Izazovite učenike da u digitalni alat Padlet upišu pet zanimanja koja im prva padnu na pamet. Povedite razgovor o njihovim zapisima, o tome koja su im zanimanja prva pala na pamet i zašto. Recite im da su mnoga zanimanja danas iščezla, da će u ovoj aktivnosti saznati nešto o tim zanimanjima te će pokušati odgonetnuti zašto su nestala. Neka zanimanja potpuno su nestala, a neka su zamijenjena novim zanimanjima. Njihov će zadatak biti poduzetnički. Učenike podijelite u dvije grupe. Jednoj grupi ponudite tekst Neobični poslovi koji više ne postoje, a drugoj grupi 10 nekad popularnih poslova kojih više nema (možda ni ne znate da su postojali). Uz pomoć Vennova dijagrama, učenici će prve i druge grupe, nakon čitanja teksta, odrediti koja su zanimanja bila ista u njihovim tekstovima, a koja različita. U digitalnom alatu Mentimeter glasanjem učenici odabiru najzanimljivije zanimanje o kojem su čitali.
Povedite razgovor o odabranom zanimanju. Zašto je nestalo? Je li to zanimanje zamijenjeno nekim novim zanimanjem ili je potpuno iščezlo? Uputite učenike na poduzetničku akciju.
Sada svaku grupu učenika potaknite na to da iz teksta koji su dobili odaberu jedno zanimanje.
Objasnite učenicima što je to rizik i koje su kategorije rizika u poduzetništvu (Hrvatski jezični portal, kategorije rizika u poduzetništvu: one na koje ne možemo utjecati - poplave, potresi, udari groma, oluje i sl., rizici koji su nastali jer se nešto u društvu promijenilo, organizacijski rizici, rizici nastali zbog promjene tržišta, inovacija i sl. te financijski rizici).
Učenicima unaprijed pripremite tablicu u koju ćete popisati navedene rizike, a njihov je zadatak na temelju čitanja teksta o izabranom zanimanju označiti koji je rizik doveo do nestanka zanimanja koje proučavaju. Recite svakoj grupi da razgovaraju o načinima na koje bi mogli modernizirati navedeno zanimanje, primijeniti ga u nekim drugim životnim (danas aktualnim) situacijama. Svoje ideje neka zapišu najprije u obliku bilješki, a zatim u obliku priče u kojoj će opisati novonastala zanimanja, vodeći pritom računa o smanjenju rizika. Svoju priču neka ilustriraju i predstave ostalim skupinama. Priču mogu oblikovati u digitalnom alatu Book Creator.
Za tekstove s poveznica omogućite da dobar čitač unutar svake grupe pročita tekst naglas, a zatim o svakom neobičnom zanimanju ili onom nekad popularnom postavite neko pitanje kako biste provjerili razumijevanje (uputno za učenike s teškoćama čitanja, oštećenjima vida, s intelektualnim teškoćama i PSA-om).
Prije čitanja tekstova s poveznica, također možete imenovati jedna i druga zanimanja, zapisati nazive na ploči i zatim uputiti učenike na čitanje tekstova. Tekstove možete isprintati u uvećanom tisku ili ih napisati grafički oblikovane prema potrebama učenika. Učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučni opis fotografija kojima je svako zanimanje predstavljeno.
U razgovoru o razlozima nestajanja pojedinog zanimanja, postavite alternativne odgovore ili navodite učenike potpitanjima (posebno učenike s intelektualnim teškoćama).
Uputno je za pojedine kategorije rizika koje će učenici imati u tablici ispitati razumijevanje (primjerice, rizici koji su nastali jer se nešto u društvu promijenilo, organizacijski rizici, rizici nastali zbog promjene tržišta, inovacija i sl. te financijski rizici) te ih po potrebi objasniti i potkrijepiti primjerom. To je dobro za sve učenike, a naročito one s ADHD-om, PSA-om i intelektualnim teškoćama.
Prije razgovora unutar grupe o modernizaciji pojedinog zanimanja, porazgovarajte s učenicima o tome koji su danas (u odnosu na ranije) promijenjeni ključni životni uvjeti, kako biste ih time potaknuli na razmišljanje o modernizaciji (primjerice, učenike s intelektualnim teškoćama i PSA-om).
Za oblikovanje priče, učenicima možete ponuditi smjernice u obliku ključnih pitanja (poželjno za učenike s intelektualnim teškoćama), a učenicima s oštećenjima vida omogućite zvučne opise u procesu njenog ilustriranja.
Učenicima kojima je to potrebno, demonstrirajte način upotrebe digitalnog alata Mentimeter i Book Creator.
Na temelju opisa iz aktivnosti učenici pišu priču trodijelne strukture s kronološkim slijedom događaja u kojoj je glavni lik osoba s novonastalim zanimanjem.
