Raspravite s učenicima pojmove humanitarnoga rada, humanitarnih akcija, volontiranja. Pitajte ih jesu li oni ili netko u obitelji/bližnji sudjelovali u humanitarnim akcijama, pomagali drugima ili volontirali, kako možemo pomagati drugima i sl.
Prikažite učenicima interaktivni sadržaj Aktivni volonteri. Nakon što učenici ispune upitnik volonterske motivacije, neka svatko zabilježi svoj rezultat, a potom na grupnoj razini komentirajte rezultate zajedno u razredu. Kako biste opisali “volontersku klimu” u svojem razredu? Što mislite kakva je “volonterska klima” u društvu općenito? Biste li se složili s tvrdnjom Ljudi su spremniji donirati novac nego aktivno pomagati volontiranjem u lokalnoj sredini?
Predstavite učenicima etape istraživanja u društvenim znanostima i podijelite učenike u dvije do tri grupe od kojih će svaka metodom analize medijskih sadržaja analizirati jednu od poznatijih humanitarnih akcija (pr. Zaklada Ana Rukavina, Palčić i sl.). Učenici će istražiti i u razredu predstaviti odjeke medijski popraćenih humanitarnih akcija, njihove posljedice te komentare ljudi na društvenim mrežama ili portalima. Neka predstave rezultate analize na zajedničkoj Padlet ploči.
Nakon predstavljenih rezultata istraživanja neka ponovno ispune upitnik i usporedite rezultate - jesu li spremniji volontirati ili donirati novac.
Naposljetku, neka učenici u grupama istraže i prikupe podatke o udrugama u lokalnoj sredini koji imaju potrebu za volonterima ili donacijama i neka prikupljene informacije podijele na Padlet ploči. Nakon istraživanja mogu stupiti u kontakt s udrugama te ponuditi vlastiti volonterski angažman ili donaciju.
Na početku sata učenici s ADHD-om i PSA-om upoznati su s redoslijedom aktivnosti s pomoću predloška koji je pripremio nastavnik. Upitnik volonterske motivacije perceptivno je prilagođen tako da ga mogu pratiti učenici s teškoćama pažnje ili teškoćama učenja. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Moguće je rješavanje upitnika i u paru tako da vršnjak čita naglas što će omogućiti brže popunjavanje upitnika i osigurati odgovore na svaku tvrdnju. Preporuča se da učenik s teškoćama, posebno ako je riječ o motoričkim ili senzornim teškoćama, bude u grupi koja će analizirati medijske sadržaje humanitarne akcije u korist osoba s invaliditetom ili djece s teškoćama. Potaknite učenika s teškoćama da kaže ima li neko osobno iskustvo s udrugama i može li preporučiti volontiranje u nekoj udruzi.
Motiviranim učenicima ponudite da Upitnik volonterske motivacije provedu na većem uzorku, primjerice, među svojim ukućanima i poznanicima, potičući ih na promišljanje o vlastitome volonterskom potencijalu. Svoje ispitanike mogu pozvati u školu na javnu tribinu o volontiranju na kojoj mogu predstaviti rezultate svojih istraživanja i promovirati nove volonterske akcije zajedno s predstavnicima lokalnih udruga.
Prikažite učenicima naslove nekih poznatih aktivističkih pjesama i izvođače te ih pitajte mogu li po naslovu zaključiti o čemu/o komu pjesme govore. Mogući primjeri izvođača i pjesama: Green Day, American Idiot; The Pixies, Monkey Gone To Heaven; No Doubt, Just A Girl; The Sex Pistols, God Save The Queen; Frankie Goes To Hollywood, Two Tribes; U2, Sunday Bloody Sunday; Jay-Z, The Story of O.J. Pomozite učenicima tako što ćete u aplikaciji LearningApps (opcija Matching Pairs) napisati naslove pjesama, izvođače i teme koje će spojiti u parove (pr. Green Day, American Idiot i US President George W. Bush and the war in Iraq; The Pixies, Monkey Gone To Heaven i the destruction of the ozone layer and the environmental problems; No Doubt, Just A Girl i sexism and stereotyping; The Sex Pistols, God Save The Queen i the British politics in the late 1970's; Frankie Goes To Hollywood, Two Tribes i the Cold War between the US and the USSR; U2: Sunday Bloody Sunday i The political situation in Northern Ireland; Jay-Z: The Story of O.J. i racism.
