Međupredmetna tema
Poduzetništvo
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ključ uspjeha

Međupredmetna tema
Poduzetništvo

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: Vennov dijagram, menadžer, poduzetnik
  • IZVAN: menadžer, poslovna kultura, organiziranje posla
  • IZVAN: karakteristike poduzetika/menadžera, usješni ljudi, organiziranje događaja
  • PiG: izazovi, poduzetnički pothvat, organizacijski dijagram
  • SOC: multinacionalne kompanije, robne marke, obilježja postindustrijskog društva
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Najbolji među najboljima

Na početku aktivnosti napišite problemsko pitanje na virtualnu ploču Conceptboard: Tko su menadžeri, a tko poduzetnici? Nakon što učenici objave svoje odgovore, ukratko komentirajte objave i razdvojite točne pretpostavke od pogrešnih. Prozovite učenike koji su točno odgovorili da pojasne gdje su se susreli sa značenjem riječi ili gdje su provjerili značenje pojma. Zatim učenike uputite na internetsku inačicu Hrvatske enciklopedije i Hrvatski jezični portal. Učenici u paru čitaju natuknice o obama zadanim pojmovima te ih uspoređuju Vennovim dijagramom. Zatim se učenici povezuju u četvorke, četvorke u osmorke i tako dok svi u razredu ne izrade jedan zajednički Vennov dijagram na školskoj ploči ili conceptboardu o sličnostima i razlikama u značenju leksema 'menadžer' i 'poduzetnik'.
U središnjem dijelu aktivnosti učenike podijelite u grupe od tri do pet članova. Učenici međusobno raspodjeljuju uloge u timu. To mogu biti uloge: istraživač, analitičar, dizajner teksta, predstavljač.
Učenike uputite na internetsku stranicu Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika CROMA na kojoj će produbiti svoje poznavanje pojmova i djelokruga djelovanja obiju razmatranih kategorija. Usmjereno čitaju i sažimaju 'Kodeks profesionalne etike za menadžere i poduzetnike'. Zajednički oblikuju infografiku s 11 načela djelovanja poduzetnika i menadžera. U grupi raspravljaju o svakom načelu i komentiraju ga. Pronalaze primjere odgovornih poduzetnika i menadžera koji svojim stavovima promiču pomirenje naoko suprotstavljenih ciljeva: ostvarivanja dobiti i pravednih plaća, povećane proizvodnje i zaštite okoliša te tako pridonose razvoju pojedinaca i zajednice. Primjere mogu pronaći na stranici u obrazloženju nagrade 'Menadžer godine', u časopisu Poduzetnik ili pak u izlaganjima na konferenciji Poduzetnički mindset. Infografiku mogu pripremiti u digitalnom alatu Canva.
Na kraju aktivnosti svi učenici, osim predstavljača, napuštaju svoju grupu i odlaze u obilazak galerije infografika. Predstavljač dočekuje posjetitelje, usmeno predstavlja rezultate istraživanja i rasprave članova grupe. Ostali učenici nakon izlaganja postavljaju pitanja, komentiraju infografiku i daju svoje prijedloge dorade materijala. Nakon što su svi učenici pregledali sve infografike, domaćin svake grupe ukratko sažima koje su komentare i prijedloge dobili i što će od njih uključiti u konačnu inačicu svog rada. Infografike objavljuju u sklopu problemskoga članka o etičkim načelima odgovornih poduzetnika i menadžera koji pridonose razvoju zajednice na internetskim stranicama škole npr. 11. listopada, povodom Međunarodnoga dana poduzetnika, ili 2. travnja, na Međunarodni dan top-menadžera.

Postupci potpore

Potaknite učenike u paru da se dogovore na koji način će raditi, tj. koje će dijelove aktivnosti tko obavljati (važno za sve učenike, a posebno za učenike s motoričkim oštećenjima, oštećenjima vida, s teškoćama čitanja i PSA-om).

Učenicima ponudite mogućnost izbora koliko će godišta nagrade 'Menadžer godine' istraživati i uputite ih u dogovor o planu i preglednom načinu prikazivanja podataka, moguće po točkama, shemom ili nekim grafičkim organizatorom, što je pogodno za učenike s teškoćama čitanja, ADHD-om i PSA-om.

