Predmet
Informatika 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Licencija za korištenje nije licentia poetica

Naziv predmeta
Informatika 1

Razred
1. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Intelektualno vlasništvo
  • Autorsko pravo
  • Licencija
  • Copyleft
  • Plagijat
  • Creative Commons

Copyleft

Pitajte učenike znaju li što znači copyright te kako se to prevodi na hrvatski jezik. Zajedno proučite e- Škole DOS Informatika 1, Modul 2, Jedinica 2.2 Licencije korištenja, autorsko pravo i intelektualno vlasništvo. Raspravite pojmove intelektualno vlasništvo, autorsko pravo i licencija.

Učenicima prikažite dokumentarni film Revolution OS iz 2001. godine koji problematizira softverske licencije. U dokumentarnom filmu se, između ostalog, spominje i pojam copyleft koji je postavio Richard Stallman, pionir Pokreta za slobodni softver. Dokumentarni film s hrvatskim titlovima može se pronaći na alatu YouTube, a javno je dostupan i na mrežnoj stranici Top Documentary Films.

Nakon pogledanog dokumentarnog filma i internetskog pretraživanja, pošaljite im poveznicu na ploču Padlet gdje će vlastitim riječima moći pojasniti pojam copyleft te vidjeti što su ostali napisali.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Povežite se s učenicima putem alata Teams ili Zoom. Uputite ih na sadržaje na Edutoriju dijeljenjem poveznica na navedene jedinice koristeći chat pozive. Tijekom rasprave, potaknite ih da koriste mogućnost podignute ruke kako bi se izbjegla buka u pozivu. No, svakako ih podsjetite da, nakon svog izlaganja, spuste podignutu ruku.

Predloženi dokumentarni film podijelite dijeljenjem svog zaslona pri čemu pazite na to da ste pritom podijelili i zvuk računala. U slučaju poteškoća, učenici video mogu otvoriti i samostalno na svojim računalima putem poveznice koju ćete im poslati u chat poziva. Prednost vašeg dijeljenja je ta što će svi učenici završiti s gledanjem u isto vrijeme.

Nakon završetka gledanja, podijelite poveznicu na ploču u alatu Padlet putem chata u pozivu. Nakon što svi upišu traženo, podijelite ploču putem svog zaslona i komentirajte odgovore s učenicima.

Postupci potpore

Organizirajte stvaranje pojmovnika za nastavno gradivo koji će biti podsjetnik za učenike s teškoćama, ali mogu ga koristiti i ostali učenici. Oni mogu sami voditi računa o ažuriranju pojmovnika. Značenje pojmova licencija, intelektualno vlasništvo i autorsko pravo povežite s konkretnim primjerima i interesima učenika s teškoćama (npr. računalne igre, filmovi, serije, nogometna utakmica). Naime, ako se očekuje poznavanje i razumijevanje pojmova copyright i copyleft, važno ih je unijeti u pojmovnik kako bi učenicima s teškoćama bili brzo dostupni (pojmovnik u digitalnom obliku ili u obliku postera, mentalne mape). Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra najavite strukturu rada s obzirom na to da su predviđene različite izmjene (digitalni obrazovni sadržaj, film, pretraživanje interneta). Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte ključne pojmove iz dokumentarnog filma i/ili poveznicu na film kako bi se s njim mogli upoznati i prije nastavnog sata. Prilikom prikazivanja filma osigurajte dobru vidljivost zaslona kao i verziju u kojoj se nalaze titlovi na hrvatskome jeziku. Izbjegavajte istovremeno govorenje i produkciju filma.

