Dajte učenicima zadatak da pokušaju predstaviti kolegu u klupi (u paru) na „makaronskom“ latinskom – lijepeći na hrvatske imenice i pridjeve moguće sufikse latinskih pridjeva i imenica koje poznaju. Primjerice: To je dobrus prijateljus mojus i uvijek ima najboljas zadaćas u razredu…“
Da bi se podsjetili karakterističnih imeničkih i pridjevskih nastavaka u latinskoj sklonidbi ili otkrili one koje još ne poznaju, učenici otvaraju poveznicu na e-škole DOS Latinski jezik 1, Modul 1, Jedinica 1.3 (Imenice i pridjevi) i proučavaju navedene primjere. S obzirom na to da se u jedinici mogu pronaći brojni primjeri, neka se učenici uvodno usredotoče na prvi zadatak („Ostende peritiam!“) i pokušaju otkriti kojoj deklinaciji pripadaju navedene imenice. Pritom, neka u ponuđenim primjerima izdvoje osnove i nastavke. U tome mogu pomoći izdvojeni okviri s konkretnim primjerima za svaku deklinaciju. Učenici isto mogu učiniti i s pridjevima smještenima u okviru s podnaslovom „Rječnički oblik i prepoznavanje“ te svoje spoznaje provjeriti rješavajući igru prepoznavanja unutar jedinice.
Nakon toga, učenici podijeljeni u parove imaju zadatak proširiti uvodni dijalog oblikujući što veći broj hrvatskih riječi na koje će zalijepiti odgovarajuće latinske nastavke, ovoga puta, nastojeći iskoristiti što veći broj različitih deklinacija. Dijalog je, dakle, dominantno na hrvatskom, no imenice i pridjevi moraju dobiti latinske sufikse. „Razgovor“ će, dakako, biti vrlo jednostavan, no ujedno i zabavan, dok ga drugi učenici mogu komentirati nastojeći uočiti eventualne pogreške u sklondibi i uporabi nastavaka (primjerice, ako je hrvatska riječ u akuzativu jednine i latinski nastavak mora odgovarati istom obliku, što se vidi u uvodnoj rečenici na početku aktivnosti). Kako bi razgovor bio vidljiv i svima dostupan te time pregledniji, učenici ga mogu voditi u nekoj od društvenih mreža kojima se koriste (primjerice WhatsApp) i potom podijeliti uslikane ekrane svojih mobilnih uređaja u zajedničku grupu na istom kanalu (ako je posjedujete; može se vrlo jednostavno oblikovati uz potrebne pristanke).
Učenici će uočiti da i latinski i hrvatski imaju vrlo slične morfološke i sintaktičke osobitosti, a princip i postupak slaganja imenica i pridjeva identičan je u odnosu na, primjerice, neke druge jezike koji nemaju padeže. Čak mogu uočiti i identične nastavke ili osobine nekih imenskih riječi koje dijele (oblici za nominativ, akuzativ i vokativ u srednjem rodu jednaki su u latinskom, kao i u hrvatskom, nastavci su identični kod obaju jezika, primjerice u množini, što će im olakšati razumijevanje, a potom i pamćenje sklonidbe imenica i pridjeva.
Oblikovane hrvatsko-latinske hibridne riječi (hrvatske osnove s latinskim nastavcima) učenici će popisati u digitalnom alatu, primjerice Word Online kako bi njima kasnije mogli manipulirati onako kako su navedene u latinskom rječniku. Naknadno ih mogu poredati ih po abecedi te objediniti u zajedničkom dokumentu. Jedan član para neka popisuje sve pridjeve, a drugi imenice.
Za vježbu učenici će primijeniti uočene kriterije i pokušati povezati neke pridjeve s odabranim imenicama iz digitalne bilježnice (zajedničkog dokumenta). Nju ste napravili izmjenjujući nekoliko poruka/objava u zajedničkoj grupi/kanalu na istoj društvenoj mreži. Međusobno komentirajući nove primjere ključno je uočiti povezivanje po morfološkim kategorijama (padeža, roda i broja), a ne deklinacijama.
