Međupredmetna tema
Zdravlje
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Vozačka dozvola nije mjerilo znanja i vještina

Međupredmetna tema
Zdravlje

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • MAT: kut, vidno polje, brzina
  • BIO: refleksni odgovor, narušavanje homeostaze, odgovorno ponašanje
  • FIZ: konveksno zrcalo, priroda slike, mrtvi kut
  • KEM: konzumacija alkohola, razgradnja alkohola, vožnja pod utjecajem alkohola
  • GEO: vrste prometa, razvoj prometa, sigurnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Gledam, a ne vidim

Kod mnogih automobilskih nesreća vozači kažu da nisu vidjeli pješaka ili drugo vozilo ili da su ga jednostavno vidjeli prekasno. Razlog tome je najčešće neprilagođena brzina i činjenica da se vidno polje sužava pri povećanju brzine. Što se vozilo brže kreće, mozak dobiva više informacija. Međutim, mozak u bilo kojem trenutku može obraditi samo određenu količinu informacija, što znači da pri velikim brzinama mora eliminirati znatnu količinu perifernih informacija. Pitajte učenike znaju li što još utječe na suženje vidnog polja pri vožnji (oštrina vida, prilagodba na svjetlost i tamu, boje). Kako biste uvjerili učenike da je to zbilja istina recite im da će tijekom sata izvesti test kojim će to provjeriti.

Prije toga, podijelite učenike u grupe i dajte im zadatak da osmisle način na koji će pomoću trigonometrije izmjeriti jedni drugima vidno polje u mirovanju. Aktivnost možete provesti kao ponavljanje prije ponovnog bavljenja trigonometrijom. Pitajte ih znaju li što je to periferni vid i kako bi ga mogli testirati. Raspravite o njihovim idejama i odlučite se zajedno za one koje će moći provesti na satu. Jedna od ideja kako testirati periferni vid je prikazana u članku. Osigurajte im pomagala poput velikih ravnala i trokuta, ljepljive trake, flomastera, kartona, špage… Pribilježite njihove rezultate i raspravite o međusobnim razlikama te ulozi perifernog vida u vožnji. Upozorite ih da se pri noćnoj vožnji periferni vid znatno smanjuje.

Vratite se zatim na raspravu o brzoj vožnji s početka sata i dajte učenicima zadatak da provedu sljedeći test: Neka drže glavu ravno i gledaju ispred sebe bez pomicanja očiju te rašire ruke s podignutim palčevima sve do položaja kad ih više ne vide. Potom neka ubrzaju korak bez pomicanja očiju ili glave. Primijetit će da odjednom više ne vide palčeve, ali ako se zaustave, palčevi se opet pojavljuju!

Podijelite učenicima tablicu s podacima o širini vidnog polja u ovisnosti o brzini vožnje.

Brzina vožnje

Vidno polje

65 km/h

100°

80 km/h

65°

100 km/h

40°

Dajte im zadatak da koristeći Google Karte pronađu neku ulicu s ravnom cestom na kojoj se može postići velika brzina, ali koja zbog povećanog prometa pješaka ima nisko ograničenje brzine. Neka naprave snimak zaslona odabrane ulice na karti i urede ga u alatu Pixlr tako da za svaku od brzina navedenih u tablici zamagle onaj dio slike koji je izvan vidnog polja vozača. Neka na svaku od tri slike zalijepe ikone pješaka na istim pozicijama kako bi se vidjelo u kojim slučajevima će ga vozač opaziti, a u kojima neće. Svoje slike neka objedine u plakat pomoću alata Piktochart i upotpune ga statistikama o povezanosti automobilskih nesreća i brze vožnje. Raspravite na kraju s učenicima i o ostalim faktorima koji utječu na smanjenje koncentracije prilikom vožnje kao što su glasna glazba, upotreba mobitela, stanje i uvjeti na cestama ili konzumacija alkohola i opijata.

Postupci potpore

Neka suučenici opišu učenicima s oštećenjem vida što se događalo kad su se kretali raširenih ruku (smanjenje vidnog polja). Također, neka učenici opišu i što se događalo u manipulaciji Google Kartom.