Učenici na sat dolaze s pripremljenim podacima o obrazovnoj strukturi u njihovim obiteljima (aktivnost najavite i tražite dozvolu ravnatelja i roditelja). Napomenite da podatke koristite isključivo za potrebe učenja na satu matematike i da su anonimni.
Objasnite načine čitanja podataka prikazanih na različite načine. Prikažite im mogućnosti različitog načina prikazivanja podataka. Učenike upoznajte s načinima izračunavanja aritmetičke sredine. Učenici rade projekciju svojih ocjena na kraju školske godine i pomoću aritmetičke sredine odrađuju prosjek ocjena. Projekciju ocjena mogu učiniti i do osmog razreda. Na taj način dolazite do podataka koji su učenicima potrebni prilikom upisa u srednje škole.
Učenike ukratko upoznajte s načinima upisivanja u srednju školu. Objasnite značenje prosjeka ocjena, kao i značenje ocjena iz pojedinog predmeta. Učenike upoznajte s načinima bodovanja prilikom upisa u srednju školu. Navedite ih da sami donose zaključke o tome zašto su ocjene bitne za njihovu budućnost. Upitajte ih smatraju li da će ocjene u osnovnoj školi utjecati i na razvoj njihove buduće karijere. Učenici iznose svoja zapažanja i primjere iz života.
Učenike podijelite u nekoliko grupa. Broj grupa ovisi o broju učenika u razredu. Prihvatljivo je da grupa bude sačinjena od pet učenika. Zadatak je svake grupe da na stranicama Državnog zavoda za statistiku pronaći podatke o obrazovnoj strukturi stanovništva. Možete ih uputiti da prouče postoje li možda razlike s obzirom na ruralnu ili urbanu sredinu. Koji dijelovi Hrvatske imaju viši stupanj obrazovanja i zašto? Ovisi li stupanj obrazovanja o nekim čimbenicima? Ako postoje, učenici ih ispisuju i argumentiraju čimbenike koji utječu na obrazovnu strukturu. Podatke prikupljene u obiteljima zajedno u grupi obrađuju i prikazuju na željeni način. Uputite ih da naprave tablicu sa stupnjem stručne spreme tj. obrazovanja te izrade pripadajući graf. Ukoliko je potrebno, učenicima objasnite razlike u terminima: NKV, OŠ, SŠ, VŠS, VSS, doktorat. Prikaz zaključaka i podataka do kojih će doći u kratkom istraživanju prikazat će grafovima izrađenim u Microsoft Wordu ili Power Pointu. Svaka grupa odabire učenika koji će njihove zaključke i grafove prezentirati ostalim učenicima u razredu.
Svaka grupa objašnjava koji je način prikazivanja podataka koristila. Zašto se uočava ili ne uočava razlika između ruralnog i urbanog područja s obzirom na obrazovnu strukturu? Koji čimbenici utječu na obrazovnu strukturu? Ukoliko postoji mogućnost, učenici izvode zajednički zaključak o obrazovnoj strukturi obiteljske situacije u razredu.
Na kraju sata učenici popunjavaju anketu koju ste im pripremili (učitelj priprema anketu). Tema ankete u Microsoft Formsu je zanimanje učenika u budućnosti.
Dobiveni podaci mogu se prokomentirati u domeni početno izračunatih aritmetičkih sredina ocjena. Porazgovarajte s njima oko toga jesu li njihove želje realne, nerealne, što mogu učiniti i kako doći do ostvarenja svojeg cilja.
Po potrebi, učenicima s intelektualnim teškoćama, PSA-om ili jezično-govornim teškoćama možete ponuditi predložak na kojem će po koracima, grafički primjereno (uvećani tisak, razmaci) i obilježavanjem procesa rada biti prikazan način izračunavanja aritmetičke sredine. Također po potrebi učenicima organizirajte rad u paru s vršnjakom i/ili pružite podršku.
Rad u paru s vršnjakom, ako je potrebno, organizirajte za istraživanje stranica Državnog zavoda za statistiku i prikaz grafova, s time da odredite pojedine uloge učenika (s motoričkim ili intelektualnim teškoćama, oštećenjima vida i PSA-om).
Po prezentiranju dobivenih rezultata istraživanja obrazovne strukture ljudi u urbanim i neurbanim sredinama, s učenicima prokomentirajte sadašnju situaciju između sela i grada u odnosu na ranije kako biste ih potakli na zaključke u vezi promjene obrazovne strukture stanovnika nekad i danas (pogodno za učenike s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om). Razgovoru možete pridružiti i neke fotografije vezane uz život na selu i u gradu nekad i danas.
Anketu za učenike, prema potrebi učenika, primjereno grafički oblikujte i pročitajte pitanja iz ankete kako biste na vrijeme otklonili moguće nejasnoće (važno za učenike s intelektualnim i jezično-govornim teškoćama te PSA-om).
