U uvodnom dijelu aktivnosti odigrajte na ploči igru vješala tako da pojam koji se traži bude: setting a goal. Igru vješala odigrajte upotrebljavajući digitalni alat Make your own Hangman. Nakon što učenici pogode točno rješenje, neka na unaprijed pripremljenom online zidu u Paddletu napišu svoje mišljenje o tome što taj izraz znači. Nakon nekoliko minuta, povedite raspravu u plenumu o tome što su napisali na online zidu. Postavljajte im ciljana pitanja u kojima ćete upotrijebiti izraze/pojmove koji se spominju u videozapisu (sljedeći dio aktivnosti). Svaku takvu riječ/pojam/izraz napišite dodatno na ploču i po potrebi je objasnite. Nakon toga, učenike podijelite u grupe te s njima pogledajte kratki videozapis o SMART metodi postavljanja ciljeva (osnovno poznavanje jezika) ili SMART metoda postavljanja ciljeva (napredno poznavanje jezika). Neka učenici pogledaju videozapis dva puta. Tijekom prvog gledanja neka pokušaju naći osnovnu poruku videozapisa. Za drugog gledanja neka izvuku riječi i izraze koje smatraju važnima za sastavljanje sažetka o videozapisu neovisno o tome znaju li njihovo značenje. Po isteku vremena za ispunjenje svakog od ta dva zadatka porazgovarajte u plenumu s učenicima o tome kako su riješili zadatke. Po potrebi im dodatno objasnite značenje nepoznatih riječi/izraza. Nakon toga neka izrade sažetak videozapisa - slikovni prikaz o onome što su uočili i zapamtili. Sažetak objavljuju na Paddletu. U završnom dijelu aktivnosti, svakoj grupi zadajte neki problem (npr. imam negativnu ocjenu, nisam spreman za višu razinu ispita na državnoj maturi, ne sviđa mi se kako izgledam) koji onda trebaju riješiti tako da, uz upotrebu SMART metode, definiraju i postave ciljeve na pravilan način. Svoj uradak mogu izraditi u Genially-u te ga, na kraju aktivnosti, prezentirati pred razredom ili ga objaviti na Paddletu. Za kraj učenicima zadajte sljedeći zadatak: tijekom mjesec dana neka prate svoj napredak u ostvarivanju zadanih ciljeva te po potrebi mogu postavljene ciljeve i modificirati.
Za uvodnu aktivnost, igru vješala, pripremite na listu papiru polja za upis slova koja nedostaju za učenike s teškoćama učenja i pažnje. Pri formiranju grupa osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama, a po potrebi osigurajte rad u paru unutar grupe (primjerice, učenici s oštećenjem vida). Tijekom gledanja videozapisa, smjestite učenike s oštećenjem vida blizu izvora zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha osigurajte videozapis s titlom. Pripremite podsjetnik u obliku kognitivne mape sa sastavnicama i karakteristikama te primjerom SMART metode posatvljanja ciljeva, za učenike s teškoćama učenja. Pripremite smjernice u pisanju sažetka u obliku potpitanja, što će biti velika podrška učenicima s teškoćama pažnje. U svrhu praćenja postignuća ciljeva, s učenicima izradite podsjetnik s grafičkim prikazom cilja te prostorom za označavanje ostvarenja (kvačica, plus). Također, pripremite na podsjetniku praćenja polje za označavanje u svrhu modifikacije, primjerice s emotikonima. Ako se učestalo tijekom praćenja izvršenja ciljeva pojavljuje tužan emotikon, potrebna je modifikacija cilja. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu snimiti How to… videozapis o tome kako efikasno postaviti ciljeve, a kao primjere u videozapisu mogu upotrijebiti uratke koje su osmislile grupe učenika u završnoj aktivnosti. Za snimanje How to… videozapisa mogu koristiti Genially.
Upoznajte učenike s kriterijima M.U.D.R.O (S.M.A.R.T) postavljenih ciljeva koristeći se infografikom Kako MUDRO postaviti ciljeve? ili nekim drugim načinom podučavanja. Da biste provjerili razumiju li učenici koncept postavljanja MUDRO ciljeva, neka riješe zadatke u interaktivnom sadržaju Životni ciljevi te ih zajedno prokomentirajte.