Za korištenje digitalnih alata koje učenici ne poznaju od ranije, izradite kratke pisane ili slikovne upute ili im pokažite videoupute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu istražiti utjecaj brzine na zaustavni put vozila. Neka se posluže istim slikama koje su uređivali i zamisle hipotetske situacije u kojima pješak istrčava na cestu ili prelazi preko ceste iako nema pješačkog prijelaza. Za svaku od tri slike neka izračunaju hoće li vozač stići zaustaviti vozilo od trenutka kad je opazio pješaka, uzevši u obzir prosječnu brzinu hodanja i trčanja pješaka. Slažu li se njihovi izračuni s ograničenjem brzine postavljenim u toj ulici?

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Gledam, a ne vidim

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.3.8. Primjenjuje trigonometrijske jednadžbe i nejednadžbe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

’Ko vozi?

Na početku neka učenici u alatu Mentimeter “olujom ideja” navedu koja ponašanja vozača prije i tijekom vožnje automobila, mogu dovesti do prometne nesreće. Raspravite njihove odgovore i podijelite ih u četiri grupe. Svaka grupa treba istražiti koja osjetila su ometena u određenim opisanim situacijama i s kojim posljedicama te do kojih povreda može doći ako osobe u automobilu ne koriste sigurnosni pojas.

Grupa ‘ko je pijan? treba istražiti koliko su prometnih nesreća uzrokovali pijani vozači u Hrvatskoj, a koliko u Europi, u protekloj godini, s kojim posljedicama i u kojoj životnoj dobi. Također trebaju istražiti na koje sve način alkohol utječe na organizam vozača (osjetila i reflekse).

Grupa ‘ko se još veže? treba istražiti među učenicima, nastavnicima i roditeljima koliko njih nikada ne veže sigurnosni pojas u automobilu, bez obzira gdje sjede te koliko njih nikad ne stavlja/nije stavljalo djecu u autosjedalice. Osim toga trebaju istražiti koje su se štetne posljedice i koje povrede mogle spriječiti da su osobe u automobilu bile pravilno vezane sigurnosnim pojasom.

Grupa ‘ko šalje sms? treba istražiti među učenicima s vozačkom dozvolom, nastavnicima i roditeljima koliko njih koristi mobitel u vožnji, bilo za pozive, bilo za slanje ili čitanje poruka. Neka istraže i razloge zbog kojih je korištenje mobitela zabranjeno tijekom vožnje (izuzev “hands free”), tj. kako razgovor putem mobitela, a kako slanje ili primanje poruka otežava pravovremenu reakciju na neku situaciju u prometu.

Grupa ‘ko kaže da je preglasno? treba istražiti među učenicima s vozačkom dozvolom, nastavnicima i roditeljima koliko glasnu glazbu slušaju dok voze. Neka osmisle jednostavno istraživanje kojim će izmjeriti koliko glasna glazba utječe na koncentraciju i reflekse.

Rezultate svojih istraživanja grupe mogu predstaviti u obliku infografika izrađenih koristeći alat Piktochart te ih predstaviti na satu. Nakon predstavljanja rezultata svake grupe, raspravite zaključke sa svim učenicima.

Nakon toga pokažite učenicima videozapis Bend Bonar poslao poruku mladima (do 3:30 minute) te im zatim postavite sljedeća dva pitanja koristeći Mentimeter: Da ste jedan od sudaca u prikazanoj emisiji, kojom biste ocjenom, od jedan do pet, ocijenili nastup benda Bonar? i Koje je osjećaje u vama izazvao nastup benda Bonar? Kratko raspravite s učenicima odgovore i pružite im priliku da argumentiraju svoje ocjene i objasne svoje osjećaje. Zatim neka u istim grupama osmisle jedan kreativan način (nastup, aktivnost, događaj...), kojim bi učenike i nastavnike svoje škole te roditelje upoznali s opasnostima i tragičnim posljedicama do kojih može doći ako u svojstvu vozača konzumiraju alkohol, ne vežu pojas, šalju poruke putem mobitela ili slušaju preglasnu glazbu. Njihove uratke ili videozapise događanja objavite na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