Učenici istražuju kako izgleda obrazovanje u visoko i manje razvijenim zemljama, kako se učenici upisuju u osnovne i srednje škole te na kakve prepreke nailaze. Navedene podatke mogu pokazati crtanjem grafova u digitalnom alatu Meta-chart.
Potaknite učenike na raspravu olujom ideja na poslovicu 'preko trnja do zvijezda'. Je li put do uspjeha posut ružama? Što zapravo znače te fraze? Je li to doslovno ili preneseno značenje? Isplate li se trud i upornost? Koje bi bilo vaše željeno zanimanje, životni cilj koji biste željeli postići? Koje su moguće prepreke na putu do željenog zanimanja, odnosno do ostvarenja njihovih snova? Može li im škola pomoći u njihovu naumu? Pomoću igre Memory koju možete samostalno izraditi u alatu LearningApps prisjetite se zanimanja, kako se pišu, uz koji član idu te kako mijenjaju svoj nastavak ovisno o rodu.
Nakon što učenici odigraju igru, kao uvod u to što bi jednoga dana željeli postati, neka pogledaju unaprijed pripremljenu PowerPoint prezentaciju o slavnim Talijanima i Hrvatima iz područja sporta, glazbe, književnosti ili neke druge umjetnosti, odnosno prezentaciju o njihovim pričama o uspjehu. Ključni pojam neka bude 'zanimanje', a put do uspjeha neka bude opisan kratkim rečenicama jednostavnih gramatičkih struktura i poznatog vokabulara koje će sadržavati informacije po čemu su poznati i slavni, s kakvim su se preprekama susreli na svojim životnim putevima, a kako su ih, ne odustajući od svojih snova i ciljeva, uspjeli ostvariti. Primjerice, neka učenici u kratkim crtama saznaju o preprekama na putu do uspjeha slavnih sestre i brata Janice i Ivice Kostelića ili nekog od slavnih, a učenicima bliskih Talijana (nogometaši, glumci, dizajneri, pjevači...).
Potaknite učenike da sami za sebe na Padlet napišu svoj cilj, odnosno što bi oni željeli postati i koje su moguće prepreke na njihovom putu te kako ih mogu izbjeći ili smanjiti. Stavljajući fokus na sebe, neka analiziraju najbolje rješenje za svoj put do ostvarenja snova na temelju primjera koji su ih motivirali. Ideje učenika međusobno prokomentirajte. Rade li možda već na ostvarenju cilja?
Poslovicu 'preko trnja do zvijezda' dobro obrazložite u značenju i potkrijepite konkretnim primjerom ili primjerima iz svakodnevnog života po kojima je vidljivo kako se na putu do uspjeha nailazi na razne prepreke (posebno važno za učenike sa PSA-om) te pitanjima ispitajte razumijevanje poslovice. Analizu puta uspjeha slavnih, poznatih osoba i prepreka na tom putu po završetku ponovno povežite s poslovicom.
Za učenike s oštećenjima vida igru Memory po potrebi organizirajte u paru s vršnjakom, a učenicima koji nemaju iskustva demonstrirajte način korištenja digitalnog alata Learning Apps. Učenicima s oštećenjima vida također osigurajte zvučnu prezentaciju sadržaja PowerPointa i ključne opise fotografija, ako ih koristite.
Tekst pišite većim fontom s razmacima, prvenstveno zbog učenika s oštećenjima vida i većim teškoćama čitanja.
Neka učenici uz pomoć učitelja izrade vlastitu PowerPoint prezentaciju o putu do uspjeha svog idola.
Razgovarajte s učenicima postavljajući pitanja: Kada biste mogli izabrati bilo što, što biste željeli biti kada odrastete? Kojim biste se zanimanjem željeli baviti? Što vam je važno? Pitanja možete pripremiti u alatu Mentimeter u formi oblaka riječi. Nakon što učenici odgovore i objasne svoje odgovore, zamolite ih da tehnikom razmjenjivanja misli u paru odluče koja su tri zanimanja najvažnija za društvo. Nekoliko parova koji su se uspjeli usuglasiti podijelit će svoje odgovore, ali i oni koji se nisu mogli dogovoriti mogu pojedinačno objasniti za što su se odlučili i zašto.
Učenike upitajte možemo li sami proizvesti/popraviti sve što nam je potrebno. Primjerice: Ako smo bolesni, kome ćemo se obratiti? Ako nam se pokvari automobil, koga ćemo zvati? Ako želimo ispeći kolač, gdje ćemo naći sastojke? Učenicima obratite pažnju na to kako svaki član društva pridonosi općem dobru i funkcioniranju cjeline.
