Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Uspjeh i/ili sreća?

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GEO: Indeks ljudskog razvoja, Indeks sreće, razvijenost
  • GU: barokni i klasicistički skladatelji, osobine uspješnih i sretnih ljudi
  • HRV: sebić, selfie, opisivanje i pripovijedanje
  • PSIH: anketno istraživanje, generacijske razlike, sreća
  • GEO: životni standard, HDI, materijalno i nematerijalno
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Nije sreća para puna vreća

Otvorite s učenicima razgovor o gospodarskim i socioekonomskim pokazateljima razvijenosti. Ponovite kroz razgovor odrednice i način određivanja prethodno usvojenih indeksa kao što su HDI, BDP i PPP. Odvojite vrijeme na početku aktivnosti kako biste motivirali učenike. Pokažite im videozapis s poveznice Happy. Pitajte ih prepoznaju li pjesmu ili izvođača te tematiku pjesme, a zatim jesu li čuli za indekse koji mjere sreću.

Pripremite u vašem Teams razredu kanal za ovu temu (upute). Uputite učenike na interaktivnu kartu Sretni planet iz interaktivnog sadržaja Indikatori sreće i razvoja koji ste postavili kao tab pripremljenog kanala. Potaknite učenike da na interaktivnoj karti potraže tri vodeće zemlje prema navedenom indeksu. Usporedite pronađene zemlje (Kostariko, Meksiko, Kolumbija) s pozicijom navedenih zemalja prema HDI. Pitajte učenike zašto se osjećaj sreće u navedenim zemljama razlikuje od grubog poretka istih zemalja prema indeksu ljudskog razvoja. Usporedite rezultate za Hrvatsku te potražite na kojem se mjestu nalaze razvijene zemlje koje su vodeće prema HDI-u kao što su SAD, Norveška, Italija, Luksemburg ili Slovenija.

Povedite raspravu s učenicima što sve utječe na osjećaj sreće i što bi oni promijenili u svojem životu kako bi se osjećali sretnije u državi u kojoj žive. Potaknite ih da u obliku ključnih riječi upišu željene promjene u unaprijed pripremljeni oblak riječi interaktivne Mentimeter prezentacije koju ste postavili kao sljedeći tab Teams kanala. Raspravite s učenicima dobiveni oblak riječi. Je li im važnija utrka za bogatstvom i uspjehom, jesu li sretni s materijalnim ili im nedostaje duhovne sreće. Raspravite misle li učenici da ih putovanja čine sretnima i na koji bi način mogli zadovoljiti tu potrebu. Procijenite s učenicima donose li sreću iskustva kao što su ekstremni sportovi, učenje novih vještina i odlazak na zanimljive događaje. Pogledajte s učenicima videozapis Različiti pokazatelji dobrobiti te ih potaknite da riješe kviz i ponove koja područja pojedini indeks uzima u obzir.

Podijelite učenike u parove i uputite ih u izradu upitnika (u suradnji s nastavnikom Psihologije) u alatu Microsoft Forms. Za provedbu upitnika učenici će pripremiti deset do dvanaest pitanja. Motivirajte ih da svaki par pripremi jedno pitanje te da u komunikaciji s ostalim učenicima izrade zajednički upitnik sreće kojim će ispitati učenike vaše škole ili stanovnike vašeg mjesta. Pitanja mogu sadržavati teme kao što su zadovoljstvo mjesečnim primanjima, količinu slobodnog vremena, zadovoljstvo uvjetima stanovanja, zadovoljstvo javnim prijevozom, zadovoljstvo osobnim automobilom, zadovoljstvo medicinskim uslugama i slično. Pomognite učenicima u gradaciji ponuđenih odgovora na način da odgovori imaju ljestvicu s brojem bodova (na primjer 1 - 5) te će na taj način konačni zbroj bodova pokazati do koje su mjere ispitanici zadovoljni s uvjetima svog života (nizak broj bodova znači nižu razinu sreće, a viši broj bodova višu). Iskoristite Teams kanal za podjelu poveznica i komunikaciju tijekom izrade ankete.

