, o važnosti Ustava u društvu.
Najavite im da će se upoznati s podijelom vlasti u Hrvatskoj uz pomoć hrvatskog Ustava. Proučite članak 4. Ustava Republike Hrvatske i raspravite etimologiju riječi izvršna, zakonodavna, sudska vlast. Potaknite ih da iznesu svoja mišljenja o značenju međusobne suradnje i uzajamne provjere nositelja vlasti ta tri dijela vlasti. Isto tako, neka navedu, kako postojanje tih institucija vlasti utječe na kreiranje njihovog života. Ukoliko je potrebno, tekst Ustava prilagodite učenicima.
Potom ih usmjerite na navođenje primjera nekih školskih problema/situacija koje je potrebno poboljšati poput online nastave, broja pisanih provjera, povećanje ili promjena izbornih predmeta, produljenje osnovne škole na devet godina ili nešto drugo.
Potaknite ih da objasne koja od institucija vlasti bi mogla i trebala donijeti prijedloge za rješavanje njihovog problema i kako bi tekao taj proces. Potom ih podijelite u tri grupe. Svaka grupa neka istraži jednu od institucija vlasti i predstavi kako bi se izabrani problem trebao rješavati u okviru zadane institucije. Svakoj skupini pripremite i prilagodite dijelove Ustava koji definiraju ovlasti i djelokrug rada tih institucija. Prva grupa proučavat će ovlasti i izvršitelje izvršne, druga grupa ovlasti i izvršitelje sudske, a treća ovlasti i izvršitelje zakonodavne vlasti u Republici Hrvatskoj.
Učenici po grupama, neka naprave infografiku o svojoj temi u alatu za izradu infografika, postera i prezentacija Canva. Svoje infografike mogu predstaviti na sljedećim satima. S učenicima raspravite smatraju li da je trodioba vlasti dobar sustav upravljanja, ima li nedostataka, mogu li ponuditi alternativne mogućnosti. Raspravite i o međusobnoj suradnji triju institucija, što se time sprječava, zašto je trodioba vlasti najbolji oblik podjele vlasti te kakva je uloga Ustava u očuvanju trodiobe vlasti.
Kao uvod učenicima prikažite film o trodiobi vlasti Podijeli pa mirno spavaj nakon kojeg započnite raspravu o tri glavne grane vlasti. Zašto je vlast podijeljena na tri grane? Po čemu se grane vlasti međusobno razlikuju? Koje institucije u Hrvatskoj predstavljaju pojedine grane?
Učenicima najavite da će na današnjem satu otkriti kako funkcioniraju te tri grane vlasti, odnosno institucije u Hrvatskoj, tako što će na primjeru prikazati njihovu suradnju i potrebu u društvu. Potaknite ih da razmisle o tome koje bi se promjene trebale donijeti, a koje utječu na njih i njihovo ponašanje. Odaberite temu poput korištenja pirotehničkih sredstava ili neku drugu koja je učenicima poznata i bliska.
Učenike podijelite u tri grupe te svakoj dodijelite jednu od grana trodiobe vlasti. Izvršna vlast – vlada, zakonodavna vlast – parlament, sudbena vlast – općinski/županijski sud. Učenicima objasnite da će istražiti dodijeljenu instituciju i u digitalnom alatu Canva izraditi informativni letak o grani vlasti koju predstavljaju. Za pretraživanje informacija, ponudite im stranice Vlada Republike Hrvatske, Hrvatski sabor, Sudovi Republike Hrvatske.
U svoje istraživanje institucija trebaju obuhvatiti ova područja: (1) Kako se formira tijelo koje predstavljaju? Kako se postaje član vlade, sabora ili vrhovnog suda? (2) Koje zadatke ima njihovo tijelo u provođenju vlasti? Što njihova institucija radi i koja joj je uloga u političkom odlučivanju? (3) Kakav odnos njihova institucija ima prema drugima? Tko nadgleda njihov rad i kojoj su instituciji odgovorni? (4) Tko su trenutne osobe na čelu tih institucija?
Nakon što su izradili informativne letke, podijelite im tekst Nepobitni razlozi za zabranu petardi. Neka izdvoje sve argumente i odgovore zašto je potrebno zabraniti korištenje pirotehnike te smatraju li da treba, i kako, kažnjavati one koji krše takvu odluku.