Kako je predviđen rad u grupi, svi učenici s teškoćama uz vršnjačku podršku i jasno definiranu ulogu u grupi mogu sudjelovati u aktivnosti. Učenicima s oštećenjem vida opišite video, a učenicima s oštećenjem sluha omogućite sjedenje bliže zvučniku. Za upotrebu digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici neka dogovore posjet najbližoj policijskoj postaji i organiziraju razgovor s prometnim policajcem te istraže koji su najčešći uzroci prometnih nesreća koje izazovu mladi vozači u njihovom gradu i koje su njihove posljedice. Neka intervjuom istraže što je policija poduzela u sprječavanju takvih nesreća, s kojim institucijama surađuju i s koliko uspjeha. Ako postoji zanimanje PU, osmislite zajedničku kampanju kojom ćete osvijestiti odgovornost mladih vozača za sebe i sve ostale sudionike u prometu. U kampanji možete upotrijebiti uratke ili videozapise koje su grupe izradile u školi.

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

’Ko vozi?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ BIO B.3.1. Analizira regulacijske mehanizme održavanja homeostaze na razini stanice i organizma.
  • SŠ BIO B.3.2. Analizira posljedice narušavanja homeostaze.
  • SŠ BIO D.3.2. Argumentira i preispituje različita mišljenja o etičkim pitanjima u biološkim istraživanjima i primjeni rezultata bioloških otkrića u svakodnevnome životu suvremenoga čovjeka te donosi odluke o vlastitim postupanjima povezanim s njihovom primjenom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Zašto je objekt u zrcalu bliži nego što izgleda?

Započnite raspravu pitanjem zašto na bočnim retrovizorima nekih automobila piše da je objekt u zrcalu bliže nego što se čini. U raspravi s učenicima zaključite kakvo je zrcalo u unutrašnjosti automobila, a kakvo na bočnim retrovizorima. Nakon toga zadajte učenicima da istraže prirodu slike kod konveksnog sfernog zrcala pomoću simulacije na stranici Physics Simulations: Optics Bench.

Pomoću iste simulacije neka istraže i prirodu slike konkavnog sfernog zrcala. Koristeći alat za izradu interaktivnih prezentacija Mentimeter napravite kratki upitnik kojim će učenici usporediti prirodu slike koja nastaje u konveksnim zrcalima s prirodom slika koje nastaju u konkavnim zrcalima. Zatim pogledajte video o konveksnim sfernim zrcalima i njihovoj primjeni poput Convex mirror & applications (uključite automatski prijevod na hrvatski) te raspravite sadržaj videa. Zatim neka učenici samostalno procijene točnost svojih odgovora na ranije postavljena pitanja. Raspravite njihove procjene te neka učenici sami zaključe zbog čega se za bočna zrcala na automobilima i za zrcala na raskrižjima upotrebljavaju konveksna, a ne konkavna zrcala.

Podijelite učenike u nekoliko grupa te svakoj grupi zadajte različit zadatak u kojem će računskim i grafičkim putem odrediti gdje će nastati, koje će biti veličine i kakva će biti slika koju vozač vidi u bočnom retrovizoru, ovisno o zadanoj udaljenosti i veličini vozila iza njega. Svaka grupa neka predstavi svoje rješenje koja zajednički usporedite i obrazložite. U zaključku same aktivnosti raspravom usmjerite učenike na zaključak o važnosti stjecanja navike gledanja u retrovizore kako bi povećali sigurnost upravljanja vozilom i smanjili rizike nastajanja prometnih nesreća kod prestrojavanja ili uključivanja u promet, što su česte pogreške mladih i neiskusnih vozača.