Nakon provedene ankete, potaknite učenike na analizu dobivenih podataka. Učenici u parovima obrađuju dobivene rezultate upitnika za svoje pitanje te po obradi podataka objavljuju rezultate na papiru velikog formata ili digitalno kroz infografiku koristeći PowerPoint Online.

Anketu, a kasnije i njene rezultate, možete objaviti na mrežnoj ili Facebook stranici škole.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama olakšajte sudjelovanje u uvodnoj raspravi izradom podsjetnika o prethodno usvojenim indeksima (HDI, BDP i PPP). Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte ravnopravno sudjelovanje i uključivanje u raspravu. Potaknite sudionike rasprave da govore jasno i razumljivo jer gluhi učenik čita s usana. U slučaju da učenik nije razumio, izgovoreno treba ponoviti, skratiti i preoblikovati. Dodatno provjerite razumijevanje složenijih pojmova.

Prilikom gledanja videa Happy obratite pažnju na moguću senzornu preosjetljivost učenika s poremećajem iz spektra autizma, glasnoću, bljeskanje i brzu izmjenu slika.

Provjerite mogu li učenici oštećenog vida i učenici s motoričkim teškoćama proučavati interaktivnu kartu s poveznice Sretni planet uz pomoć asistivne tehnologije koju imaju. Ukoliko ne mogu, osigurajte im te podatke u obliku koji će moći samostalno čitati i obrađivati ili omogućite rad u paru. Učeniku s oštećenjem vida pri tome je potrebno detaljno opisati što je na ekranu kako bi mogao dati uputu koju će vršnjak izvršiti. Podršku vršnjaka, ako je potrebno, osigurajte i prilikom korištenja digitalnih alata Mentimeter, Google obrasci, Visme i Edmodo.

Učenicima s teškoćama pažnje, učenicima s oštećenjem sluha i učenicima s poremećajem iz spektra autizma dajte i pisanu uputu koja će ih voditi kroz korake zadatka vezanih uz analizu interaktivne karte, izradu upitnika i obradu dobivenih podataka u alatu Google obrasci, a gdje je moguće uputu poduprite i grafičkim prikazima. Provjerite razumijevanje zadatka i prema potrebi pojasnite.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike da u grupi istraže kako su svjetski mediji izvještavali o Indeksu sreće 2019. godine: Indeks sreće 2019 (na primjer Forbes - najsretnije zemlje u svijetu). U suradnji s nastavnikom Engleskog jezika pripremite kratko izvješće koje će sadržavati osnovne informacije o navedenom izvješću te poziciji Hrvatske u tom izvješću i kretanju indeksa sreće kroz posljednje dvije godine. Učenici rezultate istraživanja mogu predstaviti cijelom razredu u obliku postera na papiru velikog formata.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Nije sreća para puna vreća

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO B.2.7. Učenik analizira i uspoređuje različite pokazatelje razvijenosti na svim prostornim razinama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Psihologija
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Glazbeni ključ sreće i uspjeha

Recite učenicima da s razredom podijele, na unaprijed pripremljenu Lino ploču, promišljanja o sljedećim pitanjima:

  • Tko je osoba iz javnog života ili vašeg okruženja koju smatrate uspješnom te je zbog toga smatrate uzorom? Zbog kojih ste osobina i vrlina odabrali upravo nju?
  • Tko je osoba iz javnog života ili vašeg okruženja koju smatrate sretnom? Obrazložite svoj odabir.

