Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Mrežni istraživači

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • FIZ: elektromagnetski spektar, frekvencija vala
  • HRV: dramski tekst, govor, kazalište
  • INF: informacija, WolframAlpha, istraživanje
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Što je zajedničko mikrovalnoj pećnici i sunčanim naočalama?

Nakon obrade sadržaja vezanih uz valove i svjetlost učenicima postavite pitanje: Što je zajedničko mikrovalnoj pećnici i sunčanim naočalama? Pitanje i svoje odgovore neka zapišu u bilježnice i pročitaju. Isprintajte sedam slika koje predstavljaju svako od područja elektromagnetskog spektra (npr. antena, mikrovalna pećnica, grijač električne ploče, duga, solarij, CT uređaj, znak za radiologiju) i magnetima ih pričvrstite na ploču od manjih prema većim valnim duljinama. Zajedno s učenicima svakoj slici pridružite naziv elektromagnetskih valova i zapišite ga na ploču.

Nakon toga podijelite učenike u 6 grupa i svakoj grupi dodijelite jednu vrstu valova (osim svjetlosti) o kojoj trebaju istražiti sadržaje na internetu. Uputite ih da pretraživanje odrade u dva koraka. Prvo neka pronađu simulaciju i/ili kratak video koji ilustrira zadani dio spektra, a nakon toga neka saznaju nešto o primjeni tih valova. Prilikom pretraživanja simulacija i videa, pružite im podršku prema potrebi. Sugerirajte im da prilikom upisivanja u tražilicu upišu tražene pojmove na engleskom jeziku ili im ih vi možete podijeliti poveznicom. Primjeri: Elektromagnetski spektar, Karta elektromagnetskog spektra Svjetlosni valovi, Mikrovalovi, Radiovalovi.
Prilikom odabira videa, također ih uputite da video ne bi trebao biti dulji od 5 minuta i da u slučaju korištenja videa na stranom jeziku upotrijebe mogućnost korištenja titlova i automatskog prijevoda. Primjeri: Rendgensko i Gama zračenje, Vidljiva svjetlost i UV zračenje, Mikrovalovi i Infracrveno zračenje, Radiovalovi.

Rezultate svog rada prikazat će prezentacijom u PowerPointu Online koju trebate unaprijed pripremiti i podijeliti. Pripremite naslovni slajd prezentacije, uvodni slajd o elektromagnetskom spektru i za svaku grupu predvidite po tri slajda koja će urediti grupe. Uputite ih da umetnu poveznice na simulacije i videozapise koje su pronašli, slike i podatke o primjeni.
Svakoj grupi (na trećem slajdu) pripremite pitanje po uzoru na naslovno (koristeći neki primjer iz promatranog spektra i primjer iz nekog drugog spektra) i recite im da u prezentaciju upišu odgovor. Primjeri pitanja: Što je zajedničko mobitelu i žarulji?, Što je zajedničko aparatu za varenje i radioprijemniku?, Što je zajedničko televizoru i solariju?....

Nakon što sve grupe završe s radom, prezentaciju projicirajte. Neka članovi svake grupe prezentiraju svoj dio, prikažu odabranu simulaciju ili videozapis, argumentiraju svoj odabir i upute članove ostalih grupa s primjenom valova iz njihovog dijela spektra i odgovor na postavljeno im pitanje. Po završetku prezentacije zajedno prokomentirajte rad svake grupe. Na samom kraju aktivnosti, uputite učenike da samostalno u svoje bilježnice ponovno upišu odgovor na početno pitanje.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama pripremite prilagođeni pisani sažetak obrađenog gradiva vezanog za valove I širenje svjetlosti kao elektromagnetskog vala. Učeniku s teškoćama vida uvećajte slike i opišite što je na svakoj slici. Za učenike s teškoćama učenja, intelektualnim teškoćama, poremećajem pažnje i poremećajem iz spektra autizma pripremite isprintane slike u manjoj verziji da zalijepe u bilježnicu s nazivom elektromagnetskih valova koje su prikazane na ploči. Tijekom rada u grupi učeniku s teškoćama osigurajte smještanje u grupu učenika koja im može pomoći u radu. Učeniku s teškoćama zadajte zadatak unutar grupe i dajte mu jasne upute za rad. Tijekom traženja i gledanja videozapisa učeniku s oštećenjem vida omogućite vršnjačku podršku koja će mu detaljno opisivati vizualni sadržaj. Tijekom rada provjerite razumije li učenik zadatak te treba li mu vaša podrška. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više recite neka istraže što su to elektromagnetski valovi i njihova svojstva. Zadajte im da prezentaciju uređenu na satu upotpune slajdovima o elektromagnetskim valovima.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Što je zajedničko mikrovalnoj pećnici i sunčanim naočalama?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ FIZ D.8.7. Povezuje pojavu titranja i prijenos energije valom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Pod čarobnim plaštom kazališta

Podijelite učenike u razredu na dvije veće grupe. Na podu između grupa zalijepite ravnu crtu uz pomoć pik trake. Učenicima najavite čitanje dramskog teksta, no nemojte najaviti autora i naslov teksta. Projektorom na platnu prikažite ulomak Shakespeareovog dramskog teksta iz tragedije Romeo i Julija u kojemu je Romeo ispod Julijinog balkona. Objasnite učenicima da izvježbaju zajedničko glasno čitanje rečenica jednog od likova, a potom neka grupno izvedu glasno čitanje dramskog teksta. Nakon pročitanog teksta razgovarajte s učenicima o ulomku: Kojim jezikom govore likovi? Gdje se događa radnja u ulomku? Tko su likovi? Pretpostavite u kojem se vremenu odvija radnja. Koja je tema pročitanog dramskog teksta?

