Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Danas u Louvre, a sutra …

Međupredmetna tema
Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • GK: glazbala, muzej, virtualna izložba
  • BIO: muzej, muzejski primjerak, učenje
  • KEM: agregatna stanja tvari, simulacije u nastavi
  • FIZ: svjetlost, odbijanje svjetlosti, lom svjetlosti
  • ENG: credible resources, trustworthy resources, objectiveness
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

U mrežu uskoči, glazbala uoči

Nakon što ste učenicima predstavili sve ili većinu glazbala obuhvaćenih ishodima predložite im malo istraživanje koje mogu provesti podijeljeni u grupe ili u parove. U uvodnom dijelu predlaganja istraživanja posjetite jedan od virtualnih muzeja glazbe (glazbala), npr. MIMO musical instrument museums online, MIM Musical Instrument Museum, The National Music Museum, Kunsthistorisches Museum Wien, Muzej tambure. Prilikom predstavljanja muzeja koristite postupak i slijed aktivnosti koji želite da i vaši učenici koriste prilikom njihovog izlaganja.
Prilikom upisivanja ključnih riječi u internet tražilicu preporučite učenicima ključne riječi kao što su: musical instrument museum, virtual music museum, online exhibitions musical instruments. Korištenjem engleskih ili npr. njemačkih, španjolskih ili francuskih riječi prilikom pretraživanja veća je mogućnost pronalaženja traženih pojmova. Isto tako, u naprednom pretraživanju u tražilici možemo točno odrediti pojedinu državu što možete iskoristiti prilikom podjele zadataka u grupama.
Nakon što ste predstavili odabrani muzej i načine pretraživanja u tražilici učenike podijelite u grupe ili parove. Svakoj grupi dodijelite zadatak pronalaženja jednog virtualnog muzeja glazbala kojeg trebaju proučiti i predstaviti ostatku razreda. Mogu pronaći opis muzeja i što sve muzej sadrži pa sve do posebnih i neobičnih glazbala te preslušavanja video ili audio snimki. Jednu grupu usmjerite na traženje muzeja glazbe u vašoj blizini ili na području Hrvatske.
Kako bi učenici ove i slične sadržaje imali stalno dostupne, možete otvoriti korisnički račun na svoje ime na Pinterest platformi. Učenici će vam proslijediti poveznice svojih muzeja koje ćete postaviti na Pinterestu.
Nakon što učenici predstave virtualne muzeje koje su pronašli potaknite ih na razmišljanje o tome ima li u njihovoj blizini ili u Hrvatskoj uopće dovoljan broj muzeja u kojima se mogu pregledavati glazbala te imaju li oni prijedlog na koji bi se način moglo potaknuti osnivanje takvog muzeja.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama posebice učenicima s intelektualnim teškoćama, poremećajima iz spektra autizma i specifičnim teškoćama učenja pripremite isprintane fotografije i nazive svih naučenih glazbala. Tijekom predstavljanja muzeja učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku koja će mu opisivati vizualni sadržaj. Učenicima s intelektualnim teškoćama i specifičnim teškoćama učenja pripremite isprintani popis i prijevod riječi koje će upisivati i tražilicu u koju će upisivati. Učenika s teškoćama smjestite u grupi učenika u kojoj će aktivno i ravnopravno sudjelovati. Jasno definirajte njihov zadatak i ulogu u grupu. Dajte im jasne upute za izvršavanja zadatka u grupi. Pratite njihov rad i provjeravajte razumiju li zadatak. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji budu imali ideje za osnivanje školskog ili grupnog virtualnog muzeja možete predložiti postavljanje vlastite virtualne izložbe. Kao temu izložbe mogu odabrati tradicijska glazbala njihovog kraja, glazbala iz kućne radinosti koja su izradili učenici ili glazbala mjesnog orkestra. Svaku fotografiju trebaju opisati s nekoliko rečenica o podrijetlu, upotrebi i posebnosti glazbala koje se predstavlja. Za izradu takve izložbe mogu se poslužiti mrežnom stranicom Artsteps.