Osigurajte opise vizualnih prikaza (slikovnih materijala, reklama, dizajna) učenicima s oštećenjima vida; učenicima s teškoćama čitanja namijenite čitanje manjih tekstualnih cjelina; učenicima s ADHD-om i PSA-om jasno slijedom navedite zadatke te, ukoliko je potrebno, neka ih slijedom zapišu. Jasno odredite ulogu svakog učenika u timu.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu dublje istražiti životopise odabranih menadžera godine i organizirati dramskom metodom “plašt stručnjaka” okrugli stol na kojem će pozvani menadžeri diskutirati o trenutačno zanimljivim gospodarskim pitanjima i problemima hrvatskoga društva.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Najbolji među najboljima

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.3.3. Učenik čita u skladu s određenom svrhom upućivačke i raspravljačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
  • SŠ HJ A.3.4. Učenik piše upućivačke i raspravljačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
  • SŠ HJ C.3.1. Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova na oblikovanje stavova i vrijednosti primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Razredni menadžer

Na početku aktivnosti u razgovoru s učenicima provjerite njihovo znanje o pojmu 'menadžer'. Pitajte ih: Tko je menadžer i koja je njegova glavna funkcija u poduzeću? Učenicima zadajte da na internetu istraže kojim su poduzećima i menadžerima u posljednje dvije godine dodijeljene nagrade za najbolje u Hrvatskoj (primjerice, Poslovna inteligencija, Nanobit, Infinum itd.). Kada istraže nagrađena poduzeća, neka istraže i prouče intervjue s njihovim menadžerima te saznaju kakav je stav tih poduzeća prema zaposlenicima te kakve uvjete i pogodnosti pružaju svojim zaposlenicima i sl. Zajednički raspravite koje su to kvalitete koje jedan menadžer treba imati da bi bio uspješan. Zapišite ih na ploču.
Zatim učenike podijelite u 3-4 grupe i recite im da zamisle da svaka grupa čini jedno poduzeće i tim. Neka zajednički prouče koje su to menadžerske funkcije i koje poslove jedan menadžer mora obavljati unutar poduzeća. Svako poduzeće neka zajednički odluči i izabere jednog učenika kojeg će “zaposliti” kao menadžera.
Na početku svog “radnog odnosa” neka tim i menadžer sklope ugovor u kojem će biti opisane dužnosti i obveze menadžera prema timu, a na temelju tog ugovora, na kraju aktivnosti, neka učenici naprave evaluaciju njegova rada. Ugovor učenici mogu kreirati na listu zajedničke Excel Online tablice (pripremite onoliko listova koliko je timova) na kojem će u obliku kontrolne liste zapisati koje su menadžerove glavne obveze i odgovornosti prema timu.

Nakon sklapanja ugovora, zadatak menadžera bit će da s timom osmisli različite zadatke i ciljeve koje poduzeće želi ostvariti, kao npr. poboljšanje učenja i postizanje boljeg prosjeka ocjena unutar tima, organizacija aktivnosti u školi (primjerice školske priredbe, humanitarni rad, rad školske zadruge i sl.). Te aktivnosti timovi također upisuju u Excelovu tablicu. Neka menadžer upravlja poduzećem kroz određeni period (npr. tjedan ili mjesec dana), a njegove glavne funkcije rada neka budu: planiranje i razrada provedbe planiranog zadatka, organiziranje rada svakog člana tima, pomaganje članovima tima ukoliko naiđu na probleme, motiviranje tima i poticanje na učinkovit rad, praćenje provedbe dogovorenih etapa rada i analiza ostvarenih ciljeva. Učenici u tablici vode evidenciju ostvarenosti predviđenih aktivnosti - primjerice, mogu staviti brojčanu oznaku '0' ili '1' (nije ostvareno / u potpunosti ostvareno) ili procijeniti postotak ostvarenosti, ovisno o vrsti aktivnosti. Na kraju mogu zbrojiti bodove ili izračunati prosječnu ostvarenost zadataka (postotak uspješnosti).
Nakon isteka dogovorenog vremena u kojem je menadžer upravljao timom, neka sada učenici vrednuju njegov rad (ispunjavanjem kontrolne liste u Excelovoj tablici) te mu daju povratnu informaciju je li dobro obavljao svoj posao ili su određeni aspekti mogli biti bolji. U tome će se poslužiti evidencijom ostvarenosti dogovorenih aktivnosti, uzimajući u obzir broj bodova / postotak uspješnosti koji su ostvarili pod vodstvom svojeg menadžera.
Važno je da menadžeri isprobaju ulogu koja im je dodijeljena, da nauče neke nove vještine i da vide kolika odgovornost i posao leže iza jedne takve funkcije. Kako bi što bolje odradili i organizirali svoj posao, neka menadžeri kreiraju podsjetnik koji mogu voditi u alatu kao što je Teamup, a u koji mogu upisati sve svoje obveze koje trebaju provoditi sa zaposlenicima (iste mogu označiti različitim bojama), kao i dodati podsjetnike u vidu poruke e-pošte.

