Uputite učenike da pristupe Edutoriju, repozitoriju digitalnih obrazovnih sadržaja. U parovima neka izaberu neku od tema koje su obrađivali na satima kemije tijekom protekla tri razreda srednje škole te da na Portalu pronađu dostupne materijale vezane uz temu koju su odabrali. Nakon što su istražili i proučili pronađene materijale, neka pripreme kratko izlaganje u kojem će prikazati način na koji su pretraživali, a u modificiranu KWL tablicu neka upišu što su o temi već znali, što su novo naučili i što im je ostalo nejasno zbog nedostatka materijala među ponuđenim materijalima na Portalu. Neka susjedni parovi prokomentiraju zapise u svojim KWL tablicama, a zatim zajedno komentirajte zapise. Jesu li se zapisi parova u nečemu podudarali? Tablicu mogu izraditi prema gotovom predlošku koristeći RealtimeBoard. Potaknite raspravu o vrijednosti ovakvog tipa mrežnog mjesta, o njegovim pozitivnim i negativnim stranama.
Nakon toga neka učenici u postojećim parovima istraže zanimljive i korisne obrazovne portale na hrvatskom i/ili engleskom jeziku koje bi mogli koristiti u nastavi za nadopunu ili proširenje nastavnih sadržaja. Sugerirajte im ključne riječi i izraze kojima bi im olakšali napredno pretraživanje. Rezultate istraživanja neka podijele na zajedničkom online zidu u Padletu (Wall) kako bi ih mogli ocijeniti i komentirati te najbolje i koristiti u obrazovne svrhe. Kolekciju mogu redovno dopunjavati tijekom godine. Predlažem da kolekciju oblikuju prema temama kako bi kasnije bilo lakše pretraživati i odabirati ono što im je potrebno, a svakako neka navedu i datum kad su posljednji put otvarali sadržaj na poveznici. Na taj će način lakše uređivati vrijedno prikupljene poveznice i brisati one koje više nisu aktivne.
Učenicima s teškoćama omogućite rad u paru s učenikom s kojim je u dobrom odnosu. Učenicima s teškoćama u radu u paru omogućite biranje teme koju su dobro usvojili kako bi lakše sudjelovali u zadatku. Učenik u paru učeniku s oštećenjem vida opisuje vizualni sadržaj i pomaže u radu u digitalnim alatima. Definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama u paru. Provjerite tijekom rada koliko učenik sudjeluje, razumije li zadatak te treba li dodatnu podršku profesora. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka smisle najave, odnosno trailere kojom bi široj publici predstavili vrijednosti najkorisnijih obrazovnih portala, kako slikama s portala tako i nekim važnim koracima za lakše i učinkovito korištenje portala. Najavu mogu izraditi u AdobeSparku ili nekom sličnom alatu.
Kao uvod u aktivnost učenicima pustite video isječak rukometne i košarkaške utakmice. Uputite učenike da se usredotoče na kretanje igrača u obrani. Upitajte ih: Jesu li primijetili neke zajedničke karakteristike kod obje ekipe? Ako jesu, koje su to? Smatraju li da je kretanje igrača u obrani slično ili postoje razlike? Ako postoje razlike/sličnosti neka navedu koje su to? Svoja promišljanja učenici upisuju u zajedničku OneNote bilježnicu koju ste prethodno kreirali i podijelili s učenicima (prijava pomoću AAI@edu.hr elektroničkog identiteta).
Povedite razgovor s učenicima o podudarnostima u obrambenim stavovima kod igrača u oba sporta. Uputite ih na samostalno pretraživanje internetskih stranica te digitalnih izvora o vrstama osnovnih stavova, osnovnim koracima (korak dokorak, križni korak, bočna kretanja...) u rukometu i košarci te metodičkim postupcima pri učenju. Pri pretraživanju prilagođavaju metode istraživanja (stručni časopisi, internetske stranice, dostupne knjige u digitalnom obliku) kako bi dobili sve potrebne informacije. Nastavnik izrađuje predložak za unos dobivenih rezultata. Sve rezultate pretraživanja i poveznice koje su pronašli upisuju u zajedničku bilježnicu te učenici provode analizu dobivenih rezultata. Upitajte ih primjećuju li razlike ili sličnosti?
