Predmet
Latinski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Latinski tu, latinski tamo, latinski svuda oko nas

Naziv predmeta
Latinski jezik 1

Razred
1. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • oblici prezentske osnove u aktivu
  • konjugacije
  • glagol biti
  • etimologija
  • latinski rječnik
  • latinizam

Volim, ne volim, volim...

Podijelite s učenicima poveznicu na digitalni alat Mentimeter. Učinite to u opciji Word Cloud - Oblak riječi koja omogućava prikupljanje mišljenja većeg broja učenika tako da njihovo mišljenje bude anonimno pa će ga bez zadrške podijeliti s ostalima. Istovremeno, mišljenje je vidljivo svima u razredu. Zamolite učenike da napišu dva razloga zašto vole latinski jezik- odnosno neka se usredotoče na dobre strane latinskog jezika. Pokušajte im približiti i zabavnu stranu latinskog jezika tako da im ponudite nekoliko primjera - imaju ga samo prve dvije godine srednje škole, puno riječi se javlja u engleskom i hrvatskom jeziku pa se brzo možemo prisjetiti i latinskog oblika, zvučiš pametnije ako kažeš nešto na latinskom, svi obrazovani ljudi moraju znati latinski i slično. Nakon što su učenici upisali svoje odgovore, analizirajte ih zajedno i usredotočite se na pozitivne strane. Naglasite im važnost izgradnje pozitivnog stava prema nekomu ili nečemu jer im to pomaže u lakšem rješavanju problema. Potaknite ih da se zapitaju koliko puta dnevno izgovore neke od ovih riječi koje su latinskog podrijetla: advokat, doktor, literatura, škola, vizija i sl. Naglasite im da je latinski majka svih romanskih jezika i da živi i dalje kroz druge jezike, ne samo romanske (možete navesti i nekoliko primjera na njima bliskom engleskom jeziku education, school, doctor, republic, empire, punish...).

Kao uvod u sljedeći dio pitajte učenike koliko je riječi latinskog podrijetla u rečenici : Ekstra mi je naporno više slušati o koroni i epidemiji. Povedite raspravu o tome kolika je učestalost riječi u njihovim udžbenicima ili tekstovima koje čitaju, a koje su podrijetlom iz latinskog jezika. Ponovno navedite neke primjere, npr. civil, doktor, formula, horor, humus, literatura, ambicija, atletičar i sl.

Nakon razgovora o etimološkom podrijetlu riječi, učenike podijelite u 4 grupe i ohrabrite ih da pretražuju neku od sigurnih mrežnih stranica s odabranom tematikom (npr. Top pet svjetskih/hrvatskih influencera, Najpoznatiji kuhari u svijetu i sl., ovisno o afinitetima Vaših učenika) i recite im da odaberu 5 različitih glagola iz ponuđenog članka. Odaberu li, primjerice, članak o influencerima, možete povesti i razgovor o njihovom utjecaju na živote mladih ljudi, na poruke koje šalju, upozorite ih i naglasite važnost medijske pismenosti i pažljivog filtriranja ponuđenih vijesti. Umjesto novinskog članka mogu otvoriti i udžbenik iz hrvatskog jezika, povijesti ili bilo kojeg drugog predmeta. Glagoli se moraju razlikovati po različitim glagolskim kategorijama: lice, broj, način, vrijeme, stanje, a cilj je prisjetiti se i uočiti različite glagolske oblike u hrvatskom jeziku kako bi učenici lakše uočili iste takve oblike i u latinskom jeziku.

Nastavnik izrađuje tablicu u digitalnom alatu Wizer u koji svaki predstavnik grupe upisuje glagole u spomenute kategorije. Analizirajte odgovore zajedno s učenicima, pitajte ih jesu li glagoli pravilno poredani po svojim odgovarajućim kategorijama, ukažite na potencijalne pogreške i uputite ih da te oblike isprave. Na taj način, učenici izrađuju interaktivan radni listić u realnom vremenu, surađuju i imaju mogućnost uvida u rad ostalih grupa.

