Međupredmetna tema
Poduzetništvo
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Sutra postajem poduzetnik

Međupredmetna tema
Poduzetništvo

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • IZVAN 1: odnosi s kupcima, ključni resursi
  • SOC: društveni rizici, SWOT analiza, preusmjeravanje poslovanja
  • MAT: profitna marža, mjesečni troškovi, društvo s ograničenom odgovornošću
  • IZVAN 2: uspjeh, poduzetnička ideja
Izvannastavna aktivnost

Moj novi posao

U razgovoru s učenicima upitajte ih koji je od navedenih proizvoda za njih najbolji: ljepljivi papir u bloku, gumene klompe, kukuruzne pahuljice, frizbi, 5G mobilni modem ili online tečaj stranog jezika. Upitajte ih jesu li svi ti proizvodi namijenjeni istoj vrsti tržišta. Razgovarajte s učenicima tko bi bili kupci kojeg od navedenog proizvoda. Nakon toga povedite razgovor o mjestu i načinu prodaje tog proizvoda. Gdje bi se navedeni proizvodi mogli kupiti? Sada ih upitajte gdje se izrađuju koji od tih proizvoda, kao i koja je sirovina potrebna da bi se oni mogli proizvesti? Kako se omogućuje njihova proizvodnja u velikim količinama? Koji su izvori prihoda za te proizvode? Kako se oni razlikuju? Postavite i pitanje o konkurenciji – koji proizvod od navedenih, po njihovom mišljenju, ima najveću konkurenciju, odnosno kojih od navedenih proizvoda možemo naći u najviše vrsta na tržištu? Koji bi se od navedenih proizvoda mogli zajedno reklamirati, a da pritom nisu jedan drugom konkurencija?

Uputite učenike da će sada gledati video u kojem će vidjeti kako se ispunjava poduzetničko platno. Obrazložite da svaki dio platna predstavlja jedan segment vođenja i nastavlja se na uvodno pitanje o proizvodima. Učenici o ovom dijelu vode bilješke u svojoj OneNote razrednoj bilježnici. Uputite ih da obrazloženja i uputstva o ispunjavanju za svako pitanje upisuju sa strane, kako bi kasnije mogli upotrijebiti pitanja u razradi svojih ideja. Po gledanom videu, provjerite razumijevanje ciljanog vokabulara (customer segments, value proposition, channels, customer relationships, revenue streams, key resources…).

Učenike podijelite u grupe po četiri člana. Pripremite im sljedeći predložak (na stranici udžbenika pod 'C aktivnosti') koji će koristiti za razvoj svoje ideje. Predložak postavite u prostor za suradnju u OneNote bilježnici. Uputite ih da će osmisliti jedan proizvod i za njega odgovoriti na sva pitanja iz poduzetničkog platna kako bi imali jasniju sliku i pregled svog novog proizvoda. Po završetku tog zadatka, grupe prezentiraju svoje prijedloge, a članovi ostalih grupa postavljaju im dodatna pitanja o dijelovima za koje im se čini da nisu dovoljno razrađeni.

Izvannastavna aktivnost

Moj novi posao

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Svrha
  • Promišljanje o pokretanju vlastitog posla.
  • Analiziranje mikro i makro okruženja te ostalih preduvjeta za razvoj poduzetništva.
  • Razvijanje kreativnosti u oblikovanju novih poslovnih planova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Sociologija

Natrag u budućnost

Podijelite učenike u tri do pet grupa, od kojih svaka ima zadatak istražiti jedno domaće ili strano poduzeće koje je tijekom svog postojanja promijenilo obrasce i sektor poslovanja te na taj način opstalo na tržištu. Primjeri takvih poduzeća koje učenici mogu istražiti su: Valamar, Adris, Nokia i drugi.