U svojim grupama neka izdvoje dijelove koji se odnose na ulogu institucije vlasti koju su proučavali, na proces donošenja zakona o zabrani korištenja pirotehničkih sredstava. Unutar skupina trebaju predložiti promjenu iz dijela rada proučavane institucije. Na primjer, zakonodavna vlast će donijeti zakon, a potreba za donošenjem toga zakona je smanjenje ozljeda djece i odraslih, smanjenje umiranja ptica i sl. Kad završe s radom, sve zajedničke argumente i ulogu institucija u tom procesu, mogu prikazati zajedničkom infografikom izrađenom u alatu Canva.
Nakon predstavljanja, potaknite učenike neka riješe kviz i provjere svoje znanje o trodiobi vlasti. Rezultate kviza analizirajte i raspravite s učenicima o važnosti suradnje između triju grana vlasti, zašto je važno da se vlast međusobno kontrolira i kako to utječe na dobrobit građana.
Kao završnu aktivnost možete ispisati izrađene informativne letke i infografiku te s učenicima urediti pano u školskom hodniku. Time bi se objasnilo funkcioniranje vlasti u Republici Hrvatskoj, ali i njihovu ulogu i argumenti za zabranu korištenja pirotehničkih sredstava.
Prije gledanja videozapisa uputno je učenicima s teškoćama najaviti videozapis kako bi ga mogli unaprijed pogledati i biti spremniji za aktivnosti tijekom nastave. Učenicima je potrebno omogućiti gledanje videozapisa nekoliko puta kako bi bolje usvojili sadržaj. U tom dijelu aktivnosti, kao i za nastavak aktivnosti, dobro je pripremiti pisani predložak s kojega učenik može pročitati sadržaj uz provjeru razumije li sve pojmove. Učenike je tijekom aktivnosti potrebno usmjeravati na ključne odrednice sadržaja, posebno učenike s oštećenjima vida, sluha i teškoćama pažnje i koncentracije. Važno je da svi učenici uoče i prepoznaju ključne elemente na videozapisu. Svaki novi pojam, kao i pojam koji učenik nije usvojio, ili ga u potpunosti ne razumije, treba biti popraćen slikovnim materijalom i/ili jasnom definicijom da bi se vidjelo razumije li i može li pratiti o čemu se govori. Sadržaji trebaju biti predstavljeni učeniku na jasan i jednostavan način, a ako je učeniku potrebno i vizualno podržani ili opsegom skraćeni (primjerice za učenika s intelektualnim teškoćama). Takav sadržaj može biti prilagođen, primjerice veličinom slova, podebljanim tiskom, povećanim razmakom te jasnim i kratkim pitanjima koja mogu učeniku poslužiti i tijekom istraživanja. Za rad s listićima, u istraživanju te u digitalnom alatu, dobro je da učenici s teškoćama rade u paru s najbližim suučenikom kako bi imali pomoć i mogli biti aktivni tijekom cijele aktivnosti. Za učenike s oštećenjima vida poželjno je da imaju svoje računalo, tablet ili čitač ekrana, a slabovidni učenici prilagodbu ekrana uz pomoć programa ZoomText.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenicima dajte tekst članka VIII. Ustava Republike Hrvatske koji uređuje odnose Hrvatske s Europskom unijom. Obilježite Dan Europe pa potaknite zainteresirane učenike da ostalim učenicima održe kratko predavanje o odnosu Hrvatske s Europskom unijom, a potom prirede kviz. Pobjedniku kviza pripremite diplomu s titulom EU-HR građanina.
Predstavite projektnu ideju o obilježavanju Dana Europe (9. svibnja) kolegama i učenicima škole na početku nastavne godine zbog zahtjevnosti i integracije predmetnih sadržaja. Potaknite kolege na suradnju kroz niz interaktivnih radionica jezične, povijesne, likovne, informatičke i drugih grupa. Dopustite timovima školskih izvannastavnih aktivnosti u uključivanje projekta prema njihovim interesima i zahtjevima predmetnih ili izvannastavnih planova i programa. Nizom aktivnosti će se obilježiti Dan Europe te prikazati položaj građanina Hrvatske i građanina Europske unije kroz segmente poput ustrojstva vlasti, povijesnih i kulturnih značajki koje doprinose izgradnji nacionalnog/europskog identiteta.
