Međupredmetna tema
Održivi razvoj
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Mijenjam sat za sat

Međupredmetna tema
Održivi razvoj

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • BIO: planiranje, solidarnost, zajednica
  • MAT: presjek, unija, Vennov dijagram
  • HRV: funkcionalni stilovi, sažetak, prikaz
  • IZVAN: novac, konzumerizam,vremenska banka
  • NJEM: život bez novca, banka vremena,: krugovi razmjene
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Zar zaista nemamo vremena?!

Dogovorite se s učenicima da izrade svoj tjedni raspored aktivnosti u koji će unijeti svoje školske obaveze i aktivnosti kojima se bave u slobodno vrijeme. Zatim neka u dogovorenom vremenskom razdoblju u rasporedu zabilježe i ostale aktivnosti kojima su se bavili u tom razdoblju, poput vremena koje su proveli uz mobitel, TV ili računalo, družeći se s prijateljima, pomažući roditeljima ili nekome u školi i sl. Raspored aktivnosti mogu izraditi u digitalnom alatu Teamup Calendar.

Pitajte ih: Jesu li vam sve aktivnosti neophodne i možete li tijekom tjedna pronaći barem jedan sat tijekom kojeg ćete pomoći roditeljima s pospremanjem, u školi postaviti nove radove na pano, pospremiti učionicu prije odlaska kući i slično? Kada bismo svi mi iz razreda odvojili barem jedan sat tjedno da učinimo nešto što će pomoći našoj obitelji, školi i lokalnoj zajednici, koliko bi to bilo sati?

Podijelite učenike u grupe i zamolite ih da zamisle imaju li sat svoga vremena viška i bi li ga poklonili zajednici. Neka im Teamup rasporedi pomognu u pronalasku tog sata. Zatim ih uputite da pretpostave koliko bi se našlo dobrovoljaca ovoga tipa u njihovoj bližoj i daljoj okolici. Podijelite im zadatke nasumično - jedna grupa treba isplanirati kako će “potrošiti” vrijeme dobiveno od učenika iz razreda, druga vrijeme dobiveno od dobrovoljaca u obitelji, treća vrijeme koje bi po pretpostavci moglo biti prikupljeno u lokalnoj zajednici, a četvrta u cijelom gradu ili županiji ako je u pitanju manje mjesto. Napomenite im da to vrijeme treba biti utrošeno za boljitak zajednice u kojoj žive. Neka u alatu Canva izrade prijedloge svojih inicijativa, akcija, projekata i slično, a motivirajte ih nekim kratkim videozapisom o volontiranju mladih, kao što je videozapis Volonterskog centra mladih.

Neka grupe međusobno predstave i komentiraju svoje radove. Porazgovarajte s njima o tome koliko je društveni aspekt ljudskog ponašanja bio bitan za razvoj i opstanak naše vrste te ih upoznajte s pojmom ekonomije solidarnosti.

Učeničke radove podijelite na mrežnim stranicama škole, a ukoliko ste u mogućnosti, s učenicima snimite i kratki spot u koji ćete uključiti njihove uratke i njihov poziv svima da zastanu na trenutak i razmisle što mogu učiniti za boljitak svih nas. Spot možete predstaviti ostalim učenicima, roditeljima i djelatnicima škole na projektnom danu ili školskoj priredbi povodom Dana škole.

Postupci potpore

U uvodnoj aktivnost u kojoj ćete koristiti metodu vruće olovke predvidite dovoljno vremena kako biste omogućili učenicima s teškoćama da se izraze, osobito učenicima sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), učenicima s oštećenjem sluha, učenicima s poremećajem iz spektra autizma i učenicima s motoričkim teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite zapisivanje na prijenosnom računalu ili pomoću druge asistivne tehnologije koju koriste.

Učenike s teškoćama rasporedite u grupe u kojima će moći aktivno sudjelovati i dobiti potrebnu podršku drugih učenika te unutar skupine potičite suradnju i uvažavanje svačijeg mišljenja. Tijekom grupnog rada učenicima s oštećenjem sluha osigurajte mjesto s kojeg će moći pratiti komunikaciju svih sudionika. U slučaju da učenik nije razumio, izgovorene rečenice treba ponoviti, skratiti i preoblikovati.

