Zajedno s učenicima pogledajte motivacijski video prikazan na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.7. (Na početku). Prije pokretanja videa pitajte učenike neka navedu koje je tijelo prikazano u videu i koliko ima ploha. Nakon kratke diskusije prikažite video. Pitajte ih o tome čime su plohe zalijepljene jedna za drugu ističući pritom nužnost postojanja nastavka za lijepljenje pri izradi mreže geometrijskog tijela.
Povedite raspravu o ambalaži svakodnevnih proizvoda poput kutija za čaj, žitarice, cipele, televizor, mobitel i slično. Zbog čega su ti proizvodi pakirani u ambalažu? Kako izgleda ambalaža nekog proizvoda kad se rastvori? Za primjer donesite neke od postojećih ambalaža (primjerice kutija za čaj ili kutija zubne paste). Demonstrirajte učenicima rastvaranje ambalaže i naglasite kako je riječ o plaštu geometrijskog tijela.
U nastavku s učenicima pogledajte tehničke crteže kocke, plašta i mreže kocke prikazane na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.7. (Mreža geometrijskog tijela). Raspravite o izgledu plašta i mreži kocke postavljajući motivirajuća pitanja (npr. Koliko ploha ima kocka? / Što je potrebno dodati tim plohama kako bismo ih uspješno sastavili u kocku? itd.).
Uputite učenike na samostalnu izradu mreže kocke s nastavcima za lijepljenje uporabom online alata MS Word u paketu Office 365. Kreirajte razrednu OneNote bilježnicu te dodijelite svakom učenika vlastitu stranicu u koju postavljaju datoteku izrađene mreže.
U razrednoj OneNote bilježnici spojite učenike u parove. Zadajte novi zadatak s jasnim smjernicama za izradu nekog složenog geometrijskog tijela (primjerice, kuće sastavljene od tijela kocke i četverostrane piramide) u alatu MS Word. Jasno definirajte potrebne dimenzije za izradu. Potrebno je izraditi mreže obaju tijela. Za jasnije predstavljanje zadatka možete uputama priložiti tehnički crtež ili fotografiju zadanog. Definirajte određeni vremenski rok za izradu. Na kraju komentirajte s učenicima neke od radova orijentirajući se na urednost i preciznost izvedbe te pravilnu uporabu vrsta crta.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.).
Videozapise koje ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite ranije učenicima s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Učenicima s teškoćama unaprijed pripremite ključne elemente videozapisa kako bi znali na što trebaju usmjeriti pozornost.
Poželjno je da donesete pravu kocku koja se može rastvoriti kako bi učenici s teškoćama mogli imati konkretno iskustvo koje će povezati s onim što gledaju u videozapisu te kako bi im bilo lakše zamisliti kako njihova izrada mora izgledati. Omogućite da učenici s oštećenjem vida taktilnim putem osjete kocku, sve njezine dijelove, bridove i slično. Učenicima s intelektualnim teškoćama također je važno izravno i konkretno iskustvo kako bi lakše usvojili nastavno gradivo.
Upute koje ćete dati učenicima za izradu geometrijskog tijela su osobito važne učenicima s teškoćama. Upute trebaju biti kratke, jasne i podijeljene po etapama (koracima). Izbjegavajte složene rečenice i pojmove, a nove pojmove dodatno objasnite i provjerite razumije li ih učenik. Omogućite dulji rok za učenike s teškoćama u ovoj aktivnosti. Pružite fizičku podršku učeniku ako je potrebna u obliku demonstracije pojedinog koraka zadatka. Nemojte ocjenjivati urednost, nego se usmjerite na učenikovo znanje o izradi geometrijskog tijela (neka vam objasni korake u izradi jer će učenik s teškoćama možda češće biti neprecizan u radu). Također, na jednak način postupite i ako u razredu imate učenika s oštećenjem vida. Usmjerite se na njegovo znanje i pratite tijek rada pri izradi te vrednujte trud i zalaganje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama, ali i na internetskoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći - savjeti učiteljima.
Ponudite učenicima dvije mogućnosti za izradu modela složenog geometrijskog tijela.
Prva je mogućnost ispis izrađenih mreža geometrijskih tijela iz prethodnog zadatka u svrhu izrade zadanog modela.
