Na početku aktivnosti s učenicima povedite kratak razgovor o kvizovima: vole li tu vrstu natjecanja u znanju, poznaju li vrste kvizova, oblike natjecanja - u grupi ili pojedinačno. Nakon toga najavite im da će kao oblik ponavljanja za maturu organizirati razredni pub-kviz tijekom kojega će moći usustaviti svoje prethodno stečeno znanje o književnopovijesnim razdobljima, poetikama, tekstovima i predstavnicima. Prikažite im primjere grupa pitanja kakve će trebati osmisliti tijekom grupnoga rada. Potražite stranice s primjerima besplatnih pub-kviz pitanja. Ukratko objasnite strukturu pitanja i njihovo usložnjavanje i grupiranje.
Zatim učenike podijelite u grupe od četiri do pet članova. Svaka grupa oblikuje pitanja za svoj školski pub-kviz koji može biti organiziran i u mrežnome okružju u slučaju održavanja nastave na daljinu. Važno je da grupa samostalno odabere digitalnu tehnologiju pomoću koje će oblikovati svoja pitanja i služiti se njome tijekom kviza te obrazlože svoj odabir prema zadanim mjerilima: mogućnost oblikovanja različitih pitanja, interaktivnost, zabavnost, ograničavanje vremena odgovaranja, lakoća prikazivanja odgovora, statistika i sl. Ponudite im nekoliko mogućnosti kao što su Kahoot, Quizlet, Quizizz, H5P i slične aplikacije u kojima se može postići dinamično natjecateljsko okružje i ograničavanje vremena odgovaranja.
Tijekom rada u grupama učenici si međusobno dodjeljuju timske uloge: istraživač, oblikovatelj pitanja, digitalni dizajner, voditelj kviza, a važno je da obuhvate sva književnopovijesna razdoblja od antike do suvremenost te ključna stilskopoetička obilježja i autore. Aktivnost zaključite organizacijom kviza pri čemu potaknite učenike da i ambijentalno osmisle prostor kao u pubu: odaberu prikladnu glazbu, rasvjetu, sokove i grickalice te da ponavljanje za maturu protekne u ugodnoj i vedroj atmosferi.
Po završetku natjecanja svaki učenik samoprocjenjuje koliko mu je kviz pomogao u ponavljanju za maturu pomoću izlazne kartice na kojoj će odabrati emotikon koji najbolje odgovara njegovom zadovoljstvu vlastitim napretkom u učenju. Na izlaznoj kartici ponudite što više različitih emotikona da učenici mogu jasno artikulirati svoj odnos prema učenju.
Učenike s teškoćama jasnim i detaljnim uputama uvedite u aktivnost sata. Objasnite im što se od njih očekuje u kvizu i kako će to izgledati. Možete im na satu ranije zadati da doma prouče kako izgledaju pub kvizovi te koje će teme biti u kvizu kako bi mogli ponoviti gradivo i aktivnije sudjelovati u kvizu. Učenike s teškoćama podijelite u grupu učenika koji mu mogu pružiti podršku u radu. Jasno definirajte ulogu i zadatak učenika s teškoćama sukladno s njegovim mogućnostima. Ukoliko u grupi ima učenik s oštećenjem vida, provjerite podržava li čitač ekrana odabrani digitalni alat te izaberite onaj koji čitač ekrana podržava. Učeniku s oštećenjem vida omogućite rad u paru unutar skupine. Ukoliko u razredu imate učenika s teškoćama senzorne integracije, poremećajima iz spektra autizma, vodite računa o jačini glazbe i svjetla tijekom stvaranja ambijenta. Učenike s teškoćama aktivno uključite u natjecanje. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici koji žele mogu prikupiti sva oblikovana pitanja i uskladiti ih prema smjernicama za izradu pub-kvizova i organizirati nadmetanje s obližnjom srednjom školom ili pak organizirati gradsko ili regionalno natjecanje učenika u poznavanju književnopovijesnih razdoblja, poetika i predstavnika. To natjecanje mogu organizirati uživo ili pomoću Zooma ili Teamsa.
S učenicima ponovite aritmetički i geometrijski niz te pojam niza općenito i njegove primjene. Pripremite nekoliko zadataka primjene aritmetičkog i geometrijskog niza u svakodnevnom životu koje ćete riješiti zajedno s njima kao uvod u njihovo istraživanje i smišljanje primjene nizova.