Podijelite s učenicima poveznicu na e-skole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 i riješite zadatak Ostende peritiam! u kojem učenici pronalaze parove zadanih oblika od glagola venio, 4. Uputite ih da u grupama odaberu nekoliko glagola iz Edutorija i naprave sličan zadatak kako bi uvježbali tvorbu različitih glagolskih oblika. Učenici dijele svoje uratke u digitalnom alatu Match-the-memory gdje mogu birati jednu od unaprijed ponuđenih tema za pozadinu kartica i jednu od sljedećih mogućnosti: samo tekst i slika, tekst preko slike, tekst-slika i slično. Igra postavite kao javnu u kojoj svi mogu sudjelovati, a učenici izmjenjuju poveznice na svoje uratke.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Zakažite učenicima videosastanak pomoću digitalnog alata MS Teams. Podijelite im poveznicu na digitalni alat Mentimeter (opcija Word Cloud - Oblak riječi) koji omogućava prikupljanje mišljenja većeg broja učenika na način da njihovo mišljenje bude anonimno. U tom će ga slučaju bez zadrške podijeliti s ostalima, a istovremeno mišljenje će biti vidljivo svima u razredu. Zamolite ih da napišu dva razloga zašto vole latinski jezik- odnosno neka se usredotoče na dobre strane latinskog jezika. Pokušajte im približiti i zabavnu stranu gledanja na latinski jezik tako da im ponudite nekoliko primjera - učenici ga imaju samo prve dvije godine srednje škole, puno latinskih riječi se javlja u engleskom i hrvatskom jeziku pa se brzo možemo prisjetiti i latinskog oblika, zvučiš pametnije ako kažeš nešto na latinskom, svi obrazovani ljudi moraju znati latinski i slično. Nakon što su učenici upisali svoje odgovore, podijelite ekran i analizirajte odgovore zajedno s njima, usredotočite se na pozitivne strane. Naglasite im važnost gradnje pozitivnog stava prema nekom ili nečem jer im to pomaže u lakšem rješavanju problema. Potaknite ih da se zapitaju koliko puta dnevno izgovore neke od ovih riječi koje su latinskog podrijetla: advokat, doktor, literatura, škola, vizija i sl. Naglasite im da je latinski majka svih romanskih jezika i da živi i dalje kroz druge jezike, ne samo romanske. Možete navesti i nekoliko primjera na njima bliskom engleskom jeziku education, school, doctor, republic, empire, punish...

Kao uvod u sljedeći dio pitajte učenike koliko je riječi latinskog podrijetla u rečenici: Ekstra mi je naporno više slušati o koroni i epidemiji. Povedite raspravu o tome kolika je učestalost riječi u njihovim udžbenicima ili tekstovima koje čitaju, a koje su podrijetlom iz latinskog jezika. Ponovno naavedite neke primjere, npr. civil, doktor, formula, horor, humus, literatura, ambicija, atletičar i sl.

Nakon razgovora o etimološkom podrijetlu riječi, ohrabrite ih da pretražuju neku od sigurnih mrežnih stranica s odabranom tematikom (npr. Top pet svjetskih/hrvatskih influencera, Najpoznatiji kuhari u svijetu i sl., ovisno o afinitetima Vaših učenika) i recite im da odaberu 5 različitih glagola iz ponuđenog članka. Ako, primjerice, odaberu članak o influencerima, možete povesti i razgovor o njihovom utjecaju na živote mladih ljudi, na poruke koje šalju, upozorite ih i naglasite važnost medijske pismenosti i pažljivog filtriranja ponuđenih vijesti. Umjesto novinskog članka mogu otvoriti i udžbenik iz hrvatskog jezika, povijesti ili bilo kojeg drugog predmeta. Glagoli se moraju razlikovati po različitim glagolskim kategorijama: lice, broj, način, vrijeme, stanje, a cilj je prisjetiti se i uočiti različite glagolske oblike na hrvatskom jeziku kako bi učenici lakše uočili iste takve oblike i u latinskom jeziku.