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

U mrežu uskoči, glazbala uoči

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK A.7.2. Učenik razlikuje udaraljke s određenom i neodređenom visinom tona, skupinu glazbala i orkestre te opaža izvedbenu ulogu glazbala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Iz klupe u muzej

Na početku aktivnosti podijelite učenike u grupe i svakoj grupi nasumično dodijelite poveznicu na virtualnu postavu prirodoslovnih muzeja. Prijedlozi su Hrvatski prirodoslovni muzej, Prirodoslovni muzej u Beču i Prirodoslovni muzej u Londonu, a možete pronaći i mnoštvo drugih muzeja koji imaju organizirane virtualne izložbe. Napominjem da je važno unaprijed pripremiti poveznice kako se ne bi dogodilo da neka od izložbi nije dostupna danima kojima je potrebna u nastavi.

Učenicima zadajte da tijekom pretraživanja virtualnih izložbi bilježe što su vidjeli i da usput u zajedničkoj prezentaciji prikažu svoje virtualno razgledavanje. Za predložak prezentacije možete koristiti Google Prezentacije, a učenike uputite da u pet dostupnih slajdova po grupi prikažu poveznicu na virtualnu izložbu, naziv muzeja i najdojmljivije izložbene primjerke. Na slajdove mogu umetnuti i zvučne zapise u kojima će iz perspektive turističkog vodiča predstaviti muzej. Zvučne zapise mogu snimiti online snimačem zvuka. Lokacije svih muzeja mogu označiti na zajedničkom slajdu koristeći interaktivnu kartu NatGeo Mapmaker Interactive. Naglasite im da, ukoliko žele prikazati dostupne fotografije, obavezno navedu i izvor odakle je svaka od fotografija preuzeta.
Nakon što su sve grupa završile s izradom svog dijela prezentacije, pozovite ih da predstave što su novo vidjeli i u kojem su muzeju virtualno bili. Na koja su biološka važna otkrića nailazili tijekom virtualne šetnje muzejima? Raspravite o važnosti tih otkrića za današnji život.

Prezentaciju možete objaviti i na mrežnoj stranici škole uz kratki članak o prednostima koje pruža virtualno razgledavanje muzeja diljem Europe, ali i svijeta.

Postupci potpore

Za ovu aktivnost potrebno je učenike s teškoćama unaprijed upoznati sa sadržajem odabrane poveznice, učeniku pokažite način uporabe poveznice i provjerite kako se učenik snalazi u virtualnom muzeju. Učeniku s teškoćama osigurajte rad u skupini učenika koji im mogu pružiti potrebnu podršku u radu. Jasno definirajte njegov zadatak u skupini sukladno njegovim mogućnostima. Učeniku s ADHD-om objasnite pravila ponašanja u grupi te ga usmjeravajte na izvršenje zadataka unutar grupe. Ukoliko je potrebno omogućite mu pauze u radu. Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste digitalni alati te provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu. Ukoliko asistivna tehnologija učenika s oštećenjem vida ne podržava predviđene alate, omogućite rad u paru unutar skupine. Vršnjak, s kojim je učenik u paru, opisuje što vidi, a zatim radi prema uputi učenika oštećenog vida. Vršnjačku podršku, prema potrebi, osigurajte i učenicima s intelektualnim teškoćama i učenicima s oštećenjem sluha. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu promotriti i Microseum na poveznici. Neka istraže na poveznici dostupne informacije i usporede ih s izložbama u prirodoslovnim muzejima koje su posjetili tijekom zajedničkog dijela aktivnosti. Mogu sve podatke objediniti u prikaz viđenih živih bića po domenama, a prijedlog je i da izrade infografiku u alatu Picktochart i predstave je ostatku razreda. Po čemu se Microseum razlikuje od svjetskih prirodoslovnih muzeja? Koja je domena imala najviše predstavnika na izložbama? Zašto su rezultati baš takvi?

