Na početku pripremite ulomak iz knjige Harry Potter i kamen mudraca:
Harry, Ron und Hermine wollen sich nachts verbotenerweise hinausschleichen. Da stellt sich ihnen plötzlich Neville Longbottom, ein Freund, in den Weg, um sie daran zu hindern. Gryffindor ist bereits viele Punkte im Rückstand und Neville befürchtet, dass Gryffindor den Hauspokal verlieren
wird, wenn die drei Freunde erwischt werden. „… Gryffindor kriegt noch mehr Ärger … Ich lass euch nicht gehen. Ich will nicht, dass ihr noch mehr Regeln brecht!“ Da versteinert Hermine Neville, dass sie an ihm vorbeikommen.
Am Ende erhält Neville von Professor Dumbledore zusätzliche Punkte. „Es gibt viele Arten von Mut“, sagte Dumbledore. „Es verlangt einiges an Mut, sich seinen Feinden entgegenzustellen, doch genauso viel, den eigenen Freunden in den Weg zu treten. Deshalb vergebe ich zehn Punkte an Mr. Longbottom.“ Somit hat Gryffindor 10 Punkte mehr als Slytherin und gewinnt den diesjährigen Hauspokal. (Joanne K. Rowling „Harry Potter und der Stein der Weisen“ Carlsen Verlag 1998, S. 295f, S. 332).
Razlomite ulomak na pet dijelova i napravite pet slagalica s pomoću jednoga od digitalnih alata za izradu slagalica, primjerice Jigsawplanet. Pripremite pet QR kodova s poveznicom na pojedinu slagalicu i rasporedite ih na zidove učionice. Za izradu QR kodova možete se poslužiti jednim od digitalnih alata, primjerice goqr.me.
Podijelite učenike u grupe i uputite ih da svatko iz grupe skenira različit QR kod.
Objasnite im da nakon što slože slagalice, poredaju dijelove ulomka u točan redoslijed. Najbržoj grupi dopustite da pročita cjelovit ulomak.
Potaknite ih na razgovor pitanjima: Zašto je Neville postupio tako?; Je li uspio u svojem naumu?; Može li ga se smatrati dobrim prijateljem?; Kako biste postupili na njegovome mjestu?: Koje su bile posljedice njegovoga postupanja? i sl.
Nadalje posebno istaknite i naglasite dio ulomka u kojem profesor Dumbledore govori o hrabrosti: „Es verlangt einiges an Mut, sich seinen Feinden entgegenzustellen, doch genauso viel, den eigenen Freunden in den Weg zu treten.“ Pitajte učenike što je profesor Dumbledore htio reći tom rečenicom kako biste provjerili razumijevanje. Pomozite im pitanjima je li se teže suprotstaviti neprijatelju ili prijatelju, koja su njihova iskustva i sl.
Zamolite učenike da svrstaju u dvije skupine pozitivne i negativne osobine (ovisiti o drugome, imati slične interese, udovoljavati tuđim zahtjevima, imati povjerenja, nemati pravo na vlastito mišljenje itd.) koje povezuju s prijateljstvom i/ili grupom prijatelja. Možete upotrijebiti jedan od digitalnih alata za izradu interaktivnih zadataka, primjerice LearningApps.
Razgovarajte i potaknite učenike da navedu još primjera pozitivnih i negativnih osobina koje povezuju s prijateljstvom i/ili grupom prijatelja. Dopustite im da navedu vlastita iskustva i opišu odnose njihovoga društva. Pitajte ih jesu li nekada bili izloženi pritisku grupe (Gruppenzwang) i/ili ih se nagovaralo na test hrabrosti (Mutprobe), što misle o tome, kako su i/ili kako bi reagirali u takvim situacijama.
Prikažite im kratak video kinder.wdr.de: Gruppenverhalten (trajanje 5:08 minuta) u kojem se od prijatelja očekuje da počine krađu kako bi se dokazali svojem društvu što dječaka Tima dovodi u moralnu dvojbu. Zaustavite video na 1:07 minuti i zamolite učenike da u grupama najprije rasprave o dvojbi u kojoj je se našao dječak, neka smisle i napišu rješenje u obliku kratkoga nastavka priče. Možete im predložiti jedan od suradničkih digitalnih alata, primjerice Google dokumenti dostupnoga u sklopu programskoga mrežnog alata Google Disk. Omogućite učenicima korištenje rječnika i/ili online rječnika, primjerice Langenscheidt.
Dopustite grupama da iznesu svoje ideje te im prikažite nastavak videa kako bi vidjeli kako je dječak Timo riješio dvojbu. Neka učenici na kraju usporede svoja rješenja s Timovim i iskažu svoje mišljenje.