Učenici pomoću PowerPoint prezentacije ili u nekom drugom digitalnom alatu prezentiraju povijest odabrane tvrtke objašnjavajući zašto su i na koji način spomenute tvrtke promijenile poslovanje. Učenici trebaju prepoznati jesu li tvrtke bile pogođene nekim od obilježja društva rizika te stoga promijenile poslovanje.
Učenike upoznajte sa SWOT analizom. Svaka od ranije oformljenih grupa predstavlja jedan tip poslovnog subjekta koji su pogođeni trenutnom COVID-19 krizom (npr. hoteli, organizatori koncerata, organizatori vjenčanja, restorani, prijevoznici i sl.). Učenici imaju zadatak, koristeći SWOT analizu, osmisliti u koje bi djelatnosti i na koji način (kojim proizvodima, resursima…) preusmjerili svoje poslovanje kako bi opstali na tržištu i povećali prihode u rizičnoj situaciji poput pandemije virusa COVID-19. Uzmite u obzir situaciju u kojoj je svaka skupina dobro poslovala prije krize te bi sada trebala diverzificirati poslovanje kako bi opstala na tržištu i ojačala svoju konkurentnost. Predstavnik svake grupe predstavit će ideje o osmišljenim alternativnim mogućnostima poslovanja pred ostatkom razreda.
Raspravite s učenicima novu situaciju koju je u društvu izazvala globalna pandemija virusa COVID-19 te posljedice koje ima na zdravstveni, obrazovni, socijalni, politički i ekonomski aspekt društva. Razgovarajte s njima o tome kako su ti aspekti utjecali na prethodno analizirani tip poslovnog subjekta. Uputite učenike na objašnjeni pojam “društva rizika” s početka aktivnosti te potaknite raspravu o tome kako se obilježja obrazloženog pojma ogledaju u trenutnoj situaciji. Zajednički analizirajte odgovore.

Postupci potpore

Kako bi se učenici pripremili za uvodnu raspravu, možete im zadati pitanja vezana uz uvodne teme tekstova koje će pročitati kod kuće.

Nakon podjela na grupe, uputite učenike da uz vašu podršku razrade plan svog rada (odrednice i sastavnice) po kojem će istražiti jednu svjetski poznatu kompaniju koja je promijenila obrasce i sektor dotadašnjeg dugogodišnjeg poslovanja kako bi opstala na tržištu (uputno za učenike s ADHD-om i PSA-om).

Učenicima kojima je to potrebno, osigurajte podršku vršnjaka u pojedinim dijelovima aktivnosti (primjerice, učenicima s oštećenjima vida ili motoričkim oštećenjima).

Za sudjelovanje u raspravi, učenicima omogućite dovoljno vremena (osobito učenicima s jezično-govornim teškoćama) i po potrebi im dajte pitanja za pripremu.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite neka istraže nekoliko poslovnih subjekata iz lokalne sredine ili analiziraju neke tvrtke koje su medijski popraćene u Hrvatskoj kao primjer uspješne diverzifikacije poslovanja uslijed krize. Svoje istraživanje neka prezentiraju na satu koristeći neki od digitalnih alata za prezentiranje (PowerPoint).

Nastavna aktivnost za predmet Sociologija

Natrag u budućnost

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ SOC A.1. Kritički propituje odnose, pojave i procese u neposrednoj okolini.
  • SŠ SOC A.2. Raspravlja o sociološkim temama usmeno i pismeno.
  • SŠ SOC C.2. Razumije društvene institucije, društvenu strukturu i društvene promjene.
  • SŠ SOC C.3. Analizira suvremena društvena zbivanja na odabranim primjerima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Raste, raste profit

Podijelite učenike u četiri jednakobrojne grupe i upitajte ih što za njih znači da je netko uspješan poduzetnik. Učenici upisuju svoje ideje u oblak riječi u Mentimeteru. Kratko zajedno s učenicima prokomentirajte riječi koje su učenici najčešće upisivali.

Uputite učenike da promisle o pokretanju poduzeća koje će se baviti izradom internetskih stranica i održavanjem profila svojih klijenata na raznim društvenim mrežama.

Prije nego učenici započnu s izradom poslovnog plana, usluga i sl. svog poduzeća, uputite ih da istraže što je to profitna marža, npr. na stranici Bruto profitna marža. Istaknite im kako u cijelom procesu razmišljaju o tome da im na kraju ta profitna marža bude najveća moguća.

Zadajte im i procjenu mjesečnih troškova njihovog poduzeća, npr. 5000 kn, za energente, računovođu, najam prostora, sredstva za rad, cijenu mrežnih servera i sl. Uputite učenike na interaktivni sadržaj radi upoznavanja s pojmom d. o. o.-a i naglasite kako njihovo poduzeće mora biti upravo tog tipa. Naglasite im da promisle u što bi prije početka rada morali uložiti (npr. informatička oprema) te koliko bi ta investicija iznosila. Osim početne investicije, kao temeljni kapital za osnivanje svog d. o. o.-a moraju imati 20.000,00 kn temeljnog kapitala, a njihova početna brutoplaća iznosit će npr. 7.000,00 kn.

