Predmet
Hrvatski jezik 1
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Složna braća tekst grade, a nesložna razgrađuju

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 1

Razred
1. razred srednje škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • morfosintaktička obilježja riječi
  • subjektno-predikatna sročnost
  • opisni tekstovi
  • pripovjedni tekstovi
  • funkcionalni stilovi

Hrabri ostali, a kukavice pobjegle

Neka učenici otvore jedinicu na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.6 (Subjektno-predikatna sročnost) i samostalno riješe Zadatak 1. Nakon toga neka u polaznome tekstu proučiti označene subjekte i predikate te razmisliti o vrstama sročnosti (slaganja) među njima, služeći se tablicama vezanima uz pravila o sročnosti iz iste jedinice.

Zatim s njima napravite malo natjecanje tako da ih podijelite u parove i zadate im da bez pomoći nastavnih materijala označe u naslovu ove aktivnosti subjekte i predikate te odrede vrste sročnosti (slaganja) među njima. Neka osmisle po još dva primjera istih vrsta sročnosti s drugim subjektima i predikatima. Najbrže s točnim rješenjima nagradite nagradom koju ćete prije natjecanja odrediti i najaviti.

Usmjerenim razgovorom navedite učenike da uoče prema kojim se obilježjima subjekt/subjekti iz polaznoga teksta slažu (podudaraju) s predikatom. Zatim im pošaljite poveznicu na predložak u alatu Padlet u kojemu ste nacrtali tablicu s dvama stupcima. Lijevi stupac imenujte riječju Primjer, a desni izrazom Vrsta sročnosti. Zamolite učenike da u tablicu upišu primjere iz teksta u kojima dolazi do sročnosti. Učenici zatim trebaju odrediti po kojim su gramatičkim kategorijama odabrane riječi sročne (podudarne). To mogu biti sročnosti između riječi koje vrše različitu službu u rečenicama (subjekti, predikati, atributi, apozicije). Dogovorite se s učenicima koliko će vremena imati za rješavanje zadatka. Zajednički raspravite i objasnite sve vrste sročnosti i pravila po kojima do njih dolazi. Alat Padlet kao vrsta digitalnoga zida pogodan je za ovaj zadatak zato što nudi mogućnost suradnje u mrežnom okruženju. Zbog jednostavnoga stvaranja sadržaja i mogućnosti suradnje unutar istoga dokumenta koristan je i učenicima i nastavnicima, neovisno o njihovoj razini informatičke pismenosti. Također, moguće je njegovo besplatno korištenje bez prethodne prijave u sustav.

Kako bi učenici utvrdili znanje o subjektno-predikatnoj sročnosti, zadajte im da riješe kolekciju zadataka u dijelu pod naslovom „Procijenite svoje znanje“ na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.6 (Subjektno-predikatna sročnost).

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Dogovorite s učenicima virtualni sastanak koristeći se digitalnim alatom MS Teams (ili nekim drugim alatom koji dopušta sobe za pojedinačne sastanke – breakout rooms). U sklopu prve aktivnosti neka učenici samostalno u Zadatku 1 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 1. razred, Modul 2, Jedinica 2.6, Zadatak 1) u polaznome tekstu promotre označene subjekte i predikate te razmisle o vrstama sročnosti (slaganja) među njima služeći se tablicama vezanima uz pravila o sročnosti iz te jedinice.

U nastavku usmjerenim razgovorom učenike uputite u zadatak. Pošaljite im poveznice predloška alata Padlet i podijelite ih u sobe za sastanke. Padlet je vrsta digitalnoga zida koji nudi mogućnost suradnje u mrežnom okruženju. Moguće je besplatno korištenje alata bez prethodne prijave u sustav. Podjelu možete provesti nasumično ili prepustiti učenicima odabir.

