Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Na stazi omamljenosti i opijenosti ne rastu ruže

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • BIO: ovisnost, psihoaktivne tvari, samopouzdanje
  • BIO: psihoaktivne tvari, ovisnost, mjere protiv ovisnosti
  • HRV: planirana rasprava, parlaonica, strip
  • IZVAN: psihoaktivne tvar, igra uloga
  • MAT: modeli i mreže tijela, oplošje geometrijskih tijela
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Slušaj sebe!

Provedite anonimnu anketu među učenicima o njihovim znanjima i navikama kad su u pitanju psihoaktivne tvari. Anketu možete napraviti u MS Formsu (opcija da se ispunjava anonimno) i složiti na način da saznate koliko su učenici upoznati s pojmom psihoaktivnih tvari, prepoznaju li ih prema nazivu proizvoda, kako i nakon kojeg vremena nastaje ovisnost, koliko su podložni utjecaju vršnjaka i zašto, kakav utjecaj imaju psihoaktivne tvari na organizam djeteta u razvoju i slično.
Nakon provedene ankete prikažite na satu Biologije njezine rezultate i učenike nasumično podijelite u grupe. Zadajte im da pripreme igrokaze: učinak psihoaktivnih tvari na čovjekov organizam, psihoaktivne tvari - da se predstavimo, ovako djelujemo na živčani sustav i stvaramo ovisnost, kako pronalazimo znatiželjne, budi svoj - ne pristaj na ucjene. Svaka od grupa će prikazati svoj igrokaz, a predlažem da zadnja grupa bude Budi svoj - ne pristaj na ucjene. Raspravite s učenicima o odigranim ulogama i upitajte ih gdje i na koji način mogu doći u situacije kao što su one upravo odigrane. Potaknite ih da brinu o sebi i o svome samopoštovanju i da ne prihvaćaju loše obrasce ponašanja kako bi ih neko društvo vršnjaka prihvatilo. Navedite ih da zaključe da psihoaktivne tvari štetno djeluju na njihov organizam i njihovu budućnost.
Igrokaze učenici mogu napraviti u obliku stripa u alatu Pixton i prikazati ih ostalim učenicima na web-stranici škole kako bi važne poruke dospjele do što većeg broja učenika.

Postupci potpore

Za upotrebu digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute. U pripremi igrokaza mogu sudjelovati svi učenici s teškoćama pažljivim odabirom grupe koja će im biti poticajna i imati razumijevanje za njihovu teškoću. Učenici s poremećajem iz glasovno-jezične komunikacije mogu osjećati nelagodu prilikom javnog izvođenja igrokaza, pa neka njihova uloga bude bez teksta ili neka oblikuju strip.

Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti o povezanosti izloženosti dnevnom svjetlu i pojave anksioznosti te potrebe za uzimanjem psihoaktivnih tvari. Mogu usporediti zemlje Sjeverne Europe sa zemljama Srednje i Južne Europe. Pronađene informacije neka predstave ostatku razreda u obliku prezentacije napravljene u alatu Power Point.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Slušaj sebe!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ BIO B.8.2. Analizira utjecaj životnih navika i rizičnih čimbenika na zdravlje organizma ističući važnost prepoznavanja simptoma bolesti i pravovremenoga poduzimanja mjera zaštite.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Budi NEovisan

Povedite raspravu s učenicima o tome što za njih znači zdravlje, ima li ono svoju cijenu, što sami možemo učiniti kako bismo sačuvali svoje zdravlje. Znaju li za neka neodgovorna ponašanja i loše navike mladih ljudi kojima mogu ugroziti svoje zdravlje.

Zaigrajte s učenicima igru asocijacija na temu zdravih životnih navika (pravilna prehrana, tjelovježba, boravak u prirodi, piramida zdrave prehrane) i onih loših (cigarete, alkoholna pića, droga, lijekovi) kao uvod u glavni dio aktivnosti. Igru asocijacija možete napraviti u alatu Wordwall (predložak, vrsta grupe). Povedite raspravu s učenicima i doznajte njihove stavove o zdravim i lošim životnim navikama.

Prikažite im film na početku interaktivnog sadržaja Kako droga utječe na mozak u kojem je opisan utjecaj opojnih sredstava na mozak. Ponovite s učenicima građu i funkciju sinapse, na koji način psihoaktivne tvari izazivaju pojačano izlučivanje dopamina, osiguravaju da se kratkotrajno dobro osjećamo i uvode nas u ovisnost. Povedite raspravu o viđenom te nastavite s pitanjima što oni misle zašto mladi uzimaju opojna sredstva, iako znaju o štetnim posljedicama za ovisnika i njegovu obitelj, gdje se mogu dobiti stručna objašnjenja vezano uz nastanak ovisnosti i njenom liječenju. O tome koliko je složen i slojevit put sprječavanja razvoja ovisničkih ponašanja i jačanja zdravih životnih navika, slikovito je prikazano u filmu The Swiss Cheese Model of Drug Addiction.

