Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Traži, traži pa ćeš naći

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • HRV: radiodrama, obavijesni prikaz, mrežne stranice
  • GU: skladateljice, srednji vijek i renesansa, pretraživanje i odabir informacija
  • TZK: tjelovježbena aktivnost; vršno odbijanje, motorička znanja
  • MAT: diofantska jednadžba, primjena
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Surfanje na radiovalu

Aktivnost započnite razgovorom o slušanju radija s ciljem senzibilizacije za temu aktivnosti. Zamolite učenike da u oblak riječi na aplikaciji Mentimeter zapišu imena tri radijske emisije. Nakon što se učenici izjasne o svojim navikama (ne)slušanja radija, učenicima objavite istraživački zadatak. Na internetu će pretražiti ponudu radiodrama primjenjivih u nastavi Hrvatskoga jezika. Prije nego što učenici samostalno započnu tragati za informacijama, održite kraće interaktivno izlaganje o radiodrami kao podvrsti dramske umjetnosti koja se oslanja samo ga auditivne elemente kazališta. Učenici mogu preispitati svoje prethodno znanje o temi upisujući u zajednički Word Online dokument sve što znaju o radiodramama. Na osnovi prikupljenih informacija, učenici će uz vašu pomoć oblikovati listu procjene na osnovi koje će procjenjivati jesu li emisije koje žele uvrstiti u svoju kolekciju odgovarajućeg sadržaja i izraza. To mogu biti kriteriji: pristupačnost medijskoga servisa, potreba registracije, pripadnost emisije dramskoj vrsti, autorstvo emisije, primjerenost učenju i poučavanju, umjetnički doseg, mogućnost dijeljenja ili prerade, tko je objavio emisiju i pod kojim uvjetima i sl. Lista procjene može se izraditi u digitalnoj aplikaciji Surwey Monkey.

Učenici tijekom samostalnoga istraživačkog rada prikupljaju poveznice i organiziraju ih prema samostalno odabranom načinu prezentiranja u aplikaciji Wakelet. Uz svaku poveznicu pišu obavijesni prikaz odabrane emisije s ključnim informacijama kao što su: autori, ime radiodrame, medijski poslužitelj, kratak sadržaj, dojam i ocjena.

U zaključnom dijelu aktivnosti učenici predstavljaju svoje kolekcije trominutnim izlaganjima. Ostali učenici, tijekom slušanja izlaganja o odabranim emisijama te njihovih kratkih isječaka, procjenjuju uspješnost pretrage te predstavljanje kolekcije prema unaprijed oblikovanoj listi procjene kojom su se služili pri prikupljanju izvora..

Na kraju se sastavlja razredna ljestvica najučestalije spominjanih emisija, autora i djela primjerenih nastavi Hrvatskoga jezika te se na osnovi te ljestvice odabire radiodrama koju će svi učenici slušati te interpretirati na zajedničkoj radionici uživo.

Postupci potpore

Za učenike oštećenjem sluha/gluhe učenike zadatak prilagodite njihovim mogućnostima. Oni mogu istražiti na internetskim stranicama povijest radiodrama, najbolje radiodrame te to prikazati i prezentirati drugim učenicima powerpoint prezentacijom. Tijekom prezentacije ostalih učeničkih radova učenicima s oštećenjem sluha komunikacijski posrednik učeniku znakuje izlaganje. Učenicima s teškoćama vida omogućite rad u paru s učenikom koji će im pomoći kod popunjavanja tablice, opisivanjem vizualnog sadržaja. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnim alatima ukoliko ih prvi put koriste. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele mogu urediti zajedničku kolekciju svih prikupljenih poveznica te ih urediti prema kriterijima: domaći autori, strani autori, kanonska djela, popularna djela, djela za djecu, djela za odrasle i sl. da bi lakše omogućili pretraživanje zainteresiranim učenicima te ju objaviti na mrežnim stranicama školske knjižnice.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

Surfanje na radiovalu

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Drugi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ HJ A.2.1. Učenik govori izlagačke tekstove u skladu sa svrhom i željenim učinkom na primatelja.
  • SŠ HJ A.2.2. Učenik sluša u skladu s određenom svrhom izlagačke tekstove različitih funkcionalnih stilova i oblika.
  • SŠ HJ A.2.4. Učenik piše izlagačke tekstove u kojima ostvaruje obilježja funkcionalnih stilova u skladu sa svrhom teksta i željenim učinkom na primatelja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Tragom prvih skladateljica