Podijelite razred u grupe. Jedna grupa istražuje i smišlja zadatke primjene geometrijskog niza, druga aritmetičkog niza, treća istražuje neke zanimljive matematičke nizove i njihove primjene (Fibonacci) i četvrta smišlja sama svoje nizove i pravila.
Učenike uputite da svoje zaključke i zadatke snime kao video uradak primjenom tehnike stop animacija. Prije izrade video uratka provjerite točnost izabranih primjera za svaku grupu te ih usmjerite na ispravak ukoliko je to potrebno.
Na poveznici možete zajedno s učenicima pročitati kako napraviti film upotrebom stop animacije ili pogledajte video Stop motion studio - kratke upute za korištenje (8:55 min).
Učenici u grupama smišljaju, skiciraju i zapisuju kako će njihovi video uradci izgledati.
Pomozite učenicima da pripreme radnu površinu i svjetlost, fiksiraju mobilne uređaje te instaliraju aplikaciju. Tijekom izrade videouratka, ukoliko je potrebno, dodatno ih uputite, upozoravajte na pogreške i usmjeravajte.
Snimljene filmove grupe će prezentirati unutar razrednog odjela te najuspješnije možete objaviti na mrežnim stranicama škole ili društvenoj mreži škole. Prokomentirajte s učenicima o širokoj primjeni geometrijskog i aritmetičkog niza na primjerima koje su prezentirali te pravilnosti koja je definirana Fibonaccijevim nizom, a pojavljuje se svuda oko nas.
Tijekom aktivnosti ponavljanja geometrijskog i aritmetičkog niza provjerite jesu li učenici s teškoćama razumjeli gradivo te mogu li samostalno rješavati zadatke. Pružite im dodatna objašnjena i podršku ukoliko ne razumiju. Možete im pripremiti pisane prilagođene primjere zadataka kako bi lakše samostalno rješavali zadatke. Tijekom podjele u grupe učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja mu može pružiti podršku u radu. Učeniku s oštećenjem vida omogućite rad u paru unutar skupine. Tijekom rada u grupi važno je voditi računa o tome da učenik s teškoćom aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude samo pasivni promatrač. Jasno definirajte njegovu ulogu i zadatak unutar grupe ovisno o njegovim mogućnostima. Važno je da aktivnosti budu smislene i dostupne za izvedbu svakom učeniku s teškoćama. Tijekom prezentacije filmova učenike s oštećenjem vida i učenike s oštećenjem sluha stavite sjediti ispred izvora videosadržaja. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu snimati drugom kamerom tijek snimanja video uratka svoje grupe u kojem će dati kratke upute i objašnjenja što su i kako radili, koje zadatke su odabrali i kako su došli do njih, kako su smišljali scenarij svog filma, koliko se završni film razlikuje od početne ideje, kojim su se alatima koristili, s kojim problemima su se susretali te eventualne savjete. Svoj video učenici objavljuju na mrežnim stranicama škole.
Na početku sata pomoću alata Mentimeter (modul Word Cloud) upitajte učenike: “Tko je zaslužan za otkriće strukture molekule DNA?“ i “Koje je godine otkrivena struktura molekule DNA?“. Zajednički raspravite odgovore učenika. Zatim pogledajte videozapis Biotehnologija; Brzi tečaj povijesti znanosti (engl. Biotechnology: Crash Course History of Science #40) od 4:12 do 6:30 minute i raspravite etički aspekt otkrića strukture DNA.
Zatim učenike podijelite u sedam grupa. Učenici u grupi neka „olujom ideja“ odgovore na pitanje: „Kako je otkriće strukture molekule DNA utjecalo na razvoj primijenjenih znanosti (poput medicine, farmacije…) i tehnologije?“. Svoje ideje neka podijele na Mentimeter slajdu (Open Ended). Zajednički raspravite sve ideje i upitajte ih znaju li tko su znanstvenici koji su sudjelovali u otkrićima i razvoju njihovih primjera. Zatim svakoj grupi dodijelite određeno desetljeće, počevši s razdobljem „1953. – 1962.“ te neka svaka grupa u svom desetljeću pronađe izum (proizvod, model, novitet) povezan sa znanjima o strukturi molekule DNA, ali u čijem je otkriću važnu ulogu imala barem jedna znanstvenica.
