Aktivnost razvija učeničku kreativnost osvještavanjem važnosti primjene zakona geometrijske optike u svakodnevnom životu. Učenici provode vlastita istraživanja kako bi razjasnili važne koncepte s kojima su se već upoznali. Učenici se kritički odnose prema vlastitim očekivanjima te ih uspoređuju s onim što zaista vide tijekom izvođenja vježbe. U ovoj se aktivnosti koristi alat ThingLink kako bi učenici dodavali multimedijske i interaktivne sadržaje na slike. Aktivnost se može koristiti kao integrirani STEM projekt (biologija, kemija i fizika).
Započnite sat razgovorom o lećama i o optičkim instrumentima tako da pitate učenike koje optičke instrumente poznaju te ih uputite na e-Škole DOS, Fizika 3, Modul 4, Jedinica 5. Optički instrumenti.
Neka učenici rade pojedinačno te se pritom koriste alatom ThingLink kako bi stvorili interaktivnu sliku mikroskopa sa svim njegovim elementima. Razgovarajte o važnosti mikroskopa za kvalitetu života s obzirom na njegovo korištenje, između ostalog, u medicini i ekologiji.
Neka se učenici koriste alatom kao registrirani korisnici (postoji mogućnost zaštite razgovora zaporkom). Razgovarajte s učenicima o negativnim stranama anonimnog iznošenja stavova i o tome kako skrivanje iza anonimnosti, osobito na društvenim mrežama i u komentarima ispod tekstova na portalima, može potaknuti govor mržnje, uz izuzeće od odgovornosti.
Pitajte učenike znaju li za zakon u Republici Hrvatskoj koji regulira pitanje odgovornosti za sadržaj koji kreiraju korisnici (Zakon o elektroničkim medijima).
Raspravite s učenicima o njihovim idejama. Neka svoj rad predstave ostatku razreda.
Potaknite učenike na razvoj vještina javnog govorništva: postavljanje pitanja, raspravu i iznošenje zaključaka u razredu.
Stvorite sigurno okruženje za uvažavanje ljudskog dostojanstva i vrijednosti ljudskog bića svih učenika. Naglasite im da imaju pravo slobodno izraziti svoje mišljenje i uvjeriti se da je to mišljenje uvaženo u atmosferi međusobnog poštovanja. Potičite kod učenika razumijevanje njihovih prava i odgovornosti u radu u grupi i u razredu, čineći ih osjetljivima za prava drugih bez obzira na međusobne razlike.
Nastavite s aktivnošću izrade vlastitog mikroskopa služeći se pametnim telefonom. Neka učenici rade u paru.
Pripremite potreban pribor: pametni telefon, stalak na koji su postavljene ploče od pleksiglasa, pozadinsku rasvjetu, za koju možete iskoristi LED lampicu za bicikl, te leću, koju trebate izvaditi iz laserskog pokazivača. Maksimalno povećanje koje omogućuje ovaj mikroskop iznosi 175 puta, što će učenicima biti dovoljno za izvođenje jednostavnih eksperimenata. Kako bi pripremili postav, neka učenici pogledaju sljedeći video.
Potičite kod učenika odgovorno i suradničko učenje tijekom rada u paru, s naglaskom na međusobnom poštovanju, dopunjavanju, argumentiranoj razmjeni stavova i mišljenja pri odabiru strategija i planiranju u svladavanju postavljenih zadataka
Razgovarajte s učenicima o uzorku koji žele pregledati mikroskopom. Predložite im da analiziraju vodu iz slavine i kišnicu.
Fotografije koje učenici snime mobitelom neka podijele u aplikaciji Padlet.
Neka učenici komentiraju i raspravljaju o konačnim radovima.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učenicima s oštećenjem vida ponudite alternativu za korištenje alatom ThingLink s obzirom na to da je temeljen na slikovnim sadržajima. Možete im zadati da opišu kako bi izgledao njihov mikroskop i koje bi elemente imao. Što se tiče ostalih učenika s teškoćama, provjerite kako se snalaze u alatu, a bilo bi poželjno poslati im poveznicu na taj alat nekoliko dana prije kako bi bili spremni za zadatak na satu. Pri korištenju improviziranim mikroskopom učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje unaprijed objasnite pravila ponašanja tijekom gledanja kroz mikroskop, a svim učenicima s teškoćama objasnite kako je izrađen mikroskop i pokažite im kako se njime treba koristiti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Aktivnost pridonosi lakšem razumijevanju funkcije oka – načina na koji zjenica kontrolira količinu svjetlosti koja ulazi u oko, načina na koji leća savija svjetlost kako bi se na mrežnici stvarala slika te načina na koji promjene u obliku leće omogućuju oku da se fokusira na objekte koji su blizu odnosno daleko.