Uputite učenike da odgovore na pitanja i istraže limbički sustav u interaktivnom sadržaju Kako droga utječe na mozak.

Podijelite učenike u grupe i zadajte im istraživačke zadatke na temu rizičnih ponašanja kod mladih i konzumaciji opojnih sredstava. Predložite im literaturu, poveznice na mreži na kojima mogu preuzeti sve informacije koje će im biti potrebne te ih podsjetite na etape istraživačkog rada. Prijedlozi poveznica:

Početak mjeseca borbe protiv alkoholizma i drugih ovisnosti.
Razvoj mozga u adolescenciji i kontrola ponašanja.
Prevencija ovisnosti.
Elektroničke cigarete.
Pušenje - čimbenik rizika za zdravlje.

Svaka grupa će prezentirati rezultate svoga rada u obliku prezentacije koristeći se digitalnim alatom Book Creator ili nekim drugim, po vlastitom izboru. Prije prezentacije uradaka, upitajte ih jesu li sve razumjeli, je li im bilo teško, je li im bilo zanimljivo istraživati na ovakav način, jesu li međusobno surađivali i slična pitanja.

Postupci potpore

Učenici s intelektualnim teškoćama ili specifičnim teškoćama u učenju trebat će pomoć u pisanju istraživačkog rada u vidu: smjernica za pisanje (što rad sve treba sadržavati, točno određene literature/materijala koji će istraživati s označenim ključnim pojmovima i tekstom napisanim na način da bude lak za čitanje).
Za izradu prezentacije učenici mogu dobiti određen broj slajdova koje trebaju napraviti, a na slajdovima mogu biti već ranije upisani naslovi/pitanja kako bi se učenike usmjerilo na sadržaje.
Za gledanje videozapisa učenicima s oštećenjem vida osigurajte opise viđenog, a titlove za učenike s oštećenjem sluha.
Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.

Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više možete predložiti da u nekom od alata izradite letak u kojem ćete opisati što su ovisnosti, koji su učinci ovisnosti na život osobe i neka predlože aktivnosti koje će pomoći u borbi protiv ovisnosti. Letke učenici mogu izraditi u alatu Canva te ih podijeliti učenicima svoje škole.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Budi NEovisan

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ BIO B.8.1. Analizira principe regulacije, primanja i prijenosa informacija te reagiranja na podražaje.
  • OŠ BIO D.8.1. Primjenjuje osnovna načela znanstvene metodologije i objašnjava dobivene rezultate.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Opasnosti za sive stanice

Zapišite na ploču poticajnu riječ ovisnost. Učenici mogu govoriti asocijacije na zadanu poticajnu riječ, a vi ih zapišite na ploču. Najavite gledanje animiranog filma na poveznici koje je povezano s poticajnom riječi.

Nakon gledanja razgovarajte o sadržaju filma (na što je ptica nailazila, što je kušala, kako je ta tvar na nju utjecala, na koji se način ptica mijenjala, koje filmsko izražajno sredstvo je korišteno kako bi se prikazala promjena u ponašanju ptice, s kojim biste društvenim problemom povezali temu ovog videa, kako nazivamo ovakav oblik ponašanja (rizično ponašanje), navedite rizična ponašanja, objasnite pojam samopoštovanje).

Razgovarajte s učenicima o upotrebi psihoaktivnih tvari kako bi ponovili sadržaje istražene u aktivnosti na nastavi Biologije (Koliko su rašireni problemi s drogom u njihovoj zemlji? Što je s njihovom državom, gradom, susjedstvom i školom? Kako se današnja droga koristi u usporedbi s onom od prije 10 godina, prije 20 godina itd.? Zašto smatraju da je uporaba droga toliko raširena? Zašto ljudi počinju koristiti droge? Što kontrolira ovisnost? Korisnik ili sam lijek?). Učenici mogu koristiti prezentacije koje su kreirali u aktivnosti Biologije u ovom scenariju i uz njih objasniti svoje mišljenje.

Podijelite učenike u grupe sa zadatkom da pripreme parlaonicu. Potaknite ih da u parlaonicu unesu humor i kreativnost, kao i "lažiranje" postojećih problema. Svakoj grupi dodijelite jedan od oblika parlaonice (ako učenici ne mogu sami ostvariti realizaciju). Objasnite im da igraju likove s rizičnim ponašanjima, ali i one koji imaju razvijeno samopoštovanje. Moguće ideje su:

  1. Oblik "razgovora s gostima" u kojem je jedan učenik "domaćin", a drugi glume ovisnike koji se oporavljaju, savjetnike za liječenje, liječnike itd.
  2. "Panel" raspravu u kojem učenici igraju stručnjake i preuzimaju pitanja svojih suradnika iz grupe (ili ostalih učenika iz razreda).
  3. Oblik TV emisije u kojoj novinar pokriva nekoliko različitih priča i podtema, a za to pripremi različite priloge (koji mogu biti odglumljeni ili učenici mogu biti novinari na terenu koji intervjuiraju gosta) ili ugostiti stručnjake (liječnici, socijalni radnici, ministri) ili ovisnike.