Prilikom prilagodbe scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi valja temeljiti na zasebnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima…), kao i značajkama same teškoće. Preporučuje se učenika s teškoćom premjestiti u prednje klupe u razredu kako bi ga se moglo pratiti i pružiti mu dodatnu uputu ili pomoć ako je potrebna.
Prije podjele u parove, važno je učenicima s teškoćama primjerom bolje predstaviti zadatak i osigurati im bolje razumijevanje i veću učinkovitost pri provedbi ove aktivnosti.
Učenici s teškoćama bolje će funkcionirati u paru s učenikom koji će usmjeravati učenika koji ima poteškoća u rješavanju zadataka ili teško održava pozornost na zadatku. Potrebno je češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama.
Prilikom samostalnog rada predvidite produženo vrijeme za rješavanje zadataka. Učenicima s teškoćama dopustite uporabu podsjetnika (imenički i pridjevskii nastavci u latinskoj sklonidbi) te im pripremite podsjetnik za nove deklinacije koje još ne poznaju.
Kod učenika s teškoćama ne inzistirajte na tome da govore ispred ostatka razreda ako to ne žele.
Na kraju aktivnosti provjerite s učenicima s teškoćama jesu li donijeli točne zaključke i, po potrebi, im pružite podršku.
Postupke prilagodbe važno je dodatno doraditi i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika .
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Kao dodatni zadatak podijelite učenike po grupama i neka svaka od njih, koristeći se hrvatsko-latinskim pridjevima i imenicama koje ste prethodno popisali u zajedničkom dokumentu i, ako je potrebno, šireći leksik oblikovan po istom principu, tijekom određenog vremena oblikuje vlastiti predložak na hrvatsko-latinskom izmišljenom idiomu. Zatim će, na tom idiomu, grupa pripremiti ili kratku predstavu za razred ili snimiti skeč, dramatizirani videuradak, radiodramu ili, pak, simulirati debatu/govorničko nadmetanje unutar razreda, po želji. Neka za temu odaberu ili neku od dnevnih aktualnosti s internetskih portala koje najradije posjećuju ili, pak, neku od tema Građanskoga odgoja kojima se trenutno bave.
Uputite učenike na to da otvore jedinicu na e-škole DOS Latinski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.2 (Pojmovnik latinizama u hrvatskom jeziku) i riješe prva dva interaktivna zadatka. Zatim, neka pročitaju kratak uvodni članak i pokušaju uočiti i izdvojiti neke izraze u svojoj svakodnevici koji su latinskog porijekla. Za svaki od pronađenih izraza trebaju provjeriti točan rječnički oblik i značenje, za hrvatski i za latinski jezik, u nekom od digitalnih ili knjižnih rječnika: u jedinici se nudi rječnik Hrvatskog jezičnog portala, a učenicima se mogu ponuditi i drugi hrvatski i latinski mrežni rječnici (rjecnik.hr, Lewis and Short, Perseus Digital Library…). Uputite ih na etimološku natuknicu u rječniku koja ukazuje na porijeklo izraza.
