Na početku aktivnosti zapitajte učenike gdje i kako preuzimaju autorske i prijevodne tekstove, fotografije, glazbu ili videe kojima se služe pri izradi svojih vlastitih postera, infografika, videa, simulacija i sl. Tijekom razgovora postavite sljedeća problemska pitanja: Možemo li preuzimati radove s interneta uz koje nema nikakvih oznaka dijeljenja? Što znači standardna YT licenca? Učenici mogu svoje odgovore objaviti na digitalnoj ploči Padlet. Njihove odgovore grupirajte u tri grupe prema osviještenosti učenika o potrebi provjeravanja uvjeta pod kojima su radovi dijeljeni: 1) legalisti 2) djelomično osviješteni 3) pirati. Pitajte učenike na osnovi čega ste donijeli prosudbu o njihovoj pripadnosti određenoj grupi.
Zatim učenicima ponudite kviz koji ste izradili u aplikaciji Socrative u kojemu povezuju oznake CC licenca s njihovim dopuštenjima da biste provjerili u kojoj mjeri poznaju ovaj, u svijetu uvriježen, način označivanja vlastitih uradaka i njihova svjesnoga zaštićivanja ili dijeljenja s drugima pod određenim uvjetima. Isto tako možete odabrati odabrane članke iz Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima i provjeriti njihovo poznavanje kvizom. Nakon što učenici riješe kviz, prikažite im statistiku njihovih odgovora te ih podijelite u šest grupa koje će iščitati tekstove na mrežnoj stranici Creative Commons - O licencama i odabrane članke Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima (predlažemo da uključite prvih osam članaka zakona, 18. 24. i 33. i 85. članak Zakona). Učenici čitaju tekstove prema strategijama čitanja te pripremaju sažet prikaz prikupljenih informacija o autorskom pravu i načinima zaštite svojega autorskoga djela ili njegova dijeljenja. Učenici scenarij (za prikaz) mogu izraditi u zajedničkom Google dokumentu, a zatim prikaz izrađuju u digitalnom alatu Powtoon ili Adobe Spark kombinirajući tekst, sliku i glazbu primjenjujući novostečeno znanje o dobrobitima dijeljenja autorskih radova s drugim korisnicima te na kraju svoj video dijele prema odabranoj CC licenci na stranici digitalnoga alata ili pak na YouTubeu.
Učenicima s teškoćama pripremite pisane/slikovne upute pisane po koracima za korištenje digitalnih alata potrebnih u ovoj aktivnosti. Učenicima možete i demonstrirati rad u njima prije početka aktivnosti. Tijekom rješavanja kviza provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadatke u kvizu. Za učenike s oštećenjem vida provjerite podržava li čitač ekrana digitalni alat, ukoliko ne podržava omogućite mu rad u paru. Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koji mu mogu pružiti podršku. Podijelite mu zadatak koji u grupi može uspješno odraditi sukladno svojim mogućnostima. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju potrebno je pripremiti prilagođeni tiskani tekst ili ga prilagoditi na računalu: povećanje fonta slova, proreda između rečenica, lijevo poravnanje teksta, razlamanje višestruko složenih rečenica na odijeljene jednostavne surečenice, pisanje svake rečenice u novi red, zamjena riječi težih za čitanje i razumijevanje alternativnim riječima kako bi lakše razumjeli zadani tekst i sudjelovali u radu skupine. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele mogu pročitati cjelovit Zakon o autorskom pravu i srodnim pravima i pripremiti usmeni prikaz ili izlaganje za kolege iz razreda ili pak za zainteresirane učenike u školskoj knjižnici, a svoje izlaganje popratiti infografikom izrađenom u Canvi i podijeljenom s drugim korisnicima prema odabranoj CC licenci.
Na početku aktivnosti podijelite razred na grupe koje broje podjednaki broj učenika (4 – 5) te svakoj grupi zadajte jednog pretklasicističkog ili klasicističkog skladatelja (primjerice Luku Sorkočevića, Julija Bajamontija, Ivana Maneta Jarnovića, Josepha Haydna te Wolfganga Amadeusa Mozarta). Svakoj grupi zadajte da na YouTubeu potraži jednu skladbu dotičnoga skladatelja koju smatraju interesantnom. Odabir neka podijele s ostatkom razreda na unaprijed pripremljenoj online Lino ploči.