U okviru provedbe aktivnosti u mrežnom okruženju vodite računa o učenicima s oštećenjem sluha. Naime, učenik s oštećenjem sluha može imati dobru čujnost pomoću slušnog pomagala ili kohlearnog implantata, ali će ponekad, unatoč tome, teže razumjeti govornika. Izbjegavajte istovremeno govorenje i pokazivanje na slici jer učenik treba prebacivati pogled između govornikovog lica ili stručnog komunikacijskog posrednika i slike. Osigurajte dobru vidljivost lica i usana govornika; poželjno je da svjetlo pada sprijeda kako bi se lice bolje vidjelo; treba izbjegavati osvjetljenje sleđa jer zasljepljuje učenika, a govorniku zamračuje lice. Poželjno je da učenicima s oštećenjem sluha podijelite poveznicu na dokumentarni film u koji su ugrađeni titlovi na hrvatskome jeziku. Unaprijed osigurajte ključne pojmove iz odabrane aktivnosti kako bi se učenik s oštećenjem sluha s njima upoznao. Nakon što postavite pitanje, pričekajte kako biste i učeniku s oštećenjem sluha dali priliku da se javi i odgovori (stanka osigurava vrijeme za obradu informacija).

Za učenike koji žele znati više

Učenici, koji žele sudjelovati u pokretu slobodnog softvera, mogu obilježiti Dan slobode softvera ili na mrežnim stranicama Fundacije za slobodni softver Europe pretražiti aktualne aktivnosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Copyleft

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira ideju pokreta za slobodni softver.
  • Učenik interpretira pojmove autorskih prava, intelektualnog vlasništva, licencije i pojma copyleft.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i društveni razvoj
  • Engleski jezik
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Zvuči isto, ali to nije ta pjesma!

Proučite s učenicima e-Škole DOS Informatika 1, Modul 2, Jedinica 2.2 Licencije korištenja, autorsko pravo i intelektualno vlasništvo.

Upitajte učenike jesu li se ikada susreli s pojmom plagijat. Obratite im pažnju na česta plagiranja radova (seminarskih, diplomskih radova, znanstvenih članaka ili doktorskih disertacija) te ih pitajte kakav je njihov stav o plagijatima. Također, pitajte ih jesu li se susreli s plagijatima u glazbi. Neka na internetu pronađu najveće presude za plagijate u povijesti glazbe. Prokomentirajte pronađeno.

U suradnji s učenicima odaberite glazbeni plagijat kojim ćete se baviti. Podijelite učenike na tri grupe (pro et contra te publiku) te simulirajte debatu. Ako u razredu ima učenika koji su u školskom debatnom klubu, neka oni budu moderatori debate, a u protivnom, vi moderirajte. Tema debate neka bude je li presuda o konkretnom plagijatu ispravna ili nije.

Nakon što su obje grupe iznijele svoje argumente u alatu Google Forms (ili sličnom), omogućite učenicima, koji simuliraju publiku, da glasaju o tome koja je debatna grupa bolje argumentirala zadani stav. Prikažite rezultate učenicima te nagradite članove grupe koja je pobijedila u debati.

Napomena

Prije debate, objasnite učenicima pravila za debatiranje. Možete pritom koristiti Karl Popper debatni format.

Postupci potpore

Ako učenik s poremećajem iz autističnoga spektra ima specifičan interes povezan uz temu glazbe, potaknite ga da prije sata pripremi nekoliko primjera plagijata te ih potom podijeli s razredom. Povezivanje interesa učenika s teškoćama s nastavnim gradivom omogućit će vršnjacima da upoznaju učenike s teškoćama u izvanškolskom kontekstu. Učenike s teškoćama koji to ne žele, ne izlažite aktivnoj ulozi u okviru debate. Svaki učenik s teškoćama može dati svoj doprinos u vidu pripreme materijala za debatu ili biti u funkciji ocjenjivača debate. U svakom navedenom slučaju, upitajte učenike s teškoćama je li zadatak jasan ili ga je potrebno pojasniti. Učenicima s oštećenjem vida skrenite pozornost na inkluzivni prikaz digitalnog obrazovnog sadržaja.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na besplatnu verziju alata Plag.hr te im pojasnite da njihovi nastavnici mogu vrlo lako saznati je li njihov rad plagiran. Predložite učenicima koji žele znati više da isprobaju alat.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zvuči isto, ali to nije ta pjesma!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik raspravlja o intelektualnom vlasništvu, autorskim pravima i licencijama.
  • Učenik analizira presudu o plagijatu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i društveni razvoj

Ova prezentacija je 100% legalna!

