Učenicima najavite gledanje ulomka iz filma o životu zarobljenih Židova u češkom getu Terezinu koji je reklamiran kao "toplice" za Židove (više o Terezinu i aspektima nastanka filma saznajte ovdje: Theresienstadt: "retirement settlement", Theresienstadt: Red Cross visit, Theresienstadt): Nazi propaganda film about Theresienstadt. Video možete skratiti i po potrebi iza određenih scena dodati pitanja koristeći alat EDpuzzle. Primjer pitanja: Je li film dokumentarni ili umjetnički? Čime se zatvorenici bave? Usporedi život u Terezinu sa životom u tvom mjestu? Jesi li primijetio stražare ili oružje? Potaknite učenike da zaključe: Tko je autor filma (ne traži se ime i prezime već njegova funkcija)? Koju poruku film šalje? Kome je film namijenjen? Koja je namjera autora? Predstavlja li video razdoblje i način mišljenja tog vremena? Učenike zamolite da vrednuju važnost filma kao povijesnog izvora.
Učenicima zatim podijelite kratak tekst koji govori o situaciji u kojoj je film nastao, a pripremite ga koristeći gore navedene izvore. Učenike potaknite da usporede prikaz u filmu i stvarnost života u Terezinu za Židove. Po potrebi ponovno se osvrnite na gornja pitanja o namjeri autora, namjeni i poruci filma. Uvedite pojam propagande te učenicima ponudite nekoliko definicija ovoga pojma. Svakako naglasite kako se propaganda razlikuje od plaćene promidžbene poruke koja oglašava proizvod i navodi nas na kupnju. Propaganda se oslanja na stavove, ideje i vrijednosti pojedinca, skupine ili društva u cjelini. Upoznajte učenike s četiri propagandne tehnike.
Učenike podijelite u nekoliko grupa. Svaka grupa će analizirati povijesni izvor tj. primjer propagande (npr. stereotipan prikaz Židova iz nacističke manufakture, plakat koji propagira nacističku ideologiju o arijevcima kao nadmoćnoj rasi; izvore potražite ovdje: Nazi propaganda, German propaganda archive, Propaganda). Svakoj grupi u alatu Whiteboard pripremite njihovu "bijelu ploču". Na ploču postavite infografiku o četiri tehnike propagande (možete koristiti infografiku iz brošure o propagandi s mrežne stranice Mind over media) te povijesni izvor. Također, dodajte po jedan "ljepljivi papirić" za svaku od 4 tehnike propagande. Na papiriće postavite pitanja koja će učenicima olakšati prepoznavanje propagande: Na koji način plakat/karikatura potiče emocije? O kojim se emocijama radi? Napada li se na povijesnom izvoru protivnika? Na koji način? Tko je protivnik? Kome se plakat obraća, koja je ciljana publika? Kako odgovara na specifične vrijednosti i potrebe te publike? Koje ideje ili informacije su na plakatu pojednostavljene? Učenici će proučiti izvore te zapisati odgovore na pitanja. Alat vam omogućuje da posjećujete i pregledavate "bijele ploče" za vrijeme rada te učenicima ponudite dodatnu uputu, uputite ih u pravom smjeru ili pohvalite dotadašnji rad.
Grupe će predstaviti rezultate svoga istraživanja ostatku razreda. Učenici će kritički vrednovati koliko je bitno da prepoznajemo propagandu i poruku koja stoji iza nje. Možemo li na taj način spriječiti ponavljanje povijesti?
Učenike potaknite da za domaću zadaću u medijima pronađu recentne primjere propagande te ih analiziraju po istom obrascu (možete im i zadati određenu temu, npr. odnos prema migrantima).