Neka se učenici potom podijele u pet grupa prema različitim područjima koja se navode u jedinici - „Jezik“, „Društvo“, „Pravo“, „Medicina“, „Prirodoslovlje“. Pojasnite učenicima što podrazumijeva svako od tih područja. Prema želji, dopunite ih ili promijenite ukazujući na dominantnu prisutnost latinskih izraza u znanosti, ali i u njihovoj svakodnevici. Nakon toga, organizirajte s učenicima tu aktivnost kao projekt - tijekom dogovorenog razdoblja svaka grupa ima zadatak prikupiti što više latinizama u svom području koje će provjeravati koristeći se baš nekim od ponuđenih rječnika. Također, da bi se osvijestila sveprisutnost starih latinskih izraza, koji nisu nužno vezani uz usko specijalizirano znanstveno područje, svaka grupa mora pronaći još pet latinizama u svojoj svakodnevici koji se ne odnose na područje koje im je dodijeljeno. One najčešće mogu potražiti i u porukama kojima komuniciraju na društvenim mrežama. Neka ih učenici, zajedno s objašnjenjem njihova značenja zapisuju na virtualnom papiriću i zalijepe na zajedničku virtualnu ploču svoje grupe. Ploču možete kreirati u alatu Padlet jednostavnim odabirom na opciju „Napravi ploču“ pri čemu možete odabrati neki od ponuđenih predložaka. Padlet je mrežni alat namijenjen suradnji koji se koristi kao “prazan papir”, tj. mrežni zid na kojem učenici mogu dodavati svoje ideje, recenzije, obavijesti, informacije, učitavati slike i dokumente. Ploču je potrebno „podijeliti“ s učenicima (izbornik u gornjem desnom kutu, istoimena opcija) te oni na njoj mogu jednostavno objavljivati sadržaj klikajući na opciju „Objavi“.
Nakon toga, svaka grupa mora osmisliti igru za prepoznavanje latinizama i otkrivanje njihova značenja za igrače preostalih grupa u razredu u nekom od odgovarajućih digitalnih alata. Igru je moguće zamisliti kao križaljku čija će rješenja, primjerice, biti latinizmi koje je potrebno povezati s njihovim značenjem, a koju je moguće vrlo lako napraviti u digitalnom alatu kao što je Crossword Labs. Primjerice: „Ono što izaziva užas, stravu jezu...Nisam imala pojma, test je bio čisti...“ (horor). Crowwword Labs je besplatan digitalni alat u kojem učenici brzo i jednostavno izrađuju križaljke.
Ako želite, ponudite grupama i druge ideje za jednostavno oblikovanje igara ili zagonetki. Igru je moguće zamisliti i kao kviz oblikovan, primjerice, u alatu Kahoot. Kahoot! je interaktivni digitalni alat u kojem učenici mogu brzo izraditi kviz. Svi su alati besplatni i lako dostupni i potrebno je svega nekoliko minuta da se njima ovlada uz naputke na poveznicama. U tom slučaju, svaka grupa neka izradi dvije različite igre s pojmovima koje je uspjela pronaći.
Nakon toga, možete organizirati razrednu olimpijadu (također internacionalizam) u nadmetanju po grupama u pogađanju latinizama. Grupe će si nadjenuti nazive (također neka odaberu neki latinizam), prijaviti se pod tim nazivom i zaigrati igru. Ako je riječ o kvizu (Kahoot!), na kraju igre jasno je tko je u najkraćem roku prikupio najviše točnih odgovora. U ostalim igrama možete postaviti vremensko ograničenje. Nakon toga ćete proglasiti pobjednike i zajednički objediniti sve prikupljene pojmove u digitalni rječnik latinizama, kao zajednički rezultat projekta.
Predvidite više vremena za samostalni rad učenika s teškoćama. Provjeravajte kako se snalaze u digitalnim alatima te ih, po potrebi, usmjerite.
Prilikom svrstavanja učenika u skupine pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnoga spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima (npr. ako je neka od ponuđenih tema njemu vrlo interesantna, dopustite da bude u skupini koja će se baviti tom temom) te ustaljenim rutinama kako se ne bi uznemirio. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama u okviru skupine u kojoj se nalaze kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.
Po potrebi učenicima s teškoćama pripremite pisane upute i češće provjeravajte snalaženje u digitalnim alatima.
Vodite računa da učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju često problem predstavljaju zadatci koji se temelje na brzini. Zato valja voditi računa o tome da učenici sa specifičnim teškoćama u učenju ravnopravno sudjeluju u igrama, kao i u razrednoj olimpijadi – npr. ako igraju kviz kao što je Kahoot!, najprije pročitajte pitanja i ponuđene odgovore, a tek onda omogućite svim učenicima da odgovaraju na pitanja.