Preporuča se omogućiti učenicima s teškoćama (ADHD, PSA, teškoće učenja, jezično-komunikacijske teškoće) da prije sata pročitaju planirani ulomak iz knjige Harry Potter i kamen mudraca, a učenicima s PSA-om i ADHD-om osigurajte na početku sata predložak s redoslijedom aktivnosti. Učenik s oštećenjem vida može sudjelovati slušanjem ulomka iz knjige.
U grupnoj aktivnosti slagalice poželjno je da učenik s teškoćama ima podršku vršnjaka, odnosno da radi u paru, a u raspravi ga potaknite na aktivno sudjelovanje. Tijekom gledanja videa slijepom učeniku osigurajte opis sadržaja, a slabovidnom učeniku primjereno mjesto za praćenje videa. Poželjno je da prate video na vlastitome računalu ili padletu koji ima čitač ekrana.
U traženju pozitivnih i negativnih osobina u odnosu na povezanost s prijateljstvom i u traženju rješenja za moralnu dvojbu dječaka Tima poželjno je da učenik radi u paru s vršnjakom. Nakon što učenici do kraja pogledaju video, potaknite učenika s PSA-om, ADHD-om ili učenika s emocionalnim teškoćama da komentira rješenje svoje grupe u usporedbi s rješenjem dječaka Tima.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Dodatno motiviranim i jezično naprednijim učenicima predložite da na mrežnim stranicama istraže fenomen “izazov hrabrosti 2.0” (“Mutprobe 2.0”) gdje mladi pristaju na opasne izazove hrabrosti pri čemu se snimaju i objavljuju na društvenim mrežama (Zeit.de: Jugendschutzstelle warnt vor gefährlichen Mutproben im Netz, Saarbrückerzeitung.de: Lebensgefahr bei Online-Mutproben, Klicksafe.de: Selbstgefährdung im Netz - problematische Challenges und Mutproben, dw.com: Eine gefährliche Mutprobe, jugendsupport.de: Challenges/Mutproben i sl.). Možete im pripremiti smjernice, primjerice zašto se mladi upuštaju u takve izazove, koji su poznati mrežni izazovi, koje posljedice mogu imati takvi izazovi, što propisuje Zakon o zaštiti mladih, kome se obratiti za pomoć i sl. Možete im predložiti da izrade interaktivni informativni poster i svoja saznanja podijele s ostalim učenicima. Informativne postere možete objaviti na mrežnim stranicama škole. Predložite im jedan od digitalnih alata, primjerice Thinglink.
Neka učenici na početku aktivnosti kroz tjedan ili dva prate i zapisuju u tablici što kupuju, koju potrebu time zadovoljavaju, je li im kupljeno zaista nužno, što ih je privuklo tom proizvodu (pr. dobra reklama, popust, položaj proizvoda, nagovor drugih i sl.). Vrijeme praćenja možete povećati ili smanjiti ovisno o mogućnostima sastajanja. Na sljedećem susretu pogledajte njihove odgovore.
Podsjetite ih na vrste potreba koje ste do sada obradili (fiziološke, psihološke i socijalne potrebe), i Maslowljevu piramidu potreba. Razgovarajte o razlikama potrebe za povezanošću, fizioloških potreba te potreba za postignućem i moći. Kritički se osvrnite na činjenicu da neki ljudi posjedovanjem ostvaruju svoju potrebu za uspjehom, samopoštovanjem i moći.
Prikažite učenicima video Koliko me koštaju moji izbori? Prisjetite se u razgovoru metodom oluje mozgova navodnih potreba iz različitih ljudskih područja pa ih zapišite na online zid koristeći se alatom Padlet (Wall).
Raspravite s učenicima koliko marketing utječe na naše samovrednovanje i potiče nas na kupovanje bespotrebnih stvari.
Podijelite učenike u tri grupe: prva grupa neka istražuje potrebe na koje djeluju reklame na televiziji i reklamiranje poznatih influencera; druga grupa neka istražuje koje su uobičajene taktike uvjeravanja i prodaje proizvoda (pr. periferni i centralni put uvjeravanja, kognitivna disonanca); treća grupa neka istražuje kako bismo se mogli oduprijeti marketinškom pritisku i uvjeravanju. Svoja saznanja neka objave na Padletu te ih zajednički komentirajte.
U istim grupama učenici neka smisle plan kako bi se mogli oduprijeti emocionalnom kupovanju na temelju svega do sada izloženoga i naučenoga iz psihologije, a svoje rezultate neka prikažu kao infografiku u alatu Canva. Iskoristite međuvršnjačko vrednovanje kao povratnu informaciju za njihov plan. Izrađene infografike možete objaviti na mrežnim stranicama škole.