Na kraju aktivnosti procijenite koja grupa je najbolje obavila zadatak i koji je menadžer u razredu bio najuspješniji u provođenju svog zadatka.

Izvannastavna aktivnost

Razredni menadžer

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Svrha aktivnosti razvijanje poduzetničkih i menadžerskih vještina kod učenika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Dan izvrsnih učenika

Na ploču zalijepite dva papira većeg formata na kojima ste prethodno nacrtali obris dvaju likova. Najavite učenicima da ćete razgovarati o liku poduzetnika i menadžera. Njihove nazive napišite na papiru iznad likova. Svakom učeniku dodijelite jednu karakteristiku kojom se može okarakterizirati jedan od likova (otvorenost za iskustvo, velik osjećaj odgovornosti, jak osjećaj za postignućem, introvertiran, ekstrovertiran, razvijena emocionalna inteligencija, jaka socijalna interakcija, vještina pregovaranja i prezentiranja, vještine upravljanja drugim ljudima, razvijen interes za marketing i menadžment, prilagodljiv na digitalnu revoluciju, nadahnuće pronalaze u primjerima uspješnih ljudi i dr.). Možete ih izrezati kao govorne ili misaone oblačiće. Zadatak je učenika zalijepiti papir na plakat jednog od likova. Pročitajte koje su karakteristike učenici dodijelili kojem liku. Prokomentirajte odluke učenika. Najavite gledanje videa Razlika između poduzetnika i managera.

Razgovarajte o gledanom videomaterijalu. Dozvolite učenicima da uoče karakteristike poduzetnika i menadžera te isprave greške ukoliko su ih napravili kod razvrstavanja u početnom dijelu sata. Izvedite zaključke da poduzetnik i menadžer zajedno rade u interesu i razvoju poslovanja tvrtke.

Podijelite učenike u nekoliko grupa sa zadatkom da svaka grupa istraži koji učenici u njihovoj školi zaslužuju titulu izvrsnih učenika, a na temelju karakteristika koje su u početnom dijelu aktivnosti dodijelili poduzetniku i menadžeru. U istraživanju grupe mogu ispitati mišljenja svojih profesora koji izdvajaju izvrsne učenike na temelju njihovih zasluga u nastavi, natjecanjima, smotrama, projektima i ostalim oblicima predstavljanja škole u zajednici, gradu, općini i državi. Nakon prikupljenih informacija u istraživanju (kroz intervjue s nastavnicima i učenicima, videouratke, fotografiranje i dr.) potaknite grupe da osmisle plakate o odabranim učenicima u alatu Piktochart. Kako uspjesi mladih i uspješnih učenika ne bi ostali nezapaženi, potaknite učenike da u već formiranim grupama osmisle i izrade plan te predlože program kojim bi obilježili Dan izvrsnih učenika. Dopustite grupama da predstave predložene programske sastavnice, a potom usklade prijedloge i napišu scenarij programa te predvide mjesto i vrijeme obilježavanja svečanosti. Odaberite učenike koji će na Vijeću učenika predstaviti svoju ideju. U programske aktivnosti uključite ostale izvannastavne skupine koje svojim doprinosom mogu uveličati dodjelu priznanja i nagrada izvrsnim učenicima. Potaknite učenike i kolege da se uključe u realizaciju Dana izvrsnih učenika na kraju nastavne godine.



Izvannastavna aktivnost

Dan izvrsnih učenika

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Razvijati poduzetničke i menadžerske vještine učenika analiziranjem postignutih rezultata pojedinaca u društvu.
  • Organiziranjem i provedbom vlastitih ideja s ciljem isticanja pozitivnih osobina kod mladih.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Politika i gospodarstvo