Za sljedeći nastavni sat najavite izradu tematskoga plakata. Kako biste učenicima približili temu aktivnosti i potaknuli ih na pretraživanje materijala i pripremu kod kuće, postavite im sljedeća pitanja: U kojim su glazbeničkim zanimanjima žene najzastupljenije u današnje vrijeme kao izvođačice, dirigentice, skladateljice itd.? Koliko suvremenih skladateljica poznaju? Tko su bile poznate skladateljice u ranijim razdobljima glazbene povijesti? Svoja razmišljanja neka izlože u alatu Padlet. Prokomentirajte odgovore te moguće razloge vjerojatnog slabog poznavanja opusa skladateljica kroz povijest. Zatim podijelite učenike u 4 grupe s približno jednakim brojem članova. Svakoj grupi dodijelite jednu skladateljicu iz glazbeno-stilskih razdoblja srednjega vijeka i renesanse. Prva grupa istraživat će životopis i stvaralaštvo grčke redovnice Kasije, druga njemačke redovnice Hildegard von Bingen, treća trubadurice Beatriz de Dia, a četvrta talijanske renesansne skladateljice Maddalene Casulane. Pretraživanjem neka utvrde iz kojih društvenih slojeva potječu skladateljice, kakva je bila njihova glazbena naobrazba, kakvu su glazbu skladale, za koju namjenu, o kojim su temama govorili tekstovi u njihovim skladbama i sl.

Potaknite učenike da prilikom prikupljanja i pretraživanja informacija koriste različite načine za pronalaženje informacija. U zajedničkom razgovoru istaknite pretraživanje po ključnim riječima, primjerice skladateljice srednje vijeka, osobna imena skladateljica (istaknite da ponekad imena mogu imati različite inačice, primjerice Kasija i Kassia), pretraživanje sinonima i sl. Nadalje, istaknite da pri pretraživanju treba obratiti pozornost i na odabir relevantnih izvora informacija. Upitajte učenike koje izvore oni smatraju relevantnima te ih prema potrebi dodatno uputite na uporabu stručnih časopisa, portala (primjerice Hrčak, Hrvatski povijesni portal i sl.), također i uporabu tiskanih izvora informacija. Prokomentirajte i na koji način mogu analizirati i vrednovati podatke o stranici primjerice pretragom podatka o autoru članka, o organizaciji koja je odgovorna za stranicu, provjerom je li stranica recenzirana, ima li bibliografiju (u kojoj mogu potražiti i daljnje smjernice za pretraživanje) i slično. Upozorite učenike i na pravilno citiranje i navođenje izvora te na autorska prava osoba koje su sadržaj podijelile na mrežnim stranicama ili u tiskanim udžbenicima, časopisima i sl.

Na sljedećem nastavnom satu zadajte učenicima podijeljenima u grupe prema dogovoru na prijašnjem nastavnom satu da izrade plakat u alatu Canva. Pritom omogućite dijeljenje sadržaja i zajedničku izradu svim učenicima unutar grupe. Sa svakom učeničkom grupom prokomentirajte i proanalizirajte sadržaje koje su pripremili, metode koje su koristili pri pretraživanju, relevantnost izvora, pravilno citiranje i navođenje izvora, samostalno oblikovanje sadržaja na plakatu, raspravite eventualne nedoumice te ispravite nepravilnosti. Neposredno prije same izrade plakata uputite ih da na YouTubeu potraže i odgovarajuće glazbene primjere kojima će potkrijepiti tekstualni sadržaj te obavezno objasne svoj odabir, pritom neka primijene naučeno o metodologiji pretraživanja i prikupljanja informacija te o zaštiti autorskih i srodnih prava. Potaknite učenike da slobodno proširi sadržaje samostalno oblikovanim pitanjima i tezama relevantnima za temu.