Za aktivnost gledanja filma učenicima s teškoćama preporuča se unaprijed najaviti film kako bi ga mogli pogledati i biti spremniji na aktivnosti tijekom nastave. Za gledanje filma mogu im se podijeliti sažeci koji im pomažu tijekom praćenja sadržaja. Tijekom gledanja potreban je dodatni poticaj, posebice učenicima s deficitom pažnje/poremećajem hiperaktivnosti, učenicima s intelektualnim teškoćama ili teškoćama iz spektra autizma kojim se usmjeravaju na pozornije gledanje filma i bitnih odrednica. Učenicima s oštećenjem vida potrebno je opisivati važne dijelove vizualnog sadržaja kako bi što bolje vizualizirali ono što slušaju. Sve što se promatra, prethodno treba biti objašnjeno kao i tijekom gledanja filma. Pri oblikovanju teksta pazite na font i veličinu slova (ppt 14, font Arial,Calibri) prored i razmak među riječima. Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je sažeti tekst. U tekstu istaknite bitno. Nakon čitanja provjerite dali je učenik razumio pročitano. Za korištenje digitalnih alata učenicima s teškoćama pripremite pisane/ slikovne upute razrađene po koracima.
Tijekom rada u grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio grupe kao pasivni promatrač. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku u radnoj grupi. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu poboljšati svoje vještine prepoznavanja propagande na primjerima iz medija (ukoliko želite materijal na hrvatskom jeziku potrebno je u izborniku odabrati državu). Nudi se izbor ocjenjivanja radi li se o pozitivnom ili negativnom primjeru propagande.
U razrednoj bilježnici u One Note, u biblioteci sadržaja predstavite učenicima fotografije različitih automobila (oldtimere, benzince, dizelaše, hibride, električne i leteće automobile). Ispod svake fotografije navedite naziv automobila i izvor fotografije. Učenike spontano uvedite u raspravu o prošlosti i budućnosti automobila.
Najavite rad na neknjiževnim tekstovima o automobilima i pripremu tabličnog prikaza podataka. Uvedite učenike u istraživanje podataka Kakva je budućnost električnog automobila? uz pomoć teksta na stranicama hrvatskog mjesečnog računalnog časopisa BUG. Učenicima dajte da, radeći u parovima, u svom dijelu One Note bilježnice naprave tablicu te upišu: a) jednu novu informaciju; b) jednu informaciju poznatu od prije; c) dio teksta u kojem se iznosi nešto proturječno, dio teksta koji ih je zbunjivao ili o kojem žele znati više; d) uočenu izrečenu predrasudu; e) moguće prikriveno značenje; f) jednu činjenicu i g) jedno subjektivno mišljenje. Kad završe s radom, nek usporede svoje tablice sa susjednim parom. Način rada ponovite čitanjem teksta 13 „najkul“ olditimer vozila koji se trenutno prodaju u Hrvatskoj! na stranici portala Automobili.hr Potaknite učenike na usmeno zajedničko komentiranje i usporedbu tekstova uz iznošenje podataka iz njihovih tablica. Tablice mogu podijeliti i u prostoru za suradnju na dogovorenim stranicama kako bi svi mogli vidjeti i komentirati tablice.
Najavite istraživački rad kao pripremu za dvije debate (Svijetla je budućnost električnih automobila i Olditimeri su najcool automobili) pa podijelite učenike u dvije paralelne grupe. Svaka grupa ima afirmacijski i negacijski tim. Trebaju dogovoriti sudionike debate, voditelja debate, mjeritelja vremena (publika i sudci nek im budu učenici iz paralelne grupe). U procesu potrage za informacijama i kvalitetnom pripremom usmjeravajte učenike. Objasnite da se u kritičkom vrednovanju digitalnih informacija trebaju pitati – zašto je nešto rečeno, kako je izrečeno, komu je namijenjeno, što je izostavljeno, kojim je tehnikama privučena pozornost.
U One Note bilježnicu nek zapisuju ideje, korisne i pouzdane argumente/pobijajuće argumente. Uputite ih na kategorizaciju, dopisivanje bilješki i pripremu debatnog materijala uz kritičko procjenjivanje informacija i njihovog izvora. Naglašavajte im važnost razlikovanja činjenica od mišljenja i pristranosti u prenošenju informacija.