Zamolite grupe da zamijene uloge u dramskom tekstu i ponovno ga glasno pročitaju. Potom s učenicima razgovarajte o godišnjem dobu u sceni, dobu dana, komičnosti ili dramatičnosti dramskog ulomka te karakterima likova Romea i Julije.
Pitajte učenike je li moguće adaptirati dramski ulomak u igrani film. Dopustite im da objasne svoje mišljenje. Navodite ih da odrede sličnosti i razlike između kazališne i filmske glume te koju bi vrstu igranog filma snimili da su redatelj filma. Zatim ponovite i zapišite na ploču vrste igranog filma, odnosno filmske žanrove.

Učenike podijelite u parove, a svakom paru dodijelite žanrovsku karticu na kojoj unaprijed odredite mjesto radnje (npr. na dvoru francuskog kralja, u disko klubu, u špilji pračovjeka, na viteškom turniru, na nepoznatom planetu u svemiru), vrijeme radnje (npr. kameno doba, feudalno doba, suvremeno doba) i vrstu/žanr (komedija, znanstvena fantastika, kriminalistički ili detektivski film, horor, triler, pustolovni film, fantazija, mjuzikl i dr.).

Uputite učenike da će jedan dio prostora učionice koji ste već prije podijelili ravnom crtom uz pomoć pik trake biti pozornica, a drugi dio bit će gledalište u kojemu će gledatelji stajati.

Nakon vježbe parovi odigraju filmsku scenu, a gledatelji pogađaju mjesto i vrijeme radnje te filmski žanr. Objasnite učenicima koji su dramski tekst čitali, a zatim i adaptirali u određeni filmski žanr, tko je autor dramskog teksta te kojoj dramskoj vrsti pripada tekst. Predstavite Shakespeareov životopis i kazalište Globe te napomenite kako i danas u njemu jedan dio gledatelja stoji, a kazalište nije sasvim pokriveno.

Na papir većeg formata nacrtajte dvije kružnice od manje prema većoj koje predstavljaju prostor gledališta u kazalištu Globe. U samo središte napišite pojam KAZALIŠTE. Pitajte učenike kada je nastalo prvo kazalište, tko su bili prvi glumci, kako se kazalište tijekom stoljeća mijenjalo izgledom, koji su najpoznatiji dramski pisci, koje su dramske vrste tijekom školovanja naučili te koje su kazališne predstave.

Najavite učenicima da će u istraživačkom radu izraditi zbirku prezentacija o kazalištu. Podijelite učenike u grupe sa sljedećim naslovima: Mala povijest kazališta, Kazališni pojmovnik, Virtualna šetnja kazalištima (kao npr. Šekspirovo kazalište, Dionizijevo kazalište, 11 svjetskih kazališta), Kazališna zanimanja i Kazališni bonton. U grupu Virtualna šetnja kazalištima odaberite učenike napredne u poznavanju engleskog jezika, a na poveznici 11 svjetskih kazališta uključite Google postavke za hrvatski jezik. Svaka grupa priprema prezentaciju u alatu Prezi o istraženim sadržajima.

Nakon rada predstavnici grupa prezentiraju uratke. Objedinite prezentacije svih grupa u alatu Padlet te podijelite sadržaje na razrednoj / školskoj mrežnoj stranici.

Postupci potpore

Učenicima sa specifičnim teškoćama učenja, intelektualnim teškoćama te jezično-govornim teškoćama ranije dajte tekst kako bi izvježbali čitanje i mogli sudjelovati u čitanju i glumljenu scena u parovima. Učeniku s oštećenjem vida detaljno opišite vizualni sadržaj koji će se prikazivati na platnu. Učenike s teškoćama podijelite u parove učenika s kojim se inače druže. Paru gdje je učenik s teškoćama scenu prilagodite tako da i učenik s teškoćama može aktivno sudjelovati. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite da glume scenu dok komunikacijski posrednik može pročitati teksti. Učenicima s oštećenjem sluha (tijekom glume drugih parova) pripremite njihov pisani tekst kako bi mogli pratiti. Ukoliko učenik s teškoćama ima većih problema s čitanjem, ima oštećenje sluha ili je neverbalan pripremite mu drugi zadatak, ne inzistirajte na izvođenju scene ako on to ne može zbog teškoća. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da tijekom rada na projektu snimaju mobilnim uređajima učenike u aktivnosti i istraživanju te montiraju kratki film o nastanku zbirke prezentacija o kazalištu u alatu Adobe Spark. Svoje uratke učenici mogu objaviti na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Pod čarobnim plaštom kazališta