Učenike podijelite u dvije grupe, jedna istražuje kojim se sve vježbama utječe na razvoj koordinacije i agilnosti u rukometu (obrambeni stavovi), a druga grupa u košarci. Učenici samostalno pretražuju internetske stranice te kao grupa odabiru vježbe koje provode na nastavnom satu. Poveznice na odabrane vježbe svaka grupa lijepi na svom listu zajedničke bilježnice. Na kraju upitajte učenike primjećuju li razlike u odabranim vježbama ili su vježbe slične? Sve navedeno zapisuju u bilježnicu i na osnovu toga radite analizu podudarnosti.
Učenika s oštećenjem vida tijekom videozapisa stavite sjediti ispred izvora sadržaja. Omogućite mu vršnjačku podršku, tijekom gledanja videozapisa potrebno mu je jasno opisivati vizualni sadržaj rukometne i košarkaške utakmice kako bi mogao sudjelovati u zadatku. Učeniku s oštećenjem vida omogućite i rad u paru tijekom upisivanja svojih mišljenja u One note bilježnicu. Za vrijeme podjele učenika u timove učeniku s teškoćama osigurajte rad u timu učenika koji mu mogu pružiti podršku. Osigurajte mu ravnopravno i aktivno sudjelovanje. Učeniku s motoričkim teškoćama tijekom vježbi omogućite rad u paru koji će mu pružiti fizičku podršku. Vježbe mogu uz vašu podršku prilagoditi tako da svi učenici s teškoćama mogu sudjelovati. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više putem internetskih stranica istražuju razlike u zonskim obranama u rukometu/košarci. Uz pomoć digitalnog alata H5P (Course Presentation), AdobeSpark ili Emaze neka izrade prezentaciju i istraženo prezentiraju učenicima na nastavi koji primjenjuju istražene vrste obrane.
Na početku aktivnosti s učenicima ilustrativno poslušajte početne minute sljedećih skladbi: It's Gonna Rain i Around the World. Koristeći alat Mentimeter neka upišu zajednička obilježja koja prepoznaju u obje skladbe. Prokomentirajte odgovore. Zaključite kojim glazbenim stilovima/žanrovima pripadaju skladbe te koji je osnovni princip oblikovanja (ponavljanje, variranje ili kontrastiranje?). Prokomentirajte učinak na slušatelja koji se postiže dugotrajnim ponavljanjem istih ili sličnih glazbenih obrazaca, koje glazbene stilove/žanrove i tradicijske glazbe karakteriziraju. Istaknite minimalizam kao glazbeni stil druge polovice 20. stoljeća kojega karakterizira stalno ponavljanje ritmičkih ili melodijskih obrazaca s postupnim uvođenjem malih promjena.
U nastavku aktivnosti podijelite učenike u 4 grupe s podjednakim brojem članova. Svakoj grupi dodijelite jednu minimalističku skladbu: 1. Glazba za 18 glazbenika, 2. In C, 3. Mishima, 4. Drowning by Numbers. Zadajte učenicima da izrade suradnički organizacijski dijagram u alatu Coggle te omogućite dijeljenje sadržaja i zajedničku izradu svim učenicima unutar grupe. Središnji pojam minimalizam razgranajte na četiri zadane skladbe. Učenici svake grupe će daljnje grananje ostvariti kratkom glazbenom analizom slušane skladbe, kako bi izdvojili neke od ključnih pojmova pretraživanja te opisom obilježja stvaralaštva dotičnoga skladatelja. Pretraživanje usmjeravaju i na glazbene utjecaje (primjerice glazbe svijeta - afrička i indijska glazba) relevantne za minimalizam općenito, utjecaje prepoznate u slušanim skladbama, ali i utjecaj minimalizma na stilove i glazbene žanrove koji su kasnije uslijedili, primjerice na pojedine rock-stilove. Potaknite učenike da se prisjete skladbe, prema osobnom glazbenom afinitetu, za koju nalaze poveznicu s obilježjima zadane skladbe ili neka pokušaju pronaći relevantnu skladbu pretraživanjem YouTubea. Uz poveznicu na videozapis na YouTubeu neka obavezno opišu kriterij odabira.
