Međupredmetna tema
Poduzetništvo
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Katalog poduzetničkih ideja

Međupredmetna tema
Poduzetništvo

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • LOG: poduzetnička ideja, metoda analize, metoda sistemazitacije
  • HRV: govorne vježbe, profesonalni identitet, upućivački i raspravljački tekstovi
  • POV: 2. hladni rat, izumi, projektna dokumentacija
  • IZVAN: poslovna ideja, stvaranje poduzetničke ideje
Nastavna aktivnost za predmet Logika

Onaj tko dobro planira, taj i realizira

Podijelite učenike u tri grupe te im metodom obrnute učionice zadajte zadatke: dvije grupe neka dobiju zadatak da iz materijala pod nazivom Osmislite i provjerite svoju poduzetničku ideju istraže odnosno izdvoje ključne misli - jedna grupa Što je poslovna ideja i koje su značajke dobre poslovne ideje?, a druga Metode osmišljavanja poslovnih ideja.
Trećoj grupi zadajte da iz materijala pod nazovom Katalog poduzetničkih ideja istraže poglavlje Kritičko mišljenje: poduzetnička ideja.
Neka svaka grupa rezultate svog rada, odnosno ključne misli istraživanja, podijeli u zajedničkom Google dokumentu koji ste prethodno napravili po jedan za svaku grupu.
Na satu prokomentirajte njihove bilješke te ih eventualno nadopunite, a zatim ih sažmite u ključne misli o tome kako formirati, razraditi i provesti neku poduzetničku ideju. Nakon toga, naglasite im kako su u svom postupku istraživanja koristili logičku metodu analize, a na satu ste prilikom komentiranja zajedničkog rada i formiranja uputa, pak, koristili metodu sistematizacije.
Recite im da će prema prethodnoj podjeli u grupe sada na satu probati i sami osmisliti neku poduzetničku ideju sa svim njenim fazama: od formiranja ideje, preko analize do realizacije. Za to im, osim poznavanja poduzetničkih osnova, treba i poznavanje logike, konkretno metode analize i sistematizacije te argumentacije i protuargumentacije s kojima su već upoznati (ukoliko ih s nečim od navedenoga niste upoznali, učinite to prije nego što im zadate zadatak).
Za dvije grupe formirajte sljedeću uputu: svaka grupa ima za zadatak osmisliti jednu poduzetničku ideju koja će se odnositi na poboljšanje kvalitete slobodnog vremena koje imaju za vrijeme svog boravka u školi. Neka izrade poslovni plan sa svim svojim sastavnicama prema uputama iz videozapisa te ukratko definiraju ideju. Kako bi se što bolje upoznali s izradom plana, neka prođu kroz pitanja u elementu 'Što znaš o poslovnom planu' te odaberu oblik kroz koji će to napraviti u obliku male tvrtke ili startupa, a razlike mogu pogledati u videu Koja je razlika između startupa i male tvrtke? Recite im da će samo jedna od tih ideja biti prihvaćena i realizirana pa je zbog toga jako važno da slijede ono što su saznali prilikom istraživanja koje su radili kod kuće. Svoje će ideje prezentirati trećoj grupi koja ima za zadatak pratiti kvalitetu njihova izlaganja, ali i načina na koji su osmislili ideju. Trebaju im postavljati pitanja koja će zahtijevati argumentaciju, ali i kritički nuditi protuargumente. Nakon što odaberu pobjedničku ideju, ideju će u suradnji s nastavnikom prezentirati vodstvu škole koje će tu ideju pokušati i implementirati. Poslovni ideju i plan neka prikažu u obliku mentalne mapu u digitalnom alatu Coggle.

Postupci potpore

Učenicima s oštećenjima vida osigurajte, prema potrebi, zvučni tekst i opise vizualnih prikaza (mentalne mape), a učenicima s motoričkim oštećenjima podršku u korištenju digitalnih alata.
Za sve aktivnosti izlaganja, argumentiranja, protuargumentiranja i prezentiranja učenicima omogućite dovoljno vremena (osobito učenicima s jezično-govornim teškoćama).