Učenici u grupama igraju parlaonicu, a ostali učenici komentiraju rad grupa, suigru, činjenice koje im prethodno nisu bile poznate, kao i tehnike koje je grupa koristila za vršenje pozitivnog pritiska na vršnjaka/e. Uputite učenike da u alatu Pixton oblikuju strip prema odigranoj parlaonici u kojoj će likovi izvesti zaključke sata. Uređene stripove objavite na web-stranici škole ili ih izložite u školskim prostorima.

Postupci potpore

Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise viđenoga (vršnjačka podrška).
Većina učenika može samostalno, prema izrađenom planu ili uz usmjeravanje sudjelovati u parlaonici. Učenike koji mucaju, imaju artikulacijske poremećaje i dr. nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore pred razredom ako to sami ne žele u nekoj za njih motivirajućoj situaciji. Pri postavljanju (uvodnog) problemskog pitanja na početku aktivnosti potaknite i ohrabrite učenike da iznesu svoje pretpostavke. Za učenike s poremećajima glasovno-jezično-govorne komunikacije, intelektualnim teškoćama, učenike s oštećenjem sluha ili poremećajem iz spektra autizma, postavljajte kratka i jasna pitanja koja zahtijevaju kratke odgovore ili ponudite odgovore na pitanja od kojih je jedan odgovor točan.

Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da tijekom izvedbe parlaonice snimaju i montiraju film u Adobe Spark te ga objave na školskoj web-stranici (YouTube kanal škole), ili ga prikažu na sastancima Vijeća učenika i Vijeća roditelja.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Opasnosti za sive stanice

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.8.1. Učenik govori i razgovara u skladu sa svrhom govorenja i sudjeluje u planiranoj raspravi.
  • OŠ HJ B.8.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Izvannastavna aktivnost

Neka razum odabere

Aktivnost započnite razgovorom o psihoaktivnim tvarima i sadržajima koje su prethodno naučili na nastavi Biologije i Hrvatskog jezika.

Podijelite učenike u skupine. Svakoj dodijelite jednoobrazne zadatke koje će očitati s papira s QR kodom te ih povezati s Google Drive dokumentom. Zadatak je da u dokumentu učenici u skupinama prouče zadane situacije koje ste prethodno pripremili na Google Driveu, a zatim zabilježe sažetak dramske igre (likovi, sukob, radnja, završetak) u najmanje tri zadane situacije. Naglasite im da je u svakoj situaciji potrebno prikazati strategiju kojom će pozitivno djelovati na vršnjake koji su posegnuli u rizična ponašanja te istovremeno razvijati samopoštovanje.

Moguće situacije uključuju: udaljavanje od ljudi koji raspravljaju o uporabi droga, distanciranje od prijatelja koji se koriste psihoaktivnim tvarima, pridruživanje grupi vršnjaka koji aktivno i kreativno koriste slobodno vrijeme i odbijanje sudjelovanja na zabavi gdje će se koristiti psihoaktivne tvari.
Potom učenici u skupinama vježbaju igre uloga u odabranim situacijama.

Svaka skupina predstavljaja odabrane situacije pred ostalim skupinama. Razgovarajte o odigranim situacijama. Dopustite učenicima da komentiraju način i tehnike izvedbe. Istaknite u razgovoru kojim su se tehnikama otpora i pozitivnog pritiska na vršnjaka koristili učenici u dramskim izvedbama. Učenici bi mogli svoje predstave odigrati i drugim razredima u školi ili u drugim organizacijama u svojoj zajednici. Jedna od mogućnosti jest i planiranje dramske kampanje koja se bavi tehnikama pozitivnog pritiska vršnjaka na sprječavanje korištenja psihoaktivnih tvari.