Postupci potpore

Za učenike s oštećenjem vida opišite što se događa u uvodnoj simulaciji, te kasnije na videu. Za upotrebu digitalnih alata izradite pisane ili slikovne upute.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju za završni zadatak pomognite riješenim primjerom ili formulom.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka pogledaju videozapis kao npr: What Are Blind Spots? i istraže jesu li retrovizori dovoljni da vozač vidi sve što se događa iza i oko njegovog automobila, što označava pojam „mrtvi kut“ i koja je važnost dodatne provjere „mrtvog kuta“ pogledom. O rezultatima istraživanja neka izvijeste u razredu uz Emaze prezentaciju.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Zašto je objekt u zrcalu bliži nego što izgleda?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ FIZ D.3.7. Primjenjuje zakone geometrijske optike.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Po gasu oprezno, pod gasom nikako

Mnogi učenici u završnim razredima srednje škole upisuju autoškole i prolaze prve korake u razvijanju vještine vožnje. Paralelno s tim u njihovom društvenom životu alkohol postaje sve prisutniji. Konzumacija alkohola sama po sebi može donijeti mnoge probleme, a u kombinaciji s vožnjom, može postati pogubna. Pomoću aplikacije Mentimeter među učenicima provedite istraživanje o broju učenika koji su počeli voziti auto (ili motocikl) i o konzumaciji alkohola. U upitniku postavite pitanja u kojima će procijeniti njihov osjećaj tijekom konzumacije alkohola (primjerice: Kako se osjećam: a) kad popijem 1 čašu alkoholnog pića, kad popijem 2 čaše alkoholnog pića… ponuđene opcije mogu biti: hrabro, opušteno, mučno, nisam nikad toliko popio/popila…). Zajednički proučite rezultate ankete i usporedite ih s aktualnim literaturnim podacima o konzumaciji alkohola među adolescentima u Hrvatskoj i svijetu (poput podataka na poveznici Alkohol i mladi). Pogledajte zatim zajedno video Što je alkohol i kako utječe na naše zdravlje?.

Upitajte ih znaju li zašto su neki ljudi podložniji utjecaju alkohola, o kojim čimbenicima to ovisi i može li se utjecati na brzinu otriježnjenja osobe koja je pod utjecajem alkohola? Podijelite im poveznicu na video Što se zapravo događa kada se napijemo?. Na temelju videouratka učenici neka prouče što se događa s alkoholom u organizmu, na koji se način razgrađuje i na koje organe utječe. Neka napišu jednadžbu kemijske reakcije razgradnje alkohola u organizmu (oksidacija etanola u etanal pomoću ADH, oksidacija etanala do etanoata pomoću ALDH i na kraju razgradnja etanoata do CO2 i vode). Analizirajte prikazane jednadžbe kemijskih reakcija (metabolički put) i prokomentirajte zašto su visoke koncentracije etanala toksične za naš organizam.
Nakon proučavanja kemijske pozadine utjecaja alkohola na organizam prikažite učenicima video Strategije sprječavanja štetnih posljedica alkohola kako bi osvijestili posljedice kombiniranja konzumacije alkohola s vožnjom i kako se one mogu spriječiti. Potaknite učenike da kod kuće riješe kviz i ponove što su naučili o utjecaju alkohola na zdravlje i dobrobit.

Postupci potpore

Za korištenje digitalnih alata izradite kratke pisane ili slikovne upute. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise videa (vršnjačka podrška). Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju za pisanje i razumijevanje jednadžbe pomozite perceptivnim isticanjem dijelova jednadžbe (različite boje, podebljanje).
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka prouče kako se teorijski računa količina alkohola u krvi u promilima (Blood alcohol content - BAC) i neka pomoću alata Microsoft Office 365 (Excel dokument) naprave BAC kalkulator koji će se moći koristiti za okvirni izračun količine alkohola u krvi i vrijeme koje je potrebno da se BAC smanji na nula. (Treba naglasiti da su vrijednosti koje se dobiju teorijskim izračunom samo okvirna procjena, a stvarna vrijednost ovisi o nizu čimbenika, poput, tjelesnoj masi, spolu, dobi, količini pića, periodu konzumacije pića…).

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Po gasu oprezno, pod gasom nikako

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Treći razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ KEM A.3.3. Kritički razmatra upotrebu tvari i njihov utjecaj na čovjekovo zdravlje i okoliš.
  • SŠ KEM B.3.1. Analizira brzine različitih promjena.
  • SŠ KEM B.3.3. Analizira kemijske promjene na primjerima reakcija anorganskih i organskih tvari.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike
Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Brzi i žestoki ili spori i pažljiviji?