Na samom početku sata podijelite svakom učeniku papirić koji sadrži jednu od sljedećih pet riječi: mobiteli, putnici, alkohol, brzina i pojas. Svaka riječ predstavlja jedan aspekt mladih u prometu. Nemojte im reći o čemu će biti riječ, nego ih uputite da pogledaju video i zaključe o čemu će govoriti na satu.
Nakon pogledanoga videopriloga podijelite učenike u grupe prema riječima koje imaju na papirićima. Svakoj grupi dodijelite jednu poveznicu za tekst koji obrađuje njihovu temu (važnost pojasa u vožnji, nemoj piti i voziti, ometači u vožnji, prekomjerna brzina u vožnji, utjecaj putnika na mlade vozače). Zadatak im je pročitati tekst i izraditi infografiku s najvažnijim dijelovima teksta u Canvi, a nakon toga objaviti je na virtualnoj oglasnoj ploči Lino.
Nakon što sve grupe objave svoje radove, raspravite s učenicima o razlikama pravila za mlade vozače u SAD-u i u Hrvatskoj. Podijelite s učenicima podatke sa stranica te im recite neka pročitaju i usporede uvjete za mlade vozače u Hrvatskoj i u SAD-u. Raspravite o tome što su pročitali, a za kraj aktivnosti neka u istim grupama mobilnim uređajem snime kratak video o mladima u vožnji u Hrvatskoj (savjeti, sigurnost, kazne, opasnosti). Videopriloge mogu objaviti na razrednoj ploči Lino.
Na početku sata osigurajte predložak s planom aktivnosti onim učenicima kojima je to potrebno za bolju usmjerenost (PSA, ADHD). Učeniku s oštećenjem vida, ovisno o težini oštećenja, osigurajte opis sadržaja na videu, odnosno primjereno mjesto za gledanje videa. Vodite računa pri podjeli papirića s riječima da je učenik s teškoćama u grupi spremnoj za podršku i njegovo aktivno uključivanje u zadatak. Učeniku oštećena vida osigurajte tekst prilagođene veličine slova, odnosno s glasovnom podrškom kao i za čitanje teksta na poveznici. Bilo bi poželjno da učenici s teškoćama u učenju (teškoće učenja, ADHD, jezično-komunikacijske teškoće, PSA) rade u paru i zapisuju ključne poruke jer će tako moći dati veći doprinos grupi u izradi infografike s najvažnijim dijelovima teksta. Gluhi učenik trebao bi imati stručnoga komunikacijskog posrednika, a ukoliko ga nema vršnjak zapisuje sve što je rečeno u grupi, a učenik oštećena sluha čita tekst na zaslonu računala.
Svi učenici s teškoćama uključeni su u snimanje videa i tu je prilika da se većina njih istakne svojim jakim stranama, primjerice, učenik oštećena vida u pripremi teksta, a učenik oštećena sluha u grafičkome oblikovanju.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Učenici mogu usporediti zakone i propise vezane za mlade u vožnji u Europskoj uniji, Ujedinjenome Kraljevstvu, Kanadi, Australiji i Hrvatskoj. Svoje rezultate mogu predstaviti slikokazom (prezentacijom) izrađenim u alatu Genially.
Zatražite učenike da istraže i usporede mrežne stranice koje izvještavaju o COVID-19 zarazi u Hrvatskoj (hzjz.hr ili koronavirus.hr), u nekim zemljama Europe (npr. Slovenije, Austrije, Njemačke, Švedske) i svijeta (npr. SAD-a, Novoga Zelanda). Podijelite s učenicima interaktivnu bijelu ploču RealtimeBoard na kojoj odaberite neki od predložaka s tablicom. Neka u prvi stupac upišu naziv države čije su mrežne stranice istražili, u drugi stupac sličnosti s hrvatskim stranicama i u treći stupac uočene razlike. Kratko raspravite o pristupima različitih zemalja u izvještavanju javnosti o zarazi COVID-19. Neka istraže kojim se mjerama nastojalo suzbiti širenje koronavirusa u Hrvatskoj i u odabranim državama, s kakvim uspjehom u određenom razdoblju pandemije (valu). Raspravite o rezultatima istraživanja, a mjere koje se poduzimaju za sprečavanje širenja koronavirusa istaknite na podijeljenoj interaktivnoj ploči koristeći neki od predložaka, primjerice Workflow, koji možete preoblikovati. Neka učenici postave oznaku “palac gore” uz sve one mjere za koje smatraju da su dio osobne odgovornosti svakoga čovjeka.
