Za provođenje aktivnosti podijelite učenike u četiri grupe. Svaka od grupa prikazat će razvoj određenog područja nakon Prve i Druge industrijske revolucije: promet, medicina, komunikacija među ljudima, prirodna znanost. Unutar grupe podijelite učenicima pojedinačne zadatke. Primjerice, u grupi koja prikazuje razvoj medicine učenici će pojedinačno istražiti rad Edwarda Jennera i vakcinaciju, Mortona i upotrebu anestetika, Sammelweisa i otkriće pranja ruku i slično. Unutar svake grupe podijelite zadatke po istom principu. Na taj način učenici će osvijestiti važnost timskog rada, kako njihovog, tako i uspješnost razvoja medicine zahvaljujući radu više pojedinaca. U svom radu učenici će prikazati uzroke i posljedice pojedinih izuma, poteškoće na koje su izumitelji nailazili i sl. Učenici objedinjuju pojedinačna istraživanja u zajedničko te prezentiraju razvoj dobivenog područja izradom digitalnog plakata u alatu Canva.
Aktivnost se nastavlja radom u grupi. Zadatak je svake grupe osmisliti inovativni proizvod ili uslugu kojom će u zadanom području - medicina, komunikacija, promet - riješiti jedan aktualni problem današnjice. Uputite učenike na pojam 'klaster' - međusobno povezane tvrtke koje povezivanjem obuhvaćaju sve segmente od proizvodnje do marketinga i distribucije. Svaka od grupa predstavljat će jedan klaster koji se sa svojim proizvodom pojavljuje na sajmu inovacija radi jačanja konkurentnosti i smanjenja troškova predstavljanja. Ukažite učenicima na sljedeći sadržaj: Klaster zdravstvenog turizma Kvarnera te Udruga inovatora Hrvatske kako bi se pripremili za zadatak. Unutar grupe učenici dijele uloge. Prema svojim ulogama u povezivanju radi stvaranja i predstavljanja svog izuma, učenici će razmišljati o sljedećim pitanjima: Kako će putovati i koliki su troškovi puta? Na koji će način prevesti sav materijal do lokacije manifestacije? Koliko će uštedjeti ako kao grupa iznajme izložbeni prostor? Kako će se kao izlagači predstaviti posjetiteljima? Treba li im sponzor? Kakva je promidžba potrebna? Hoće li zajedno naručiti dizajnerske usluge i tisak promotivnih materijala? Hoće li imati prezentaciju koja će se neprestano vrtjeti na njihovom štandu ili će platiti termin na glavnoj pozornici izložbe i predstaviti se kao grupa inovatora?
Nakon što učenici prezentiraju svoje radove, što mogu napraviti kao infografiku u alatu Canva, potaknite ih na raspravu o prednostima i nedostacima proizvodnje i plasiranja proizvoda u razdoblju 19. i početka 20. stoljeća i danas.
U pripremi za nastavni sat, učenicima možete dati pitanja po kojima će ponoviti ono što znaju o inovacijama nastalim za vrijeme Prve i Druge industrijske revolucije.
Za pojedinog učenika možete predvidjeti određenu poveznicu na kojoj će istražiti neku tadašnju inovaciju (primjerice za učenika s ADHD-om, PSA-om ili motoričkim oštećenjima).
Učenicima kojima je to potrebno, također, možete uručiti njima primjereno grafički oblikovan sažetak iz kojega će prema pitanjima izdvojiti potrebne informacije (učenici s intelektualnim teškoćama i teškoćama čitanja).
Učenike možete upariti s vršnjacima da zajednički istražuju podatke vezane uz svoj zadatak ili da svatko čita njemu namijenjen dio. U paru mogu osmišljavati i inovativni proizvod ili uslugu, dio klastera ili predstavljanja izuma (primjerice, učenici s intelektualnim teškoćama ili PSA-om). U svrhu grupiranja podataka, učenicima možete prirediti tablice ili grafičke organizatore s ključnim sastavnicama koje treba istražiti. Učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise vizualnih prikaza (primjerice plakata, izgleda inovativnog proizvoda).
