Napredak medicine značajno je produžio ljudski vijek. Lijekovi i medicinski postupci omogućili su nam popravljanje oštećenih dijelova tijela (npr. zamjena oštećenih srčanih zalistaka, različite proteze za noge i ruke). U nekim slučajevima popravak nije moguć, pa se mora pristupiti zamjeni organa. Najčešće od druge osobe (donor ili darivatelj). Iako je u posljednjih nekoliko godina postignut napredak u proizvodnji organa izvan ljudskog tijela (naročito 3D printanju organa) i dalje postoji velika potreba za doniranjem. Upoznajte učenike s aktualnostima u 3D printanju organa tako što ćete im pokazati video Kako isprintati ljudsko tkivo? (uključite prijevod na hrvatski jezik). Na temelju pogledanog filma učenici neka izdvoje tkiva i organe koje je danas moguće sintetizirati i one koje je nužno donirati (moguće je isprintati neke jednostavnije dijelove tijela poput meniskusa, dušnika ili krvne žile, ali umjetna proizvodnja složenijih sustava poput srca, bubrega i krvi i dalje nije moguća i jedina mogućnost za transplantaciju jest donacija druge osobe). Izradite vježbu pomoću alata LearningApps (opcija Rasporedi po grupama) u kojoj će učenici rasporediti organe i tkiva u dvije grupe: 1. mogu se sintetizirati; 2. moraju se donirati.
Nakon vježbe podijelite učenicima poveznicu poput 3D printanje u medicini i neka na temelju pročitanog članka istaknu koji se materijali koriste za 3D printanje organa.
Iako postoje pokušaji da se napravi umjetna krv, još uvijek ju je neophodno prikupljati putem doniranja. Raspravite s učenicima zašto je to tako i zbog čega je važno voditi računa o kvalitetnoj prehrani koja sadrži željezom bogate namirnice.
Zatim podijelite učenicima poveznicu na članak I krv svoju hranu treba. Nakon čitanja članka neka se učenici podijele u pet grupa i osmisle školski lunch paket koji bi uključivao zdrava jela s namirnicama navedenim u članku – ciklom, koprivom, kupinom, aronijom i ječmom (učenici mogu sami predložiti i dodatne namirnice). Uz svaki paket neka napišu nutritivnu vrijednost i koja je korist za organizam od konzumacije navedene hrane. Svakako neka istaknu koje kemijske spojeve sadrže navedene namirnice i na koji način one doprinose očuvanju krvožilnog sustava. Dodatnom literaturom poput Anemija, manjak željeza i vitamin C možete ih potaknuti da razmišljaju o kombinacijama hrane koje će omogućiti bolju apsorpciju nutrijenata (u ovom slučaju željeza). Recepte neka izrade pomoću alata Sway. Izradite Wakelet kolekciju s vježbom grupiranja i svim materijalima za istraživanje, a u nju u konačnici postavite i učeničke recepte.
S učenicima dogovorite period od jednog školskog tjedna koji ćete nazvati – Tjedan za krv. Taj tjedan neka ne kupuju hranu u školi, nego neka je pripreme kod kuće prema zajedničkim receptima. Pravilnom brigom o svojem zdravlju na najbolji način doprinijet će svojoj obitelji i zajednici u kojoj žive.
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise videa (vršnjačka podrška). Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem pažnje članke za istraživanje unaprijed pripremite i učinite ih lakim za čitanje (izdvojite ili istaknite bitno). Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu istražiti koje organe mogu donirati živi donori, a koji se doniraju nakon smrtnog slučaja. Za ostatak razreda neka prirede aktivnost pomoću alata Mentimeter u kojoj će se provjeriti znaju li učenici što se sve može donirati i na koji način. Nakon provedbe aktivnosti neka upoznaju učenike s neophodnim uvjetima za dobrovoljno davanje krvi (Tko sve može darivati krv) i neka potaknu sve osobe koje su u mogućnosti donirati krv da zajednički odu do ustanove za doniranje i daruju dio sebe.