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više dajte zadatak da istraže primjere uspješnih malih tvrtki ili startupova u Hrvatskoj. Recite im da ih kontaktiraju te zamole za razgovor s osobom koja je zaslužna za formiranje tvrtke i njen uspjeh. U razgovoru s tom osobom neka pitanja formuliraju tako da probaju saznati koliko je važna jasna i precizna formulacija misli u poslovnom svijetu i kako teče poduzetnička realizacija. Neka zamole da im poslodavci navedu argumente kojima će potkrijepiti svoje mišljenje. Intervju neka snime i prezentiraju ostatku razreda.

Nastavna aktivnost za predmet Logika

Onaj tko dobro planira, taj i realizira

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ LOGIKA C.2. Učenik objašnjava razloge izostanka nekih logičkih odnosa i svojstava.
  • SŠ LOGIKA D.1. Učenik analizira i vrednuje logičku strukturu tekstova različitih funkcionalnih stilova i na različite ih načine strukturira.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

S kime bih ja poslovno procvjetao?

Podijelite učenike u grupe pa provedite s njima govorne vježbe i vježbe za poticanje kreativnog mišljenja u cilju osmišljavanja poduzetničkih ideja koje bi im mogle pomoći u kreiranju vlastitog profesionalnog identiteta.

Prvi korak
Svakoj grupi dajte niz od po tri riječi koje predstavljaju problem (npr. trgovina – kolica – artikli; plaža – novac – torba; škola – torba – pod; vrt - ljeto – odmor...), a neka oni, unutar svoje grupe, usmeno navode asocijacije uz svoj zadani niz riječi. U svojoj grupi dogovaraju kako bi mogli te asocijacije uobličiti u poduzetničke ideje, a ideje zapisuju na zajednički papir.

Drugi korak
Dajte učenicima u grupama različite fotografije koje nešto simbolično prikazuju. Potaknite ih na usmenu razmjenu ideja o tome što bi se tim fotografijama moglo promovirati i može li iz tog brainstorminga nastati poduzetničku ideju. Ideje neka dopišu na zajednički papir.

Treći korak
Spomenite kako se npr. kvačica, osim za vješanje rublja, često koristi za zatvaranje vrećice. Navedite učenike na usmenu razmjenu ideja o korištenju predmeta u kućnom okruženju. Potaknite ih na navođenje problema za koje bi bilo dobro smisliti neko rješenje te kako to rješenje pretočiti u poduzetničku ideju. Ideje neka dopišu na zajednički papir.

Četvrti korak
Pokažite fotografije recikliranja i iskorištavanja postojećih predmeta za sasvim novu svrhu. Ponudite učenicima u grupama različite dijelove, npr. ostataka stare informatičke opreme, i uputite da usmeno dijaloški rasprave i zapišu ideje za što bi bilo dobro iskoristiti neke od tih dijelova i predmeta u vlastitom poduzetničkom projektu.

Peti korak
Uputite učenike na sređivanje dojmova, dodatnu razmjenu mišljenja, završno dogovaranje i komentiranje zapisanih ideja te na usuglašavanje u biranju predstavnika grupe i osmišljavanju načina predstavljanja vlastitog zajedničkog rada.
Pozovite jednog po jednog predstavnika grupe da izloži ideje svoje grupe. Ostale učenike uputite na pozorno slušanje i prepoznavanje namjene slušanoga teksta (informiranje, dokazivanje, uvjeravanje ili zabavljanje), a potom ih potpitanjima navedite na iznošenje mišljenja o ostvarivosti i isplativosti predstavljenih ideja. Učenici mogu i raspravljati navodeći argumente i protuargumente kojima obrazlažu svoje mišljenje. Na taj način svaka grupa može stvoriti priliku za dopunjavanje i uobličavanje svoje početne zamisli.
Uputite učenike da će u mjesečnom projektu pisati upućivačke i raspravljačke tekstove, razrađujući svoje poduzetničke ideje i pazeći da ideje sadrže primjenu inovativnih i kreativnih rješenja. Svaka grupa predstavit će svoje ideje u interaktivnom katalogu koji će izrađivati u digitalnom alatu ThingLink. Grupa treba dogovori i osmisli vlastiti vizualni identitet kataloga po kojem bi mogli biti prepoznatljivi u budućnosti (s podjednakim omjerom slike i teksta). Učenici u predstavljanju poslovne ideje trebaju kroz upućivačke i raspravljačke tekstove dati odgovore na pitanja: koji će proizvod/uslugu proizvoditi odnosno pružati, tko će biti njihovi kupci/korisnici, kako i gdje prodavati/pružati svoj proizvod/uslugu, koje će potrebe njihov proizvod/usluga zadovoljiti kod kupaca/korisnika. Katalog treba sadržavati skice/fotografije popraćene tekstovima u kojima predstavljaju svoje ideje; pojedinačne zvučne zapise monoloških tekstova u kojima se pitaju jesu li ideje izvedive, isplative, trebaju li im investitori, kakvo je tržište itd., videosnimku javnog predavanja u kojem sudjeluju svi članovi grupe, a u kojem predstavljaju svoju poduzetničku ideju zamišljenim investitorima ili budućim poslodavcima.
Dogovore oko izgleda i sadržaja kataloga te razmjenu poveznica, fotografija i datoteka mogu voditi kroz MS Teams.