Pojam klastera možete prikazati grafičkim putem prikazivanjem određene djelatnosti i ispitajte razumijevanje pojma, posebno kod učenika s intelektualnim teškoćama i PSA-om. Učenicima kojima je to potrebno, osigurajte prijevod brošure razvoja zdravog turizma Kvarnera koju će pronaći na poveznici, pri čemu ih usmjerite na ključne informacije ili ih zadužite za upoznavanje s određenim dijelom.
Učenicima osigurajte dovoljno vremena za pripremu i predstavljanje svog izuma i uključivanje u završnu raspravu prema zadanim smjernicama ili pitanjima (posebno učenicima s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om, PSA-om i intelektualnim teškoćama).
Ukoliko se učenici ne snalaze u korištenju digitalnog alata Canva (posebno učenici s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om) po koracima im na jednom primjeru demonstrirajte način rada i provjerite ispravnost postupanja te im po potrebi osigurajte podršku u radu.
Učenici će na internetskim stranicama istražiti koje se manifestacije na kojima se izlažu inovativna rješenja održavaju u Hrvatskoj te izvući zaključke o pozitivnim utjecajima takvih manifestacija na uspješnost plasiranja inovacija na tržište.
Pročitajte neku zanimljivost o lokalnom sportskom klubu i tako uvedite učenike u razgovor o njihovim sportskim aktivnostima i uvjetima u kojima treniraju ili se rekreiraju. Pitajte ih imaju li u svojoj blizini adekvatnu sportsko-rekreacijsku infrastrukturu. Potaknite na obrazlaganje vlastitih mišljenja o kvaliteti te infrastrukture te na usporedbu s infrastrukturom i sadržajima koje su vidjeli u nekim drugim mjestima.
Podijelite učenike u dvije grupe (sportska i rekreacijska) pa zadajte da u tablici analize kvalitete infrastrukture u njihovom mjestu, u dva stupca, upisuju što ocjenjuju kao dobro ili loše. Sportska grupa može navoditi podatke vezane uz sportske klubove u kojima treniraju ili su trenirali (nogometni klub, rukometni klub…), a rekreacijska grupa može navoditi podatke vezane uz iskustva i promišljanje o stazama za trčanje, bicikliranje, sanjkanje… Stupce za popunjavanje možete postaviti u zajednički prostor u razrednoj OneNote Classnotebook bilježnici.
Neka si grupe međusobno predstave (i po mogućnosti dopune) tablice analize kvalitete.
Pitajte ih postoji li mogućnost izgradnje/unapređenja/proširenja lokalne infrastrukture i sadržaja koji se nude pa ih uputite u 'menadžerska posla' kroz poduzetničko razmišljanje. Recite im da, radeći i dalje u dvjema grupama, kroz 'oluju ideja', navedu zamisli inovativnih sportskih/rekreacijskih aktivnosti i sadržaja u svom mjestu, kojima bi, uz dobru promidžbu, mogli privući veći broj korisnika.
Pozovite predstavnike grupa na izlaganje zamisli. Pitajte učenike koja im se zamisao najviše sviđa i usmjerite ih u odabir zamisli koju bi mogli razraditi kroz projekt, a možda čak i provesti u budućnosti. Uz pomoć projekata objasnite učenicima što je projekt i istaknite osnovne smjernice pisanja projekta, s naglaskom na razradu ključnog problema, definiranje ciljeva i željenih rezultata. Napomenite im da je projekt vremenski određena aktivnost s ciljem da se proizvede jedinstven proizvod, usluga ili rezultat pa svakom učeniku pojedinačno u OneNote bilježnici podijelite stranicu koja sadrži obrazac za vježbu raspisivanja zamišljenog projekta.
