Polazni tekst za ovu aktivnost nalazi se na e–Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.1. Učenicima najavite rad u grupama. Prije čitanja teksta pokažite im nekoliko fotografija s interneta te ih pitanjima navodite da odgonetnu što fotografije prikazuju kako bi dobili prostorno–vremensko–povijesni kontekst.
Ovo su fotografije koje ćete prikazati:
Nakon analize slika učenike podijelite u grupe te ih uputite na e–Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.1. Podijeljeni u grupe, učenici otvaraju mrežnu stranicu. Zajedno s njima u jedinici na e–Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.1 pronađite prilagođeni latinski tekst. Učenicima pročitajte taj tekst na latinskom jeziku. Učenike uputite da još jednom pročitaju tekst unutar grupe. Nakon što završe s drugim čitanjem, uputite ih da odrede glavne likove u tekstu. Pitajte ih tko Anhiz i u kakvom je odnosu s trojanskim junakom kojeg prati na putu. Potaknite učenike da zaključe tko je napustio Eneju i koje je riječi Kreuza uputila Eneji. Uputite ih da odgovore nađu u latinskim rečenicama teksta. Tim ćete postupcima provjeriti razumiju li tekst koji su pročitali.
Nakon vođenog razgovora učenike uputite da među sobom odaberu predstavnika grupe. Potom im recite da jedan od učenika treba otvoriti mrežni alat Genially. Alatu pristupaju upisom e-Laboratorij u tražilicu te, u mjestu za pretraživanje u gornjem lijevom kutu, upišu Genially. Kada učenici otvore alat, za početak, u prostor za pretragu upišu Family tree kako bi pronašli odgovarajući predložak. Predstavnik grupe otvara predložak. Otvaranje predloška nagovijestit će učenicima što slijedi u nastavku aktivnosti. Kako biste primijenili rezultate dosadašnjeg rada u digitalnom alatu, pogledajte zadatak izrade rodoslovnog stabla u trećoj aktivnosti ovog scenarija poučavanja. Zatim recite učenicima da svaki član grupe za sebe u bilježnicu upiše sve povijesno mitološke ličnosti iz prilagođenog teksta. Nakon što završe s popisom, provjerite i prokomentirajte s učenicima koja su imena napisali. S učenicima ukratko ponovite što znaju o likovima koje su napisali. Postavite im pitanja o glavnim likovima, rodbinskim odnosima, uzrocima napuštanja Troje, utjecaju bogova na događaje u trojanskom ratu i pitajte ih što bi oni napravili da su na Enejinom mjestu. Opisani zadatci uvest će učenike u samu srž trojanskog rata i osvijestiti im tko su bile zaraćene strane i zbog čega. Pokrenite razgovor o različitim ratnim zbivanjima, možete spomenuti naš Domovinski rat ili rat u Ukrajini. Upitajte ih jesu li, možda, njihovi roditelji bježali iz ratom razrušenog grada u potrazi za novim domom ili jesu li se sreli s ukrajinskim vršnjakom koji je pronašao novi dom kod nas u Hrvatskoj. Pitajte ih što bi njima najviše nedostajalo kad bi morali nekamo bježati - prijatelji, stvari, rodno mjesto...
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednji dio učionice kako biste mu se brže i učinkovitije mogli pomoći ili otkloniti eventualnu nejasnoću. Za učenike s teškoćama predvidite vrijeme za svladavanje digitalnih alata te provjeravajte snalaženje u istima. Također, važno je učenicima s teškoćama omogućiti više vremena za rješavanje zadataka.
Provjerite znaju li i mogu li svi učenici koristiti sve navedene digitalne alate (npr. Genially), dajte im pisane ili slikovne upute za korištenje ili osmislite neki drugi način rada. Za učenike s oštećenjima vida i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju prilagodite veličinu slova u tekstu (minimalno 12 pt i više), uporabu sanserifnog fonta (posebno za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju), podebljan tisak, povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), jasna i kratka pitanja, kao i upute. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju, uz to, upotrebljavajte i dvostruki prored između riječi i rečenica s poravnanjem teksta s lijeve strane.