Hrvatska je vodeća zemlja u svijetu prema broju darivatelja organa na milijun stanovnika. Vodeća je zemlja prema broju transplantacija jetre, a u samom je svjetskom vrhu po broju presađenih bubrega i općenito presađenih organa na milijun stanovnika.
Na početku aktivnosti provjerite znanje učenika o transplantaciji organa pitanjima poput: Kada je učinjena prva transplantacija u Hrvatskoj? Kada Hrvatska bilježi kontinuirani porast broja donora? U kojim gradovima u Hrvatskoj se vrše transplantacije organa? Postoji li međunarodna suradnja u darivanju organa i kako se ona ostvaruje? Kako bi im pobliže objasnili na koji način funkcionira organizacija o dodjeli organa od preminulih donora, pogledajte s učenicima video o Eurtoransplantu. Porazgovarajte s učenicima o tome kakav je organizacijski model darivanja organa u Hrvatskoj? Koji sve stručnjaci čine jedan transplantacijski tim? i sl.
Zatim učenike podijelite u grupe. Svakoj grupi zadajte da na internetu istraži informacije vezane za darivanje jednog organa (srce, jetra, bubrezi, pluća, gušterača i sl.) u Europi i svijetu te da te podatke usporede s podacima u Hrvatskoj. Pri istraživanju mogu uspoređivati različite statističke i kartografske podatke koje mogu pronaći na stranicama kao što su Eurotransplant i IRODaT ili GODT. Neka saznaju prati li broj dostupnih organa za presađivanje stvarne potrebe za presađivanjem organa? Koliko donora postoji u svakoj zemlji koju istražuju? Kolike su liste čekanja za organe u pojedinim državama i koji organi su bolesnicima najpotrebniji? Koje zemlje u svijetu prednjače po broju transplantiranih slučajeva za pojedini organ, a koje su na začelju? Zašto za pojedine zemlje nema podataka ili su stope transplantacija jako niske? Rezultate svog istraživanja učenici neka prikažu koristeći program za izradu prezentacija Emaze. Svoje radove neka predstave ostalim grupama i rasprave o tome koliko je i zašto doniranje organa važno te kakav je njihov stav o doniranju organa?
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise videa (vršnjačka podrška). Učenike s oštećenjem sluha približite izvoru zvuka ili im pripremite pisani materijal pomoću kojeg će pratiti video. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju i poremećajem pažnje članke za istraživanje unaprijed pripremite i učinite ih lakim za čitanje (izdvojite ili istaknite bitno). Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu proučiti problematiku trgovine ljudskim organima. Koje zemlje su najugroženije po tom pitanju? Na koji način se vlasti pojedinih država nose s takvim problemom? Kojim organima se najviše trguje? O svojim saznanjima učenici mogu napraviti infografiku u alatu kao što je Canva te je prezentirati ostalim učenicima u razredu.
U uvodnom dijelu sata pokažite učenicima sliku koja prikazuje embrionalni razvitak čovjeka i zamolite ih da odgovore na sljedeća tri pitanja: “U kojem se trenutku stanice počinju međusobno razlikovati?”, “Što su matične stanice?” i “Gdje se u tijelu nalaze matične stanice?”. Svoje odgovore neka napišu na Lino ploči. Zatim pogledajte videozapis dostupan na poveznici How Cells Become Specialized (do 4:53 minute; uključite hrvatski prijevod) i raspravite njihove odgovore. Zatim neka na Lino ploču postave odgovore i na sljedeća dva pitanja: “Koje etičko pitanje znanstvenici trebaju uzeti u obzir prilikom istraživanja matičnih stanica?” i “Hoće li se nakon transplantacije organa dobivenih iz vlastitih matičnih stanica bolesnika pojaviti reakcije odbacivanja i zbog čega?” Pogledajte videozapis do kraja i zatim kratko raspravite njihove odgovore. Podijelite učenike u tri grupe i svakoj dodijelite poseban zadatak. Prva grupa neka istraži uporabu matičnih stanica u liječenju različitih bolesti, druga banku krvi iz pupkovine, a treća svjedočanstva ljudi kojima su transplantirani organi. Pomoć mogu potražiti na sljedećim poveznicama na hrvatskom jeziku: Matične stanice, Banka krvi iz pupkovine, Krijesnica te Transplantacije organa: Hrvatska u svjetskom vrhu. Svaka grupa neka pomoću prezentacije izrađene koristeći primjerice Google Prezentacije predstavi rezultate svog istraživanja. U prezentaciju mogu uključiti videozapise koje su sami osmislili i snimili ili koje su pronašli na internetu. U završnoj raspravi pokažite im odgovore na pitanja s početka sata te ih upitajte na koja bi pitanja zadržali svoje prvotne odgovore, a na koja ne bi i zbog čega. Na kraju pogledajte videozapis na poveznici: Značaj transplantacije i doniranja organa - Zajedno za novi život.