Neka obrazac sadrži:
a) opis projekta (navesti: 1. ciljeve koji će se ostvariti provedbom projekta, 2. očekivane rezultate u odnosu na početno stanje, 3. planirano trajanje provedbe ulaganja za koje će se tražiti financijska potpora, 4. glavne aktivnosti koje će se provoditi u svrhu provedbe projekta, 5. pripremne aktivnosti koje treba riješiti, primjerice, treba li riješiti imovinsko-pravne odnose (tj. pitanje vlasništva i legalnosti građevine u koju bi se ulagalo), izraditi elaborat zaštite okoliša, ishoditi lokacijsku ili građevinsku dozvolu/suglasnost javno-pravnih tijela, 6. ukupnu vrijednost projekta sukladno procjeni troškova);
b) društvenu opravdanost projekta (navesti: 1. krajnje korisnike/interesne skupine projekta, 2. na koji će način ciljevi projekta i očekivani rezultati doprinijeti području u kojem se planira provedba projekta, 3. broj osoba i stručne kvalifikacije osoba koje bi bile zaposlenici/članovi/volonteri pri održavanju i upravljanju projektom u razdoblju od pet godina).
Kad popune obrazac zamišljenog projekta, neka učenici sportske grupe međusobno usporede obrasce pa surađuju na popunjavanju jednog zajedničkog obrasca. Isto to neka naprave učenici rekreacijske grupe. Zajedničke obrasce postavite u prostor za suradnju u OneNote bilježnici. Kad njihove zamisli budu organizirane i usuglašene, predstavnici grupa mogu projekte predstaviti članovima Školskog odbora ili članovima Općinskog vijeća.
U uvodnom dijelu ispitajte razumiju li svi učenici (posebno učenici s intelektualnim teškoćama) pojam sportsko-rekreacijske infrastrukture i po potrebi ga objasnite na primjeru, a možete ga prikazati i pomoću grafičkog organizatora. Potaknite učenike da razmisle o tome koliko su razvijene sportske ili rekreacijske aktivnosti i za osobe s invaliditetom na njihovom lokalitetu ili na široj razini te, ukoliko jesu, neka pokušaju ocijeniti i njihovu kvalitetu.
Osnovne smjernice u izradi projekta možete prikazati na jednom primjeru u pisanoj formi po ključnim točkama (obrazac) ili putem grafičkog organizatora teksta, što je pogodno za sve učenike kako bi se pojasnili važni pojmovi i preduhitrile moguće nejasnoće, a posebno je pogodno za učenike s ADHD-om, PSA-om i intelektualnim teškoćama.
Za popunjavanje obrasca predvidite rad u paru s vršnjakom, s time da odredite određenu sastavnicu koju će učenici razraditi ili sami odabrati. Za razradu sastavnice možete ponuditi pitanja kojima će se rukovoditi (pogodno za učenike s intelektualnim teškoćama).
Učenicima kojima je to potrebno, demonstrirajte način korištenja i upisivanja podataka u razrednoj OneNote Classnotebook bilježnici (primjerice učenicima s intelektualnim teškoćama). Svojim primjerom ukažite učenicima na veličinu željenog tiska koji će koristiti u svojim zapisima, naročito ako u razredu imate učenika/cu s oštećenjima vida i teškoćama čitanja.
Učenici koji žele znati više mogu ranije snimiti izjave članova izvršnih odbora sportskih klubova ili članova općinskog vijeća uz pitanje što je u sportsko-rekreacijskoj infrastrukturi našeg mjesta dobro ili loše. Tim izjavama mogu dopuniti aktivnost 'Menadžerska posla' nakon što si učenici u grupama međusobno predstave (i po mogućnosti dopune) tablice analize kvalitete sportsko-rekreacijske infrastrukture.
Porazgovarajte s učenicima o postavljanju životnih ciljeva. Vrlo je važno u životu postaviti svoj cilj, pa im možete zadati da svoje ciljeve postave MUDRO. Iza svakog slova krije se jedan od kriterija postavljanja ciljeva. Zadajte im da prouče interaktivni sadržaj MUDRO.