Zamolite učenike da se prisjete podjele prometa kao jedne od ekonomskih aktivnosti tercijarnog sektora djelatnosti te im nakon kratke rasprave o podjeli prometa prikažite video Vrste prometa. Inicirajte raspravu o povećanju prijevoza tereta kod pojedinih tipova prometa na način da učenicima prikažite dijagram s poveznice Globalni prijevoz tereta. Zamolite učenike da objasne kako globalizacija utječe na razvoj pojedinog tipa prometa. Prikažite učenicima video s poveznice Špica u Ho-Ši-Minu te ih potaknite na diskusiju o sigurnosti na cesti i kako bi se osjećali u prometu da se nađu u ovakvoj prometnoj gužvi.

Kako biste potaknuli raspravu o funkciji i važnosti prometa u povezivanju svijeta danas i u prošlosti uputite učenike na interaktivni sadržaj Izumi koji su povezali svijet te dajte učenicima vremena da povežu opisane fotografije s danim godinama. Nakon što učenici točno poslože fotografije na godine, podijelite ih u parove te odredite koji par će dodatno istražiti pojedini od navedenih primjera razvoja prometala kroz povijest na način da istraže kakve je društvene promjene izazvao pojedini patent koji istražuju. Potaknite učenike da svoje rezultate upišu na unaprijed pripremljenu Lino ploču te ukratko prezentiraju ostatku razreda rezultate svojih istraživanja.

Po završetku izlaganja usmjerite ih da iznesu svoja iskustva s edukacijom i polaganjem ispita u autoškolama. Ohrabrite ih da iznesu svoje stavove o tome jesu li zadovoljni obukom, mogu li potvrditi da u autoškolama stječu prometnu kulturu, znači li vještina upravljanja vozilom i stjecanje prometne kulture, je li automobil statusni simbol i koliko su sigurni na cesti s obzirom na svoje neiskustvo u vožnji.

Podijelite s učenicima članke s poveznica Hrvati i promet i Promet i posljedice te potencirajte razgovor na temu sigurnosti u prometu i posljedica neodgovorne vožnje za ostale sudionike. Zamolite učenike da analiziraju infografiku s poveznice Smrtnost na cestama u EU. Raspravite također o posljedicama sve većeg i bržeg razvoja prometa danas za najranjivije sudionike u prometu, a to su pješaci, biciklisti i vozači romobila, mopeda i motora. Pitajte ih mogu li prepoznati rizike s kojima se susreću u prometu u ulozi pješaka i jesu li spremni za uključivanje u promet u svojstvu vozača automobila. Zaključite aktivnost na način da prikažete učenicima vremensku crtu razvoja autonomnih vozila u filmovima s poveznice Autonomna vozila na filmu te animirajte učenike da navedu koji su im automobili s fotografije poznati.

Postupci potpore

Za učenike s oštećenjem vida kroz vršnjačku podršku osigurajte opise dijagrama, videa, fotografija,infografika. Učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju tekstove koje će proučavati unaprijed pripremite i učinite ih lakim za čitanje (povećajte font, prorede, zapišite svaku rečenicu u novi red, razlomite složene rečenice na više jednostavnih. Podebljanjem istaknite bitno.) Za korištenje digitalnih alata izradite pisane ili slikovne upute.

Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Motivirajte učenike da promisle o budućnosti prometa te da u obliku mentalne mape u digitalnom alatu Coggle predlože svoju viziju razvoja prometa i prometala u budućnosti. Učenici mogu koristiti ključne riječi kao što su: električni automobili, limitiranje maksimalne brzine, autonomna vozila, hyperloop, gradski prijevoz, solarna vozila, leteći automobili, dronovi i slično.

Nastavna aktivnost za predmet Geografija

Brzi i žestoki ili spori i pažljiviji?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Četvrti razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GEO B.4.4. Učenik istražuje utjecaj prometa, interneta i svjetskih trgovinskih i financijskih tokova na povezivanje svijeta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Interaktivni sadržaj za učenike

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Research Gate. Speed and field of vision (17.1.2021.).

Petak, G. (2020). Proces osposobljavanja kandidata za vozače u funkciji sigurnosti cestovnog prometa (17.1.2021.).

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.