Kad procijenite da su učenici dovoljno spremni, dogovorite datum održavanja debate, a na sam dan debate ponovite da ćete koristiti Karl Popper format debate koji uključuje samo šest govornika, po tri u svakoj ekipi i da se ekipa koja se zalaže za određenu tezu zove afirmacija, a da se ekipa koja negira tezu i pobija afirmacijsku ekipu naziva negacija. Pojasnite im da debata u ovom formatu traje ukupno 60 minuta, da se sastoji od govora pojedinih govornika te unakrsnih ispitivanja u kojima se susreću članovi suprotstavljenih ekipa. Prvi govornici svake od ekipa imaju govore u trajanju 6 minuta, a drugi i treći govornik 5 minuta, dok unakrsna ispitivanja traju po tri minute.
Ponovite učenicima zadanu strukturu koje se trebaju pridržavati: A1 (6 min) – N3 ispituje A1 (3 min) – N1 (6 min) – A3 ispituje N1 (3 min) – A2 (5 min) – N1 ispituje A2 (3 min) – N2 (5 min) – A1 ispituje N2 (3 min) – A3 (5 min) – N3 (5 min) i postavite je na vidljivo mjesto.
Na kraju pozovite publiku i sudce na davanje glasa pobjedničkom timu. Pohvalite učeničke vještine promišljanja, govorenja, kritičkog promišljanja i vrednovanja informacija pri donošenju stavova i zaključaka.
Pri prikazu fotografije automobila, učenicima s oštećenjem vida detaljno opišite što se nalazi na fotografiji. Kod istraživanja članaka pripremite jednostavan prilagođeni tekst (veličina 14ppt, font Ariel, Calibri) s istaknutim ključnim pojmovima za učenike s intelektualnim teškoćama kako bi samostalno mogli unositi podatke u tablicu. Učenicima s teškoćama odredite jasan zadatak unutar para, suučenika potaknite na pružanje podrške. Tijekom rada u paru provjerite razumije li učenik s teškoćama zadatak. Učenike s teškoćama upoznajte s pravilima debate. Omogućite im aktivno sudjelovanje u debati. Ukoliko učenici s teškoćama, posebice učenici s većim jezično-govornim teškoćama ne žele sudjelovati u raspravi,omogućite im da svoj stav iznesu suučeniku koji će to na glas prezentirati ili im dajte ulogu mjeritelja vremena, suca, publike, fotografa debate. Ne inzistirajte na usmenom izlaganju ako se učenik opire tome. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici, koji žele znati više, mogu uz čitanje neknjiževnog teksta Prvi leteći automobil na svijetu uskoro u prodaji na stranici časopisa BUG, istraživati podatke u drugim izvorima, organizirati i objediniti važne podatke u sažetak pa pripremiti i održati izlaganje o viziji prometa u bliskoj budućnosti.
Porazgovarajte s učenicima o prikazima nekih podataka u medijima, npr. rezultati izbora, rezultati anketa, podatci o rastu ili padu BDP-a i slično. Upitajte ih koji grafički prikaz tih podataka je najčešći te kad ga ugledaju, pokušavaju li proučiti detaljno taj prikaz ili ne. Ponudite im nekoliko grafičkih prikaza koji nisu ispravno prikazani npr. Slika Izlazne ankete ili Prikaz podataka na televiziji. Upitajte ih što na tim prikazima nije točno. Kao dodatnu literaturu o prikazima podataka možete koristiti UN - kako podacima dati smisao.
Upitajte učenike može li još na neki način statistika biti iskorištena u svrhu kreiranja lažnih vijesti ili obmanjivanja javnosti. Upitajte ih što sve može utjecati na ispravnost statističkih podataka, usmjerite ih na promišljanje o uzorku ispitanika, postavljenim pitanjima, interpretaciji rezultata, prikazu podataka i sl.