Podijelite učenike u grupe i na taj način neka čine jednu obitelj čiji su ukupni prihodi npr. 10.000 kn. Neka njihov obiteljski cilj bude kupovina nekretnine. Za taj cilj potrebno je imati dobar plan pa učenicima zadajte da naprave obiteljski godišnji financijski plan te ga upišu u Excel tablicu. Neka unesu troškove režija koje će svatko od njih ispitati kod kuće, a zatim će izračunati njihovu prosječnu vrijednost. Kod kuće neka ispitaju te na isti način izračunaju troškove hrane, troškove odjeće i obuće, raznih aktivnosti, troškove putovanja (trošak automobila, mjesečne karte autobusa ili tramvaja) i stanovanja. Neka naprave mjesečni troškovnik, dakle ono što troše mjesečno, a zatim i ono što je jednom godišnje npr. skijanje, ljetovanje, vikend-putovanja, registracija automobila…
Nakon što izračunaju mjesečni troškovnik, neka odaberu stambeni kredit u vrijednosti od 500.000 kn. Zadajte im da na internetskim stranicama banaka pronađu, po njihovom mišljenju, najbolje rješenje za kredit prema podacima koje su dobili u mjesečnom troškovniku. Prema razlici prihoda i troškova neka odaberu ponudu stambenog kredita. Mogu razmotriti nekoliko mogućnosti otplate s rokom od 20, 15 ili 10 godina. Zatim neka usporede što je povoljnije ugovoriti - kredit s manjom kamatnom stopom na više godina otplate ili višom kamatnom stopom na manje godina otplate. Oni koji imaju niže troškove, možda će izabrati kraći rok otplate ili manji iznos rate kredita pa bi dio mogli staviti na štednju.
Dajte im zadatak da izračunaju koliko će ukupno otplatiti banci te neka usporede povoljne i nepovoljne kredite te koliko će uštedjeti ako izaberu povoljniji kredit.
Na kraju rada, neka dobivene rezultate i planove prezentiraju razredu u alatu PowerPoint tako da prezentiraju troškove, za koji su se kredit odlučili i zašto te što im je bilo važno kod donošenja odluka.
Učenicima razvidno pisano navedite sve stavke i njihove sastavnice za izradu godišnjeg kućnog financijskog plana. Neka učenici na jednom primjeru demonstriraju kako će izračunati prosječan mjesečni, a zatim godišnji trošak (posebno važno za učenike s intelektualnim teškoćama i PSA-om).
U svrhu izračuna financijskog plana kućne potrošnje, provjerite znaju li i razumiju li svi učenici (primjerice učenici s intelektualnim teškoćama, PSA-om i ADHD-om) način korištenja Excel tablice (značenje stupaca i redova, način iščitavanja i upisivanja podataka, stvaranje referenci na definirani naziv, na jednu ili više ćelija, korištenje formula tj. traženih opcija alatne trake i otvaranje novih listova, listanje dokumenta itd.). Provjerite ispravnost rada i prema potrebi omogućite primjerenu podršku tako da prema znanjima učenika predvidite količinu podataka za unos, jednu opciju rada, pomoć vršnjaka i sl. Učenicima za podršku možete uručiti i grafički sređen (uvećan tisak, organizirane jednostavne upute) predložak sa slikovno prikazanim koracima u radu. Stavke troškovnika prema potrebi upišite povećanim fontom (posebno zbog učenika s oštećenjima vida i teškoćama čitanja) i uputite učenike da koriste isti font i veličinu tiska.
Ovisno o teškoćama, učenicima možete dodijeliti izračun samo jedne do dviju stavki troškovnika (primjerice onima s intelektualnim teškoćama ili s teškoćama pisanja) koje mogu sami, po svom izboru, odabrati.