U aktivnosti zajedničkog čitanja za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju izbjegavajte učenikovo čitanje naglas pred razredom osim ako on sam ne izrazi želju. Učenike s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da ti učenici govore, komentiraju i odgovaraju na pitanja pred razredom osim ako to sami ne žele u nekoj, za njih, motivirajućoj situaciji.
Kod učenika sa specifičnim teškoćama u učenju potičite izradu mentalne mape/mementa u kojem će se nalaziti najbitnije informacije za rješavanje zadataka.
Postupke prilagodbe važno je dodatno doraditi i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika.
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Učenici, koji žele znati više, mogu pogledati film „Troja, 2004.“ Nakon odgledanog filma učenici mogu u digitalnom alatu Pixton izraditi strip koji prati glavne likove i mit o propasti Troje.
Potaknite učenike na prepričavanje najvažnijih zbivanja u Troji za vrijeme trojanskog rata, a svakako ih pitanjima ohrabrite da se prisjete priče o trojanskom junaku Eneji koji, zajedno sa svojom obitelji, (ženom, djetetom i ocem) bježi iz razrušene Troje. Najavite učenicima kako će raditi u grupama i uputite ih da podijele povijesno-mitološke ličnosti iz trojanskog rata u različite kategorije. Jedna kategorija odnosi se na ljude, a druga na božanstva ili božanske ličnosti. Kako bi učenici likove stavili u ispravnu kategoriju, uputite ih da ispisane likove istražuju na internetu. Dodatne informacije učenici mogu potražiti na sljedećim poveznicama: Hrvatska enciklopedija, Mitološki leksikon sa slikovnim prikazima, Britannica. Naglasite im važnost korištenja povjerljivih i provjerenih mrežnih izvora (uputite ih na mitološke leksikone ili povijesne portale) kako bi došli do točnih i ispravnih podataka.
Nakon podjele ličnosti u kategorije učenike uputite da riješe zadatak Ostende peritiam! ispod prilagođenog teksta koji su čitali u jedinici na e–Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.1, Zadatak 1. Učenicima objasnite da iz padajućeg izbornika, na osnovi prilagođenog teksta, trebaju izabrati točan odgovor kako bi prijevod rečenice, ali i sveukupnog teksta bio točan. Nakon što riješe zadatak, zadajte im da u nekoliko rečenica na latinskom jeziku sažmu tekst koristeći riječi iz teksta. Ovom aktivnošću potaknut ćemo učenike na aktivno korištenje vokabulara iz teksta i dosadašnjeg znanja gramatike. Pitanja, koja im odlučite postaviti, mogu biti na latinskom jeziku (npr. Quis est Anchises? Cuius Anchises orat? Quid Anchises deos orat?) kako bi učenicima latinski postao jezik koji mogu koristiti na nastavi bilo pišući, bilo usmeno se izražavajući.
Nakon što s učenicima prekontrolirate prijevod i kratak sažetak teksta, zadajte im da unutar digitalnog alata Genially prepoznate ličnosti dovedu u rodbinski odnos. Kako biste primijenili rezultata rada u digitalnom alatu, pogledajte zadatak izrade rodoslovnog stabla u trećoj aktivnosti ovog scenarija poučavanja. Kako biste pomogli učenicima, ponovno im postavite pitanja o Anhizu i koga on moli za pomoć, o Enejinim članovima obitelji koji bježe s njim, o Kreuzi i njenom mužu. S učenicima pokrenite razgovor o njihovoj obitelji te ih potaknite da dovedu članove svoje obitelji u rodbinski odnos te što bi oni sve bili spremni učiniti za svoju obitelj.