Uputite ih da međusobno rasprave prema kojim se obilježjima subjekt/subjekti slažu (podudaraju) s predikatom. Zatim neka na Padlet ploči/zidu izrade tablicu s dvama stupcima koji se nalaze jedan do drugoga i neka lijevi stupac imenuju riječju Primjer, a desni izrazom Vrsta sročnosti. Zatim ih uputite da u lijevi stupac upišu pet primjera iz teksta u kojima dolazi do sročnosti, a u desni po kojim su gramatičkim kategorijama odabrane riječi sročne (podudarne). To mogu biti sročnosti između riječi koje vrše različitu službu u rečenicama (subjekti, predikati, atributi, apozicije). Dogovorite se s učenicima koliko će vremena imati za rješavanje zadatka. Nakon isteka roka zatvorite sobe i u zajedničkome pozivu neka jedan od učenika iz svake grupe prezentira tablicu. Prezentirajte sve tablice. Prezentirati mogu tako što će svaka grupa podijeliti svoju Padlet ploču/zid putem poveznice u zajedničkome kanalu digitalnog alata MS Teams. Zajednički raspravite sve vrste sročnosti i pravila po kojima do njih dolazi.

Kako bi učenici utvrdili znanje o subjektno-predikatnoj sročnosti, zadajte im da riješe kolekciju zadataka u dijelu pod naslovom „Procijenite svoje znanje“ na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.6 (Subjektno-predikatna sročnost).

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Tekst koji se nalazi na e-Škole DOS Hrvatski jezik, Modul 2, Jedinica 2.6 (Subjektno-predikatna sročnost) na temelju kojega učenici proučavaju subjekte i predikate u rečenicama unaprijed pošaljite učenicima s teškoćama kako bi ga mogli pregledati više puta. Učenike s oštećenjem vida usmjerite na tiflotehnička pomagala kako bi si otvorili tekst u veličini koja njima odgovara te ih svakako uputite na zvučni zapis teksta. Učenike s oštećenjem vida uputite na prikaz teksta s pomoću oznake Disleksija koji omogućuje povećanje fonta slova. Ako u razrednom odjelu imate učenika s intelektualnim teškoćama pojednostavite napisani tekst na način da složene rečenice razložite na jednostavne i izbacite suvišne riječi u rečenici kako bi se učenik usmjerio na subjekt i predikat.

Zadatak u kojem učenici trebaju razvrstati riječi u tablicu prema sročnosti poželjno je organizirati u parovima kako učenici s teškoćama ne bi izgubili previše vremena na rješavanje zadatka i kako bi im se mogle pojasniti moguće nejasnoće te podići motivacija i zadržati pažnja na zadatku.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Hrabri ostali, a kukavice pobjegle

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira morfosintaktička obilježja riječi u rečenici i primjenjuje znanja pri oblikovanju teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Svaki dan ponešto naučimo

Uputite učenike da otvore jedinicu na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1., Modul 2, Jedinica 2.6 (Subjektno-predikatna sročnost) i prouče Primjer 1 koji se odnosi na obrazloženje sročnosti. U digitalnom alatu Match the Memory napravite igru memorije tako što ćete odabrati oblik kartica tekst A – tekst B. Digitalni je alat Match the Memory besplatan, a pogodan je i zato što omogućuje izradu igre memorije s tekstom ili slikama koristeći ih međusobno u raznim kombinacijama. Za početak je potrebno unijeti adresu igre kako bi je se poslije moglo pronaći, npr. e-Lab https://matchthememory.com/e-Lab. Zatim slijedi određivanje naziva igre i broja parova koji su mogući u igri. Kartice možete postaviti vodoravno ili okomito, ovisno prema potrebama i slikama ili tekstu koje želite uključiti. Također možete birati jednu od ponuđenih tema za pozadinu kartica. Na karticama s tekstom moguće je prilagoditi pozadinsku boju, boju teksta, veličinu teksta i vrstu teksta. Na kraju možete odrediti hoće li vaša igra biti javno dostupna ili neće. Ako je javno dostupna, igra će se prikazati u repozitoriju javnih igara.

Učenicima zadajte da upare različite subjekte s različitim predikatima. Sastavljajući kartice, odaberite i one dvojbene subjekte koji su navedeni u jedinici (npr. kolega/kolege, sluga/sluge, zbirne imenice i dr.), a svakako kombinirajte i jedninu i množinu. Dobivene kombinacije učenici neka pojedinačno oblikuju u rečenice koje neka uklope u kraći tekst. Dobiveni primjeri potom se grupiraju po tipu sročnosti te se zajednički ispravljaju kako bi se osvijetile pogreške. Dobivene kombinacije učenici neka zapišu u Wordu, a poslije ih mogu proslijediti i u razrednu grupu na društvenoj mreži.