Kod izrade prijedloga inicijativa, akcija i projekata, provjerite podržava li asistivna tehnologija koju imaju učenici s oštećenjem vida i motoričkim poremećajima korištenje alata Canva. Ukoliko ne podržava, omogućite rad u paru i potaknite ostale članove grupe da učenicima s teškoćama opisuju što rade te ih uključuju u izradu i uvažavaju njihove ideje i prijedloge za izvedbu.

U aktivnosti izlaganja rezultata istraživanja, potaknite i ohrabrite učenike s teškoćama da aktivno sudjeluju i u ime skupine prezentiraju barem jedan dio na kojem su bili najviše uključeni. Ne inzistirajte da učenici koji imaju teškoće glasovno-jezično-govorne komunikacije, govore pred drugima ako to sami ne žele i ne osjećaju se ugodno.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu samostalno proučiti primjere ekonomije solidarnosti kao što je projekt Solidaran, Marijini obroci i slično, a zatim razraditi ambiciozniju ideju - što bi učinili s 3 milijuna radnih sati kada bi svaka odrasla osoba u RH poklonila jedan svoj sat za solidarnost. Neka osmisle društveno-ekološki koristan projekt koji bi računao s takvom volonterskom bazom te ga prezentiraju razredu pomoću plakata u Canvi.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Zar zaista nemamo vremena?!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.1.2. Analizira održavanje uravnoteženoga stanja u prirodi povezujući vlastito ponašanje i odgovornost s održivim razvojem.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Vrijeme moje i tvoje u dijagramu stoje

Porazgovarajte s učenicima o teškoćama na koje nailaze prilikom učenja nekih predmeta. Upitajte ih bi li bili voljni razmjenjivati svoje znanje s drugim učenicima po principu sat za sat, tj. ako utroše sat svog vremena nekome pojašnjavajući matematiku, da zauzvrat od tog učenika dobiju sat pomoći oko nekog predmeta koji njima predstavlja problem. Upitajte ih i kako bi ta pomoć trebala izgledati te je li pomoć oko nekog predmeta prepisivanje domaće zadaće ili pojašnjavanje i zajedničko učenje.

Podijelite učenike u grupe (4 - 5 učenika). Učenici svake grupe sastavljaju popis predmeta iz kojih bi mogli pružati i željeli primiti pomoć, a zatim izrađuju Vennove dijagrame ponude i potražnje pomoći. Univerzalni skup je skup svih školskih predmeta. Učenici mogu izraditi dijagrame u alatu Meta-Chart. Posebnu pažnju posvećuju presjeku skupova i komplementu unije te o tome raspravljaju unutar grupe. Izrađene Vennove dijagrame objavljuju na unaprijed pripremljenom zidu u Padletu (obrazac Shelf s onoliko stupaca koliko je grupa).

Zatim potaknite učenike da promotre i međusobno usporede objavljene dijagrame grupa i zaključe iz kojeg je predmeta najveća potražnja pomoći, najveća ponuda pomoći, postoji li predmet za koji nema potražnje ili ponude. Pitajte ih mogu li za svaki predmet dobiti pomoć izravnom razmjenom s drugim učenikom ili, ako ne, postoji li mogućnost razmjene sati između nekoliko učenika i kako bi ta razmjena funkcionirala. Potaknite ih da iznesu svoje prijedloge, tj. pojasne svoj put razmjene. Svoje prijedloge neka također objave na zidu u Padletu nakon čega zajednički usporedite i prodiskutirajte njihova idejna rješenja.

Učenicima prikažite videozapis Lokalne komplementarne valute i banke vremena i riješite kviz na tu temu te raspravite kako se njihova razmjena podudara s bankom vremena, smatraju li da je svaki sat jednako vrijedan, kako bi ovakav način plaćanja funkcionirao u nekim drugim sferama života te je li takav sustav uvijek pravedan. Potaknite učenike da osvijeste potrebu dodatnog ulaganja u svoje znanje kako bi imali više toga ponuditi u ovakvoj razmjeni, ali i kako bi mogli prepoznati koje su ekonomske prakse pravednije.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama aktivno potičite na uključivanje u uvodnu raspravu o problemima na koje nailaze prilikom učenja nekih predmeta i na dijeljenje svojih mišljenja i ideja s drugim učenicima, a ako se osjećaju ugodno, i na dijeljenje specifičnih iskustava u tom području koja proizlaze iz njihovih teškoća. Pružite im podršku postavljanjem potpitanja i usmjeravanjem prema željenim zaključcima. Pitanja neka budu kratka, jasna i zahtijevaju kratke odgovore. Ovo je osobito važno za učenike s poremećajem iz spektra autizma, oštećenjem sluha ili poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije. Na jednak način postupite i u raspravi u kojoj će se analizirati i uspoređivati objavljeni dijagrami grupa i izvoditi zaključci.