Usporedite odgovore i istaknite vrline, osobine i ostale navedene čimbenike sreće i uspjeha od najistaknutijih do onih koji se najrjeđe ponavljaju. Prema potrebi razgovor dodatno navedite na uobičajene čimbenike koje se smatra osobinama uspješnih ljudi, primjerice, strast i želja za bavljenjem određenom djelatnošću, rad na sebi, kreativne ideje, želja za stalnim učenjem i napretkom, postavljanje dugoročnih ciljeva (u koje su ponekad uključeni i povremeni neuspjesi), ustrajnost u postizanju cilja. Kritički sagledajte “uspješne osobe” koje su zapravo korumpirane, beskrupulozne ili štetne za svoju prirodnu i društvenu okolinu.

Potom podijelite učenike u nekoliko timova (4 - 6 učenika). Svaki tim neka prouči kratki životopis jednog baroknog ili klasicističkog skladatelja (primjerice Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händela, Josepha Haydna te Wolfganga Amadeusa Mozarta). Životopise neka potraže u udžbeniku iz Glazbene umjetnosti te na mrežnim stranicama. Svaki tim neka istakne ranije navedene osobine uspješnih ljudi koje su iščitali u životopisima, a dobrodošle su i nove osobine, potkrijepljene konkretnim crticama iz skladateljeva života. Također, neka se pokušaju uživjeti u vrijeme i okolnosti u kojima je dotični skladatelj stvarao te unutar tima donesu zajednički zaključak o tome je li dotični skladatelji imao sretan život te koji su čimbenici mogli utjecati na njegov doživljaj osobnog uspjeha i sreće (primjerice obiteljski odnosi, utjecaj i položaj koji je imao u društvu, trenutačna radna mjesta, zdravstveni standard, mir i (ne)jednakost u društvu, prisustvo/odsustvo rata i sl.).

Iz svakoga tima jedan učenik neka preuzme ulogu dotičnoga skladatelja tako što će sjesti na stolac postavljen nasuprot ostalim učenicima i predstaviti se iz umjetnikove perspektive te odgovarati na pitanja ostalih timova. U ulozi moderatora prema potrebi se uključite potpitanjima ili dodatnim objašnjenjima. Na kraju provedene aktivnosti povedite razgovor o tome koliko je danas lako biti uspješan i/ili sretan glazbenik u odnosu na društva iz prošlosti, a zatim o tome koliko je glazba nekoć i danas (bila) važna za kvalitetu života u društvu te kako možemo podržati glazbenike koji nam to omogućuju.

Postupci potpore

Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima s oštećenjem sluha, učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, specifičnim teškoćama učenja i učenicima s poremećajem pažnje prema potrebi dajte dodatno vrijeme za razmišljanje i odgovaranje na postavljena pitanja te pomozite potpitanjima.

Tijekom rasprave bilježite spomenute osobine uspješnih ljudi kako bi ih učenici mogli koristiti kao podsjetnik u narednim aktivnostima.

Učenicima oštećenog vida životopise poznatih skladatelja osigurajte u primjerenom obliku (uvećani tisak ili elektronski oblik pogodan za korištenje pomoću čitača ekrana).

U završnoj aktivnosti predstavljanja umjetnikove perspektive učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto s kojeg će moći pratiti komunikaciju svih uključenih. Idealno bi bilo da klupe u razredu budu postavljene u polukružni oblik. Govornici neka budu licem okrenuti prema svjetlu i govore jasno i razumljivo jer gluhi učenik čita s usana. U slučaju da učenik nije razumio, izgovorene rečenice treba ponoviti, skratiti i preoblikovati.

Ohrabrite učenike s teškoćama na prezentiranje u ime grupe, ali ne inzistirajte da učenici koji imaju teškoće glasovno-jezično-govorne komunikacije govore pred drugima, ako to sami ne žele. Ako se odluče izlagati, dajte im dovoljno vremena, ne ispravljajte ih i dopustite uporabu podsjetnika.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više preporučite da, povrh promišljanja o nematerijalnom bogatstvu koje donosi kultura, na mrežnim stranicama potraže informacije o udjelu i značenju glazbene i općenito kreativnih i kulturnih industrija u europskoj i svjetskoj ekonomiji. Zaključke neka prikažu prezentacijom izrađenom koristeći alat Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Glazbeni ključ sreće i uspjeha