Druga je mogućnost izrada virtualnog 3D modela s pomoću digitalnog alata Tinkercad.
Za početak prikažite učenicima neka tijela (kocku, kvadar, valjak, piramidu i dr.) koja ste nacrtali koristeći se alatom Tinkercad (programom koji dopušta i preuzimanje nacrtanih tijela kao slike u .png formatu). Tijekom prikazivanja raspravljajte s učenicima o plohama koje čine određeno tijelo.
U nastavku pogledajte tehničke crteže kocke, plašta i mreže kocke na poveznici e-škole DOS Tehnička kultura 5, Modul 1, Jedinica 1.7. (Mreža geometrijskog tijela). Raspravite o pojmovima plašt geometrijskog tijela i mreža geometrijskog tijela.
Organizirajte učenike u grupe po troje ili četvero te pripremite projektni zadatak u kojem svaka grupa izrađuje papirnatu/kartonsku ambalažu za vlastiti zamišljeni proizvod. Definirajte rok za dovršetak projektnog zadatka (primjerice, dva tjedna). Smjernice projektnog zadatka možete postaviti u prostor za suradnju u razrednoj OneNote bilježnici tako da napravite toliko novih stranica koliko ima grupa (izradite popis učenika svake grupe unutar pripadajuće stranice). Navedite učenike na istraživanje u grupama o papirnatoj i kartonskoj ambalaži koristeći se internetom ili istražujući u vlastitoj okolini. Možete učenicima za primjer postaviti poveznicu na neko poduzeće za proizvodnju ambalaže, primjerice DsSmith. Učenicima dodijelite zadatke poput izrade tehničkog crteža plašta, estetskoga dizajna i prezentacije. Potaknite ih na kreativan i inovativan pristup rješavanju zadatka pazeći pritom i na privlačan dizajn i na funkcionalnost ambalaže. Vođa grupe dokumentira rad postavljajući fotografije i crteže na odgovarajuću stranicu i prezentira gotov proizvod ostalima u razredu.
Na kraju aktivnosti prikažite sve radove te zajedno odaberite najinovativniji i najkreativniji među njima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.).
Videozapise koje ćete rabiti u aktivnosti, pošaljite ranije učenicima s teškoćama. Učenicima s oštećenjem vida omogućite mjesto u učionici najbliže izvoru zvuka, a učenicima s oštećenjem sluha pripremite transkript na školskoj klupi. Učenicima unaprijed pripremite ključne elemente videozapisa kako bi znali na što trebaju usmjeriti pozornost.
Poželjno je da donesete prave modele kocke koja se može rastvoriti kako bi učenici s teškoćama mogli imati konkretno iskustvo koje će povezati s onim što gledaju u videozapisu te kako bi im bilo lakše zamisliti kako njihova izrada mora izgledati. Omogućite da učenici s oštećenjem vida taktilnim putem osjete kocku, sve njezine dijelove, bridove i slično. Učenicima s intelektualnim teškoćama također je važno to izravno i konkretno iskustvo kako bi lakše usvojili nastavno gradivo te nove pojmove (npr. plašt geometrijskog tijela / mreža geometrijskog tijela i dr.).
Učenici s teškoćama neka rade u grupama u kojima je jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti. Učenika s teškoćama uključite u grupu koja je uzorna ponašanja te mu može pomoći usmjeriti pažnju na zadatak. Upute koje ćete dati učenicima za projektni zadatak su osobito važne učenicima s teškoćama. Upute trebaju biti kratke, jasne i podijeljene u etape (korake). Izbjegavajte složene rečenice i pojmove, a nove pojmove dodatno objasnite i provjerite razumije li ih učenik s teškoćama. Potaknite jednog vršnjaka iz grupe na to da prati samostalan rad učenika s teškoćama (neka povremeno provjeri kako mu ide, podsjeti ga na to što treba raditi i slično). Produljite rok grupama u kojima se nalaze učenici s teškoćama ako je potrebno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na internetskoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći - savjeti učiteljima.
Kao uvodnu aktivnost za učenike izradite kratak interaktivni kviz o geometrijskim tijelima koristeći se alatom Kahoot. Nakon završetka kviza i prikaza rezultata proučite s učenicima e-Škole DOS Tehnička kultura 5. razred, jedinica 1.7. Mreža geometrijskog tijela (s nastavcima za lijepljenje) te jedinica 1.8. Aktivnosti za samostalno učenje. Pitajte učenike o tome jesu li dosad već izradili neko od navedenih geometrijskih tijela. Raspravite o pojmovima plašt geometrijskog tijela i mreža geometrijskog tijela.