Nakon toga poslušajte pjesmu Meat is Murder engleskoga sastava The Smiths. Neka prvo prema naslovu pokušaju odrediti tematiku pjesme. Nakon toga u aplikaciji LearninApps (opcija Cloze Test) iz pjesme izbacite ključne riječi (pr. heifer, knife, creature, flesh, fry, calf, carve, turkey, slice). Nakon slušanja pjesme provjerite jesu li učenici ubacili točne riječi i recite im neku važnu činjenicu vezanu uz nastanak te pjesme (The frontman Morrissey has been a strict vegetarian since his teens and has always expressed his strong beliefs concerning animal rights).
Nakon toga podijelite učenike u grupe. Svaka grupa dobiva različiti glazbeni žanr (rock, punk, rap, grunge, trap, hip hop, techno i sl.). Za dobiveni glazbeni žanr traže aktivističku pjesmu anglosaksonskoga izvođača iz koje izbacuju ključne riječi i zadaju kolegama zadatak u aplikaciji LearningApps (opcija Cloze Test). Prije slušanja pjesme i rješavanja zadatka učenici traže kolege da odrede temu pjesme na temelju naslova. Učenici zatim slušaju pjesmu i ubacuju ključne riječi koje nedostaju. Na kraju učenici dijele sa svojim kolegama neku zanimljivu činjenicu vezanu uz nastanak pjesme koju su odabrali.
Iskoristite priliku za raspravu o doprinosu pojedinih izvođača različitim društvenim procesima. Potaknite učenike na promišljanje kako pojedinac može doprinijeti društvu svojom aktivnošću.
Ako se učeniku s PSA-om najavi tema sata i preporuči mu se da posluša kod kuće neke od aktivističkih pjesama, osjetit će se sigurnijim te se može očekivati njegovo aktivnije sudjelovanje na satu.
Preporuča se učenicima s teškoćama učenja, ADHD-om i PSA-om da u zadatku spajanja naziva pjesme i teme rade u parovima. Poželjno je da gluhi učenik ima stručnoga komunikacijskog prevoditelja. Ako nema, tada mu osigurajte da tijekom slušanja pjesme bude blizu izvora zvuka i da je glasnoća pojačana. Tako će i gluhi učenik vibracijama osjetiti glazbu, a učenik s kojim je u paru može pratiti ritam pjesme pokretom tijela. Gluhom i nagluhom učeniku potrebno je osigurati i pisani tekst pjesme tijekom prvoga slušanja. U zadatku ubacivanja izostavljenih riječi pjesme Meat is Murder u aplikaciji LearningApps učeniku s PSA-om, teškoćama učenja ili oštećenja sluha omogućite korištenje englesko-hrvatskoga rječnika, a po potrebi i podršku vršnjaka.
Poželjno da učenik s teškoćama bude član skupine koja obrađuje njemu najbolje poznati glazbeni žanr, uz podršku vršnjaka. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Potaknite učenike s teškoćama da sudjeluju u raspravi o tome kako pojedinac svojom aktivnošću može doprinijeti društvu.
Učenici proučavaju koji hrvatski izvođači imaju angažirane pjesme. Biraju jednu, prevode je na engleski jezik i izbacuju iz prijevoda ključne riječi u aplikaciji LearningApps (opcija Cloze Test). Nakon toga reproduciraju pjesmu na hrvatskome jeziku, a učenici prate prijevod i ubacuju engleske riječi koje nedostaju. Uspoređuju svoje prijedloge i prijedloge svojih kolega te raspravljaju o angažiranim temama u hrvatskome društvenom kontekstu.
Prikažite učenicima videozapis Efektivni altruizam (u postavkama podesite automatski hrvatski prijevod). Videozapis pokrenite od 1:30 minute i recite im da u videozapisu filozof Peter Singer objašnjava što je to efektivni altruizam i da je njegova etika utilitaristička. Ako niste do sada, objasnite im osnove utilitarističke etike.