Učenici u grupama upotpunjuju stvarne i mitološke ličnosti slikama i umjetničkim djelima koje su pronašli na stranici Google slike. Pronađene slike spremaju na svoje računalo i pridružuju ih uz njihova imena unutar digitalnog alata Genially.
Provjerite znaju li i mogu li svi učenici koristiti sve navedene digitalne alate (npr. Genially), dajte im pisane ili slikovne upute za korištenje ili osmislite neki drugi način rada.
Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Prilikom rada u skupini preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u skupinu u kojoj postoji učenik koji je spreman prezentirati. Ako u razredu postoje učenici s poremećajem iz autističnoga spektra, valja im najaviti strukturu sata na početku kao i svaku promjenu aktivnosti.
Učenike s teškoćama valja uklopiti u skupinu u kojoj se nalaze učenici koji djeluju usmjeravajuće (oblik vršnjačke podrške). Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će učeniku, koji je možda sporiji u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku, pomagati i usmjeravati ga. Prilikom podjele u parove uvijek je važno voditi računa o obilježjima pojedinog para. Potrebno je češće provjeravati kako funkcionira par u kojem se nalazi učenik s teškoćama.
Učenicima s teškoćama osigurajte popis povjerljivih i provjerenih mrežnih izvora ako predvidite da za time postoji potreba.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju osigurajte dovoljno vremena za rješavanje zadatka Ostende peritiam! Prema potrebi, ispišite tekst te ga grafički prilagodite. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Omotype, Arial, Verdana) koji je uvećan, uz dvostruki prored, povećani razmak među slovima, lijevostrano poravnanje. Grafička prilagodba je važna i za učenike s oštećenjem vida. Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju smanjite kontrast slova-pozadina (npr. tamnoplava slova na žutoj pozadini) dok ga za učenike s oštećenjem vida povećajte (npr. bijela slova i crna pozadina). Kontraste dogovorite s učenikom ovisno o osobnim sklonostima.
Za učenike s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije osigurajte podršku u prevođenju i dopustite im podsjetnike u radu.
Postupke prilagodbe važno je dodatno doraditi i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika.
Potaknite učenike da istraže i druge informacije o likovima iz trojanskoga rata uz pomoć sadržaja na e–Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.1. Uputite ih na to da prikupljene informacije o pojedinom liku napišu u tekstualni prostor koji će stvoriti u digitalnom alatu Genially uz lika za koji se te informacije vežu. Pitanja, kojima možete usmjeriti učenike, vezana su uz porodična imena junaka iz Troje - Laviniju, Didonu - dinastiju koja je postala od Askanija Jula. Potaknite učenike da objasne svoje poimanje riječi junak i nabroje junačka djela na lokalnoj ili globalnoj razini.
Nakon što su učenici prikupili sve potrebne informacije, u grupama izrađuju obiteljsko stablo pomoću alata Genially u kojem će povezati likove (Eneju, Kreuzu, Anhiza i Askanija Jula) iz teksta s likovima i informacijama koje su okupili iz drugih izvora. Izvori koji se mogu koristiti za prikupljanje informacija su: Hrvatska enciklopedija, Mitološki leksikon sa slikovnim prikazima, Britannica, Google slike, na e–Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.1.
Kako bi lakše izgradili obiteljsko stablo, potaknite učenike da počnu promišljati o svojoj obitelji i vlastitom rodoslovnom stablu. S učenicima povedite razgovor o rodbinskim odnosima u njihovoj obitelji, o ljudima čiji geni nastavljaju živjeti u njima i u njihovom budućem potomstvu. Povedite razgovor o rodoslovnom stablu i čemu ono služi. Znaju li bilo što o svojim precima - gdje su i kako odrasli, kuda selili, čime se hranili (ili gladovali), čemu se nadali, od čega bolovali, zbog čega strepili, čime se ponosili… i potom ih ohrabrite da, s članovima obitelji, razgovaraju o obiteljskoj povijesti kako bi otkrili odgovore na ta pitanja.