Aktivnost izrade Vennovih dijagrama ponude i potražnje pomoći prilagodite na način opisan u prvoj aktivnosti vezano uz grupni rad i rad u digitalnim alatima.

Tijekom gledanja videozapisa o bankama vremena učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a učenicima s oštećenjima sluha mjesto s kojeg će jasno vidjeti prijevod. Učenike s poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje bitnih dijelova.

Za učenike koji žele znati više

Učenici iz izrađenih Vennovih dijagrama objavljenih na zidu u Padletu izrađuju infografiku u obliku usmjerenog grafa u alatu Graph Online pomoću kojeg će prikazati kompletnu ponudu i potražnju cijelog razreda. Vrhove grafa mogu razmjestiti u dva reda. U prvom redu vrhovi su svi predmeti, a u drugom redu učenici. Vrhove mogu imenovati inicijalima. Iz vrha koji predstavlja učenika crtaju ulazne i izlazne bridove, izlazni bridovi prema nekom predmetu prikazuju da taj učenik nudi pomoć za taj predmet, a ulazni brid da traži pomoć s tim predmetom. Izrađeni graf izvezu u obliku slike i objavljuju na zidu u Padletu te u suradnji s nastavnikom Hrvatskog jezika proširuju aktivnost.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Vrijeme moje i tvoje u dijagramu stoje

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.1.8. Prikazuje operacije sa skupovima i rješenja nejednadžbi pomoću intervala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Katalog naših vrijednosti

Ova se aktivnost nastavlja na aktivnost iz predmeta Matematike iz ovog scenarija. Povedite s učenicima razgovor o tome što su prikazali u sklopu te aktivnosti: U čemu ste dobri? Kojim se sportovima bavite? Idete li na instrukcije? Ako da, iz kojih predmeta? Koliko novca izdvajate za instrukcije tjedno/mjesečno? Jeste li davali nekome instrukcije, pomažete li kome u učenju? Pomažete li kome u drugim poslovima u zamjenu za nešto?...

Uputite ih da će na temelju svega što su prikazali na Matematici raditi katalog koji će predstaviti sve “sposobnosti razreda”. U njemu će, recite im, biti zastupljena i znanja iz određenih predmeta, ali i ostala znanja i vještine koje posjeduju. Neka jedna grupa unutar razreda predloži rubrike kataloga pa na temelju povratne informacije u razredu dogovorite konačnu varijantu, a druga grupa neka predloži nekoliko stilova. Na temelju povratne informacije razreda i izbora rubrika izradite predložak jedne stranice kataloga u digitalnom alatu Canva i podijelite je poveznicom učenicima (kreirajte poveznicu koja omogućuje uređivanje). Budući da svaki učenik unosi "svoju" stranicu, koja se odnosi na njega, neka koristi taj predložak pri unosu (dodavanjem stranica u zajednički digitalni katalog tako da kopiraju dogovoreni predložak).

U razgovoru potaknite učenike da međusobno razmjenjuju svoje sposobnosti unutar razreda, ali i šire.

Postupci potpore

Aktivnosti rasprave, grupnog rada i korištenja digitalnih alata prilagodite kako je opisano ranije.

Gotov predložak stranice kataloga sposobnosti razreda, osim u digitalnom alatu Canva, podijelite i učenicima s oštećenjem vida u obliku koji će moći koristiti i popunjavati uz pomoć asistivne tehnologije i digitalnih alata koje koriste. Popunjenu stranicu učenik će kasnije dodati u zajednički digitalni katalog uz podršku učenika iz razreda.

Dodatne informacije možete potražiti u Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više izrađuju interaktivnu infografiku povezujući razredni katalog s usmjerenim grafom koji su izradili učenici koji žele znati više iz Matematike. Predlažemo da uvezu sliku grafa u alat Canva i inicijale svakog učenika povežu sa "stranicom" tog učenika u razrednom digitalnom katalogu. Kako kreirati poveznicu na određenu stranicu u dokumentu izrađenom u Canvi pročitajte na sljedećoj poveznici. Infografiku objavite na mrežnoj stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Katalog naših vrijednosti