Nakon razgovora u kojem bi učenici razlikovali MUDRO postavljene ciljeve i one koji to nisu, uputite ih na planiranje vlastitog cilja koji bi mogli realizirati tijekom tjedan dana. Cilj može biti vezan uz akademska postignuća poput popravljanja ocjene ili pripreme za pisanu provjeru znanja, ispitivanje ili izvanškolski poput pospremanja sobe, vježbanja u teretani itd… Učenike uputite na mrežnu aplikaciju koja postoji i u besplatnoj verziji Lifetick ili na aplikaciju za mobitele Smart goal planner u koju će učenici upisati svoj cilj, korake do njega, vrijeme izvršavanja itd. Do sljedećeg sata učenici prate svoj napredak i prilagođavaju pristup učenju te po potrebi modifiiciraju ranije postavljene ciljeve. Učenicima zadatajte neka izrade plakat ili prezentaciju uz pomoć koje će predstaviti svoj cilj kao i način na koji su ga ostvarili. Mogu se osvrnuti i na korisnost postavljanja ciljeva prema konceptu MUDRO.
Učeničke radove na kraju prezentirajte na Padletu.
Kao podršku učenicima s teškoćama učenja i pažnje pripremite podsjetnike s primjerom MUDRO postavljenih ciljeva i njihovim kriterijima. Za učenike s poremećajem iz spektra autizma, pripremite primjere iz njihova svakodnevnog života, primjerice prije rješavanja zadatka u interaktivnom sadržaju Životni ciljevi. Za planiranje ciljeva, pripremite pisane smjernice u obliku potpitanja ili natuknica važnih kriterija postavljanja ciljeva, kao podršku učencima s teškoćama pažnje i učenja. Osim praćenja svojih ciljeva u aplikaciji, pripremite učenicima tablicu u tradicionalnom obliku kao podsjetnik s danima u tjednu i vremenom kad će bilježiti u aplikaciju praćenje i napredak ciljeva. Omogućite učenicima da samostalno izaberu način prikaza svog uratka (plakat ili prezentacija). Pripremite upute u pisanom obliku, s koracima, kao podršku pri izradi plakata ili prezentacije. Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu pročitati članke na engleskom o teorijskim postavkama iza MUDRO ciljeva The Science of Setting Goals (And Its Effect on Your Brain) i The Science & Psychology Of Goal-Setting 101 te napraviti plakat za razred s najvažnijim informacijama.
Podijelite učenike u nekoliko skupina i svakoj skupini postavite isto pitanje: Zbog čega na nastavi Biologije učimo o biljkama? Učenici trebaju pojedinačno u jednoj minuti metodom vruće olovke napisati odgovor na pitanje. Nakon toga neka u skupinama rasprave što su zapisali. Podijelite zatim s njima tablicu napravljenu u razrednoj digitalnoj bilježnici OneNote, kao novu stranicu u njihovom dijelu bilježnice. Tablica treba imati tri stupca, a u prvome redu tablice trebaju pisati sljedeći odgovori:
1. Učimo o biljkama jer su dio živoga svijeta; 2. Učimo o biljkama jer se njima hranimo; 3. Učimo o biljkama jer moramo. Neka učenici razvrstaju razloge koje su naveli u odgovarajuću kategoriju. Povedite, zatim, razgovor o pokretačima odnosno motivatorima za učenje određenih sadržaja. Raspravite o tome kako se osjećaju kad uče jer moraju, a kako kad su im sadržaji koje trebaju naučiti predmet interesa.
Upitajte učenike mogu li se biljke kretati te im zatim pokažite kratki videozapis The Dancing Plant - Timelapse Photography. Neka učenici u istim skupinama, koristeći tehniku oluja ideja, zapišu razloge zbog kojih se biljke kreću. Upitajte ih kako bi mogli provjeriti ideje koje su zapisali. Skupine učenika organizirajte u timove koji trebaju osmisliti projekt kojim će istražiti kretanje biljaka i provjeriti svoje odgovore. Prođite zajedno interaktivni sadržaj Istraživački rad, neka se učenici podsjete njegovih dijelova.
Dopustite im da samostalno podijele uloge, odluče o razdoblju u kojem će provesti projekt, imenu projekta, tijeku projekta i o načinu na koji će predstaviti rezultate. Sažetak projekta neka naprave kao novu stranicu u dijelu OneNote bilježnice Prostor za suradnju kako bi bio dostupan i vidljiv svima. Nakon što pogledate prijedloge projekata i odobrite ih, timovi mogu započeti s radom. Organizirajte razredni simpozij na kojem će timovi predstaviti rezultate svojih projekata.