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ A.8.1. Učenik govori i razgovara u skladu sa svrhom govorenja i sudjeluje u planiranoj raspravi.
  • OŠ HJ A.8.3. Učenik čita tekst, prosuđuje značenje teksta i povezuje ga s prethodnim znanjem i iskustvom.
  • OŠ HJ A.8.4. Učenik piše raspravljačke tekstove u skladu s temom i prema planu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Alpha, WolframAlpha

Povedite s učenicima razgovor o tome koje izvore, tražilice, enciklopedije i slično koriste na internetu za traženje informacija. Neka navedu neke primjere. Porazgovarajte s njima o problemima na koje nalaze pri tome. Uspijevaju li u hrpi povratnih odgovora na njihove upite dobiti konkretan odgovor?

Upoznajte učenike sa znanstvenom tražilicom WolframAlpha. Upozorite ih da upite ne mogu postavljati na hrvatskom jeziku već na engleskom. S učenicima prođite nekoliko pretraživanja. Za primjer im dajte da unesu upite kao što su: distance New York (zračnu udaljenost od naše trenutne pozicije do New Yorka), distance Osijek Vukovar, temperature 1. 1. 2020. (temperature u Zagrebu 1. 1. 2020.), temperature London, banana (nutricionističke vrijednosti), banana 100 g (nutricionističke vrijednosti u 100 g), sugar in apple, elevation Split, 2x+3, x^2+2=0, How long until I sunburn with UV 8, How many days is between 22. 6. 2007. and 23. 8. 2011., Venera vs. Mars, Potato 150 g and tomato 100 g and pork 120 g, How many… how much sugar is in 12 cherries…

Uputite učenike da u parovima, jedan u tražilici WolframAlpha, a drugi u tražilici Google postave isti upit te da si međusobno uspoređuju dobivene odgovore. Možete ponoviti nekoliko puta s različitim upitima. Pitajte učenike ima li razlike u te dvije tražilice te neka ih navedu.

Objasnite učenicima da je WolframAlpha znanstvena tražilica koja ne radi poput ostalih tražilica, kao na primjer Binga ili Googlea. Upitajte učenike na koji način dobivaju povratnu informaciju u WolframAlphi, a na koji način u klasičnim tražilicama. Objasnite im da se u WolframAlphi postavlja pitanje, matematički izraz i slično u tekstualnom polju te se dobivaju odgovori dok u drugim tražilicama dobivaju velik broj poveznica koje upućuju na odgovor.

Podijelite učenike u grupe te svakoj grupi dodijelite različit zadatak. Svaka grupa treba pomoću tražilice WolframAlpha izvršiti neko istraživanje. Primjeri zadataka: usporedba nadmorskih visina glavnih gradova Europe, usporedba temperature zadnjih 30 godina u Zagrebu 1. siječnja, zračna udaljenost Zagreba i ostalih glavnih gradova Europe, duljina autocesta u država Europe, količina šećera u 100 g voća, …

Neka dobivene podatke učenici unesu u Excel Online te istraže i odaberu grafikone pomoću koji će se prikazati podaci koje su dobili istraživanjem. Grafovi s kratkim opisom istraživanja se mogu ispisati i izložiti na panou u hodniku škole. Na panou neka naglase da su podaci dobiveni putem tražilice WolframAlpha.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama pripremite pisane/slikovne upute razrađene po koracima kako koristiti znanstvenu tražilicu WolframAlpha. Pripremite im pitanja na engleskom s prijevodom kako bi mogli samo pretraživati. Učenicima s teškoćama osigurajte rad u skupini učenika koji im mogu pružiti podršku u radu. Učeniku s teškoćama pripremite upute za rad u grupi i osigurajte im prijevod nepoznatih riječi koje ima trebaju u zadatku. Tijekom rada provjerite razumiju li učenici s teškoćama svoj zadatak i snalaze li se u njemu. Potaknite rad u paru unutar grupe posebice za učenika s oštećenjem vida. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više ponudite dva zadatka. Neka istraže mogućnosti WolframAlphe i napišu kratka uputstva te usporede brzinu dobivanja željenih rezultate u WolframAlphi u odnosu na standardno pretraživanje interneta. Rezultate rada ispisati na papir i izložiti na zidu učionice ili na panou uz radove učenika.

Nastavna aktivnost za predmet Informatika

Alpha, WolframAlpha

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ INF C.8.3 Dizajnira, razvija, objavljuje i predstavlja radove s pomoću sredstava informacijske i komunikacijske tehnologije primjenjujući suradničke aktivnosti.
  • OŠ INF C.8.2 Samostalno pronalazi informacije i programe, odabire prikladne izvore informacija te uređuje, stvara i objavljuje/dijeli digitalne sadržaje.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.