Izradite tablicu u digitalnom alatu Wizer i poveznicu podijelite putem MS Teams. Svaki učenik upisuje glagole u spomenute kategorije. Podijelite ekran i analizirajte odgovore zajedno s učenicima, pitajte ih jesu li glagoli pravilno poredani po odgovarajućim kategorijama, ukažite na potencijalne pogreške i uputite njih da isprave oblike. Na taj način učenici izrađuju interaktivni radni listić u realnom vremenu, i imaju mogućnost uvida u rad ostalih učenika.

Podijelite s učenicima poveznicu na e-skole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 Ostende peritiam! i riješite zadatak u kojem učenici pronalaze parove zadanih oblika od glagola venio, 4. Uputite ih da oni odaberu jedan od glagola iz Edutorija i naprave sličan zadatak u digitalnom alatu kako bi uvježbali tvorbu različitih glagolskih oblika. Učenici dijele svoje uratke u digitalnom alatu Match-the-memory gdje mogu birati jednu od unaprijed ponuđenih tema za pozadinu kartica i jednu od sljedećih mogućnosti: samo tekst i slika, tekst preko slike, tekst-slika i sl. Igru postavite kao javnu u kojoj svi mogu sudjelovati.

Postupci potpore

Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima, …), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć kod izvršavanju zadatka.

Eventualne detaljnije postupke prilagodbe treba osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Za učenike s teškoćama predvidite više vremena za sve aktivnosti, a za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju posebno vodite računa o tome da imaju više vremena prilikom čitanja tekstova kako bi mogli čitati tempom koji njima odgovara. Po potrebi, mogu ponovno pročitati tekst kako bi ga bolje razumjeli, u ovom slučaju, to je novinski članak te zadatci s Edutorija. Ako je potrebno, učenicima s teškoćama grafički prilagodite tekst, što podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Omotype, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima, lijevostrano poravnanje.

Prilikom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju skupinu ćete smjestiti učenika s teškoćama. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.

S obzirom na to da učenici s poremećajem iz autističnoga spektra često imaju intenzivne i specifične interese, preporučuje se tematska prilagodba u kojoj bi oni odabrali tematiku o kojoj će njihova skupina čitati.

Za učenike s teškoćama dopustite korištenje podsjetnika u radu (npr. memento za gramatiku).

Prilikom provedbe aktivnosti na internetu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama te im, po potrebi, pružite pomoć. Kod učenika s teškoćama provjeravajte može li pratiti događanja jer u mrežnoj nastavi nastavnik to slabije može kontolirati.

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Ohrabrite učenike da naprave vlastiti mrežni rječnik latinizama i upišu riječi koje susreću u svakodnevnom životu. Mogu ih podijeliti po kategorijama - obitelj, škola, hrana i sl.

Rječnik mogu objaviti u digitalnom alatu Book-creator.

Nastavna aktivnost za predmet X

Volim, ne volim, volim...

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može pravilno pročitati, prepoznati, primijeniti, svrstati i usporediti oblike prezentske osnove u aktivu i oblike glagola biti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Mi smo dobar par!

U nastavku s učenicima pogledajte edukativan video e-škole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 o oblicima prezentske osnove u aktivu. Na taj način, ponovite oblike prezentske osnove kao uvod u aktivnost.