Po završetku izrade postera, jedan učenik iz svake grupe neka u zadanom vremenu predstavi tematski poster. Istaknite poveznice unutar teme.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama omogućite smještanje u grupu učenika s kojima imaju dobre odnose i koji će im pružiti podršku u radu. Važno je da učenik s teškoćama aktivno i ravnopravno sudjeluje u zadatku i pridonosi radu grupe. Učeniku s teškoćama odredite zadatak unutar grupe koji može uspješno odraditi u skladu sa svojim mogućnostima. Učeniku s oštećenjem vida omogućite rad u paru unutar grupe. Vršnjačka podrška potrebna im je za opisivanje vizualnih sadržaja tijekom izrade plakata i pretraživanja internetskih stranica. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više zadajte da zaključke o skladateljicama postave u kontekst glazbeno-stilskoga razdoblja kojem pripadaju te usporede obilježja njihova stvaralaštva s obilježjima stvaralaštva ostalih skladatelja iz dotičnoga razdoblja, a sve potkrijepe usporednom analizom glazbenim primjera. Pritom neka primijene naučeno o metodologiji pretraživanja i prikupljanja informacija. Rezultate promišljanja, glazbene usporedne analize i daljnjeg pretraživanja neka prikažu novim plakatom u alatu Padlet te podijele s ostatkom razreda na sljedećem nastavnom satu.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena umjetnost

Tragom prvih skladateljica

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ GU A.1-4.1. Učenik poznaje određeni broj skladbi.
  • SŠ GU A.1-4.2. Učenik slušno prepoznaje i analizira glazbeno-izražajne sastavnice i oblikovne strukture u istaknutim skladbama klasične, tradicijske i popularne glazbe.
  • SŠ GU C.1-4.3. Učenik opisuje povijesni razvoj glazbene umjetnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Skriveni talent

Tjelesna aktivnost treba postati za svakog učenika važan dio kulture življenja. Kako bi na najbolji mogući način omogućili da učenici tijekom školovanja usvoje i zavole tjelovježbene aktivnosti koje mogu provoditi i nakon školovanja, na početku nastavne godine provodimo procjenu njihovih motoričkih znanja iz pojedinih aktivnosti (rukomet, košarka, odbojka...). Koristeći anketni upitnik u digitalnom alatu Mentimeter (Open Ended) upitajte učenike npr. Kojim su se sve tjelovježbenim aktivnostima bavili u osnovnoj školi? Koje sve aktivnosti žele provoditi u srednjoj školi (orijentacijsko kretanje, aerobika...)? Smatraju li da pojedina motorička znanja trebaju poboljšati?

Na nastavnom satu na osnovu dobivenih rezultata ankete provedite procjenu motoričkog znanja sporta/aktivnosti koji najveći broj učenika želi provoditi u srednjoj školi (npr. odbojka - vršno odbijanje). Upitajte učenike jesu li zadovoljni svojim znanjem iz navedenog elementa te na koji bi ga način mogli poboljšati. Pronađite odgovarajući videouradak. Primjerice za odbojku uz pomoć videouratka Metodika odbojkaškog odigravanja lopte vršno (prstima), (19:31 min) pokažite kako se navedeni element tehnički pravilno izvodi te ih uputite na pojedinačne greške koje su radili pri procjeni/izvođenju.

Samostalnim pretraživanjem internetskih stranica i upotrebljavajući različite izvore informacija učenici istražuju kojim vježbama bi mogli poboljšati izvedbu odabranog elementa - vršno odbijanje. Sve istraženo učenici upisuju u zajedničku OneNote bilježnicu. Učenike podijelite u nekoliko skupina, svaka od njih na osnovu prikupljenih informacija i odabranih vježbi u digitalnom alatu Canva izrađuje plakat te ga prezentira ostatku razreda. Nakon prezentacije učenici provode odabrane vježbe za poboljšanje elemenata tehnike vršnog odbijanja.

Postupci potpore

Za učenike s motoričkim teškoćama i oštećenjem vida upitnik prilagodite ovisno o njegovim tjelesnim sposobnostima i aktivnostima koje su do sad radili. Procjenu vršite u aktivnosti koje obzirom na teškoće mogu odraditi. Tijekom gledanja videozapisa učenika s oštećenjem vida stavite sjediti ispred izvora te mu omogućite vršnjačku podršku suučenika koji će mu detaljno opisivati vizualni sadržaj videa. Tijekom rada u skupini osigurajte aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika s teškoćama tako da točno odredite njegovu ulogu i zadatak u skladu s mogućnostima.Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike uputite da istraže zastupljenost vršnog odbijanja u odbojkaškoj utakmici u odnosu na donje podlaktično odbijanje. Rezultate svog istraživanja neka prezentiraju razredu putem videouratka izrađenog u AdobeSparku.