Prije svega, pitajte učenike je li softver na njihovom kućnom računalu potpuno legalan. Također, provjerite i jesu li čuli za licencije u softveru. Upozorite ih na to da je softver netko osmislio i izradio te da za to zaslužuje poštivanje autorskih prava za objavu softvera. Isto se odnosi i na njihov rad.

S učenicima obradite e-Škole DOS Informatika 1, Modul 2, Jedinica 2.2 Licencije korištenja, autorsko pravo i intelektualno vlasništvo, dio koji se bavi Creative Commons licencijama.

U dogovoru s nastavnikom drugog predmeta u kojem moraju predati prezentaciju, učenicima zadajte uvjet da slike (i glazbu) koje koriste, moraju preuzeti s Openverse stranice čiji je cjelokupan sadržaj pod CC (kratica za Creative Commons) licencijama. Upozorite ih na to da postoji još sličnih alata te spomenite Pexel i Pixabay. Primjerice, učenici mogu dobiti projekt iz biologije gdje trebaju napraviti jednostavan eksperiment te ga prikazati prezentacijom. U prezentaciji, osim korištenja vlastitih fotografija, neka koriste gorespomenuti alat za pretragu slika i zvukova te navedu autore i tip licencije. S nastavnikom drugog predmeta dogovorite da učenici predaju prezentaciju i vama tako da budu vrednovani za isti projekt iz dvaju predmeta.

Napomena

Kako bi učenici mogli vidjeti radove drugih učenika, kreirajte repozitorij na odabranom cloud alatu (primjerice OneDrive) gdje će učenici postaviti vlastiti rad.

Postupci potpore

Budući da se podnaslov Creative Commons nalazi otprilike na sredini e-Škole DOS Informatika 1, Modul 2, Jedinica 2.2 Licencije korištenja, autorsko pravo i intelektualno vlasništvo, učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava, onima s oštećenjem vida i specifičnim teškoćama u učenju predložite da podnaslov potraže uz pomoć opcije Pretraga. S obzirom na različite verzije oznaka licencije Creative Commons, učenike s teškoćama usmjerite na primjere navedenih oznaka (pripremite uvećane fotografije) koje će oni potom povezati sa značenjem oznaka navedenih u tablici. Ako se u razredu nalazi učenik s oštećenjem vida, potrebno je fotografiije otisnuti na mat papir ili papir žućkaste boje. Prema potrebi, učenike usmjerite na mogućnost povećanja veličine slova kao i promjenu prikaza u digitalnom obrazovnom sadržaju što se posebno odnosi na tablicu s oznakama licencije Creative Commons. Pri korištenju Openverse stranice učenike sa specifičnim teškoćama u učenju uputite na podatke koje trebaju uočiti/navesti kod odabira pojedine slike ili zvuka na način da zajedno prođete kroz koncept stranice. Budući da Openverse stranica nema mogućnost inkluzivnog prikaza, učenicima s oštećenjem vida osigurajte uporabu pomagala koja su im dodijeljena ili rad u paru.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima, koji žele znati više, preporučite da isprobaju alat za odabir licencije Licence Chooser Beta koji je u fazi testiranja (beta verzija). Alat će im pomoći prilikom odabira licencije koju žele primijeniti na neki svoj autorski rad.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ova prezentacija je 100% legalna!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje Creative Commons licencije.
  • Učenik koristi Creative Commons licencije.
  • Učenik istražuje Creative Commons licencije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i društveni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Operacijski sustav GNU. Preuzeto s https://www.gnu.org/gnu/gnu.html (23.3.2022.)

Karl Popper debatni format. Preuzeto s http://hdd.hr/wp-content/uploads/2021/02/Karl-Popper-debatni-format-HDD-1.pdf (23.3.2022.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.