Koristeći se digitalnim alatom Pixabay, pronađite fotografije na temu igre Minecraft: Education Edition. Igra je dostupna za sve uređaje, a prijava je moguća uz uporabu korisničkog računa AAI. Ako se netko od učenika dosad nije susreo s igrom, podijelite im upute za preuzimanje i korištenje. U dogovoru s učiteljem kakva drugog predmeta osmislite projektni rad na papiru prema uzoru na Minecraft igru. Primjerice, s učiteljem geografije osmislite projektni rad Reljef Zemlje pri čemu će svaki učenik samostalno izraditi maketu reljefa i plakat u alatu Canva na zadanu temu. Dogovorite s učiteljem tog drugog predmeta zajedničke smjernice za izradu. Smjernice podijelite učenicima rabeći One Drive u sklopu alata Microsoft Office 365. Odredite vremenski rok za dovršetak projektnog rada. Rad vrednujte u sklopu obaju predmeta.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualnim potrebama učenika. U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna u učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom itd.).
Poželjno je da interaktivni kviz na početku aktivnosti učenici rješavaju u parovima ili grupama kako učenik s teškoćama ne bi zbog teškoće bio najsporiji (primjerice, učenici s oštećenjem organa i organskih sustava mogu biti puno sporiji u radu, ali točno izvršavati zadatke). Također, možete najaviti da ćete istaknuti učenike s najviše točnih odgovora, a ne one koji su najbrži.
Provjerite razumije li učenik s teškoćama pojmove plašt i mreža te mu ih približite i povežite sa svakodnevnim životom (to je posebno važno za učenika s intelektualnim teškoćama). Usto, prikažite mu navedeno na modelu kocke koji ste sami izradili ili je rad nekog učenika.
Fotografije koje ćete prikazivati, pošaljite elektroničkim putem učenicima s teškoćama, a učeniku s oštećenjem vida ukratko opisujte tijekom aktivnosti što se nalazi na fotografijama.
Pružite podršku učenicima koji se nisu susreli s Minecraft igrom tako da im pokažete kako se igra navedena igra. Ako učenik s oštećenjem vida nema dostupna tiflotehnička pomagala i ne može dobiti pravu sliku o tome kako izgleda Minecraft, može izraditi reljef i plakat po uzoru na neku drugu igru koju poznaje. Ako u razredu imate učenika s oštećenjem vida, uputite sve učenike na to da imaju plakat mat ili žućkaste boje koja ne reflektira svjetlost kako bi učenik s oštećenjem vida mogao pregledavati i radove drugih učenika u razredu.
Smjernice koje ćete dati učenicima za izradu makete reljefa i plakata osobito su važne učenicima s teškoćama. One trebaju biti kratke, jasne i podijeljene u etape (korake). Izbjegavajte složene rečenice i pojmove, a nove pojmove dodatno objasnite i provjerite razumije li ih učenik. Omogućite dulji rok za učenike s teškoćama u ovoj aktivnosti ako im je potrebno. Nemojte ocjenjivati urednost rada, nego se usmjerite na učenikovo znanje o izradi geometrijskog tijela (neka vam objasni korake u izradi jer će učenik s takvim teškoćama možda češće biti neprecizan). Također, ako imate učenika s oštećenjem vida, usmjerite se na njegovo znanje te pratite i vrednujte njegov trud i zalaganje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na internetskoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći - savjeti učiteljima.
DsSmith d.o.o. poduzeće za izradu ambalaže. Preuzeto s https://www.dssmith.com/hr/ambalaza/ponuda/proizvodi/ambalaa/potroaka-ambalaa/ (24. ožujka 2022.).
Minecraft: Education Edition. Preuzeto s https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mojang.minecraftedu&hl=hr&gl=US.
Upute za preuzimanje i korištenje Minecraft: Education Edition. Preuzeto s https://www.carnet.hr/wp-content/uploads/2020/04/Upute-za-prijenos-i-koris%CC%8Ctenje-igre-MEE.pdf.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.