Zadajte im i broj trenutnih klijenata, npr. pet klijenata kojima izrađuju internetsku stranicu, pet klijenata kojima održavaju internetsku stranicu te pet klijenata kojima održavaju profile na društvenim mrežama. Učenici zatim sami određuju cijene pojedinih usluga i računaju mjesečni, a potom i godišnji prihod. Naravno, na svaku uslugu plaćaju PDV te i to trebaju uvrstiti u svoj izračun.

Sve uvodne podatke podijelite učenicima putem online tablice u Excelu u kojoj ćete kreirati još četiri radna lista gdje će grupe upisivati svoje podatke i izračune.

Kako bi stekli temeljni kapital za osnivanje svog poduzeća, uputite ih na Hamag Bicro gdje će odabrati vrstu zajma te izračunati koliko će iznositi mjesečni anuitet za odabrani rok otplate tog zajma.

Nakon prikupljanja osnovnih podataka, učenici određuju koliko bi iznosili ukupni mjesečni troškovi.

Zatim računaju godišnju brutodobit i profitnu maržu te zaključuju može li njihovo poduzeće biti profitabilno s uvjetima koje su postavili.

U sljedećem koraku zadajte im da promisle na koji će način povećati profitnu maržu bez mijenjanja troškova poduzeća. Neka promisle o povećanju cijena ili o povećanju broja klijenata, ali na način da im bruto profitna marža raste po konstantnoj godišnjoj stopi od npr. 4 %. Plan povećanja cijene/broja klijenata za stalni postotak prikazuju kao funkciju u alatu Geogebra gledajući na povećanje kao geometrijski red. Iz zadane funkcije, ali i primjenjujući geometrijski red, određuju za koliko će godina njihova profitna marža iznositi npr. 50 % te koliko će tad iznositi cijena njihovih usluga ili broja klijenata i je li to realno, tj. održivo.

Svoje zaključke, graf funkcije povećanja cijene/broja polaznika, izračune i cijene usluge učitavaju u radni list u online tablicu u Excelu. Svaka grupa prezentira svoje izračune te donosi zaključak koja je grupa najprofitabilnija u ovom trenutku, koja će u najkraćem mogućem roku doseći onih 50 % profitne marže te koja, po njima, ima najrealniji način postizanja te profitne marže.

Postupci potpore

Nakon najave formiranja poslovne ideje, uputite učenike na izradu hodograma njezine razrade po osnovnim dijelovima, njihovim sastavnicama i formulama izračuna (pogodno za učenike s ADHD-om i PSA-om). Slijedom plana, učenici upisuju istražene podatke i svoje izračune koje kontrolirate po dogovorenim dijelovima kako bi se na vrijeme otklonile moguće pogreške. Uputite učenike da plan rada i svoje uratke pišu pregledno, primjereno uvećanim tiskom, ukoliko u razredu imate učenika s oštećenjem vida i teškoćama čitanja. Obratite učenicima pažnju na to da pri planiranju zaposlenika razmotre i mogućnosti rada osoba s invaliditetom te podršku koja bi se trebala organizirati u uvjetima rada. U tu svrhu možete im preporučiti da se upoznaju s Pravilnikom o utvrđivanju kvote za zapošljavanje osoba s invaliditetom, NN 75/2018). Ukoliko u razredu imate učenike s teškoćama, potaknite ih da iskažu imaju li oni interes za rad u takvom poduzeću i kako vide svoje mogućnosti u pojedinim segmentima te djelatnosti.

Pri planiranju učeničkog rada u grupama, uzmite u obzir teškoće i jake strane pojedinih učenika. U odnosu na ograničenja, treba predvidjeti mogućnosti pružanja potrebne podrške vršnjaka u pojedinim aktivnostima ili nekim njihovim dijelovima, kao i mogućnost rada u paru s dogovorenim ulogama (primjerice, za učenike s oštećenjima vida i jezičnim teškoćama moguća je podrška u dijelovima koji se odnose na čitanje, pisanje i računanje; učenicima s motoričkim oštećenjima moguća je podrška u pronalaženju poveznica ili pisanju; učenicima sa PSA-om pojašnjavanje određenih pojmova i dogovaranje strukture istraživanja; učenicima s ADHD-om usmjeravanje na potrebno vrijeme za dovršavanje zadatka, kontrola zadatka i sl. na podržavanje slijeda rada).