Učenici u osmosmjerci iz DOS-a pronalaze zadane oblike indikativa prezenta aktivnog, vježbaju i ponavljaju ostale oblike prezentske osnove, a zatim, podijeljeni u pet grupa u digitalnom alatu, izrađuju sličnu osmosmjerku i objavljuju je u digitalnom alatu Word-search-labs. Taj alat omogućuje učenicima kreiranje osmosmjerke koja se može rješavati mrežno ili ispisati na papir. Poveznicu dijele preko alata Google disc. Sve grupe međusobno vježbaju oblike prezentske osnove tako da, u zadanome vremenu, rješavaju križaljku neke druge grupe. U osmosmjerci se nalaze glagoli u vremenima prezentske osnove u različitim licima. Kad pronađu glagol, učenici na papir ispisuju njegovo vrijeme, lice i stanje, a kasnije usmeno objašnjavaju oblike glagola. Učenici, na taj način, iznova ponavljaju različite glagolske oblike.

Objasnite učenicima da će, u nastavku aktivnosti, sami kreirati kviz u već postojećim grupama. Učenici odabiru pet glagola koje ste im ponudili (četiri glagola za svaku konjugaciju i posebno glagol biti) iz e-skole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.1 te u grupama sastavljaju kratak kviz s pet kratkih pitanja (npr. U rečenici Cives Romani multas divitias habebunt odredi točan prijevod glagola. 1 - imaju, 2 - imat će, 3 - imali su). Recite učenicima da se usredotoče samo na glagolske oblike, a ne na cijelu rečenicu. Nastavnik dijeli poveznicu za digitalni alat Padlet u kojem svaka grupa kreira svojih pet pitanja. Alat Padlet namijenjen je suradnji jer se koristi kao “prazan papir”, tj. mrežni zid na koji učenici mogu dodavati svoje ideje. Svaka grupa rješava križaljku koju je napravila neka druga grupa. Dok povezuju pitanja s odgovorima i komentiraju težinu pitanja, dopustite im i mogućnost komentiranja tuđih rečenica unutar samog alata. Ukažite na potrebu uvažavanja tuđeg mišljenja, naročito ako se ono razlikuje od njihovog.

U sklopu završne aktivnosti uputite učenike na zajedničku igru u kojoj će svaka od pet grupa smisliti po pet rečenica koje su im bliske tematikom. U svakoj od tih rečenica neka upotrebljavaju i vježbaju različite glagolske oblike. Npr. Meus frater capillos longos habet.

Svakoj grupi ponudite ''buket'' riječi iz svakodnevnog života i ohrabrite ih da opisuju ljude iz svoje obitelji, svog razreda, prijatelje i osobe/predmete/gradove koji su njima bliske. Upozorite ih na to da rečenice moraju oslikavati pozitivne strane osoba i situacija.

Prva grupa: fizički izgled - capillus, os, corpus, habeo, 2., amo,1..…npr. Capillum longum non amo.

Druga grupa: osobine ličnosti - pius, placidus, bellicosus, describo, 3., sum,esse, fui...npr. Mei amici placidi non bellicosi sunt.

Treća grupa: obitelj - familia, mater, frater, soror, avus, narro, 1., vivo, 3.…npr. Matrem, fratrem et duos sorores habeo.

Četvrta grupa: grad - urbs, monumentum, insula, forum, aedifico, 1., pono, 3., …npr. In nostra urbe multa monumenta aedificabantur.

Peta grupa: prijatelji - amicus, classis, amica, rideo,2., . Npr. Cum nostris amicis in classe libenter ridemus.

Pitajte ih prepoznaju li korijen riječi u nekim drugim jezicima- sorority, monument, class, amicable, narrate i sl. Učenici svoj rad dijele u digitalnom alatu Padlet i vrednuju uratke tako da odrede koji su zadatci teži, a koji lakši. Dogovorite sistem vrednovanja - jedna zvjezdica - lagan zadatak, a pet zvjezdica - težak. Zadatke i rečenice učenici pohranjuju u razrednoj bilježnici One Note/Class Notebook ili na mrežnim stranicama škole unutar svog predmeta. Pohvalite učenike i obećajte im da će neka pitanja biti i u nekoj od sljedećih provjera znanja kao nagrada za njihov marljiv rad.