Svaka grupa neka pripremi kratko izvješće o odabranom istraživanju u kojemu neka opiše izum, njegov doprinos znanosti i svrhu za koju se upotrebljava te ulogu znanstvenice u tom otkriću te neka se u zaključku osvrnu i na etički aspekt samog otkrića. Svoja izvješća mogu kronološki prikazati u alatu za izradu vremenske crte Free online timeline maker, mogu snimiti kratki film ili napraviti stop motion animaciju, mogu napraviti digitalni poster ili osmisliti dramski izričaj koji će uz dopuštenje svih “glumaca” snimiti. Svoje uratke mogu objaviti i na stranicama škole.
U uvodnoj aktivnosti provjerite da li čitač ekrana kod učenika s oštećenjem vida podržava digitalni alat, ukoliko ne podržava omogućite mu rad u paru. Učenike s teškoćama potpitanjima uključite u raspravu. Tijekom aktivnosti gledanja videozapisa učenika s oštećenjem vida i sluha stavite sjediti ispred izvora videa. Učeniku s oštećenjem vida potrebno je opisivati sadržaj videa. Za učenika s oštećenjem sluha pripremite pisani predložak teksta iz videa. Učenike s teškoćama pažnje, poremećajem iz spektra autizma usmjeravajte na bitne sadržaje u videu. Tijekom podjele učenika u skupine vodite računa da je učenik s teškoćama u grupi učenika koji mu mogu pružiti podršku tijekom rada. Učeniku s teškoćama dodijelite zadatak unutar skupine koji može uspješno izvršiti ovisno o svojim mogućnostima. Tijekom rada provjerite razumije li učenik s teškoćama svoj zadatak. Za učenika s teškoćama može se organizirati i rad u paru kako bi, primjerice, suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika s teškoćama (npr. učenika s motoričkim teškoćama, oštećenjima vida, oštećenjem sluha). Time će se osigurati aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirani učenici neka u razredu ili školi organiziraju tribinu na koju neka pozovu nekoliko znanstvenica koje će na početku tribine pogledati izrađeni „timeline“, osvrnuti se na sadašnji položaj žena u znanosti, predstaviti svoja trenutna istraživanja (opisati „svoj radni dan“) te izložiti perspektive područja kojim se bave.
Kao motivacijsku aktivnost poslušajte s učenicima sljedeće glazbene primjere (samo audio, bez videozapisa) i bez prethodne najave skladatelja, naziva djela i namjene: 1. Damjan Mravunac: glazba za video-igru The Talos Principle, 2. Goran Dragaš: glazba za tralier za film Spiderman: Homecoming, 3. nepoznati autor, izdavač De Wolfe Music: pozadinska glazba za trgovine mješovitom robom: Sounds for the Supermarket. Učenici neka u alat Mentimeter (obrazac Oblak riječi) izdvoje skladbu koja ih je najviše zaintrigirala, navedu vrstu glazbe kojoj odabrana skladba pripada te moguću namjenu skladbe. Prokomenitrajte odgovore, a zatim upoznajte učenike s nazivima djela, njihovom namjenom te skladateljima. Porazgovarajte o zanimanja skladatelja glazbe za videoigre, pozadinske glazbe, glazbe za filmske trailere, reklame, oglase, jinglove i sl. Je li za navedena glazbenička zanimanje potrebna formalna glazbena naobrazba? Pitajte učenike smatraju li da poznavanje osnova glazbene teorije i umjetnosti može pružiti širinu potrebnu za oblikovanje različitih glazbenih uradaka sukladno različitim zahtjevima sadržaja. Upitajte učenike promišljaju li o budućoj karijeri te vide li kreativne industrije kao moguću buduću profesiju.