Izvannastavna aktivnost

Neka razum odabere

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Svrha
  • Usvajanje i razvijanje različitih postupaka predstavljanja i pripovijedanja (kroz dramske metode i tehnike) stvarajući društveno relevantne oblike kojim sudionici aktivno sudjeluju u svim oblicima života.
  • Razvijati vještinu dramske verbalne i neverbalne komunikacije.
  • Poticati samopouzdanje i razvoj pozitivne slike o sebi.
  • Razvijati sposobnosti identifikacije i senzibiliteta s drugim osobama.
  • Zadovoljiti potrebu za igrom i zabavom.
  • Upoznati dramsku i kazališnu terminologiju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

U mrežama bez ruža

Povedite s učenicima raspravu o tome koje su posljedice upotrebe psihoaktivnih tvari na pojedinca i društvo u cjelini (predoziranje dovodi do prestanka rada vitalnih organa i smrti, inhalanti oštećuju živčane stanice mozga i leđne moždine, prijenos infekcija kod intarvenske primjene opijata (HIV, HBV, HCV), sklonost promiskuitetnom ponašanju i nezaštićenim spolnim odnosima, pogoršanje mentalnog zdravlja (anksioznost, depresija), na koji način pati obitelj ovisnika, prometne nesreće pod utjecajem opijata, ovisnost o opijatima kod novorođenog djeteta majke ovisnice, sukobi s policijom, krađe, preprodavanje droge i sl.).

S učenicima provedite metodu vruće olovke te neka zapišu ono što znaju o toj temi, a zatim neka pojmove koje smatraju važnim upišu u Mentimeter (open ended). Prokomentirajte dobivene rezultate.

Podijelite učenike u grupe i zadajte im da svaka grupa istraži na mrežnim stranicama jednu do dvije posljedice zloupotrebe opijata. Možete pozvati učitelja Biologije ili liječnika školske medicine kako bi učenicima približili navedenu problematiku.

Svaka grupa izrađuje jedno geometrijsko tijelo (kocka, kvadar, četverostrana piramida, četverostrana prizma, valjak i stožac). Na kolaž-papiru nacrtaju mrežu geometrijskog tijela, na plohama napišu stečena znanja o posljedicama zloupotrebe opijata te na kraju oblikuju zadano tijelo. Na taj način će učenici izraditi vrlo kreativnu i zanimljivu brošuru.

Učenici izračunavaju oplošje geometrijskog tijela (brošura) i površinu lista papira od kojeg se izrađuje brošura. Nakon toga izračunavaju koliko im je listova papira potrebno za izradu jedne brošure i koliki dio papira u postotku odlazi na otpad.
Zatim računaju koliko im je ukupno komada papira potrebno kada bi takvu brošuru radili za svakog učenika osmog razreda u županiji i kolika bi površina papira bila za otpad. Broj učenika u županiji se dijeli ovisno o tome koliko ima različitih grupa (geometrijskih tijela) u razredu. Podatke o broju učenika mogu pronaći na poveznici Ministarstva Školski e-Rudnik.

Na kraju aktivnosti svi zajedno prodiskutirajte tekst na mrežnoj stranici Ovisnosti – problem i izazov modernog doba! te zajedno izradite preporuke i savjete kako izbjeći konzumaciju sredstava ovisnosti zbog čega je problem ovisnosti složen te kako pomoći mladom čovjeku koji je ušao u svijet ovisnosti. Preporuke i savjete učenici mogu izraditi i u obliku postera u digitalnom alatu Canva.

Modele geometrijskih tijela učenici mogu izložiti u hodniku škole na Danima otvorenih vrata ili Danu škole.

Postupci potpore

Za upotrebu digitalnih alata izradite pisane ili slikovne upute. Za učenike s intelektualnim teškoćama, specifičnim teškoćama u učenju unaprijed izradite materijale za istraživanje kako bi im olakšali i usmjerili ih na bitno (učinite ih lakim za čitanje povećanjem fonta i proreda, pisanjem svake rečenice u novi red, podebljavanjem). Istim učenicima za crtanje geometrijskih tijela izradite predložak. Učenici koji imaju teškoće u pisanju, mogu i crtati posljedice ovisnosti. Za izračunavanje utroška papira pripremite im formulu i primjer rješenog zadatka.

Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu produbiti svoja znanja istraživanjem kolika je vjerojatnost da dobiju na igrama na sreću npr. kockanje koje je danas sve više dostupno putem internet kasina. Zadajte im neka izračunaju ako bacaju dvije kocke kolika je vjerojatnost da padne određena suma ili dva jednaka broja. Zatim neka izračunaju što se događa ako bacaju veći broj kocaka. Neka računajući vjerojatnost osvijeste da je jako mala vjerojatnost da nešto dobiju te da mogu izgubiti mnogo novca. Učenici mogu složiti Power Point prezentaciju o svom istraživanju i predstaviti to ostatku razreda.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

U mrežama bez ruža

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ MAT C.8.2. Analizira i izrađuje modele i mreže uspravnih geometrijskih tijela.
  • OŠ MAT D.8.2. Primjenjuje oplošje i volumen geometrijskih tijela.
  • OŠ MAT E.8.1. Računa vjerojatnost događaja i na osnovi nje donosi odluke.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.