Prokomentirajte s učenicima na koji će način doći do relevantnih informacija. Potaknite učenike da se pri pretraživanju posluže različitim načinima za pronalaženje informacija koristeći se na početku naprednim načinom pretraživanja po pojmovima kao što su minimalizam, afrička glazba, indijska glazba i sl. Potaknite učenike da tijekom pretraživanja i izrade organizacijskoga dijagrama analiziraju proces pretraživanja unutar grupe te prema potrebi promijene metode pretraživanja. Upitajte ih koje izvore smatraju pouzdanima, a koje manje pouzdanima? Istaknite da pouzdane stranice imaju jasno istaknute podatke o autoru te tko je za nju odgovoran. Neka provjere i podatke o stručnosti osobe koja je objavila sadržaj. Potaknite učenike da se koriste sadržajima iz stručnih časopisa, primjerice časopisa Cantus (Hrvatsko društvo skladatelja), Vijenac (Matica hrvatska), web portala Klasika.hr, virtualnih knjižnica (popis knjižnica predloženih od strane HAZU-a Knjižnica Odsjeka za povijest hrvatske glazbe) i drugih. Upitajte učenike na koji način preuzimaju sadržaje s mrežnih stranica te oblikuju li zaključke samostalno? Razgovarajte s učenicima kako pravilno koristiti i navesti izvore za sve sadržaje koje su koristili (audio, fotografije, tekstualne, poveznice na videozapise i sl.) te poštuju li pritom autorska prava.
Po završetku istraživanja svaka grupa neka podijeli i dodatno objasni kriterije odabira prezentiranih sadržaja. Donesite zajedničke zaključke o utjecajima drugih glazbi na minimalizam, kao i o utjecaju minimalizma na stilove kasnijih razdoblja. Prema potrebi prokomentirajte i eventualne poteškoće i nedoumice s kojima su se učenici susreli prilikom pretraživanja sadržaja, što su novoga naučili o samoj metodologiji pretraživanja, prikupljanja, analize i raščlanjivanja informacija. Također neka se izjasne u kojoj su mjeri zadovoljni osobnim doprinosom grupi te na koji način bi mogli sljedeći puta poboljšati provedbu slične aktivnosti.
Učenicima s oštećenjem sluha omogućite sjediti ispred izvora zvuka. Omogućite im pisani opis svake glazbe koju slušaju na satu. Osigurajte im vršnjačku podršku u radu. Učenicima sa specifičnim teškoćama i poremećajima pažnje omogućite podršku tijekom istraživanja članka, dajte im jasne smjernice za pretraživanje i usmjerite pažnju na bitno. Učenike s teškoća podijelite u skupini učenika koja će im pružiti podršku. Za učenike s oštećenjem vida i sluha omogućite rad u paru unutar skupine. Jasno definirajte zadatke i ulogu učenika s teškoćama u grupi. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka osmisle kratku minimalističku skladbu uporabom alata Chrome Music Lab (Song Maker), na način da svaki učenik osmisli i u navedenom alatu snimi svoju dionicu (dugotrajno ponavljajući meloritamski ili ritamski motiv) da bi se na kraju ujedinili u zajedničkoj izvedbi. Primjerice, neka započnu reprodukciju snimljenih audiozapisa jedan za drugim s kratkim vremenskim razmakom, a ne istodobno. Pritom neka u programu usklade tempo, a boju zvuka neka odaberu prema vlastitom nahođenju. U tom slučaju neka zajedničku izvedbu snime kamerom na mobilnom telefonu, a videozapis snimljene zajedničke izvedbe pomoću alata Song Maker u Chrome Music Labu urede alatom Adobe Spark te ga reproduciraju pred cijelim razredom na sljedećem nastavnom satu. Preporučamo i alat Songsmith ukoliko svaki učenik želi snimiti vlastitu minimalističku skladbu u cijelosti koju zatim može podijeliti na vlasitom ili razrednom YouTube kanalu.