Neka iz videozapisa izdvoje primjere efektivnoga altruizma i Singerove sugestije zašto bismo svi trebali biti efektivni altruisti i koje su dobrobiti efiektivnoga altruizma za osobu koja ga prakticira, ali i za one prema kojima je usmjeren. Neka izdvoje Singerove sugestije o tome kako možemo postati efektivni altruisti. Ujedno ih zamolite da svatko za sebe osmisli po jedan primjer kako bi osobno mogli prakticirati efektivni altrizuam. Svoje zabilješke zajedno s primjerom neka zapišu u Padletu.
Raspravite s učenicima o onome što su izdvojili iz videozapisa. Neka navedu četiri skeptična argumenta protiv pomaganja (koje navodi Singer) i još neki takav argument na koji treba odgovoriti. Pitajte ih što misle o ideji efektivnoga altruizma, čini li im se ta ideja realno provediva, je li ih Singerov govor potaknuo da se i uključe u zajednicu kao efektivni altruisti i neka navedu razloge zašto jest, odnosno zašto nije. Zamolite nekoliko učenika da predstavi ideje/primjere efektivnoga altruzima koje su osmislili. Ostali učenici neka ih pažljivo slušaju i komentiraju ideje/primjere i njihovu ostvarivost. Neka ujedno ponude i moguće prijedloge za poboljšanje.
Nakon toga podijelite učenike u tri do četiri grupe (ovisno o veličini razreda). Zadajte im da pretragom interneta pronađu jedan primjer: (1) sebičan odnos prema nekom društvenom problemu, (2) altruistični odnos koji nije učinkovit i (3) altruistični odnos koji je učinkovit („efektivni altruizam“). Neka svaka grupa identificira pronađene primjere i komentira njihove posljedice ponašanja za osobe koje su subjekti ponašanja (pr. jesu li zadovoljnije ili nezadovoljnije) i za društvo u cjelini (s utilitarističkog stajališta, tj. sa stajališta uvećanja "općeg dobra"). Svoje radove neka prikažu koristeći se PowerPoint slikokazom (prezentacijom). Nakon toga neka grupe izaberu voditelje koji će njihove radove/slikokaze prikazati ostatku razreda.
Nakon što učenici predstave rezultate rada svojih grupa, pitajte ih što misle nakon svega što su vidjeli i čuli o efektivnome altruizmu, koliko je realno očekivati da će se većina ljudi tako ponašati i kako bi izgledao svijet kada bi svi bili efektivni altruisti. Zamolite ih da obrazlože svoje odgovore.
Za gledanje videozapisa slijepom učeniku trebat će osigurati opis sadržaja, a slabovidnim učenicima prikladno mjesto uz ekran. Gluhi i nagluhi učenici čitaju podnapise videozapisa. Učenik s teškoćama (PSA / Aspergerov sindrom, teškoće učenja, oštećenja sluha) prije gledanja videa dobiva predložak s uputama na što obratiti pažnju i podsjetnik za pojmove kao što su altruizam, utilitarizam, efektivni altruizam. Najbolje je povezati prepoznavanje efektivnoga altruizma u videu s aktualnim situacijama u životu, posebno učenicima s PSA-om. Primjerice, vatrogascu s područja Sisačko-moslavačke županije stradala je kuća u potresu, a on je zajedno s drugima nastavio spašavati ljude zatrpane u ruševinama. Važno je da učenik s teškoćama razumije da efektivni altruizam znači pomaganje i briga o drugima. U radu u grupi poželjno je uzeti neku humanitarnu organizaciju koja je poznata u Hrvatskoj (UNICEF). Nakon predstavljanja rezultata potaknite učenike s teškoćama da podijele s drugima jesu li osjetili učinke altruizma u svojoj okolini, uključujući svoje učitelje, vršnjake i asistente. Provjerite bi li željeli pokazati efektivni altruizam.
Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Neka učenici istraže što je sebični altruizam. Kako biste im olakšali zadatak, uputite ih da pogledaju videozapis Sebični altruizam. Recite im da nakon gledanja izlože argumente zašto je racionalno, a ne samo moralno pomagati drugima da žive bolje i da ostvare sve svoje potencijale. Neka rezultate svojega istraživanja prikažu ostatku razreda izradom infografike u alatu Canva ili slikokaza (prezentacije) u PowerPointu.
Na početku pogledajte s učenicima video, primjerice, Ehrenamt und Bürgerengagement u kojem se objašnjava pojam volontiranja, ističu se pojedine dobrovoljne aktivnosti pomaganja te se naglašava važnost osobne motivacije.
Nakon gledanja potaknite ih na razgovor o njihovim iskustvima i na iznošenje mišljenja. Možete ih pitati što misle o toj temi, poznaju li nekoga tko volontira, jesu li uključeni ili bili uključeni u neku dobrovoljnu aktivnost pomaganja, u kojim su aktivnostima volontirali, što ih je potaknulo na uključivanje, kako su se osjećali, žele li volontirati i kako i sl.
Podijelite ih u parove i zamolite da na mrežnim stranicama istraže kako i koliko volontiraju njihovi vršnjaci iz zemalja njemačkoga govornog područja. Možete im dati smjernice da tijekom istraživanja posebnu pažnju obrate na statističke podatke koji prikazuju najzastupljenija područja u kojima volontiraju njihovi vršnjaci, njihove motive uključivanja u dobrovoljne aktivnosti, kako pronalaze aktivnosti u kojima mogu dobrovoljno pomagati, postoje li određeni programi i/ili institucije koje ih potiču na uključivanje i sl. ( Zahlen und Fakten rund um das Ehrenamt junger Menschen, Abi unicum: Ehrenamtlich arbeiten, Ganztägig lernen: Ehrenamt in der Schule, Geolino: Ehrenamt braucht dich, Jugendportal: Ehrenamt zahlt sich aus i sl.) Možete ih također uputiti da naprave online test Nevidljivi junaci (Ehrenamt.check.de: Unsichtbare Helden) i doznaju koja im volonterska uloga najbolje pristaje i u koja bi se područja mogli uključiti.
Predložite i omogućite učenicima korištenje rječnika i/ili online rječnika, primjerice Crodict.
Omogućite im vođenje kratkih bilježaka tijekom istraživanja tako da pripremite online bilježnicu u kojoj ćete svakom paru dodijeliti stranicu za vođenje bilješki, a kako biste ujedno osigurali da naposljetku sve bilješke budu dostupne svima. Služite se jednim od digitalnih alata, primjerice OneNote.
Potaknite parove da podijele svoja saznanja, da istaknu sličnosti i razlike koje su uočili uspoređujući se sa svojim vršnjacima i donesite zajedničke zaključke.
Motivirajte ih i predložite im da se uključe u neku dobrovoljnu aktivnost pomaganja ako već nisu uključeni i neka vode online dnevnik volontiranja u kojem opisuju aktivnost u koju su se uključili, navode razloge uključivanja, opisuju što su sve radili, kome su pomagali, s kim su surađivali, kako su se osjećali i sl. Možete im predložiti korištenje jednoga od digitalnih alata, primjerice OneNote. Da bi njihovi dnevnici bili na jednome mjestu i da biste imali uvid i omogućili dostupnost svima, možete stvoriti mapu na OneDriveu u sklopu Office365 u koju učenici pohranjuju svoje dnevnike. Zamolite ih da povremeno čitaju dnevnike drugih učenika i komentiraju ih.
Na kraju ih uputite da svoje iskustvo napišu u obliku sastavka/eseja. Potaknite nekoliko učenika da pred razredom pročitaju svoj sastavak/esej.
Učenicima koje se eventualno ne žele / ne mogu uključiti u aktivnosti dobrovoljnoga pomaganja, možete predložiti da naprave intervju s nekom osobom iz njihove zajednice koja se aktivno bavi volontiranjem. Na temelju dobivenih informacija učenici pišu sastavak/esej o iskustvu osobe koju su intervjuirali.