U vezi odabira povoljnog stambenog kredita, možete predvidjeti rad u paru s vršnjakom s točno određenim zadaćama, što je pogodno za sve učenike. Ovisno o mogućnostima učenika, odaberite jednu do dvije aktivnosti na kojoj će učenik raditi s jasno određenim sastavnicama, uputama i pitanjima (posebno važno za učenike s intelektualnim teškoćama).
U provedbi svih aktivnosti vodite brigu o vremenskim dimenzijama kako bi učenici stigli s pažnjom odraditi postavljene zadaće (primjerice učenici s ADHD-om, teškoćama čitanja i pisanja, intelektualnim teškoćama i PSA-om).
Dajte učenicima zadatak da istraže kakve kamatne stope postoje te koja je razlika među njima. Neka istraže na što sve moramo kao klijenti banaka pripaziti kad podižemo kredit te koji su to “nevidljivi troškovi”. Prikupljene podatke neka prikažu na plakatu u Canva i predstave na nekom od sljedećih nastavnih sati.
Nakon što ste učenicima kroz nekoliko nastavnih sati predstavili glazbeno-scenske vrste, poput opere, operete, mjuzikla i baleta, vjerojatno ste planirali doživjeti ih i uživo te organizirati posjet kazalištu. No ovaj put sve oko planiranja i ostvarivanja zamišljenog prepustite učenicima.
Podijelite ih u grupe i svakoj grupi dodijelite jedan od zadataka koji slijede.
Učenicima predložite kalendar događanja, raspored i rokove za dovršenje zadataka. Osim voditelja aktivnosti i voditelja cijelog projekta, imenujte učenika koji će posebno paziti da se zadani rokovi poštuju. Tijek i realizaciju projekta možete osigurati na način da ga postavite u digitalnom alatu Trello u kojem možete podijeliti u stupce zadatke i organizirati vremenski tijek i dokumente te komunicirati sve što je vezano uz projekt.
Kada realizirate posjet kazalištu, napravite evaluaciju na način da učenike pitate koje su, prema njihovom mišljenju, vještine potrebne za odlazak u kazalište koje je za vas netko drugi organizirao i platio (roditelji), a koje za samostalni odlazak i financiranje. Neka promisle o tome koji bi od ta dva načina odabrali za sljedeći odlazak u kazalište, kao i što im je prilikom organizacije bilo najteže, a što zanimljivo raditi. Kao pomoć svim mlađim učenicima koji će nakon njih organizirati posjete kazalištu na takav način, neka osmisle kratak vodič kroz postupke i zadatke te sve pojedinosti na koje trebaju obratiti pažnju prilikom organizacije.
Prilikom podjela učenika u grupe, predvidite pojedinačne zadatke za učenike ili više njih ovisno o njihovim ograničenjima i mogućnostima. Ponudite im mogućnost izbora i dajte jasne naputke. Primjerice, učenici s intelektualnim teškoćama mogu provjeriti cijene grupnih karata, učenici s ADHD-om pregled ponude kazališta koja izvode glazbeno-scenske vrste, učenici s oštećenjima sluha izdvojiti iz programa puni naziv glazbenog djela i kraćeg sadržaja, učenici s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima i teškoćama čitanja sudjelovati u osmišljavanju ankete i sl.
U svrhu provođenja planiranih aktivnosti, učenike možete također organizirati u parove i sa svakim članom para dogovoriti odgovarajuću ulogu. Pri odlasku u kazalište učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise ključnog u pojedinim scenama. Prema potrebi učenike uputite u korištenje digitalnog alata Trello i vodite brigu o tome da tekst zadataka bude čitljiv svim učenicima (posebno učenicima s oštećenjima vida i teškoćama čitanja).
Učenicima koji žele više ponudite izradu novinskog članka za školske ili lokalne novine te internetske portale u kojima će izvijestiti o tijeku organizacije i samoj posjeti kazalištu.
ZICER. Klaster (20.12.2020.).
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.