Nastavna aktivnost za predmet Biologija

Iz klupe u muzej

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ BIO D.7.2. Objašnjava važnost i utjecaj bioloških otkrića na svakodnevni život.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Kako nevidljivo učiniti vidljivim

Koristeći Teams, podijelite s učenicima logo PhET Interactive Simulations projekta. Uputite ih na pretraživanje po slikama tražilice Google tako da preuzeti logo učitaju sa svog računala u tražilicu. Neka istraže projekt i mrežne stranice na kojima se logo pojavljuje. Zadajte im da napišu kratki izvještaj o projektu. Tko ga je osmislio, kome su namijenjene simulacije, kako učenicima simulacije olakšavaju učenje, gdje se sve koriste simulacije i slična pitanja. Povedite raspravu s učenicima nakon izvještaja.

Podijelite učenike u timove i svakom članu tima zadajte zadatak. Broj učenika unutar tima ovisi o broju učenika u razredu. Detaljnije upute kako će izvesti pokus, potreban pribor i kemikalije kao i očekivanja učenika napišite u dokumentu kojeg ćete također s učenicima podijeliti u virtualnoj učionici u Teamsu. Svi timovi rade isti pokus – Taljenje leda. Nakon što slože aparaturu zagrijavaju led, svakih 20 sekundi bilježe temperaturu, 5 mjerenja do pojave vrenja.

Nakon što slože aparaturu, zagrijavaju led, svakih 20 sekundi bilježe temperaturu, 5 mjerenja do pojave vrenja. Rezultate bilježe u unaprijed pripremljenu zajedničku tablicu u Excelu Online u kojoj ste definirali stupce za vrijeme, temperaturu i oznaku tima kako bi se kasnije podaci mogli uspoređivati i analizirati na razini tima. Učenici pravilno označavaju osi, izrađuju dijagram ovisnosti temperature sustava o vremenu zagrijavanja te opažaju.

Rezultate bilježe u zajedničkoj tablici u Excelu Online, pravilno označavaju osi, izrađuju dijagram ovisnosti temperature sustava o vremenu zagrijavanja, opažaju. Potaknite ih i naglasite da apstraktne pojave i promjene na čestičnoj razini konkretiziraju i vizualiziraju uz pomoć PhET simulacije Agregatna stanja tvari ili Agregatna stanja. Učenici u simulaciji mijenjaju temperature u posudi i opažaju gibanja čestica. Spoznaje povezuju s rezultatima pokusa. Objašnjenje i tumačenje pojava i rezultata mjerenja učenici oblikuju suradnički unutar tima. Svaki tim piše izvještaj prema jasno definiranim uputama, a u kojem će alatu izvještaj prezentirati razredu odlučuju prema vlastitom izboru (Spiral, Canva, BookCreator …) .
Vrednovanje naučenog možete provesti pomoću kviza u alatu Forms.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama, posebice učenicima s intelektualnim teškoćama ispišite važne informacije o projektu koje je moguće naći na mrežnim stranicama kako bi mogli odgovoriti na sva postavljena pitanja. Učenike s teškoćama podijelite u timove učenika gdje će imati osiguranu vršnjačku podršku tijekom rada. Učenicima s ADHD-om jasno objasnite njihovu ulogu u timu te pravila ponašanja u grupnog radu. Umsjeravajte ih i potičite na izvršenje zadataka. Učenicima s teškoćama zadajte zadatak koji ovisno o svojim mogućnostima mogu odraditi. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte rad u paru unutar grupe koji će im pružiti podršku u opisivanju vizualnih sadržaja i kod izrade pokusa. Učenicima s oštećenjem sluha omogućite pisani materijal i vršnjačku podršku, rad u paru ukoliko je potrebno. Učenicima s teškoćama demonstrirajte rad u digitalnim alatima, pripremite im pisane/slikovne upute razrađene po koracima. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji žele znati više potaknite da na mrežnim stranicama istraže postoje li neki drugi slični obrazovni resursi koji se globalno koriste. O istraženom neka napišu izvještaj i objave ga na školskim mrežnim stranicama.