Šesti korak
Po završetku projekta svaka grupa priprema javni govor u kojem će prezentirati svoj interaktivni katalog u, primjerice, paralelnom 3. razredu ili maturantima. Najbolji katalog odaberite glasovima publike uz pitanje S kime bih ja poslovno procvjetao? pa ga objavite na internetskoj stranici škole, predstavite u suradnji s učenicima na sjednici Školskog odbora, na sajmu poduzetništva…

Postupci potpore

Ovisno o potrebama pojedinih učenika, osobito učenika s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima, učenike možete organizirati u parove s vršnjakom koji im može pružiti podršku u izvođenju pojedinih dijelova aktivnosti (primjerice, učenicima s oštećenjima vida zvučne opise fotografija, vizualnog kataloga, videosnimke, upoznavanje dijelova informatičke opreme putem dodira, učenicima s motoričkim oštećenjima podršku u korištenju digitalnih alata i sl.).

Učenicima, uz svrhu njihovih aktivnosti, izložite plan rada po planiranim koracima koji možete prikazati putem sheme ili nekog drugog grafičkog organizatora (pogodno za učenika s ADHD-om, PSA-om i jezično-govornim teškoćama).

U provedbi pojedinih koraka vodite brigu o poteškoćama učenika s jezično-govornim teškoćama u mogućem uobličavanju asocijacija na temelju riječi u rečenice. Kod učenika sa PSA-om pazite na poteškoće u tumačenju simboličkih fotografija te ih, prema potrebi, navodite pitanjima na formuliranje rečenica i pojašnjavanje simbola. Učenike s ADHD-om po potrebi usmjeravajte u provedbi aktivnosti. Svim učenicima omogućite dovoljno vremena za provedbu pojedinih aktivnosti.

Uputite učenike da sadržaj kataloga predstave pregledno s dovoljno čitljivom veličinom fonta za sve učenike (osobito učenike s oštećenjima vida i teškoćama čitanja).

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu u dogovoru sa školskom zadrugom organizirati aktivnost humanitarnog karaktera. Prvo neka naprave poziv za donaciju učeničkih umjetničkih rukotvorina koje će nastati postupkom recikliranja. Kad prikupe kreativne predmete, neka u nekoj svečanoj prigodi organiziraju prodaju na štandu, a novac proslijede potrebitim obiteljima ili ustanovama.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

S kime bih ja poslovno procvjetao?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.3.1. Učenik govori upućivačke i raspravljačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
  • SŠ HJ A.3.2. Učenik sluša u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
  • SŠ HJ A.3.4. Učenik piše upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Šifra: roda

