B.4.1. Razvija poduzetničku ideju od koncepta do realizacije.
A.4.2. Snalazi se s neizvjesnošću i rizicima koje donosi.
C.4.1. i 4.2. Sudjeluje u projektu ili proizvodnji od ideje do realizacije (nadovezuje se i uključuje elemente očekivanja iz 3. ciklusa)
Što je socijalno poduzetništvo?
Možemo li imati tvrtku koja je društveno odgovorna, koja zapošljava osobe s invaliditetom i druge društveno isključene osobe; koja brine o okolišu i ulaže u razvoj društvene zajednice, a ujedno sudjeluje u tržišnoj utakmici kao i ostale tvrtke? Postoji li tvrtka kojoj su društveni ciljevi iznad profita i koja doprinosi održivom razvoju lokalne zajednice? Pogledajte videozapis i otkrijte kako neke tvrtke koriste poslovanje kao sredstvo za društvene promjene.
Što su društvena poduzeća? Danas kada rastu ekonomske nejednakosti u svijetu milijune ljudi povezuje ideja o postojanju poduzetništva po mjeri čovjeka. Ideji da je moguće ostvarivati dobit, a pritom raditi nešto dobro za zajednicu u kojoj živimo. Ta ideja se zove društveno poduzetništvo. To je novi kreativan pristup poduzetništvu, društvenoj angažiranosti i socijalnim uslugama. Danas u svijetu i kod nas postoje brojne organizacije koje zovemo društvenim poduzećima. Ono je baš kao i bilo koje drugo poduzeće, svoj rad unovčava na tržištu i ostvaruje dobit. Ono što ga čini po mjeri čovjeka je način na koji tu dobit koristi. Dobit ne služi povećanju bogatstva vlasnika već ispunjavanju jasne društvene misije. Posluje kako bi doprinijelo društvenoj jednakosti i boljim životnim uvjetima ljudi u zajednici. Ostvarena dobit se ponovno investira u posao ili u ostvarivanje društvenih ciljeva kao što su otvaranje novih radnih mjesta, inkluzija, kulturne potrebe, zdravstvena zaštita, očuvanje životne sredine. Uz to, u društvenim poduzećima se inzistira da zaposlenici, ali i širi krug dionika – korisnici, dobavljači, stručnjaci i partneri, budu ujedno i odgovorni za strateški razvoj poslovanja te da u kreiranju i provedbi aktivno sudjeluju. Tako se razvija model participativnog i uključivog upravljanja te se kreira zadovoljno poslovno okruženje gdje ljudi imaju priliku maksimalno primijeniti svoje znanje i talente. Društvena poduzeća postavljaju društvene ciljeve iznad profita, koriste poslovanje kao sredstvo društvene promjene, tj. rješavaju društvene probleme putem tržišnih strategija. Takvo poduzetništvo je izazov za sve one kojima zarada nije jedini cilj – koji žele posao koji ima smisao i svrhu.. Transkript: .
Možete li u svojoj okolini istražiti postoje li neka takva društvena poduzeća? Pokušajte razgovarati s ljudima iz takvih društvenih poduzeća i saznati koja je misija i vizija njihove tvrtke te na koji način pomažu lokalnoj zajednici.
Provjerite svoje znanje
Kroz sljedećih nekoliko pitanja provjerite koliko znate o socijalnom poduzetništvu.
#1 Zadatak
Društvena poduzeća svoju dobit većim dijelom ulažu u:
#2 Zadatak
Jedini cilj društvenog poduzetništva je zarada.
#3 Zadatak
Društvena poduzeća rješavaju društvene probleme putem:
#4 Zadatak
Društvena poduzeća vode se principom:
#5 Zadatak
Društveno poduzetništvo je poduzetništvo po mjeri
#6 Zadatak
Društveno poduzetništvo ispunjava:
(više točnih odgovora)
Razmislite, kakva bi to tvrtka bila kada biste se mogli zamisliti u ulozi jednog od osnivača takve društvene tvrtke. Čime biste se bavili? Što biste proizvodili? Kakve biste usluge pružali? Pokušajte što detaljnije zamisliti i isplanirati svoju tvrtku.
Crowdfunding (masovno financiranje)
Imate odličnu ideju za novi proizvod ili za neki zanimljiv projekt, a nemate novaca da krenete u proizvodnju ili provedbu? Možda možete dignuti kredit u banci, ali to vam ne bi bilo dovoljno. Međutim, za realizaciju takvih stvari postoji rješenje u obliku crowdfundinga (masovnog financiranja). Što je to, gdje se i kako organizira - doznajte gledajući videozapis.