Pri podjeli učenika u skupine omogućite ravnopravno i aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu skupine, po potrebi omogućite rad u paru unutar skupine (primjerice učenika s oštećenjem vida). Pitanje koje ste postavili skupini, u pisanoj formi pripremite za učenika s teškoćama pažnje. Pri pisanju metodom vruće olovke, omogućite dulje vrijeme rada (više od 1 minute) za učenike koji imaju teškoće učenja, pažnje ili poremećaj iz spektra autizma. Pri oblikovanju tablice pripazite na perceptivno oblikovanje (font, veličina slova, razmak između riječi, redaka, stupca, istaknuti bitni pojmovi) kao podršku učenicima s teškoćama čitanja i pisanja te teškoćama učenja općenito. Za preglednost tablice, kao smjernicu učenicima s teškoćama vidne percepcije, svaki stupac označite različitom bojom. Prije aktivnosti oluje ideja dodatno pojasnite upute učenicima s teškoćama. Pripremite podsjetnik u obliku kognitivne mape s dijelovima istraživačkog rada, osobito za učenike s teškoćama učenja i pažnje. U timu u kojem sudjeluje učenik s teškoćama, vi podijelite uloge, kako se ne bi onemogućilo ravnopravno sudjelovanje (npr. učenik s teškoćama pisanja ne treba biti zadužen za zapisivanje podataka u timu). Za korištenje digitalnih aplikacija smjernice možete naći na sljedećoj poveznici: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirani učenici neka izrade strip u digitalnom alatu Pixton, kojim će prikazati i opisati najčešće primjere kretanja biljaka. Stripove isprintajte, a učenici neka organiziraju izložbu Opet biljke. U istu izložbu možete uključiti i projekte koje su učenici izradili. Uz svaki strip učenici neka napišu kratak opis koji će biti dostupan putem QR koda.
Započnite aktivnost prikazom motivacijske slike te s učenicima raspravite o njihovim životnim ciljevima. Jesu li u životu ikada postavili cilj, kakav je to bio cilj i jesu ga na kraju ostvarili? U razgovoru s njima saznajte koliko im je teško postavljene ciljeve ostvariti i poznaju li metode postavljanja ciljeva u učenju? Jesu li ikada koristili MUDRO metodu ili neku drugu metodu postavljanja ciljeva u procesu učenja te koliko su uspjeha imali?
Zatim učenicima prikažite multimedijski videozapis Postavljanje ciljeva - planiranje učenja te ih uputite neka planiraju učenje nastavnih sadržaja vezanih za neke od tema kao što su Geološka građa Zemlje, Vrste stijena na Zemlji i sl. prema pitanjima koja su vidjeli u videozapisu.
Nakon pogledanog videozapisa učenike podijelite u 5 grupa u kojima će svaka grupa proučavati jedno načelo MUDRO metode postavljanja ciljeva učenja te će u zajedničkom Padletu napraviti predložak metode tako da svaka grupa zapiše osnovna načela i pitanja te načine kako doći do cilja, a koja se kasnije mogu koristiti prilikom izrade samostalnog plana učenja i mogu im poslužiti kao podsjetnik. Svaka grupa predstavlja svoje načelo pred drugim učenicima u razredu. U drugom dijelu aktivnosti učenici prvo svatko za sebe postavljaju jedan dugoročni cilj vezan za gradivo koje uče te nekoliko kratkoročnih ciljeva koje će ostvariti provođenjem MUDRO metode te ih zapisuju u svoj vlastiti predložak u kojem će pratiti svoje učenje i napredak. Neka svoj napredak učenici prate kroz nekoliko školskih sati, redovno vas izvještavajući o njemu, a mogu ga i međusobno analizirati. Na kraju aktivnosti (nakon nekoliko školskih sati) s učenicima provedite raspravu o pozitivnim i negativnim stranama ove metode te o tome koliko su bili uspješni u ostvarenju svojih ciljeva.