Na kraju učenike uputite na strip u Zadatku 2 (e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.6, Zadatak 2). Usmjerenim razgovorom uputite ih da pronađu pogreške. Potaknite učenike da uprizore situaciju iz stripa vodeći računa o pravilnim oblicima riječi i vrednotama govorenoga jezika.

Na kraju ove aktivnosti možete s učenicima provesti i samovrednovanje služeći se digitalnim alatom Mentimeter. Putem tog alata korisnik može postavljati pitanja i prikupljati povratne informacije, a sudionicima je potreban kod i poveznica. Pitanja koja možete postaviti učenicima neka se odnose na pojmove koje su usvojili učeći o subjektno-predikatnoj sročnosti. Na kraju učenicima pokažite njihove rezultate i prokomentirajte ih s njima. Učenici neka iznesu svoja razmišljanja o tome koliko su zadovoljni pokazanim znanjem, a zatim razgovarajte i o mogućnostima za još bolje svladavanje nastavnih sadržaja.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada, osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama.

Igru memorije kojom ćete se koristiti prilagodite učenicima s različitim teškoćama. Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj parova na onaj broj koji mogu riješiti bez poteškoća. Kod učenika s oštećenjem vida pripazite na kontrast podloge i riječi (najpoželjnija je crno-bijela kombinacija), a učenicima s oštećenjem vida omogućite zvučni zapis riječi ili ih uputite na korištenje govorne jedinice ako je imaju.

Učenicima s teškoćama pripremite usmjeravajuća pitanja za tekst koji je potrebno oblikovati. Tijekom čitanja stripa na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jednica 2.6 (Subjektno-predikatna sročnost) pročitajte učeniku s oštećenjem vida rečenice stripa te mu dajte ključne vizualne informacije.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Nastavna aktivnost za predmet X

Svaki dan ponešto naučimo

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje pravila vezana uz sročnost subjekta i predikata i primjenjuje ih u svim jezičnim djelatnostima.
  • Učenik prepoznaje različite izvore informacija i tražiti podatke i informacije vezane uz gramatičke sadržaje u relevantnim izvorima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dobar dan, gospodine Modriću!

Zamolite učenike neka se podijele u grupe po troje. Podjelu možete provesti nasumično ili prepustiti učenicima odabir. U svakoj grupi neka se učenici dogovore tko će imati koju od triju uloga − voditelja, gosta ili snimatelja. Svaka grupa neka razmisli o mogućem tijeku razgovora i neka na papir napiše deset različitih imenica i zamjenica te deset različitih glagola koje će poslije upotrijebiti u razgovoru kao subjekte i predikate. Učenicima zatim zadajte da svojim mobilnim telefonima u obliku radijske emisije snime kratak razgovor s gostom u studiju o temi koju će sami odabrati. Ograničite trajanje snimke na 2 − 3 minute. U skladu s temom jedinice na e-Škole DOS Hrvatski jezik 1, Modul 2, Jedinica 2.6 (Subjektno-predikatna sročnost) gost može biti netko iz nogometnoga svijeta. Učenici neka razgovor odglume tako da i voditelj i gost u svome razgovoru upotrijebe što više subjekata i predikata koje su na početku igre predložili.

Učenicima zatim proslijedite poveznicu na grupu koju ste oblikovali u digitalnom alatu Flipgrid u kojemu će učenici moći podijeliti svoje snimke. Flipgrid je kao digitalni alat pogodan u ovome zadatku jer je namijenjen videoraspravama. U alat se možete prijaviti putem korisničkoga računa Google ili Microsoft, a zatim sastavite grupe učenika koje će imati pristup zadatcima. Nakon što sastavite grupe, podijelite s učenicima pristup (učenici se prijavljuju preko e-adrese iz domene škole.hr). Unutar grupe nalaze se teme − zadatci koje ste zadali učenicima, a oni odgovaraju videozapisima. Prednost je ovog alata razvijanje komunikacijskih i prezentacijskih vještina učenika.