U nastavku aktivnosti neka svaka grupa istraži i prouči kratki životopis dodijeljenog skladatelja. Životopise neka potraže u udžbeniku iz Glazbene umjetnosti te na mrežnim stranicama. Slijedi predstavljanje skladatelja, odnosno, iz svake grupe neka istupi jedan predstavnik te se postavi u ulogu skladatelja čiji je životopis proučavao samostalno se predstavljajući u nekoliko rečenica. Neka dotični učenik započne predstavljanje s imenom i prezimenom skladatelja, državom iz koje skladatelj potječe i drugim crticama iz skladateljeva privatnog života. Zatim slijede dodatna pitanja ostalih učenika, primjerice o načinu na koji je pojedini skladatelj stekao glazbenu naobrazbu, o skladateljima i drugim okolnostima koje su utjecale na njihovo stvaralaštvo i sl. te na taj način usporede stvaralački i životni put europskih i hrvatskih skladatelja 18. stoljeća.
Učenicima recite da zamisle da je cijela aktivnost predstavljanja skladatelja snimljena mobitelom ili kamerom i da je sljedeći zadatak da osmisle na koji će način upotrijebiti odabranu skladbu kao glazbenu podlogu videouratku. Porazgovarajte s učenicima o njihovom poznavanju zaštite autorskih prava te o pravilima pri preuzimanju i dijeljenju autorskih skladbi na mrežnim stranicama te korištenju autorskih skladbi, primjerice, pri izradi vlastitih uradaka ili korištenje i postavljanje tuđih autorskih djela na vlastitu web stranicu. Pitajte učenike znaju li da skladbe 70 godina nakon autorove smrti (skladatelja, ukoliko skladbe sadrže tekst i tekstopisca, a ponekad i primjerice aranžera) postaju javno dostupne. U tom smislu neka proanaliziraju odabrani videozapis i zaključe je li snimljeni sadržaj tog videozapisa u javnoj domeni ili je u potpunosti ili neki njegov dio zaštićen autorskim pravima i tko su nosioci tih prava. Primjerice, kad se radi o skladbama nastalima prije 200 i više godina, sama djela pripadaju u javnu domenu, međutim prava izvođača koji su snimili CD ili, ako se radi primjerice o profesionalnoj snimci nekoga koncerta, traju 50 godina od snimanja / izdavanja snimke.
Također neka osmisle način na koji bi se pri izradi vlastitoga videouratka mogli poslužiti odabranom skladbom, primjerice vlastitom izvedbom odabrane skladbe na nekom glazbalu, pjevanjem iste skladbe i sl. Ponudite učenicima i sljedeće tekstove kako bi se bolje upoznali sa zakonskom regulativom autorskih prava te Creative Commons licencama: Autorsko pravo, Autorsko pravo i srodna prava.
Svaka grupa neka zaključke i prijedloge podijeli s ostatkom razreda na Lino ploči. Zajedno porazgovarajte o izloženim zaključcima i prijedlozima.
Omogućite učenicima s teškoćama ravnopravno i aktivno sudjelovanje u radu u grupi. Po potrebi omogućite i rad u paru unutar grupe, posebice za učenike s oštećenjem vida kod opisivanja videozapisa i za učenika s oštećenjem sluha kod opisivanja vrste i ritma skladbe koju slušaju. Jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar grupe. Pripremite im jasne i kratke upute kao korake u rješavanju zadataka. Provjeravajte razumiju li učenici s teškoćama zadatke te im pružite podršku. Pripremite pisane upute po koracima za korištenje digitalnih alata. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka izrade vlastiti videouradak, primjerice izvedba odabrane skladbe iz javne domene u izvornom obliku ili vlastitom aranžmanu (npr. izvedba tjeloglazbom, skladbe izvorno namijenjene izvedbi na glasoviru). Videozapis neka urede alatom Animoto te ga podijele na YouTube kanalu prema odabranoj CC licenci.
S učenicima povedite razgovor o nematerijalnim dobrima, njihovom umnožavanju, uporabi i dijeljenju s drugim ljudima. Objasnite im pojam intelektualnog vlasništva te podgrupe prava - autorsko i srodna prava te prava industrijskog vlasništva. Ukažite im na postojanje Zakona o autorskom i srodnim pravima. Nastavite razgovor s učenicima te ih potaknite da razjasne pojmove autor i autorsko djelo.
Podijelite učenike u četiri grupe te im objasnite da će raditi na zadatku izrade testova znanja na temu intelektualnog vlasništva (primjerice: patent, žig (zaštitni znak), zaštićeni industrijski dizajn, književna djela, glazbena djela, fotografska i kinematografska djela). Zadatak svake grupe je na internetskim stranicama Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo proučiti jedan ili više oblika intelektualnog vlasništva te sastaviti 10 pitanja za test znanja. Pitanja na primjer mogu biti: Na što se odnosi pravo patenta?, Je li ime, logotip, amblem, etiketu moguće zaštititi pravom žiga? itd. Tipovi pitanja mogu biti: višestruki odabir, samo jedan odgovor, umetnuti odgovor, opisni odgovor i drugi. U tekst pitanja se mogu umetnuti i odgovarajuće slike (na primjer grafički simbol za copyright ili neki drugi zaštitni znak, odnosno žig).
