6. razred osnovne škole, 7. razred osnovne škole, 8. razred osnovne škole
Odgojno-obrazovna očekivanja
A.3.2. Primjena strategija učenja i rješavanje problema - Učenik se koristi različitim strategijama učenja i primjenjuje ih u ostvarivanju ciljeva učenja i rješavanju problema u svim područjima učenja uz povremeno praćenje učitelja. (Izvannastavna aktivnost)
A.3.4. Kritičko mišljenje - Učenik kritički promišlja i vrednuje ideje uz podršku učitelja. (Izvannastavna aktivnost)
A.3.1. Upravljanje informacijama - Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.
Pisanje pisma nekad je predstavljalo jedini način prenošenja misli i poruka s jednog mjesta na drugo. Čak i nakon pojave telefona, pisana riječ koju je donosio pismonoša budila je neku toplinu u srcu čitatelja, posebno ako je pismo bilo od neke drage osobe. Kakvo pismo sve može biti te kako ga napisati pogledajte u sljedećem videozapisu.
PISMO I KAKO GA NAPISATI U današnje vrijeme promjena i velikog napretka moderne tehnologije, jedna se stvar nije promijenila – još uvijek jedni drugima pišemo pisma. Makar ih ne šaljemo uobičajenim poštanskim kanalima, jer ih pišemo na mobitelima ili računalima, pisma su još uvijek važan oblik komunikacije. Prema definiciji, pismo može biti i sustav vidljivih oblika ili grafičkih znakova govornog jezika, ali i omotnica u kojoj je papir s tekstom koji se šalje drugoj osobi ili osobama. Prema vrsti odnosno ovisno o tome kome je pismo namijenjeno, razlikujemo osobna, intimna pisma, od poslovnih (službenih) pisama te javnih (otvorenih). O tome kome je pismo upućeno, ovisi i način pisanja. Npr. poslovna su pisma pisana poslovnim, jasnim rječnikom te moraju biti jasna i istinita. Tako su osobna, intimna, pisma u kojima se obraćamo jednoj odabranoj osobi izričući joj svoja razmišljanja, osjećaje i doživljaje ili izražavajući svoje stavove, molbe, pohvale ili pokude. Takva pisma najčešće pišemo neformalnim jezikom, i pišemo ih ponekad i rukom. Popularnosti takvog oblika pisama svjedoči i najpoznatiji epistolarni roman, pisan u obliku pisama, slavnog J. W. Goethea „Patnje mladog Werthera“. Poslovno ili službeno pismo je pismo upućeno u službene svrhe voditeljima različitih odjela ili organizacija, javnim ustanovama ili udrugama. Za razliku od poslovnih, javna pisma pišemo javnim medijima, i namijenjena su široj publici. Najčešće su to zahvale ili upozorenja odnosno negodovanja. Želimo ih objaviti na televiziji, u novinama ili na radiju. Postoje brojna svjetski poznata pisma otvorenog tipa (poput pisma Emila Zole - Optužujem) ili pak pismo Martina Luthera Kinga. Pri pisanju pisma, izuzetno je važno da cijelo vrijeme imamo na umu osobu odnosno osobe kojima je pismo namijenjeno te mu odrediti glavnu temu odnosno glavne elemente. Datum se obično piše u desnom gornjem uglu stranice, u formi mjesta i dana kada pišemo pismo. Na početku pisma uvijek oslovljavamo osobu/osobe kojima pišemo te ovisno o tome upotrebljavamo 2. lice jednine ili množine. Najvažnije je dobro strukturirati sadržaj odnosno tekst pisma, naravno ovisno o temi te tome prilagoditi jezik kojim pišemo. Bez obzira kome se obraćamo, uvijek moramo paziti na pravopis, smislenost i razumljivost sadržaja. Dok u osobnim pismima možemo biti neformalni i bliski, u poslovnim pismima trebamo se koristiti pravilno i jasno formuliranim rečenicama te ovisno o osobi kojoj se obraćamo prilagoditi stupanj formalnosti, dužinu pisma i način potpisivanja. Obično na kraju poslovnih pisama navodimo neku vrstu odgovora koju očekujemo (npr. „Nadam se skorom odgovoru.“), a završavamo ih sa „srdačan pozdrav, s poštovanjem“ i sl. Pismo uvijek završavamo vlastitim potpisom, a često je korisno navesti i vlastiti kontakt – odnosno pružiti primatelju podatke za kontaktiranje.. Transkript: .
Jeste li ikada primili pismo? Kakvog je tona i sadržaja bilo to pismo? U današnje doba sandučić za poštu nije omiljeno mjesto većine ljudi. Rijetki danas dobivaju pisma koja ih ispune srećom. Većinom se u našim poštanskim sandučićima nalaze računi i reklame za različite proizvode i usluge. Premda objave na društvenim mrežama dosežu velik broj ljudi, ne mogu poput pisma biti osobnog karaktera.
Provjerite svoje znanje
Odgovorite na nekoliko kratkih pitanja vezanih za sadržaj i vrstu pisma.
PISANJE PISMA I BONTON
Nikad ne otvaraj tuđu poštu i ne čitaj tuđa pisma.
Rukopis i izgled pisma slika je i prilika osobe koja piše pismo.
Svojim sadržajem pismo je ogledalo duše i osjećaja pošiljatelja.
Ne zaboravi potpisati se na kraju pisma.
Na elektroničku poštu obvezno odgovori (u roku od dva dana).