Detaljnije postupke prilagodbe treba osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (s psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Potaknite učenike da usporede latinizme, koje su objedinili u rječniku nastalom kao rezultat projekta istraživanja latinizama u svojoj svakodnevici, s riječima istog korijena odnosno porijekla u drugim (stranim) jezicima koje uče u školi. Na taj način, neka stvore mali rječnik kontaktnih sinonima - uočavajući kako s govornicima svjetskih jezika dijele mnoštvo zajedničkih riječi. Učenici, potom, mogu napraviti infografiku u kanalu Canva kojom će ilustrirati razvoj (svog i tuđih) jezika (vizualizacijom, primjerice, u obliku stabla), počevši s indoeuropskim prajezikom kao zajedničkim izvorom.
Uputite učenike da otvore jedinicu na Edutoriju e-škole DOS Latinski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.3 (Čovjek - slikovni rječnik). Nakon što se u paru poigraju s nazivima dijelova ljudske glave i ostatka tijela, nastojeći pogoditi kako se koji od njih zove, neka pokušaju riješiti prve dvije osmosmjerke otkrivajući u njima njihove latinske nazive.
Usmjerite učenike neka prouče emotikone u jedinici razvrstane na skupine Anima i Mens i neka pokušaju otkriti značenja pridjeva uz svaki emoji. Točna značenja mogu provjeriti pomoću nekog od mrežnih rječnika, primjerice Lewis and Short ili Perseus Digital Library nakon čega mogu riješiti priloženi zadatak ispod nacrtanih likova.
Podijelite potom učenike u pet grupa prema broju učenika u razredu. Zadatak je svake grupe, tijekom dužeg razdoblja, izraditi strip u alatu Pixton u kojem će junaci biti neki od likova koji se navode u završnom dijelu jedinice („Domi et foris“). Uz njih će se (gramatički točno) pridružiti kao stalni epitet i neki od pridjeva ilustriranih emotikonima koje su učenici prethodno odgonetali. Taj stalni epitet bit će glavna značajka lika koja se, na neki način, mora očitovati u stripu (primjerice, „tristis dominus“), a ujedno će označavati glavni problem koji lik u stripu ima. Priča stripa mora dovesti lik do sretnoga kraja, pri čemu će se riješiti taj njegov temeljni problem tako da pouka priče bude neka od latinskih poslovica koje se odnose na različite situacije iz života. Primjerice, pouka može biti Mens sana in corpore sano (U zdravom tijelu zdrav duh), u skladu s pozitivnim vrijednostima koje je stripovski junak putem usvojio.
Započnite kreirati tako da najprije vi oblikujete jednu tablu stripa koja će ostatku razreda poslužiti kao predložak. Svoj strip možete pripremiti unaprijed, također ga izrađujući u alatu Pixton te ga podijeliti u razrednom e-portfoliju, ako ga imate. U protivnom, moguće ga je izraditi koristeći se alatom WordPress gdje ćete kasnije moći objediniti sve završne radove te se njima koristiti za daljnju obradu.
Za početak, oblikujte likove koje će grupe kasnije iskoristiti u svojim budućim stripovima. Likove možete uvodno pokušati oblikovati uživo na satu - prema predlošcima u alatu Pixton svaka grupa ima izbor između mnoštva ponuđenih likova. Pomozite učenicima da oblikuju svoje likove, a neka im odabir kolege iz grupe predlože na latinskom, koristeći se uvodno usvojenim nazivima za dijelove tijela, primjerice: Magnum caput! Parvus nasus! itd. upotrebljavajući spoznaje o gramatički ispravnom slaganju pridjeva i imenica.