Vođeni vlastitim rodoslovnim stablom učenici bi trebali lakše poslagati mitološke likove, ali i uočiti sličnosti i razlike između svoje nuklearne obitelji i obitelji junaka iz našeg početnog teksta.
Izrada rodoslovnog stabla u digitalnom alatu Genially prepuštena je mašti i kreativnosti svake grupe učenika zasebno. Rodoslovno stablo potrebno je upotpuniti i multimedijskim sadržajem koji su učenici našli na internetu na već ponuđenim mrežnim stranicama. Na kraju aktivnosti svaka grupa će objaviti i prezentirati izrađeno obiteljsko stablo u alatu Genially. Ostale grupe uputite na to da svoja rodoslovna stabla upotpune informacijama koje su dobili od kolega. Nakon odrađene prezentacije učenici svoje radove pohranjuju u mrežni portfolio koji su izradili u programskom alatu Mahara te ga pohranjuju na zajednički OneDrive. Tako izrađena rodoslovna stabla učenici će moći koristiti za daljnju nastavu latinskog jezika i upotpunjavati rodoslovno stablo kako se budu susretali s novim mitološkim junacima iz rimske povijesti koji su nasljednici Eneje i Askanija Jula. Također, ovako izrađena mapa može poslužiti i u nastavi nekog drugog predmeta (npr. u nastavi povijesti).
Tijekom videopoziva u odabranom komunikacijskom alatu podijelite učenicima poveznicu na digitalni alat Genially. U njegov tekstualni prostor trebaju upisati druge informacije o likovima iz teksta pomoću materijala iz e–Škole DOS Latinski jezik 1, Modul 3, Jedinica 3.1..
Nakon što su učenici prikupili sve potrebne informacije, svaki učenik zasebno ima zadatak osmisliti obiteljsko stablo u kojem će povezati likove iz teksta s likovima i informacijama koje su sakupili iz drugih izvora. Za izradu rodoslovnog stabla učenici koriste digitalni alat Genially. Ponudite im izbor da mogu koristiti već pripremljen predložak Rodoslovno stablo ili druge grafičke organizatore po izboru učenika. Izrada rodoslovnog stabla prepuštena je mašti svakog učenika zasebno. Rodoslovno stablo potrebno je upotpuniti i multimedijskim sadržajem koji su učenici našli na internetu poštujući autorska prava.
Na kraju ove aktivnosti svaki učenik će poveznicu na svoje stablo podijeliti u prostoru za raspravu u komunikacijskom alatu. Podijelite ekran i pozovite učenike da prezentiraju izrađeno obiteljsko stablo. Ostalim učenicima potrebno je dati uputu da svoja rodoslovna stabla upotpune informacijama koje su dobili od kolega. Nakon prezentacije učenici svoje radove pohranjuju u portfolio koji mogu izraditi pomoću alata Mahara.
Za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju osigurajte dovoljno vremena za snalaženje u tekstu. Prema potrebi, pripremite pitanja koja mogu služiti kao smjernice u radu. Uz to, osigurajte dovoljno prostora za pisanje.
Za učenike s teškoćama pripremite primjer rodoslovnog stabla i dopustite mu da se njime služi u izradi rodoslovnog stabla za određenog lika. Ukaže li se potreba, dopustite rad u paru kako bi se olakšalo učeniku s teškoćama. Tijekom aktivnosti provjeravajte razumiju li svi što im je činiti tijekom aktivnosti.
U aktivnosti prezentiranja izrađenog obiteljskog stabla za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju izbjegavajte učenikovo čitanje na glas pred razredom osim ako učenik ne izrazi želju. Učenike s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije nikada ne ispravljajte i spriječite oponašanje i ruganje. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama govore pred razredom ako to sami ne žele. Pružite im mogućnost da, primjerice, snime govor za prezentaciju ili, pak, napišu sadržaj, a netko od učenika pročita dok učenik s teškoćama prikazuje prezentaciju.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.