Aktivnost započnite razgovorom o oku te uputite učenike na e-Škole DOS, Fizika 3, Modul 4. Jedinica 5. Optički instrumenti.
Neka učenici rade u parovima te korištenjem alata ThingLink povežu dijelove oka s tekstom, slikama i/ili interaktivnim sadržajima.
Potičite kod učenika odgovorno i suradničko učenje tijekom rada u paru, s naglaskom na međusobnom poštovanju, dopunjavanju, argumentiranoj razmjeni stavova i mišljenja pri odabiru strategija i planiranju u svladavanju postavljenih zadataka.
Neka učenici predstave svoj rad ostalim učenicima u razredu.
Potaknite učenike na razvoj vještina javnog govorništva: postavljanje pitanja, raspravu i iznošenje zaključaka u razredu.
Neka se učenici koriste povećalom i promatraju različite predmete poput spajalica, teksta u udžbeniku ili slično.
Pitajte učenike:
Što se događa s bliskim objektima?
Što se događa s udaljenim objektima?
Kakve su slike?
Može li se Sunčeva svjetlost usmjeriti na malo područje?
Potaknite učenike na razmišljanje o utjecaju čovjeka na prirodu. Neka se kritički osvrnu na ekološki otisak i opasnost odlaganja stakla u prirodi.
Sigurnosna napomena: Upozorite učenike da NIKADA ne gledaju u Sunce kroz povećalo.
Raspravite zašto!
Neka se učenici koriste aplikacijom. U aplikaciji neka mijenjaju udaljenost objekta i fokus.
Postavite im pitanja:
Što je različito kada zrake svjetlosti dolaze u oko iz predmeta blizu oka i kada zrake dolaze iz predmeta koji je udaljen od oka?
Što je kratkovidnost?
Koji je problem s lećom kod kratkovidnosti? Koja to vrsta leće može ispraviti?
Što je dalekovidnost? Koji je problem s lećom kod dalekovidnosti? Koja to vrsta leće može ispraviti?
Neka učenici vode bilješke.
Dok učenici rade ili neposredno nakon što završe, postavite im sljedeća pitanja i razgovarajte o njima:
Šetate se vani po vedrom, sunčanom danu i potom ulazite u kuću. Isprva sve izgleda mračno, ali nakon nekog vremena svjetlo unutra izgleda normalno. Što se događa s vašim očima za to vrijeme?
Kako se oblik leće mijenja da bi se fokusirao na objekte koji su bliže ili dalje?
Po čemu je oko slično fotoaparatu?
Na kraju aktivnosti neka svaki učenik na približno pola minute stavi povez na oči. Ostatak grupe ima zadaću navoditi ga kroz učionicu do određenog cilja. Pobudite kod učenika svijest o važnosti očuvanja zdravlja očiju i empatiju prema slabovidnim i slijepim osobama.
Razgovarajte s učenicima o potrebi prihvaćanja te o prednostima osvješćivanja tih problema.
Za kraj aktivnosti, neka učenici raspravljaju o tome kako bi slabovidni učenik ili učenik bez vida mogao pridonijeti razredu.
Koji su sve načini uključivanja?
Koje su mogućnosti učenja i poučavanja drugačije te koje se ne bi mogle izvesti s razredom bez takvog učenika?
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Učeniku s teškoćama možete naći vršnjaka s mentorskim osobinama koji će mu pomoći korištenjem alata ThingLink. Učenici s oštećenjem vida ili s oštećenjem mišićno-koštanoga sustava možda će trebati fizičku podršku u snalaženju u alatu i/ili pri odabiranju stavki. Učenicima s poremećajem iz autističnoga spektra treba konkretizirati cijeli zadatak, navodeći primjer ili im dajući neke natuknice o tome što trebaju napraviti. Učenicima s teškoćama dajte dovoljno vremena za bilješke, osobito učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju (a bilo bi poželjno da su za njih već pripremljene bilješke ili ključne riječi) te učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje. Učenicima s oštećenjem vida ponudite računalo za pisanje bilježaka. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, u zadatku s povezom na očima možete ga zamoliti da ispriča svoje iskustvo s vidom, da opiše kada vidi bolje, a kada lošije, što mu pomaže da vidi bolje i kako se snalazi u nepoznatim prostorima, ali i kako svoj dom prilagođava svome stanju. Nakon toga možete provesti aktivnost kako je zamišljena i pitati učenika s povezom na očima kako se osjećao tijekom vježbe. Postoji li u razredu učenik s oštećenjem vida, bilo bi najbolje kada bi svi učenici mogli isprobati hodanje s povezom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Zainteresirani učenici neka rade u parovima. Zadajte im da samostalno istraže čunjiće i štapiće, vidne stanice koje pomažu u osjetu svjetla i raspoznavanju boja. Neka izrade prezentaciju u alatu MS PowerPoint sustava Office 365 te predstave svoj rad ostalim učenicima u razredu.