Prikupite sve sastavke/eseje i izradite e-knjigu s pomoću jednoga od digitalnih alata, primjerice Kotobee. E-knjigu možete objaviti na stranici škole 5. prosinca na Međunarodni dan volontera.
Učenicima s ADHD-om i PSA-om trebat će shematski prikazan predložak s redoslijedom aktivnosti za lakše snalaženje i predviđanje koraka. Podsjetnik za vođenje dnevnika volontiranja na posebnome je predlošku.
Provjerite u uvodnoj raspravi iskustva učenika s teškoćama, primjerice, jesu li upoznali osobu koja volontira.
Pri podjeli u parove vodite računa da je učenik s teškoćama u paru s vršnjakom s kojim je već imao dobro iskustvo u nekim zajedničkim aktivnostima. Test Nevidljivi junaci mogao bi biti vrlo zanimljiv i prikladan učenicima s teškoćama uz podršku vršnjaka i korištenje njemačko-hrvatskoga rječnika. U nekim slučajevima (učenik s PSA-om, teškoće učenja) poželjno je da par, zbog potrebnoga vremena za rješavanje testa, radi zajedno na ispitivanju volonterske uloge jednoga od njih. Važno je da učenici u paru prema nalazima na mrežnim stranicama razmotre kako i gdje bi mogao volontirati i učenik s teškoćama. Tijekom zapisivanja istraživačkih aktivnosti u online bilježnicu preporuča se podsjetnik za smjernice. Više u: Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama.
Dodatno motiviranim i jezično naprednijim učenicima predložite da se na mrežnim stranicama, primjerice, Europskoga portala za mlade (europa.eu: Europäisches Jugendportal) upoznaju s mogućnostima međunarodnoga volontiranja i da napišu novinski članak o volontiranju i mogućnostima međunarnodnoga volontiranja u kojemu će navesti svoje iskustvo i pozvati mlade da se uključe u aktivnosti dobrovoljnoga pomaganja. Članak mogu objaviti na jednome od blogova ili portala namijenjenih učenicima njemačkoga kao stranoga jezika, primjerice, PASCH Global: PASCH Schülerzeitung weltweit ili u suradnji s Goethe Institutom.
Aktivnost se može izvoditi tijekom cijele nastavne godine. U svrhu realizacije aktivnosti stvorite virtualnu učionicu koristeći se alatom Teams. U učionici prikupljajte sve materijale, dijelite poveznice kao i zapise provedenih aktivnosti. Na početnome sastanku razgovarajte s učenicima o poslovima kojima se nadaju u budućnosti. Alatom Mentimeter (World Cloud) neka izdvoje dva čimbenika koja su im na vrhu liste prioriteta kad razmišljaju o poslu budućnosti: dobro plaćen posao, zadovoljstvo poslom, blizina doma, posao na otvorenom, rad s ljudima, mogućnost izražavanja kreativnosti, mogućnost pomaganja drugima i sl. Komentirajte izložene rezultate i predstavite im ideju o volonterskome radu, a pritom se poslužite interaktivnim sadržajem Aktivni volonteri. Učenicima prikažite videoprilog o mladiću koji se služi svojim znanjem i poslom da bi pomogao drugima. Raspravite o ulaganju koje je potrebno da bismo nekome pomogli, ali i o nematerijalnim dobrobitima volontiranja koje dobiju zajednica i volonter (primjerice, uklanjanje predrasuda, razvoj samopoštovanja, stjecanje novih znanja i socijalnih vještina, razvoj pozitivnih društvenih vrijednosti, zdravija zajednica, prva profesionalna iskustva, razvijanje osjećaja odgovornosti, poduzetničkoga duha, timskoga rada i kreativnosti, mogućnost utjecanja na društvene promjene, nova poznanstva, zadovoljstvo koje proizlazi iz pomaganja drugima, povećanje kvalitete života te osjećaj korisnoga provođenja slobodnoga vremena). Pitajte ih smatraju li da bi građani trebali služiti zajednici, što bi ih potaknulo na volontiranje i kako se mogu sami uključiti u volonterske akcije. O navedenim će pitanjima promišljati sudjelujući i u nastavku aktivnosti.