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GU C.1-4.3. Učenik opisuje povijesni razvoj glazbene umjetnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Sebić

Na početku aktivnosti učenicima napišite na ploču riječ “sebić”. Zamolite ih da individualno u oblak riječi u aplikaciji Mentimeter upišu sinonim te riječi. Nakon što se prikaže oblak s upisanim riječima, uvidjet ćete znaju li učenici da je sebić hrvatska prevedenica riječi selfie te jesu li im poznati i drugi prijedlozi prijevoda: samoslik, sebeslika. Povedite kratak plenarni razgovor i raspravu o potrebi prevođenja anglizama u hrvatskome jeziku.

Nakon rasprave zamolite ih da snime svoj sebić (selfie) kojim će se predstaviti drugim učenicima. Fotografiju će objaviti na zajedničkom Swayu u obliku dijaprojekcije. Uz svaku će fotografiju učenik dodati kratak opis. Učenici u digitalnom okružju samostalno razgledavaju cjelovitu izložbu sebića i stječu prve dojmove o njima i namjerama učenika koji su ih snimili.

Na početku grupnoga rada postavite problemska pitanja: Što ste odabrali za samopredstavljanje kao ključni motiv: sebe kao uspješnu ili sretnu osobu? Kako možete zaključiti da je netko uspješan, a kako da je sretan? Koji su pokazatelji uspjeha i sreće u našoj sredini (zajednici)? Zatim ih razdijelite u grupe koje će usmeno opisivati koji su učinak htjeli postići na svoje primatelje tekstom i fotografijom, zašto su se odlučili za određeni funkcionalni stil (npr. razgovorni stil, književnoumjetnički, publicistički), koja im je bila primarna svrha teksta i slike (informirati, uvjeriti, zabaviti). Učenike možete podijeliti u grupe prema mjestu nastanka fotografije (npr. unutarnji/vanjski prostor, vremenu nastanka fotografije dan/noć, rakursu fotografiranja gornji/donji i sl.). Svaka grupa oblikuje na kraju zajednički zaključak što je zajedničko njihovim sebićima, a u čemu se razlikuju.

Kad sve skupine izlože svoje zaključke, ukratko učenike upoznajte s najčešćim pokazateljima kvalitete života u zajednici tako što ćete im pokazati videozapis Nedovoljnost BDP-a o indeksima kojima se mjeri ekonomski uspjeh društva, odnosno kvaliteta života u društvu. Problematizirajte pokazatelje kao što su BDP i indeks sreće nakon gledanja videa pitanjima poput: Možemo li objektivno izmjeriti čiji uspjeh ili koliko je tko sretan? Što podrazumijevamo kad kažemo pojam kvaliteta života? Gdje možemo potražiti izvješća o uspjehu i sreći neke zajednice? Zamolite učenike da zaključno u bilježnice zapišu tri činjenice koje su spoznali o sebi nakon aktivnosti, dvije mogućnosti da samoreguliraju kvalitetu svojega života i jednu odluku: uspjeh i/ili sreća?

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjem vida i učenicima s motoričkim poremećajima čija asistivna tehnologija ne omogućuje samostalno korištenje alata Mentimeter i Sway, umjesto individualnog rada, omogućite rad u paru i podršku vršnjaka. Ovim učenicima može biti potrebna podrška i prilikom slikanja sebića te u njegovom opisivanju, a osobito učenicima s većim oštećenjem vida koji ne mogu vidjeti i opisati svoj sebić.

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija) omogućite produljeno vrijeme za pisanje tekstova. Možete im dati i dodatne smjernice i strukturu koja će im olakšati zadatak, a prema potrebi i model prema kojem će pisati. Uputite ih na dodatnu provjeru napisanog prije objavljivanja na zajedničkom Swayu.