Podijelite učenike u grupe po 4 učenika i recite im da se odluče na jedno istraživanje koje se tiče njihovih vršnjaka. Teme istraživanja mogu biti npr. Koliko učenika naše škole redovito piše zadaće?, Koliko učenika naše škole izbjegava dolazak u školu na dan pisanja ispita?, Koji je predmet našim učenicima najteži? i sl.
Unutar grupe učenici rade u parovima na istu temu, ali jedan par ima za cilj prikazati npr. da većina učenika ne piše domaće zadaće, a drugi par da velika većina učenika piše zadaće. Anketna pitanja sastavljaju zajedno, ali svaki par izrađuje svoju anketu u Formsu. Kako bi dobili rezultate koji će njima odgovarati promišljaju koja će im biti ciljana skupina ispitanika i koliki će biti uzorak. Učenici dijele anketu odabranim ispitanicima i prikupljaju rezultate. Način dijeljenja anketa može biti npr. slanjem privatnih poruka putem Vibera ili ispitivanje usmenim putem, a učenik koji anketira unosi odgovore i sl. Nakon pristiglih rezultata parovi u alatu The Breaking News Meme Generator kreiraju isječak lažnih vijesti u kojima prikazuju rezultate svog istraživanja. U naslovu vijesti koriste se podacima koje su prikupili kako bi privukli pažnju gledatelja i prenijeli mu podatak koji su oni svojim istraživanjem "namjestili". Preuzimaju izrađenu sliku i objavljuju na pripremljenom zidu u Padletu (Shelf) gdje ste prethodno postavili onoliko stupaca koliko ima grupa.
Po završetku rada svih grupa usporedite objavljene vijesti i raspravite što bi učinili kad bi oni vidjeli ovakvu vijest s prikazanim podacima, a da ne znaju kako se do tih podataka došlo, kako bi reagirali, bi li provjerili izvore ili bi pretpostavljali istinitost. Potaknite ih na promišljanje kako nije sve što vidimo i pročitamo u medijima nužno i matematički ispravno, a kako se statističkih podatcima vrlo lako može obmanuti javnost, a pogotovo one koji statistiku ne razumiju.
Učenicima s teškoćama pripremite isprintane povećane grafičke prikaze s lažnim podacima. Podatke koje u grafičkom prikazu moraju uočiti podebljajte kako bi se lakše snalazili. Provjerite razumiju li grafički prikaz te im dajte dodatna objašnjenja. Za učenike s oštećenjem vida, intelektualnim teškoćama omogućite rad u paru koji će im pomoći kod opisivanja i objašnjavanja grafičkih prikaza i slika. Demonstrirajte učenicima s teškoćama kako se koriste alati te provjerite jesu li razumjeli što i kako trebaju raditi. Dobro je dati i pisanu uputu koja će učenika voditi kroz korake rada u alatu. Učeniku s teškoćama osigurate mjesto u grupi koja mu može pomoći u radu. Uputno je da učitelj točno odredi ulogu učenika s teškoćama i da ona bude u skladu s onim što učenik može. Tako se osigurava aktivno i ravnopravno sudjelovanje učenika, a ne samo njegova pasivna uloga.Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici provode istraživanje svoje grupe, ali ovaj put ispravno, pazeći na uzorak ispitanika, kvalitetno sastavljenim pitanjima i ponuđenim odgovorima, pogodnim grafičkim prikazom rezultata i ispravnom interpretacijom. Anketu dijele učenicima svoje škole uz pomoć razrednika ili stručne službe škole koji tu anketu učenicima mogu podijeliti putem npr. Microsoft Teamsa te ju ispuniti na satovima razrednika. Svoje rezultate opet prikazuju u alatu The Breaking News Meme Generator te izrađenu sliku objavljuju na zid u Padlet-u ispod slika svoje grupe s istim istraživanjem. Potaknite sve učenike da analiziraju prva dva istraživanja i ovo te da ostave komentare na zidu o tome koje su razlike.