U nastavku aktivnosti podijelite učenike u nekoliko timova, sa zadatkom izrade promidžbenoga jingla, kratke pozadinske glazbe, glazbe za trailer za film i sl. u audiozapisu te prezentacije kojom će tim predstaviti svoj uradak i poslovnu ponudu mogućim zainteresiranim strankama. U svakom timu neka bude 4 - 6 učenika, koji će sukladno svojim interesima i talentima preuzeti različite uloge: voditelja tima koji organizira rad, glazbenih kreativaca koji će osmisliti samu skladbu (u stvaranju i produkciji vlasititih skladateljskih uradaka preporučite uporabu Bandlaba, digitalnog alata za stvaranje i obradu glazbe ili alata Musescore) te članova tima, literarnih i likovnih kreativaca, koji će osmisliti i sastaviti tekst te vizualni dio prezentacije (izgled slajdova, količinu teksta na slajdu, odgovarajuće fontove, animacije i prijelaz teksta, boju pozadine i slova, umetanje audiozapisa i sl.). Prije same izrade prezentacije i glazbenog uratka, svaki tim neka se olujom ideja prisjeti mogućih zainteresiranih institucija (različitih kulturnih ustanova, lokalnih filmskih i drugih kreativnih studija i sl.). Zatim neka provedu kratko istraživanje o aktualnim akcijama i interesima dotične institucije te sukladno tome osmisle prikladnu temu glazbenog uratka te same prezentacije. Prezentacija se treba jasno obraćati ciljanoj publici. Upozorite učenike da tijekom rada trebaju voditi računa o zaštiti vlastitih i tuđih autorskih prava. Poruke i ciljevi navedeni na prezentaciji trebaju biti sažeti i odnositi se na samu srž onoga što se prezentacijom nudi, pokazuje ili traži. Prezentaciju neka izrade alatom Prezi ili PowerPoint Online.
Konačno, neka svaki tim predstavi svoj rad. Prokomentirajte sve uratke i posebno istaknite primjere koje smatrate poželjnima za poslovnu komunikaciju.
Tijekom uvodne aktivnosti slušanja glazbe učenika s oštećenjem sluha stavite sjediti blizu izvora zvuka kako bi bolje osjetio vibracije i ritam. Učenicima sa senzornim teškoćama, preosjetljivošću na zvuk omogućite korištenje čepića za uši te ih udaljite od izvora zvuka. Za učenike s oštećenjem sluha i učenike sa senzornim teškoćama pripremite pisani predložak s nazivom skladbe i skladatelja te opisom vrste glazbe, ritma glazbe. Učenicima s oštećenjem vida, oštećenjem sluha omogućite rad u paru tijekom odgovaranja na pitanja u digitalnim alatima. Tijekom podjele razreda u grupe, učeniku s teškoćama osigurajte smještaj unutar grupe učenika koja će mu pružiti podršku tijekom rada. Jasno definirajte njegovu ulogu i zadataka koji može uspješno izvršiti. Važno je da unutar skupine osjeća ravnopravno i prihvaćeno. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Zainteresirani učenici neka u alat Mentimeter (obrazac Oblak riječi) upišu još neka zanimanja za koja smatraju da je poželjno ili nužno imati određeni stupanj glazbene naobrazbe, primjerice glazbeni urednik na televiziji ili radiju, rehabilitator, glumac, glazbeni menadžer, koreograf, redatelj itd. Nadalje ih potaknite da u lokalnom okruženju istraže postojeće institucije u čijem su djelokrugu rada i navedena zanimanja. Neka kontaktiraju dotične organizacije te se uključe u njihove konkretne projekte. Primjerice, volontiranjem u raznim udrugama u lokalnom okruženju ili organizacijom humanitarne aktivnosti na nivou škole, koje im mogu poslužiti i za stjecanje prakse u području njihovog profesionalnog interesa.
Na početku odigrajte kviz s poznatim i jednostavnim njemačkim izrekama i poslovicama (npr. U laži su kratke noge; Odijelo čini čovjeka; Jabuka ne pada daleko od stabla; Ljubav je slijepa itd.) u kojem učenici odabiru riječ i/ili riječi koje nedostaju, primjerice imenice, glagole, pridjeve, prijedloge i sl. Potaknite učenike da objasne značenje pojedinih izreka i poslovica te da navedu hrvatsko značenje. U razgovoru podsjetite učenike kako je pred njima nova etapa života i istaknite kako su poslovice mudrosti života koje im mogu pomoći u raznim situacijama. Za izradu kviza možete koristiti jedan od digitalnih alata, primjerice Kahoot.