Prebrojite glasove i označite brojevima od jedan do tri mjere koje su dobile najviše glasova. Potom zajednički pogledajte interaktivni sadržaj Širenje infekcije te raspravite o trenutnoj pandemiji s kojom smo suočeni u svjetlu prikazanih epidemija kroz povijest. Podijelite ih u četiri grupe i trima dodijelite jednu označenu mjeru.
U grupama trebaju detaljnije istražiti kako svaka osoba svojim odgovornim ponašanjem i pridržavanjem određene mjere sprečava širenje pandemije. Neka istraživanjem dogovore i provedu intervju s jednom osobom koja je aktivno uključena u borbu protiv pandemije (liječnik obiteljske/školske medicine, epidemiolog HZJZ-a, medicinska sestra). Neka saznaju kako izgleda radni dan odabrane osobe i koliko je pritom ugroženo njihovo zdravlje i zdravlje članova njihovih obitelji. Intervju mogu i snimiti uz dopuštenje intervjuirane osobe te ugraditi u završno izvješće svoje grupe. Neka svaka grupa osmisli i način ponašanja ili druženja s vršnjacima koji će biti u skladu s određenom mjerom i koji neće ugroziti njihovo zdravlje. Rezultate i zaključke istraživanja grupe neka prikažu u obliku videozapisa koristeći se alatom EDpuzzle. Svaki videozapis mogu završiti porukom svojim vršnjacima koju će dodati u započetu rečenicu: “Odgovori odgovorno i tako…”
Učenici četvrte grupe neka istraže koje su skupine njihovih vršnjaka u uvjetima pandemije posebno osjetljive te pripadaju u mentalno ili fizički ugroženu populacije, bilo zbog kroničnih poteškoća sa zdravljem, bilo zbog uvjeta u kojima žive. Neka istraže kako im se može pomoći. Pokažite grupi znak za nasilje i potaknite ih da podijele taj znak sa svojim prijateljima i objasne im koja mu je uloga. Neka osmisle aktivnost koja će omogućiti učenicima tih skupina online druženje s vršnjacima ili druženje “uživo” uz pridržavanje odabranih mjera i predstave je na satu.
Uporabom alata Mentimeter provedite anketu među učenicima o njihovom poznavanju ultraljubičastoga zračenja i opasnostima takvoga zračenja. Neka iskažu stavove spram sljedećih tvrdnji dajući odgovore 1 - u potpunosti se ne slažem / 2 - djelomično se ne slažem / 3 - djelomično se slažem / 4 - u potpunosti se slažem.
Raspravite s učenicima odgovore na sva postavljena pitanja te zatražite da objasne zašto su ih odabrali i da u svojim argumentima pokažu svoje poznavanje fizikalnih koncepata koji su povezani s ovim sadržajima.
Uputite ih na stranice Preplanulost kože i Modni diktat ili prijetnja zdravlju na kojima će saznati informacije o solarijima.
Zatim ih potaknite da organiziraju debatu na tezu Sunčanje u solarijima je zdravo. U pripremi debate neka istraže ulogu medija, odnosno neka potraže kako se reklamiraju solariji i neka kritički sagledaju dostupne sadržaje koji podržavaju solarije kao i one koji upozoravaju na štetni utjecaj UV zračenja. U uvodnome dijelu debate mogu pokazati i videozapise koji podržavaju njihova stajališta. Bez obzira na ishod debate zamolite učenike da na kraju još jednom ocijene dvije zadnje tvrdnje uvodnoga dijela sata te zajednički usporedite i raspravite odgovore na početku i na kraju sata kako biste doprinijeli ispravnomu poimanju zdravoga života.
Nakon što su učenici s ADHD-om i PSA-om upoznati s planom aktivnosti i mogu ih pratiti, provodi se anketa o poznavanju ultraljubičastoga zračenja i njegovim opasnostima sa svim učenicima. Učenicima s teškoćama u učenju, posebno ako ih teže pogađa neuspjeh, dobro je na prethodnome satu dati zadatak da ponove gradivo koje će im trebati na sljedećem satu.
Potaknite učenike s teškoćama na sudjelovanje u debati, uključujući vlastito iskustvo kao i odnos članova obitelji prema sunčanju.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici istraže koja zračenja mogu biti štetna za astronaute. Predložite im da započnu istraživanje pregledom sljedećih stranica: Svemirska odijela i Kako NASA štiti astronaute od solarne radijacije. Neka naprave slikokaz (prezentaciju) i izlože ostalim učenicima u razredu o načinima zaštite astronauta od zračenja u svemiru.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.