Podršku osigurajte i tijekom razgledavanja digitalne izložbe i analize dojmova o sebićima i namjerama učenika koji su ih snimili te prilikom grupnog rada. Učenicima oštećenog vida potrebno je opisati što vidimo na fotografijama. Možete odabrati i opisati nekoliko sebića koji najbolje prenose željenu ideju, odnosno prikazuju određenu motivaciju, stil, mjesto nastanka i druge elemente koji će se analizirati u kasnijim aktivnostima te učenika potpitanjima i detaljnijim opisivanjem specifičnih elemenata fotografija navodite na željene zaključke. Ova prilagodba može biti korisna i za učenike s teškoćama pažnje i hiperaktivnosti.

Ako u razredu imate učenike s poremećajem iz spektra autizma imajte na umu da ovi učenici imaju poteškoća u identificiranju, razumijevanju i izražavanju emocija, namjera, čitanju izraza lica, govora tijela i zauzimanju perspektive drugoga što bi im moglo otežati analizu i opisivanje sebića drugih učenika.

Usmena izlaganja i završnu raspravu prilagodite učenicima oštećenog sluha na način opisan u prethodnoj aktivnosti.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele doznati više o problematici prilagođavanju anglizama hrvatskome jeziku uputite na čitanje članka Saše Jadrijevića Tomasa Možete li vjerovati kako na HTV-u prevode riječ selfie? u Slobodnoj Dalmaciji. Nakon čitanja učenici mogu razvrstati ponuđene novotvorenice na njima prihvatljive i neprihvatljive i obrazložiti svoj odabir.
Učenicima koji žele više doznati o indeksima kojima se dokazuje kvaliteta života u zajednici ponudite poveznice na dodatne sadržaje prema kojima mogu napisati fikcionalni tekst opisne i pripovjedne strukture o održivosti uspjeha i sreće u našoj zajednici.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Sebić

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.1.1. Učenik opisuje i pripovijeda u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
  • SŠ HJ A.1.4. Učenik piše tekstove opisnoga i pripovjednog diskursa u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
  • SŠ HJ A.1.6. Učenik analizira značenjske odnose među riječima pomoću rječnika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Psihologija

Projekt sreća!

Na početku aktivnosti ponovite s učenicima predmet proučavanja psihologije i posebno se osvrnite na pojmove sreća, percepcija i uspjeh. Nakon što učenici pravilno smjeste sreću u emocionalni psihički proces, a percepciju u kognitivan psihički proces, pitajte ih što je za njih sreća, a što je za njih uspjeh. Odgovore na ta pitanja možete prikupiti koristeći alat za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter (Open Ended tip pitanja). Zatim ih pitajte bi li iste odgovore dali njihovi roditelji i njihovi djedovi i bake. S učenicima raspravite o tome kako bi mogli istražiti generacijske razlike u percepciji sreće i uspjeha. Učenici će se vjerojatno odlučiti na anketno istraživanje koje bi primijenili na različitim starosnim skupinama. Pokažite učenicima videozapis Anketna istraživanja i anketna pitanja kako bi ih upoznali s ključnim koracima anketnog istraživanja. Riješite zatim zajedno kviz Dobra i loša anketna pitanja u kojem odlučujete koja su pitanja dobro postavljena, a koja ne. Raspravite odgovore i pustite učenike da predlože dorade pitanja.

Podijelite učenike u nekoliko grupa od pet do najviše sedam učenika. Neka svaka grupa osmisli anketno istraživanje o generacijskim razlikama u percepciji sreće i uspjeha. Učenicima najavite na što ćete sve obraćati pažnju kod izrade anketnog istraživanja za koji imaju dva tjedna da ga dovrše. Kriterije sami izaberite ovisno o tome hoćete li uzimati u obzir cijeli nacrt istraživanja ili ćete naglasak staviti na izradu samog anketnog istraživanja i izradu pitanja. Grupe neka odmah osmisle dva različita pitanja kojim bi provjerili što je sreća, a što uspjeh. S učenicima prokomentirajte strukuru i valjanost pitanja prema uputama koje su dobili u videozapisu te odaberite koja bi od pitanja bila dobro postavljena, a koja ne bi.