Nastavna aktivnost za predmet Tjelesna i zdravstvena kultura

Skriveni talent

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ TZK G.A.1.1. Učenik napredno usavršava teorijska i motorička znanja.
  • SŠ TZK G.A.1.2. Učenik primjenjuje osnove tehnike i taktike raznih sportova.
  • SŠ TZK G.D.1.1. Učenik primjenjuje higijenske, zdravstvene i ekološke navike u motoričkim aktivnostima.
  • SŠ TZK G.D.1.2. Učenik primjenjuje motoričke aktivnosti u slobodno vrijeme.
  • SŠ TZK G.D.1.3. Učenik prosuđuje kao primjerenost zaključka i podupire pozitivan stav prema tjelesnom vježbanju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Tko se nije skrio...Diofant je bio!

Najavite učenicima kako će na sljedećem satu naučiti kako se rješavaju Diofantske jednadžbe, ali i da trebate njihovu pomoć u kreiranju motivacijskog primjera za uvođenje ove teme.

Podijelite učenike u grupe po 4 učenika te im pojasnite njihov zadatak. Učenici trebaju pronaći i izložiti povijesne crtice o Diofantu i diofantskim jednadžbama, njihovu primjenu u ostalim prirodnim znanostima te primjere njihovog korištenja u stvarnom životu. Napomenite im kako njihov zadatak nije istražiti kako se te jednadžbe rješavaju. Svoj rad neka izrade u obliku infografike u Canvi koju će podijeliti s ostalim učenicima u Teamsu, a najreprezentativnije primjere možete isprintati i izložiti u učionici.

Kao pripremu za istraživanje porazgovarajte s učenicima o tome koliko su vješti u pretraživanju, što znači pronaći kvalitetan izvor informacija, na što moramo pripaziti kad pretražujemo informacije na internetu, mogu li informacije pronaći negdje drugdje, a ne samo na internetu.

Kao pomoć u izvršavanju njihovog zadatka, zajednički osmislite tvrdnje za check listu pomoću koje će učenici vrednovati pronađene izvore informacija te odrediti koje od tih informacija mogu iskoristiti u svom uratku. Svaka grupa oblikuje tablicu, odnosno check listu na svom radnom listu u zajedničkoj datoteci u Excelu Online. U istu tablicu će za svaki izvor napisati i kratki opis te datum pristupa toj stranici kako bi u nekoj drugoj prilici mogli odabrati onaj izvor koji im je najrelevantniji.

Prvo učenici neka sami predlože koji su to uvjeti koje tražena informacija treba zadovoljiti, navedite ih da posebno razmisle o autorima, bibliografskim podatcima o autorima, datumu objavljivanja, stručnoj recenziji i sl. Osim toga uputite ih da bez obzira o kvaliteti ili relevantnosti informacija ne koriste one koji npr. sadrže matematičke pojmove i rječnik koji je njima trenutno prezahtjevan jer ako neki podatak ne razumiju onda ga ne mogu ni koristiti kako bi drugima prenijeli neku informaciju.

Osim izrađene infografike koju će učenici podijeliti, u Teamsu dijele i svoje tablice kako bi prikupljeni izvori mogli poslužiti pri daljnjem proučavanju Diofantskih jednadžbi, ali i kao riznica kvalitetnih mrežnih stranica za potrebe nastave matematike.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama možete predložiti da doma istraže nešto o Diofantu i jednadžbama kako bi bili što spremniji za aktivnost. Učenike s teškoćama podijelite u grupe učenika u kojima se osjećaju ugodno i koji im mogu pružiti podršku u radu. Jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama u grupi. Važno je da aktivno sudjeluje u radu, a ne da je pasivni promatrač. Učeniku s oštećenjem vida omogućite rad u paru unutar grupe koji će mu pomoći u opisivanju vizualnog doživljaja i radu u digitalnim alatima i tablicama. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici izrađuju animirani video u Powtoonu kojim će prikazati njima najzanimljivije informacije o Diofantskim jednadžbama. Izrađeni video objavljuju na mrežnim stranicama škole.

Nastavna aktivnost za predmet Matematika

Tko se nije skrio...Diofant je bio!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Prvi razred srednje škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • SŠ MAT B.1.4 Primjenjuje diofantske jednadžbe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.