Od problema do rješenja

Pitajte učenike jesu li kad razmišljali o tome s kakvim se izazovima svakodnevno susreću poduzetnici i menadžeri. Kakve osobne, a kakve profesionalne kvalitete treba imati osoba koja bi obavljala takve poslove? Za uvod im dajte da pročitaju tekstove koji definiraju poduzetnika i menadžera. Pitajte ih uočavaju li razlike u definiciji pojma 'poduzetnik' od definicije pojma 'menadžer'. Porazgovarajte s njima o tim razlikama.
Pitajte učenike kako dolazi do ideje za neki poduzetnički pothvat. Koliko je potrebno vremena da od ideje dođe do njezine realizacije? Ukažite učenicima na činjenicu da je posao poduzetnika i menadžera odgovoriti na potrebe tržišta, odnosno riješiti tržišni problem koji se javio u obliku manjka proizvoda 'X' na strani ponude. Neka učenici identificiraju neki takav tržišni problem, primjerice, manjak medicinskih zaštitnih maski za vrijeme prvog vala COVID-19 pandemije. Neka istraže neka od ponuđenih rješenja tog problema.
Učenike podijelite u grupe. Svaka grupa treba sama odabrati jedan takav problem i odabrati želi li rješavati problem s aspekta malog poduzetnika ili s aspekta menadžera velike kompanije. Grupa ima zadatak izraditi suradnički organizacijski dijagram digitalnim alatom MindMeister u kojem će prikazati specifičan tržišni kontekst novog proizvoda, tržišne prednosti poduzetnika/menadžera, tržišne mane poduzetnika/menadžera i sl. Učenici 'olujom ideja' i internetskim pretraživanjem istražuju s kojim bi se problemima susreo mladi poduzetnik u takvoj situaciji, a s kojima menadžer neke velike kompanije. Primjerice, poduzetnik bi imao otežan pristup potrebnom kapitalu, ne bi imao svu potrebnu tehniku ili stručne zaposlenike. S druge strane, menadžer bi imao problem s “tromošću” i sporijom prilagodbom svoje kompanije novim tržišnim uvjetima ili fokusom kompanije na već uspješne proizvode i usluge koje kompanija nudi. Prednosti poduzetnika bile bi, primjerice, sposobnost i spremnost brze reakcije na tržišni problem, a menadžera know-how kompanije i dostupnost potrebnog kapitala.
Učenici po grupama svoje dijagrame predstavljaju razredu. Povedite s učenicima razgovor o tome koje razlike u pristupu problemu uočavaju kod menadžera i poduzetnika. Koliko je stvar u tome da oni na drugačiji način rješavaju probleme, a koliko u tome da je skup problema s kojima se suočavaju različit? Koje su specifičnosti posla poduzetnika u odnosu na posao menadžera i obrnuto?

Postupci potpore

Učenike, prema potrebi, možete organizirati u parove s vršnjakom (učenike s oštećenjima vida i motoričkim oštećenjima, teškoćama čitanja) tako da dogovore svoje uloge, zadatke ili rad na dijelovima aktivnosti.

Učenici uloge poduzetnika i menedžera mogu prikazati putem Vennovog dijagrama, shematski ili na neki drugi grafički način kojim će doći do izražaja sličnosti i razlike njihova posla (pogodno za učenike s ADHD-om, PSA-om ili teškoćama čitanja).

Obje grupe mogu, vezano uz rješavanje problema, najprije razmotriti i grafički predočiti ključne potrebne korake u njegovu izdvajanju i rješavanju koji će im služiti kao plan rada (posebno pogodno za učenike s ADHD-om i PSA-om).

Ukoliko učenici nemaju iskustva ili se ne snalaze u upotrebi alata MindMeister, po koracima im demonstrirajte način upotrebe koristeći se jednim primjerom izrade dijagrama.

Učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise vizualnih prikaza koji se analiziraju, izrađuju, uspoređuju i prezentiraju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici izrađuju studiju slučaja. Primjerice, za istraživanje mogu uzeti tvrtku Rimac Automobili. Zadatak im je pripremiti prezentaciju u digitalnom alatu Sway u kojoj analiziraju povijest kompanije i njezin trenutni tržišni položaj. Učenici trebaju analizirati probleme s kojima se tvrtka suočila i prikazati kako ih je riješila. Podatke učenici traže internetskim pretraživanjem, a rezultate prikazuju u okviru prezentacije (do 10 minuta) na satu.