Svaka grupa neka uzme po jednu snimku druge grupe i iz nje na papir ispiše sve subjektno-predikatne sročnosti. Kad učenici završe s ispisivanjem, gotove tekstove trebaju podijeliti u digitalnom alatu Google Disk koji omogućuje da podijeljeni tekst bude dostupan svim učenicima u razredu, pri čemu je prednost alata u tome što svi učenici mogu i dorađivati pojedini tekst. Dopustite u alatu učenicima da komentiraju i označe sviđaju li im se (lajkaju) odgovori drugih učenika. Na kraju zajedno pročitajte komentare i prokomentirajte broj lajkova.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj ove aktivnosti prilagodio učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, uvijek trebate imati na umu da je ta skupina heterogena te da se uz navedene prilagodbe mogu dodati još neke, ovisno o individualiziranim potrebama učenika. U svim aktivnostima, posebno u aktivnostima samostalnoga rada osigurajte dodatno vrijeme za učenike s teškoćama. Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učenike s teškoćama raspodijelite u grupe u kojima će biti jedan vršnjak mentor koji će ih aktivno uključivati u sve aktivnosti i uzeti u obzir njihove jake strane. Ako u razrednom odjelu imate učenika koji ima izraženu anksioznost, poremećaj glasovno-govorno-jezične komunikacije i ne želi biti u ulozi voditelja ili gosta, neka snima videozapis, sudjeluje u osmišljavanju dijaloga i slično.

Ako imate učenika oštećena sluha koji se služi znakovnim jezikom, on može osmisliti videozapis u kojem on radi pogreške u znakovnome jeziku, a njegov komunikacijski posrednik prevodi rečeno u videozapisu. Na taj način se drugi učenici osvještavaju o znakovnome jeziku i različitostima.

Prilikom projekcije svih videozapisa osigurajte da se učenik oštećena vida nalazi dovoljno blizu izvora zvuka, a ako je potrebno, opišite mu ključne vizualne informacije svakoga videozapisa.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama. Također potražite Smjernice za rad s učenicima s teškoćama i savjete učiteljima na stranicama Hrvatske udruge za disleksiju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati i raditi više mogu istražiti sve o spojevima riječi i sintagmama u Hrvatskoj školskoj gramatici i na temelju toga izraditi interaktivni listić. Zadajte im jasne smjernice o sadržaju listića te ih uputite na digitalni alat Wizer. Izrađeni interaktivni listić učenici mogu podijeliti s drugim učenicima i nastavnikom koristeći se društvenom mrežom za učenje Edmodo.

Wizer je digitalni alat koji korisnicima omogućuje izradu interaktivnih radnih listića za korištenje u nastavi ili kod kuće. Wizeru se može pristupiti i mobilnim telefonom. Wizer omogućuje dodavanje različitih aktivnosti kako bi klasični radni listići postali zanimljiviji, dostupniji i interaktivniji. Aktivnosti koje se mogu dodati: pitanja otvorenoga tipa i višestrukog izbora, popunjavanje praznina u tekstu, popunjavanje slike, uparivanje, tablice, razvrstavanje, crtanje i rasprava (diskusija). Elementi koji se mogu dodati: tekst, slika, videozapis, poveznica ili embed kod raznih sadržaja. Praktičan je i zato što omogućuje izradu besplatnoga korisničkog računa.

Edmodo je digitalni alat čije sučelje nalikuje sučelju Facebooka što učenicima olakšava korištenje i prihvaćanje Edmoda u nastavi. Princip je rada Edmoda takav da nastavnici kreiraju grupe i u njih učlanjuju svoje učenike. Unutar svake grupe moguće je kreirati podgrupe i u njih raspodijeliti članove. U grupama i podgrupama mogu se objavljivati vijesti, obavijesti, oblikovati kvizovi, upitnici, dijeliti poveznice, datoteke, multimedijske datoteke itd.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dobar dan, gospodine Modriću!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje pravila vezana uz sročnost subjekta i predikata i primjenjuje ih u svim jezičnim djelatnostima.
  • Učenik sluša prema određenoj svrsi i vodi bilješke o poslušanome tekstu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. pravopis.hr

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. gramatika.hr

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Alerić, M. i Gazdić-Alerić, T. (2013). Hrvatski u upotrebi. Zagreb: Profil.

Gligorić, I. M. (2018). Uzvik i veznik: vrste riječi i (nad)rečenične službe. Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti.

Badurina, L. (2008). Između redaka: Studije o tekstu i diskursu. Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada.

Silić, J. i Pranjković, I. (2005). Gramatika hrvatskoga jezika; za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Velčić, M. (1987). Uvod u lingvistiku teksta. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.