Uputite učenike da će na početku pogledati video 4 Great Fact Checking Sites for Tweens and Teens (1:06 min) u kojem se navodi nekoliko web stranica koje služe za provjeru činjenica u objavljenim vijestima. Predstavite ciljani vokabular učenicima čije razumijevanje u kontekstu provjerite nakon gledanja (content, information, fact-check, lateral reading, misinformation, disinformation…).
U razgovoru s učenicima upitajte ih koliko često i na koji način oni provjeravaju informacije koje koriste u svojim referatima, zadaćama i projektima. Upitajte ih za svrhu provjeravanja točnosti informacija koje dijele ili koriste. Uputite ih da će sada posjetiti web stranicu Factcheck.org i pročitati članak o danskoj studiji učinkovitosti korištenja maske protiv koronavirusa. Prilikom čitanja zadatak im je istaknuti koji su dijelovi pomogli u utvrđivanju istinitosti i kako bi mogli i oni na nekom drugom izvoru utvrditi je li podatak točan (uz pomoć dodatnih izvora i postavljanja pitanja za svaki izneseni podatak).
Pripremite učenicima video Check Yourself with Lateral Reading: Crash Course Navigating Digital Information #3 (od 4:30 m do 7:30 minute) koji govori o drugačijem načinu čitanja webstranica. Uputite učenike da naprave popis bilješki gledajući ovaj video u kojima će istaknuti najbitnije načine i upute kako utvrditi vjerodostojnost izvora. Popis koji rade objavit će u zajedničkoj OneNote bilježnici kako bi materijali bili dijeljeni sa svim učenicima i zainteresiranim učiteljima, a treba sadržavati odrednice provjere vjerodostojnosti izvora na webstranicama.
U razgovoru s učenicima utvrdite razumiju li svrhu pretrage dodatnih informacija u provjeravanju vjerodostojnosti određene web stranice. Uputite ih da će im u tome pomoći sljedeći dio videa Check Yourself with Lateral Reading: Crash Course Navigating Digital Information #3 (od 7:30 minute). Po gledanom videu učenicima podijelite teme ili web stranice s različitim temama o kojima oni istražuju i provjeravaju točnost sadržaja. Po završetku provjere, svoja zapažanja za svaku od traženih stranica zapisuju koristeći alat Padlet. U dijelu zapažanja trebaju istaknuti: izvore koje su koristili za provjeru informacija, osvrt na količinu gramatičkih pogrešaka na stranici ako ih ima, kao i dijelove navoda sa stranice za koje su utvrdili da su nevjerodostojni ili dio dezinformacije.
Učenike podijelite u parove i uputite ih da vrednuju jedni drugima zapise komentarima i lajkom na Padlet ploči."
Tijekom aktivnosti gledanja videozapisa učenicima s teškoćama pripremite prijevod nepoznatih riječi. Učenicima s oštećenjem vida jasno opisujemo vizualni sadržaj videa te ga stavite sjediti u prvu klupu. Za učenika sa specifičnim teškoćama učenja i intelektualnim teškoćama i učenicima s oštećenjem sluha pripremite pisanu verziju članka, istaknite bitno i ponudite im prijevod nepoznatih riječi. Učenike s teškoćama usmjerite na bitne dijelove tijekom gledanja videa kako bi mogli napraviti bilješke. Omogućite im gledanja videa dva puta ukoliko nisu stigli napraviti bilješke. Učenicima s oštećenjem sluha pripremite pisani sadržaj video zapisa kako bi mogli pratiti video zapis uz pisani auditivni dio videa. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Uputite učenike da će izraditi plakat u alatu Canva na temu okomitog i lateralnog čitanja koji se sastoji od dvije kolone koje usporedno pokazuju razliku između jedne i druge vrste čitanja sadržaja na internetu. Plakat treba naglasiti prednosti lateralnog čitanja pred okomitim.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.