Učenicima prikažite piramidu egipatskog društva: na vrhu je faraon, zatim slijede visoki činovnici/službenici; svećenici, pisari i ratnici nalaze se na istoj stepenici, ispod njih su trgovci i obrtnici, zatim radnici, a na dnu su robovi.
Učenicima podijelite unaprijed pripremljenu tablicu. U prvom stupcu nalaze se egipatski društveni slojevi, jedan ispod drugog. U drugom stupcu učenici će, prije čitanja teksta iz udžbenika, za svaki sloj nadopuniti što oni misle koja mu je uloga u društvu, koje zadaće ima (taj dio može se ispuniti tehnikom razmjenjivanja misli u paru). Zatim će učenici pojedinačno čitati tekst koristeći INSERT-tehniku (dijelove teksta koji su im poznati označit će znakom kvačice, nove informacije znakom +, ono što ne razumiju znakom ?, a ono što ih je iznenadilo znakom !). Na temelju pročitanog, učenici će u trećem stupcu za svaki društveni sloj dopuniti podatke o zadaćama određenog staleža (ukoliko je to potrebno u odnosu na ono što su u prethodnom koraku sami zaključili). U drugom zadatku učenici će odlučiti o redoslijedu prvih triju najvažnijih slojeva za funkcioniranje egipatskog društva te objasniti svoje mišljenje.
S učenicima prokomentirajte znakove koje su zabilježili u udžbeniku (osobito dijelove teksta označene s '?' i '!'), a zatim i samu tablicu te poredak društvenih staleža po važnosti.
Učenici će usporediti egipatsko društvo s današnjim: Zašto su Egipćani raspoređeni na različito visoke stepenice? Što iz toga možemo zaključiti? Jesu li određene funkcije u državi rezervirane samo za neke? Mogu li Egipćani prelaziti iz jednog društvenog sloja u drugi ili je njihova sudbina zapečaćena u trenutku rođenja (ovisno o tome u kojoj su obitelji rođeni)? Može li dijete rođeno u obitelji radnika promijeniti svoj položaj? Na koje će prepreke naići (sama podjela na staleže, ali i nedostupnost obrazovanja i nemogućnost napredovanja)? Smatrate li pravednim da je nečija sudbina unaprijed određena? Je li i vaša sudbina određena vašim rođenjem? O čemu ona ovisi? Imate li svi jednaku početnu poziciju?
Učenike zamolite da se ponovno prisjete svojih odgovora na prvo pitanje: Što biste željeli raditi u životu? U nekoliko će rečenica objasniti na koje bi prepreke oni sami mogli naići u ostvarivanju svoga cilja te kako ih mogu zaobići. Zajedno prokomentirajte njihove odgovore. Svakako ih vodite zaključku kako njihova sudbina uvelike ovisi o vlastitom radu i sposobnostima te ako će iskoristiti obrazovanje koje je svima dostupno i za sve jednako, nijedna stepenica neće biti previsoka.
Uvodna pitanja za učenike po potrebi ispišite povećanim fontom s razmacima tako da svako pitanje stavite u novi red (uputno za učenike s oštećenjima vida i teškoćama čitanja).
Grafički primjereno prilagodite i tablicu s egipatskim društvenim slojevima u koju će se upisivati traženi podaci. Rad na tablici provedite kao rad u paru, kao i aktivnost čitanja teksta u svrhu njezina popunjavanja (posebno za učenike s oštećenjima vida, teškoćama čitanja i pisanja, intelektualnim teškoćama i PSA-om).
Ukoliko je piramida egipatskog društva vizualno podržana, učenicima s oštećenjima vida osigurajte ključan opis slika. Usporedbom egipatskog i današnjeg društva osvrnite se i na ulogu društva u omogućavanju uspjeha osobama s invaliditetom kojima je izuzetno važna podrška okoline (primjerice, otklanjanje barijera pri kretanju, prilagodba vozila, opreme i sredstava za učenje i rad itd.), pri čemu se možete osvrnuti na važne dokumente koji se danas trebaju poštivati. S tim u vezi možete potaknuti učenike da iznesu svoja mišljenja oko toga na koje bi prepreke u okruženju mogli naići u ostvarenju svojih ciljeva i odabiru željenog zanimanja te kakva bi im podrška bila potrebna za mogućnost uspjeha na tom putu.
Učenicima po potrebi demonstrirajte način upotrebe digitalnog alata Mentimeter i provjerite razumiju li korake u radu (primjerice, učenici s intelektualnim teškoćama).
Učenici će kod kuće pripremiti pitanja za intervju s članom obitelji o tome s kojim se preprekama on/a susreo/la u životu i na koji ih je način moguće savladati. Na kraju će zajedno izvući pouku i savjet za budućnost.
Moj bankar. Rizik (17.12.2020.).
Poduzetnik.biz (2020). Rizici i koronavirus, I. dio (19.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.