Nastavna aktivnost za predmet Politika i gospodarstvo

Od problema do rješenja

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ PG B.3 Učenik analizira ekonomske potencijale gospodarstva lokalne zajednice i procjenjuje društvenu odgovornost poduzetništva te mogućnost poduzetničke inicijative.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Sociologija

“Naša misija i vizija”

Predstavite učenicima značajke multinacionalnih kompanija (transnacionalnih korporacija) uz pomoć PowerPoint Online prezentacije. Prikažite nekoliko fotografija svjetski poznatih brendova (robnih marki). Fotografije možete preuzeti sa stranice s besplatnim fotografijama, kao što je Pixabay. Razgovarajte s učenicima o svjetski poznatim kompanijama. Neka prepoznaju proizvode s prezentacije i komentiraju kako proizvodi navedenih kompanija djeluju na pojedince na individualnoj, grupnoj i globalnoj razini. Svoja razmišljanja neka zabilježe na digitalnom zidu u Padletu (u slučaju većeg broja objava, predlažemo obrazac Timeline radi preglednosti) te ga prezentiraju u razredu.
Raspravite s učenicima koje značajke čine uspješnu kompaniju. Neka učenici pojedinačno bilježe odgovore u digitalnom alatu Mentimeter (1. pitanje). Nakon analize odgovora, u istom alatu sastavite popis značajki (prema učeničkim odgovorima) koristeći obrazac pitanja Ranking (2. pitanje) i neka učenici pojedinačno rangiraju navedene značajke po važnosti koje njima predstavljaju pojedine značajke uspješnih kompanija. S učenicima prokomentirajte značajku koja je najviše rangirana i onu koja je rangirana najniže.
Objasnite učenicima na koji se način utvrđuje veličina poduzeća.
Podijelite učenike u tri grupe. Pretražujući internet, prva grupa treba istražiti misiju i viziju dviju velikih kompanija (primjerice, Valamar Riviera i Jadran-galenski laboratorij), druga grupa istražuje misiju i viziju dvaju srednjih poduzeća (primjerice, tvrtke Deltron ili GDi d. o. o.), a treća misiju i viziju dvaju malih poduzetnika (primjerice, OIKON d. o. o. te Tri M d. o. o.). Prikupljene informacije učenici po grupama objavljuju na istom digitalnom zidu u Padletu. Nakon istraživanja, grupe predstavljaju rezultate ostalim učenicima te uspoređuju misije i vizije kompanija koje u svom djelovanju zagovaraju. Svaka grupa komentira što bi promijenila u misijama i vizijama kompanije iz drugih grupa.
Nakon aktivnosti, učenici uspoređuju misije i vizije istraživanih kompanija s rangiranim značajkama koje su prethodno ispunjavali i komentiraju kompanije koje su svojim značajkama uspješne.
Aktivnost zaključite raspravom o obilježjima postindustrijskog društva prema sociologu Danielu Bellu te komentirajte s učenicima imaju li kompanije koje su ocijenili uspješnima obilježja industrijskog ili postindustrijskog društva.

Postupci potpore

Ukoliko je potrebno, učenicima s oštećenjima vida osigurajte zvučne opise vizualnih prikaza (primjerice, fotografije proizvoda poznatih brendova) tako da im organizirate rad u paru s vršnjakom.

Rad u paru možete predvidjeti i za ostale učenike (primjerice, za učenike s motoričkim oštećenjima i teškoćama čitanja - za pretraživanje poveznica i snalaženje u digitalnim alatima, za učenike s ADHD-om i PSA-om za usmjeravanje aktivnosti). Učenicima u paru možete zadati da istražuje samo viziju ili samo misiju određene kompanije i pritom im dodijeliti određene zadaće (jedan čita, drugi bilježi i sl.).

Za pripremu komentiranja, rasprava i predstavljanje rezultata istraživanja, učenicima možete ponuditi pisana pitanja (osobito učenicima s jezično-govornim teškoćama, ADHD-om i PSA-om).

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici istraže nekoliko kompanija koje su u prethodnoj aktivnosti označili kao uspješne prema udjela muškaraca i žena u upravnim odborima, broju menadžera i menadžerica. Istraživanje treba odgovoriti na pitanje: Jesu li uspješne tvrtke one u kojima je ravnopravan udio muškaraca i žena? Razlikuje li se udio muškaraca i žena u kompanijama ovisno o poslu ili sektoru kojima se bave kompanije?

Nastavna aktivnost za predmet Sociologija

“Naša misija i vizija”

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ SOC C.2. Razumije društvene institucije, društvenu strukturu i društvene promjene.
  • SŠ SOC C.3. Analizira suvremena društvena zbivanja na odabranim primjerima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Jurčić, M. (2020) Poduzetnik vs menadžer - koja je razlika? (23.12.2020.).

Poslovni.hr (2014) Nije lako biti dobar menadžer (23.12.2020.).

Adorio.hr. 10 osobina koje čine dobrog menadžera (23.12.2020.).

Harvard Business Review (2005) What great managers do (23.12.2020.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.