Grupa učenika Građanski odgoj i obrazovanje ima zadatak istražiti rad institucija vlasti u Hrvatskoj, njihove ovlasti i međusobnu suradnju kao i institucije vlasti Europske unije te njihov odnos s vlasti u Hrvatskoj. Na temelju istraženog, pripremaju pitanja i oblikuju kviz Tko želi biti milijunaš u alatu Learning Apps. Pitanja trebaju obuhvatiti razlikovanje i funkciju institucija trodiobe vlasti, način biranja predstavnika i njihov utjecaj na razvoj zajednice. Napomenite učenicima da je kviz glavna aktivnost pripremanog događaja.
Povijesna grupa osmišljava interaktivnu igru Linija s brojevima (vremenska crta) u alatu Learning Apps tako da učenici upoznaju povijesni razvoj Europske unije od Schumannove deklaracije 1950. do danas, a u pitanja uvrste uključivanje Republike Hrvatske u zajedništvo EU.
Likovna i glazbena grupa izrađuju interaktivne igricu Povezivanje parova u alatu Learning Apps te predstavljaju odabrana djela, ali i zanimljivosti iz života hrvatskih umjetnika iz područja likovne i glazbene umjetnosti (npr. Ivana Meštrović, Vlahe Bukovca, Slave Raškaj, Jakova Gotovca, Ivanke Boljkovac, Dore Pejačević i dr.).
Jezična grupa objedinjuje znanja o poznavanju jezika u EU, uključujući i hrvatski jezik, prepoznavanja simbola EU (zastava, zastave država članica, valute), vrijednosti EU (demokracija, ljudsko dostojanstvo, sloboda, jednakost, pravo zakona, poštivanje ljudskih prava) te osobe koje su u razvoju hrvatske povijesti slijedili te vrijednosti. Oblikuju interaktivnu igricu Raspored po grupama u alatu Learning Apps.
Učenike koji žele saznati više o radu EU, uputite da očitaju QR kod koji ih vodi na stranice Što Europa čini za mene?
Potaknite učenike dramske skupine da osmisle kostime za voditelje interaktivnih radionica koje ćete pripremiti. Kostimima neka postave voditelje u uloge poznatih osoba iz hrvatske povijesti, npr. Ivan Kukuljević, Ljudevit Gaj, Ivana Brlić-Mažuranić, Zlata Bartl i dr.
Zadužite članove filmske i novinarske (radijske) grupe da poprate snimateljskim alatima (fotoaparat, diktafon, kamera) zanimljive dijelove provedbe projekta te naknadno naprave reportaže i izvješća. Uređene materijale podijelite na stranici škole te uputite u širi javni prostor.
Na mrežnoj stranici škole oglasite i najavite mjesto i vrijeme održavanja interaktivnih radionica. Osigurajte pristup i korištenje prijenosnih računala i tableta.
Radionicu Dan Europe započnite puštanjem himne EU i sve sudionike uputite na rješavanje kviza “Tko želi biti milijunaš” kako bi provjerili i obnovili svoje znanje i analizirali ustrojstvo vlasti. Potom ih usmjerite na rješavanje i drugih digitalnih sadržaja koje ste pripremili.
Nakon provedenih aktivnosti s učenicima organizirajte debatu koristeći alat Create Debate na temu Europska unija ne treba biti politička zajednica. U alatu je moguće organizirati debatu koja će propitivati i prikupljati stajališta otvorenog tipa o nekoj temi, a ne isključivo podjelom na afirmacijsku i negacijsku skupinu. Nakon toga za zainteresirane organizirajte i okrugli stol na kojem će učenici usmeno iznijeti svoja stajališta, a vi preuzmite ulogu moderatora.
Obilježavanje Dana Europe zaključite puštanjem himne RH.
Na odlasku zamolite posjetitelje da ispune evaluaciju u obliku ankete koju mogu izraditi članovi informatičke grupe u alatu Learning Apps, a posjetitelji ju mogu učitati čitačem QR koda te ispuniti na svojim mobilnim uređajima.
Podatke o uspješnosti i zadovoljstvu posjetitelja podijelite na školskoj mrežnoj stranici.
Europska komisija (2020). Što Europa čini za mene (17.1.2021.).
Agencija za odgoj i obrazovanje (2010). Modul osnove demokracije; vlast, pravda, odgovornost, privatnost (22.1.2021.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.