Nakon što svaka grupa osmisli pitanja, upisuje ih u online obrazac za kreiranje testova znanja u alatu Forms.
Nakon izrade testova znanja svaka grupa rješava testove druge grupe te provjerava uspješnost riješenosti koristeći se mogućnostima Pogledaj odgovore i Objavi rezultate koje su dostupne unutar aplikacije Forms.
Nakon izvršenja zadatka povedite razgovor s učenicima o mogućnostima dijeljenja izrađenih testova drugim učenicima kako bi ih oni mogli rješavati i tako učiti i ponavljati gradivo na temu intelektualnog vlasništva. Uputite ih na mrežu stranicu Creative Commons te im pomozite odabrati odgovarajuću licencu. Možete im na primjer ponuditi korištenje licence Imenovanje-Nekomercijalno-Dijeli pod istim uvjetima (CC BY-NC-SA) ili Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada (CC BY-NC-ND) i objasniti prednosti i nedostatke svake od njih.
Učenicima s teškoćama dajte pisane upute po koracima za korištenje digitalnih alata. Za učenike s oštećenjem vida provjerite li podržava li čitač ekrana zadani digitalni alat, ukoliko ne podržava omogućite mu podršku učenika iz razreda. Učenike s teškoćama podijelite u skupine učenika koji im mogu pružiti podršku u radu. Omogućite im ravnopravno i aktivno sudjelovanje u radu u skupini. Jasno definirajte zadatak i ulogu učenika s teškoćama unutar skupine sukladno s njegovim mogućnostima. Tijekom rada skupini provjeravajte razumiju li učenici s teškoćama zadatak te im pružite podršku. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici preuzimaju tablicu s rezultatima provedenih testova znanja prikazanu u Excelu Online te crtaju grafičke prikaze rezultata testova znanja.
Na početku aktivnosti učenicima postavite pitanje: Kako dolazite do dobrih filmova za gledanje i učenje o filmskoj umjetnosti? Učenici će svoje ideje podijeliti u grupama od četiri člana tehnikom uglova. Svaki učenik u svoj ugao lista papira upisuje početni prijedlog, zatim zakreću papir u smjeru kazaljke na satu, čitaju prijedloge kolega, dodaju nove i tako dok ne razmijene sve ideje. Na kraju u središnji dio papira upisuju svoj zajednički zaključak i odgovor na početno pitanje. Svaka grupa predstavlja svoje prijedloge drugim grupama.
Na kraju ove aktivnosti učenike upoznajte s portalima na kojima mogu doći na legalan način do filmova za gledanje kao što su portali Medijska pismenost, Filmska naSTAVa, Croatian film, Sedmi kontinent, CinEd i dr. Učenici će pregledati ponuđene portale i na njima dostupne filmove da bi uočili pod kojim uvjetima autori dijele svoje filmove s publikom. Ukratko ih upoznajte s odrednicama hrvatskoga Zakona o autorskom i srodnim pravima i zatim ih uputite na mrežu stranicu Creative Commonsa. Tamo će u parovima iščitati koje vrste licenca postoje i koliko se one razlikuju od hrvatskoga zakona.
Kad se učenici upoznaju s vrstama licenca i uoče najčešći način na koji su autori na analiziranim portalima podijelili svoje filmove, donose svoj stav o tome kako bi voljeli podijeliti svoj film s publikom. Prema vlastitom stavu odlaze u jedan od kutova prostorije. U prvi kut staju učenici koji smatraju da treba vlastite filmove zaštiti autorskim pravom. U drugi kut učenici koji bi podijelili svoj film pod CC licencom CC-BY-NC-ND imenovanje - nekomercijalno - bez prerada. U treći ugao dolaze učenici koji bi podijelili svoj film pod licencom CC BY-NC-SA nekomercijalno - dijeli pod istim uvjetima. U četvrti ugao dolaze učenici koji bi svoj film dijelili pod licencom CC BY-SA.
Svaka grupa ukratko porazgovara zašto je zauzela svoj stav i zatim započinju raspravu s drugim grupama. Vaša je zadaća da tijekom rasprave moderirate tijek rasprave, dodjeljujete i oduzimate riječ učenicima te ih potaknete na donošenje zaključaka o problemskom pitanju: Zašto je važno donijeti odluke o regulaciji svojega intelektualnoga vlasništva? Što dobivamo ako smo spremni podijeliti svoje intelektualno vlasništvo s drugima pod određenim uvjetima?
Svoj zaključak na kraju učenici snimaju kao kratak dokumentarni film o problemskim pitanjima, montiraju ga u Adobe Spark Videu i dijele ga na YouTubeu ili Vimeu prema zajednički dogovorenoj licenci.