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.1.3. Učenik oblikuje i govori opisne i pripovjedne tekstove i usklađuje govorenje s komunikacijskom situacijom.
  • SŠ HJ A.1.5. Oblikuje i piše tekstove različitih funkcionalnih stilova prema zadanoj temi u različite svrhe; prema smjernicama i u skladu sa zadanom temom određuje oblik teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika
Izvannastavna aktivnost

Valuta satić

Učenicima dodijelite određenu svotu novčanica (kazališni novac) i podijelite ih u timove s ciljem da prikažu scenu razmjene novca na različitim mjestima: lokalna tržnica, obrtnička radnja, prodavaonica mliječnih proizvoda, supermarket. Uloge neka podijele sami između sebe. Nakon odigranih scena razgovarajte s učenicima kamo odlazi novac kojim su kupili određeni proizvod. Učenici kroz dramski izraz uviđaju da novac potrošen u tvrtkama/obrtima čiji su vlasnici članovi lokalne zajednice dulje ostaje kolati unutar lokalne zajednice, dok onaj potrošen u velikim trgovačkim lancima brzo odlazi na bankovne račune vlasnika tih lanaca i banaka koje ih kreditiraju, a pri tom često u inozemstvo.

Postavite na zid plakat na kojem je nacrtan obris lika koji predstavlja potrošača. Svakom učeniku dodijelite samoljepljivi papir. Zadajte učenicima da razmisle na koji bi način mogli zaustaviti istjecanje novca iz lokalne zajednice. Svoju ideju učenici zapisuju na papir i lijepe iznad glave lika na papiru. Pročitajte neke od njihovih ideja i prokomentirajte ih s učenicima.

Najavite tehniku zamišljanja: učenici su stanovnici Grada Vrsnih Majstora. Podijelite im nasumce papiriće s nazivima zanimanja (npr. uzgajivač zelenih nasada, voćar, krojač, mesar, pčelar, vodoinstalater, soboslikar, parketar, limar, automehaničar, učitelj, stolar, liječnik, i dr.).

Neka ostalima u zajednici predstave svoje znanje i vještine u alatu Padlet. Objavite nakon njihovog predstavljanja dramski problem: došlo je do prekida svih komunikacija s ostatkom svijeta na određeno vrijeme. Nema razmjene novca, a oni zajedno trebaju preživjeti i raditi. Jedino što im je ostalo njihovo je znanje i vrijeme. Kako to mogu iskoristiti? Dopustite učenicima vrijeme za dogovor i razmatranje problema. Saslušajte njihove načine rješavanja problemske situacije.

Svakom od njih dodijelite vremenski kredit od po dva sata u valuti koja se zove satić.

Uputite ih da novu valutu izmijene u alatu Padlet i potraže usluge koje mogu zamijeniti dobivenim kreditom te ujedno zaraditi koji satić nudeći svoje majstorske usluge. Otvorite mogućnost reakcija i komentiranja u postavkama stranice u Padletu i dopustite učenicima igru ponude i potražnje usluga. Nakon desetak minuta igre razgovarajte o mogućnostima korištenja valute satić, odnosno koliko su vremena na ovaj način učenici pohranili u razmjeni. Pogledajte njihovu razmjenu i zaključite tko je od majstora najviše zaradio, a tko je iskoristio vremenski kredit i duguje vremenskoj banci.

Najavite i pogledajte videozapis Lokalne komplementarne valute i banke vremena. U otvorenoj raspravi utvrdite ključne pojmove. Raspravite o percepciji učenika o vlastitom trošenju vremena i praksi trošenja novca. Zamolite ih da identificiraju proizvođače u svojoj zajednici i razgovaraju o nekim pozitivnim i negativnim utjecajima koje ekonomski sustav ima na zajednicu i svijet. U raspravi ponudite pitanja: Što ste morali učiniti da biste bili uspješni u ovoj aktivnosti ponude i potražnje? Jeste li danas naučili nešto novo? Koji od ovih načina razmišljanja mogu utjecati na vaš budući život? Kako? Zašto je važno odlučiti se za vremensku banku?

U evaluaciji učenici na papire pišu dojmove o dramskoj radionici. Završite radionicu pljeskom.