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte opise videozapisa. Prilikom podjele u grupe učeniku s teškoćama dajte točno određenu ulogu u grupi, a onima sa specifičnim teškoćama u učenju ili poremećajem pažnje, prilagodite tekstove za istraživanje (istaknite bitno, povećajte font, razmake između redova, svaku rečenicu napišite u novi red, razlomite složene rečenice na više jednostavnih). Za korištenje digitalnih alata izradite jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirani učenici neka organiziraju debatu na tezu: Uporaba matičnih stanica u liječenju je potpuno sigurna i opravdana. Neka između sebe odaberu suce i moderatora debate te podijele učenike u afirmativnu i negacijsku skupinu. Unutar svake skupine neka odaberu učenike koji će se pripremiti za uloge znanstvenika koji proučavaju matične stanice, zatim liječnika i pacijenata. Također, mogu nekolicini učenika dodijeliti ulogu novinara koji će pratiti tijek debate te nakon toga napraviti vijest koju će objaviti u obliku fotodokumentiranog novinskog članka na stranicama škole. Članak mogu izraditi koristeći online alat Madmagz.
Učenici će istraživati povijest medicinskih postupaka u vezi darivanja krvi, darivanja organa i darivanja matičnih stanica.
S učenicima uvodno porazgovarajte o etičkim aspektima darivanja organa i darivanja krvi. Znaju li nekoga tko daruje krv, bi li sami bili spremni sudjelovati u akciji darivanja krvi? Spomenite im redovnu godišnju akciju darivanja krvi u školi.
Nakon razgovora podijelite učenike u tri grupe. Svaka će istražiti drugi povijesni aspekt darivanja: jedna darivanje organa, druga darivanje krvi, a treća matičnih stanica. Učenici rade mrežno pretraživanje, no ponudite im primjerene tekstove za početak istraživanja, primjerice za darivanje krvi, darivanje organa i za povijest razvoja matičnih stanica (str. 1-3). Učenici izrađuju mentalne mape i lente vremena u vezi svake od tema. U mentalnu mapu uz medicinske faktore, učenici trebaju uključiti i društvene, ekonomske, vojne i druge faktore koji su pogodovali ili otežavali razvoj medicine i darivanja krvi, organa i matičnih stanica. Naglasak treba biti na povijesti 20. st., no gdje je to za temu potrebno, učenici mogu otići i u dalju povijest. U lentu vremena učenici trebaju uključiti ključne datume koji su označavali prekretnicu u razvoju medicine u tom području i istaknuti osobe koje su napravile ključne korake. Za mentalnu mapu učenici mogu koristiti digitalni alat MindMeister, a za lentu vremena digitalni alat Sutori.
Glasnogovornik svake grupe prikazuje i komentira lentu vremena, te izlaže i objašnjava mentalnu mapu pred razredom. Povedite razgovor o tome koliko su na razvoj medicine utjecale negativne okolnosti s kojima su se ljudi susretali, a proizvod su djelovanja čovjeka, kao što su Prvi i Drugi svjetski rat? Ili Hladni rat?