Najavite učenicima novinarske skupine projektni zadatak u kojem će se odgovorno služiti digitalnom tehnologijom u pripremi i realizaciji novog školskog elektroničkog lista, napravljenog npr. u WordPressu, alatu za izradu mrežnih stranica. U temu ih uvedite najavljujući glavni podnaslov novoga broja - Pirati s Krokariba. U zabavnom uvodu pitajte ih tko bi bili pirati u ponuđenom naslovu i kakav istraživački zadatak očekuju uz naziv Pirati s Krokariba. Pitajte ih što misle o namjernom preuzimanju nečijeg originalnog naslova i preuzimanja u malo iskrivljenom obliku, s ciljem izbjegavanja moguće tužbe, ali namjernog aludiranja na tuđe autorsko djelo.
Objasnite da ih očekuje ozbiljna tema iz područja regulacije vlasništva, da će u digitalnome okružju i sami predstaviti, dijeliti i objaviti svoje radove. Pitajte ih razmišljaju li oni o zaštiti vlasništva nad vlastitim tekstovima, fotografijama, fotostripovima… Usmjerite ih u zadatak istraživanja teme zaštite vlasništva, nudeći im npr. sadržaje na internetu: Krivotvorenje i piratstvo, Hrvatsko društvo skladatelja HDS ZAMP, Društvo za zaštitu novinarskih autorskih prava, Fotoreporteri napokon dobili pravičnu naknadu u kolektivnoj zaštiti autorskih prava, Spasite tiskane medije, HTZ na Instagramu blokira fotografe koji promoviraju Hrvatsku… Naglasite da u svoj autorski rad neće prepisivati informacije i podatke koje prikupe, ali da će ih moći primjenjivati pri oblikovanju vlastitog časopisa. Po potrebi će navesti izvor i tako poštivati prava intelektualnoga vlasništva. Ohrabrite ih tijekom prikupljanja, razvrstavanja i povezivanja informacija te u zapisivanju ideja, u skladu s temom i svrhom pisanja.
Nakon istraživačkog dijela zadatka napomenite da novinar treba dobro poznavati temu o kojoj piše i potaknite učenike da u oluji ideja zapišu kako bi mogli svoj školski list obogatiti zanimljivim sadržajima. Predložite i sami neke ideje kao što je intervju (npr. s profesionalnim novinarom, glazbenikom, znanstvenikom…), reportaža i komentar s nekog kulturno-umjetničkog događaja u stvarnom i/ili digitalnom okružju (npr. s koncerta, festivala, snimanja televizijske emisije, predstavljanja najnovije tehnologije u autoindustriji…). Predložite im rad u parovima na način da dogovore tko će pisati / snimati bilješke za novinski tekst, a tko će snimati fotografije koje će popratiti tekst. Nakon toga sudjelujte s učenicima u organizaciji i provedbi intervjua s relevantnim osobama ili u organizaciji sudjelovanja na relevantnom događaju o kojem će raditi novinarski prilog.
U istim ih parovima uvedite u zadatak digitalnih sadržaja. Objasnite učenicima koji pišu da tekstovi trebaju biti potpisani i da trebaju slati poruke o potrebi poštivanja autorskih prava i intelektualnog vlasništva. Naglasite da članci trebaju biti jasni, sadržajno i logički povezani, jezgroviti, protočni i da mogu biti emocionalno obojani. Objasnite da će tekstovi koje pišu biti vjerodostojniji ako uz svoje tvrdnje budu navodili i svoje izvore (osobe, institucije, knjige, publikacije, zakone…). Dogovorite u kojim će novinskim vrstama svaki učenik/učenica napisati svoj tekst, birajući onaj u kojem se najbolje snalazi (npr. vijest, izvješće, opis, reportaža, intervju, komentar s karikaturom i fotografijom, fotostrip, osvrt, tematski članak… ).
Potaknite učenike fotografe da pri osmišljavanju vizualnih sadržaja, kojima će funkcionalno popratiti tekstove, razmisle o zaštiti autorskih fotografskih prava. Objasnite da je možda najbolji oblik zaštite fotografija upotreba digitalnog vodenog žiga, jer spriječava piratstvo, krađu fotografija na internetu, a samim time i kršenje autorskih prava. Poučite ih kako da u online alatu PicMarkr: Free Watermark. Add Custom Watermark. Protect Your Photos and Images originalnu fotografiju zaštite umetanjem dijelova informacije u vodenom žigu.
Na kraju zajednički prokomentirajte pod kojom oznakom i na koji način ćete objaviti i podijeliti svoj školski elektronički list.
Državni zavod za intelektualno vlasništvo RH. Nacionalno zakonodavstvo. (20.12.2020.)
The European Observatory on Infringements of Intellectual Property Rights. Pitanja i odgovori o autorskim pravima. (20.12.2020.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.