Samu izradu stripa učenici nastavljaju timski surađujući tijekom dužeg razdoblja onako kako se sami dogovore. Prredlažemo da to bude u mrežnom okruženju. Kao dodatak, kako bi obogatili radnju svojih stripova, morat će u svakome iskoristiti i jedan ukrasni predmet iz jedinice („Ornamenta“ - primjerice, „fibula“) i jedan odjevni predmet („Vestis civilis“ - primjerice, „tunica“) koji će odigrati neku „ulogu“ u priči. Uz svaki od njih također je potrebno pronaći odgovarajući pridjev koji ga opisuje. Potrebno je podijeliti uloge unutar tima, za svaku grupu, netko će biti zadužen za priču, netko za dijalog, netko za grafički dizajn, netko za provjeravanje jezičnih osobitosti predloška, netko za pronalaženje odgovarajuće poslovice/poente. Grupe će, na taj način, međusobno surađivati na realizaciji zadatka tijekom duljega razdoblja njegove izrade, a svaku njegovu fazu moći će interno podijeliti s vama koji ćete im moći pomoći ili dajući im povratnu informaciju o napravljenom ili periodički nadgledajući proces. U tom procesu možete sudjelovati koristeći se također izrađenim e-portfolijem (koji ste prethodno već napravili pomoću alata WordPress) gdje će učenici moći objaviti i svoje zavšne radove.
Svoje stripove grupe mogu predstaviti i uživo u razredu koristeći se prezentacijskim opcijama alata Canva.
Nakon predstavljanja stripovskih radova ostale grupe moraju prevesti stripove na hrvatski jezik, koristeći se objavljenim zajedničkim radovima iz e-portfolija te, prema potrebi, korigirati evetualne gramatičke pogreške. Ako se pojavi potreba, ostale grupe digitalne table drugih grupa mogu proširiti i predložiti im sadržajne intervencije - nekim novim obratom u priči, dodatnim likom ili drugačijim krajem. Mogu intervenirati i jezično korigirati eventualne jezične propuste.
I na početku ove aktivnosti važno je predvidjeti više vremena tijekom samostalnog rada za učenike s teškoćama.
Provjeravajte kako se oni snalaze u digitalnim alatima te ih, po potrebi, usmjerite.
Tijekom izrade stripa učenicima s teškoćama,koji nisu u mogućnosti koristiti ponuđene alate, ponudite alternativu izrade stripa - izradu stripa na papiru.
Ponovno je važno da, prilikom svrstavanja učenika u skupine, pripazite u koju ćete skupinu smjestiti učenika s teškoćama. Učenika s poremećajem iz autističnoga spektra smjestite u skupinu koja će biti u skladu s njegovim specifičnim interesima te ustaljenim rutinama kako ne bi bio uznemiren. Obavezno mu prethodno najavite rad u skupini. Važno je osigurati jasne upute za učenike s teškoćama kako bi se izbjegla situacija da učenik ne sudjeluje ili iščekuje zadatak.
U prezentacijskom dijelu aktivnosti važno je voditi računa o tome da predstavnik skupine ne bude učenik koji osjeća nelagodu tijekom čitanja ili javnog nastupa zbog svoje teškoće. Ne treba inzistirati na tome da učenik s oštećenjem jezično-govorne-glasovne komunikacije u zadatku verbalno izlaže.
Detaljnije postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Dodatne informacije možete potražiti na poveznicama:
Hrvatska udruga za disleksiju - savjeti učiteljima
Informativni letak o razvojnom jezičnom poremećaju
Smjernice MZO-a za rad s učenicima s teškoćama
Nakon što su istraživali latinske poslovice, koje su im poslužile kao osnovna misao stripovske priče koju su razrađivali u zadatku, neka ih učenici klasificiraju prema hijerarhiji vrijednosti za koje smatraju da su iznimno važne i u današnjem vremenu. Svoj vrijednosni sustav svaka grupa može predstaviti u alatu Padlet gdje je jednostavno podijeliti virtualnu razrednu ploču. Na njoj svatko može objaviti svoju hijerarhiju pa ih, potom, potaknite na usporedbu i argumentiranu raspravu o važnostima jednih ili drugih pozitivnih vrijednosti koje vrijede još od vremena starih Rimljana.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.