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju unaprijed pripremite tekstove za istraživanje. Prilagodite ih tako da budu laki za čitanje. Povećajte font, prorede.Svaku rečenicu napišite u novi red, razlomite višesložne rečenice u nekoliko kraćih. Podebljanjem istaknite bitno (npr.godine za lentu vremena, imena osoba). Za upotrebu digitalnih alata izradite kratke i jednostavne pisane ili slikovne upute.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mrežnim pretraživanjem istražuju kakav je stav različitih religija prema transfuziji krvi, darivanju organa i rada na matičnim stanicama. Za početak istraživanja ponudite im tekst (str. 240-248). Učenici izrađuju tablicu koriteći Microsoft Word u kojoj će ispisati u jednom stupcu religije, a u poprečnim kolonama redaka kategorije: transfuzija, transplatacija organa, rad na matičnim stanicama. Ako učenici uoče promjene u stavu neke od religija neka i to uključe u tablicu. Tablicu mogu prikazati na satu ponavljanja.
Na početku učenicima prikažite videozapis Organ Donation and Transplantation: How Does it Work? koji je na engleskom jeziku, no možete uključiti automatski prijevod na hrvatski. Zatim razgovarajte s njima o gledanom videozapisu. Upitajte ih što se ne uzima u obzir pri određivanju primatelja organa te koji se faktori uzimaju u obzir? Može li svaka osoba biti darivatelj organa? Koliko ljudi može spasiti jedan darivatelj? Upitajte ih znaju li kakva je situacija s darivanjem organa u Republici Hrvatskoj? Znaju li gdje mogu pronaći takve informacije? Što je potrebno učiniti kako bi osoba postala darivatelj organa te zašto je važno da se što više ljudi odluči za darivanje organa (bilo za života, bilo nakon smrti)?
Zatim prikažite učenicima videozapis Zašto i kako efektivnog altruizma u kojemu P. Singer objašnjava važnost i značenja efektivnog altruizma. Dodatno pojasnite učenicima pojam altruizma te im recite kako je altruizam jedan od preduvjeta za solidarnost u društvu te kako istraživanja pokazuju da altruistično ponašanje pozitivno utječe na mentalno i fizičko zdravlje te na opću dobrobit pojedinca. Ono ujedno doprinosi našoj socijalnoj integraciji.
Zatim podijelite učenike u pet grupa. Uputite ih na stranice Hrvatske Donorske Mreže (recite im kako stranica više nije aktivna, ali da tamo svejedno mogu pronaći važne informacije vezano uz darivanje organa) te na stranicu Eurotansplanta. Podijelite zadatke po grupama: jedna grupa neka istraži donorsku karticu, kako ju dobiti i podatke o provedenim transplantacijama i listama čekanja za Hrvatsku, druga grupa neka istraži darivatelje organa i pitanje moždane smrti, treća grupa neka istraži etičke aspekte darivanja organa, četvrta grupa neka istraži informacije o samoj transplantaciji, a peta neka istraži ulogu javnosti u darivanju organa.
Neka svaka grupa izdvoji najvažnije informacije o području svoga proučavanja te iz tih informacija složi tekst izlaganja. Zatim recite učenicima neka zajednički kreiraju prezentaciju koristeći PowerPoint Online u kojoj će izložiti rezultate svojih istraživanja. Pripremljena izlaganja o pojedinoj temi vezanoj uz darivanje organa neka koristeći PowerPoint snime uz odgovarajuće slajdove te nakon toga neka iz prezentacije kreiraju videozapis.
Dogovorite s razrednicima da učenici koji pohađaju izvannastavnu aktivnost dođu na Sat razrednika te da ostalim učenicima prikažu videolekciju o darivanju organa koju su pripremil. Nakon odgledanog videa neka povedu raspravu s učenicima o važnosti darivanja organa.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.