Ukoliko treba, pojasnite način rada u digitalnim alatima u potrebnim dijelovima (Mentimeter, Excel, Geogebra), što je najbolje učiniti putem jednog primjera. Podatke koje dijelite s učenicima upisujte pregledno fontom i veličinom tiska primjerenom ponajviše učenicima s oštećenjima vida i teškoćama čitanja te uputite učenike da svoje podatke upisuju na isti način, kako bi bili svima lako čitljivi.

Za učenike koji žele znati više

Učenici izračunavaju profitabilnost takva poduzeća s npr. 10 zaposlenih u sljedećih pet godina. Na osnovi izračuna u glavnoj aktivnosti, određuju kolika bi im bila prihvatljiva plaća za radnike. Početnu cijenu usluga neka godišnje povećavaju za npr. 2 %, a nikakva dodatna ulaganja u opremu u tom vremenskom razdoblju nemaju. Podatke prikazuju dijagramom u Excelu te ih predstavljaju u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Raste, raste profit

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.4.2 Primjenjuje aritmetički i geometrijski niz i red.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Izvannastavna aktivnost

Od koda do pothvata

U učionici organizirajte prostor u trima postajama. Na svakoj postaji pripremite po jedan citat o uspjehu. Učenicima objasnite da prošetaju po postajama i pročitaju citate, a zatim odaberu onaj citat s kojim se slažu te se kraj njega zadrže. Zamolite učenike da u grupama rasprave i protumače citat za koji su se odlučili. Otvorite raspravu o zadanim citatima i dopustite učenicima da iznesu svoje mišljenje. Citati mogu biti: “Ako mislite da možete, možete. Ako mislite da ne možete, u pravu ste.” (Henry Ford/Mary Kay Ash); “Uspjeh nije ključ sreće. Sreća je ključ uspjeha.” (Albert Schweitzer); “Uspjeh ima jednostavnu formulu: potrudite se i ljudima će se možda svidjeti.” (Sam Ewing)

Zanimljive osvrte i tumačenja učenika zabilježite na papir većeg formata i zapišite njihove inicijale uz tvrdnje. Postavite pitanje: Može li nas vlastiti uspjeh mentalno mijenjati te kako uspjeh djeluje na svakog pojedinca? Dopustite učenicima da iznesu svoja iskustva, a zatim najavite igru potrage za QR-kodom. Očitavanjem QR-koda otkrit će grupni zadatak zapisan u Microsoft Word, Office 365. Papir s QR-kodom zalijepite na odabranom mjestu u učionici, a grupi koja prva otkrije QR-kod dodijelite dva boda prednosti.

Zadatak u Microsoft Wordu glasi: grupno opišite jednu poduzetničku ideju u alatu Sway u 400 riječi. Osmislite koji će proizvod ili uslugu pružati vaša poduzetnička ideja, tko će biti korisnici, na koji način i gdje će se pružati usluga/proizvod te koje će potrebe vaš proizvod ili usluga zadovoljiti kod kupaca. Ne postoje nikakve granice u vezi vrste poduzetničke ideje. U opisu je potrebno navesti sažetak, ciljano tržište, model tvrtke te strategiju razvoja i konkurentske prednosti. Uz opis je potrebno priložiti dvije petominutne prezentacije: jednu koja se odnosi na poslovni plan i drugu koja se odnosi na analizu rizika u smislu konkurencije, zakona i financijskih troškova (neplaćanja, povećanja kamata, operativnih troškova i dr.).

Dogovorite s radnim grupama vrijeme koje im potrebno za izvršavanje poduzetničkog zadatka, a tijekom rada pratite njihov napredak. Potičite ih dodjeljivanjem dodatnih bodova za brzinu izrade, konstruktivnu komunikaciju, timski rad i ostale pozitivne reakcije koje uočite kod učenika.

Organizirajte povjerenstvo sastavljeno od kolega vaše škole koje će vrednovati poduzetničke ideje prema zadanim kriterijima te objavite i nagradite najbolju poduzetničku ideju prema mogućnostima i u skladu s odlukom vodstva škole.

Izvannastavna aktivnost

Od koda do pothvata

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Svrha
  • Promišljanje o pokretanju vlastitog posla.
  • Analiziranje mikro i makro okruženja te ostalih preduvjeta za razvoj poduzetništva.
  • Razvijanje kreativnosti u oblikovanju novih poslovnih planova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.