Po ulasku u razred, izaberite četiri učenika (ili više, ovisno o veličini razreda) kojima ćete predati omotnice. Na svakoj omotnici stoji natpis высший секрет (top secret na ruskom, prema Google prevoditelju). Svaki će od četiri učenika u omotnici pronaći popis inženjera koji čine njegovu grupu (učenici iz razreda) i QR kod. Kod ih vodi na tekst zadatka napravljen u Google dokumentu koji je također na ruskom jeziku. Učenici će okupiti svoje grupe i, nakon što ga prevedu, proučiti zadatak (tekst zadatka prevedite na ruski jezik koristeći Google prevoditelj).
Godina je 1956. i svjetske velesile, saveznici u Drugom svjetskom ratu, SAD i SSSR, već su gotovo desetljeće u zahlađenim odnosima. Svijet je podijeljen na dva vojnopolitička saveza: NATO pakt i Varšavski pakt. Sputnik 1 još uvijek nije poletio, Gagarin čvrsto stoji na Zemlji, a spuštanje na Mjesec daleka je budućnost. Međutim, znanstvenici i izumitelji obiju država neprestano rade kako bi dobili prevagu u hladnom ratu.
Učenici čine inženjerski tim koji u tajnosti radi na vladinom projektu. Timovi se međusobno nadmeću, a ulog je pozamašan: kruže glasine, možda se čak radi o životu i smrti... Njihov je zadatak osmisliti izum koji će SSSR-u dati prednost u špijunskom nadmetanju. Učenici će izraditi projektnu dokumentaciju u koju će uvrstiti nacrt, tehnički opis (kako i što njihov izum radi) i proračun (fiksni i varijabilni troškovi; ovisno o ideji, učenici mogu istražiti tržište industrijskih računala, zatim tomu pribrojiti radne sate inženjera koji će računalo programirati, dodati održavanje npr. odašiljača ili napajanja…). Smislit će i plan B u slučaju da njihov izum na terenu bude otkriven (odredit će rizike te kako ih spriječiti ili ublažiti). Proizvod koji vlada odluči financirati plasirat će se u sve države pod okriljem SSSR-a te izum mora imati prepoznatljiv vizualni identitet koji je u skladu s povijesnim razdobljem i prostorom na kojem inženjeri djeluju.
Sve će grupe svoju strogo povjerljivu dokumentaciju predati u zajednički sef. Učenicima možete izraditi kolekciju u alatu Wakelet gdje mogu predavati materijale u različitim formatima. Kasnije se kolekcija može dopuniti radovima paralelnih razreda te objaviti na internetskim stranicama škole.
U trenutku kada budu pozvani pred vladine dužnosnike, zadatak je učenika uvjeriti ih kako njihova ideja odskače od konkurencije. Učenici će prodaju svoje inovacije temeljiti na jednoj specifičnoj prednosti koja ju izdvaja od ostalih sličnih proizvoda (tzv. unique selling point; to može biti niža cijena, kvaliteta proizvoda, jednostavnost uporabe, široka primjena ili neki drugi vid posebnosti).
Učenike kod pripreme za izlaganje potaknite na kreativnost: u rubriku za vrednovanje dodajte element dramske tehnike (učenici mogu istražiti za razdoblje karakteristične frizure, radne uniforme, znakovlje, imitirati ruski naglasak…).
Za vrijeme izlaganja grupa, ostatak razreda pristupit će vršnjačkom vrednovanju temeljem rubrike i tablice za kontrolu izvršenih dijelova zadatka.

Postupci potpore

Uputite učenike da prijevod zadatka s ruskog jezika pregledno grafički organiziraju (uvećan font, veći proredi) ukoliko u razredu imate učenika s oštećenjem vida ili teškoćama čitanja.

Učenicima, kao inženjerskom timu, pomozite u izradi plana rada na osmišljavanju njihova izuma, istaknite i pojasnite njegove glavne dijelove i ključne kriterije pri osmišljavanju izuma (niža cijena, kvaliteta proizvoda, jednostavnost uporabe, široka primjena, financijska dobit i sl. te ih usmjerite u razradi sastavnica - osobito pogodno za učenike s ADHD-om i PSA-om).

Dodijelite im konkretne zadatke po pojedinim aktivnostima vezanim uz realizaciju projekta i provjerite razumiju li načine rada (primjerice za izračune troškova). Vodite brigu o njihovim jakim stranama i teškoćama kako biste im omogućili podršku (primjerice, manje čitanja za učenike s oštećenjima vida i teškoćama čitanja, zvučni opisi vizualnih prikaza za učenike s oštećenjima vida, manje usmenih izlaganja za učenike s govorno-jezičnim teškoćama uz mogućnost pripreme, manje pretraživanja poveznica za učenike s određenim motoričkim oštećenjima, manji broj zadataka za učenike s ADHD-om) i omogućite im dovoljno vremena za rad.