Pri izlaganju pred razredom neka učenici raspravljaju o sljedećim pitanjima:
Što se događa kada plavo svjetlo udari u crveni ili zeleni stožac?
Kako bi izgledala bijela knjiga da imate samo plave i crvene čunjiće?
Kako svjetlo navečer slabi, kako bi to utjecalo na vašu percepciju plavih, zelenih i crvenih predmeta?
Zašto većina noćnih životinja slabo vidi boje?
Aktivnost razvija učeničku kreativnost osvještavanjem važnosti primjene zakona geometrijske optike u svakodnevnom životu. Učenici istražuju nastanak fotografije korištenjem jednostavnog uređaja. Povezuju zakone geometrijske optike s primjerima iz svakodnevnog života. Alat ArtSteps namijenjen je izradi virtualnih izložaba na moderniji i kreativniji način, što učenike dodatno motivira i angažira.
Razgovarajte s učenicima o razvoju fotografije. Neka samostalno istraže razvoj fotografiranja tijekom povijesti. Svoje radove neka prezentiraju u alatu Tiki-Toki.
Razgovarajte s učenicima o velikoj razlici između suvremenih, tehnički sve naprednijih i preciznijih fotoaparata i stoljećima stare camere obscure.
Pitajte učenike da usporede princip rada suvremenih aparata i camere obscure.
Nastavite aktivnost podjelom učenika u četveročlane grupe.
Pripremite materijal za izradu: kutiju bilo koje veličine i debljine, ravnalo, olovku, škare, neprozirni, tamni i tanki papir, iglu, ljepljive trake (selotejp i slično), prijenosni telefon.
Zadajte učenicima zadatak da izrade cameru obscuru.
Razgovarajte s učenicima o tome kako veličina kutije utječe na veličinu i oštrinu slike.
Potičite kod učenika odgovorno i suradničko učenje tijekom rada u paru, s naglaskom na međusobnom poštovanju, dopunjavanju, argumentiranoj razmjeni stavova i mišljenja pri odabiru strategija i planiranju u svladavanju postavljenih zadataka.
Neka učenici fotografiraju školu i sve ono što im se čini važno i s čime se poistovjećuju – od same zgrade i školskog dvorišta pa sve do ljudi, profesora i prijatelja.
Budući da će fotografije snimiti svojim telefonima, neka ih podijele s ostalim učenicima u razredu tako da svaka grupa kreira virtualnu interaktivnu izložbu u alatu ArtSteps.
Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o pojedinačnim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koju učenik ima (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, a osobito u aktivnostima samostalnog rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.
Tijekom istraživanja o razvoju fotografije učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju dajte natuknice koje će im pritom pomoći. Svim učenicima s teškoćama dajte više vremena za aktivnost ili im dodijelite vršnjaka s mentorskim osobinama koji će im pomoći bude li to potrebno. Ako učenici ne poznaju alat Tiki-Toki, zorno im pokažite način na koji se njime valja koristiti te provjeravajte kako se njime služe. Pri izradi camere obscure učenike s teškoćama smjestite u poticajne grupe u kojima će biti aktivni sudionici.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također, potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.
Neka učenici koji žele znati više rade u paru. Zadajte im da odigraju igru Scope it out! te na taj način doznaju nešto više o teleskopima. S obzirom na to da igra ovisi o pojedinačnom izboru, velika je vjerojatnost da će učenici upoznati različite vrste teleskopa.
Neka izrade prezentaciju u alatu MS PowerPoint sustava Office 365 te potom igru i sadržaje koje su naučili predstave ostalim učenicima u razredu.
Dodatna objašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.