Neka grupe do sljedećeg sata koristeći alat za izradu upitnika Google obrasci dovrše upitnik o međugeneracijskim razlikama u percepciji sreće i uspjeha. Grupe tada predstavljaju i uspoređuju svoje ankete te na temelju njih uz vašu pomoć izrađuju završnu anketu. Do idućeg sata trebaju provesti anketu na dogovorenom uzorku koji se sastoji od različitih starosnih skupina te prezentirati svoje rezultate, ali i tijek istraživanja. U suradnji s nastavnikom Geografije i videozapisima Nedovoljnost BDP-a i Različiti pokazatelji dobrobiti upoznajte učenike s činjenicom da se kvaliteta života i ljudski razvoj mjere različitim indikatorima koji ne uključuju samo ekonomski rast (BDP), nego i indekse koji se dotiču cjelovite kvalitete života te ih pitajte kakvu bi ulogu mogle igrati ovakve ankete u procesu razvoja društva i praćenja tog razvoja.

Postupci potpore

Tijekom gledanja videozapisa o izradi anketnog istraživanja učenicima s oštećenjem vida opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjem sluha, učenicima s poremećajem iz spektra autizma, učenicima sa specifičnim teškoćama učenja i učenicima s teškoćama pažnje i koncentracije osigurajte sažetak sa bitnim informacijama i ključnim pojmovima objašnjenim u videu, kako bi ih kasnije mogli koristiti kao podsjetnik i smjernice u radu. Učenicima možete pripremiti i organizatore pažnje koji će ih tijekom gledanja usmjeravati na bitne dijelove.

Poveznicu na video možete im dati i nekoliko dana ranije kako bi ga mogli pogledati kod kuće i svojim tempom, onoliko puta koliko je potrebno.

Učenicima s oštećenjem sluha objasnite kako se postavljaju titlovi na hrvatskom jeziku.

Osigurajte učenicima s teškoćama smještanje u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika. Jasno odredite njihovu ulogu i zadatke u skupini, kako bi im osigurali uspješnost, a kriterije za ocjenjivanje dajte i u pisanom obliku.

U aktivnostima izrade upitnika u alatu Google obrasci, provedbi ispitivanja na dogovorenom uzorku, analizi i prezentaciji rezultata, raspravite s učenicima s većim teškoćama u kojim dijelu mogu najviše doprinijeti. Učenici s teškoćama kojima je izazovnije sudjelovati u tehničkom dijelu izrade obrasca ili anketiranju ispitanika, primjerice učenici s oštećenjem vida ili većim motoričkim teškoćama, mogu više doprinijeti u fazama zadatka koji se odnose na unos podataka, pripremu završnog izvještaja ili prezentaciju.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite na istraživanja o integrativnim pokazateljima standarda građana poput Genuine Progress Indicator ili Happy Planet Index. Neka razmotre metrijske karakteristike takvih indikatora i anketa te u suradnji s nastavnikom Geografije naprave proširenu anketu koja bi mjerila sreću odnosno standard na drugačiji način te je provedu u lokalnoj zajednici.

Nastavna aktivnost za predmet Psihologija

Projekt sreća!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ PS B.4. Uspoređuje kognitivni, emocionalni, socijalni razvoj pojedinca na primjerima iz svakodnevnog života.
  • SŠ PS A.1.6. Osmišljava, provodi i izlaže rezultate jednostavnog psihologijskog istraživanja / projekta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Geografija
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Potrebe i potrebe