Nastavna aktivnost za predmet Kemija

Kako nevidljivo učiniti vidljivim

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ KEM B.7.1. Analizira fizikalne i kemijske promjene.
  • OŠ KEM C.7.2. Povezuje promjene energije unutar promatranoga sustava s makroskopskim promjenama.
  • OŠ KEM D.7.1. Povezuje rezultate i zaključke istraživanja s konceptualnim spoznajama.
  • OŠ KEM D.7.3. Uočava zakonitosti uopćavanjem podataka prikazanih tekstom, crtežom modelima, tablicama grafovima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Varka, iluzija ili fizika?

Pripremite mapu sa slikama različitih optičkih pojava u atmosferi (duga, polarna svjetlost, fatamorgana, zrake zalaska sunca, plavetnilo neba…) koje preuzmite s interneta. Prilikom spremanja, slike imenujte tako da se iz naziva ne može iščitati o kojoj se pojavi radi.
Učenike podijelite u broj grupa jednak broju slika koje ste pripremili i poveznicom im podijelite pripremljenu datoteku. U kolaborativnom alatu Padlet kreirajte digitalni zid (Shelf) s brojem stupaca jednakim broju grupa i također ga podijelite s učenicima.
Svakoj grupi dodijelite pojedinu sliku i pojasnite im zadatak. Korištenjem mogućnosti pretraživača Pretraživanje po slikama učenici otkrivaju koja je optička pojava prikazana na zadanoj slici i mrežno mjesto s kojeg je slika preuzeta. Obratite im pozornost da prilikom pretraživanja provjere nalazi li se zadana slika na više mjesta. Ako pronađu kopije slike, neka provjere jesu li poštivana autorska prava na stranicama na kojima se slika pojavljuje.
Svaka grupa, nakon otkrivanja naziva zadane pojave, pretraživanjem mrežnih sadržaja pronalazi objašnjenje te pojave. Uputite ih da prilikom pretraživanja osim mrežnih stranica sa slikama koriste i druge izvore (npr. online izdanje Hrvatske enciklopedije ili obrazovne sadržaje objavljene na Edutoriju). Na digitalnom zidu svaka grupa unutar jednog stupca objavljuje sliku prema kojoj je vršila pretraživanje, naziv, objašnjenje pojave i poveznice na mrežna mjesta korištena u radu.

Po završetku grupnog rada, projicirajte digitalni zid, a predstavnik svake grupe objašnjava istraženu pojavu. Nakon izlaganja svih grupa, učenici komentiraju objave i prezentacije predstavnika ostalih grupa. Zajedničkom raspravom odredite koja je grupa najuspješnije odradila zadatak.
Naglasite učenicima kako prilikom pretraživanja (i slikovnih i tekstualnih) sadržaja na internetu trebaju obratiti pozornost na vjerodostojnost stranica koje koriste, a prilikom korištenja tih materijala moraju navesti poveznice na te stranice.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama isprintajte slike tako da ih mogu zalijepiti u bilježnicu s njihovim nazivom. To će im biti podsjetnik i pomoć kod rada u grupi. Učenike s teškoćama podijelite u grupe učenika gdje će imati osiguranu vršnjačku podršku tijekom rada. Učenicima s teškoćama zadajte zadatak koji ovisno o svojim mogućnostima može odraditi. Za učenike s oštećenjem vida osigurajte rad u paru unutar grupe koji će mu pružiti podršku u opisivanju fotografija i ostalih vizualnih sadržaja tijekom rada. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima predložite da pretraživanjem sadržaja na internetu pronađu i ostale optičke pojave (koje niste odradili na satu) i izrade digitalni plakat pomoću alata za grafički dizajn Canva u kojem će slikom i kratkim objašnjenjem prikazati pojave koje su pronašli. Svoj rad neka prezentiraju ostalim učenicima u razredu na nekom od narednih sati.

Nastavna aktivnost za predmet Fizika

Varka, iluzija ili fizika?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ FIZ D.8.9. Analizira lom i odbijanje svjetlosti na granici dvaju optičkih sredstava.
  • OŠ FIZ D.8.10. Istražuje fizičke pojave.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Check this trip!