Podijelite učenike u parove. Svaki par neka alatom Mentimeter (Open Ended) izrazi svoja razmišljanja o tome što smatra dobrim u svojoj zajednici. Komentirajte odgovore, a zatim razgovarajte o tome što bi u zajednici trebalo poboljšati ili promijeniti. Potaknite učenike da za svaku navedenu stavku ponude rješenje za poboljšanje ili promjenu, pritom učenici mogu dati neograničeni broj rješenja za pojedinu stavku.
Podijelite učenike na grupe od četiri do šest članova prema predmetu interesa (rad na području zaštite okoliša, rad sa starijima, s djecom s problemima u ponašanju, s osobama s invaliditetom, problematika napuštenih životinja i sl.). Svaka grupa neka na mrežnim stranicama istraži udruge i organizacije u kojima se može volontirati i izdvoji situaciju koja bi bila pogodna za volontersku akciju. U osmišljavanju aktivnosti mogu sudjelovati i nastavnici različitih predmetnih područja (Hrvatski jezik, strani jezik, Sociologija, Filozofija, Likovna umjetnosti, Glazbena umjetnosti, Biologija, Psihologija i sl.).
Tijekom sljedećih sastanaka slijedi organizacija i realizacija aktivnosti. Pri osmišljavanju radionica kojima će učenici izaći u odabrane udruge i provesti ih u suradnji s korisnicima tih udruga možete se poslužiti i ranije navedenim aktivnostima u scenariju. Važnu ulogu pri osmišljavanju aktivnosti ima i promicanje svijesti za aktivnim uključivanjem korisnika udruga. Primjerice, jedna grupa može organizirati književni klub i druženje uz čitanje proze i poezije u domu za starije i nemoćne koji će se sastajati mjesečno ili kvartalno. Druga grupa neka organizira zajedničko sviranje s članovima udruge gluhih i nagluhih tijekom kojeg će uvježbati zajedničke izvedbe odabranih skladbi popraćene znakovnim jezikom i tjeloglazbom. U zajedničko aktivno sviranje, kreativne likovne radionice (tečaj fotografije i sl.) ili dramski izričaj koji kao mjuzikl može biti povezan s glazbenim i plesnim izričajem uključite djecu s problemima u ponašanju. Kreativcima u grupi pridružite i učenike poduzetničkoga duha koji mogu poticati uključivanje poznatih javnih osoba u osmišljavanje i ostvarivanje aktivnosti. Nadalje, sljedeća grupa može organizirati ekoakcije s ciljem podizanja svijesti oko zaštite okoliša ili problematike napuštenih životinja. U sklopu predloženih akcija organizirajte i koncert na kojem mogu sudjelovati školski glazbeni sastavi i ansambli te javne osobe i glazbeni sastavi lokalne zajednice. Sve aktivnosti dokumentirajte i popratite fotografijama i videozapisima koje učenici mogu urediti alatima Pixlr i Animoto. Organizirajte multimedijalnu izložbu u školi ili festivalski dan Aktivna zajednica tijekom kojeg ćete prikazati rezultate aktivnosti.
Nakon provedenih aktivnosti slijedi razgovor o dobrobiti volonterskih akcija za sve sudionike, o tome kako su se osjećali tijekom pripremanja i ostvarivanja akcija, kakve promjene uočavaju na sebi, uočavaju li promjene i u samoj zajednici. Razgovarajte i o tome u kojoj mjeri takve akcije pridonose poboljšanju kvalitete života pojedinca, a time i zajednice, jesu li neke od predloženih aktivnosti potaknule sudionike na daljnje provođenje i proširivanje okvira spomenutih akcija, na stvaranje ideja za nove akcije i sl.
Rijavec, M., Jurčec, L. i Pavlović, V. (2019), Školski volonteri: dobrobiti volontiranja u školama. Forum za slobodu odgoja, Zagreb (17. 1. 2021.)
Volonterski centar Osijek (2013), Inkluzivno volontiranje - preporuke koordinatorima volontera za razvoj inkluzivnijih volonterskih programa (17. 1. 2021.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.