Izvannastavna aktivnost

Valuta satić

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Svrha
  • Učenici kroz dramski izraz razvijaju kritičko promišljanje i propituju stajališta o novcu, potrošačkom društvu i korisnom trošenju vremena za dobrobit zajednice i pojedinca.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Uloži vrijeme - zaradi vrijeme

Podijelite učenike u grupe i recite im da zamisle kako od ovog trenutka žive život bez novca. Uputite ih da smisle načine na koje mogu zadovoljiti svoje životne potrebe bez novca i u obliku pisanih rečenica iznesu svoje pretpostavke. Prikažite im primjerice pitanje Kako biste mogli zadovoljiti životne potrebe bez novca? i tri oblaka riječi. Jedan oblak riječi možete primjerice nazvati "Životne potrebe" (Lebensbedürfnisse) koji sadrži imenice poput hrana, odjeća, stanovanje, higijena, zdravlje, transport i sl., drugi oblak "Sredstva" (Mittel) koji sadrži imenice poput kreativnost, talent, znanje, vještine i sl., a treći "Djela" (Handlungen) koji sadrži glagole poput ponuditi, posuditi, zamijeniti, pokloniti, uzeti, dati, podržati, umrežiti i sl. Za izradu oblaka riječi možete koristiti jedan od digitalnih alata, primjerice WordArt.

Zamolite učenike da u grupama iznesu pretpostavke i oblikuju rečenice kako zadovoljiti pojedine životne potrebe. Omogućite učenicima korištenje rječnika i/ili online rječnika, primjerice Crodict. Neka učenici prikažu svoje pretpostavke u suradničkom digitalnom alatu Tricider. Pozovite učenike da pogledaju prijedloge ostalih grupa, argumentirano iznesu ono što im se sviđa (pros) ili alternativne ideje (cons), a mogu i glasati za prijedloge ostalih grupa. Zatim povedite kratak razgovor, pitajte ih je li im bilo teško smisliti načine kako zadovoljiti životne potrebe bez novca, mogu li nešto od navedenog primijeniti u svom stvarnom životu i sl. te posebno istaknite i naglasite pretpostavke vezane uz razmjenu usluga.

Nadalje prikažite učenicima kako funkcionira život bez novca na primjeru jedne osobe (npr. Heidemarie Schwermer:Leben ohne Geld- Heinrichplatz TV, Heidemarie Schwermer: Gib und Nimm - Mein Leben ohne Geld). Potaknite učenike da usporede svoje pretpostavke s informacijama iz primjera. Istaknite i pojasnite učenicima Gib und Nimm inicijativu koju je pokrenula Heidemarie Schwermer i na taj način stvorila tzv. Tauschring (krug razmjene) koji ljudima omogućuje zadovoljavanje životnih potreba bez novca, odnosno uz razmjenu znanja i vještina.

Uputite učenike da na mrežnim stranicama pronađu više informacija o pojmovima kao što su primjerice Tauschring, Tauschkreis i Zeitbank (npr. YouTube:Was ist eigentlich ein Tauschring?, Tauschring Gib und Nimm Düsseldorf, Tauschring Nürnberg, Talenteverbund.at: Regionaler Marktplatz, Wenigermist.at: Tauschkreise- geldlos tauschen und teilen, unser-quartier.de: Gründe für die Zeitbank, YouTube:Wie eine Zeitbank funktioniert, Fairliving.at: Zeit tauschen - der Generationenvertrag neu gedacht i sl.) Pripremite učenicima smjernice za istraživanje, primjerice, u obliku pitanja koja će im pomoći u pronalasku informacija. Također ih možete upoznati s ključnim pojmovima kao što su Tauschmittel, Zeitvorsorge, Zeitguthaben, Austauscheinheit, Zeitaustausch, Solidaritätsaustausch i sl.

Uputite učenike da na temelju prikupljenih informacija osmisle i snime kratke videouratke u kojima promoviraju i ističu prednosti stvaranja krugova razmjena i banaka vremena. Za izradu videouradaka učenicima možete predložiti da koriste svoje mobilne uređaje, pametne telefone ili tablete. Za obradu videouradaka možete im predložiti korištenje jednog od digitalnih alata kao što je mobilna aplikacija KineMaster. Gotove videouratke možete objaviti na mrežnim stranicama škole.

Postupci potpore

Aktivnosti u kojima se koriste digitalni alati (WordArt; Crodict; Tricider) učenicima oštećenog vida i učenicima s motoričkim teškoćama čija asistivna tehnologija ne omogućuje samostalan rad, prilagodite na način opisan u prethodnim aktivnostima.

Riječi koje će se nalaziti u oblacima, koje ćete prikazivati učenicima i izraditi u alatu WordArt, učenicima s oštećenjem vida možete dati u obliku koji će moći koristiti pomoću čitača ekrana i u nekom od njima dostupnih alata (npr. Microsoft Word).