Povedite razgovor s učenicima o izvorima koje najčešće koriste kako bi pronašli informaciju koju trebaju na internetu. Isto tako, uputite ih da argumentiraju kakvi bi izvori trebali biti (pouzdani, vjerodostojni…) Upitajte ih na koji način mogu prepoznati nevjerodostojne izvore. Nakon kraće rasprave uputite ih na gledanje videa o provjeravanju vjerodostojnosti izvora na internetu How to Evaluate Sources for Reliability. Prije gledanja videa provjerite razumijevanje ključnih pojmova (credible, trustworthy, resources, objectiveness…).

Upitajte učenike mogu li imenovati neko odredište zemalja engleskog govornog područja na kojem bi htjeli provesti svoje sljedeće praznike. U ovom dijelu aktivnosti, učenici će izraditi vodič svojeg ljetovanja u inozemstvu koristeći različite online izvore i provjeravajući informacije. U početku uputite ih da trebaju pronaći informaciju o letovima svoje destinacije te sve informacije o odredištu (temperatura, sadržaji, hotel, lokalni prijevoz). Kako bi imali sustavno vođene bilješke, navedite ih da svoje izvore za svaki pojedini dio organizacije putovanja navedu u tablici koju će stvoriti u zajedničkoj OneNote razrednoj bilježnici. Tablica treba sadržavati izvor, opis sadržaja i ocjenu vjerodostojnosti. Ocjena vjerodostojnosti temelji se na zajednički izrađenoj rubrici za vrednovanje koju osmislite zajedno s učenicima. Kriteriji mogu biti cijena, pristupačnost sadržaja, klima, kvaliteta smještaja, kvaliteta usluge, vrste događaja, blizina plaže i slično. Bilježnica treba biti javno podijeljena kako bi svi učenici i učitelji mogli koristiti stvoren popis vjerodostojnih izvora. Po završetku uputite učenike da izlože svoj rad i izvore ostalim učenicima.

Uputite učenike da koristeći alat za izradu mrežne stranice Wix izrade blog s vodičem za svoje ljetovanje vodeći se podacima koje su dobili u videu i pretražujući izvore za svoj vodič ljetovanja. Poveznice na svoje blogove mogu objaviti u zajedničkoj OneNote bilježnici kako bi svima bile dostupne. Fotografije koje pronađu i žele uključiti u blog moraju biti podijeljenje u skladu s poštivanjem autorskih prava. Učenici po završetku izrade bloga komentiraju jedni drugima blogove ističući pozitivne i manje pozitivne dijelove njihova rada.

Postupci potpore

Učenike s teškoćama potpitanjima potaknite na sudjelovanje u uvodnoj aktivnosti. Za izradu vodiča učenicima s teškoćama pripremite pisane/slikovne upute i popis stranica na kojima će pronaći letove, hotele itd. Pripremite im vokabular nepoznatih riječi koje će im trebati kod pretraživanja i rada na vodiču. Učenicima s oštećenjem vida i intelektualnim teškoćama omogućite vršnjačku podršku kroz rad paru. Vršnjak s kojim je učenik u paru čita i opisuje što vidi, a zatim radi prema uputi učenika oštećenog vida. Zajedno mogu napraviti dva vodiča, omogućite im produženo vrijeme rada. Ukoliko učenik s teškoćama, posebice učenik s većim govorno-jezičnim teškoćama ne želi prezentirati svoj rad, ne inzistirajte na tome. Njegov rad možete vi ili učenik iz razreda prezentirati. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Pripremite učenicima dvadesetak poveznica na izvore različite kvalitete sadržaja i pouzdanosti tematski povezane s putovanjima. Uputite učenike da će napraviti stranicu s osobnim mišljenjem o pojedinim poveznicama, ovisno o razini pouzdanosti i vjerodostojnosti. Stranicu mogu izraditi u alatu Wix.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Check this trip!

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ EJ A.8.4. Učenik sudjeluje u dužemu planiranom i dužemu jednostavnome neplaniranom razgovoru poznate tematike.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.