Zamolite učenike da svoje materijale koje će predavati na Wakelet organiziraju tako da budu lako čitljivi za sve učenike, osobito one s oštećenjima vida i teškoćama čitanja. Na taj način uredite i tablice za kontrolu izvršenih dijelova zadataka pojedine grupe.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti izume iz vremena hladnog rata (uključivo one bizarne i čudnovate) te izraditi virtualni muzej posvećen znanosti i tehnologiji.

Nastavna aktivnost za predmet Povijest

Šifra: roda

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ POV C.4.1. Učenik vrednuje razvoj tehnologije i izume koji su promijenili život čovjeka u 20. i 21. stoljeću.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Dobra ideja počinje problemom

Razgovarajte s učenicima o pitanju nastanka nove poduzetničke ideje - što je poslovna ideja i koje su značajke dobre poslovne ideje. Za vođenje razgovora može vam poslužiti publikacija Osmislite svoju ideju.

Svakom učeniku dodijelite papir i olovku sa zadatkom da zapiše tri skupine ljudi kojima pripadaju kao kupci. Primjeri mogu biti vegetarijanci, učenici, restorani zdrave hrane, sportaši, turisti, pacijenti, mesari, stolari, dizajneri i dr.

U drugom koraku zamolite učenike da zapišu tri skupine ljudi kod kojih su uočili probleme i njima bi istinski željeli pomoći. Primjeri mogu biti: nezaposleni mladi ljudi, starije osobe, djeca s poteškoćama u razvoju, osobe s invaliditetom, pripadnici određene religije i dr.

Zamolite učenike da izdvoje sa svog popisa tri skupine i zapišu tri problema koje članovi tih grupa možda pokušavaju upravo sada riješiti. Primjerice, ukoliko učenik odabere vegetarijance, može pretpostaviti da bi njegovi kupci izrazili problem poput: Imam problema s pronalaskom gotove vegetarijanske hrane tijekom pauze za ručak. Za sportaše bi možda pretpostavili: Nisam siguran da u obroke unosim pravi omjer hranjivih sastojaka.

Nakon završetka tog koraka, svaki će učenik identificirati najmanje devet problema jer je problem već iskusio ili je osnažen idejom pomoći onima koji se suočavaju sa sličnim problemom.

Podijelite učenike u grupe sa zadatkom da jedni drugima izlože uočene probleme, a potom na posebnom papiru zapišu tri problema svoje grupe u kojima su otkrili alternative stvaranja nove poduzetničke ideje. Tim idejama usredotočeni su na rješavanje problema u skupini ljudi do kojih im je stalo, a problem koriste kao inspiraciju za razvijanje poduzetničke ideje.

Učenici u svojim grupama oblikuju poduzetničku ideju u alatu Prezi. Dodijelite svakoj grupi pisane upute da u prezentaciji opišu poslovnu ideju, tržište prodaje i marketinške aktivnosti, da izrade financijsku analizu i razmisle o tome kako ideja može pozitivno utjecati na zajednicu, a ujedno štititi okoliš.

Grupe nakon rada predstavljaju ideje ostalim grupama sa svrhom konstruktivnog razgovora koji će pomoći razviti poduzetničku ideju grupe.

Prezentacije svih grupa možete objaviti kao katalog poduzetničkih ideja na školskoj internetskoj stranici s mogućnošću glasanja za najbolju poduzetničku ideju vaše škole.

Potaknite učenike da izrade poslovni plan svoje poduzetničke ideje te se prijave na natjecanje Ideja godine koju organizira srednja.hr, a obrazac poslovnog plana i sve ostale informacije o natječaju možete pronaći ovdje.

Izvannastavna aktivnost

Dobra ideja počinje problemom

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Participativno sudjelovati u procesu razrade poduzetničke ideje.
  • Razvijati poduzetnički duh i kreativnost kod mladih.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Women in Adrea. Uspješno poduzetništvo (28.12.2020.).

Poduzetnik.biz (2020). Koje je najvažnije prodajno pitanje (28.12.2020.).

Poduzetnik. biz (2020). Zašto čvarcima ne treba reklama (28.12.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.