Pitajte učenike što sve čini njihov životni standard i recite im da odgovore upišu u oblak riječi koji ste unaprijed pripremili koristeći alat za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter. Porazgovarajte o odgovorima i usmjerite pažnju učenika na materijalnu i nematerijalnu komponentu kvalitete života. Podijelite ih u četiri grupe te svakoj grupi dodijelite jedan unaprijed pripremljen Padlet zid tipa Shelf sa zadatakom da upišu sve komponente za koje misle da čine kvalitetan život, i to u dva stupca: materijalne i nematerijalne komponente. Usporedite s učenicima popise i porazgovarajte o tome što od toga je prisutno u njihovom životu i životu njihovih vršnjaka, a čega nedostaje (dopustite da kliknu like/dislike na objavljene potrebe). Usmjerite ih da prilikom usporedbe moraju biti obazrivi i poštivati razlike. Zajedno s učenicima osvrnite se na ponavljajuće potrebe i raspravite zašto se baš one ponavljaju.

Pokažite učenicima videozapis Nedovoljnost BDP-a o razlici BDP-a i indikatora koji nastoje cjelovito mjeriti kvalitetu života. Upoznajte učenike s indeksom ljudskog razvoja (HDI) i njegovim dimenzijama i pokazateljima. Zatim neka se vrate u grupe i rasprave u koju bi dimenziju HDI-a svrstali svoje odgovore s Padlet zida te postoji li nešto što HDI previđa i/ili nešto što su oni previdjeli. Zaključke neka zapišu u trećem stupcu Padlet zida. Zatim neka otvore interaktivnu kartu Indeks ljudskog razvoja te usporede vrijednosti različitih država. U plenumu porazgovarajte o zaključcima i o tome koliko je u našem društvu i globalno stavljen naglasak na uspjeh, koliko na sreću, a koliko na ljudski razvoj. Neka na temelju svojih popisa i informacija o HDI-u četiri tima, koristeći online grafički editor Canva, naprave plakate o četirima indikatorima HDI-a koji će objavom na mrežnom mjestu škole poslužiti za podizanje svijesti o kvaliteti života.

Postupci potpore

Učenicima koji ne mogu samostalno koristiti digitalne alate Mentimeter, Padlet i Canva te analizirati podatke s interaktivne karte HDI-a osigurajte podršku na način opisan u prethodnim aktivnostima.

Dimenzije i pokazatelje indeksa ljudskog razvoja (HDI) učenicima dajte u pisanom obliku. Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija) prilagodite veličinu i font slova. Koristite najmanje 14 pt, sanserifni font, povećan razmak i podebljan tisak. Tekst neka bude jednostavnog izgleda, poravnat s lijeve strane i jasno prostorno organiziran. Učenicima s većim stupnjem oštećenja vida dajte materijale u elektronskom obliku koji će moći čitati na vlastitom laptopu.

Omogućite dovoljno vremena za čitanje, analizu i svrstavanje učeničkih odgovora u dimenzije HDI-a. Na ovaj će se način olakšati rješavanje zadatka učenicima s teškoćama (specifične teškoće učenja, poremećaj pažnje i hiperaktivnosti, oštećenje sluha, slabovidnost, poremećaj iz spektra autizma).

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike spojite s učenicima neke druge škole koja se razlikuje od one koju oni polaze s obzirom na ruralno/urbano ili veće urbano središte/manje urbano središte. U suradnji s drugim nastavnikom organizirajte videokonferenciju. Učenici neka usporede po čemu se njihove želje i potrebe, kao i životni standard razlikuju te u čemu se razlikuju mogućnosti u svakodnevnom životu. Videokonferenciju možete održati koristeći Google Meet.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Potrebe i potrebe

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO B.2.7. Učenik analizira i uspoređuje različite pokazatelje razvijenosti na svim prostornim razinama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Smil, V. (2019). Growth: From Microorganisms to Megacities. Cambridge, MA, USA: The MIT Press.

Wiedman, T., Lenzen, M., Keysser, L. T. i Steinberger, J. K. (2020). Scientists’ warning on affluence. Nature Communications (17. 1. 2021.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.