Postupci potpore

Učenicima s teškoćama omogućite opetovano gledanje videa. Bude li potrebe, pripremite podsjetnike za ponavljanje oblika prezentskih osnova te dopustite da ih koriste u radu.

Provjerite s učenikom s teškoćama snalazi li se u digitalnim alatima koji se koriste u ovoj aktivnosti.

Učenicima s teškoćama valja postavljati pitanja/prozivati ih kako biste ih potaknuli na sudjelovanje.

U samostalnom radu predvidite više vremena za učenike s teškoćama.

Za učenike s teškoćama prema potrebi grafički prilagodite tekstove, što podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Omotype, Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostruki prored, povećani razmak među slovima, lijevostrano poravnanje. Grafička prilagodba je važna i za učenike s oštećenjem vida.

Po potrebi, osigurajte rad u paru za one učenike koji imaju izražene poteškoće u samostalnom radu. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćom u paru s onim učenikom koji nema poteškoća u svladavanju gradiva, koji je strpljiv i pozitivno utječe na učenika s teškoćom. Provjeravajte kako par napreduje u izvršavanju zadatka.

U ovoj aktivnosti također je važno pripaziti u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak. Češće provjeravajte napredak skupine u kojoj je učenik s teškoćom.

Detaljnije postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike da odaberu 10 poslovica iz latinskog jezika i pronađu ih u hrvatskom i engleskom jeziku. Naglasite im da traže izreke s etimološki povezanim riječima. Usporedne izreke mogu objaviti u digitalnom alatu Canva u obliku plakata. Radove mogu prikazati u razredu i tada trebaju pokazati označene, etimološki povezane, riječi.

Npr. Cum grano salis. With a pinch of salt. Sa zrnom soli.

Nastavna aktivnost za predmet X

Mi smo dobar par!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik može pravilno pročitati, prepoznati, primijeniti, svrstati i usporediti oblike prezentske osnove u aktivu i oblike glagola biti.
  • Učenik prepoznaje, primjenuje i uspoređuje jednostavne i jednostavnije gramatičke oblike riječi i njihove odnose.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Eto, baš zato volim latinski....

Uputite učenike na e-škole DOS Latinski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.2 neka pročitaju priču Žena na putu uspjeha i povedite raspravu o tekstu. Pitajte ih poznaju li nekoga sličnog osobi iz teksta. Razgovarajte s učenicima o (ne)zadovoljstvu ljudi poslom koji rade i zašto su (ne)zadovoljni. Neka razmisle o članovima svoje obitelji ili drugim bliskim osobama. Usporedite ''muške''i ''ženske'' poslove koje spominju i utvrdite tko je više zadovoljan svojim poslom, muškarci ili žene i može li se povući paralela (žene su, možda, ponekad diskriminirane na poslu jer se smatra da nisu toliko posvećene svom poslu, često su na bolovanju zbog djece i sl.) Pitajte ih je li im tekst težak, razumljiv i uočavaju li neke riječi stranog podrijetla.

Uputite ih na to da u tekstu pronađu riječi za koje oni smatraju da potječu iz latinskog jezika, odnosno da pronađu latinizme. Nakon što učenici ponude svoje odgovore, pitajte ih prepoznaju li te riječi na latinskom ili na engleskom i ohrabrite ih da pokušaju pronaći korijen tih riječi. Započnite raspravu tako da im ponudite i neki primjer, npr. studij - study - studirati i sl.

Nakon nekoliko vježbi u pojmovnicima (Jezik, Društvo, Pravo, Medicina, Prirodoslovlje, koje su vezane uz leksičko naslijeđe), učenici u grupama u digitalnom alatu Wizer kreiraju tablicu s leksičkim naslijeđem u kojem pokazuju povezanost pet glagola iz različitih konjugacija s materinskim jezikom. Svrha korištenja alata Wizer je mogućnost suradnje u realnom vremenu i uvida u rad grupa svim ostalim učenicima. Nastavnik pomaže oko popisa glagola iz svih konjugacija pa učenici odabiru iz svake konjugacije jedan ili nekoliko glagola i te trebaju otkriti njihovo leksičko naslijeđe.