Podijelite učenike u četiri grupe unutar kojih će ponoviti osnovne pojmove o kružnici, hiperboli, paraboli i elipsi, svaka grupa po jednu krivulju. Zadajte im zadatak da pretraživanjem mrežnih stranica pronađu primjere primjene krivulja drugog reda u građevini. U radu neka koriste alat dinamične geometrije GeoGebra na način da pronađenu fotografiju umetnu u koordinatni sustav kao pozadinsku sliku. Koristeći dostupne alate neka na slici označe krivulju te točke i pravce svojstvene toj krivulji (žarišta, tjemena, osi…). Po završetku rada grupe neka objedine svoje radove u zajednički Geogebrin e-udžbenik. Uz svaki rad neka dodaju kratak tekstualni opis građevine s fotografije.
U Formsu kreirajte anonimnu anketu u kojoj ćete putem tvrdnji s kojima se učenici slažu ili ne slažu provjeriti kako su došli do informacija za svoj rad te koliko razumiju to što su napisali. Primjeri tvrdnji: Prilikom pretraživanja izabrali smo prvu ponuđenu poveznicu; Provjerili smo autore od kojih smo preuzeli tekst; Fotografije smo preuzimali bez provjere licence; U prezentaciji smo naveli izvor; Zatražili smo dopuštenje od autora da preuzmemo dio teksta; Sve navedene pojmove u prezentaciji u potpunosti razumijemo i radili smo ih u školi; Tekst smo kopirali i prepisali bez kritičkog promišljanja o točnosti.
Prikažite rezultate ankete i prokomentirajte ju s učenicima. Pitajte ih znaju li što autorska prava, koliko razmišljaju o autorskim pravima prilikom izrade rada, znaju li da je preuzimanje i kopiranje tekstova i fotografija kažnjivo i jednako krađi. Uputite ih da pročitaju kratki tekst o autorskim pravima na internetu.
Također prokomentirajte s njima koliko često u prezentacijama i drugim radovima koriste i nešto što ne razumiju ili nisu uopće spomenuli u školi samo zato jer su to pronašli. Naglasite da je danas nužno služiti se internetom, ali da pri tom moraju biti pažljiviji, kritički procjenjivati informacije, paziti na autorska prava te se mogu služiti naprednim pretraživanjem.
Učenici nakon uputa i komentara ispravljaju postojeći rad, dorađuju i pri tome paze na sve gore navedeno. Osim osnovnih pojmova i primjene u građevini neka dodaju i dio u kojem će navesti dimenzije građevina iz svojih primjera primjene te osmisle zadatke otvorenog tipa u kojima primjenjuju matematička znanja iz krivulja drugog reda na tim konkretnim primjerima.
Izrađeni udžbenik zajedno pregledajte i prokomentirajte. Završnu verziju udžbenika podijelite putem poveznice u virtualnoj učionici u Teamsu kako bi učenicima tog razreda bila dostupna za ponavljanje.
Učenicima s oštećenjem vida i učenicima s oštećenjem sluha omogućite rad u paru tijekom izrade prezentacije. Suučenik će im pružiti podršku tijekom opisivanja vizualnog sadržaja i rada u digitalnim alatima. Učenike sa specifičnim teškoćama učenja, poremećajima iz spektra autizma jasno usmjerite na bitan sadržaj tijekom čitanja teksta o autorskim pravilima. Ukoliko je porebno isprintajte i prilagodite tekst za učenike sa specifičnim teškoćama učenja i učenika s poremećajem iz spektra autizma. Tijekom rada provjerite razumiju li učenici s teškoćama zadatak, ukoliko primjetite da su krenuli u krivom smjeru i da ne razumiju zadatak pružite im podršku u radu. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele znati više skupljaju sve primjere primjene i zadatke koje su osmislili učenici iz razreda, rješavaju sve zadatke i provjeravaju smislenost istih te izrađuju kolekciju zadataka u razrednoj OneNote bilježnici, sastavnom dijelu Teamsa koju će podijeti s razredom. Ujedno neka definiraju pod kojim uvjetima će dijeliti bilježnicu te dodaju oznaku CC licence.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.