Učenicima s poremećajem iz spektra autizma, oštećenjem sluha, specifičnim teškoćama učenja (disleksijom, disgrafijom), poremećajem pažnje i koncentracije i učenicima s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije pripremite primjere rečenica na njemačkom jeziku koje će im poslužiti kao model za oblikovanje pretpostavki i rečenica kako zadovoljiti pojedine životne potrebe. Rečenice i riječi u oblacima napišite na njemačkom i na hrvatskom jeziku. Omogućite više vremena za rad i češće potičite na provjeravanje točnosti napisanog.

U aktivnosti gledanja filma o funkcioniranju života bez novca učenicima s oštećenjem vida osigurajte mjesto blizu izvora zvuka te opišite bitne dijelove vizualnog sadržaja, a bitne audioinformacije dajte u tekstualnom obliku učenicima s oštećenjem sluha. Učenike s poremećajima iz spektra autizma i teškoćama pažnje i koncentracije tijekom gledanja usmjeravajte na pažljivije praćenje ključnih dijelova.

Tekst Heidemarie Schwermer: Gib und Nimm - Mein Leben ohne Geld prilagodite učenicima s teškoćama, osobito onima s oštećenjem sluha, poremećajem iz spektra autizma, specifičnim teškoćama učenja i poremećajem pažnje i hiperaktivnosti. Omogućite korištenje automatskog prijevoda na hrvatski jezik i uputite učenike na hrvatsku zastavicu iznad teksta gdje se prijevod može aktivirati. Predvidite manju količinu teksta koji trebaju pročitati i analizirati i naznačite dijelove teksta u kojima se nalaze bitne informacije. Učenicima s izraženijim teškoćama, umjesto samostalnog čitanja teksta, pripremite sažetak u kojem ćete izvući ključne podatke.

Učenici s teškoćama koji ne mogu sudjelovati u tehničkom dijelu snimanja videa u kojima promoviraju i ističu prednosti stvaranja krugova razmjena i banaka vremena, mogu predlagati koje će se prikupljene informacije koristiti, komentirati, zaključivati te davati ostalim članovima grupe prijedloge kako prikazati pojedine elemente i obrađivati video u aplikaciji KineMaster.

Za učenike koji žele znati više

Dodatno motiviranim i jezično naprednijim učenicima predložite da pogledaju film In Time - Deine Zeit läuft ab s njemačkom sinkronizacijom u kojem je glavno sredstvo plaćanja vrijeme. Uputite učenike da napišu kratak sažetak te da objasne kako je u filmu zamišljeno plaćanje vremenom, potiče li se ravnopravnost i pravednost, koje su prednosti i nedostatci i sl. Možete im predložiti da svoja objašnjenja potkrijepe prikazom pojedinih isječaka iz filma.

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Uloži vrijeme - zaradi vrijeme

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ (2) NJ A.2.1. Učenik razumije srednje duge i srednje složene tekstove pri slušanju i čitanju.
  • SŠ (2) NJ A.2.2. Učenik proizvodi srednje duge i jednostavne govorne tekstove.
  • SŠ (2) NJ A.2.3. Učenik sudjeluje u srednje dugoj i jednostavnoj govornoj interakciji.
  • SŠ (2) NJ A.2.4. Učenik piše srednje duge, jednostavne tekstove.
  • SŠ (2) NJ B.2.1. Učenik izvještava o različitim informacijama, sličnostima i razlikama između vlastite kulture i kultura povezanih s njemačkim jezikom u aspektima svakodnevnoga života i aktualnih događanja te u značenju i uporabi pojedinih jezičnih izričaja i načina ponašanja.
  • SŠ (2) NJ C.2.2. Učenik uspoređuje i vrednuje informacije iz različitih izvora na stranomu jeziku i pritom se služi osnovnim vještinama kritičkoga mišljenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Rogers, J. (2015). Lokalni novac: kakva je korist od toga? Zagreb: Udruga “trenutak.39” (17.12.2020.).

Orlić, Olga. (2014). Počeci ekonomije solidarnosti u Hrvatskoj. Etnološka tribina - Ethnological Forum ( 17.12.2020.)

Jambrešić Kirin, R. (2011). Što je to ekonomija darivanja i zašto nam je važna. Kultura i ekonomija (Godišnji skup HED-a) (17.12.2020.).

Institut za antropologiju (17.12.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.