U uvodnom dijelu aktivnosti, pri prikazu motivacijske slike, omogućite rad u paru učeniku s oštećenjem vida te pripremite detaljan opis slike u pisanom obliku. Pitanja o životnim ciljevima, koja ćete koristiti u raspravi, pripremite u pisanom obliku kako bi pružili podršku učenicima s teškoćama pažnje. Osigurajte gledanje videozapisa učenicima s teškoćama vida tako da učenik sjedi u blizini zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha omogućite titlove. Pri formiranju grupa pripazite na sastav grupe kako biste osigurali učenicima s teškoćama ravnopravno i aktivno sudjelovanje. Po potrebi omogućite rad u paru unutar grupe (primjerice, učenik s oštećenjem vida). Prije zadatka izrade predloška metode postavljanja ciljeva, pripremite podsjetnik u pisanom obliku sa svim načelima te njihovim primjerima. Podsjetnik će biti podrška učenicima s teškoćama pažnje i učenja. U zadatku određivanja kratkoročnih i dugoročnih ciljeva, za učenike s teškoćama učenja te pažnje pripremite predložak u obliku tablice s dva stupca, u koji će, uz već gotov primjer, učenici upisivati svoje dugoročne i kratkoročne ciljeve. Učenici koji imaju veće teškoće pisanja ili grafomotorike, umjesto upisivanja ciljeva (ako je podsjetnik izrađen na listu papira, a ne u aplikaciji) mogu nacrtati ili pronaći fotografiju na internetu (ako rade u aplikaciji). Za praćenje svog učenja i napretka, zajedno s učenicima napravite vremenski podsjetnik, tablicu s upisanim datumima, danima i vremenom kad će učenici, kvačicom ili nekim drugim znakom označavanja, zabilježiti napredak. Prije rasprave o pozitivnim i negativnim stranama metode određivanja ciljeva, pripremite tablicu u koju će učenici bilježiti pozitivne i negativne strane, što će biti osobita podrška učenicima s teškoćama pažnje, kasnije u sudjelovanju i praćenju rasprave.
Učenici koji žele znati više neka istraže digitalne alate koje bi ostali učenici mogli koristiti pri postavljanju i praćenju realizacije svojih ciljeva te neka ih prezentiraju i preporuče ostalim učenicima u razredu.
Provedite ovu aktivnost s učenicima uključenima u izvannastavnu aktivnost prije nego što u sklopu nastave zadate za samostalno čitanje pjevanja iz Ilijade. Naime, rezultate aktivnosti pokažite učenicima na redovnoj nastavi kako biste o njima raspravili te im olakšali izradu plana čitanja i čitanje književnih djela. Na izvannastavnoj aktivnosti neka učenici istodobno čitaju zadana pjevanja iz Ilijade (primjenjivo je za bilo koje književno djelo) i izrađuju plan MUDRO - analiziraju zadatak i postave cilj, učenici iznose svoje ideje o tome kako rasporediti čitanje, je li za čitanje I. pjevanja, primjerice, potrebno istražiti nešto o autoru ili djelu samome. Budući da učenici istodobno čitaju i sudjeluju u aktivnosti, neka iznose vlastite primjere, kako su se motivirali, je li zadani rok dovoljna motivacija,... u sljedećem koraku neka razrade detaljan plan (moguće je da će biti različitih ideja jer su i sami učenici različiti tipovi čitača) kako usmjeriti pažnju, izabrati strategije čitanja, jesu li si likove prisličili nekome iz stvarnoga života, kako pamte imena, dok su čitali, što ih je ometalo i kako su uklanjali te distraktore, jesu li i kako podijelili pjevanja na manje dijelove, jesu li mogli nastaviti čitanje nakon prekida ili su imali teškoća. Za svaki primjer teškoće, neka navedu vlastiti primjer rješenja... Primjerice, učenicima dobrim crtačima predložite da crtaju strip kako bi lakše pratili radnju i uzročno-posljedične veze među likovima. Za fazu samorefleksije uputite ih da mogu izraditi mali kviz o pročitanome, sastaviti pitanja prema uzoru na ona koja postavljate prilikom interpretacije/pročitanosti djela ili iznesu vlastite ideje o tome kako uspješno provjeriti provedbu plana. Ideje s papira, za svaki korak do ostvarenja cilja, neka uobliče u govor i snime video. Snimljene videouratke neka povežu u alatu Emaze u kojem će učenike iz razreda poput kustosa voditi kroz galeriju - MUDRO! Uputite ih da u tome alatu izaberu predložak galerija te da osim videouradaka mogu uvrstiti i, primjerice, grafikone ili crteže,... Nakon što ostali učenici, na temelju predloženoga plana čitanja, pročitaju zadano književno djelo prodiskutirajte jesu li im pomogli prijedlozi, ako jesu, kako,...
Jokić, B. (2020) Postavljanje ciljeva učenja - srednja škola, Youtube videozapis. (17. 1. 2021.)
Kako MUDRO postaviti ciljeve? Odgojno savjetovalište, Centar za rehabilitaciju, ERF. (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.