Podijelite učenike u grupe i zamolite ih da zapišu što više tema koje obuhvaćaju izreke i poslovice (npr. ljubav, priroda, ljudi, životinje, sreća, svakodnevica, tijelo i sl.). Prikupite ideje pojedinih grupa i prikažite ih pomoću jednog od digitalnih alata, primjerice Answergarden.
Potaknite učenike na razgovor navodeći ih da najprije tematski svrstaju izreke i poslovice iz kviza te ih pitajte kako bi vizualno prikazali pojedine izreke i poslovice i objasnili njihovo značenje i primjenu. Zatim ih uputite da na mrežnim stranicama istraže o njemačkim izrekama i poslovicama i odaberu tri do četiri prema vlastitom interesu (Geolino: Deutsche Redewendungen, Br.de:Redensarten, Redensarten-index.de, Deutsche Welle: Wenn Sprichwörter zu Bildern werden, Wikipedia: Liste deutscher Redewendungen i sl.). Nadalje neka snime kratki edukativni video (Erklärvideo) u kojem vizualno predstavljaju odabrane izreke i poslovice, objašnjavaju značenje i prikazuju primjere njihove primjene u svakodnevnom životu. Primjerice u uvodnom dijelu video uratka mogu biti kratko pojašnjeni ključni pojmovi izreka i poslovica. U glavnom dijelu odabrane izreke i poslovice mogu biti prikazane riječima i slikom/slikama i/ili vlastitim crtežom/crtežima uz narativno objašnjenje značenja nakon čega može uslijediti kratak skeč koji prikazuje njihovu primjenu u svakodnevnom životu. Završni dio može sadržavati nekoliko interaktivnih kviz pitanja.
Omogućite učenicima korištenje rječnika i/ili online rječnika, primjerice Langenscheidt. Učenicima možete predložiti korištenje jednog od digitalnih alata za izradu i obradu video uradaka, primjerice Kizoa. Možete im predložiti i korištenje jednog od digitalnih alata za izradu interaktivnih video materijala, primjerice EDpuzzle.
Naglasite učenicima važnost poštivanja autorskih prava te ih podsjetite da koriste besplatne multimedijske sadržaje na mrežnim stranicama kao što su primjerice Pixabay i Free Music Archive.
Prikupite gotove uratke učenika na zajedničkom online zidu i zamolite učenike da pogledaju uratke drugih grupa, daju povratnu informaciju u obliku komentara i dodjeljivanjem zvjezdice odaberu najbolji edukativni video.
Za izradu online zida možete koristiti jedan od digitalnih alata, primjerice Padlet.
U uvodnoj aktivnosti za učenike s teškoćama pripremite prijevod nepoznatih riječi u izrekama kako bi mogli igrati kviz. Učenicima s teškoćama pripremite upute za rad u digitalnim alatima. Za učenika s oštećenjem vida provjerite podržava li čitač ekrana aplikaciju, ukoliko ne podržava osigurajte mu podršku učenika iz razreda u radu. Tijekom podjele učenika u skupine vodite računa da je učenik s teškoćama u grupi učenika koji mu mogu pružiti podršku tijekom rada. Učeniku s teškoćama dodijelite zadatak unutar skupine koji može uspješno izvršiti ovisno o svojim mogućnostima. Tijekom rada provjerite razumije li učenik s teškoćama svoj zadatak. Za učenika s teškoćama može se organizirati i rad u paru kako bi, primjerice, suučenik po potrebi mogao usmjeravati učenika s teškoćama (npr. učenika s motoričkim teškoćama, oštećenjima vida, oštećenjem sluha). Time će se osigurati aktivno sudjelovanje učenika s teškoćama u radu. Dodatne informacije možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Dodatno motiviranim učenicima predložite da određene sadržaje (npr. prikaz i značenje izreka i poslovica i/ili skeč) pojedinih video uradaka spoje u jedan edukativni video uradak u kojem u uvodnom dijelu narativno daju kratak pregled o porijeklu, nastajanju i izumiranju izreka i poslovica (primjerice Deutsche Welle: No pain, no gain: Warum wir immer noch in Sprichwörtern sprechen) te da napišu i dodaju hrvatske titlove. Objavite video uradak na mrežnim stranicama škole.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.