Ukažite učenicima na upotrebu riječi npr. adaptacija (na što, čemu), prilagođavanje čemu [adaptacija okolini]; prilagodba, privikavanje, lat. adaptare. Pitajte ih znaju li značenje riječi adaptacija i mogu li dati primjer. Jesu li, možda, nešto adaptirali u stanu/kući ili su se morali adaptirati na neke nove i neočekivane situacije u životu? Potaknite učenike da podijele nekoliko primjera.

Na kraju, svaka grupa u digitalnom alatu Wizer piše kratke rečenice na latinskom jeziku s glagolima čije su leksičko podrijetlo prethodno istraživali. Za sastavljanje novih rečenica mogu koristiti već postojeće riječi iz Edutorija ili Latinski jezik 1 - Rječnik. Svaka od tih rečenica mora uključiti glagol iz različite konjugacije i posebno glagol biti.

Prima sententia veže se uz glagol iz I. konjugacije (npr. Multi homines suas domos adaptant.), Secunda sententia glagol iz II. konjugacije itd.

Povedite raspravu o tome u kojim situacijama učenici mogu koristiti riječi koje su koristili u zadatcima, a koje su latinskog podrijetla i potaknite ih da daju svoje primjere.

Radove, zajedničke zaključke, prijedloge i rješenja objavljuju kao zbornik svojih radova u digitalnom alatu Book-creator u obliku digitalne knjige. Ona služi kao podsjetnik na to zašto učenici vole latinski jezik te im recite da radove mogu prikazati i u razredu u obliku plakata. Ohrabrite učenike da, u sklopu digitalne knjige, dodaju fotografije koje ilustriraju njihove rečenice.

Postupci potpore

Predvidite više vremena za sve aktivnosti za učenike s teškoćama, a za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju posebno vodite računa da imaju više vremena prilikom čitanja tekstova kako bi mogli čitati tempom koji njima odgovara. U slučaju potrebe, mogu ponovno čitati tekst kako bi ga bolje razumjeli.

Nemojte inzistirati na tome da u razrednoj raspravi sudjeluje učenik s teškoćama osim ako se on sam za to ne javi. Tijekom razredne rasprave nemojte isticati učenika s teškoćom u slučaju da je pogriješio. Omogućite mu odgovore na pitanja koja su postavljana tijekom rasprave.

Tijekom rada u paru ili skupini vodite računa o tome da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te da nikako ne bude dio skupine kao pasivni promatrač. Vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje im najviše odgovaraju u odnosu na prisutno ograničenje.

Provjeravajte snalaze li se učenici s teškoćama u spomenutim alatima te im, ako je potrebno, pružite podršku.

Detaljnije postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama

Za učenike koji žele znati više

Ohrabrite učenike da sami napišu kratak novinski članak u kojem će koristiti što više riječi latinskog podrijetla na temu koja je njima bliska - prijateljstvo. Uputite ih na mrežni rječnik u Edutoriju Latinski jezik 1 - Rječnik ili Latine discere. Svoje radove mogu objaviti u razrednoj bilježnici One Note/Class Notebook.

Nastavna aktivnost za predmet X

Eto, baš zato volim latinski....

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik pravilno upotrebljava i raščlanjuje riječi latinskog podrijetla u hrvatskom jeziku.
  • Učenik prepoznaje i upotrebljava riječi iz prilagođenih tekstova i latinizme u hrvatskome jeziku.
  • Učenik se samostalno služi rječnikom u klasičnom i digitalnom obliku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Hrvatski jezik

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Latinski jezik 1 - Rječnik

Latine discere

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.