Crowdfunding Crowdfunding ili masovno financiranje je alternativni način financiranja projekata i poslovnih ideja i to prikupljanjem sredstava putem donacija, većinom malih iznosa od velikog broja ljudi, a posebno se koristi za projekte koji su, iz raznih razloga, zanimljivi široj javnosti. Bazira se na ideji da ljudi žele podržati dobre i zanimljive projekte odnosno proizvode, a zauzvrat dobivaju male nagrade ili udio u projektu. Crowdfunding funkcionira pomoću specijaliziranih internet stranica na način da oni koji traže sredstva predstavljaju projekt milijunima ljudi na nekoj platformi koja omogućuje donacije te pozivaju javnost da financijskom donacijom pridonesu tome da se projekt realizira. Naravno, u tom će procesu koristiti društvene mreže za oglašavanje projekta i njegovu popularizaciju. Tim je procesom ovaj način financiranja projektno orijentiran i vremenski ograničen. Crowdfunding se organizira kroz specijalizirane platforme poput Kickstartera, Indiegogoa, Funderbeama i dr. koje funkcioniraju na istim principima. U koracima to izgleda tako da pokretač projekta na stranici odabrane platforme opiše svoju osnovnu ideju, uz navođenje cjelokupnog poslovnog plana i detaljnih aktivnosti od početka do krajnje realizacije projekta kroz vremensko razdoblje. Uz opis ideje, treba odrediti i financijski cilj koji želi postići. Dobar savjet je da se projekt opiše što detaljnije jer oni koji ulažu žele znati točno o čemu se radi i kada će se projekt ostvariti. Neke platforme funkcioniraju kao dobrotvorne, no većina ih nudi ulagačima nekakvu nagradu odnosno tzv. perk, koje pokretač projekta sam definira ovisno o visini donacije. Svrha nagrada je motivirati ljude da podrže projekt odnosno kampanju. Postoje tri vrste crowdfundinga. Najčešći oblik je crowdfunding kada tražite kapital odnosno financijska sredstva za razvoj novog proizvoda. U tim je kampanjama, nagrada/perk sam proizvod, koji mikroinvestitori onda dobivaju prije nego službeno izađe na tržište. Druga vrsta crowdfundinga su projekti u kojima sudionici kampanje, u zamjenu za financijsku podršku, dobivaju mali udio u tvrtki ili projektu kojeg podupiru. Treća vrsta crowdfundinga je dobrotvorni crowdfunding. Na taj se način financiraju projekti za društveno dobro, a zauzvrat se dobiva dobar osjećaj da ste nekome pomogli. Platforma Go Fund Me funkcionira po tim principima. Nakon što predstavite svoj projekt ili ideju na crowdfunding platformi, kreće najvažniji dio kampanje, a to je informiranje javnosti i poticanje da se sudionici odnosno investitori uključe. Postoji nekoliko načina kako da svi saznaju za tu ideju – putem društvenih mreža, web stranice, prijatelja koje možete zatražiti da o vašoj ideji pričaju u svojim sredinama te putem medija u kojima možete objavljivati članke o svojoj ideji ili projektu. Svaka crowdfunding kampanja zahtjeva pomno planiranje i mnoštvo koraka oglašavanja i popularizacije proizvoda odnosno ideje. Ako je vaša kampanja bila uspješna i novac ste prikupili, krećete u pokretanje i realizaciju projekta te nagrađivanje donatora. Crowdfunding je odličan način za pokretanje novih obrta ili proizvoda te izvrstan poligon za testiranje ideje/proizvoda što vam u konačnici može uštediti puno novaca u slučaju da ideja nije privukla dovoljan interes javnosti – vi ste to tada doznali bez velikog zajma u banci. Uz to, ovakve kapanje su odlične za male poduzetnike, nova zapošljavanja i razvoj šire i uže zajednice. No, ako nemate zanimljivu priču odnosno projekt ili ideju, crowdfunding kampanja vam neće uspjeti, a najgore je ako su nagrade/perks obećani, a nisu realizirani ni poslani kao nagrada donatorima. Jedan od uspješnih crowdfunding projekata u Hrvatskoj je Buba bar iz Vinkovaca koji je prvi kafić u Hrvatskoj koji će zapošljavati osobe s Downovim sindromom. Prikupili su 16.821 dolar koji je donirala 531 osoba. Crowdfunding kampanje su posebno popularne u industriji informatičke tehnologije za projekte i ideje poput razvoja nove aplikacije, web rješenja ili pak nove računalne igrice.. Transkript: .
Istražite što je to u vašoj zajednici potrebno, a da vi možete ponuditi ili organizirati. Pokušajte sada osmisliti neku ideju, kojoj bi cilj bio razvoj zajednice, koja bi bila socijalno osjetljiva, i za koju biste mogli organizirati crowdfunding (masovno financiranje).